برای زندانی شدن یک بدهکار مالی چه شرایطی لازم است

اصولاً در امور حقوقی بر خلاف امور کیفری چیزی به نام مجازات نداریم و حبس و زندانی کردن فقط برای تحت فشار قرار دادن بدهکار برای پرداخت بدهی اش می باشد.

بنابراین هدف اصلی در امور حقوقی مطالبه و پرداخت دین می باشد و نه کیفر و مجازات مدیون. لذا در رابطه با بدهکاران مالی، مطابق قانون نحوه اجرای محکومیت های مالی، در ابتدا فرصت لازم به بدهکار، داده می شود تا با معرفی مال، دین خود را ادا نماید ولی در صورتی که علی رغم دادن فرصت به وی، اقدام به پرداخت دین خود ننماید حربه آخر گرفتن حکم جلب و زندانی می باشد.

البته در اینجا نیز قانون، فرصت دیگری به بدهکار داده است و آن دادخواست اعسار می باشد که در صورت اثبات، وی را از زندانی شدن نجات می دهد.

ما در این مقاله قصد داریم به طور کامل شما را با شرایط زندانی شدن و جلب بدهکاران مالی و همچنین شرایط اعسار و… آشنا سازیم.

در چه صورت بدهکار مالی زندان می شود؟

برای اینکه پی ببریم در چه صورت یک بدهکار مالی را می توان زندانی کرد میبایست به سراغ قانون نحوه اجرای محکومیت های مالی برویم. در مواد ۱ تا ۳ مراحل ادای دین و شرایط زندانی شدن بدهکار به این صورت قید شده است:

هر کس به موجب حکم دادگاه به دادن هر نوع مالی به دیگری محکوم شود و از اجرای حکم خودداری نماید:

  • چنانچه بدهی، مالی معین از قبیل ماشین، خانه و… باشد آن مال اخذ و به طلبکار تسلیم می شود.
  • توقیف اموال در صورتی که اخذ آن ممکن نباشد یا بدهی از نوع مال معین نباشد، با رعایت مستثنیات دین و مطابق قانون اجرای احکام مدنی و سایر مقررات مربوط، اموال بدهکار توقیف و از محل آن حسب مورد بدهی یا مثل یا قیمت آن پرداخت می شود.
  • گرفتن حکم جلب بدهکار توسط طلبکار: چنانچه پرداخت دین از طرق بالا ممکن نگردید بدهکار به تقاضای طلبکار تا زمان اجرای حکم یا پذیرفته‌ شدن ادعای اعسار او یا جلب رضایت طلبکار، زندانی می شود.

بنابراین بدهکار در صورتی که دین خود را ادا ننماید و نتواند رضایت طلبکار را نیز جلب کند زندانی می شود.

البته قانون یک راه دیگر نیز جلوی پای بدهکار گذاشته است برای اینکه زندانی نشود و آن اقامه دعوای اعسار می باشد به این صورت که اگر تا سی روز پس از ابلاغ اجرائیه، ضمن ارائه صورت کلیه اموال خود، دعوای اعسار خویش را اقامه کرده ‌باشد حبس نمی‌گردد، مگر اینکه دعوای اعسار مسترد یا به موجب حکم قطعی رد شود.

در چه صورت بدهکار مالی زندان می شود؟

بنابراین بدهکار مالی برای اینکه زندانی نشود چند راه دارد:

  • الف) معرفی اموال خود جهت ادای دین
  • ب) جلب رضایت طلبکار
  • ج) اقامه دعوای اعسار تا سی روز پس از ابلاغ اجراییه حکم

اما سوال اینجاست که اگر بدهکار دعوای اعسار خود را پس از مهلت سی روزه اقامه نماید تکلیف چیست؟ آیا باز هم زندانی می شود؟ یا درخواست اعسار وی پذیرفته می شود؟ در ادامه به توضیح این مسئله خواهیم پرداخت.

مشاوره حقوقی فوری

مشاوره تخصصی تلفنی و متنی آنلاین با وکلای سراسر کشور

اقامه دعوای اعسار پس از مهلت سی روزه

آیا زندانی شدن بدهکار موجب کسر بدهی می شود؟مطابق تبصره ۱ ماده ۳ قانون نحوه اجرای محکومیت های مالی، چنانچه بدهکار خارج از مهلت مقرر در این ماده یعنی تا سی روز پس از ابلاغ اجراییه، ضمن ارائه صورت کلیه اموال خود، دعوای اعسار خود را اقامه نماید، در صورتی که طلبکار، آزادی وی را بدون گرفتن وثیقه یا ضمانت بپذیرد یا مدیون به تشخیص دادگاه کفیل یا وثیقه معتبر و معادل بدهی ارائه نماید، دادگاه با صدور قرار قبولی وثیقه یا کفیل تا روشن شدن وضعیت اعسار از حبس بدهکار خودداری و در صورت حبس، او را آزاد می‌کند.

  • چنانچه دعوای اعسار به موجب حکم قطعی، رد شود به کفیل یا وثیقه‌گذار ابلاغ می‌شود که ظرف مهلت بیست روز پس از ابلاغ واقعی نسبت به پرداخت بدهی اقدام کند.
  • در صورت عدم پرداخت ظرف مهلت مذکور حسب مورد به دستور دادستان یا رئیس دادگاهی که حکم تحت نظر آن اجراء می‌شود نسبت به پرداخت بدهی و هزینه‌های اجرائی از محل وثیقه یا وجه‌الکفاله، اقدام می‌شود.
  • در این حالت دستور دادگاه ظرف مهلت ده روز پس از ابلاغ واقعی قابل اعتراض در دادگاه تجدیدنظر است.

در ادامه مختصری در مورد اعسار و نحوه و شرایط گرفتن حکم آن توضیح خواهیم داد.

آیا زندانی شدن بدهکار موجب کسر بدهی می شود؟

درخواست اعسار چیست و چگونه اثبات می شود؟

اعسار، درخواستی است که به موجب آن مدیون به دادگاه اعلام ناتوانی مالی برای پرداخت دین خود می نماید و بنابر ماده ۸ قانون نحوه اجرای محکومیت های مالی، به این صورت است که مدعی اعسار باید صورت کلیه اموال خود شامل تعداد یا مقدار و قیمت کلیه اموال منقول و غیرمنقول، به طور کامل، از جمله میزان وجوه نقدی که وی به هر عنوان نزد بانک ها و یا مؤسسات مالی و اعتباری ایرانی و خارجی دارد، همراه با مشخصات دقیق حساب های بانکی مذکور و نیز کلیه اموالی که او به هر طریق نزد اشخاص ثالث دارد و کلیه مطالبات او از اشخاص دیگر و نیز فهرست نقل و انتقالات و هر نوع تغییر دیگر در اموال مذکور از زمان یک سال قبل از طرح دعوای اعسار به بعد را ضمیمه دادخواست اعسار خود کند.

در مواردی که بار اثبات اعسار بر عهده مدیون است و نیز در مواردی که سابقه دارا بودن او اثبات شده باشد؛ هرگاه مدیون بخواهد ادعای خود را با شهادت شهود ثابت کند باید شهادتنامه کتبی حداقل دو شاهد را به مدتی که بتوانند نسبت به وضعیت معیشت فرد اطلاع کافی داشته باشند به دادخواست اعسار خود ضمیمه کند. شهادتنامه مذکور باید علاوه بر هویت و اقامتگاه شاهد، شامل منشأ اطلاعات باشد.

آیا زندانی شدن بدهکار موجب کسر بدهی می شود؟

ممکن است برای شما نیز این سوال پیش آید که آیا در صورت زندانی شدن بدهکار، بدهی او منتفی می شود و یا ماندن او در زندان از مبلغ بدهی او کسر می کند؟ پاسخ اینست که زندان، صرفاً اهرم فشاری است برای بدهکار تا از این طریق دین خود را ادا نماید بنابراین ربطی به مبلغ دین ندارد و تا زمانیکه مالی معرفی ننماید و یا رضایت طلبکار را جلب نکند و یا اعسار و ناتوانی خود را به دادگاه اثبات ننماید در زندان باقی خواهد ماند.

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۴.۶ از ۵
از مجموع ۹ رای
66 نظرات
  1. احمد می گوید

    اگر فرد زندانی شود واعسارش رد شود ایا در دوران زندان هم تاخیر تادیه شامل او میشود

  2. داود می گوید

    اگر فرد زندانی شود واعسارش رد شود ایا در دوران زندان هم تاخیر تادیه شامل او میشود

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام ملاک خسارت تادیه ازتاریخ مطالبه است نه ازتاریخ شکایت

  3. سجاد باقرزاده می گوید

    شوهرم ۲باراعسارداده الان با سوم از زندان داده وهیچ چیزی نداردشاهدهم بردیم چراقانون قبول نمیکنه که کارگرساده هست اجاره نشین وهیچ مالی نداره ونداشته والان زندان هست

    1. وکیل تاپ می گوید

      سالام شرط اجرای حکم اعسار قبولی اعسار هست

  4. سارا نجفی می گوید

    سلام.فردی بخاطر بدهی یک ماه در زندان است .این فرد هیچ مال ویا پس اندازی برای پرداخت بدهی خود ندارد .چه زمانی می تواند درخواست اعسار بدهد?واگر نتواند پیش پرداخت اعسار را بدهد تکلیفش چیست?

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام دادخواست اعسار منوط به بودن تمامی شرایط میباشد وگرنه رد میشود اعسار از هزینه دادرسی هم برای هزینه میدهد

  5. رستم رییسی می گوید

    سلام.دادگاه حقوقی با اعسار من موافقت نکرده وشهود را هم به دلیل اطلاع کافی نپذیرفته وبرای بار دوم اعسار زدم مبلغ۳۰میلیون است وفردی بازنشسته هستم و۷فرزند وفاقدملک مسکونی یا ممکن است زندان شوم.تشکر

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام بایستی تمامی شرایط اعسار رعایت بشه تا قبول شود

  6. ناشناس می گوید

    سلام

  7. حسن زاده می گوید

    آیا فردی که به من بدهکار است و دو تا شاهد هم آورده که مالی ندارد البته آدم کلاهبردار و دزد است…اگر زندان برود آیا من که شاکی هستم باید هزینه ای پرداخت کنم؟؟؟مثلا هزینه زندگی خانواده آن کلاهبردار و دزد را؟؟

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام خیر

  8. محمد حسین عبدی می گوید

    بنده از یک نفر ۸۰میلیون می خوام اومستاجراست کارش خیاطی تولیدی است ولی آدم کلاهبردار ودروغگواست آیا اعساراوپذیرفته می شود حکم قطعی هم صادر شده

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام بسته به اینکه شرایط اعسار داشته باشد

  9. علی می گوید

    سلام و عرض ادب
    بنده به کسی بابت چک ۱۵ میلیون بدهکارم اون آقا از من شکایت کردبچه جرم کلاهبرداری و من رو به زندان انداخت مدت یکماه زندان بودم آزاد شدم شاکی فوت شده و الان پسرش رفت شکایت مجدد کرده من مهاجرت کردم از شهرم برای کار
    الان از چه راهی میتونم بدون رودرو شدن با خانواده ی شاکی م مبلغ بدهی رو چه از طریق اعسار یا نقد بپردازم که این جریان ختم به خیر شه? لطف کنید دقیق بفرمائید که چه کنم ?

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام:می توانید باسپردن مبلغ مورد نظر درصندوق دادگاه نسبت به پرداخت مبلغ اقدام نمایید.

  10. یوسف می گوید

    باسلام اگه فردبدهکار که بابت چک به زندان افتاده ودادگاه اعساراشا بخاطر تاجر بودنش قبول نکرده میتونه باسند ازاد بشه واگه ازاد باشه تا چه مدتی

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام:قبول وثیقه منوط به موافقت مقام قضایی می باشد.

  11. خلیل محمدی می گوید

    سلام ضامن کسی شدم وام گرفت اقساطش نداد بانک شکایت کرد ومن اقساط شخص را دادم واژگانی خودم شکایت کردم بدهکارم شاهد آورد که ندارد واعسار گرفت و دادگاه حکم کرد، بدهی مرا اقساطی پرداخت کند اکنون حدود یک سال گذشته و پولی به من نداده و شکایت کردم دوباره و حساب هایش را مسدود کردم من هنوز به پولم نرسیدم چکار کنم حداقل اورا به رندان به اندازم تا پولم را بگیرم ممنون راهنمایی۳ کنید

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام: می توانید بابت عدم پرداخت بدهی تقاضای حبس بدهکار را نمایید .

  12. F می گوید

    سلام اگه بخاطر بدهی فردی به زندان انداخته بشه و هیچ توان مالی برای پرداخت بدهی بجز کار کردن داشته باشه میتونه از زندان درخواست اعسار بده لطفا راهنمایی کنید

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام: بله مبی تواند و قبولش با مقام رسیدگی دارد.

  13. said می گوید

    سلام ادب خدمت شما من دو ۶ ماه به یک نفر ۳ میلیون تومان بدهکار بودم الان حکم بازداشت من را داره و من یک ماه پیش ۳ میلیون براش واریز کردم الان ادعای ۱۸ میلیون تومان میکنه آیا من باید ۱۸ میلیون پول بدم راهی نیست

    1. بهزاد زینالی می گوید

      باسلام
      درصورتی که بتواند این مقدار طلب را با ارائه ادله اثبات نماید.

  14. امیر پایور می گوید

    سلام و وقت بخیر
    در چه شرایطی، دادگاه ممکن است درخواست اعسار را رد کند؟
    من بدهی یک میلیاردی دارم. به دلیل کرونا، یک میلیارد ضرر کردم. هیچ دارایی ندارم. آیا ممکن است درخواست اعسار من رد شود؟

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام: در مورد اعسار باید تمامی شرایطش را رعایت نمایید و حتما باید توسط یک وکیل دادخواست شما تنظیم شود و برای اینکار می توانید با شماره گیری ۰۲۱۹۱۰۰۲۰۹۰ اقدام به تنظیم دادخواست اعسار نمایید.

  15. کاظمی می گوید

    سلام شخصی اقدام به صدور چک بی محل به مبلغ ۱۷۰۰۰۰۰۰۰۰کرده واکنون زندان می باشد دوتاشاکی دیگه داره بنده هم شاکی سوم هستم فرد زندانی داره به اندازه مبلغ اول سند میزاره که بیاد بیرون اجراییه ماهنوز وصول نشده ولی درسامانه ثنا ثبت شده ومیدونیم بیاد بیرون دیگه ما نمیتونیم جلبش کنیم چاره چیه راهنمایی کنید

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام: بله می توانید درخواست حبس این شخص را نمایید.

  16. علی رمضانی می گوید

    سلام من در چندسال پیش محکوم به پرداخت ۸ میلیون شدم تقاظای اعسار دادم قبول شد من چون هم زمان درگیر پرونده خانوادگی هم بودم و مدت ۸ ماه زندان بودم و پس از آن بخاطر شرایط کرونا نتونستم اقساط را پرداخت نمایم والان هم چون درآمدی ندارم که بتونم از پس اقساط بربیام وضمنا مبلݝ اون هم زیادتر شده حالا سوال من اینه باتوجه به اینکه متوجه شدم پرونده به دادگاه کیفری ارجا شده میخوام بدونم حدودا چه برای من داده میشه تا حداقل با آمادگی کامل برم زندان ممنون میشم راهنمایی کنین

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام:باید از طریق سامانه وکیل تاپ با وکیل مشاوره نمایید.

  17. جلیل جهانبخشی می گوید

    سلام من یه نفر بخاطر بدهی انداختم زندان سر اون کلا زندگیم فروختم آیا اون اگه اعصار کنه تا من رضایت ندم می‌تونه بیاد بیرون

    1. زینالی می گوید

      سلام: بله می تواند با قبول اعسار از حبس خلاص شود برای کمک بیشتر می توانید از وکلای انلاین مشاوره نمایید.

  18. مهرداد می گوید

    با سلام،
    آیا می شود از فرمایشات شما چنین نتیجه گیری کرد که اگر ادعای اعسار فردی پذیرفته شد، با همه ی بدهی که دارد، دادگاه به او می گوید، “خب، تو چون مالی(غیر مستثنیات دین ) نداری بفرما برو خونه ات”؟ یا بالاخره در جهت احقاق حق طلبکار بیچاره هم ممکن است تمهیداتی به عمل بیاید؟
    با تشکر

    1. زینالی می گوید

      سلام: در صورت قبول اعسار میزان طلب را اقساطی پرداخت خواهد شد.

  19. شهاب رستمی می گوید

    سلام از یکی از دوستانم که پول نزول میداد مبلغ ۲۰۰میلیون گرفتم و یک چک بهش دادم برای ۶ماه..ولی دیگه توان پرداخت سود ندارم. ۴ماه بهش سود دادم
    الان میتونه ازم شکایت کنه.. چک برای دوماه دیگست.. شکایت برا اینکه سود پولش رو ندادم

    1. زینالی می گوید

      سلام: چون مبدا قرارداد شما نامشروع می باشدو لذا می توانید بابت نامشروع بودن جهت قرارداد از پرداخت مبلغ چک به فرد مورد نظر خود داری نمایید.

  20. مهران می گوید

    سلام من کاسبم وبرای تامین جنس مغازه به یه شرکت به مبلغ ۳۴ ملیون چک داده ام به خاطر شرایط کرونا و بی بازاری الان ۵ روز نتوانسته ام چک را پاس کنم مبلغی هم پول دارم. ولی میتونم با کار کردن دین مو ادعا کنم. سوال اینجاست که دادگاه پول منو قبول میکنه که زندانی نشم وچقدر به من فرصت میده

    1. زینالی می گوید

      سلام: باید از طریق تقدیم دادخواست اعسار نسبت به تقاضای اقساطی بودن اقدام نمایید برای راهنمایی بیشتر از طریق وکلای انلاین سامانه وکیل تاپ مشاوره نمایید.

  21. شکوفه امیری می گوید

    سلام من ۱،۵میلیارد تومان طلب دارم اگر اگر بدهکار رو بندازم زندان ممکنه با سند بیاد بیرون

    1. زینالی می گوید

      سلام: بله می تواند در صورت موافقت با سند بیرون بیاید.

  22. فاطمه می گوید

    سلام من ازیکی تلبی دارم ازش صفته گرفتم اجراش گذاشتم اما اون اقا فرارکرده شهرشون گوشیشم خاموش کرد الان بایدچه خاکی توسرم بریزم

    1. زینالی می گوید

      سلام: باید از دادسرا درخواست صدور حکم جلب درخواست نمایید تا هرجا دیدنش دستگیرش کنند.

  23. میم می گوید

    سلام. خواهران من به خاطر بدهی مالی زندان هستند. قسمتی از خانه را که به نام خودشان بوده به نام بچه هایشان کرده اند و هیچ زمین و مالی به نامشان نیست. الان میتوانند از رای باز استفاده کنند؟ رای باز شامل جرایم مالی میشود و یا به میزان بدهی مربوط است؟ و روزها بیرون از زندان و داخل کارگاه خودشان کار کنند یا حتما باید در جایی که زندان تایین کرده کار کنند؟ ممنون میشم کامل جواب بدید

  24. احمد می گوید

    سلام
    اگر فرد زندانی شود واعسارش رد شود ایا در دوران زندان هم تاخیر تادیه شامل او میشود

    1. زینالی می گوید

      سلام: بله اگر اعسار رد شود دلیل بر این است که این شخص دارا می باشد و می توان هم اصل مبلغ و هم خسارت تادیه را از این فرد مطالبه کرد.

  25. کمال رضایی ۰۹۹۲۱۷۰۳۴۴۰ می گوید

    سلام من ۳۵ سالمه وسرپرست زنوبچه وخواهرومادرم هستم به دلیل ورشکستگی چندتا ازچکام به مبلغ ۳۰۰ میلیون برگشت خورده وهیچ مال ویا حقوق ثابتیم ندارم پرداخت کنم ازشما یه راهکارمیخوام باتشکر

  26. مونا می گوید

    سلام عرض ادب
    من ۸ سال پیش مطالبه مهریه کردم.در نهایت اعسار همسرم در مرحله حکم رد شد و بعد از ۳۰ روز از ابلاغ حکم، هم دوباره تقاضای اعسار نداد.
    من جلب گرفتم.بعد از ۸ سال تونستم جلبش کنم.
    وثیقه گذاشت آزاد شد.همزمان اعسار هم داد رد شد
    الان مال معرفی کرده
    سوالم اینه ایا این کارو برای خرید زمان و نرفتن به زندان کرده؟چون تا بیاد کارشناسی بشه طول میکشه.
    ایا در این مدت که مال کارشناسی و مزایده بشه آزاد میچرخه واسه خودش یا باید زندان بره یا وثیقه اش اجرا بشه؟
    چون اعسارش رد شد.الان باز کلک جدیدشه مال معرفی کرده تا نره زندان و وثیقه اش هم ضبط نشه
    سوال دومم اینه هزینه کارشناس رو من باید بدم؟
    اخه تو قرار کارشناسی نوشته خواهان منم.
    در صورتیکه روح من هم از این مالی که زوج معرفی کرده خبر نداره.خودش معرفی کرده

    ممنون میشم جواب بدید

  27. منا می گوید

    سلام عرض ادب
    من ۸ سال پیش مطالبه مهریه کردم.در نهایت اعسار همسرم در مرحله حکم رد شد و بعد از ۳۰ روز از ابلاغ حکم، هم دوباره تقاضای اعسار نداد.
    من جلب گرفتم.بعد از ۸ سال تونستم جلبش کنم.
    وثیقه گذاشت آزاد شد.همزمان اعسار هم داد رد شد
    الان مال معرفی کرده
    سوالم اینه ایا این کارو برای خرید زمان و نرفتن به زندان کرده؟چون تا بیاد کارشناسی بشه طول میکشه.
    ایا در این مدت که مال کارشناسی و مزایده بشه آزاد میچرخه واسه خودش یا باید زندان بره یا وثیقه اش اجرا بشه؟
    چون اعسارش رد شد.الان باز کلک جدیدشه مال معرفی کرده تا نره زندان و وثیقه اش هم ضبط نشه
    سوال دومم اینه هزینه کارشناس رو من باید بدم؟
    اخه تو قرار کارشناسی نوشته خواهان منم.
    در صورتیکه روح من هم از این مالی که زوج معرفی کرده خبر نداره.خودش معرفی کرده

    ممنون میشم جواب بدید

    1. زینالی می گوید

      سلام: بله با معرفی مال دیگر بازداشت نخواهد شد و معرفی مال برای جلوگیری از حبس می باشد.

  28. حجت پارسایی می گوید

    سلام یک نفر به من پنجاه میلیون تومان داد تا در بازار ارزهای دیجیتالی براش کار کنم ولی متاسفانه ضرر کردم و اون منو تحت فشار گذاشت و مبلغ ۱۳۵ میلیون تومان سفته گرفته و شکایت هم کرده و تهدید کرده که حکم جلب رو بگیره و من هم توانایی پرداخت ندارم آیا میتونم دادخواست اعسار قبل از حکم بدم و اینکه حقیقت ماجرا را به دادگاه بگم چه نتیجه ای حاصل میشه

    1. زینالی می گوید

      سلام: برای جلوگیری از حبس باید دادخواست اعسار به دادگاه دهید

  29. علی می گوید

    با سلام
    برادرم دسته چکم را گرفت ومبلغ ۷۰۰ میلون به شرکتها چک داده الان ورشکسته شده من موندم و چکها .آیا میتوان ازش شکایت کرد به جرم کلاهبرداری خوش امضا میکرده من چکها را ثبتشون کردم

    1. زینالی می گوید

      سلام: خیر با توجه به اگاهی شما نمی تو.ان بابت کلاهبرداری شکایت نمود

  30. امین می گوید

    لام شخصی بهم مقداری پول داد تا در بازار ارزهای دیجیتال برایش سرمایه گذاری کنم و متاسفانه ضرر شد و من تمام مدارکشو هم دارم و ایشون شکایت کردن از من ، کیفری رد شد ، بعد از حقوقی شکایت کردن ، و هیچ گونه مدرکی هم دال بر اینکه در صورت ضرر من بهش پول بدم هم نداره ، فقط فیش واریزی بانک هست ، بنظرتون میتونه کاری کنه؟ آخه یه هزار تومن تو جیب من نرفته فقط گفت بیا واسم بگیر من بلد نیستم کار کنم

    1. زینالی می گوید

      سلام: می تواند بابت استیفای بلاجهت اقدام به مطالبه این مبلغ نماید

  31. ناشناس می گوید

    میشه لطفا راهنمایی کنید که چکارکنیم

  32. علی می گوید

    با سلام و وقت بخیر

    داداشم یه چک ۵۰ میلیونی بابت ضمانت ازم گرفت و داد به یک نفر بعدها معلوم شد پول ازش گرفته که کار کنه چند ماهی هم سود پول بهش میداده الان ورشکست شده طرف رفته چک منو برگه کرده و شکایت کرده سوال بنده این است ۱- آیا چک که ثبت شده به عنوان ضمانت میتونه توقیف اموال کنه در ضمن من چک را مسدود کردم ۲ – آیا میتوان به دادگاه ثابت کرد که پول سودی که تا الان گرفته را لحاظ کنه بقیش قسطی پرداخت شود.ممنون میشم راهنمایی کنید.

    1. زینالی می گوید

      سلام: نیاز به اثبات چیزی نیست می تواند همان چک را تحت هر شرایطی وصول نماید و حتی بابت مسدودی بابت داشتن بلامحل بودن اقدام نماید.

  33. محمد می گوید

    سلام پدر من چند سال پیش تو کار ساخت و ساز بود ورشکست شد یعنی کلاهش رو برداشتن
    الان یکی از کسایی که پیش‌خرید کردن ۳ ماه هست پدرمو انداخته زندان ۲ بار هم درخواست اعسار دادیم قبول نشد آخرین اعسار رو رد کردن بخاطر عدم حسن نیت
    هیچ مالی هم نداریم ما مبلغ بدهی هم ۱ میلیارد و ۲۰۰ هست
    چیکار کنیم قبول بشه
    الان پدرم ۶۱ سال سن داره و فقط یک حقوق بازنشستگی

    1. زینالی می گوید

      سلام: برای اینکار حتما باید با وکیل مشاوره نمایید.

  34. علیجانی می گوید

    سلام من بابت یک وام ۵۰ میلیونی ضامن دامادمون شدم و اون قبول کرد که اصل وام رو به من پرداخت کنه و من اقساط رو پرداخت کنم و ایشان مبلغ ۴۰ میلیون از طریق شماره شبا پرداخت کرد و ۱۰ میلیون هم از طریق کارت برادرش کارت به کارت کردن
    حالا بعد از گذشت چند ماه برادرش از من شکایت کرده مبنی بر اینکه ۱۰ میلیون رو به من قرض داده و از من شکایت کرده که بنده بدهی ایشون رو پرداخت نکردم ممنون میشم راهنمایی کنید

    1. زینالی می گوید

      سلام: باید اثبات نماید که بشما قرض داده

  35. قاسم می گوید

    سلام.بنده به یه نفر ۶۵میلیون قرض دادم الان یک سال هست پولم را نمی دهد شاهد هم دارم پیرینت بانکی هم دارم و میگوید که من پول از تو گرفتم دادم به یکی برو از اون بگیر من میتونم پولم را با تاخیرش ازش بگیرم

    1. زینالی می گوید

      سلام: باید دادخواست مطالبه وجه با ان

  36. قادر می گوید

    سلام و وقت بخیر بنده به یه گچکار که کل مبلغش ۴۰میلیون بوده و ۲۰میلیون در حین کار گرفته و پرینت هم هستش الان بخاطر اینکه بره از شورا حل اختلاف بره دادگاه به دروغ گفته ۳۰طلبکارم و بنده هم بخاطر به موضوعی جلب دارم و نمیتونم برم از خودم دفاع کنم تکلیف چیه با تشکر

    1. زینالی می گوید

      سلام برای دفاع وکیل بفرستید اگر حضور نداشته باشد حکم به ضرر صادر می شود

زمان پاسخ به دیدگاه شما از طرف وکلای سایت وکیل تاپ ۴۸ ساعت می باشد. درصورت نیاز به مشاوره فوری حقوقی میتوانید از این لینک نسبت به پرسش سوال خود اقدام کنید.



سوالات خود را از ما بپرسید

وکلای پایه یک ما اماده پاسخ به سوالات شما هستند