مزایده ملک مشاعی-هزینه های مزایده بر عهده کیست؟

بر طبق قانون اگر یک ملک بین چند نفر مشترک باشد یعنی چند نفر باهم مالک آن باشند، ملک مشاع نامیده می شود. برای مثال یک نفر مالک ۳ دانگ است و دیگری مالک ۳ دانگ دیگر.

نکته دیگر این که طبق قانون در ملک مشاع کسی حق تصرف در ملک را ندارد مگر با اجازه طرف مقابل، حال برای این که هر کسی در ملک خود مستقل باشد هر یک از مالک ها میتوانند آن را میان خود تقسیم کنند، که اگر قابل تقسیم نباشد میتوان آن را فروخت و با مزایده از طریق دادگاه به سهم خود از پول آن رسید. در ادامه به نکاتی در این باره اشاره خواهیم کرد.

دستور فروش ملک مشاع، فروش ملک مشاع توسط دادگاه، مزایده ملک مشاع

نحوه تقسیم مال مشاع

باید گفت طرفین می توانند با توافق هم دیگر هر گونه که دلخواهشان است تقسیم را انجام دهند. اگر در این زمینه به توافق نرسیدند باید از اداره ثبت افراز مال مشاع را درخواست کنند. اگر غیر قابل تقسیم بود(غیر قابل افراز) که ممکن است غالبا ملک ها به دلیل جدایی ناپذیر بودن، غیر قابل افراز باشند توسط اداره ثبت احراز شده و گواهی ای به فرد داده می شود مبنی بر این که این ملک غیر قابل افراز است که با این گواهی می توان درخواست فروش ملک مشاع را از دادگاه درخواست کرد. این فروش با مزایده انجام می شو‌د.

در هریک از این مراحل گفته شده ممکن است پیچیدگی هایی و مسئله هایی به وجود آید که می توانید در این راستا از تخصص وکلای موسسه استفاده کنید.

مشاوره حقوقی فوری

مشاوره تخصصی تلفنی و متنی آنلاین با وکلای سراسر کشور

درخواست فروش ملک مشترک

همانطور که گفته شد هر یک از شریکان میتواند درخواست فروش را با داشتن گواهی عدم امکان افراز از دادگاه بخواهد. البته طرفین میتوانند با توافق هم به هر شکلی که میخواهند تقسیم را انجام دهند.

دستور فروش ملک مشاع، مزایده ملک مشاع، مزایده ملک توسط دادگاه

نحوه مزایده ملک مشاع

بعد از این که دادگاه با بررسی مدارک، دستور به فروش ملک مشاع را صادر میکند این دستور به اجرای احکام مدنی میرود و مامور اجرا، پرونده را ثبت و تشکیل پرونده میدهد. و با انتخاب یک کارشناس قیمت ملک را برای مزایده تعیین میکند، طرفین میتوانند ظرف یک هفته اعتراض خود را به این قیمت گذاری اعلام کنند.

 پس از این امر اجرای احکام روز و ساعت مزایده را مشخص میکند و اگر ملک به فروش رود؛ اجرای احکام، هزینه های قانونی خود را از آن مبلغ برداشت میکند و باقی مانده را میان شریکان تقسیم میکند.

نکات مهم در درخواست فروش ملک مشاع

  • نکته مهمی که باید به آن اشاره کرد این است که اگر یک نفر از شرکا بخواهد درخواست فروش را به دادگاه تقدیم کند باید تمامی شرکای دیگر را طرف و خوانده قرار دهد. برای مثال اگر ملک مشترک ناشی از ارث است باید تمام ورثه را خوانده قرار دهد.
  • دادگاه در اتخاذ تصمیم درباره فروش دستور صادر میکند و چون حکم به حساب نمی آید پس قابل اعتراض توسط شرکای دیگر نخواهد بود.
  • لازمه دستور دادگاه داشتن گواهی عدم امکان افراز از اداره ثبت است برای این امر میتوانید با مشاوران موسسه برای اطلاع از جزئیات امر مشورت بگیرید.

هزینه مزایده ملک مشاع

علاوه بر هزینه های دادخواست که بسیار کم است با توجه به اینکه دعوای غیر مالی محسوب می شود باز هم هزینه انچنانی نداردبا توجه به اینکه در این نوع مسائل دادگاه حکم صادر نمیکند بلکه دستور فروش صادر میکند نیاز به صدور اجراییه هم نیست فقط باید هزینه های انتشار آگهی و کارشناس پرداخت شود

مزایده ملک مشاع، مزایده ملک موروثی

مشاوره حقوقی در مزایده ملک مشاع

برای اخذ مشاوره و همچنین وکالت برای انجام امور مربوط به مزایده ملک مشاع می توانید از تجربه و تخصص وکلا و مشاوران موسسه کمک بگیرید تا به بهترین وجه و کوتاه ترین زمان، امور مربوط به فروش ملک و مزایده آن انجام شود.

برای ارتباط میتوانید با شماره تلفن های موجود در سامانه وکیل تاپ تماس بگیرید یا وارد سامانه وکیل تاپ شوید و به شکل آنلاین مشاوره متنی یا تلفنی دریافت نمایید.

نتیجه گیری

مزایده ملک مشاع به طور خلاصه دارای چند مرحله است که یکی از این موارد وقتی است که بین شرکا ملک، توافقی برای تقسیم موجود نباشد. در این حالت هر کدام از آن ها میتواند ابتدا درخواست افراز را به اداره ثبت تقدیم کند و پس از غیر قابل افراز بودن درخواست فروش را به دادگاه تسلیم خواهد کرد.

سوالات متداول

با توجه به موارد بالا داشتن گواهی عدم امکان افراز و درخواست به دادگاه جزو شرایط اصلی خواهد بود.

 با طرفیت قراردادن تمامی شرکا و تنظیم دادخواست.

 هر یک از شرکا به تنهایی حق چنین اقدامی دارد.

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۳.۳ از ۵
از مجموع ۳ رای
21 نظرات
  1. م می گوید

    سلام سه دانگ سه دانگ از یک خانه کلنگی ۲۷۵ متری مشاع شریک هستیم شریک بنده تقاضای افراز داده .اما هدفش خرید سهم من هست که من هم تصمیم به فروش ندارم اما اگر او بخواهد سهم خود را بفروشد مشتری دارد وتا حالا اقدام به فروش سهمش با اینکه ۲بار مشتری آمده نکرده است حدود ۵ماهی هم هست شریک من شده وقبل از شراکت با من بهش گفته بودم قصد فروش ندارم الان چه کنم پا گذاشته بیخ گلوم ممنون

    1. زینالی می گوید

      سلام: شما ترغیبش کنید بفروشد تا بتوانید از حق شفعه استفاده نمایید و اگر هم شما را اذیت میکند خودتان درخواست افراز دهید

  2. آقایی می گوید

    سلام .من ۴دانک منزل مسکونی بنامم هست وپدرشوهرمذ۲دانگ خود را هدیه به یکی از فرزندانش داده . تقاضای افراز را داده ام.هزینه ایی که دادگاه بر می دارد چقدر است

    1. زینالی می گوید

      سلام: این هزینه توسط دادگاه تعیین می شود

  3. مهناز اصطهباناتی می گوید

    من نامه از اجرای احکام جهت مزایده گرفتم مجدد باید برا تعیین کارشناس قیمت گذاری تقاضا بدم یا خود اجرای احکام این کار رو میکند راهنمایی کنید

  4. همایون می گوید

    سلام
    یک خونه داریم سه طبقه و یک زیر زمین
    من سه دانگ دارم و سه نفر دیگر هر کدام یک دانگ
    ملک قیمتش حدود ۳میلیارد تومان هست
    یعنی هر دانگ از خانه حدود ۵۰۰ میلیون می‌ ارزد من و دو نفر از شرکا تصمیم به فروش یا خرید دانگ ششم از شریک دیگر رو داریم
    آیا اگر بخواهیم در مزایده شرکت کنیم باید فقط همون ۵۰۰ میلیون تومان رو به دادگاه پرداخت کنیم
    یا باید کلا در مزایده سه میلیارد داشته باشیم
    با توجه به اینکه ۵ دانگ به نام ما هستش؟

    1. زینالی می گوید

      سلام: ارزش زمین را کارشناس تعیین میکند و برای شرکت در مزایده ابتدا چیزی پرداخت نمیکنید بعدا از برنده در مزایده پرداختی صورت میگیرد

  5. رضا عباسی می گوید

    سلام.ملک بدون سند در روستا داریم در و مادر فوت شده.وراث بر سر تقسیم مشکل دارند چون یک طرف ملک مشرف به خیابان و یک طرف آن مشرف به کوچه هست و همه وراث از طرف خیابان می خواهند. اهنمایی کنیدممنون می شوم.

  6. سارا می گوید

    سلام وقت بخیر
    من(زوجه) و همسرم سه سال پیش یک ملک خریدیم که سه دانگ به نام من و ۳ دانگ به نام همسرم هستش و در املاک و دفتر خانه هر دو به عنوان خریدار حاضر شدیم، الان من و همسرم میخوایم از هم جدا بشیم همسرم ادعا کرده که ملک برای اوست، میتواند درخواست رجوع به هبه کند؟
    البته بیشترین مبلغ ملک از حساب من واریز شده، یعنی همسرم از حساب خود به حساب من واریز کرده و من به حساب فروشنده زدم
    آیا همسرم میتونه سه دانگ و از من بگیره؟

    1. زینالی می گوید

      سلام: خیر نمی تواند از شما بگیرد ولی می تواند بابت مشاعی بودن درخواست فروش مال مشاعی بدهد.

  7. اسرافیلی می گوید

    سلام ببخشید یه سوال داشتم
    پدرم و دو تا برادرش سه تا ملک بین خود تقسیم نموده اند هر کدام به مقدار ۳۰ من محلی وبرای پدر من هم زمینی به مساحت ۲۴ من داده اند و این ملک قریب به ۶۰ سال در تصرف پدرم و من هست بعد از فوت پدرم و عموهام متوجه شدیم زمین ما فرعی و اصلی داشته ( قطعه اول و دوم ) و به سر پدر من کلاه گذاشته شده (عمد یا سهو) و این زمینی که سندش به ما انتقال داده شده ۸ من می باشد حالا پدرم و عمو هام از دنیا رفته اند و یکی از پسر عموهام ادعای حق می کند و شکایت کرده است لطفا مرا راهنمایی فرمایید من چگونه می توانم از حقم دفاع کنم

  8. محمد سعیدی می گوید

    سلام دو مورد دستور فروش ملک مشاع برای یک واحد از طرف دادگاه برای دو نفر از ورثه به طور جداگانه صادر شده است ایا
    حق تقدم دستور فروش دارای ارجحیت است برای ورثه!؟ همچنین ایا برای مزایده نیازمند پیگیری هستیم وباید به اجراییات مراجعه کنیم و ایا با توحه به درخواست فروش قطعی وتامین مالی هزینه ها از محل فروش ملک! وصدور قطعی دستور فروش از سوی قاضی واحد اجراییات به طور سیستمی نسبت به کارشناسی وتعیین قیمت وانجام مزایده فروش اقدام می نماید یا خیر!؟

    1. زینالی می گوید

      سلام: چون مال مشاعی است هر ورثه اقدام نماید رسیدگی خواهد شد و اینکه رسیدگی به اجرای احکام بر اساس سیستمی هست.

  9. مهرداد می گوید

    فروش ملک مشاعی که کارشناس قیمت بالایی گذاشته و هیچ کس حاظر به خرید نمی‌باشد باید چه کرد .یک دور مزایده هم رد شده

    1. زینالی می گوید

      سلام: می توانید در این صورت با شریک دیگر توافق نماییدکه یا خودتان به قیمت منطقه ای بردارید و یا خودتان به شخص ثالثی بفروشید.

  10. زارعین می گوید

    سلام روز به خیر
    ما یک ملک مشاع داریم ودادگاه برای مزایده گذاشته برای وکیل جهت مزایده ابلاغیه دو هقته پیش رفته ولی برای ما چهار خواهر برای هیچکدوم ابلاغیه نیومده ایا قانونیه؟یا همینکه براوکیل رفته کفایت میکنه ؟یا دادگاه حتما میبایست برای ماهم ابلاغیه بفرسته

  11. حسینی می گوید

    سلام
    دو تا سوال دارم ۱)هزینه نیم عشر از مبلغ فروش ملک مشاعی فقط برای دعوی مالی هست یا برای همه موارد املاک مشاعی؟
    ۲) اگر یکی از شرکا بخواهد ملک را بخرد باید کل مبلغ رو پرداخت کند یا فقط سهم درخواست دهنده فروش را پرداخت می کند؟

  12. اسماعیل مرزبان می گوید

    سلام کسی که از یک ملک مشاعی بیشترین سهم را دارد آیا دادگاه جهت خرید آن ملک به او اولویت میدهد یا خیر

    1. زینالی می گوید

      سلام: خیر

  13. آنا می گوید

    سلام
    ملک مشاع غیر قابل افراز و غیر قابل تفکیک و … که به مزایده میرود و اگر در مزایده اول مشتری نبود و خودم هم قصد خرید سهم سایرین را ندارم و میخواهم به حق سهمم برسم.
    در مزایده دوم باز اگر مشتری نبود به چه صورت است ؟ و آیا راهی هست که من به حق سهم خود برسم؟؟؟؟

  14. جعفری می گوید

    سلام چهار نفر بطور مساوی هریک ۱/۵ دانگ در ملکی شریک هستیم ما سه نفر میخواهیم ملک را به مشارکت بدهیم یا بفروشیم ولی نفر چهارم نه میفروشد ونه به مشارکت میدهد اگر بخواهیم بصورت مزایده ازطریق دادگاه این ملک را بفروشیم دوتا سوال داریم
    ۱_ آیا پس از فروش دادگاه مبلغ نیم عشر میگیرد یا نه
    ۲_ درصورت اخذ نیم عشر پرداخت آن بعهده تمامی شرکا هست یا بعهده نفر چهارم که بعنوان خوانده معرفی شده است
    ازاینکه لطف میکنید و راهنمایی می فرمائید متشکریم

زمان پاسخ به دیدگاه شما از طرف وکلای سایت وکیل تاپ ۴۸ ساعت می باشد. درصورت نیاز به مشاوره فوری حقوقی میتوانید از این لینک نسبت به پرسش سوال خود اقدام کنید.



سوالات خود را از ما بپرسید

وکلای پایه یک ما اماده پاسخ به سوالات شما هستند