شارژ آپارتمان خالی

با رشد روز افزون جمعیت از طرفی و بالا رفتن قیمت مسکن از طرف دیگر ممکن است علتی عمده در میل به آپارتمان نشینی در مردم باشد. به همین جهت قانون گذار برای این مسئله نیز باید قوانینی را وضع کند که این نحوه زندگی اجتماعی در یک آپارتمان دچار هرج و مرج نشود و هر یک از ساکنین آنجا حق و حقوق خود را بشناسند.

قانون گذار با تصویب قانون تملک آپارتمان ها در مواد محدودی این حقوق را شناسایی کرده است ما در این مجال به هزینه هایی که برای امور آپارتمان پیش می آید با تکیه بر این قانون سخن به میان می آوریم.

شارژ آپارتمان به چه معناست

شارژ ساختمان یا آپارتمان را به این شکل می توان مورد اشاره قرار داد که طبیعتا هر ساختمان و هر آپارتمانی یک سری هزینه هایی دارد که مربوط به تمام ساکنین است.

یعنی مربوط به قسمت مشترکی از آپارتمان است که مورد استفاده تمامی ساکنین قرار دارد. مثل هزینه نظافت، هزینه سرویس آسانسور، هزینه باغچه یا فضای سبز آن آپارتمان و تمامی موارد مشترک دیگر. و چون این موارد مشترک است باید توسط تمام مالکین پرداخت شود.


بیشتر بخوانید: قوانین و مقررات آپارتمان نشینی


شارژ آپارتمان به چه معناست

مشاوره حقوقی فوری

مشاوره تخصصی تلفنی و متنی آنلاین با وکلای سراسر کشور

در آپارتمان چه قسمت هایی مشترک و چه قسمت هایی اختصاصی است؟

در آپارتمان چه قسمت هایی مشترک و چه قسمت هایی اختصاصی است؟در پاسخ باید گفت که آن قسمت هایی که استفاده از آن مختص و مخصوص چند واحد خاص نبوده و مخصوص تمام ساکنین و مالکان است قسمت مشترک است.

مانند آسانسور، راهرو و پشت بام و…

اشغال قسمت های مشترک مثل گذاشتن وسایل و نگهداری حیوانات ممنوع است مگر با رضایت تمامی مالکان اما قسمت های اختصاصی به قسمت هایی از آپارتمان گفته می شود که فقط مختص یک واحد خاص است و فقط ایشان حق استفاده از آن را دارد مانند داخل خود واحد.

سهم هر مالک را از شارژ چگونه تعیین کنیم

طبق قانون تملک آپارتمان و ماده ۴ این قانون نحوه تعیین سهم هر مالک از شارژ را معین کرده است:

سهم هر مالک را از شارژ چگونه تعیین کنیمحقوق و تعهدات و همچنین سهم هر یک از مالکان قسمت‌های اختصاصی از مخارج قسمت های مشترک متناسب است با نسبت مساحت قسمت اختصاصی به مجموع مساحت قسمت‌ های اختصاصی تمام ساختمان به جز هزینه‌هایی که به دلیل عدم ارتباط با مساحت زیربنا به نحو مساوی تقسیم خواهد شد و یا اینکه مالکان ترتیب دیگری را برای تقسیم حقوق و تعهدات و مخارج پیش‌بینی کرده باشند.

پرداخت هزینه های مشترک اعم از اینکه ملک مورد استفاده قرار گیرد یا نگیرد الزامی است. طبق این ماده سهم هر مالک به نسبت سهم قسمت اختصاصی او به مجموع کل مساحت اختصاصی ساختمان سنجیده می‌شود.


بیشتر بخوانید: هزینه های ساختمانی را چه کسی پرداخت می‌کند؟


سهم هر مالک را از شارژ چگونه تعیین کنیم

شارژ آپارتمان خالی

آیا مالکانی که ساکن نیستند باید شارژ را پرداخت کنند؟

پرداخت شارژ و یا هزینه های قسمت های مشترک وظیفه تمام مالکان است حتی اگر در آنجا سکونت نداشته باشند و آپارتمان آنان خالی باشد.

البته باید این مسئله را هم در نظر بگیریم پرداخت شارژ از جنبه هایی برای آپارتمان خالی لازم نیست مثل پرداخت قبوض آب و گاز زیرا این مالکان در آپارتمان سکونت نداشته اند و استفاده ای نکرده اند که قرار بر پرداخت آن باشد اما سایر هزینه ها را مکلف به پرداخت هستند مثل هزینه های مربوط به آسانسور و…

عدم پرداخت شارژ توسط مالک آپارتمان خالی

عدم پرداخت شارژ توسط مالک آپارتمان خالیپرداخت شارژ وظیفه ای است که قانون بر مالک تحمیل کرده است و اگر مالک از پرداخت آن خودداری کند برای آن ضمانت اجرا تعریف کرده است.

حال چه فرد مالک ساکن آپارتمان باشد چه واحد وی خالی باشد در باره ضمانت اجرای عدم پرداخت شارژ ماده ۱۰ این قانون این گونه مقرر کرده است که ابتدا هیئت مدیره با ارسال اظهار نامه از طریق دادگاه و نوشتن مبلغ مورد مطالبه آن را به وسیله اظهار نامه درخواست می کند.

در صورتی که از مدت اظهار نامه ۱۰ روز سپری شود و مالک باز هم پرداخت نکرد خود هیئت مدیره می‌تواند با صلاحدید خود مالک را از امکانات قسمت های مشترک مثل شوفاژ، برق، گاز و… محروم کند و اجازه استفاده آن را به مالک ندهد.

اگر باز هم مالک از پرداخت خودداری کرد هیئت مدیره می‌تواند از اجرای اسناد بر طبق اظهار نامه ای که از قبل داشتند صدور اجراییه را برای مطالبه مبلغ تقاضا کند.

از طرف دیگر می تواند به دادگاه مراجعه کنند و مطالبه شارژ را از طرق دادگاه نیز درخواست کنند.

دادگاه در این مورد بدون نوبت رسیدگی می کند و حکم صادر می کند و واحدی را که بدهکار است از خدمات دولتی محروم می نماید و ممکن است فرد را تا دو برابر بدهی جریمه کند این مازاد جریمه برای خود قسمت های مشترک استفاده می شود.

عدم پرداخت شارژ توسط مالک آپارتمان خالی

نتیجه گیری

پرداخت شارژ و یا هزینه های قسمت های مشترک آپارتمان وظیفه هر مالک است و طبق بند اخیر ماده ۴ حتی اگر مالک آپارتمان را خالی گذاشته باشد و استفاده نکند موظف به پرداخت شارژ خواهد بود مگر هزینه هایی که متغیر است و پرداخت آن منوط به استفاده از آپارتمان باشد مثل قبوض آب و برق و گاز ولی در سایر هزینه ها موظف به پرداخت است.

سوالات متداول

طبق بند آخر ماده ۴ از تمام مالکان حتی واحدهای خالی شارژ دریافت می‌شود و ایراد مالک مبنی بر عدم استفاده از واحد شنیده نخواهد شد.

سهم هر مالک چه آپارتمان خالی باشد چه ساکن باشند به نسبت مساحت قسمت اختصاصی نسبت به مساحت تمام قسمت های اختصاصی توسط هیئت مدیره محاسبه می شود.

 

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۴ از ۵
از مجموع ۲ رای
41 نظرات
  1. حیدری هستم می گوید

    سلام.طاعات قبول.اینجانب یک مجموعه ۴ واحدی صفرروتصمیم به فروش داشتم دوواحدبالا روفرختم ودوواحد دیگر مانده که بنای برفروش دارم وبه هیچ وجه درهیچ زمینه ای استفاده ای از دوواحد باقیمانده نمیکنم فقط مشتری بیاید نشان میدهم.هیچ ایین نامه داخلی ساختمان مبنی برپرداخت شارژ نداریم .ساکنین دوواحدفروش رفته ادعای پرداخت شارژ ازمن دارنددرحالیکه نه استفاده ای ازامکانات ساختمان میکنم ونه تعهدی ازسوی من موجودمیباشد ..ممنون میشم وظیفه قانونی مرا بفرمایید

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام حتی اگر استفاده نکنید باز باید پرداخت نمایید

  2. کتایون می گوید

    باسلام
    برای تقسیم آب بهای مشاع میان واحدها برحسب تعداد نفرات بجای متراژ که در قانون آمده است به موافقت همه ی مالکان نیاز می باشد؟

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام:بله

  3. مهری می گوید

    با سلام ما یک اپارتمان ۳ طبقه ای هستیم با یک زیر زمین.یک طبقه و زیرزمین مال ماست ایا برای پرداخت پول شارژ باید دو واحد پرداخت کنیم؟

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام:هزینه شارژقسمت مشاعات به نسبت واحد می باشد.

  4. مرتضی می گوید

    سلام اگه اهالی یک واحد مسافرت رفته باشند ولی هزینه آب و گاز آنها بین مسافرت آنها باشد هزینه آب و گاز رو باید کامل بدهند یا بخشی رو باید پرداخت کنند.به طور مثال از ۵۰ رو ۳۰ رو مسافرت باشند ۵۰ رو مقدار مصرف قبض میباشد

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام: هزینه ساختمان باید پرداخت شود حتی سکونتی نباشد.

  5. مهدی صادقی می گوید

    با سلام
    دارای یک واحد مغازه ۴۰ متری در یک مجتمع مسکونی ۷ واحده هستم که غیر فعال و بسته است
    با توجه به اینکه از هیچ امکان ساختمان استفاده نمیکنم لطفا بفرمایید شارژ ساختمان برای من چگونه باید محاسبه گردد.
    با تشکر

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام: حتی اگر استفاده نکنید باید هزینه ساختمان را پرداخت نمایید.

  6. فرهود می گوید

    سلام من درسال ۲۰روز و حتی کمتر در واحد آپارتمان خود هستم آیا باید هزینه آب را پرداخت کنم برای تعمیرات آسانسور چطور؟ازآنتن مرکزی بدلیل اینکه مسیر ورودی کابل هام بابتن پرشده اندومن کابل جداگانه ای کشیدم ایاباید برای تعمیر اون باید هزینه پرداخت کنم

  7. ندا می گوید

    سلام و خسته نباشید
    ما در ساختمان ۱۷ واحدی یک واحد خالی داریم که توش زندگی نمی‌کنیم من شارژ ماهیانه رو بلا استثنا میدم میخواستم بدونم برای خرید و تعمیر پمپ آب هم باید هزینه بدم
    لطفا راهنمایی بفرمایید

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام: بله هزینه مشترکات ساختمان برعهده ساکنین می باشد چه استفاده نمایید چه استفاده نکنید .

  8. مسعود انتظار ی می گوید

    سلام وقت بخير.
    درمتن اصلي و در بين پرسش و پاسخ يه بار به ميزان شارژ بسته به نسبت متراژ واحد اشاره فرمودين و يه جا براي هزينه آب به تعداد نفرات! ميشه توضيح بفرمائيد براي يه مجموعه بالاخره بر اساس متراژ بايد حق شارژ رو تعيين كرد يا بر اساس متراژ؟ خيلي خيلي ممنون

    1. بهزاد زینالی می گوید

      باسلام
      شارژ ساختمان هزینه‎ هایی است که جهت حفظ و نگهداری قسمتهای مشترک و مشاع آپارتمان از طرف ساکنین پرداخت میگردد. مقدار شارژ و هزینه ها به عواملی نظیر نوع مجتمع و امکانات آن بستگی دارد. هر چه میزان امکانات یک ساختمان بیشتر باشد مبلغ حق شارژ هم متعاقبا بیشتر می شود. لازم به ذکر است درصورتی که قسمت‌ هایی از ساختمان اصلا مورد استفاده برخی از همسایگان قرار نگیرد، این مورد دلیلی برای عدم پرداخت شارژ محسوب نمی‌ شود و هم مالکان خانه و هم مستاجران لازم است مبلغ تعیین شده برای شارژ را پرداخت کنند. پرداخت حق شارژ به صورت ماهیانه می باشد. جهت دریافت اطلاعات دقیق تر درخصوص پرداخت نحوه تعیین و مطالبه شارژ با شماره ۰۲۱۹۱۰۰۲۰۹۰ تماس بگیرد تا وکلای متخصص وکیل تاپ شما را راهنمایی نمایند. موفق باشید.

  9. علی می گوید

    سلام.وقت بخیر
    من مالک یکی از واحدهای آپارتمانی هستم یه هزینه ای رو بابت شارژ تعیین کردن که ماه به ماه پرداخت میکنم ولی مدیر ساختمان به همراه تعدادی از مالکین تصمیم میگیرن که هر واحد دو روز در میان باید به باغچه رسیدگی کنه و هر هر ۱۵ روز باید حیاط پارکینگ رو بشوره که اگر نشوره باید هزینه اش رو پرداخت کنه و موارد دیگه که من اینکار رو انجام نمیدم بابت هزینه شارژی که میدم البته حیاط رو میشورم آیا من خلاف قانون عمل کردم البته فقط هزینه آب ما مشترک هست بقیه مثل برق و گاز رو خودمون پرداخت میکنیم و اینکه مدیر ساختمان هزینه شارژ ۵۰ تومن برای هر واحد در نظر گرفته آیا رقم مورد نظر هم میتواند منع قانونی ایجاد کند؟از اینکه کم باشد و شما خودتون باید از باغچه یا پارکینگ نگهداری کنید

    1. بهزاد زینالی می گوید

      باسلام
      شارژ ساختمان باتوجه به نظر ساکنان و اعضای هیئت مدیره تعیین می‌شود. با شماره ۰۲۱۹۱۰۰۲۰۹۰ تماس بگیرید تا وکلای متخصص وکیل تاپ بصورت کامل شما را راهنمایی نمایند. موفق باشید.

  10. حسن می گوید

    باسلام
    بنده یک واحد خام و خالی در یک آپارتمان دارم و ای اصلا ازش استفاده نمیکنم
    آیا باید هزینه خرابی آسانسور رو پرداخت کنم یا خیر ؟
    چون آسانسور جز موارد استفاده و مصرفی ساکنین هست و بنده اصلا ساکن نیستم
    ممنون میشم جواب بدین

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام: بله باید هزینه را پرداخت نمایید هرچند استفاده نکنید.

  11. منصوری می گوید

    با سلام. من دارای یک واحد آپارتمان در بلوک ۱۲ واحدی هستم که این بلوک خودش در یک مجموعه ۱۴ بلوکی میباشد.در کل ۱۶۰ واحد در این مجموعه وجود دارد.حال سوال من این است که هر ۱۶۰ واحد شارژ ماهانه ای را به هییت مدیره پرداخت می کنند ولی در هر بلوک نیز یک نماینده انتخاب شده و درخواست یک شارژ مستقل دیگر برای بلوک را دارد، آیا پرداخت َشارژ دوم هم اجباری است؟

    1. زینالی می گوید

      سلام: نمیتوان دوبار هزینه از شخص دریافت کرد هزینه اضافی دریافتش قانونی نمی باشد.

  12. نصرالله ملک ارا می گوید

    سلام
    ده واحد هستیم یکه از واح ها سه ماهه که خالیه مالک ان بر این مبنا شارژ نمیخواهد بدهد ما اینجا باغچه داریم اسانسور نظافت قانونا تکلیف چیست کلی هم هزینه برای ساختمان شده از قبیل باطری برای اسانسور یو پی اس ساختمان وغیره

    1. زینالی می گوید

      سلام: بر اساس قانون تملک اپاتمان ها هر کسی نسبت به واحدی که دارد باید هزینه شارژ ساختمان را بر مبنای اینکه جز هزینه های مشاعی پرداخت نماید و نمی توان به استناد اینکه واحد خالی هست از پرداخت این مبلغ امتناع کند مدیر ساختمان باید ابتدا یک اظهار نامه به این فرد ارسال کرده و در صورتی که مجددا از پرداخت امتناع کند به حکم اجرای اداره ثبت از امتیازات ساختمان این فرد را محروم نمایند تا زمانی که نسبت به پرداخت هزینه ها اقدام نمایند.

  13. ناصر می گوید

    با سلام. من در آپارتمان خود ساکن نیستم و خالی هست. از آنجا که قانون گذار گفته است مالکینی که ساکن نیستند نباید پول آب و برق و گاز مشاع را پرداخت کنند آیا از نظر شما این هزینه ها مشترک محسوب می‌شوند و باید روی شارژ پرداخت شوند؟
    دوم اینکه از آنجا که الباقی هزینه ها مربوط به تعمیراتِ مشاعات می‌شوند، بنده میتوانم مادامی که هزینه ای به ساختمان تحمیل نشده است از پرداخت آن امتناع کنم؟ لازم به ذکر است هیچ صورتجلسه ای جهت نحوه ی پرداخت شارژ تنظیم نشده.

    1. زینالی می گوید

      سلام: براساس ایین نامه قانون تملک اپارتمان ها هرکسی که به عنوان مالک یا مستاجر ساختمانی باشد باید هزینه استفاده از قسمت مشاعات را پرداخت نمایید هرچند که واحد مزبور خالی بوده و استفاده ای از ان نشده باشد و هزینه های تعمیرات نیز در قسمت مشترک به تساوی بین بین ساکنین واحدها تقسیم خواهد شدو هیچ کسی مصون از پرداخت هزینه های ساختمانی نخواهد بود برای راهمایی بیشتر از طریق وکلای انلاین سامانه وکیل تاپ مشاوره نمایید.

  14. هادی الفت می گوید

    با سلام بنده یک واحد دارم که چند سالی بود خالی از سکنه ولی مدیر ساختمان میگه باید شارژ واحد تکرار میکنم شارژ واحد رو ۱میلیون تومان بدم بجز آسانسور ،دوربین بعد ورودی یعنی چه که میگه باید ورودی ساختمان باید ۱۰۰هزارتومان بدی خواهشن راهنمائی کنید بنده رو ممنون میشم

  15. هادی الفت می گوید

    با سلام من یک واحد آپارتمان دارم که چند سالی خالی بود که الان دارم داخلش رو آماده میکنم تابستان برم بشینیم ولی مدیر ساختمان میگه باید شارژ واحد تکرار میکنم شارژ واحد رو ۱میلیون تومان بدم بجز آسانسور و دوربین مداربسته بعدش میگه باید ورودی ساختمان رو ۱۰۰هزارتومان بدی خواهشن راهنمائی کنید بنده رو ممنون میشم

    1. زینالی می گوید

      سلام: حتی اگر واحدی خالی و بلا استفاده باشد حق شارژ باید پرداخت شود.

  16. انوشیروان مولایی می گوید

    درود و عرض ادب
    مالک یک واحد از ده واحد که تخلیه میباشد ، هستم . با شارژ مشکلی ندارم . سوالم اینه هزینه جانبی مانند گلکاری یا تزئینات غیر ضروری مشاعات که ممکنه تا ساکن شدن واحدم ، از بین برود ، آیا باید پرداخت کنم ؟؟
    هزینه نصب ماهواره چطور ؟؟ الزامیه ؟؟
    سپاس از لطف تون

    1. زینالی می گوید

      سلام: تمامی هزینه ها باید از طریق هیات مدیره ساختمان تعیین و مشخص شود چون مدیر ساختمان این هزینه ها را مطالبه میکند و باید پرداخت نمایید مگر اینکه با سایر ساکنین توافق نمایید که هیچکدام پرداخت نکنید

  17. ارکیده می گوید

    باسلام در صورت ساکن نبودن وصرف مالک بودن خانه استخردار آیا باید شارژ استخر را پرداخت کرد؟

    1. زینالی می گوید

      سلام: هزینه های مشاعات ساختمان باید پرداخت شود چه ساکن باشید چه نباشید

  18. سحر می گوید

    سلام من یه واحد دارم که ۲سال است که خالی است پمپ اب ساختمان خراب شده است و قابل تعمیر نیست و باید پمپ جدید خریداری شود. ایا من باید هزینه خرید پمپ اب جدید را پرداخت کنم؟

    1. زینالی می گوید

      سلام: مشاعی است و باید به هزینه تمامی افراد ساکنین تعمیر شود.

  19. حمید می گوید

    سلام خسته نباشید. ساکنین که واحد خالی دارند در یک آپارتمان ایا شارژ ماهیانه باید پرداخت کنند ممنونم

    1. زینالی می گوید

      سلام: بله باید پرداخت شود و صرف خالی بودن دلیل بر معافیت از پرداخت نیست

  20. مهدی فتوت زاده می گوید

    سوالی داشتم در یک مجتمع ۱۰۰ واحدی ما سه نفر اعضای هیئت مدیره و یک مدیر اجرایی که یکی از این اعضا میباشد را داریم که هر سه نفر این عزیزان ساکن هستند اما به دلیل بودن در هیئت مدیره شارژ پرداخت نمیکنند در حالی که مدیر اجرایی حقوق جدا گانه دریافت نموده ولی دو عضو دیگر دریافتی از مجتمع ندارند. ایا قانون به انها اجازه میدهد که شارژ پرداخت نکنند ویا میتوانند در جلسات هیئت مدیره همچین تصمیمی اتخاذ کنند و این را به صورت قانون در اورده و خود را معاف از پرداخت شارژ نمایند در حالی که هر ساله انتخابات مجمع صورت میگیرد و این امر دوره ای میباشد با تشکر

    1. زینالی می گوید

      سلام: خیر تمامی ساکنین باید شارژ پرداخت نمایند و هیچ کس از این امر نمیتواند تخلف نماید.

  21. علی می گوید

    سلام، من در مجتمعی دارای دو واحد مسکونی هستم که در یکی زندگی می کنم و یکی از آن ها خالی است. با توجه به این که شارژ یک واحد را پرداخت می کنم و خدمات بیشتری نیز بابت واحد خالی دریافت نمی کنم، آیا به آن واحد خالی نیز شارژ تعلق می گیرد؟

  22. حیدری می گوید

    درود عرضم بحضور اینجانب در یک مجتمع ۱۸ واحدی یک واحد دارم که بعلت مشکلات اقتصادی و عدم فعالیت حدود دو سال هستکه تعطیل هستم و درواحد خود فعالیتی ندارم و حدود چندین واحد هم نزدیک دو سال هست تعطیل شده اند و هیچگونه مراجعه به واحد و فعالیت نداریم ولی یکی از همسایه ها واحد خود را به آرایشگاه زنانه و جندین واحد هم با ۱۵ نفر پرسنل دارند فعالیت میکنند که جمعآ ۶ واحد فعال داریم که قبض آب که دو سال پیش ۵۰۰ هزار تومان میامد با توجه به تعطیلی ۱۲ واحد و با فعالیت ۶ واحد و آرایشگاه و خوابگاه دانشجویی حدود ۵ میلیون تومان آمده و همسایه های فعال ادعا دارند واحدهایکه تعطیل هستند باید سهم خود را بابت آب و برق و گاز که هیچ مصرفی نداشته اند پرداخت کنند آیا چنین چیزی قانونی و مرسوم هست یا نه ولی بابت هزینه های عمران و آبادانی و نگهداری سهم خودرا بعد از اعلام مبلغ پرداخت میکنیم الان بفرمایین که پرداخت قبضهای آب و گازو برق مصرفی البته در مجتمع موتور خانه نداریم و گزمایشی هم بخاری در واحدها هست که زمستان هم برای شش واحد ۴ الی ۵ میلیون تومان هم قبض گاز صادر میشود تکلیف واحدهای تعطیل در قبال هزینه های مصرفی آب و برق و گاز مصرفی چی میباشد ممنون و سپاس از راهنمایی که مینمایید.

  23. مهدی می گوید

    سلام و ارادت
    اگر از یک مجتمع ۳۰ واحدی تعدادی خالی باشد اگر شارژ ماهیانه ۲۰۰ هزارتومان باشد سهم واحدهای خالی از این شارژ ۲۰۰ هزار تومانی چقدر میشود.
    ضمنا سقف بدلیل خرابی و اب دادن داخل ساختمان توسط هیت مدیره ایزوگام گردیده اما متاسفانه بعضی
    از واحدهای خالی با گذشت چند ماه از دادن هرینه ایزوگام خودداری میکنند تکلیف اینها چست بهانه میکنند برای تصمیم گیری ما نبودیم درحالیکهیک هفته فبل از جلسه هم بصورت پیامک و هم تلفنی تاریخ وساعت جلسه را گفته بودیم حالا از سی واحد دو سه واحد پرداخت نمیکنند صحبت هم خیلی کرده ابم اما بی نتیجه بوده لطف کنید راهتمائی فرمائید با تشک و سپاس

زمان پاسخ به دیدگاه شما از طرف وکلای سایت وکیل تاپ ۴۸ ساعت می باشد. درصورت نیاز به مشاوره فوری حقوقی میتوانید از این لینک نسبت به پرسش سوال خود اقدام کنید.



سوالات خود را از ما بپرسید

وکلای پایه یک ما اماده پاسخ به سوالات شما هستند