هزینه های ساختمانی را چه کسی پرداخت می‌کند؟

من هزینه نظافت را پرداخت نمی کنم. من طبقه اول ساختمان بیست طبقه ساکنم و با پله رفت و آمد می‌کنم چرا باید هزینه آسانسور پرداخت کنم؟چرا باید هزینه ایزوگام پشت بامی که اصلاحش به هیچ درد خانه من نمیخوره را من پرداخت کنم؟ منی که در ماه همیشه بیرونم چرا باید پول آب و برق پرداخت کنم؟ این قبیل سوالات برای اکثر افرادی که در آپارتمان زندگی میکنند آشنا می باشد با توجه به گسترش مهاجرت مردم از روستا به شهر و حجم کم شهر برای اسکان آنها و هزینه سرسام آور خانه های ویلایی به نسبت آپارتمان، حجم آپارتمان نشینی رو به افزایش است. مهم ترین مساله در این زمینه حقوق و تکالیف ساکنان یک آپارتمان نسبت به هم و مجاوران و تکالیفی که نسبت به ملک مورد بر عهده دارند می باشد.عامل اصلی پذیرش این تکالیف رشد فرهنگ آپارتمان نشینی و ارتقا بینش مردم نسبت به وظایف خود به یک ساختمان و همسایگان آن می باشد. هرچه فرهنگ آپارتمان نشینی ضعیف تر باشد افراد ساکن یک آپارتمان فقط منافع فردی خود را در نظر می‌گیرند و نسبت به مصلحت جمع دارای انعطاف کمی هستند در مطلب زیر سعی شده ضمن احصا هزینه های مشترک یک آپارتمان تکلیف پرداخت آن را نیز مشخص نماید.

هزینه های آب و برق و گاز ساختمان

با توجه به اجرای طرح هدفمندی و حذف رایانه ها، هزینه های آب و برق و گاز به صورت آزاد و بدون سهمیه محاسبه می شود و با توجه به رویه سالهای اخیر، نحوه ی محاسبه ی این نوع از هزینه ها تا یک مبلغی ثابت است و با توجه به کمبود منابع و تجدید ناپذیری آن ها بعد از عبور از نرخ مجاز این هزینه ها تصاعدی محاسبه می گردد. البته با در نظر گرفتن نوع منطقه و نوع هوا این قیمت تصاعدی نیز متفاوت می گردد مثلا هزینه مصرف برق در مناطق عادی تا صد کیلو وات در ماه، بابت هر کیلو وات ۵۲۴ ریال باید پرداخت شود و مازاد بر آن صد تا دویست کیلوبایت ۶۱۱ تومان به ازای هر کیلووات ساعت و همینطور پلکانی مبلغ بالا می رود طبیعتا محاسبه و تقسیم این نوع هزینه ها که وابسته به مصرف ساکنین می باشد از اهمیت خاصی برخوردار است زیرا ممکن است یک واحد پرمصرف باشد و میانگین مصرف کل ساختمان را تحت شعاع قرار دهد.در مورد ساختمان های تازه ساخت با مشکلی روبرو نخواهیم بود زیرا اکثرا دارای کنتور مجزا مربوط به هر واحدند اما ساختمان هایی که کنتور مجزا ندارند دو روش به کار گرفته می شود یکی تقسیم هزینه ها بر تعداد ساکنین و یکی تقسیم با توجه به واحد های هر آپارتمان که روش اول معقول تر است زیرا تعداد افراد، تعیین کننده میزان استفاده می باشد.

نحوه پرداخت هزینه های آب، برق، گاز به توافق اعضا یا تصمیم هیات مدیره بستگی دارد و طبق ماده ده قانون مدنی نیز این عمل قابل توجیه می باشد.

هزینه های مشترک ساختمان

هزینه ی ایزوگام پشت بام

طبق ماده چهار قانون تملک آپارتمان ها حقوق و تعهدات و همچنین حصه هر یک از مالکین قسمتهای اختصاصی از مخارج قسمتهای مشترک متناسب است با نسبت مساحت‌ قسمت اختصاصی به مجموع مساحت قسمت های اختصاصی تمام ساختمان به جز آنچه که به موجب این قانون استثناء شده باشد یا این که قرارداد‌ مالکین ترتیب دیگری را برای تقسیم حقوق و تعهدات و مخارج پیش‌بینی کرده باشد.

طبق ماده ذکر شده هزینه های بخش های مشترک به نسبت تملک بخش اختصاصی محاسبه می گردد به این صورت که اگر مالکی متراژ واحدش صد متر باشد هزینه ی تعمیر ایزوگام را دوبرابر مبلغ واحد روبرویی که پنجاه متر است پرداخت می نماید.البته که در این مورد هم توافقات افراد به ماده قانونی ترجیح دارد و ممکن است طبق رای گیری همه مبلغ مساوی را عهده دار شوند که معمولا هم اینگونه است.


بیشتر بخوانید: آیا صاحب‌خانه می تواند ودیعه را به جای خسارت وارد بر ملک نگه‌ دارد؟


هزینه شارژ ساختمان

شارژ ساختمان به مجموعه هزینه های یک ساختمان اطلاق می شود که با توافق بین مدیر و اعضا ماهانه یا چند ماهه به شکل مستمر از اعضای یک ساختمان اعم از مالک و مستاجر اخذ می گردد این نوع هزینه ها با توجه به نوع مجتمع مسکونی متفاوت است مثلا در آپارتمانی که سیستم شوتینگ زباله یا استخر و سونا وجود دارد، اداره ی اینها هزینه هایی دارد که همه در قسمت شارژ ساختمان گنجانده می شوند.معمولا هزینه شارژ در یک آپارتمان معمولی صرف نظافت، باغبانی و هزینه های آب و برق و گاز می شود.

قانونگذار با توجه به تخطی بسیاری از افراد از پرداخت این مبلغ در ماده ده مکرر قانون تملک آپارتمان ها ضمانت اجرا ی عدم پرداخت مبلغ شارژ را اینگونه بیان کرده است: در صورت امتناع مالک یا استفاده کننده از پرداخت سهم خود از هزینه های مشترک از طرف مدیر یا هیئت مدیران وسیله اظهارنامه یا ذکر مبلغ بدهی و صورت ریز آن مطالبه میشود. هر گاه مالک یا استفاده کننده ظرف ده روز از تاریخ ابلاغ اظهار نامه سهم بدهی خود را نپردازد مدیر یا هیئت مدیران میتوانند به تشخیص خود و با توجه به امکانات از دادن خدمات مشترک از قبیل شوفاژ – تهویه مطبوع – آب گرم – برق – گاز و غیره به او خودداری کنند و درصورتیکه مالک و یا استفاده کننده همچنان اقدام به تصفیه حساب ننمایند اداره ثبت محل وقوع آپارتمان به تقاضای مدیر یا هیئت مدیران برای وصول وجه مزبور بر طبق اظهار نامه ابلاغ شده اجرائیه صادر خواهد کرد. عملیات اجرائی وفق مقررات اجرای اسناد رسمی صورت خواهد گرفت و در حال مدیر یا هیئت مدیران موظف می باشند که به محض وصول وجوه مورد مطالبه یا ارائه دستور موقت دادگاه نسبت به برقراری مجدد خدمات مشترک فوراً اقدام نمایند.

شارژ ساختمان

تبصره ۱- در صورتی که عدم ارائه خدمات مشترک ممکن یا مؤثر نباشد، مدیر یا مدیران مجموعه می توانند به مراجع قضایی شکایت کنند، دادگاهها موظفند این گونه شکایات را خارج از نوبت رسیدگی و واحد بدهکار را از دریافت خدمات دولتی که به مجموع ارائه می شود محروم کنند و تا دو برابر مبلغ بدهی به نفع مجموعه جریمه نمایند.

استفاده مجدد از خدمات موکول به پرداخت هزینه های معوق واحد مربوط بنا به گواهی مدیر یا مدیران و یا به حکم دادگاه و نیز هزینه مربوط به استفاده مجدد خواهد بود.

 طبق قانون تملک آپارتمان ها مراحل پیگیری حق شارژ پرداخت نشده به شرح ذیل است:

  • مطالبه توسط مدیر یا هیات مدیره توسط اظهارنامه با درج مبلغ بدهی
  • قطع خدمات توسط مدیر در صورت نپرداختن مبلغ بدهی تا ده روز از ابلاغ اظهارنامه
  • صدور اجرائیه توسط اداره ثبت در صورت ادامه دار بودن نپرداختن بدهی مزبور
  • توانایی طرح شکایت در مراجع قضایی توسط مدیر

هزینه نظافت منزل

قسمتهای مشترک ساختمان به قسمتهایی گفته می شود که مربوط به واحد خاصی نباشد و مورد استفاده تمام مالکین یا مستاجرین می باشد. هزینه های نظافت ساختمان در قسمت اختصاصی مربوط به مالک هر قسمت است اما هزینه نظافت قسمت مشترک که شامل نظافت راه پله ها، آسانسور، قسمت ورودی ساختمان، حیاط ، لابی و پارکینگ معمولا به طور مساوی تقسیم بر تعداد واحد های موجود در یک آپارتمان می شود و معمولا این قبیل هزینه ها ذیل عنوان شارژ ماهانه از افراد اخذ میگردد.و میزان رفت و آمد بیشتر یا کمتر نیز تاثیری در مقدار مبلغ ندارد.و اگر همسایه ای مراسمی داردکه نیازمند نظافت بیشتر است می بایست این هزینه را جداگانه علاوه بر شارژ اصلی پرداخت نماید.

هزینه ساختمان

مشاوره حقوقی فوری

مشاوره تخصصی تلفنی و متنی آنلاین با وکلای سراسر کشور

هزینه های تعمیرات بر عهده مالک است یا مستاجر؟

با گذر زمان یک ساختمان مستهلک می شود و برای سرپا ماندن نیاز به تعمیرات دارد. آسانسور، شوفاژ خانه ، تاسیسات و لوله کشی در ساختمان از جمله آنه می باشد این تعمیرات در بعضی مواقع اساسی و بنیادی می باشد. حال سوال این است که مستاجری که خانه را برای مدت یک سال اجاره کرده است و در این زمان کل تاسیسات ساختمان دچار آسیب می شود ملزم به پرداخت هزینه آن (که مبلغ بالاییست) می باشد یا خیر؟

برای پاسخ به این سوال ابتدا باید گفت که هزینه های یک آپارتمان به دو قسمت هزینه های کم و جزیی و هزینه های اساسی تقسیم می شوند.پرداخت هزینه های تعمیرات جزیی با مستاجر است مانند هزینه تعمیر تهویه آسانسور، سوراخ شدن شیر های داخل ساختمان، تعویض لامپ های سوخته، تعویض کلید ها، تعمیر درها و.. اشاره کرد.

اما تحمیل هزینه های کلی مانند هزینه تعویض کلی لوله کشی ساختمان یا سیم کشی برق یا ترکیدگی لوله بر مستاجر امری غیر قانونی می باشد.

برای واحد خالی باید شارژ پرداخت کنیم؟

همه ی افراد موظف به پرداخت هزینه ی مراقبت و نگهداری از ساختمان می باشند و این امر وابسته به حضور و عدم حضور مالک، خالی بودن یا ساکن بود افراد در ساختمان نمی باشد و همه افراد موظف هستند در هزینه های جاری ساختمان همکاری کنند. زیرا ساختمان خالی نیز نیاز به سرایدار یا نگهبانی یا نظافت نیز دارند و این قبیل هزینه ها به بدون مصرف بودن واحد ارتباطی ندارد.اما هزینه هایی مانند هزینه ی آب و برق که جز هزینه های مصرفی هر واحد هستند ضمن اطلاع این امر به مدیر ساختمان و تعیین بازه زمانی خالی بودن واحد مورد نظر در مدت عدم سکونت واحد مورد نظر قابل دریافت نمی باشند.

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای
224 نظرات
  1. ط. کریمی می گوید

    سلام. مادر من تنها ساکن ى ساختمان ۴ واحده هستش. و ىک واحد ادعا میکنه چون شما رفت و آمد بیشترى دارین بجاى ى نفر باىد نفرات آب و برق مشترک بیشترى پرداخت کنید. آیا این ادعا از نظر قانونى درسته؟ کسى که رفت و آمد مهمون داره باید شارژ بیشترى پرداخت کنه؟؟

  2. مریم می گوید

    سلام من بر ای حل مشکلات آپارتمان نشینی از نرم افزار رایگانمدیریت شارژ ساختمان وب اسکان استفاده می کنم و بسیاری از مشکلاتم برطرف شده است

  3. محمود اشرفي می گوید

    سلام
    واحد هايي كه در مجتمع پكيج دارند و از موتور خانه و شوفاژ استفاده نميكند آيا بايد سهم هزينه تعميرات موتور خانه را پرداخت كنند ؟

    1. محدثه لواسانی می گوید

      سلاماگر توافق بر عدم پرداخت کنند خیر

  4. علی بخشی می گوید

    هزینه های مشترک ساختمان در صورت عدم حضور ساکن بمدت طولانی به چه صورت است

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام اگر توافق بر عدم پرداخت کرده باشند هزینه پرداخت نمی کنند.

  5. حسین می گوید

    سلام وقت تون بخیر . بلوک ما از دو تا بنا بصورت دو قلو ساخته شده که یه طرف ۶ واحد و طرف دیگر ۸ واحده که فقط از یکه راه پله مشترک استفاده میشه ، راه فاظلاب هم جدا هست . اخیرا لوله فاظلاب ۸ واحد ترکیده و سبب نشست کف شده هزینه سنگین ببار اورده ، میخواستم بپرسم راه فاظلاب ما که جدا هست هزینه فاظلاب انها به ما هم ربط داره یا نه . ممنون میشم پاسخ دهید

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام اگر جز مشاعات شما نیست خیر

  6. فرشید می گوید

    مالکان واحدهایی که بصورت دائم ساکن نیستندومعمولا هریکی دوماه به مدت چندروزساکن هستنددرخصوص هزینه هایی مانندتعویض موتوردرب ورودی پارکینگ چه تکلیفی دارند؟آیا به این دلیل که کمتر از درب ورودی استفاده میکنندمیتوانندهزینه کمتری پرداخت کنند؟
    ممنون

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام خیر

  7. سعید می گوید

    سلام .
    در ساختمانی سکنت میکنم که دارای ۳۹ واحد مسکونی می باشد که فقط ۳۲ واحد از آن دارای پارکینگ رسمی هستند و پارکینگ نیز در ۲طبقه همکف و -۱ می باشد .
    مدیر ساختمان تصمیم بر بازسازی کف پارکینگ طبقه همکف نموده است . لازم بذکر است طبقه دوم پارکینگ نیاز به تعمیر ندارد .
    حال هزینه بازسازی پارکینگ همکف (۱۵ پارکینگ اختصاصی ) چگونه محاسبه می شود ؟

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام تمام همسایگانی که دارای پارکینگ اختصاصی طبقه همکف هستند موظف به پرداخت هزینه هستند

  8. سعید می گوید

    سلام .
    در ساختمانی سکونت میکنم که دارای ۳۹ واحد مسکونی می باشد که فقط ۳۲ واحد از آن دارای پارکینگ رسمی هستند و پارکینگ نیز در ۲طبقه همکف و -۱ می باشد .
    مدیر ساختمان تصمیم بر بازسازی کف پارکینگ طبقه همکف نموده است . لازم بذکر است طبقه دوم پارکینگ نیاز به تعمیر ندارد .
    حال هزینه بازسازی پارکینگ همکف (۱۵ پارکینگ اختصاصی ) چگونه محاسبه می شود ؟

  9. رضا می گوید

    سلام. در یک ساختمان ۱۶ واحد زندگی میکنیم. مدیر ساختمان از روزی که انتخاب شده هزینه های بسیار زیادی مثل تعویض لوله کشی های ساختمان…تعمیر موتورخانه… رنگ کردن و سرامیک کردن راه پله ها و … درخواست کرده و همه پرداخت شده. حدود ۲ ماه پیش برای رنگ کردن سالن در هر طبقه از هر واحد مبلغ ۳۰۰ هزار تومان دریافت کرده. و مجددا الان برای سرامیک کردن دیوارهای سالن که به تازگی رنگ شده مبلغ ۹۰۰ هزار تومان درخواست کرده. آیا میتوان این مبلغ رو پرداخت نکرد یا به نحوی اعتراض کرد ؟

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام اگر بتونید تقصیر مدیرو ثابت کنید قابل عزله و لی بیشتر این هزینه ها توافقیه

  10. ثروتی می گوید

    سلام،در یک ساختمان نوساز ۶ واحد ساکن هستم.۳ پارکینگ در طبقه بالا و ۳ پارکینگ در طبقه پایین میباشد.با توجه به اینکه ساختمان کاملا نوساز است،واحدهایی که از طبقه پایین استفاده میکنند اعتقاد بر این دارند که رمپ اشکال دارد و باید اصلاح شود در حالیکه قابل استفاده بود و میشد به راحتی از آن استفاده کرد و تصمیم بر آن گرفتند تا برای سهولت بیشتر آن را اصلاح کنند.با توجه به اینکه ساختمان جنوبی است و سازنده چندین بار آن را درست کرده تا به مطلوب ترین حالت برسد و بتواند پایان کار هم بگیرد،آیا هزینه اصلاح بر عهده تمام ساکنین است یا کسانی که از رنگ استفاده میکنند.

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام اصولا هرکسی که از رمپ استفاده میکنه باید هزینشو پرداخت کنه

  11. علی می گوید

    با سلام ساختمان ما دارای ده واحد میباشد و دو پمپ اب جدا گانه برای واحد های جلو و پشت دارد الان پمپ واحدهای جلو خراب شده مدیر هزینشو میخواد از همه واحد ها بگیره ایا این درسته؟

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام نه حق این کارو نداره

  12. فهی می گوید

    سلام وقت بخیر ما در آپارتمان ۴طبقه هستیم که طبقه همکف مغازه هست این خانم دربی که توی راه‌پله بوده‌رو بسته و از درب مغازه فقط رفت و آمد داره هزینه خرابی و تعمیرات پمپ رو پرداخت نمیکنه و میگه چون طبقه پایینه به پمپ احتیاجی ندارم ولی فشار آب پایین خیلی کم هست و بدون پمپ اکثر مواقع آب پایین قطع میشود ولی قبول نمیکند حتی پول گاز که با واحد دوم مشترک هست رو پرداخت نمیکنه میشه لطفا راهنمایی کنید چه کاری میشه انجام بدیم مرسی

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام اگر درب مشاع باشه که حق قفل کردن نداره در خصوص هزینه های مشاع نیز مدیر ساختمان ابتدا باید اظهارنامه مبنی بر مطالبه مبالغ بده اگر جواب ندادند میتونه آب و برق و گاز رو قطع کنه

  13. علی قپانی می گوید

    سوال من این مهمان اپارتمان چگونه محاسبه می شود مرسی عزیزم یکی از همسایه ها از شهرستان براش مهمان میاد بای سه روز می مانده

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام طبق روال همیشه مگر اینکه توافق همسایه ها بر این بوده که با وجود مهمان حق شارژ بیشتری باید پرداخته بشه

  14. سام می گوید

    سلام من سوال داشتم که در یک مجتمع هزینه تعمییر کلی انتن مرکزی ماهواره ساختمان
    اول اینکه با مالک است یا مستاجر
    دوم اینکه هزینه نسبت به متراژ واحدها تقسیم می شود یا به تعداد واحد ها تقسیم میشود.

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام با توجه به اینکه هزینه های کلی با مالک است و جزیی با مستاجر به نظر مبرسه با مالک باشه و میزان هزینه های مشاعی هم به نسبت مساحت قسمت اختصاصی یعنی متراژ هست

  15. ناهيد كريمي می گوید

    سلام ضمن تشكر از پاسخگويي شما ما در يك اپارتمان با متراژهاي متفاوت و ٧ واحد ميباشيم براي خريد پمپ كف كش جهت تخليه چال اسانسور و خريد مبل براي مشاعات ايا گونه هزينه ها بر اساس مترا ژ ساختمان محاسبه ميشود ويا بطور مساوي ؟ ممنون

  16. پرویز شمس می گوید

    سوالی داشتم در مورد هزینه پیچ و روپلاک نمای ساختمان ما ۵ واحد مسکونی و ۳ باب مغازه در زیر واحوهای مسکونی داریم مالکین مغازه های تجاری با این عنوان که سنگ نمای ساختمان جزو مشاعات اپارتمان ها می باشد و سنگ نمای ساختمان از بالای مغازه ها شروع شده ما هزینه پیچ و روپلاک نمای ساختمان را پرداخت نمی کنیم ایا حرفشان درست می باشد و اگر درست نمی باشد بر طبق کدام تبصره و قانون لطفا مرا راهنمایی کنید سپاس از لطفتان

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام بله در صورتی که مربوط به مشاعات مغازه نیست تکلیفی به پرداخت ندارند قانون تملک آپارتمان‌ها

  17. علی قپانی می گوید

    سلام عزیزم مهمان در اپارتمان چگونه محاسبه می شود مرسی

  18. حمیدرضا کواکب می گوید

    سلام
    در ساختمان ده واحدی با آب و گاز مشترک و موتور خانه و واحد ها با سه متراژ متفاوت هستند ،
    هزینه تعمیرات فضاهای مشاع مانند مرمت و باسازی کف حیاط رنگ آمیزی دربهای ورودی و راه پله ها ، پیچ کردن نمای ساختمان ،اصلاح سیستم روشنایی پارکینگ و حیاط ‌، بر اساس متراژ واحد ها محاسبه و لحاظ می شود یا بطور یکسان بر واحدها تقسیم می شود .
    البته موارد مصرفی آب و گاز بر اساس مساحت ساختمان محاسبه و پرداخت می شود
    تشکر از بذل دانش ، خدا بذل کنندگان را دوست دارد

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام. با توجه به قانون تملک آپارتمان ها هزینه قسمت های مشاع ، به نسبت متراژ واحد قسمت اختصاصی محاسبه می گردد

  19. محمد حیدرزاده می گوید

    سلام ،من ساکن تهران هستم ولی مالک یک دستگاه آپارتمان در شهریار هستم ( یکسال است خالی است)، از طریق واتساپ در جریان صورتجلسه انتخاب هیت مدیره جدید آپارتمان و تصمیمات اخذ شده قرار گرفتم که بر مبنای یکی از بندها تصمیم گرفته اند که در صورت ورود مستاجر یا ساکن جدید از مالک مبلغ ۲ میلیون ریال بعنوان ورودی احذ کنند ،۱- آیا هیت مدیره اختیار و اجازه چنین تصمیمی را دارد؟( در قانون تملک آپارتمان چیزی به نام حق ورودی داریم؟) ۲- در صورت اختیار داشتن هیت مدیره ، آیا نباید این هزینه را مستاجر ( استفاده کننده از واحد مسکونی ) پرداخت نماید؟ شایان ذکر است هزینه های عمرانی ، تعمیرات اساسی ، بیمه آسانسور و.. هر ساله توسط مالکین به هیت مدیره و هزینه شارژ بر مبنای تعداد افراد ساکن درهر واحد جداگانه پرداخت می شود .

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام در صورت موافقت اکثریت، تصمیم اجرا می شود ولی آنچه که اهمیت دارد این است که هزینه گرفته شده نباید شخصی خرج شود . وگرنه قابل شکایت هست .خیر اگر توافق شده از مالک بگیرند مستاجر چرا باید هزینه بپردازد؟

  20. محسن مدیررنجبر می گوید

    سلام در ساختمانی ۶ واحدی زندگی میکنم که فقط طبقه اول دو واحد ۱۵۵ متری و طبقات دوم،سوم،چهارم و پنجم به صورت تک واحدی ۳۱۰ متری میباشد نحوه پرداخت هزینه سرایداری که ماهانه ۲ میلیون است چگونه است؟
    آیا طبقات تکواحدی بزرگ با طبقه ۲ واحدی کوچکتر یکسان است؟ اگر نیست به چه دلیل؟

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام هزینه های مشاع یک آپارتمان به نسبت مساحت قسمت اختصاصی محاسبه می گردد مگر اینکه اهالی شکل دیگری به توافق برسند

  21. نیکو می گوید

    سلام وقت شما بخیر
    بنده مدیر ساختمان ۹ واحدی هستم که بعضی از ساکنین مستاجر هستن
    پمپ آب ساختمان همیشه دچار مشکل میشد و هزینه ی تعمیر آن را ساکنین پرداخت می‌کردند
    هم اکنون که برای بار چندم پمپ خراب شده تعمیرکار گفتن بخاطر نصب غیر اصولی و مکان نامناسبی که دارای رطوبت بالا است باعث خرابی همیشگی پمپ میشود و الان برای رفع دائمی این مشکل باید یک سری قطعات تعویض و یک سری قطعات اضافه شود که هزینه ی بالایی در بر میگیرد
    حال سوال بنده از شما بزرگوار این است که آیا اگر قرار باشد اینکار را انجام دهیم هزینه ی آن با ساکنین است یا مالکین؟
    اگر محبت کنید با دلیل توضیحات لازم را بفرمایید ممنون میشوم

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام با توجه به اینکه هزینه های اصلی با مالکین است اگر هزینه های مربوط زیاد باشد مالکین مسئول پرداخت هستند

  22. محمد می گوید

    با سلام .من مدیر ساختمان ۱۲ واحدی هستم ک ساختامن داری دو درب میباشد ک یکی ۴ واحد ازدرب بشت ساختمان جهت تردد ماشین استفاده میکنن و درب رفت آمد هم رو به نمای ساختمان
    ولی ۴ واحد نسب به هزینه سایبان امتناع میکنن دلیلشون اینکه درب باکینگ ما بشت هستش .و دلیل ما تاثیر بر نمای ساختمان
    آیا آنها هم باید برداخت کنن
    با تشکر

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام نما ربطی به پارکینگ نداره و جز مشاعات محسوب میشه و همه ی ساکنین ملزم به پرداخت هستند

  23. محمد می گوید

    با سلام مجدد بابت باسخگویی
    واسیه روشن شدن موضوع عرض کنم که هم جلو نما داره و هم بشت ساختمان البته نمای اصلی روبروی خیابان اصلی و درب ورود و خروج ساکنین که به حیاط ساختمان منتهی میشه اقدام به نصب سایبان شده .
    آیا با این توضیح باید برداخت کنند کل مالکین.متشکرم

  24. خلیل عنافچه می گوید

    باسلام من مستاجر مجتمع ۱۰واحدی هستم که مبلغ یک میلیون ریال(۱،۰۰۰،۰۰۰﷼)بعنوان شارژماهانه پرداخت میکنم وخودم فنی کارهستم وقادربه انجام خیلی کارها هستم ولی متاسفانه مدیران مجتمع چون میخوان حق الزحمه بردارن برای انجام کارها نفرمیارن وهزینها رازیادمیکنند حال قبض برق سه ماه رابصورت جدااگانه از۶واحد۱۶۵۰۰۰۰ریال و۲واحد۴۸۰۰۰۰ریال ودواحد ۱۰۵۰۰۰۰ریال میخوادبگیرد ومن معترض شدم که شارژماهانه جهت برق واب وآسلنسور ونظافت وخرابی وغیره بایدهزینه بشه دیگه لزومی به پرداخت این مبلغ نیست ولی بقیه اسراردارن باید پرداخت بکنید .من چکاربایدبکنم

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام هزینه های برق که معمولا هر واحد طبق کنتور جدایی که دارند محاسبه می شود. در صورت نبودن کنتور جدانحوه پرداخت هزینه های آب، برق، گاز به توافق اعضا یا تصمیم هیات مدیره بستگی دارد. اما اگر اینها از شارژ کسر می گردد و گرفتن حق الزحمه برای مدیر مشکلی ندارد اما بایدمعقول باشد واگر اینها هزینه های شارز را کامل بلا استفاده نگه میدارند قابل عزلند

  25. محمد می گوید

    سلام مجدد ممنون میشم ج.اب بدید
    با سپاس

  26. محمد می گوید

    عرض سلام و خسته نباشید
    بنده قرار هست در مجتمع ۱۶ واحدی به عنوان مالک سکونت کنم، با توجه به اینکه مالکین شهرستانی می باشند اکثراً در اینجا زندگی نمی کنند و به جز چند واحد محدود، مابقی خالی از سکنه می باشد.
    ظاهرا پمپ آبی که توسط پیمانکار قرار داده شده از ابتدا مشکل داشته و نیاز به تعمیر دارد.
    سوال اینجاست آیا این هزینه به عهده ی همه مالکین(چه آنهایی که ساکن هستند و چه آنهایی که نیستند) می باشد یا فقط مربوط به ساکنین است؟
    سوال دوم هزینه های سرویس دوره ای پمپ هم به ساکنین مربوط میشه یا همه مالکین؟
    با تشکر

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام هزینه های کلی با مالکین هست مگر اینکه توافق جور دیگه ای باشه
      برای سوالات بیشتر به قسمت مشاوره تلفنی سایت وارد شوید
      https://vakiltop.com/

  27. راد می گوید

    سلام من مالک ۶ واحد آپارتمان در یک مجتمع مسکونی با ۲۴ واحد مسکونی و ۶ واحد تجاری هستم .۳ واحد آن را قبلا فروخته و علی رغم عدم تکمیل و تحویل اسانسور و .‌..جهت راه اندازی هر چه سریعتر و تکمیل ساختمان کل بدهی بابت تحویل را نیز با سازنده تسویه کرده ام در ثانی قصد فروش این۳ واحدباقیمانده رانیز دارم و به هیچ وجه نمیخوام که ساکن بشم و یا مستاجر بدم .هیئت مدیره ساختمان با ساکنین توافق کرده اند که برای ساختمان درب ریموت و پمپ آب و دوربین مداربسته و چشمی و….تهیه کنند و هزینه های آن را به واحدهای بنده هم سرشکن کرده و مطالبه میکنند .با توجه به اینکه بنده علی رغم کامل نبودن ساختمان کلیه تعهدات خود را به سازنده پرداخت کرده ام (ساکنین به دلیل عدم راه اندازی آسانسور عدم دریافت کنتور برق جداگانه و گاز وجهی را به عنوان امانت نگه داشته و به فروشند های واحد از جمله بنده پرداخت نکرده اند) به نظر حقوقی بنده تعهدی برای پرداخت این هزینه ها دارم ؟ در صورتیکه اعلام کرده ام که به محض فروش هر واحد سهم خود را به ساختمان پرداخت میکنم .

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام در قسمت مشاوره های سایت زیر بپرسید وکلا متخصص حتما پاسخگو هستند
      https://vakiltop.com/

  28. ثريا به نژاد می گوید

    با سلام
    يك مجتمعي داريم كه ٨واحد مي باشد كه ٤واحد داراي پاركينگ مي باشند و ٤واحد فاقد پاركينگ و همه ساكنين داراي انباري مي باشند ،كه پاركينگ و انباري در يكجاو زير همكف مي باشند همسايه ها تصميم به سراميك كردن ديوارها كرده اند خواستم بپرسم به چه ميزان بايد هزينه اش را پرداخت كرد
    آيا اگر مالكيني كه پاركينگ دارند سه سهم پرداخت نمايند و ديگران يك سهم منصفانه مي باشد يا خير؟

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام هزینه واحد های مشاع به نسبت مساحت قسمت اختصاصیه مگر اینکه توافق برتساوی باشه

  29. تورج مرسلی می گوید

    سلام خسته نباشید آب سردو گرم هر سه واحد از ۹ واحد ساختمان اگر از موتورخانه جداگانه رفته باشد هزینه تعویض خرابی لوله خراب شده باهمه ۹ واحد است یا همان سه واحد باید پرداخت کنند

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام اگر هر سه واحد مجزا باشد خرابی و هزینه ها متنسب به تمام ۹ واحد نیست ولی در صورتی که موتورخانه واحد باشد یاید همه در تامین هزینه ها اشتراک داشته باشند.

  30. شهرام می گوید

    با سلام
    هزینه رنگ آمیزی پارکینگ و راه پله
    و ترمیم ایزوبام پشت بام که جزء مشاعات است، تقسیم بر تعداد واحدها میشود؟ یا بر اساس متراژ هر واحد باید اخذ شود؟

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام اصل بر متراژ هست

  31. خشایار می گوید

    سلام
    ساختمان ما چهار طبقه تک واحدی است و الان سقف طبقه چهارم باید ایزوگام شود لطفا بفرمایید هزینه ایزوگام باید به چه صورتی پرداخت شود

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام هزینه های پشت بام مشترک هستند و باید به نسبت متراژ ساختمان هرکدام پرداخت کنند

  32. حمید می گوید

    سلام در اپارتمان ۶ طبقه که یک واحد متعلق به من است و خالی است و هیچ اثاثیه ای در ان نیست حق شارژ رو پرداخت میکنم اما در مورد هزینه اب که مستقر نیستم مدیر ساختمان میگوید چه باشم چه نباشم باید کل هزینه ها رو پرداخت کنم ایا صحیح است که هزینه اب رو تقسی بر ۶ کنند و من هم از این بابت پول بدم

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام بله واحد خالی هم طبق قانون تملک آپاتمان ها ملزم به پرداخت هست اعم از اینکه استفاده کند یا نه

  33. محسن می گوید

    با سلام و احترام
    ساکن یک آپارتمان چهار واحدی هستیم که مدیر نداره و صاحب دو واحد از آن یک شخص هست. تاسیسات و مشاعات ساختمان شدیدا به تعمیرات نیاز داره ولی همون شخص حتی تلفنش رو هم جواب نمیده و از قبول هزینه استنکاف میکنه. میخاستم بدونم چیکار میشه کرد؟ آیا از نظر قانونی راهی هست؟
    پیشاپیش سپاس از پاسختون

    1. بهزاد زینالی می گوید

      باید مدیر تعیین بشه و ابتدا براشون اظهارنامه مبنی بر درخواست پرداخت بفرستن

  34. تسنیم می گوید

    سلام
    من در اپارتمانی ۸ واحدی هستم و مالک هستم
    بعضی از مالکین تصمیم به خرج هایی از قبیل نصب دوربین مداربسته و نصب ارام بند و….
    دارند و سه واحد هم مخالف هستن
    ایا ان پنج واحد حق انجام این موارد رو دارند؟
    و حق شکایت با چه کسی هست؟

    1. بهزاد زینالی می گوید

      بله می توانند.در قسمت مشاوره تلفنی یا متنی سایت زیر از وکلا بپرسید
      https://vakiltop.com/

  35. سید مهدی حسینی می گوید

    سلام من مدیر ساختمان چهار واحدی هستم که در طبقه همکف یک واحد تجاری ساکن می باشد و همه واحد ها از یک پمپ استفاده می‌کنیم هزینه تعمیرات پمپ آب شامل مغازه هم می‌شود یا فقط واحد های مسکونی باید هزینه آن را پرداخت نمایند ضمنا واحد تجاری فاقد کنتور آب مستقل می باشد هزینه آب مصرفی مغازه را چطور باید حساب کنیم

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام .اگر پمپ اب برای مغازه نیز هست و ایشان استفاده میکنند مشاع هست و همه ملزم به پرداخت هزینه ان هستند.

  36. سهیلا می گوید

    سلام ،در یک اپارتمان ۱۵واحدی هستیم که ۱۲تا پارکینگ دارند و ۳واحد پارکینگ ندارن و قصد نصب دوربیو مدار بسته در پارکینگ را دارن ،سوالم اینه آیا هزینه دوربین شامل واحد هایی که پارکینگ ندارن میشود؟ فقط در پارکینگ نصب میکنن

  37. سهیلا می گوید

    سلام .در اپارتمان ۱۵واحدی که ۱۲واحد ان پارکینگ دارن و ۳واحد بدون پارکینگ هستن ،آیا. هزبنه نصب دوربین در پارکینگ شامل این ۳واحد بدون پارکینگ میشود؟ باتشکر از پاسخ شما

    1. وکیل تاپ می گوید

      هزینه مشاعات به عهده تمام مالکین است

  38. مرتضی می گوید

    سلام اگه کنتور آب خود به خود خراب بشه وظیفه مالکه یا مستاجر درستش کنه و اگه به عهده مالک باشه و از درست کردنش امتنا کنه از کجا باید پیگیری کنیم

    1. وکیل تاپ می گوید

      قسمتهایی از ساختمان که مربوط به نگهداری ملک باشد به عهده مالک است و قسمتهایی که مربوط به استفاده بهتر باشد به عهده مستاجر است و کنتور چون مربوط به نگهداری ملک است به عهده مالک میباشد شما میتوانید از اجاره بها برای کنتور هزینه کنید و یا اگر خرابی کنتور باعث اسیب به مشاعات بشود از مدیر ساختمان بخواهید که ایشان راملزم به پرداخت کند اگر پرداخت نکرد اظهارنامه برای ایشان تنظیم کرده و اگر بازهم پرداخت نکرد از طریق اجرای ثبت اقدام کنید

  39. امید هونجانی می گوید

    سلام ما در طبقه همکف اپارتمان ۱۴ واحد ساکنیم طبقه دوم سرامیکهاش شکسته و تعمیر شده ایا هزینه تعمیر پله و سرامیک طبقه دوم به ما مربوط میشه ممنون

    1. وکیل تاپ می گوید

      پله ای ساختمان جز مشاعات است هزینه مشاعات با همه ماالکین است

  40. امید هونجانی می گوید

    سلام ما در طبقه همکف اپارتمان ۱۴ واحد ساکنیم طبقه دوم سرامیکهاش شکسته و تعمیر شده ایا هزینه تعمیر پله و سرامیک طبقه دوم به ما مربوط میشه ممنون از توجهتون

    1. وکیل تاپ می گوید

      سلام پله های ساختمان جز مشاعات است و هزینه مشاعات با همه مالکین میباشد

  41. حاجی می گوید

    سلام.اپارتمان ما دارای بیست واحد است که چهارواحد فاقد پارکینگ می باشند.رفت و امد ساکنین هم از پارکینگ جداست.ایا چهارواحد بدون پارکیننگ که هیچ استفاده ای از فضای پارکینگ ندارند هم باید هزینه نقاشی دیوارهای پارکینگ و ریموتی شدن درب پارکینگ را بپردازند؟

    1. وکیل تاپ می گوید

      با سلام اگر پارکینگ ها جز مشاعات نباشد و در سنداختصاصی هرکدام از مالکین ذکر شده باشد هزینه های ذکر شده در سوال باید توسط مالکین پارکینگ ها پرداخت شود

  42. مجید می گوید

    سلام وقت بخیر ممنون میشم جواب بنده رو هم بدید هزینه گاز مشترک نسبت به نفرات محاسبه میشه یا تقسیم به واحدها

    1. وکیل تاپ می گوید

      برای پرداخت سهم هر واحد از مبلغ قبوض مشترک باید مساحت هر واحد ملاک قرار بگیرد به‌ طوری‌که اگر مساحت یک واحد در آپارتمان ۲ برابر مساحت سایر واحدهاست مالک یا مستأجر واحد بزرگ‌تر باید ۲ برابر سهم دیگران، هزینه آب و گاز را بپردازد.»

  43. سجاد می گوید

    سلام من ساکن طبقه هم کف چهار واحده میباشم .ساختمان ما دو درب پارکینگ دارد یکی بدای ما وهمسایه بالایی ویکی هم برای دو واحد سمت چپ.یکی ازواحدهای سمت چپ میگن که درب پارکینگ باید جابه جا بشه تا رفت وآمد ماشین راحت تر انجام بشه.اما درب سمت ما مشکلی نداره وراحت رفت وآمد میکنیم.همسایه ای که قصد تعمیرات دارن میگن که چهارواحد باید در هزینه جابجایی در شریک باشن در صورتی که آن در فقط برای رفت وآمد ماشین های واحدهای سمت چپ هست.لطفا راهنمایی کنین که تکلیف ما واحدهای سمت راست چیست؟

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام هزینه مال مشاعی برعهده مالکان ملک مشاعی میباشد هرچند از امتیازات ومشاعات ساختمان استفاده ننمایند

  44. پویا چمیلی می گوید

    وقت بخیر،یک واحد در برج۵۴واحدی دارم.
    هیئت مدیره برای انجام سرامیک ورودی برج،از هرواحد یک میلیون درخواست کرده.
    این مبلغ برای کاری که قراره انجام بشه نامعقوله.سوال بنده اینه که بر چه اساسی به مبلغ یک میلیون رسیدن؟
    و چطور محاسبه میشه؟
    ایا نباید پیش فاکتور به اعضای بلوک بدن؟

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام ملاک هزینه مشاعی نیاز به تصمیمات هیات مدیره ساختمان میباشد

  45. فاضل قلمبر می گوید

    سلام ما در یک پارتمان ۲۰واحدی زندگی میکنیم که متراژ متفاوت دارند ۱۵واحدتقریبا ۱۲۶و۱۳۱و۱۳۵متری که زیاد اختلاف ندارندولی ۵واحد ۱۶۰مترى زیر بنا با دو پارکینگ هستن برای هزینه مشاعات مثل رنگ امیزی ویا برق کشی ساختمان مشاع ویا تعمیرات سقف پارکینگ ویا هزینه باغچه ها و فاضلاب مشترک ویا تعمیر اسانسور نه شارژ ماهیانه سرویس اسانسور .ودیگر خرجهایی که بر اثر استهلاک ساختمان بوجود میاد چکار کنیم ایا بر اساس متراژ زیر بنا محاسبه کنیم یا همگی به یک نحو پرداخت کنند .با توجه که بعضی ساکنین واقعا مشکل دارند واختلاف قیمت خیلی زیاد میشود .ممنون میشم راهنمایی بفرمایید

    1. وکیل تاپ می گوید

      سلام هزینه مشاعات براساس متراژ محاسبه می شود لکن امکان توافق به هرنحو دیگری وجود دارد

  46. بهروز می گوید

    با سلام در مجتمع ۱۰ واحدی تعویض درب ورودی و افزودن درب های فلزی ایمنی بعنوان هزینه سرمایه ای نحوه محاسبه برای مالکین مساویست یا به مساحت زیر بنای مالکیتی ؟ متشکرم

  47. بهروز می گوید

    برای ایمنی ساختمان و تعویض درب ورودی از چوبی به فلزی و ساخت درب های فلزی مشاعات اتخاذ تصمیم شده است هزینه های کلی و اساسی فوق که موثر در ارزش افزوده ملک می باشد نحوه محاسبه هزینه اجرادی آن براساس متراژ مالکیت است؟

    1. وکیل تاپ می گوید

      قیمت هزینه های مشاع بر اساس متراژ است

  48. مجید جابرزاده می گوید

    با عرض سلام و خسته نباشید.
    بلوک ما ۱۶ واحدی هست که طبقه همکف آن پارکینگ ها و انباری ها میباشد. ۱۴ واحد از این بلوک دارای پارکینگ میباشند ( و دو واحد فاقد پارکینگ ) میباشند. (لازم به توضیح که پارکینگ ها اختصاصی و در سندها درج شده است) . در مقابل ۴ واحد از سایر واحد های دیگه (بغیر از دو واحد فاقد پارکینگ) فاقد انباری میباشند. ( و هشت واحد هم انباری و هم پارکینگ دارند) . (انباری ها هم در سندها بصورت اختصاصی درج شده است) .
    حال برای هزینه رنگ آمیزی دیوارها و کف پارکینگ ایا واحد هایی که پارکینگ ندارند (ولی انباری دارند) باید هزینه کنند؟ آیا بصورت حق السهم باید لحاظ بشه؟ ممنون میشم راهنمایی بفرمایید

  49. حسنی می گوید

    با سلام من ساکن طبقه همکف یک اپارتمان ده واحده هستم اسانسور از طبقه من شروع میشه و عملا من استفاده ای از اسانسور ندارم قبض برق مشترک تنها مربوط به پمپ آب و اسانسور و برق راه پله ها هست ، مدیر ساختمان هزینه برق رو به تعداد واحد تقسیم میکنه یعنی مثلا ۲۵۰ هزار تومان پول برق که میاد سهم من ۲۵ هزار تومان میشود ، آیا منی که از اسانسور استفاده نمیکنم هم باید هزینه استفاده از اسانسور رو بدم ؟ و اینکه از هزینه شارژ ساختمان که من میدم برای نگهداری و سرویس آسانسور هزینه میشه آیا کار درستیه ؟؟و دیگه اینکه تعدادی از همسایه ها گلیم رو توی پارکینگ میشورن اعتراض هم که میکنیم مدیر میگه که موکت اشکالی نداره شسته بشه .لطفا راهنمایی کنید متشکرم .

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام چون قسمت مشاعات متعلق به همه هست وهزینه اش هم شامل همه میشود

  50. Alizadeh می گوید

    سلام ما در آپارتمان شمالی که یک پیلوت و ۴ طبقه تک واحدی دارد ساکن هستیم. اخیر نیاز به بازسازی کف حیاط شد که در این بین همسایه طبقه ۱ که پارکینک ندارد و از حیاط فقط جهت تردد خودشان بصورت پیاده و نهایتا با دوچرخه استفاده می‌کنند، از هزینه کردن برای حیاط رضایت ندارد،الان می‌خواستم بدانم در این شرایط تکلیف چیست؟

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام میتوانید باهزینه خودتان هزینه نمایید ولی حتما از شخص همسایه رسیدی رسمی بگیرید بعدا دردسرنباشد

  51. ملکی می گوید

    سلام در سال ۹۷ هزینه ای برای تعمیر منزل که ناشی از نم دادن لوله آب مشترک ساختمان بود انجام داده ام، آیا می توانم این مبلغ را به صورت حقوقی از آن ها دریافت ولی به قیمت امروز؟

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام خیر

  52. اسفند می گوید

    با سلام ، آیا برای تعمیرات داخل واحد باید هزینه شارژ جداگانه ای پرداخت شود.

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام تعمیرات داخل واحد به صاحب ملک مربوط است

    2. بهزاد زینالی می گوید

      سلام خیر

  53. محمد حسن زاده می گوید

    سلام آپارتمان اداری من یک سوم واحدهای دیگراست قراراست دیوارراه پله هاراسرامیک کنن آیاهزینه هابطورمساوی بایدتقسیم شودیانه؟

  54. فرهاد می گوید

    با سلام،
    هزینه مشاعات که طبق قانون بر دو قسم است-۱)مرتبط با متراژ ۲)غیر مرتبط با شارژ
    لطفا در مورد غیر مرتبط با شارژ چند مثال بجز موارد ذکر شده در قانون بزنید. تقسیم هزینه نظافت و تعویض قفل درب ورودی هم به متراژ مربوط است؟ ممنون

  55. مهدی می گوید

    سلام
    آپارتمانی که من در آن زندگی میکنم ۴ طبقه و۱۶ واحد است ما برای بلوکمان آب مشاع میخواهیم بگیریم که برای شستشوی پارکینگ و آب دادن باغچه از آن استفاده کنیم قبلا با آب خونه استفاده میگردیم سئوال من اینه که آب مشاع تعرفش گرونتر یا که نه فرقی نداره ممنون میشم اگه جواب بدید.

  56. خ-تبريزى می گوید

    با سلام وسپاس از پاسخ
    در ساختمانى با ٤واحد مسكونى زندگى مى كنم كه مالك دوواحد من هستم با چه روشى مدير انتخاب كنيم

  57. عسل می گوید

    سلام
    با توجه به اینکه آسانسور ساختمان نیمه کار بود ، تصمیم گرفتیم برای راه اندازی آن هر واحد مبلغی را پرداخت کنیم.در جلسه ساختمان هم عنوان شد که پول واریزی آسانسور برای آسانسور خرج شود. آیا مدیر ساختمان اجازه دارد بدون هماهنگی با واحد ها آن پول را برای شن ریزی اطراف ساختمان خرج کند؟ لازم به ذکر است که مدیر مالی مخالفت کرده ولی مدیر ساختمان درشرایط خاصی ایشان را وادار به پرداخت کرده و بدون هماهنگی واحدها مبلغی از پول آسانسور برای شن ریزی خرج شده . ممنون میشم راهنمایی کنید

  58. محمد عسگری می گوید

    ساختمانی داریم ۲۰۴ واحد ، ۱۴ طبقه ۱۴ واحدی ، اما در طبقه ۱۵ ساختمان ۸ واحد با تراس های بزرگ قرار دارد.
    برای محاسبه شارژ از روش شارژ واحدی متراژی نفری و ضریب طبقات استفاده کرده ایم.
    شارژ ثابت هرواحد ۱۷۰٫۰۰۰ تومان ، برای هر متر مساحت واحد ۸۰۰ تومان ( تراس نصف ) ، برای هرنفر ۳۰٫۰۰۰ تومان و برای هرطبقه ۲٫۰۰۰ تومان در نظر گرفته شده است.
    آیا شارژ ثابت واحدهای طبقه ۱۵ که تعداد ۸ واحد هستند و بابت متراژ شارژ واحد و تراس شارژ بیشتری می دهد ، باید شارژ ثابت هم بیشتر بدهند یا با واحد های طبقات دیگر یکسان است ؟

  59. مهیا جهانگیری می گوید

    با سلام و خسته نباشین ،ما در یک آپارتمان ۹ واحدی زندگی میکنیم که بنا ۳۰ سال ساخت است و پارکینگ نیاز به تعمیر اساسی داد،یکی از همسایه ها حاضر نیست هیچ مبلغی پرداخت کند،تکلیف چیست و قانون چی میگه؟ممنون میشم جواب بدین🙏

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام از ایشون رسید دریافت نمایید که درصورت تعمیرما شما حقی نسبت به پارکینگ نخواهید داشت

  60. دهقان می گوید

    جک در پارکینگ آپارتمان خراب شده با توجه به اینکه ما پارکینگ نداریم باید هزینه پرداخت کنیم ممنون میشم جواب بدین

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام مال مشاعی هست هزینه مشترک هست

  61. عافیت می گوید

    سلام خسته نباشید.
    بنده درمجتمع ۹واحدی زندگی میکنم ودراصل۲نفرهستیم ومالک. لذابراثرکاری که دارم مواقعی حدودسه ماه یاچهارماه درشهرستان هستم وحضورفیزیکی ندارم. درنبودبنده دخترم با
    پسرش که ۵سال داردپیش مادرش میآیدکه تنها
    نباشد. آیا مبلغ مصرفی آب راباید۴نفرمحاسبه
    شودیا۳نفرمجدداتاکیدمیشودبنده مواقعی حدود
    ۳ماه یا۴ماه منزل به هیچ عنوان نیستم
    تشکرمیکنم ازراهنمایی جنابعالی

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام ملاک محاسبه هزینه به تعداد افرادهست نه حضوردرمنزل

  62. حسام می گوید

    سلام بنده در مجتمع ۲۲واحد زندگی میکنم و همکف هستم هیچ گونه نیازی به اسانسور ندارم و متاسفانه اسانسور خراب شده و بنده تا به حال داخل اسانسور رو ندیدم برا هزینه من میگم نصفشو پرداخت میکنم حالا میخوان بخاطر این شکایت کنن حالا از چه تبصره ای میتوانم استفاده کنم تا موفق بشم

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام هزینه مشاعات به نسبت سهم خود پرداخت میشود هرچند استفاده نشود

  63. علی می گوید

    سلام . بنده ساکن یه اپارتمان ۲۰ واحدی هستم . مدیریت تصمیم گرفته ورودی ساختمان رو ایرانت بکشه و سنگ فرش کنه اما کار اضافه انجام بده من مخالف هستم . ایا میتونه از طریق حل اختلاف اقدام کنه یا نه . کاری که ایشون میخواد انجام بده مستلزم هزینه زیاده و فقط میخواد زمستون افرادی که از درب بالایی تردد میکنن لیز نخورن

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام هیچ کس را نمیتوان در مال مشاعی اجبار به بازسازی وتعمیرات کرد مگراینکه هیچ راهی جز اقدام مشرک نباشد

  64. سلیمی می گوید

    باسلام.
    بنده در یک مجتمع ۲۰ واحدی زندگی میکنم.
    سقف پارکینگ ها از داخل اجرا نشده و مدیر مجتمع جلسه گذاشتن که کارشناس بیارن برای براورد هزینه و اجرای سقف پارکینگ‌ها با کناف یا پارکت یا…باهرچیز دیگری سقف پارکینگ‌ها را تزئین کنن از این حالت در بیاد.
    در این مجتمع چند واحد پارکینگ ندارن و فقط از درب ورودی رفت آمد میکنن.
    الان اعتراض دارن که ما پارکینگ نداریم هزینه ای بابت تزئین سقف پارکینگ ها پرداخت نمیکنیم.
    آیا تزئین سقف پارکینگ تاثیری بر روی قیمت همه واحدها دارد؟
    واینکه آیا مالک این چند واحدی که پارکینگ ندارن از پرداخت هزینه تزئین سقف پارکینگ باید معاف باشند یا مبلغ هزینه باید بین کل واحد‌ها تقسیم بشه؟
    باتشکر از شما

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام هزینه مشاعات ساختمان برعهده مالکان واحد ها میباشد حتی از امتیازات استفاده نکنید

  65. علی می گوید

    سلام و خدا قوت
    در یک آپارتمان ۱۵ واحدی ۲واحد فاقد پارکینگ هستند ، و تصمیم به نصب جک برقی درب پارکینگ گرفتیم و انجام شد.
    و به علت خالی بودن تعدادی پارکینگ در حال حاضر این دو واحد در حال استفاده ی موقت از پارکینگ هستند.
    هزینه ی آن برای دو واحد فاقد پارکینگ چگونه باید محاسبه شود.

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام :اگر پارکینگ نداشته باشید هزینه ای نمیدهید.

  66. امین زمان می گوید

    سلام من مدیر مجتمع هستم آیا کلید یا ریموت درب کرکره برقی برا تمام ساکنین است یا پارکینگ دارها آیا هزینه تعمیر درب برا تمام ساکنین است یا فقط پارکنگ دارها آیا برا نصب ذخیره برق یا upsهزینه نصب برا پارکینگ دارهاست یا تمام ساکنین

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام:هزینه مشترک ساختمان برعهده تمامی ساکنین میباشد حتی از امتیازات مربوطه استفاده نکنند.

  67. نیلوفر می گوید

    سلام
    برای تصمیم گیری در مورد نحوه ی محاسبه ی آب بها مثلا بر حسب تعداد نفرات بجای متراژ واحدها آیا رای اکثریت کفایت می کند یا موافقت تمامی اعضا لازم می باشد؟

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام:برحسب عرف ساختمانی برابر تعدادمحاسبه می شود.

  68. رضایی می گوید

    با سلام ،من ساکن آپارتمان ۱۲هستم اکثرا مستاجر های چند ساله هستن و لی ما کمتر از یک سال وارد شدیم ،چند بار پمپ اب خراب شده و ما هزینه رو پرداخت کردیم ،مجدد خراب شده و باید تعویص بشه هزینه ۲۷۰۰ تومن شده ،این هزینه رو تقسیم کردن به همه واحدها ،آیا این بر عهده من مستاجر هست یا مالک

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام:برعهده مالک میباشد.

  69. عرفان می گوید

    سلام. بنده مدیر یک ساختمان ۵ واحدی هستم . ایندفعه که هزینه های ساختمان را محاسبه و سهم هر واحد برای پرداخت را محاسبه کردم، یکی از واحد ها میگوید دو ماه هست که در آپارتمانشان بخاطر کسالت همسرش نیستند و دو ماهه در منزل مادر خانومم هستیم و اظهار دارد که سهمش از هزینه ها را نباید پرداخت کند . بلحاظ قانونی من باید چکار کنم؟

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام:در صورت عدم پرداخت می توانید اظهارنامه بفرستید و نسبت به قطع امتیازات واحد مربوطه اقدام نمایید.

  70. محمد می گوید

    سلام. در طبقه ی همکف یک مجتمع تجاری هستیم که درب ورودی مغازه ی ما کلا از کوچه می باشد و هیچ رفت و آمدی از درب اصلی نداریم. آیا باید حق نگهبانی و نظافت و سرویس آسانسور را کامل پرداخت کنیم

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام: هزینه استفاده از مشاعات از تمامی واحد ها دریافت می شود چه استفاده کرده باشید چه بدون استفاده باشد.

  71. جعفر می گوید

    سلام، هزینه ی تعویض کف پارکینگ قسمت مسقف بر عهده ی کسانی که پارکینگ ندارن می‌شود، قسمت مشاع پارکینگ جداگانه است،

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام: بله هزینه مشاعات برعهده همگی می باشد.

  72. مهدی می گوید

    سلام. تصمیم گرفتیم روشنایی راه پله را عوض کنیم . از چهار طبقه یک طبقه میگه پول نمیدم. چیکار باید کرد ؟

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام: مدیر ساختمان می توانند نسبت به مطالبه وجه بر اساس اظهار نامه اقدام نمایند.

  73. ناصر کیهان مهر می گوید

    سلام
    در آپارتمان ۴ طبقه ۴ واحده ، سه راهی فاضلاب طبقه دوم ترک خورده و شخصا اقدام به تعویض و مرمت نموده و ادعا دارد این هزینه (حدود دو نیم میلیون ) مربوط به هزینه های عمومی است و باید هر واحد بطور مساوی پرداخت نماید . آیا سراهی هر طبقه مختص همان طبقه نیست ؟ ضمنا شاید بدلیل فرو بردن میله یا جسم فلزی برای رفع گرفتگی سه راهی ترک خورده باشد .
    لطفا راهنایی کنید. با تشکر

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام: هزینه مشاعی می باشد و باید همه پرداخت نمایند.

  74. ناصری می گوید

    با سلام و احترام، به علت نقص در ساخت ساختمتن زیر سرامیک های کف یکی از واحدها خالی شده و بعضی از سرامیک ها لق شده اند، راه رفتن در واحد باعث ایجاد صدا و مزاحمت برای واحد پایینی است، هزینه های تعمیرات کف واحد با چه کسی است؟ ساکن و مالک واحد یا تمامی واحدها و یا واحد دارای مشکل و واحد پایینی اش ؟ متشکرم

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام: اگر مستاجر باشید مالک باید تعمیر نماید و اگر مالک باشید برعهده خودتان می باشد.

  75. مجیدادور می گوید

    سلام من مالک ۱واحددراپارتمان ۷واحدی هستم وا ز مدیربه خاطر اول ندادن پول اب شوهرش که میگه بیشتر و قت نیست وسروصدای سگی که داره وگرفتن شارژاضافی مثلا ۴طبقه ۱۴۰ پول برق ومن فیش برق گرفتم ۲۰تومن بودوزورگوی دوست ندارم مدیرباشمدیرباشه ولی ساکنا دیگه میترسن حرفی نمیزن چکاربایدکنم

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام:اگر هزینه ها پرداخت نشود مدیر ساختمان می تواند از طریق اظهار نامه درخواست نماید بعلاوه مدیر میتواند ازبرخی امتیازات به واحد مربوطه صرف نظر کند.

  76. محمد حسین می گوید

    سلام من به تازگی در ساختمانی ساکن شدم سه طبقه که طبقه آخر سقفش شیروانی هستش و فقط اون واحد راه داره به پشت بام از داخل واحد. ما هیچ استفاده ای نمیتوایم بکنیم و پشت بام هزینه دارد الان آیا باید هزینه پشت بام را هم‌ ما بدهیم

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام: پشت بام جز مشاعات بوده و تمامی ساکنین باید هزینه را تقبل نمایند.

  77. بهروز درخشان می گوید

    سلام بنده مالک یک ویلای ۴۰۰متری هستم که به علت مشکلات مالی مجبور به اجاره شدم.ویلارو به خانم ۵۰ ساله ای اجاره دادم،اگه بدونید چه بلاهایی سرم اورده…
    مشکل اینه که چند شب پیش متوجه شدم تمام لوازم و اثباب ساختمان که جهت تکمیل ساختمان بوده مثل سنگ و درب بلوک سیمان و لوازم بنایی که در گوشه حیاط بوده را بدون اطلاع بنده به بیرون ریخته و کلی ضرر بهم رسانده.مقداری از لوازم دزدیده شده ولی مقداری که مانده رو بصورت مرتب ریختم پشت بام که امشب متوجه شدم بازم اونهارو هم ریخته تو کوچه…
    میشه راهنمایی کنید چیکار کنم
    ایا مستاج میتواند لوازم بنایی که متعلق به ساختمان است را به بهانه اینکه اینجا در رهنش هست را بیرون بریزد؟
    بنده میتوانم پشت بام را قفل کنم که نتواند به انجا بیاید.اگه میشه به ایمل جواب بدین

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام: می توانید بابت تخریب مصالح شکایت نمایید ولی نمی توانید نسبت به قفل یا بستن راه پشت بام را اقدام نمایید.

  78. محسن بلوچی می گوید

    سلام و خسته نباشید، هزینه تعمیر یا تعویض ایزوگام یک واحد دوطبقه به چه شکل هست طبقه بالایی باید پرداخت کنه یا نه به صورت مشترک هست؟ حیاط، حوض و مشترک هستن، در صورت ادعای طبقه پایینی که بگوید از سقف استفاده نکردم چی، منظور نصب آنتن و رفتو آمد روی سقف

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام: هزینه مشاعات ساختمان بر عهده تمامی ساکنان می باشد.

  79. مهدی می گوید

    سلام من تو سه ساختمان هشت واحدی زندگی می کنم و ایزوگام پوسیده شده و سقف واحد ما که طبقه چهارم هست حسابی نم داده، ولی هیچ واحدی حاضر به مشارکت برای ایزوگام نیست. باید چکار کنم؟ با این روال سقف خونم می ریزه

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام: هزینه مشاعات هزینه مشترک بوده باتمامی ساکنین می باشد.

  80. غفوری می گوید

    ما یک آپارتمان ۱۵واحدی هستیم برای خرج نمای ساختمان هر واحد چقدر باید بپردازد

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام: این امر توسط مدیر ساختمان صورت می گیرد.

  81. مصطفی می گوید

    سلام خسته نباشید
    ما تو یه ساختمون ۳۰واحدی زندگی میکنیم که درب ورود و خروج و درب پارکینگ از هم متفاوت می باشد و فقط افرادیکه پارکینگ دارن میتونن از اون در پارکینگ رفت و امد کنند میخواستم بدونم برای برقی کردن در پارکینگ واحدهایی ک پارکینگ ندارن و فقط انباری دارن که توی محوطه پارکینگه باید هزینه برقی کردن درب پارکینگ رو بدن یا نه؟
    البته گفتن اونایی ک پارکینگ دارن ۶۰۰تومن بدن اونایی ک ندارن ۱۰۰تومن و بعد از برقی کردن هم ریموتی به بدون پارکینگ پارا داده نمیشه

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام: پارکینگ جز مشاعات می باشد و هزینه های ان مشترک می باشد هرچند استفاده ای نداشته باشید.

  82. امیر می گوید

    سلام لوله فاضلاب اپارتمان خراب شده سایر همسایگان پول تعمیر نمیدهند و خسارت جدی به انبار من وارد شده الان تکلیف من چیه بابت خسارت و اینکه خرابی داره به ساختمان خسارت جدی وارد میکنه

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام: مدیر ساختمان باید مطالبه هزینه نماید.

  83. کاشانی می گوید

    سلام وخسته نباشید من دریک ساختمان ۳۵ واحدی. که ۷ طبقه که در هر طبقه ۵ واحددارد مدیریت ساختمان رو قبول کردم راه آب بالکن هر طبقه جداگانه هست .راه آب طبقه سوم که یعنی طبقه اول ۵ طبقه دوم واحد۱۰ وطبقه سوم واحد ۱۵ میشه گرفته وقتی از واحدبالاتر یعنی چهارم که واحد۲۰ و بالاتر ۲۵ میشه بالکن رو میشورن از طبقه سوم آب بالا میزنه این بنده خدا فنر زده تا طبقه پارکینگ که جز مشاعات هست کلی پوشال و.ات اشغال دیگه ….راه آب باز میشه سوال من اینه که الان این بنده خدا مستاجر هست هزینه ش ۵۰۰ هزار تومن شده من باید از صندوق شارژ بدم یا خودش پرداخت کنه یا مالکش یا کلا ساکنین اون ستون ؟ممنون میشم بگید؟

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام: هزینه مشاعات برعهده تمامی ساکنین می باشد.

  84. بهرام می گوید

    سلام وقت بخیر.هزینه قبض آب تقسیم بر تعداد میشود…هزینه تعمیر پمپ آب به تعداد نفرات است یا به تعداد واحدها؟

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام: هزینه مشاعات با تعداد واحد می باشد.

  85. محمد می گوید

    با سلام.. اینجانب سرمایه گذار واحد آپارتمانی در یک مجتمع هستم و بدلیل وجود مشکلی هنوز واحد را از تعاونی سازنده آن تحویل نگرفته ام. و صورتجلسه تحویل کلید امضا نشده است اما هیات امنای مجتمع اصرار دارند که از زمان تشکیل هیات امنای مجتمع تا الان.. حدود دو سال… بدهی شارژ برای اینجانب محسوب نمایند و مرتب اخطاریه شفاهی و کتبی ارسال می نمایندو حتی تهدید به ارجاع به شکایت به مراجع قضایی با طلب هزینه های آن می نمایند… آیا طلب نمودن شارژ قبل از تغییر و تحول کلید از تعاونی قانونی است و حق شارژ در اینحالت بر عهده تعاونیست یا سرمایه گذار…

  86. بنکدار می گوید

    با سلام من مدیر یک آپارتمان ۸ واحدی هستم که ۶ واحد آن دارای پارکینگ خودرو و ۲ واحد فاقد پارکینگ می باشد. اکنون قصد تعوض درب پارکینگ و ریموت دار کردن آن را داریم. سوال من این است هزینه این تغییر به عهده همه واحد هاست یا فقط ۶ واحد صاحب پارکینگ؟
    با تشکر فراوان

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام: بله برعهده تمامی مالک ها می باشد.

  87. قاسمی می گوید

    سلام درساختمان ۹طبقه جای نصب آسانسورباربرداریم بعضی ازواحدهاهمکاری نمیکنندچکارکنم باسپاس مدیر

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام: از طریق هیات مدیره ساختمان با اداره ثبت اقدام نمایید.

  88. امیر حسین رحمتی می گوید

    سلام من عضو هیات مدیره یک مجتمع مسکونی ۸۰ واحدی ک شامل ۵ بلوک ۱۶ واحدی هست میباشم
    الان حدود ۸ سال از عمر مفید مجتمع مسکونی ما میگذره و هزینه هایی داره ب مرور زمان ایجاد میشه
    هیات مدیرهذقصد داره سالانه مبلغی را تحت عنوان هزینه عمرانی از ساکنین دریافت کنه آیا در این خصوص ماده قانونی هست ک بشه بهش استناد کرد و ساکنین رو متقاعد کرد ب پرداختش؟

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام: براساس ماده ۱۳قانون تملک اپارتمان ها می توان استناد کرد.

  89. علی مردانی می گوید

    درود میخواستم ببینم رنگ کردن در لابی ساختمان هزینه اش به عهده مالک. است یا مستاجر

    1. بهزاد زینالی می گوید

      باسلام
      هزینه تعمیرات جزیی یا فرعی به عهده مستاجر و هزینه تعمیرات اساسی و کلی به عهده موجر است. هزینه های جزیی یا فرعی از هزینه های کلی و اساسی را عرف مشخص می نماید با شماره ۰۲۱۹۱۰۰۲۰۹۰ تماس حاصل فرمائید تا وکلای متخصص ما در این زمنیه شما را راهنمایی نمایند. موفق باشید.

  90. امیدی می گوید

    با سلام من در یک اپارتمان ۴ واحدی زندگی میکنم ۲ واحدمون پارکینگ اختصاصی و انباری دارد ما پارکینگ نداریم و فقط انباری داریم لطفا بفرمایید هزینه های از قبیل سرامیک دیوار ها و گچ کاری سقف و رنگه درب پارکینگ اختصاصی به عهده چه کسانی هست

    سپاسگزارم

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام
      درصورتی که شرایط آپارتمان به نحویست که به عنوان مثال حیاط یا پشت بام ساختمان فقط تحت اخیار و دسترسی یک یا چند مالک مشخص باشد، هزینه نگهداری آن قسمت‌ها، تنها بین مالکان مذکور تقسیم می گردد و دیگران که نفعی در استفاده از مشاعات ندارند، ملزم به پرداخت هزینه نمی باشند. جهت دریافت اطلاعات تکمیلی لطفا با شماره ۰۲۱۹۱۰۰۲۰۹۰ تماس حاصل فرمائید. موفق و موید باشید.

  91. حمید می گوید

    سلام
    ما در یک آپارتمان ۵ واحدی هستیم که دارای ۳ درب کرکره برقی از ۳ جهت کوچه می باشد.درب جلو ۲ واحد، درب بغل ۱ واحد و درب پشتی ۲ واحد رفت و آمد می کنند.
    آیا هزینه تعمیر و نگهداری درب های برقی مشاع است یا برعهده هر واحدی که استفاده می کنند هست؟

    1. بهزاد زینالی می گوید

      باسلام
      درصورتی که شما در خصوص سهميه يا ميزان هزينه مربوط به سهم خود معترض هستید، مي‌توانید به مدير مراجعه و تقاضاي رسيدگي نمایید. در صورت رد اعتراض يا ترتيب اثرندادن به اعتراضتان، می توانید به دادگستري مراجعه كنید. جهت دریافت اطلاعات حقوقی جامع تر درخصوص هزینه های مشترک ساختمان شما می توانید به شماره ۰۲۱۹۱۰۰۲۰۹۰ تماس حاصل فرمائید تا وکلای متخصص ما در این زمینه شما را راهنمایی نمایند. موفق باشید.

  92. م. ت می گوید

    سلام… من در یک ساختمان ۹ واحدی یه واحد دارم که ۱۰ سال هست خالیه…. الان مدیر بلوک تقاضای مطالبه ۴ میلیون برای بازسازی و تعمیرات کرده…. ولی بنده توانایی پرداخت ندارم…. اصلا با بازسازی موافق نیستم… تکلیف چیست….. بازسازی بیشتر زیباسازی هست….میتونم پول رو پرداخت نکنم؟؟؟ آیا میتونن اقدام قانونی علیه من انجام بدن؟؟؟

    1. بهزاد زینالی می گوید

      باسلام
      همه ی افراد موظف به پرداخت هزینه ی مراقبت و نگهداری از ساختمان می باشند و این امر وابسته به حضور و عدم حضور مالک، خالی بودن یا ساکن بود افراد در ساختمان نمی باشد و همه افراد موظف هستند در هزینه های جاری ساختمان همکاری کنند. جهت حصول اطلاعات تکمیلی درخصوص نحوه پرداخت هزینه ی مراقبت و نگهداری از ساختمان با شماره ۰۲۱۹۱۰۰۲۰۹۰ تماس بگیرید تا وکلای متخصص ما شما را راهنمایی نمایند.

  93. شریفی می گوید

    با سلام ، من در آپارتمان ۵ طبقه و ۸ واحدی هستم ک طبقات اول و دوم یک واحدی و بقیه طبقات دو واحدی است، لوله آب مشترک در طبقات سمت چپ نیاز به تعمیر دارد، آیا هزنیه رو باید فقط فقط سمت چپی ها پرداخت کنن یا بین کل واحدها تقسیم میشه؟

    1. بهزاد زینالی می گوید

      باسلام
      براساس ماده ٤ قانون تملك آپارتمانها ، پرداخت هزينه هاي مشترك اعم از اينكه ملك مورد استفاده قرار گيرد يا نگيرد الزامي است. درنتیجه اعتراض طبقه همكف درخصوص اینکه از آسانسور استفاده نمی نماید پذیرفته نیست زيرا آسانسور جزو قسمت هاي مشترك آپارتمان است و هزينه هاي آن متوجه همه ساكنين است ولو اينكه هرگز از آن قسمت مشترك استفاده اي نكنند. اطلاعات تکمیلی را درخصوص هزینه تعمیرات و نوسازی آپارتمان از طریق تماس با شماره ۰۲۱۹۱۰۰۲۰۹۰ کسب نمائید.

  94. مقیمی می گوید

    سلام واحد اپارتمانی دارم که تجهیز شده اما سکونت نداریم شاید در طول سال ۵ روز ازان استفاده کنیم ایا موظف به پرداخت حق شارژ و نظافت ساختمان هستیم

    1. بهزاد زینالی می گوید

      باسلام
      بله باید شارژ مقرر را پرداخت نمایید.

  95. بهزاد زینالی می گوید

    باسلام
    شما می توانید به جرم افترا و تهدید از آنها شکایت نمایید درصورتی که اختلاف طرفین بر سر مسائل مالی نظیر پس ندادن پول پیش باشد، شوراهای حل اختلاف موظف به رسیدگی هستند، اما اگر مبلغ مورد اختلاف، بیش از ۲۰ میلیون تومان باشد، پرونده به دادگاه های حقوقی ارجاع می گردد. با شماره ۰۲۱۹۱۰۰۲۰۹۰ تماس حاصل فرمائید تا وکلای متخصص وکیل تاپ شما را راهنمایی نمایند. موفق باشید.

  96. روشن می گوید

    سلام من در یک آپارتمان چهار طبقه که شامل پنج واحد است زندگی می کنم که طبقه من از دو واحد ۶۰ متری و طبقات دیگر تک واحدی و ۱۲۰ متری هستند، میخواستم بدونم برای بازسازی در ساختمان و یا رنگ آمیزی راه پله و پارکینگ ، هزینه ها براساس متراژ تقسیم میشود یا بر اساس واحد؟

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام: از طریق شماره گیری ۹۱۰۰۲۰۹۰اقدام نمایید

  97. محبی11 می گوید

    دریک ساختمان ۸واحدی بامتراژمساوی زندگی میکنیم که کنتورمجزای مصرف گازوآب نداردمن بمدت ۱۸ماه مسافرت بودم وآب وگازدرواحدمامصرف نشده آیا هزینه آب وگازکل ساختمان شامل واحدمن که استفاده نکرده ام میشودیانه ضمنادراینموردقبلا توافقی بین ساکنین نبوده

    1. زینالی می گوید

      سلام: هزینه های مشترک هرچند اگر از ان امتیاز استفاده نشود باز به شما تعلق می گیرد بر اساس قانون شما باید هزینه ها را براساس تقسیم بندی پرداخت نمایید چون براساس تعداد افراد و واحد محاسبه می شود هرچند استفاده ای از واحد مزبور نشده باشد چون بر اساس قانون تملک اپارتمان ها هزینه ای مشترک هرچند مالک یا مستاجر از ان استفاده ای نکرده باشد باید پرداخت شود.

  98. هلیا می گوید

    در یک ساختمان هشت واحدی زندگی میکنیم پارکینگ بصورت مشاع هست .مدیر ساختمان تصمیم به برقی کردن ۲ درب پارکینگ نموده که هفت واحد موافقت کردند و پول رو واریز کردن ولی یکی از واحدها قبول نمیکنه ،میشه درب رو برقی کرد و ریموت رو بهش ندیم!!در صورتی که طرف ماشین هم دارد.میتونه برای ندادن ریموت ازمون شکایت کنه؟البته یه ۱ در رو برقی نکردیم که اونم ظرفیت یه ماشین رو فقط داره

    1. زینالی می گوید

      سلام: اگر هزینه ای پرداخت نکرده باشد می توانید از طریق ارسال اظهار نامه درخواست مطالبه هزینه نمایید و از طریق اداره ثبت می توانید نسبت به دریافت این هزینه نمایید برای راهنمایی بیشتر از وکلای انلاین وکیل تاپ مشاوره نمایید.

  99. ایزدی می گوید

    سلام،،من یک واحد ۴۰ متری در یک آپارتمان ۱۲واحده داریم،،و درب ورودی و درب پارکینگ کلا جدا گانه هستن،،وقتا ازواحدها پارکینگ سهمی نداریم،،و ریموت هم نداریم،حالا که کرکره درب پارکینگ خراب شده،،از همه مالکها پول جمع میکنه،،آنهایی که ماشین دارن و هر روز استفاده میکنن،دوبرابر واحدهایی که اصلا نه ریموت دارن و نخ ماشین،ونه حتی اجازه گذاشتن دوچرخه،،،،آیا واقعا ما با اینکه هیچ استفاده ای نداریم این پول را باید بپردازیم،،ودلیلشون اینه که یکبار یخچال از این درب وارد حیاط شده،،در صورتی که من بدلیل مشکلات و بیماری فرزندم و متراژ۴۰ متری خونه،،،،یه مجرد اجاره کرده و چند ساله،که اصلا ریموت نداره که بخواد وسایلی از اونجا ببره یا بیاره،،و هم بنگاه و هم همسایه ها هم قبول دارن،،که ما هیچ استفاده ای نداریم،،حتی برای یک شب مهمان،،حتی برای یک دوچرخه،،چرا باید این مبلغ را هم ما که حتی اجازه داشتن ریموت نداریم،بدیم هم واحدهایی دارای پارکینگ که در روز شاید چندین بار درب با ریموت باز و بسته میکنن و ماشین رو داخل یا بیرون میبرن،،

  100. شهبازی می گوید

    سلام ایا نصب هواکش مکانیکی اجباری است؟
    اگر گروهی از ساکنین اپارتمانها اقدام به نصب هواکش مکانیکی وتعمیرات هواکش بدون توافق با همه ساکنین کنند میشود براساس قانون الزام که میگوید” اختمان‎ های مشاعی هیچ شریکی نمی ‎تواند شریک دیگر را ملزم و مجبور به انجام اقدامات و تعمیرات غیرضروری کند، به طور کلی اقدامات مربوط به زیباسازی و انتفاع بهتر در ساختمان‎های مشاعی از موضوع بحث خروج موضوعی دارد ”
    از پرداخت هزینه امتناع کرد بخصوص اینکه فقط عنوان کردند عده ای تمایل به این کار دارند و مسوول بررسی هزینه ها هستیم و بی خبر اینکار را انجام دادند بدون گرفتن توافق قبل از اجرای آن

    1. زینالی می گوید

      سلام: تصمیم گیری برای توافقات اپارتمان باید به تایید و توافق نصف بعلاوه یک دارندگاه ساکن اپارتمان می باشد و اگر این تصمیم گیری صورت بگیرد در این صورت بر اساس این تصمیم گیری دارندگان سهم مشاعی باید هزینه های مربوطه را پرداخت نمایند و خودشان نمی توانند بدون تصمیم گیری این افراد اقدام به مطالبه این هزینه ها نمایند در این صورت شما باید یک جلسه تشکیل داده و تصمیم گیری را بر اساس قانون تملک اپارتمان ها لحاظ کرده و براساس تصمیم گیری نسبت به پرداخت هزینه ها اقدام نمایید.

  101. Mohammdi.miss می گوید

    سلام ببخشید من الان بعد از ۶ ماه تازه فهمیدم که امتیاز گاز ما با صاحبخانه مشنرک بوده ولی بما نگفتن…و هر ازشون سوال میکنم ک مگه گاز رو مشترک هستیم!!!چون پول گاز برامون خیلی خیلی زیاد میاد…میگن نه همه چی جدائه…..و چون خودشون صاحب بنگاه بود در قلنامه هر ۳ امتیاز رو جدا نوشتن….من الان واقعا موندم باید چیکار کنم؟؟؟اخه از یک طرف هم ادم خجالت میکشه بخاطر یه قبض گاز حرف بزنه…از یک طرف هم ادم زورش میاد…..ممنون میشم راهنمایی کنید

  102. شکیبا کریمی می گوید

    سلام وقتتون بخیر .هزینه سنگ نمای ساختمان که نیاز به تعمیرات دارد .بر چه اساسی بین واحدها تقسیم میشه ؟؟ طبق مساحت یا مساوی؟؟؟

    1. زینالی می گوید

      سلام: هزینه های مشاعات براساس و به نسبت مساوی بین ساکنین تقسیم می شود.برای راهنمایی بیشتر از طریق وکلای انلاین وکیل تاپ مشاوره نمایید.

  103. علی می گوید

    سلام در یک ساختمان ۵ واحده، یک واحد متعلق به اینجانب و ۴ واحد متعلق به مالک دیگری است. ایشان برخی از قسمتهای مشاعات را که نیازی به تعمیر و بازسازی ندارند طبق سلیقه خود برای فرو ش و مخالف با نطر اینجانب تخریب و بازسازی می کند و می گوید که من هم باید در هزینه ها مشارکت نمایم.آیا مخارج بر عهده ایشان است یا باید تقسیم شود. ممنون می شوم راهنمایی بفرمایید

    1. زینالی می گوید

      سلام: ملاک تصمیم گیری در ساختمان ها براساس اکثریت می باشد و در صورتی که این شخص این اقدامات را انجام شما نباید هزینه ای پرداخت نمایید برای راهنمایی بیشتر از طریق وکلای انلاین وکیل تاپ اقدام به مشاوره نمایید.

  104. داریوش صفوی می گوید

    سلام بزرگوار بنده ساکن یک ساختمان ۲۴واحده هستم چندی قبل دیوار سمت۸واحد یعنی چپ ساختمان که شامل واحد بنده میشد بر اثر بارندگی شدید نشت آب داد که هرچه به مالکان گفتیم کسی هزینه مشترک رو قبول نکرد و بخاطر جلوگیری از خرابی بیشتر مجبور شدیم خودمان یعنی۸واحد پرداخت کنیم تا ایزچگام بشه. الان قسمت راست و عقب ساختمان نیاز به ایزوگام و چسب عایق پیدا کرده و هزینه رو مشترکا برای همه حساب کردن . آیا میشه ۸واحد که خودشان کار ایزوگام واحدشون رو پرداخت کردن هزینه جدید رو متقبل نشن؟

  105. سعادت می گوید

    با سلام و عرض ارادت
    هزينه سرويس آبگرمكن ديواري به عهده مالك است يا مستاجر؟
    تشكر.

    1. زینالی می گوید

      سلام: این هزینه با توجه به اینکه گرمکن متعلق به ساختمان است برعهده موجر یا همان مالک میباشد.

  106. حمید مرداسی می گوید

    باسلام خدمت جنابعالی،هزینه رنگ آمیزی و روشنایی و همچنین هزینه تکمیل بیمه مجتمع و واحدها به عهده مستاجر است یا موجر.ممنون میشم که توسط یک فایل صوتی جواب سوال بنده را بدید

    1. زینالی می گوید

      سلام: هزینه های ساختمانی بر عهده موجر می باشد نه مستاجر

  107. Ali می گوید

    سلام
    من در یه آپارتمان ۵ واحده زندگی میکنم
    یکی از سیمهای مربوط به آیفون ساختمان که از قسمت همکف ساختمان به پشت تابلو برق آمده که از قضا مربوط به واحد منه به خاطر مستهلک شدن خراب و تصویر و صدای ایفون واحد من قطع شد که تعویض گردید
    باتوجه به اینکه انشعابات برق جزو مشاعات است آیا هزینه تعمیر نیز باید تقسیم شود یا به عهده من هست؟

    1. زینالی می گوید

      سلام: باید هزینه مشاعات بر عهده ساکنین به تعداد واحد می باشد و باید پرداخت شود.

  108. ابراهیم می گوید

    سلام وقت بخیر بنده ساکن و مالک یک مجتمع ۵۶ واحدی که بصورت سه ورودی میباشد، هستم، مجتمع ما دو پارکینگ دارد طبقه همکف و منفی ،پارکینگ بنده در طبقه منفی میباشد جدیدا مدیر ساختمان پارکینگ منفی را برای نو سازی داد رنگ پلاستیک کردن و گفت هر واحد باید ۲۶۵ هزار تومان بپردازد ولی پارکینگ همکف که خودشان در این پارکینگ دارند و انباری شان هم بالا هست را سرامیک کردن و گفتند هر واحد به میزان متراژش باید متری ۲۴ هزار تومان بپردازد ،حال سوال بنده اینست ما که در پارکینگ منفی هستیم باید این مبلغ را برای سرامیک بدهیم، ممنون میشوم راهنمایی بفرمائید.

    1. زینالی می گوید

      سلام: در صورتی که این تصمیم براساس هیات مدیره ساختمان باشد ساکنینی که پارکینگ متعلق به ان هاست باید این هزینه را پرداخت نمایند درغیر این صورت نباید هزینه ای پرداخت شود.

  109. رمضانی می گوید

    سلام مخارجی که مربوط به تعمیر یا خرابی ایفن یک واحد هست به عهده مالک واحد مربوطه هست یا باید از شارژ پرداخت بشه؟
    خرابی از داخل واحد نیست از قسمت مشاعات ویا جلوی درب ورودی ممکنه باشه

    تکلیف چیست

    1. زینالی می گوید

      سلام: چون استفاده از ایفون جز هزینه های مشاعی است لذا باید تمامی اشخاص ساختمان باید هزینه را پرداخت نمایند.

  110. سینا ثقفی می گوید

    ساکن آپارتمان ۴ طبقه تک واحدی هستیم و در طبقه چهارم سکونت دارم که لوله خروج آب آشپزخانه ها بصورت مشترک است حالا سه راهی متصل به لوله آشپزخانه واحد ما در اثر فرسودگی وبکارنرفتن لوله جنس خوب دچار ترک و نشت آب به دیوار واحد طبقه سوم گردیده است سوال بنده این است که هزینه تعمیر این لوله و خرابی دیوار واحد سوم برعهده کلیه واحدها می باشد یا به عهده طبقه چهارم؟

  111. پیام شایگان می گوید

    با عرض سلام و خسته نباشید
    بنده ساکن یک ساختمان ۴ طبقه هشت واحدی در طبقه ۴ هستم که بدلیل فشار کم آب بسیار مشکل دارم. بنده از جنابعالی این سوال رو دارم که اگر بخواهیم پمپ بگذاریم آیا طبقه اول و دوم که مشکل فشار آب ندارند می توانند در گذاردن پمپ فشار موافقت نکنند یا آنها نیز ملزم به پرداخت هستند؟
    موضوع دوم اینکه آیا هزینه پرداختی برای تمام طبقات یکسان است یا اینکه شامل ضریب طبقات می شود؟
    با تشکر
    شایگان

    1. زینالی می گوید

      سلام: بر اساس قانون تملک اپارتمان ها تصمیم گیری در خصوص وضعیت و تعمیر و تجهیزات بر عهده هیات مدیره ساختمان یا دارندگاه اکثریت تصمیم گیری است که در صورت موافقت باید همه ساکنین نسبت به پرداخت هزینه اقدام نمایند.

  112. پیام شایگان می گوید

    ساکنین اظهار کرده اند که چون ما طبقه پایین هستیم باید درصد کمتری بپردازیم. آیا همینطور است؟

    1. زینالی می گوید

      سلام: خیر حتی اگر از خدمات مشاعات استفاده نیز نداشته باشند باید این هزینه های مشترک اپارتمان را پرداخت نمایند.

  113. پیام شایگان می گوید

    متشکرم

  114. سجاد می گوید

    سلام
    من یک واحد در برج ۵۵ واحدی نوساز مسکن مهر خریدم که از دی ماه ۱۴۰۰ از سازنده پروژه تحویل گرفتم و بابت ماه هایی که ساکن نبودم شرکت سازنده ازم یک و نیم میلیون تومن هزینه نگهداری گرفت و رسید داد

    الان مدیر بلوک قانون گذاشته که از ۵ ماه قبل ساکن شدنم باید شارژ رو پرداخت کنم

    آیا موظف به پرداخت هستم؟

    1. زینالی می گوید

      سلام: بله بر اساس قانون تملک اپارتمان ها باید از تاریخ ماکیت حق شارژ پرداخت نمایید.

  115. نازنین می گوید

    سلام ساختمان ما ۳طبقه است.
    ماطبقه اول تک واحدی هستیم به متراژ ۱۵۰
    طبقات دوم و سوم هر طبقه دو واحدی است ینی هر واحد ۸۰متر.
    هزینه اگو که مربوط به فاضلاب است ،باید طبق متراژ واحدها پرداخت شود؟ یا بین همه واحد ها یکسان است؟
    چون واحد ماهم مثل واحد های دیگر یک حموم و یک دستشویی دارد.

    1. زینالی می گوید

      سلام: هزینه مشاعات و مشترکات ساختمان باید بصورت یکسان دریافت شود و هر واحد به میزان یکسان و بر اساس عرف ساختمانی ب راساس تعدا ساکنین می باشد.

  116. رضوی می گوید

    سلام ، ساختمان ما ۵ طبقه تک واحدی با متراژهای یکسان هست ، ساختمان ۲ سال از ساختش نمی گذرد و نوساز هستش ، در عرض یکسال بیشتر از ۲۰ میلیون تومان بابت خرج های اضافی و زیبایی ساختمان انجام شده ولی ما راضی نیستیم ولی با این حال پرداخت کردیم ، مجدد نزدیک ۴ میلیون تومان تقاضا کردند برای هر واحد ، همه پرداخت کردن و هیچ کس جز ما مشکلی نداره و ما فاکتور خواستیم ندادند ولی باز بقیه با ندیدن فاکتور مشکلی ندارن ، ما میتوانیم این هزینه های اضافی را پرداخت نکنیم ؟

    1. زینالی می گوید

      سلام: هزینه اضافی نباید پرداخت شود و می توانید برای چیزی که نیاز نیست هزینه ندهید

  117. ملک پور می گوید

    سلام در مجتمع مسکونی برای آب کنتور فرعی گذاشته شده اگر یکی از کنتورها خراب بشود هزینه آن بعهده مالک است یا باید از شارژ ساختمان پرداخت شود.

    1. زینالی می گوید

      سلام: هزینه کنتور آب بر عهده مالک ساختمان می باشد

  118. ramin می گوید

    سلام ما ساکن ساختمان مسکونی هستیم که در همکف آن واحد های تجاری هستند و قبض های مشترک تجاری و مسکونی محاسبه می شود ، که طبقه مسکونی را با قیمت تجاری و ضریب ۳ حساب می کنند چون خانواده هستیم ولی انها تعدادشان بیشتر از ما هست و ضمن اینکه یک سرویس مجزای بهداشتی در اختیارشان دارند و هر یک از این واحدها لوله کشی اب مجزا هم دارد ، با در نظر گرفتن حذف یارانه مبلغ های گزافی به آن اضافه شده و ما علی رغم میل مان سهم بیشتر می پردازیم تذکر ما هم نتیجه ندارد و تهدید به قطع آب و گاز می کنند چاره چیست؟

  119. باران می گوید

    سلام
    بنده مستاجر یک ساختمان ۴ واحدی هستم که در واحد زیر همکف زندگی میکنم .قبض آب بین تمام واحدها مشترک هست .سازمان آب یک مبلغی رو جریمه کرده بابت پمپ آب …هزینه آن برعهده مالک است یا مستاجر من دو ماه هست اینجا اومدم .و محاسبه قبض آب برای بنده که یک نفر هستم و واحدی که ۶ نفر هستند چه جوری حساب میشه چون مصرف آب همشون بالاست صدای آب شبانه روزی قطع نمیشه چون لوله کشی از واحد من هست و صداش واضحه

    1. زینالی می گوید

      سلام: هزینه پمپ آب با مالک می باشد نه مستاجر چون این هزینه کلی هست.

  120. شفیعی می گوید

    سلام،من مدیر ساختمان ۸ واحدی هستم،طبق توافق همه واحدها بجز یکی راه پله ها قرار هست سرامیک شود، آیا اون واحد که مخالفت کرده و هزینه هم پرداخت نکرده میتواند از انجام سرامیک کردن جلوی واحد خودش جلوگیری کند یا خیر؟و آیا میشه بعداً مبلغش را ازش گرفت؟و اگر جلوی کار را گرفت به پلیس زنگ بزنیم حل میشود که جلوی کار گرفته نشود؟

    1. زینالی می گوید

      سلام: بله می توانید اقئدام به مطالبه نمایید

  121. بهرام سعیدی می گوید

    سلام جناب زینالی وقت بخیر
    در اپارتمان ۸ واحدی با متراژ های مساوی که ۶ واحد تک پارکینگ هستند و ۲ واحد دارای ۲ پارکینگ سندی هستند و شارژ ماهانه هر واحد ۱۵۰ هزار تومان تعیین شده .ایا ۶ واحد تک پارکینگ میتوانند توافق کنند و واحد دارای دو پارکینگ قید شده در سند اپارتمان را ملزم به پرداخت ماهانه ۵۰ هزار تومان اضافه مبلغ شارژ ماهانه کنند؟ سپاسگذارم

    1. زینالی می گوید

      سلام: اگر براساس تصمیمات هیات مدیره ساختمان باشد بله قابل مطالبه است

  122. مهتاب می گوید

    با سلام
    بنده مستاجر یک واحد آپارتمان در ساختمان ۳۶ واحدی هستم
    با توجه به مبلغ بالای شارژ و ایتعلام از مدیر ساختمان متوجه شدم که هر ماه ۱۵ میلیون تومان بابت استهلاک ساختمان بر اساس متراژ هر واحد از کل ۳۶ واحد دریافت میشه آیا پرداخت آن بر عهده من ایت با مالک؟ لطفا هزینه تعمیر و راه اندازی استخر رو هم بفرمایید که مالک یا مستاجر کدامیک باید پرداخت کنند؟ با تشکر

    1. زینالی می گوید

      سلام: هزینه های جزی بامستاجر و هزینه کلی با موجر است

  123. فاطی می گوید

    باسلام.اگر در یک ساختمان ۱۰واحدی که از ۲لاین شرقی و غربی تشکیل شده اگر در لاین سمت غربی به علت نشست زمین یا ترکیدگی لوله در لاین غربی اتفاق افتاده باشد هزینه تعمیر لوله ها بالاین غربی است یا کل دو لاین؟

    1. زینالی می گوید

      سلام: هزینه مشاعات با تمای ساکنین است

  124. Amir می گوید

    سلام. میخواستم بدونم، آیا طبقه همکف راه جدا که در ساختمان رفت و آمدی نداره نیز باید هزینه ایزوگام بدهد؟

زمان پاسخ به دیدگاه شما از طرف وکلای سایت وکیل تاپ ۴۸ ساعت می باشد. درصورت نیاز به مشاوره فوری حقوقی میتوانید از این لینک نسبت به پرسش سوال خود اقدام کنید.



سوالات خود را از ما بپرسید

وکلای پایه یک ما اماده پاسخ به سوالات شما هستند