اظهارنامه خریدار به فروشنده مبنی بر فسخ معامله به لحاظ غبن فاحش

فسخ به معنی انشای انحلال قرارداد منعقد شده توسط یکی از طرفین آن می باشد.مبنای حق فسخ ممکن است قانون باشد مانند وجود عیب در جنس فروخته شده که شخص میتواند اگر عیب حین عقد موجد باشد و با عدم اطلاع از آن راضی به معامله شده حق فسخ قانونی خودرا اعمال کند و قرارداد را یک طرفه فسخ نماید یا ممکن است قرارداد باشد. یعنی طرفین در قرارداد منعقد شده ذکر کنند که با در نظر گرفتن شرایطی برای یکی از طرفین یا هر دو حق فسخ بوجود بیاید. اعمال فسخ اختیاری می باشد. در مثال زیر غبن فاحش یعنی بهای معامله بسیار بیشتر یا کمتر از حد عرفی وعقلی می باشد و شخص حین انجام معامله به این مساله ناآگاه است. غبن در صورتی فاحش است که عرفا قابل مسامحه نباشد. ولی اگر حین معامله اگاه بوده از قیمت معقول وباز هم راضی به انجام آن شده این شخص علیه خود اقدام کرده و حق فسخ نخواهد داشت. یکی از کاربرد های اظهارنامه مطالبه حقی است که زمان آن فرا رسیده باشد. شخص در اینجا بعد از علم به غبن حق خیار دارد درست است که اعمال خیار فوری می باشد ولی شخص میتواند با ارسال اظهارنامه این موضوع را مطرح کند.

 

مشاوره حقوقی فوری

مشاوره تخصصی تلفنی و متنی آنلاین با وکلای سراسر کشور

اظهارنامه خریدار به فروشنده مبنی بر فسخ معامله به لحاظ غبن فاحش

مشخصات و اقامتگاه اظهارکننده

موضوع اظهارنامه مشخصات و اقامتگاه مخاطب

خلاصه اظهارات

مخاطب محترم………….

سلام‌علیکم

احتراماً، همان‌طوری ‌که مستحضرید:

۱. مطابق قرارداد عادی مورخ……. اینجانب یک دستگاه آپارتمان پلاک ثبتی ………. شهرستان ………. به نشانی ………. را به مبلغ ………. ریال از جنابعالی خریداری کردم و ثمن معامله به مبلغ ………. ریال آن پرداخت و مقرر شد بقیه در دفترخانه پرداخت گردد.

۲. ازآنجایی‌که قیمت معامله مغبون واقع شده است و این غبن فاحش است برحسب ماده ۴۱۶ قانون مدنی درصورتی‌که غبن فاحش باشد هر یک از متعاملین حق فسق معامله را دارد و با التفات به این‌که به‌ موجب ماده ۴۲۰ قانون خیار غبن باید پس از علم به آن فوراً اعمال گردد و حق اعمال آن در قرار داد پیش‌بینی شده است.

۳. با ابلاغ این اظهارنامه در مهلت مقرر قانونی فسخ معامله به لحاظ غبن فاحش اعلام و درخواست می‌شود ظرف ۱۵ روز از رؤیت این اظهارنامه جهت مسترد نمودن مبلغ پرداختی به اینجانب مراجعه نمایید.

نام و نام خانوادگی- تاریخ

امضاء

خلاصه جواب

 

 

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای
2 نظرات
  1. رضا احمدزاده می گوید

    سلام خسته نباشید
    بنده یک واحد اپارتمان به یکی از همکاران فروختم ولی ایشان مبلغی را که باید هنگام تحویل اپارتمان به بنده پرداخت میکرد نکرد ایا بنده حق فسخ قرارداد را دارم یا ندارم
    ممنون میشم راهنمایی کنید

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام در صورتی که شرط شده باشه بله

زمان پاسخ به دیدگاه شما از طرف وکلای سایت وکیل تاپ ۴۸ ساعت می باشد. درصورت نیاز به مشاوره فوری حقوقی میتوانید از این لینک نسبت به پرسش سوال خود اقدام کنید.



سوالات خود را از ما بپرسید

وکلای پایه یک ما اماده پاسخ به سوالات شما هستند