ماده ۴ قانون روابط موجر و مستاجر سال ۷۶ چه می گوید؟

ماده ۴ قانون روابط موجر و مستاجر در مقام بیان یکی از شرایط تخلیه است به این شکل که اگر در اجاره مبلغی تحت عنوان ودیعه یا قرض الحسنه یا همان پول پیش داده شده تخلیه کردن و تحویل ملک مورد اجاره منوط به پس دادن این ودیعه خواهد بود به عبارتی مستاجر می تواند تا زمانی که پول پیش را نگرفته است از تخلیه و تحویل ملک خودداری کند. این ماده موارد دیگری را ذکر میکند که در ادامه به آن خواهیم پرداخت.

برگرداندن پول پیش در قانون سال 76، ماده 4 قانون 76 و بازگرداندن ودیعه

ماده ۴ قانون روابط موجر و مستاجر سال ۷۶

در صورتی که موجر مبلغی به عنوان ودیعه یا تضمین یا قرض‌الحسنه و یا سند تعهدآور و مشابه آن از مستأجر دریافت کرده باشد؛ تخلیه و تحویل مورد اجاره به موجر موکول به استرداد سند یا وجه مذکور به مستأجر و یا سپردن آن به دایره اجراست.

چنانچه موجر مدعی ورود خسارت به عین مستاجره از ناحیه مستأجر و یا عدم پرداخت مال‌الاجاره یا بدهی بابت قبوض تلفن، آب، برق و گاز مصرفی بوده و متقاضی جبران خسارات وارده و یا پرداخت بدهی‌های فوق از محل وجوه یاد شده باشد موظف است هم‌زمان با تودیع وجه یا سند، گواهی دفتر شعبه دادگاه صالح را مبنی بر تسلیم‌ دادخواست مطالبه ضرر و زیان به میزان مورد ادعا به دایره اجرا تحویل نماید.

در این صورت دایره اجرا از تسلیم وجه یا سند به مستأجر به‌‌ همان میزان‌ خودداری و پس از صدور رأی دادگاه و کسر مطالبات موجر اقدام به رد آن به مستأجر خواهد کرد.

مشاوره حقوقی فوری

مشاوره تخصصی تلفنی و متنی آنلاین با وکلای سراسر کشور

پس ندادن پول پیش بعد از تمام شدن  اجاره

اجاره ها غالبا به این صورت است همراه با اجاره بهای ماهانه، پول پیش هم تحت عنوان ودیعه به موجر داده می شود. در ابتدای اجاره این پول پیش یا ودیعه بعد از اتمام اجاره باید تماما توسط موجر پس داده شود می توان گفت این مبلغ نوعی تضمین است برای خساراتی که ممکن است به ملک وارد شود یا اجاره بهای آن ماه هایی که پرداخت نمی شود.

حال اگر موجر در پایان اجاره آن را پس ندهد می توان علیه وی دادخواست تنظیم کرد و مبلغ مزبور را از وی مطالبه کرد.

خودداری از تخلیه تا زمان گرفتن پول پیش

در ماده ۴ قانون روابط موجر و مستاجر سال ۷۶ برای مستاجر این حق را به رسمیت شناخته که تا زمانی که پول پیش را دریافت نکرده میتواند از تحویل ملک خودداری کند که به نوعی حق حبس به حساب می آید.

نحوه برداشت خسارات از محل پول پیش

موجر به دلخواه خود نمی تواند خسارات وارده به ملک را ارزیابی کند و به میزان آن از پول پیش کسر کند بلکه به این صورت است که ابتدا باید دادخواست مطالبه این خسارات را به دادگاه تقدیم کند و سپس زمانی که میخواهد پول پیش را به دایره اجرا بدهد؛ گواهی این دادخواست خود را نیز به آنان تسلیم کند تا دایره اجرا به میزان خسارت مورد ادعا از تسلیم مبلغ به مستاجر خودداری کند تا زمان تعیین تکلیف دعوای مطالبه خسارات.

تحلیل ماده 4 قانون روابط موجر و مستاجر، برگرداندن پول پیش مستاجر، ندادن پول پیش مستاجر

مشاوره حقوقی راجع به پول پیش

با توجه به مختصر مطالبی که بیان شد شما می توانید مسئله و موضوع خود را با وکلا و کارشناسان موسسه در میان نهید و از راهکار های لازم برای اقدام در این موضوع آگاه شوید.

برای اخذ مشاوره و ارتباط با کارشناسان امکان ارتباط آنلاین از طریق سامانه و همچنین ارتباط تلفنی با شماره تلفن های موجود در سامانه برای شما فراهم است.

نتیجه گیری

ماده ۴ قانون روابط موجر و مستاجر سال ۷۶ راجع به موردی ست که موجر از پس دادن پول ودیعه خودداری میکند که در اینجا برای مستاجر تخلیه نکردن اجاره را پیش بینی کرده است. همچنین اگر موجر مدعی ورود خساراتی به ملک خود باشد راهکار لازم را برای این کار پیش بینی کرده است که در بالا به آن اشاره کردیم

سوالات متداول

اگر میزان این مبلغ تا ۲۰ میلیون تومان باشد باید به شورای حل اختلاف مراجعه کرد و اگر بیشتر از این باشد در دادگاه طرح دعوا می شود.

این ماده در صدد بیان مطلبی ست که طبق آن اگر موجر از استرداد پول ودیعه خودداری کند مستاجر چه حقوقی خواهد داشت و اینکه اگر مدعی ورود خسارت باشد چه تکلیفی پیش روی او خواهد بود.

بله طبق ماده ۴ قانون روابط موجر و مستاجر سال ۷۶ این امکان فراهم است

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای
1 نظر
  1. نصیری می گوید

    سلام وقت بخیر
    من یک مستاجر هستم که خونه ایی رو در کهریزک اجاره کرده بودم ،روز تحویل خونه ۱۵ برج دو بوده و همین تاریخ تو قولنامه هم ذکر شده ،اما من به علت اینکه سر شمار قسط های دیگم ۱۵ بوده کرایه خونه رو ۸ می ریختم حالا موقع تخلیه صاحب خونه میگه قرار داد ۸ بوده و باید ۱۳۰ هزار تومن بجز مبلغ کرایه بدی بابت ۷ روز در صورتی که من تا ۱۵ رو براش ریختم،ولی ایشون از پول پیش برداشته،جز این مبلغ ۴۰۰ هزار تومن بابت عوارض شهرداری برداشته که من از چند بنگاه پرسیدم گفتن ربطی به مستاجر نداره،ولی بنگاه طرف قرار داد ما میگه باید بپردازی،لطفا راهنمایی کنید ممنون.

زمان پاسخ به دیدگاه شما از طرف وکلای سایت وکیل تاپ ۴۸ ساعت می باشد. درصورت نیاز به مشاوره فوری حقوقی میتوانید از این لینک نسبت به پرسش سوال خود اقدام کنید.



سوالات خود را از ما بپرسید

وکلای پایه یک ما اماده پاسخ به سوالات شما هستند