تفاوت عرصه و اعیان در قانون چیست

آشنایی با عبارت های عرصه و اعیان در متون حقوقی و همچنین در معاملات ضرورت دارد.

عرصه و اعیان مربوط به مال غیر منقول است و در ارتباط با آن استفاده می شود. و به تبع آن‌ما سند اعیانی و سند عرصه داریم که توصیه می شود اگر اطلاعات دقیقی راجع به این موضوع ندارید این نوشته  کوتاه را مطالعه کنید.

عرصه و اعیان به چه معنا هستند؟

وقتی گفته می شود عرصه، منظور همان زمین است که ساختمان روی آن بنا شده که به ساختمان اعیان گفته می شود.

پس بنا و ساختمانی که روی زمین احداث شده است را اعیان میگویند و خودزمین عرصه نامیده می شود. حال اگر زمین خالی باشد و چیزی روی آن بنا نشده باشد به آن زمین بیاض(بیض و بیاض در عربی به معنای سفید است) گفته می شود.

سهم از عرصه، درصد محاسبه مالکیت عرصه

مشاوره حقوقی فوری

مشاوره تخصصی تلفنی و متنی آنلاین با وکلای سراسر کشور

اهمیت عرصه و اعیان در چیست؟

ممکن است کسی که صاحب زمین یا عرصه است صاحب ساختمان هم‌باشد که اشکالی پیش نمی آید. اما در مواردی مالک عرصه شخص الف است و مالک ساختمان شخص ب و یا اینکه در آپارتمان های چندین واحده در زمانی که بحث تخریب پیس بیاید ما یک هر واحد به اندازه سهم خود مشترکا  دیگر مالک ها مالک‌ زمین است و این امر در ساخت و ساز دوباره اهمیت پیدا میکند.

سند ملکی عرصه، سند ملکی اعیان

در اینجا هم به تبع آن چه گفته شد منظور از سند عرصه، سند زمینی است که ساختمان روی آن بنا شده گفتیم که ممکن است مالکان آنها متفاوت باشد. مثلا فرض کنید مالک عرصه و زمین سازمان اوقاف است اما شخص دیگر اعیان روی آن بنا کرده و مالک اعیان است. در اینجا چون عرصه مال اوقاف است پس قابل واگذاری نیست و تنها اعیان قابل واگذاری خواهد بود. و شخصی که اعیان روی زمین وقفی بنا کرده برای این کار سالیانه مبلغی به اوقاف پرداخت میکند.

سهم و قدر السهم اعیان از عرصه

فرض کنید که شما واحدی را خریداری کرده اید که ۱۰۰ متر و کل مجتمع ۱۰۰۰ متر است، در اینجا با توجه به مقداری که شما مالک اعیان هستید به نسبت آن مالک عرصه هم خواهید شد. پس هرچه عرصه بزرگتر باشد نسبت مالکیت شما هم بیشتر خواهد بود. اما در بحث بالا که گفتیم اصلا عرصه موقوفه است و با اینجا فرق دارد.

دعاوی عرصه و اعیان

اکثر دعاوی در مورد عرصه و اعیان در شهرداری ها قابل حل و فصل است مثل زمانی که وارثان می خواهند سهم خود را از عرصه بدانند و یا اینکه در صدور سند اعیانی مشکلی به وجود می آید.

دعوای الزام به تنظیم سند اعیانی هم در دادگاه محل ملک اقامه می شود برای مثال فرض کنید صاحب اعیانی که عرصه آن‌مال وقف است آن را واگذار میکند به دیگری( که البته اجازه اوقاف را لازم دارد) حالا که ان را واگذار کرده از تنظیم‌ سند خودداری میکند در اینجا می توان الزام وی را به تنظیم سند اعیانی از دادگاه خواست.

برای مشاوره با وکلا و مشاوران‌حقوقی متخصص در این زمینه می توانید از طریق همین سامانه به صورت آنلاین و یا به صورت تلفنی مسئله خود را با مشاوران موسسه در میان بگذارید.

عرصه و اعیان آپارتمان، درصد گرفتن عرصه، سهم عرصه

مشاوره حقوقی درباره سند عرصه و اعیان

این مطلب هم مانند بسیاری از مطالب حقوقی از پیچیدگی های خاص خود برخوردار است که نیازمند دخالت فرد آشنا به قانون و مقررات است. موسسه حقوقی وکیل تاپ با وکلا و مشاورانی که در زمینه های مختلف حقوقی مثل امور ملکی به صورت تخصصی فعالیت میکنند میتوانند در این زمینه کمک کار شما باشند.

نتیجه گیری

منظور از عرصه زمین و منظور از اعیان بنایی ست که روی زمین احداث شده است.

ممکن است مالک هر دو یک نفر باشد یا مالکان هر یک فرق داشته باشند و یا مالکان عرصه چندین نفر باشند مثل آپارتمان های مسکونی.

سند عرصه و اعیان هم نشان دهنده مالکیت بر آن ها و میزان مساحت آن و… خواهد بود

سوالات متداول

عرصه همان زمینی است که بعد ها اعیان یا ساختمان و بنا روی آن احداث شده است‌

سندی که مشخص کننده مالکیت فرد بر اعیان  یا همان ساختمان است را سند اعیانی میگویند.

این موضوع کاملا در متن توضیح داده شده است لذا برای مطالعه این موضوع به ابتدای نوشته مراجعه کنید‌.

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای
زمان پاسخ به دیدگاه شما از طرف وکلای سایت وکیل تاپ ۴۸ ساعت می باشد. درصورت نیاز به مشاوره فوری حقوقی میتوانید از این لینک نسبت به پرسش سوال خود اقدام کنید.



سوالات خود را از ما بپرسید

وکلای پایه یک ما اماده پاسخ به سوالات شما هستند