محاربه چیست محارب کیست + مجازات محاربه در قانون مجازات اسلامی

در قانون مجازات اسلامی از جرمی با مجازاتی سنگین به نام‌ محاربه نام برده است. محاربه به معنای کشیدن سلاح است به قصد جان و مال و ناموس مردم که منجر به ترس و ناامنی در محیط بشود.

پس هر صلاح کشیدنی محاربه نیست باید باعث ناامنی یک‌ محیط بشود. در ادامه همراه ما باشید تا به بررسی بیشتر جرم و مجازات محاربه بپردازیم.

محاربه چیست؟

کشیدن سلاح (تجرید السلاح) به نحوی که موجب ناامنی و ترس مردم بشود تعریف محاربه خواهد بود. برای تحقق این جرم لازم است که نتیجه این جرم یعنی ناامنی محیط و ترس به وجود بیاید پس اگر این امر ایجاد نشود محاربه محقق نخواهد شد.

مشاوره حقوقی فوری

مشاوره تخصصی تلفنی و متنی آنلاین با وکلای سراسر کشور

تعریف محاربه در قانون مجازات اسلامی

در ماده ۲۷۹ قانون مجازات اسلامی از محاربه تعریف به عمل آمده است که مطابق آن:

محاربه عبارت از کشیدن سلاح به قصد جان، مال یا ناموس مردم یا ارعاب آنها است، به نحوی که موجب ناامنی در محیط گردد.
هر گاه کسی با انگیزه شخصی به سوی یک یا چند شخص خاص سلاح بکشد و عمل او جنبه عمومی نداشته باشد و نیز کسی که به روی مردم سلاح بکشد، ولی در اثر ناتوانی موجب سلب امنیت نشود، محارب محسوب نمی شود.

محارب کیست و مجازات آن چیست؟

کسی که فعل محاربه را انجام می دهد یعنی با کشیدن سلاح، باعث خوف و وحشت مردم می شود محارب نامیده می شود و مجازات آن که در ادامه ذکر می شود ممکن است قطع عضو یا اعدام و یا تبعید باشد.

محاربه چیست؟

استفاده از سلاح در محاربه

در این جرم نیازی نیست که فرد حتما از آن سلاحی که کشیده است استفاده کند؛ مثلا شلیک کند یا که تهدید انجام دهد و صرف این که دیده شود وی سلاح مثل تفنگ و… با خود دارد و باعث ترس مردم شود کفایت می کند.

شرایط محاربه چیست؟

گفتیم که در محاربه لازم است که فرد حامل سلاح باشد و حتی اگر شلیک نکند اما جمعی را بترساند و باعث ناامنی شود؛ محارب خواهد بود. حال ممکن است عده ای در مقابل محارب و افراد محارب سلاح دست بگیرند و دفاع کنند در اینجا کار این اشخاص محاربه نخواهد بود.

نکته دیگر این که اگر فردی قصد اصلی اش سرقت باشد ولی سرقت او به نحوی باشد که موجب سلب امنیت شود محارب خواهد بود. مثل سرقت از طلا فروشی که با تفنگ و کارهای خطرناک تر دیگر انجام می شود.

مجازات محاربه چیست؟

فرد محارب به تصمیم دادگاه متناسب با اقدام انجام شده ممکن است به یکی از مجازات های زیر محکوم شود پس انتخاب آن با قاضی است، طبق ماده ۲۸۲:

حد محاربه یکی از چهار مجازات زیر است:

  • اعدام
  • صلب
  • قطع دست راست و پای چپ
  • نفی بلد (تبعید)

مجازات تبعی محاربه چیست؟

مجازات تبعی محاربه چیست؟

مجازات تبعی مجازاتی ست که فرد در اثر انجام جرم از حقوق اجتماعی برای مدتی محروم می شود اگر از مجازات های نامبرده هر کدام به جز اعدام مورد حکم قرار گیرد بعد از اتمام مجازات فرد تا ۳ سال از حقوق اجتماعی محروم است.

اگر محکوم به اعدام شود و بر فرضی که این حکم اجرا نشود به هر دلیلی فرد تا ۷ سال محروم از حقوق اجتماعی مثل موارد استخدام و … خواهد بود.

وکیل برای محاربه

جرم محاربه از جرائم پیچیده است که فرد در دادگاه به راحتی نمی تواند از پس دفاعیات آن بر آید و لازم است که یک نفر وکیل وی را همراهی کند. البته حضور وکیل هم در این امر الزامی است زیرا از جرائمی است که مجازاتش سلب حیات است‌ و متهم باید با حضور وکیل در دادگاه حضور پیدا کند.

توصیه می سود حتما برای این کار با وکیل کیفری متخصص مشورت کنید و کار دفاع در دادگاه را به وکیل مربوطه بسپارید.

موسسه وکیل تاپ می تواند در زمینه اخذ وکیل متخصص کیفری کمک کار شما باشد و هم اینکه به شما مشاوره های لازم در زمینه جرم محاربه و جزئیات آن را ارائه دهد.

برای ارتباط با موسسه می توانید از طریق شماره تلفن های موجود و یا از طریق سامانه به صورت آنلاین اقدام کنید‌.

وکیل برای محاربه

 نتیجه گیری

جرم محاربه به معنای به هم ریختن نظم محیط و اجتماع با کشیدن سلاح و ترساندن مردم مثل برخی از مصادیق سرقت از طلا فروشی و یا سرقت از بانک که ممکن است مصداق جرم محاربه باشد.

یکی از این مجازات های ۴ گانه محاربه اعدام است تبعید، صلب و قطع عضو هم از دیگر مجازات های این جرم است که در بالا به آن اشاره شد.

سوالات متداول

کشیدن سلاح به قصد جان و مال و ناموس مردم و ترساندن آنها تعریف جرم محاربه است و کسی که مرتکب این اعمال شود محارب نامیده می شود.

جرم محاربه دارای ۴ مجازات است که یکی از این موارد به انتخاب و صلاحدید قاضی برای فرد در نظر گرفته می شود.

خیر کشیدن سلاح باید با ترساندن مردم در یک محیط تقریبا موسع باشد برای مثال اگر فردی در خانه ای برای مالک اسلحه بکشد چون در خانه بوده در محیط ایجاد ناامنی نکرده محارب نخواهد بود.

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای
زمان پاسخ به دیدگاه شما از طرف وکلای سایت وکیل تاپ ۴۸ ساعت می باشد. درصورت نیاز به مشاوره فوری حقوقی میتوانید از این لینک نسبت به پرسش سوال خود اقدام کنید.



سوالات خود را از ما بپرسید

وکلای پایه یک ما اماده پاسخ به سوالات شما هستند