قوانین استخراج بیت کوین و ارز دیجیتال در ایران + مجازات آن

بیت کوین ارز دیجیتال است که به صورت الکترونیکی مبادله و توزیع می شود. در واقع بیت کوین از امورات جدید عصر امروز است که به نظر با ارزش ترین و پر کاربرد ترین پول مجازی به حساب می آید.

می توان گفت بیت کوین یک نوع پول بی پشتوانه به حساب می آید و وسیله ای برای ذخیره ی ارزش نقل و یا انتقال پول با ماهیتی غیر متمرکز به حساب می آید. به دلیل نو ظهور بودن و استقبال از آن مراکز پژوهشی و محققان و بانک ها به بررسی این پدیده می پردازند.

برای شناخت ماهیت بیت کوین در ادامه به مطالبی در این باره خواهیم پرداخت.

ماهیت حقوقی بیت کوین

این که بگوییم بیت کوین یک نوع پول است، منوط به این است که دولت ها آن را تصویب و مقرر کنند زیرا پول شناختن یک پدیده دارای آثار متعدد حقوقی است و تاکنون دولتی آن را به عنوان پول به رسمیت نشناخته است.

حتی دولت ژاپن به بیت کوین به عنوان پول رسمیت نداده است اما دولت های آمریکا و آلمان و چین آن را به عنوان کالا قبول دارند و پذیرفته اند که می تواند وسیله ای برای پرداخت باشد.

در کشور خودمان‌ اما هنوز به جز بخشنامه هایی چارچوب خاصی برای آن تعیین نشده است. تنها در سال ۹۷ بانک مرکزی با ابلاغ بخشنامه ای به کارگیری بیت کوین و ارز های مجازی را در مراکز پولی و مالی ممنوع اعلام کرد.

طبق مصوبه ای دیگر استخراج کنندگان رمز ارز دست اول تولید شده را تا سقف مجاز و به صورت مستقیم بدون واسطه باید به کانال های معرفی شده بانک مرکزی عرضه کنند.

مجازات استخراج رمز ارز ها

مشاوره حقوقی فوری

مشاوره تخصصی تلفنی و متنی آنلاین با وکلای سراسر کشور

مجازات استخراج رمز ارز ها

طبق اصول حقوقی تا وقتی که قانون برای امری مجازات تعیین نکرده است نمی توان آن را جرم در نظر بگیریم. در حال حاضر هم در قوانین جزایی برای استخراج رمز ارز مجازاتی پیش بینی نشده است.

لذا استخراج آن جرم نخواهد بود اما ممکن است نداشتن مجوز و… باعث گرفتاری های حقوقی دیگری شود که توصیه می شود از قبل با وکیل متخصص این حوزه مشورت کنید‌.

جواز استخراج رمز ارز ها یا بیت کوین

اجازه استخراج رمز ارز ها قانونی است و با مانعی مواجه نیست یعنی قانون آن را منع نکرده است اما لازم است از وزارت صنعت، مجوز این کار دریافت شود‌‌.

می توان گفت بدون داشتن مجوز، فرد به کار غیر قانونی دست زده است و سازمان برق می تواند انشعاب استفاده کننده از تجهیزات مرتبط با آن را قطع نماید.

پس می توان گفت اگرچه قانون خاصی آن را منع نکرده و برای آن مجازات تعیین نکرده اما این بدان معنا نیست که دیگر هیچ راهی برای مقابله با آن نباشد.

لذا می توان تحت شرایطی اقدامات انجام شده را تحت عنوان جرم هایی مثل انشعاب غیر مجاز، قاچاق کالا (ماینر) و تحصیل مال از طریق نامشروع حت تعقیب قرار داد.

  • مجازات انشعاب برق غیر مجاز: ماده یک قانون مجازات استفاده کنندگان غیر مجاز از آب، برق، تلفن، فاضلاب و گاز مصوب سال ۹۶: هر شخصی بدون دریافت انشعاب قانونی آب، برق، گاز و شبکه فاضلاب و اشتراک خدمات ارتباطی و فناوری اطلاعات مبادرت به استفاده از خدمات مزبور کند و با داشتن انشعاب مبادرت به استفاده غیر مجاز کند، علاوه بر الزام به پرداخت خدمات مصرفی و جبران خسارت و سایر حقوق مربوطه جریمه شود.
  • مجازات قاچاق دستگاه ماینر: قاچاق هر کالاهایی جرم است و مجازات قاچاق ماینر ممکن است ضبط آن به اضافه جزای نقدی تا سه برابر قیمت آن باشد که دادگاه نسبت به آن حکم صادر کند.
  • تحصیل مال از طریق نامشروع: با توجه به این که استفاده از برق برای مصارف صنعتی و کشاورزی است و هزینه آن پایین است بسیاری از کسانی که در کار استخراج ارز دیجیتال هستند با سوء استفاده از این موضوع مکان ها و سوله هایی را اجاره می کنند یا خریداری می کنند که این امر می تواند عنوان تحصیل مال از طریق نامشروع در نظر گرفته شود.

جواز استخراج رمز ارز ها یا بیت کوین

مشاوره حقوقی برای استخراج ارز دیجیتال

با توجه به پیچیده بودن موارد مربوط به بیت کوین و رمز ارز ها توصیه می شود با کارشناسان حقوقی متخصص در این حوزه مشورت کنید برای این کار می توانید از طریق سامانه وکیل تاپ هم به صورت آنلاین و هم از طریق شماره تلفن های موجود به صورت تلفنی با مشاوران و کارشناسان مربوطه مشورت نمائید.

نتیجه گیری

رمز ارز ها از موارد شایع در عصر امروزی هستند که با توجه به نوظهور بودنش، بر سر ماهیت آن اختلاف نظر وجود دارد و دولت ها هم چه بسا تکلیف خود را برای مواجهه با این پدیده تعیین نکرده اند.

در حال حاضر صرف استخراج رمز ارز ها و بیت کوین جرم نیست و مجازاتی برای آن تعیین نشده اما ممکن است از طریقی غیر از مجازات با آن مقابله شود.

سوالات متداول

خیر این عمل جرم نیست از این جهت که برای آن مجازاتی تعیین نشده است.

در این باره جز چند بخشنامه از طرف بانک مرکزی قانونی تصویب نشده است‌.

بیت کوین ها در واقع توسط دستگاه هایی به نام ماینر به وجود می آیند که با حل مسائل پیچیده ریاضی ای که انجام می دهند پاداش می گیرند که آن بیت کوین است‌.

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای
زمان پاسخ به دیدگاه شما از طرف وکلای سایت وکیل تاپ ۴۸ ساعت می باشد. درصورت نیاز به مشاوره فوری حقوقی میتوانید از این لینک نسبت به پرسش سوال خود اقدام کنید.



سوالات خود را از ما بپرسید

وکلای پایه یک ما اماده پاسخ به سوالات شما هستند