بیت کوین چیست و قوانین بیت کوین در ایران

بیت کوین را می توان یک نوع سیستم پرداخت الکترونیکی و یا پولهای دیجیتالی دانست. که به صورت مجازی می باشند و شبکه و یا شرکت و یا فرد خاصی آن را کنترل نمی کند.

بیت کوین مثل پول نقد و چاپ شده نمی باشد و برای معاملات و پرداخت ها به صورت مجازی در شبکه‌های متشکل از کامپیوترهای گسترده در دنیا نقل و انتقال میشود. وقتی می توانیم از طریق بیت کوین به صورت آنلاین خرید کنیم پس می توانیم بگوییم که بیت کوین شبیه به یک ارز می باشد اما یک تفاوت فاحش با ارز دارد و آن این است که بانک مرکزی و یا دولت آن را کنترل نمی کند.

بلکه به گونه ای طراحی شده است که به هر شخصی امکان این را می دهد که خودش نسبت به تراکنش های مالی خود و پول خود نظارتی به صورت مستقیم داشته باشد.

تاریخ و همچنین شخصی که بیت کوین را به وجود آورد

با توجه به بحران اقتصادی در سال ۲۰۰۷ تصمیم بر این شد که نظام مالی حاکم را بهبود بخشند و به همین دلیل کسب و کارهایی شکل گرفت که نشان دهنده این بود که کارهای بانکی لزومی ندارد فقط متکی به بانک‌های رایج باشد.

بنابراین در سال ۲۰۰۹ گروهی از افراد به نام ساتوشی ناکاموتو بیت کوین را ایجاد کردند. بیت کوین در ابتدای کار به عنوان یک سیستم پرداختی که پایه و منطق آن بر اساس ریاضی بود ایجاد شد. هدف از به وجود آوردن بیت کوین، ایجاد ارزی مستقل از مدیریت مرکزی بود. بیت کوین تراکنش های مالی را در مدت زمان کوتاه با کارمزد های بسیار کم انجام می داد.

بیت کوین در حدود ۱۰ سال پیش توسط این گروه تاسیس کرد.

مشاوره حقوقی فوری

مشاوره تخصصی تلفنی و متنی آنلاین با وکلای سراسر کشور

تراکنش های بیت کوین

تراکنش هایی که در بیت کوین صورت می گیرد به صورت نقطه ای می باشد یعنی معامله بین دو نفر صورت می گیرد بدون هیچ واسطه و مدیریتی و همچنین محدودیت کشوری از قبیل کنترل و نظارت کردن کشورها بر روی تراکنش هایی که توسط بیت کوین انجام می گیرد وجود ندارد.

بیت‌کوین در واقع یک نوع ارز بین‌ المللی می‌باشد که فارغ از هر گونه محدودیت های موجود و همچنین محدودیت های کشوری می تواند تحولی نو در نظام بانکی باشد. 

بیت کوین

 هویت افراد در بیت کوین پنهان است یا آشکار؟

کیف پولی که در بیت کوین وجود دارد به نام و یا هویت طرف بستگی ندارد و به همین دلیل است که در تراکنش های بیت کوین به‌راحتی می‌توان با هویتی مجهول معامله کرد. افرادی که گیرنده پول هستند و یا فرستنده پول، یک کد مخصوص برای خود دارند که به وسیله آن شناخته می شوند. که همان آدرس کیف پول بیت کوین نامیده می شود.

در هر صورت تمام اطلاعات مالی و پرداختی و همچنین تراکنش هایی که انجام داده می شود در یک دفتر کلی عمومی به نام بلاک چین ذخیره می گردد. در بلاک چین تمام معاملاتی که انجام شده است وجود دارد و هر کسی می‌تواند آن را ببیند و درست یا غلطی آن را مشاهده کند.

به همین خاطر به دلیل واضح بودن و شفافیتی که در بیت کوین وجود دارد و همچنین شفافیت هایی که در تراکنش های مالی می‌توان دید، امکان سوء استفاده های مالی در شبکه بیت کوین بسیار کم می باشد.

اما یک موضوع وجود دارد و آن اینکه به دلیل اینکه هویت واقعی در بیت کوین مشخص نمی باشد و همچنین نفر سوم در بیت کوین وجود ندارد که همان شخص نظارت کننده از طرف بانک می باشد خیلی از معاملات خلاف قانون در آن انجام می‌گردد از قبیل خرید و فروش مواد مخدر و غیره که امکان پیدا کردن این افراد وجود ندارد.

تعداد بیت کوین در جهان به ۲۱ میلیون میرسد.

 کارمزد بیت کوین

برای تراکنش های که در بیت کوین انجام می شود یا کارمزد صادر نمی گردد و یا اینکه خیلی مقدار آن کم می باشد. برای تراکنش هایی که ایجاد می شود، اگر مبلغی به عنوان کارمزد کسر نگردد امکان این وجود دارد که آن تراکنش بسیار با تأخیر و کند انجام گردد و برای جلوگیری از این منظور یک مبلغ کمی به عنوان کارمزد نظر گرفته می‌شود که بتوان کار را سریعتر انجام داد.


بیشتر بخوانید: نماد اعتماد الکترونيک چيست


تراکنش های بیت کوین یک درصد می باشد و نسبت به تراکنش های مستر کارت و یا ویزا کارت کسر تا ۵ درصد می باشد بسیار کمتر است.

اگر کیف پولتان در بیت کوین گم شود بیت کوین هایی که دارید برای همیشه در بلاک چین وجود دارد و باقی می ماند و چون کسی آن کدهای محرمانه را ندارد کسی غیر از خودتان نمی تواند به آن دسترسی داشته باشد به همین ترتیب است که بیت کوین ها در این موارد از دسترس بقیه خارج می گردند و هیچ راهی برای بازیابی کردن آنها وجود ندارد.

بیت کوین چیست

 مزایای بیت کوین

  • غیر متمرکز بودن: بیت کوین رئیس و یا موسسه ای آن را کنترل نمی کند و فقط به وسیله کامپیوتر است که تراکنش ها انجام می گردد و در اصل این کامپیوترها هستند که با یکدیگر همکاری می کنند تا یک سیستم بزرگ بتواند کار کند. بنابراین کسی نمی تواند تصمیم به قطع شبکه بیت کوین بگیرد.
  • ایجاد آسان حساب: در هر ساعتی از شبانه روز که بخواهید و در هر کشوری که باشید میتوانید به راحتی معاملات خود را انجام دهید بدون داشتن محدودیت و جریمه در این شبکه.
  • کارمزد کم: تراکنش هایی که در بیت کوین انجام می‌شود با کارمزد بسیار کمی نسبت به بقیه تراکنشهای مالی در شبکه‌های دیگر انجام می‌گیرد.
  • داشتن امنیت: در بیت کوین به دلیل اینکه رمزگذاری های پیچیده ای شده است نمی توان در آن کلاهبرداری و یا سرقت هویت انجام گیرد.
  • شفافیت های مالی: تمام اطلاعات و تراکنش ‌های مالی فرد در زنجیره بلوک قابل رویت هست و واقعاً شفاف و غیرقابل دستکاری و سوء استفاده است.

معایب بیت کوین

  • عمومیت نداشتن و یا رایج نبودن: مردم هنوز درباره بیت کوین اطلاعات و آگاهی کامل ندارند و از آن استفاده نمی کنند.
  • ناپایداری: اکنون ارزش بیت کوین به صورت ثابت نمی باشد و ناپایدار است و در حال تغییر.
  • در حال توسعه و پیشرفت بودن: نرم‌افزاری که بیت کوین با آن کار می کند هنوز در حال توسعه و پیشرفت است تا مردم بتوانند به راحتی از آن استفاده کنند.
  • نداشتن نظارت بر روی بیت کوین: دلیل اینکه بیت کوین غیرمتمرکز میباشد در صورت بروز اختلال و یا سرقت هیچ نهادی پاسخگو نمی باشد.
  • نتیجه گیری مبحث بیت کوین

بیت کوین یکی از پر سود ترین ارز های مجازی دنیاست که با پیشرفته تر شدن جوامع در کل دنیا غوغایی به پا کرده است. بیت کوین به صورت پول نقد و فیزیکی نمی باشد و فقط به صورت اینترنتی مبادله می شود.

یکی از بدترین معایب بیت کوین این است که اگر کیف پولتان را گم کنید برای همیشه دسترسی به بیت کوین خود را از دست خواهید.

داشتن بیت کوین در ایران جرم نیست.

سوالات بیت کوین

خیر هنوز برای این مورد انگاری صورت نگرفته است.

بله هنوز برای این موضوع قانونی به عنوان اینکه جرم میباشد عنوان شده است.

وارد کردن چنین دستگاه هایی با دریافت مجوز از وزارت صمت میباشد.

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای
زمان پاسخ به دیدگاه شما از طرف وکلای سایت وکیل تاپ ۴۸ ساعت می باشد. درصورت نیاز به مشاوره فوری حقوقی میتوانید از این لینک نسبت به پرسش سوال خود اقدام کنید.



سوالات خود را از ما بپرسید

وکلای پایه یک ما اماده پاسخ به سوالات شما هستند