نماد اعتماد الکترونيک چيست و نحوه دريافت آن

اگر شما هم جزو آن دسته از افرادی هستید که به تازگی فروشگاه اینترنتی راه اندازی کرده اید باید بدانید که جلب اطمینان مخاطب کار آسانی نیست. کسب و کار الکترونیک این روزها طرفداران زیادی را به خود جلب کرده است و بسیاری از افراد خرید اینترنتی را به فروشگاه های حضوری ترجیح می دهند.

یک وب سایت قابل اعتماد دارای چیزی با عنوان «نماد اعتماد الکترونیک» می باشد و از این طریق اعتماد مشتریان خود را جلب می کند. در ادامه این مطلب به تعریف نماد اعتماد الکترونیک و نحوه دریافت آن می پردازیم.

نماد اعتماد الکترونیک چیست؟

اینماد یا نماد اعتماد الکترونیک یک لوگوی نمادینی است که توسط مرکز توسعه تجارت الکترونيکي متعلق به وزارت صنعت، معدن و تجارت به منظور سازماندهی و تایید صلاحیت و احراز هویت فروشگاه‌های اینترنتی صادر می‌گردد. در واقع نماد اعتماد الکترونیکی باعث جلب اعتماد خریداران سایت یک فروشگاه اینترنتی می شود.

بدین معنی که مشتری با دیدن این نماد می تواند به فروشگاه اینترنتی اعتماد کند و مطمئن شود که صلاحیت صاحب فروشگاه به تأیید مسئولین رسیده و از بابت رعایت کردن کلیه قوانین مربوط به فروش اینترنتی توسط صاحب کسب و کار اطمینان می یابد.

علاوه بر این مشتری از این بابت مطمئن می شود که در قبال هزینه ای که می پردازد، کالای مورد نظر خود را در زمان مناسب دریافت خواهد کرد. نماد اعتماد الکترونیک به کاربر اطلاعاتی را نمایش می دهد که او متوجه می شود که فعالیت این فروشگاه مجاز و قانونی است. اطلاعاتی مثل: نام صاحب امتیاز فروشگاه اینترنتی، تلفن تماس، آدرس ایمیل و آدرس پستی.

نماد اعتماد الکترونیک براي مدت يک سال صادر مي‌شود و امکان تمدید آن نیز وجود دارد.

چه نوع کسب و کارهایی نیاز به نماد الکترونیک دارند؟

مشاوره حقوقی فوری

مشاوره تخصصی تلفنی و متنی آنلاین با وکلای سراسر کشور

چه نوع کسب و کارهایی نیاز به نماد الکترونیک دارند؟

آن دسته از کسب و کارهایی نیاز به نماد الکترونیک دارند که دارای خصوصیات زیر باشند:

    • فروش کالا و خدمات از طریق وب سایت آن ها انجام شود.
    •  کلیه مراحل سفارش و پرداخت وجه کالا به صورت آنلاین و از طریق سایت انجام شود.

انواع لوگوی نماد اعتماد الکترونیکی

میزان اعتبار و کیفیت وب سایت‌ها در اینماد از طریق ستاره‌ نشان داده می‌شود. به این معنی که هرچه تعداد ستاره‌ ها بیشتر باشد، سطح اعتماد و کیفیت عملکرد وب‌سایت بالاتر است.

انواع نماد الکترونیکی به شرح زیر می باشد:

  • نماد موقت: نماد موقت به منظور سرعت بخشیدن به روند دریافت اینماد ارائه می شود و این نوع نماد الکترونیک را به سایت‌های فروشگاهی با حداقل معیارهای موجود می دهند.
  • نماد دائم یک ستاره: بعد از ارائه نماد موقت، فروشگاه برای اخذ نماد دائم مورد بررسی قرار می گیرد. کسب‌‌ و‌ کارها باید برای گرفتن نماد دائم، معیارهای خاصی را داشته باشند تا مورد تایید قرار بگیرند.
  • نماد دائم دو ستاره: پس از صادر شدن نماد دائم یک ستاره، کسب و کارها می توانند با راه اندازی ssl سایت‌ شان، نمادشان را به دوستاره تغییر دهند.

مزایای دریافت نماد الکترونیکی چیست؟

  1.  یکی از بهترین راه های جلب اطمینان مشتریان می باشد و با داشتن این نماد در طراحی فروشگاه اینترنتی خود این اعتماد را در مشتریان به وجود می آورید که کار شما قانونی و تأیید شده می باشد.
  2. با داشتن نماد اعتماد الکترونیک، می توانید در فروشگاه خود درگاه بانکی داشته باشید.
  3. فقط با داشتن ای نماد توانایی راه اندازی سیستم تحویل در محل برای فروشگاه اینترنتی خود را دارید و بدین منظور باید با اداره پست قرارداد ببندید.

مدارک لازم برای دریافت نماد اعتماد الکترونیک

مدارک لازم برای دریافت نماد اعتماد الکترونیک

 برای متقاضیان حقیقی:

  • تصویر مجوز فعالیت در صورت وجود
  • ارائه تعهد نامه شخصیت حقیقی

برای متقاضیان حقوقی تجاری و غیر تجاری:

  •  ارائه تصویر آگهی روزنامه رسمی
  •  ارائه تصویر اصل اساسنامه
  •  آگهی آخرین تغییرات آدرس
  •  آگهی آخرین تغییرات اسامی اعضای هیئت مدیره
  • آگهی آخرین تغییرات موضوع فعالیت شركت
  •  ارائه تعهدنامه شخصیت حقوقی
  •  تصویر پروانه و مجوز فعالیت

برای متقاضیان دولتی:

  •  تصویر نامه در سربرگ رسمی سازمان به همراه امضای مقام مسئول مربوطه مبنی بر تعلق داشتن وب سایت به دستگاه دولتی مزبور

شرایط لازم برای دریافت ای نماد

  1. عرضه خدمات یا کالا در سایت: ای نماد فقط به سایت هایی تعلق میگیرد که در آن ها کالا یا خدمات به فروش برسند و امکان سفارش آنلاین در آن ها وجود داشته باشد. چنانچه سایت شما، فقط جنبه اطلاع رسانی دارد و کالا یا خدماتی در آن به فروش نمی رسد، امکان استفاده از نماد اعتماد الکترونیک برای شما وجود ندارد.
  2. قیمت گذاری: برای دریافت ای نماد می بایست تمامی محصولات و خدمات موجود در سایت قیمت گذاری شده باشند.
  3. درخواست توسط صاحب امتیاز دامنه: برای سایت هایی با مالکیت شخص حقیقی درخواست ای نماد باید توسط صاحب امتیاز دامنه ثبت گردد. همچنین برای سایت هایی با مالکیت حقوقی و شرکتی باید درخواست توسط یکی از اعضای هیئت مدیره یا به نام شرکت ثبت گردد.
  4. تأیید صلاحیت فردی: لازم است قبل از دریافت نماد اعتماد صلاحیت فردی شما از پلیس نظارت بر اماکن عمومی استعلام شود. اما برای این کار نیازی به مراجعه شما به نیروی انتظامی نیست و کارکنان مرکز تجارت الکترونیک، این کار را انجام خواهند داد و نتیجه تأیید صلاحیت را از طریق ایمیل به شما اطلاع می دهند. درصورت عدم تایید صلاحیت شما و منفی بودن پاسخ استعلام توسط پلیس پرونده شما به حالت تعلیق در می آید. در این صورت نام شما وارد لیست سیاه می شود و دیگر بررسی نمی شود.

تعهدات دارنده نماد اعتماد الکترونیکی

تعهدات دارنده نماد اعتماد الکترونیکی

دارنده نماد اعتماد الکترونیکی موظف است کلیه تعهد های مندرج در این دستورالعمل و پیوست‌ های آن را رعایت کند. همچنین باید به مفاد متن تعهد نامه‌ای که در زمان صدور نماد اعتماد به صورت رسمی از آنها دریافت شده‌ را در تمام مدت فعالیت و اعتبار نماد اعتماد الکترونیکی به ‌طور کامل و دقیق عمل کند:

  1.  هر نوع تغییر در کسب و کار درباره شاخص‌های اعطای نماد اعتماد را در سریع ترین زمان ممکن به مرکز اعلام کند.
  2.  تجهیزات استاندارد مورد تأیید مرکز را استفاده نماید.
  3.  به مکاتبات و اخطارهای صادر شده از طرف مرکز و دستگاه‌های نظارتی، حداکثر طی دو روز کاری پاسخ بدهد.
  4.  اطلاعات، گزارشات و تمامی مستندات درخواست شده ازسوی مرکز و دستگاه‌های نظارتی را در زمان ابلاغ شده ارائه کند.
  5.  در زمان تعلیق نماد اعتماد از پذیرفتن تعهدات جدید خودداری کرده و مطابق دستورالعمل‌های ابلاغی و با هماهنگی مرکز، به ارائه تعهدات قبلی عمل کند. در صورت عدم رعایت، نماد اعتماد باطل خواهد شد.
  6.  احکام صادر شده از طرف کمیته نظارتی را به صورت کامل و دقیق اجرا کند.
  7.  تمامی شرایط لازم برای ورود بازرسان به تمامی اماکن و محل‌های فعالیت و دسترسی به تجهیزات مرتبط با موضوع فعالیت را طبق تشخیص مرکز برای انجام وظایف نظارتی برای مرکز فراهم کند.
  8.  شخص حقوقی که نماد اعتماد دارد، موظف است پیش از هر نوع تغییر در اساسنامه، امور مربوط به مدیریت، نام و نشان، موضوع و محل فعالیت خود را به مرکز اطلاع داده و تادیه لازم را دریافت کند. در غیر اینصورت نماد اعتماد شرکت توسط مرکز به مدت دو ماه تعلیق می شود و در صورت استمرار، نماد اعتماد باطل می شود.
  9.  در صورت تعطیلی یا عدم فعالیت کسب و کار اینترنتی دارنده نماد اعتماد بعد از اخذ نماد اعتماد، به مدت سه ماه بدون داشتن عذر قابل قبول،بعد از دو تذکر توسط مرکز، نماد اعتماد باطل می شود.
  10.  درصورت فوت یا محجوری مدیرعامل دارنده نماد اعتماد، هیئت مدیره باید مراتب را تا ۱۵ روز به صورت کتبی به مرکز اعلام کند و تا یک ماه نسبت به جایگزینی مدیر عامل واجد شرایط اقدامات لازم را به عمل آورد. در صورت عدم انجام این عمل، نماد اعتماد به مدت دو ماه تعلیق میگردد و اگر در این مدت، شرایط مورد نظر را فراهم نکنند نماد اعتماد شرکت ابطال می شود.
  11.  در صورتی که شخص حقیقی دارنده نماد اعتماد بخواهد کسب و کار را به غیر واگذار کند، باید مراتب را تا ۴۸ ساعت به صورت کتبی به مرکز اعلام و تا یک ماه نسبت به معرفی مالک جدید کسب و کار اقدام کند. در این مدت نماد اعتماد تعلیق می گردد و درصورت عدم اعلام به مرکز نماد اعتماد الکترونیکی ابطال خواهد شد.

بیشتر بخوانید: نحوه دریافت مجوز برای کسب و کار اینترنتی


مراحل دریافت نماد اعتماد الکترونیکی

دریافت نماد اعتماد برای سایت در چند مرحله انجام می شود. مراحل آن به شرح زیر می باشد:

  1.  سایت مورد نظر به طور کامل راه اندازی شود.
  2.  به آدرس https://enamad.ir/Panel مراجعه و ثبت نام انجام شود.
  3. اطلاعات هویتی تکمیل و احراز شود.
  4.  کسب و کار در سایت اضافه شود.
  5. بررسی و انجام تاییدیه فنی از سوی مرکز انجام می شود.
  6.  اطلاعات کسب و کار تکمیل و ارسال شود.
  7. مدارک هویتی توسط درخواست کننده نماد ارسال شود.
  8.  مدارک هویتی از سوی مرکز بررسی و تایید می شود.
  9.  به اشکالات موجود در سایت در صورت وجود رسیدگی می شود.
  10. در صورت تایید کسب و کار نماد اعتماد اعطا میگردد.
  11.  دریافت کد (ظرف مدت هفت الی ده روز) و درج آن بر روی سایت توسط درخواست کننده انجام می شود.

تعهدات دارنده نماد اعتماد الکترونیکی

هزینه اخذ دریافت نماد اعتماد الکترونیکی

به منظور دریافت نماد اعتماد الکترونیکی می بایست هزینه ۱۷۵ هزار تومانی برای دریافت بسته پستی پرداخته شود. البته با توجه به زمان این هزینه قابل تغییر است.

علاوه بر آن هزینه های دفتر اسناد رسمی جهت تهیه کپی برابر اصل مدارک به این مبلغ اضافه می شود.

تمدید نماد اعتماد

به منظور تمدید نماد اعتماد باید نسبت به به احراز هویت مجدد مواردی مثل ایمیل، شماره تماس و آدرس کسب و کار اقدام نموده و درخواست خود را جهت تمدید نماد در سامانه ثبت کنید.

نحوه لغو نماد اعتماد الکترونیکی

به منظور لغو نماد اعتماد می بایست درخواست ابطال خود را با ذکر علت، نام صاحب امتیاز نماد اعتماد الکترونیکی و امضا، آدرس دامنه و شناسه کاربری و کپی صفحه اول شناسنامه یا کارت ملی، در سربرگ فروشگاه یا یک برگ عادی بنویسید و به شماره فکس ۸۸۹۶۸۰۷۲ (مرکز تماس) ارسال کنید. پس از ابطال پرونده، آدرس دامنه از لیست کسب و کارهای دارای ای نماد حذف می‌گردد و درگاه پرداخت اینترنتی هم قطع می شود.

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای
زمان پاسخ به دیدگاه شما از طرف وکلای سایت وکیل تاپ ۴۸ ساعت می باشد. درصورت نیاز به مشاوره فوری حقوقی میتوانید از این لینک نسبت به پرسش سوال خود اقدام کنید.



سوالات خود را از ما بپرسید

وکلای پایه یک ما اماده پاسخ به سوالات شما هستند