دیه کامل انسان | دیه کامل در سال ۱۴۰۱ چقدر است؟

دیه کامل انسان بر اساس نرخ تورم در کشور هر ساله تغییراتی دارد که در این مطلب به نحوه پرداخت دیه کامل انسان و اینکه چه عواملی در این موضوع تاثیر گذار هست خواهیم پرداخت در ادامه با ما همراه باشید.با وجود تورم در کشور نرخ دیه هر ساله بالاتر می رود برای مثال امسال نسبت به پارسال، صد و بیست میلیون تومان بر این مبلغ اضافه شده است.

حال در این نوشته بررسی می کنیم که اگر شخصی، توانایی پرداخت نداشته باشد آیا دادگاه تغییری در نحوه پرداخت برای او در نظر می گیرد؟ و یا حتی اگر مجرم با فرد آسیب دیده، توافقی در خصوص مبلغ قابل پرداخت و نحوه پرداخت و مهلت پرداخت انجام بدهند دادگاه این توافق را به رسمیت می شناسد یا همان مبلغ مورد در قانون ملاک عمل است؟ در این نوشته تمامی این سوالات را پاسخ خواهیم داد.

دیه چیست؟

دیه مبلغ معینی است که در قانون، در خصوص جنایات غیر عمدی یا عمدی ای که در هر صرتی امکان قصاص ندارند تعیین شده است و این مبلغ از مجرم گرفته می شود و به شخص صدمه دیده تعلق می گیرد و یا در صورت فوت شخص صدمه دیده به بازماندگان او پرداخت خواهد شد.

مقدار و میزان دیه یک انسان هرسال توسط قوه قضاییه اعلام می شود و در صورت صدمه دیدن و آسیب هایی بدنی غیر از مرگ، تعیین مقدار دیه بر عهده دادگاه با توسل به قوانین مربوطه و کمک از پزشکی قانونی است.

دیه چیست؟

نرخ دیه کامل انسان در سال۱۴۰۱

نرخ و میزان دیه کامل یک انسان، هر سال با سال قبل تفاوت دارد، چرا که تورم موجود در کشور نیز اقتضا می کند همه ساله نرخ دیه مشخصی تعیین شود که فقط برای همان سال است و دیه سال ۱۴۰۱ هم از این قاعده مستثنی نیست و در همین راستا، نرخ دیه طبق نظر کارشناسان و با توجه به درصد تورمی که از سال قبل از سوی بانک مرکزی اعلام می شود، تعیین شده و در اختیار رئیس قوه قضاییه قرار می گیرد که رئیس قوه قضاییه آن را در اختیار عموم قرار می دهد.

قیمت دیه سال ۱۴۰۱، ششصد میلیون تومان در ماه غیر حرام و در یک سری ماه های خاصی نیز که قمری هستند (محرم، ذی القعده، ذی الحجه و رجب) یک سوم بیشتر می شود یعنی مبلغ دیه کل می شود  ۸۰۰ میلیون تومان. البته که این افزایش دیه در ماه های حرام فقط مخصوص مرگ است و دیه آسیب های کمتر از مرگ، اگر حتی  در ماه حرام هم اتفاق بیفتد، همان مقدار قبل خواهد بود.

مشاوره حقوقی فوری

مشاوره تخصصی تلفنی و متنی آنلاین با وکلای سراسر کشور

مهلت پرداخت دیه کامل انسان در قانون

مهلت پرداخت دیه بستگی به نوع جرم دارد. برای مثال، مهلت پرداخت دیه در جرائم عمد، ظرف یک سال قمری است. منظور از جرایم عمد، هر نوع جنایتی است که با عمد و قصد صورت گرفته باشد و از ضرب و جرح تا قتل دیگری را شامل می شود.

مهلت پرداخت دیه در جرایم شبه عمد، دو سال قمری می باشد. البته رویه قضایی بر این است که در سال اول نصف و در سال دوم مابقی پرداخت می شود.

و در نهایت مهلت پرداخت دیه در خطای محض سه سال می باشد و اگر چه فرد خاطی سه سال فرصت برای پرداخت دارد؛ اما رویه قضایی این چنین است که هر ساله یک سوم را باید پرداخت کرد. منظور از قتل خطای محض قتلی است که فرد هیچ قصدی نداشته و فعل فرد خاطی هم نوعا کشنده نبوده و یا اگر بوده مقتول هم به نوعی مقصر بوده، مثلا فرد خاطی قصد شکار داشته، جانوری را در حال حرکت می بیند و با تیر او را می زند و متوجه می شود که انسان بوده، چنین قتلی، قتل خطایی است.

مهلت پرداخت دیه در قانون

توافق طرفین بر مهلت پرداخت

ممکن است طرفین برای زمان پرداخت دیه توافقاتی کنند، البته اصل بر این است که اگر توافقی در حول این موضوع نداشته باشند، دیه جرم عمدی باید طی یک سال از مدت حکم قطعی پرداخت شود.

حال اگر دادگاه برای افراد، یک مهلت چندساله برای پرداخت در نظر گرفته باشند؛ فرد خاطی باید که هرساله بر اساس نرخ دیه در همان سال دیه را بدهد به همین علت دادگاه معمولا اگر حکم به تقسیط دیه بدهد؛ مبلغ قسط را درصدی از دیه تعیین می کند تا دیه در هر سال که تغییر می کند، فرد، درصدی از دیه همان سال را می پردازد.

البته اگر طرفین دعوی بر مبلغ مشخصی توافق کرده باشند این مسائل مورد بحث و توجه قرار نخواهد گرفت.و همان مبلغ قابل گرفته خواهد شد.

تاثیر اثبات اعسار در حکم دیه

دیه یک حق مالی است که در صورت تقاضا باید پرداخت شود، البته مثل هر دین (بدهی) دیگری، مدیون می تواند با اثبات نداشتن قدرت مالی برای پرداخت دیه، از دادگاه تقاضای اعسار کند؛ چنانچه دادگاه با اعسار او موافقت کند تا زمانی که مالدار شود، پرداخت دیه به صورت یکباره (یکجا) از بین می رود و یا دادگاه حکم به تقسیط آن می دهد‌ و در این مورد موافقت فرد معسر (شخصی که توانایی پرداخت بدهی را ندارد) و فرد مجنی علیه (کسی که بر روی او جنایت صورت گرفته است)نیاز نیست.

تاثیر اثبات اعسار در حکم دیه

نتیجه گیری

در این نوشته به مبلغ دیه کامل یک انسان پرداختیم، به علت تورم و تفاوت قیمت هر روزه موجود در کشور نرخ دیه هم هرساله تغییر می کند و در سال (۱۴۰۱) این مبلغ به۶۰۰ میلیون تومان رسید و پارسال این مبلغ چهار صد و هشتاد میلیون میلیون تومان بوده است.

 دیه در دادگاه می تواند که قسط بندی شود؛ خواه در صورت اثبات اعسار فرد مجرم یا خاطی، خواه در صورت توافق طرفین بر این موضوع.

شما می توانید برای محاسبه ی میزان دیه طبق نامه ی پزشکی قانونی یا اعتراض به نظر پزشکی قانونی در خصوص مبلغ دیه و میزان آسیب ها و یا دریافت دیه خود از وکلای متخصص دیه و جرائم وکیل تاپ مشورت نمایید.

سوالات متداول

دیه در ماه های عادی ۶۰۰ میلیون تومان و در ماه های حرام به مبلغ ۸۰۰ میلیون تومان تعیین شده است.

اعسار به معنای تنگدستی و نداری است و هرکس که از پرداخت دیونش عاجز باشد را معسر می گویند.

نرخ دیه را کارشناسان، با توجه به میزان تورمی که بانک مرکزی اعلام نموده به رئیس قوه قضاییه هرساله اعلام می کنند تا ایشان میزان دیه را اعلام عمومی کنند.

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای
2 نظرات
  1. مسعود می گوید

    سلام وقت شما بخیر
    پدر بنده در زمانی که در قید حیاط بودن تصادف کردن و به میزان ۱۰% درصد مستحق دریافت دیه شدند و مقرر شد که در برج ۸ جهت دریافت مبلغ دیه به ادارات مربوطه مراجعه نمایند ولی متاسفانه حدود یک ماه هست که از دنیا رفتند، میخواستم بدونم که دیه اون مرحوم به وراث به ارث می رسد و یا این موضوع قابل پیگیری هست؟

    1. بهزاد زینالی می گوید

      باسلام
      در صورتی که فردی فوت نماید دیه وی به وراث او می رسد، در واقع دیه به کسانی که به موجب قانون از وی ارث می برند تعلق می گیرد.

زمان پاسخ به دیدگاه شما از طرف وکلای سایت وکیل تاپ ۴۸ ساعت می باشد. درصورت نیاز به مشاوره فوری حقوقی میتوانید از این لینک نسبت به پرسش سوال خود اقدام کنید.



سوالات خود را از ما بپرسید

وکلای پایه یک ما اماده پاسخ به سوالات شما هستند