توهين كردن و فحش دادن چه مجازاتي دارد؟

توهین و فحاشی یکی از جرایمی است که در قانون مجازات اسلامی برای آن مجازات تعیین شده است که از جرائم علیه شخصیت افراد نیز به حساب می آید. مجازات توهین کردن با توجه به الفاظ به کار رفته و شخصی که به او توهین شده است تفاوت دارد.

برای مثال ممکن است به اصطلاح عرفی فحش و توهین فرد ناموسی به حساب بیاید که موضوع قذف مطرح می شو؛ همچنین مجازات توهین به افراد عادی با توهین به ماموران دولت متفاوت است .

توهین چیست؟

 توهین، کلی تر و عام تر از فحش و فحاشی به حساب می آید ممکن است عملی، فحش نباشد اما توهین باشد و به هتک حرمت فرد منجر شود.

حال میزان مجازات توهین و تخفیف و ارفاق در اینباره با توجه به شدت توهین تعیین می شود. فرض کنید کسی از کنار خانم با ماشین رد می شود و حرکاتی از خود بروز می دهد که شما در جامعه دیده اید چه بسا این کار فحش نباشد اما نوعی توهین به حساب می آید.

یا مثال دیگری اینکه شخصی آب دهان خود را به دیگری پرت می کند؛ درست است که فحشی نداده اما رفتار او توهین آمیز است.

توهین چیست؟

مجازات توهین طبق قانون جدید

طبق اصطلاحاتی که در سال ۹۹ انجام شد توهین به شخص عادی و حتی کارمندان دولت که در حال انجام وظیفه نیستند؛ دیگر مجازات شلاق ندارد و قاضی با توجه به شدت و ضعف و سابقه متهم از ۲ میلیون تومان تا ۸ میلیون تومان فرد را جریمه می کند‌.

 البته باید دانست زمانی توهین و فحش طبق این ماده یعنی ۶۰۸ عمل می شود که متضمن قذف (مثل فحش ناموسی) نباشد.

مشاوره حقوقی فوری

مشاوره تخصصی تلفنی و متنی آنلاین با وکلای سراسر کشور

مجازات توهین به همسر و فرزند و پدر و مادر

توهین در ماده ۶۰۸ کتاب پنجم تعزیرات عام است و شامل هر کسی می شود پس اگر کسی به همسر شما توهین کرد بازهم طبق ماده ۶۰۸ عمل می شود. یا حتی همسر و فرزندان شما هم می توانند به این جرم از شما شکایت نمایند.

مجازات توهین به مقامات

طبق ماده ۶۰۹ قانون مجازات اسلامی:

هر کس با توجه به سمت، یکی از روسای سه قوه یا معاونان رئیس جمهوری یا وزرا یا یکی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی یا نمایندگان مجلس خبرگان یا اعضای شورای نگهبان یا قضات یا اعضای دیوان محاسبات یا کارکنان وزارتخانه‌ ها و مؤسسات و شرکتهای دولتی و ‌شهرداری ها در حال انجام وظیفه یا به سبب آن توهین نماید به یک ماه و نیم تا سه ماه حبس و یا تا (۷۴) ضربه شلاق و یا ۲.۰۰۰.۰۰۰ تا ۲۵.۰۰۰.۰۰۰ ریال جزای ‌نقدی محکوم می‌شود.

دادگاه در این مورد می تواند یا به حبس حکم دهد که به مجازات های جایگزین تبدیل می شود و یا این که به شلاق حکم بدهد و یا اینکه به جزای نقدی حکم بدهد و تنها یکی از این مجازات ها باید اعمال بشود.

نکته مهم تشدید در این نوع توهین این است که توهین یا باید در زمان انجام وظیفه شخص مامور باشد یا خارج از زمان انجام وظیفه باشد اما به سبب کاری که مامور انجام داده است. مانند اینکه یا در زمان اداری به مامور دولت توهین کرده (در زمان انجام وظیفه) یا در خانه او و خارج از زمان اداری اما به واسطه کاری که برای ما انجام نداده به او توهین کنیم (به سبب انجام وظیفه) مجازات تشدید می شود.

مجازات فحش ناموسی چیست؟

مجازات فحش ناموسی چیست؟

ما اصطلاحی داریم به نام قذف که به معنای نسبت دادن زنا و یا لواط به شخص دیگر است هر چند فوت شده باشد. این قذف می تواند به صورت لفظی یا نوشته و یا به صورت الکترونیکی نیز باشد. اگر منظور از فحش ناموسی، دادن نسبت زنا یا لواط باشد؛ قذف محقق است.

قذف در صورت اثبات مجازات شلاق به میزان ۸۰ ضربه خواهد داشت که از جرائم حدی به حساب می آید یعنی در شرع میزان و نحوه آن معین شده و قاضی نمی تواند به کمتر از ۸۰ ضربه حکم بدهد اگر چه در مواردی خود قانون میزان آن را تغییر داده برای مثال اگر پدر فرزند خود را قذف کند مجازات وی ۳۱ تا ۷۴ ضربه شلاق است‌.

مجازات فحش ناموسی به مادر

طبق ماده ۲۴۷:

هرگاه کسی به فرزند مشروع خود بگوید «تو فرزند من نیستی» و یا به فرزند مشروع دیگری بگوید «تو فرزند پدرت نیستی»، قذف مادر وی محسوب می شود.

شرایط تحقق قذف چیست؟

فردی که قذف شده یعنی متحمل فحش ناموسی شده است باید بالغ، عاقل، مسلمان، معین و غیر متظاهر به زنا یا لواط باشد.

اثبات جرم قذف

اثبات جرم قذف

جرم مزبور را می توان با شهادت شهود کسانی که مشاهده کرده اند و یا این که اگر از طریق نوشته بوده از طریق ارائه آن و اگر از طریق الکترونیکی بوده از طریق اثبات آن مثل اسکرین شات و معتبر بودن آن قابل اثبات است.

نحوه شکایت از قذف و فحش ناموسی

برای این کار می توانید از طریق دفاتر خدمات قضایی شکواییه تنظیم کنید تا از این طریق در دادسرا مطرح شود شکواییه را می توانید به کمک مشاوران و وکلای موسسه تنظیم کرده و تحویل دفاتر خدمات قضایی بدهید. همچنین می توانید در شکواییه شاهد ها و دلایل خود را ارائه دهید.

نمونه شکواییه قذف و فحش ناموسی

با سلام و تحیت خدمت دادستان عمومی و انقلاب شهرستان ….

به استحضار حضرتعالی می­ رساند:

مشتکی­ عنه ….. در تاریخ ….. پس از یک نزاع لفظی با اینجانب به دلیل جای پارک که کاملاً امری بدیهی محسوب می ­شود، از کنترل خارج شده و جدای از اینکه قصد حمله ور شدن به اینجانب و خانواده بنده را داشته، اقدام به فحاشی و تهمت زنا زادگی به من و خانم بنده را در انظار و در حضور کسبه محله …. داده است. با عنایت به این امر که اینجانب و خانواده بنده به آن محل تردد زیاد دارند و کسبه آن محل اینجانب را کاملاً می­ شناسند، و چنین اتهامی به اینجانب و خانواده بنده نه تنها موجب ناراحتی خانواده بنده بلکه منجر به تکدر خاطر اهالی آن محل شده است. لذا با توجه به شرح ماوقع به کیفیت مشروحه و با عنایت به ادله اینجانب از جمله، شهادت شهود، و نیز به استناد ماده ۲۴۵ قانون مجازات اسلامی از آن مقام محترم تعقیب و مجازات مشتکی ­عنه را به اتهام قذف را مورد استدعا دارم.

پیشاپیش از توجه حضرتعالی کمال تشکر را دارم.

مشاوره حقوقی راجع به جرم توهین

مشاوره حقوقی راجع به جرم توهین

توهین هم نکات ریز و خاصی دارد که برای استدلال در دادگاه می توان از آن بهره برد و ممکن است حتی سرنوشت امر را تغییر دهد. برای مثال اگر چه توهین به ماموران دولتی و مقامات سنگین تر است اما وکیل و مشاور حقوقی می داند که باید بررسی شود این توهین در چه زمانی انجام شده آیا در زمان انجام وظیفه وی انجام شده و یا خیر؟

 نکته دیگر این که بسیار از نهاد های ارفاقی را می توان در این موارد اعمال کرد که با کمک مشاور می توانید از آن آگاه شوید.

برای اخذ مشاوره با مشاوران و وکلای کیفری با تجربه می توانید به صورت آنلاین از طریق سامانه وکیل تاپ و همچنین از طریق تماس تلفنی با شماره های موجود مسائل خود را مطرح کنید. و در کمترین زمان از راهکار های لازم جویا شوید.

نتیجه گیری

فحش و توهین هر دو طبق قانون جرم هستند و برای توهین ساده به افراد عادی، قانون گذار مجازات جزای نقدی ۶تا ۲۴میلیون تعیین کرده اما برای توهین به مقامات مجازات ممکن است حبس یا شلاق و یا جزای نقدی باشد که حبس هم اجرا نمی شود و مجازات جایگزین بر آن اعمال می شود.

در ادامه اگر فحش و توهین انجام شده مساوی با قذف باشد باید گفت که مجازات آن غیر قابل تغییر و در صورت اثبات ۸۰ ضربه شلاق خواهد بود.

سوالات متداول

اگر توهین به افراد عادی باشد و حاوی فحش ناموسی مطابق قذف نباشد؛ مجازات جزای نقدی برای آن پیش بینی شده است.

قذف به این‌ معنا ست که فرد در توهین و فحاشی خود به کسی نسبت زنا یا لواط بدهد. مثلا بگوید تو با فلان شخص زنا کرده ای و حتی اگر شخص هم فوت شده باشد؛ وراث وی می توانند بابت آن شکایت کنند.

در اینجا اگر با قذف مطابقت کند مجازات آن حدی و مستوجب حد به میزان ۸۰ ضربه شلاق است.

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۳.۳ از ۵
از مجموع ۳ رای
5 نظرات
  1. حسین می گوید

    لطفا اطلاعات خود را به روز کنید . جزای نقدی توهین ۶ تا ۲۴ ملیون شده

  2. فاطمه می گوید

    برادرم بعد از برگشت از جبهه در سال ۶۷ به خاطر اینکه کشته شدن افرادی که با او به سربازی رفته(گروهان) بودند را به چشم خود دیده بود مدام درحال توهین به همه بود ولی آزاری به هیچ کس نمی رسان وسرشار به کار خودش وخانواده اش بود والان به دلیل اینکه یکی از کارگرانش یک روز که حال برادرم خوب نبود باز هم داشت به همه‌ی عالم وآدم توهین می کرد را دیده بود وفیلمبرداری کرده وبه پلیس خبر داده والان در بازداشت گاه به سر می برد ومتنوع الملاقات شده ما چه کار قانونی می توانیم انجام دهیم تا برادرم نجات پیدا کند لطفا کمک کنید

  3. حمیدرضا فرزامی پارسا می گوید

    با سلام
    احتراما به استحضارمیرساندپسرم باخانواده همسرش به مشکل خورده وانها هم ازنقطه ضعف اواستفاده کرده وتحریکش میکنندتااوبه انها توهین وناسزابگویدوبلافاصله صدایش راضبط وشکایت میکنندتابه حال دوبار به دادگاه رفته وجزای نقدی راپرداخته واخرین بارباقاضی اجرای احکام جریان که انها دنبال تلکه کردن اوهستند وقاضی متوجه شده پرونده مختومه شده وقابل اعتراض هم نمیباشد ولی بازهم شکایت کردند ومجددا محکوم شده و خودم رفتم پیش قاضی پرونده وجریان مختومه شدن پرونده راگفتم ولی این قاضی اصلا نه پرونده راخوانده ونه به حرف من توجهی کرد واین مدت هم پیش خودم زندگی میکندواصلا کاری به انها ندارد چرا باید محکوم شود شایدهرماه انها شکایت کنند چه کارکنبن

  4. زهرا می گوید

    سلام‌خسته‌نباشی‌خواهرشوهرمن‌تومجازی‌واتساپ‌توهین‌وباحیثیت‌من‌بازی‌کردبایدچیکارکنم‌مشکل‌باشوهرم‌دارباابروی‌من‌بازی‌میکنه

    1. زینالی می گوید

      با سلام
      از ایشان شکایت کنی تحت عنوان توهین

زمان پاسخ به دیدگاه شما از طرف وکلای سایت وکیل تاپ ۴۸ ساعت می باشد. درصورت نیاز به مشاوره فوری حقوقی میتوانید از این لینک نسبت به پرسش سوال خود اقدام کنید.



سوالات خود را از ما بپرسید

وکلای پایه یک ما اماده پاسخ به سوالات شما هستند