قذف و حد قذف چیست؟

یکی از مجازات هایی که خداوند برای برخی اعمال در نظر گرفته شده حد نامیده می شود که در قانون مجازات هم به آن اشاره شده است. باید گفت حد نوعی مجازات برای عمل زشتی است که در قرآن میزان و کیفیت آن بیان شده است به عبارت ساده تر اگر میزان مجازات یک جرم در شرع مقدس بیان شده باشد آن حد نامیده می شود.

برای مثال در شرع آمده کسی که یک نفر را به قتل برساند ولی دم وی می توانند وی را قصاص کنند یا به قتل برسانند پس قصاص نوعی حد است و در مثالی دیگر حکم زنا در شرع تعیین شده که باز هم نوعی حد است.

قذف هم یک نوع حد است که مجازات آن را شرع تعیین کرده است. قذف که نوعی فحاشی ناموسی است حد به حساب می آید و در شمار حدود قرار می گیرد.

در ادامه با ما باشید تا از تعریف قذف و مجازات آن مطالبی را بیان کنیم.

مشاوره حقوقی فوری

مشاوره تخصصی تلفنی و متنی آنلاین با وکلای سراسر کشور

قذف چیست؟

در ماده ۲۴۵ قانون مجازات اسلامی به تبعیت از فقه و شرع مقدس از جرم بودن قذف سخن به میان آمده.

طبق این ماده:

قذف یعنی نسبت زنا یا لواط به شخص دیگر دادن هر چند آن شخص مرده باشد.

به عبارت ساده تر فحاشی ناموسی جرم است و عبارت حقوقی آن قذف است پس قذف نوعی از انواع توهین است که به دلیل شدید بودن ماهیت آن جدا از دیگر موارد برای آن تعیین مجازات می شود.

پس اگر شخصی در عصبانیت، زن یا مردی را متهم کند که مثلا تو زنا کرده ای یا تو لواط (همجنس بازی مردانه) کرده ای و نتواند آن را هم ثابت کند؛ مرتکب حکم قذف شده است.

فحاشی ناموسی یا قذف لازم نیست حتما به لفظ باشد و حتی در پست های فضای مجازی و کامنت های اینستاگرام ممکن است رخ بدهد.

قذف چیست؟

فحاشی ناموسی به زبانی دیگر

همچنین لازم نیست فردی که به او فحاشی ناموسی شده (مقذوف یا قذف شونده) معنی عبارت را بفهمد پس اگر با لهجه محلی هم به شخصی فحاشی ناموسی بشود و طرف مقابل معنی آن را نفهمد باز هم جرم واقع شده است.

شرایط قاذف و مقذوف

  • کسی که فحاشی ناموسی و قدف را انجام می دهد؛ قاذف می نامند و فرد مقابل او مقذوف یا قذف شده نامیده می شود. یعنی کسی که به او نسبت زنا و یا لواط داده شده است.
  • از شرایط تحقق جرم این است که قذف شونده (کسی که به او نسبت ناروا می دهند) در زمان آن اتفاق؛ بالغ، عاقل، مسلمان و معین باشد و همچنین موجه به نظر برسد یعنی به اموری مثل زنا و لواط مشهور نباشد (متظاهر به زنا نباشد).
  • اگر شرایط بالا نباشد یعنی فرد قذف شده نابالغ باشد مثلا در مورد پسر زیر ۱۵ سال باشد یا مسلمان نباش؛ مجازات قاذف ۳۱ تا ۷۴ ضربه شلاق خواهد بود. اما اگر متظاهر به زنا باشد مجازاتی ندارد.

برای شرایط این امر می توانید پاسخ سوالات خود را از طریق مشاوران موسسه دریافت کنید از شرایط تحقق یا نحوه شکایت در این باره.

شرایط قاذف و مقذوف

مجازات اصلی قذف

اگر قذف با تمام شرایط انجام بشود و فرد نسبت به آن شکایت کند مجازات آن ۸۰ ضربه شلاق خواهد بود.

اما اگر برخی شرایط را نداشته باشد در بالا گفته شد که چگونه خواهد بود.

فحاشی ناموسی به چند نفر

اگر فردی، نسبت زنا و لواط را خطاب به چند نفر بگوید هر یک از آنها می توانند شاکی جداگانه باشند و برای هر کدام از آنها که شکایت کنند مجازات جدایی بر فرد قاذف (فحش دهنده) بار می شود.

برای مثال اگر ۳ نفر را قذف کند و هر سه شکایت کنند ۳ بار مجازات حد بر وی جاری می شود.

مجازات حرف پدر که” تو بچه من نیستی”

در این رابطه باید گفت اگر پدر نسبت به فرزند مشروع خود بگوید ” تو از فرزند من نیستی” یا که اصلا به شخصی غیر از فرزند خود بگوید “تو فرزند پدرت نیستی یا از پدرت نیستی”

در اینجا انگار که مادر وی (همسر پدر) را نسبت زنا داده و مادر وی می تواند به عنوان شاکی از وی شکایت کند.

ماده ۲۴۷ قانون مجازات اسلامی:

هرگاه کسی به فرزند مشروع خود بگوید «تو فرزند من نیستی» و یا به فرزند مشروع دیگری بگوید «تو فرزند پدرت نیستی»، قذف مادر وی محسوب می شود.

مجازات حرف پدر

شکایت از فحاشی ناموسی

برای شکایت از قذف می توانید شکوائیه ای تنظیم کنید که پس از آن دادسرا و دادگاه به این امر رسیدگی کنند در این زمینه اگر قرار است شکایتی را مطرح کنید بهتر است از وکلای متخصص کیفری اخذ مشاوره کنید و یا وکالت کار را به ایشان بسپارید نحوه نوشتن شکوائیه امر مهمی است که نیازمند دانش حقوقی است.

اثبات فحاشی ناموسی در دادگاه

این امر را می توان با وجود ۲ شاهد در دادگاه ثابت کرد و همچنین اگر به صورت الکترونیکی و در فضای مجازی بوده سند آن می تواند به عنوان دلیل و مدرک مورد استناد قرار گیرد برای مثال گرفتن اسکرین شات در این زمینه می تواند کمک کننده باشد.

اما در مواقعی هم قاضی ممکن است آن را نپذیرد.

اثبات فحاشی ناموسی در دادگاه

مشاوره و انتخاب وکیل از سامانه وکیل تاپ

سامانه وکیل تاپ در راستای دسترسی آسان تر به وکیل، تاسیس شده به گونه ای که شما از سراسر کشور به خدمات حقوقی آن می توانید دسترسی داشته باشید همچنین می توان قبل از انتخاب وکیل از مشاوران و وکلای موسسه اخذ مشورت نمایید. موسسه وکیل تاپ در هر لحظه به صورت آنلاین و تلفنی پاسخگوی سوالات و مسائل حقوقی شما خواهد بود.

وکلای متخصص در حوزه کیفری به راحتی می توانند پرونده شما را در دادگاه پیش ببرند.

شماره موسسه حقوقی وکیل تاپ: ۰۲۱۹۱۰۰۲۰۹۰

نتیجه گیری

قذف یا فحاشی ناموسی جرم و دارای مجازات ۸۰ ضربه شلاق است در بالا به مواردی از شرایط و احکام قذف نیز اشاره کردیم.

از جمله ابن که قاذف باید آگاه به معنی جمله باشد و در مقابل لازم نیست فرد قذف شده این شرط را داشته باشد پس اگر قاذف لفظ را به کار ببرد ولی معنی آن را نداند و قصد نکرده باشد مرتکب جرم نشده است.

سوالات متداول

قذف به زبان ساده نوعی فحاشی ناموسی است که در آن به فردی اتهام زنا و لواط زده می شود.

قذف در صورت جمع شدن شرایط مجازاتی به میزان ۸۰ ضربه شلاق خواهد داشت.

مجازات این کار که همان قذف محسوب می شود ۸۰ ضربه شلاق خواهد بود.

در این باره گفتیم که می توان از طریق سامانه وکیل تاپ اقدام به اخذ مشاوره کنید این سامانه هم می تواند به صورت متنی و هم تلفنی امکان مشاوره را برای شما فراهم سازد.

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۴.۵ از ۵
از مجموع ۲ رای
2 نظرات
  1. مهران می گوید

    سلام. من به یکی پول قرض دادم خونه گرفت. اون موقع متری ۳ میلیون بود. الان متری ۱۰ میلیون شده… من چطور میتونم پولم را به روز ازش بگیرم؟
    یعنی خودم خونه می‌گرفتم الان متری ۱۰ تومن سود می‌کردم

    1. زینالی می گوید

      سلام: اگر قرض داده اید مثل پول را بگیرید نمی توانید سود بگیرید در این صورت میشود ربا

زمان پاسخ به دیدگاه شما از طرف وکلای سایت وکیل تاپ ۴۸ ساعت می باشد. درصورت نیاز به مشاوره فوری حقوقی میتوانید از این لینک نسبت به پرسش سوال خود اقدام کنید.



سوالات خود را از ما بپرسید

وکلای پایه یک ما اماده پاسخ به سوالات شما هستند