نوشتن اظهارنامه توسط وکیل + هزینه آن

نوشتن اظهار نامه کار چندان سخت و پیچیده ای نیست ولی تنظیم اظهار نامه توسط وکیل متخصص میتواند راهکار خوبی برای پیشبرد دعوای حقوقی شما باشد در در بیان دیگر  یکی از موارد و مفاهیمی که در اختلافات حقوقی پیش می آید بحث مطالبه حقوق به صورت قانونی است که یکی از راه های آن ارسال اظهارنامه از طرف شما به طرف مقابل شما است در واقع اظهارنامه مطالبه قانونی و رسمی تر مطالبات از طرف مقابل است که با مفاهیم دیگر مثل لایحه و دادخواست متفاوت است.

اظهارنامه چیست؟

باید گفت که اظهارنامه شیوه رسمی و قانون مطالبه حق است که در آن فرد با ارسال اظهار نامه مطالبات خود را از طرف مقابلش اعلام میکند.

ارسال اظهارنامه نیاز به دادگاه ندارد و دفاتر خدمات قضایی این کار را انجام میدهند.

مشاوره حقوقی فوری

مشاوره تخصصی تلفنی و متنی آنلاین با وکلای سراسر کشور

تفاوت اظهارنامه با دادخواست و لایحه

اظهارنامه نوعی مطالبه حق است و دادگاه به آن رسیدگی نمیکند یعنی هنوز دعوایی اقامه نشده اما در دادخواست فرد اقامه دعوا میکند و همچنین در لایحه فرد در دعوای اقامه شده از حقوق خود دفاع میکند لذا این سه مفهوم با یک دیگر متفاوت هستند.

اظهارنامه چیست؟

اجباری و اختیاری بودن ارسال اظهارنامه

در غالب موارد فرستادن اظهارنامه برای مطالبه حق اختیاری است اما در برخی موارد قانون الزام کرده که قبل از دادخواست فرد باید اظهارنامه ارسال کند موارد مانند:

معرفی داور و انتخاب داور و مقررات مربوط به آن نیازمند ارسال اظهارنامه است، همچنین در برخی موارد در تصرف عدوانی ارسال اظهارنامه ضرورت دارد در مطالبه هزینه های مشترک آپارتمان نیز این امر پیش بینی شده است توصیه می شود در این موارد که ارسال اظهارنامه اهمیت بیشتری دارد مثل موردی خاص در تصرف عدوانی از وکیل دادگستری و مشاوران حقوقی سامانه وکیل تاپ در اولین فرصت اخذ مشاوره کنید و یا تنظیم آن را به ایشان واگذار کنید.

ارسال اظهارنامه و دلیل آن

در قانون آیین دادرسی مدنی آمده است که :

“هر کس می‌ تواند قبل از تقدیم دادخواست، حق خود را به وسیله‌ اظهارنامه از دیگری مطالبه نماید.”

برای مثال در مطالبه طلبی یا اعمال حقی مثل حق فسخ و موارد دیگر با ارسال اظهارنامه از طرف مقابل به صورت رسمی میخواهیم که بدهی خود را انجام دهد.

که اگر بعدا در دادگاه اقامه دعوا کردیم این سند اظهارنامه را داشته باشیم که ما مطالبه خود را انجام داده این اما طرف مقابل از انجام تعهد خودداری کرده است.

آیا پاسخ به اظهارنامه الزامی است؟

آیا پاسخ به اظهارنامه الزامی است؟

در  اظهارنامه و پاسخ به آن الزامی  وجود ندارد اما خود اظهار از دو بخش تشکیل شده که برای پاسخ طرف مقابل نیز پیش بینی به عمل آمده است اما چون در پاسخ ممکن است شما ادعایی را مطرح کنید که خلل به حقوق شما وارد کند بهتر است قبل از هر چیز با مشاور و وکیل دادگستری مشورت کنید.

نمونه اظهارنامه مطالبات دیون عادی

مشخصات و اقامتگاه اظهارکننده موضوع اظهارنامه مشخصات و اقامتگاه مخاطب

مخاطب محترم

سلام‌علیکم

به تجویز ماده ۱۵۶ قانون آیین دادرسی مدنی به حضرت‌عالی ابلاغ می‌گردد.

۱. اینجانب به‌موجب سند عادی مورخ ………. مبلغ ………. ریال را از شما بستانکار می‌باشم. (کپی پیوست)

۲. در جهت اجرای مفاد ماده واحد قانون مطالبه دیون عادی مصوب ۱۳۳۹ به شما اخطار می‌کنم اگر ظرف ۱۰ روز از تاریخ ابلاغ این اظهارنامه دین خود را نپردازید اینجانب برای احقاق حق خود به مراجع قضایی ذی‌صلاح مراجعه خواهم کرد.

 

 

 

 

 

امضاء

جواب اظهارنامه

سلام‌علیکم

۱. تکذیب می‌شود.

۲. ادعای اظهارکننده محترم را قبول ندارم.

۳. ادعای اظهارکننده محترم کذب محض است.

 

ارسال اظهارنامه توسط وکیل

ارسال اظهارنامه و نحوه مطالبه حق باید مبتنی بر دانش حقوقی باشد که فرد مشاور حقوقی به استناد حقوق و ادله فرد در اظهارنامه از طرف مقابل درخواست انجام تعهد یا فعل مزبور را بنماید ممکن است عمل خودسرانه ارسال اظهارنامه باعث شود فرد نتواند به طرز مناسبی آن را تنظیم کند و بعد ها همین اظهارنامه علیه خود وی دلیل به حساب بیاید.

لذا توصیه می شود که برای ارسال اظهارنامه و یا پاسخ به آن از وکلا و مشاوران حقوقی با تجربه در این زمینه استفاده کنید برای اینکار و ارتباط و مشاوران و وکلا میتوانید از خدمات حقوقی موسسه وکیل تاپ به و سامانه آنلاین این موسسه استفاده کنید.

استفاده از وکیل برای تنظیم اظهارنامه

استفاده از وکیل برای تنظیم اظهارنامه

چون گفتیم که اظهارنامه راه قانونی مطالبه حق است پس سندی قانونی نیز در نظر گرفته می شود و لزوم تنظیم صحیح و مبتنی بر دانش حقوقی این امر را توجیه میکند که در تنظیم آن دقت کافی را به خرج بدهیم زیرا همانطور که گفته شد ممکن است فرد ادعایی را مطرح کنیم که این به ضرر خود ارسال کننده اظهارنامه باشد.

به دلیل همین نکات است که لازم است فرد برای ارسال و تنظیم اظهارنامه از وکیل مشورت بگیرد و گرنه خود فرد هم میتواند اظهارنامه بنویسد.

موسسه وکیل تاپ میتواند در تنظیم اظهارنامه به طرق مختلف کمک کننده شما باشد شما هم میتوانید از طریق سامانه به صورت آنلاین درخواست خود زا مطرح کنید و هم این که به صورت تلفنی تنظیم اظهارنامه در مسئله خاص خود را از وکلای این موسسه درخواست کنید.

نتیجه گیری

اظهار نامه نوعی مطالبه حق به صورت رسمی است قبل از تقدیم دادخواست که غالب موارد اختیاری است اما در برخی موارد که به آن اشاره شد ارسال آن اجباری است.

در تنظیم اظهارنامه حساسیت هایی وجود دارد که در بالا به آن اشاره کردیم و توصیه شد که برای تنظیم آن از دانش وکیل  دادگستری استفاده کنید تا از نحوه تنظیم آن خیال آسوده ای داشته باشید.

سوالات متداول

برای ارسال اظهارنامه میتوان از طریق دفاتر خدمات قضایی و یا سامانه عدل ایرانیان اقدام کرد.

ممکن است هزینه آن با توجه به صفحات پیوست و صفحات نوشته شده تغییر کند اما در هر حال رقمی کمتر از ۵۰ هزار تومان خواهد بود.

برای اطلاع از هزینه وکیل تنظیم اظهار نامه می توانید از طریق سامانه وکیل تاپ هزینه آن را جویا شوید.

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۴ از ۵
از مجموع ۲ رای
8 نظرات
  1. احمد می گوید

    شاهد اگر در کلانتری شهادت بده بعد از رفتن به دادگاه ممانعت میکنه اینجا چی میشه و شهادتی که در کلانتری داده فقط قبول هست

    1. زینالی می گوید

      سلام: براساس قانون شهادت باید پیش قاضی صورت بگیرد و در صورتی در کلانتری صورت بگیرد این شهادت معتبر نخواهد بود چون در قانون درج شده که شهادت باید پیش قاضی رسیدگی کننده صورت بگیرد.

  2. لطفی می گوید

    سلام ايا وكلا مثل پزشکان وپرستاران یا مهندسان شماره نظام دارن؟چگونه وکیل شناسایی میشودکه واقعا وکیل هست؟

    1. زینالی می گوید

      سلام: وکلا شماره پروانه دارند و باید از طریق کانون وکلا از وکیل بودن شخص استعلام بگیرید.

  3. راحله می گوید

    سلام وقت بخیر،آیا قبل از قطعی شدن رأی بدوی می توان با استناد به آن برای محکوم به اظهار نامه ارسال کرد و از طریق آن علاوه بر اصل خسارت،خسارت تاخیر تأدیه نیز مطالبه کرد که در زمان قطعی شدن رأی بتوان خسارت تاخیر تأدیه را هم مطالبه کرد؟

    1. زینالی می گوید

      سلام: باید قبل از طرح دعوا اقدام به ارسال اظهارنامه کنید در غیر این صورت ملاک پرداخت خسارت تاخیر تادیه از تاریخ مطالبه خسارت محاسبه خواهد شد

  4. راحله می گوید

    سلام وقت بخیر، در یک دعوای حقوقی که فقط مطالبه خسارت در اثر ساخت و ساز بوده اگر از ابتدا خواهان مطالبه خسارت تاخیر تادیه نکرده باشد:
    ۱) آیا خواهان به استناد رأی بدوی میتواند به محکوم به اظهارنامه ای مبنی بر مطالبه خسارت تأخیر تأدیه نماید تا بعد از قطعی شدن رأی طی دادخواستی از طریق دادگاه آن را طلب کند؟
    ۲) هزینه تنظیم اظهارنامه توسط وکیل چقدر است؟

    1. زینالی می گوید

      سلام: برای تنظیم و نوشتن اظهارنامه با شماره ۰۲۱۹۱۰۰۲۰۹۰تماس بگیرید

زمان پاسخ به دیدگاه شما از طرف وکلای سایت وکیل تاپ ۴۸ ساعت می باشد. درصورت نیاز به مشاوره فوری حقوقی میتوانید از این لینک نسبت به پرسش سوال خود اقدام کنید.



سوالات خود را از ما بپرسید

وکلای پایه یک ما اماده پاسخ به سوالات شما هستند