مهریه در طلاق غیابی | حکم، وضعیت و قانون

برای این که بدانیم تکلیف مهریه در طلاق غیابی چگونه خواهد بود باید بدانیم حکم غیابی چه زمانی صادر می شود.

حکم غیابی وقتی صادر می شود که وقتی اقامه دعوا انجام می شود به خوانده ابلاغیه فرستاده می شود که برای دفاع در جلسه دادرسی حاضر شود ولی ابلاغ به دست خود کی نمی رسد و از حضور هم خودداری میکند یا اصلا اطلاعی از جریان دادگاه نداشته است.

ممکن است در مورد طلاق هم چه از طرف زوج یا زوجه چنین حکم غیابی صادر شود در ادامه به حکم غیابی طلاق و تکلیف مهریه در آن می پردازیم.

حکم غیابی طلاق چیست؟

زمانی که دعوایی طرح شود مثل طلاق به خوانده ابلاغ می شود که در دادگاه حضور یابد اما وی یا از ابلاغ خبر دار نبوده یا به خود وی ابلاغ نشده و در دادگاه هم حاضر نمی شود حال رایی که دادگاه در این زمینه صادر میکند حکم غیابی است و فرد میتواند ظرف ۲۰ روز به آن اعتراض کند تحت عنوان واخواهی.

مشاوره حقوقی فوری

مشاوره تخصصی تلفنی و متنی آنلاین با وکلای سراسر کشور

طلاق از طرف مرد

اگر زوج درخواست طلاق بدهد و زوجه به دلیلی مطلع نشود و حکم طلاق صادر شود در این صورت دادگاه ضمن گواهی عدم امکان سازش حقوق مالی زوجه را تعیین میکند و به آن  در حکم تصریح میکند تا زوجه بتواند از طریق آن حقوق مالی خود مانند مهریه را مطالبه کند.

نکته دیگر این که اصلا تا زمانی که حقوق زوجه پرداخت نشده باشد طلاق جاری و ثبت نمی شود.

نمونه رای تکلیف مهریه در طلاق غیابی از طرف زوج

نمونه رای تکلیف مهریه در طلاق غیابی از طرف زوج

در ابن رای می خوانیم که اگر چه زوج درخواست طلاق داده اما در ضمن رای قاضی به پرداخت مهریه زوجه تصریح کرده است.

رأی دادگاه در مورد مهریه در طلاق غیابی

در این پرونده آقای… با وکالت آقای مصطفی محمدی وکیل پایه یک دادگستری به طرفیت خانم … به خواسته صدور گواهی عدم امکان سازش و طلاق، دادخواستی تقدیم مجتمع قضایی کرده، که به این شعبه ارجاع شده است. علی ایحال با عنایت به اینکه سعی و تلاش دادگاه و داوران طرفین جهت صلح وسازش منتج به نتیجه نشده است و خواهان اصرار به طلاق دارد؛ بنابراین دادگاه با احراز وجود علقه زوجیت و با عنایت به قاعده فقهی الطلاق بید من اخذ بالساق و مستندا به ماده ۱۱۳۳ قانون مدنی و ماده ۲۶ قانون حمایت خانواده مصوب  ۱۳۹۱ گواهی عدم امکان سازش بین زوجین موصوف صادر و اعلام می نماید و طرفین می توانند با مراجعه به یکی از دفاتر رسمی ثبت طلاق پس از وقوع آن، نسبت به ثبت رسمی آن اقدام نمایند؛ نوع طلاق رجعی می باشد و احراز وجود شرایط شرعی و قانونی برای اجرای صیغه طلاق به عهده مجری صیغه می باشد. خواهان مکلف است قبل از اجرای صیغه طلاق، مهریه ما فی القباله را در حق خوانده پرداخت نماید. در خصوص سایر حقوق ناشی از زوجیت چنانچه خوانده ادعایی داشته باشد می تواند با تقدیم دادخواست به دادگاه صالح نسبت به مطالبه آن اقدام نماید. طرفین دارای یک فرزند مشترک پسر به نام… متولد۱۳۸۴ می باشند و به استناد مواد۱۱۶۸،۱۱۶۹ و ۱۱۷۴ قانون مدنی و ماده ۴۵ قانون حمایت خانواده مصوب۹۱ حضانت به عهده پدر بوده و مادر هر هفته به مدت ۲۴ ساعت از عصر روز پنج شنبه لغایت عصر روز جمعه حق ملاقات دارد. به استناد مواد ۳۱ و ۳۴ قانون حمایت از خانواده ارائه گواهی پزشکی قانونی در مورد وجود جنین و عدم آن به دفتر ثبت طلاق الزامی است مگر اینکه زوجین بر وجود یا عدم وجود جنین اتفاق نظر داشته باشند. مدت اعتبار این رأی برای تسلیم به دفتر رسمی طلاق سه ماه پس از ابلاغ رأی قطعی یا قطعی شدن رأی می باشد. رأی  صادره غیابی و ظرف مهلت بیست روز قابل واخواهی در همین شعبه و پس از آن ظرف مهلت بیست روز قابل تجدیدنظر در دادگاههای تجدیدنظر استان تهران می باشد؛ سپس ظرف بیست روز پس از ابلاغ قابل فرجام خواهی در دیوان عالی کشور است.

رییس شعبه ۲۴۳ دادگاه عمومی حقوقی تهران

طلاق از طرف زن

اگر دادخواست طلاق از طرف زوجه باشد و در این راستا مرد در دادگاه حاضر نباشد و حکم طلاق صادر شود اگر خود مرد مفقود باشد یعنی خبری از مکان زندگی وی نباشد می توان از طریق توقیف کردن اموال او مثل ملک و زمین و مغازه و ماشین و حساب بانکی مهریه را مطالبه کرد.

اما اگر زوجه وکالت در طلاق داشته باشد یا به عبارتی حق طلاق داشته باشد دیگر طلاق غیابی نیست و قاضی با توجه به مندرجات نکاح نامه و وکالت در طلاق تصمیم میگیرد.

برای مشورت بیشتر در این زمینه با مشاوران و وکلای خانواده  از طریق سامانه وکیل تاپ در ارتباط باشید.

اعتراض به مهریه در طلاق غیابی

اعتراض به مهریه در طلاق غیابی

ممکن است فرد مدارکی داشته باشد مبنی بر این که مهریه را پرداخت کرده است یا اصلا از طریق زن از قبل به نوعی بخشیده شده در این صورت می تواند هم اعتراض تجدید نظر کند و هم در مهلت ۲۰ روزه واخواهی به رای ناظر به پرداخت مهریه اعتراض کند. و با ارائه دلایل محکمه پسند رای دادگاه را تغییر دهد.

 شرایط طلاق غیابی به درخواست زن

طلاق چون در اختیار مرد است اگر وی طلاق غیابی بدهد مشکلی وجود ندارد اما در مورد زوجه سخت گیری وجود دارد و وی باید با دلایل مختلف عسر و حرج را اثبات کند برای گرفتن حکم طلاق. البته اگر وکالت در طلاق یا حق طلاق داشته باشد کار راحت تر است.

درباره موارد مختلف عسر و حرج می توانید در همین سایت مطالعه کنید و همچنین مسئله خود را با وکلا و مشاوران موسسه در میان بگذارید.

مشاوره حقوقی راجع به مهریه و طلاق غیابی

در بالا به مواردی در باره تکلیف مهریه در طلاق غیابی اشاره شد. اما برای اطلاع از جزئیات می توانید با وکلا و مشاوران حقوقی موسسه مشورت نمایید تا در جریان راهکار های لازم برای مسئله پیش آمده خود باشید.

باید در نظر داشته باشید که گاهی حتی با نبود مرد هم پی توان طلاق غیر غیابی گرفت تا نیاز به غیابی نباشد مثل جایی که زوجه وکالت در طلاق دارد که این امر نیازمند داشتن وکیل دادگستری و طی مراحلی ست که باید جداگانه تشریح شود.

راه ارتباط برای مشاوره با وکلا و مشاوران موسسه به صورت آنلاین و تلفنی از طریق سامانه وکیل تاپ فراهم است.

مشاوره حقوقی راجع به مهریه و طلاق غیابی

نتیجه گیری

طلاق غیابی زمانی اتفاق می افتد که زوج یا زوجه طرح دعوا برای طلاق کند و یکی از آن ها در جلسه دادرسی با شرایطی که در بالا گفتیم حضور نداشته باشد اگر این طلاق از جانب مرد باشد دادگاه ضمن حکم میزان مهریه زن را مشخص میکند تا پرداخت شود و اگر این درخواست را زن بخواهد باید برای طلاق گرفتن عذر موجه بیاورد تا بتواند طلاق بگیرد مگر آنکه وکالت در طلاق داشته باشد.

 سوالات متداول

حکمی که در آن یک نفر از ابلاغ خبر دار نشده و به اضافه این که در جلسه دادرسی هم حاضر نشده است‌‌.

زن اگر وکالت در طلاق نداشته باشد باید عسر و حرج و غیبت طولانی مرد و موارد دیگر را اثبات کند تا بتواند طلاق بگیرد.

در اینجا از طرف هر کسی که باشد دادگاه میزان مهریه را در حکم  مشخص میکند و جاری شدن صیغه طلاق و ثبت آن منوط به پرداخت حقوق مالی زوجه است‌.

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای
11 نظرات
  1. معین می گوید

    سلام ایا در مدت سه ماهی که زن با وکالت مرد طلاق داره میگیره و منتظرن سه ماه طی بشه تا ثبت کنند مرد میتونه تقاضای آزمایش کنه برای اثبات رابطه نا مشروع زن تو این زمان و چقد طول میکشه این حکم به اجرا برسه چون میگن تا چند روز فقط آزمایش پزشک قانونی تشخیص میده رابطه داشتن زن را

    1. زینالی می گوید

      سلام: اگر رابطه ای وجود داشته باشد می توانید بابت داشتن رابطه نامشروع از طرف مقابلتان شکایت نمایید و با اثبات وجود رابطه تقاضای رسیدگی نمایید.

  2. محمدعلی می گوید

    آیا ز وجه می‌تواند بدون اطلاع زوج اموال غیر منقول زوج را سلب کند واز طرفه دادگاه هم در مورد توقیف اموال یا ابلاغ اجراییه به زوج اطلاع رسانی نشده باشد وبطور بفهمیم کهمحکوم به پرداخت شدم

    1. زینالی می گوید

      سلام: اگر بابت مهریه یا نفقه بوده باشد می تواند درخواست توقیف مال نماید برای راهنمایی بیشتر از طریق وکلای انلاین وکیل تاپ مشاوره نمایید.

  3. امیر می گوید

    سلام ببخشید آیا توی طلاق غیابی هم زن می‌تونه مهریه رو ببخشه؟

    1. زینالی می گوید

      سلام: بله زن در هر شرایط می تواند نسبت به بخشش مهریه اقدام نماید.

  4. پاشا می گوید

    سلام خواهر بنده ۸ ساله که ازهمسرش جدا زندگی میکنه دوتا فرزند دختر داره یکی ۱۴ سال ویکی ۱۰ سال وتا الان حضانتشون با خواهرم بوده وازآبو گل دراورده. همسرش ازدواج مدد کرده هربار برای طلاق اقدام کردیم طرف درقبال بخشش مهریه راضی ب طلاق میشه لطفا راهنمای کنید اگراقدام ب طلاق غیابی کنیم مهریه تعلق میگیره یانه چجوری ازاین بلاتکلیفی دربیایم باتشکر

    1. زینالی می گوید

      سلام: بله می توانید از طریق درخواست طلاق به طرفیت همسر خودتان اقدام نمایید و مطالبه مهریه نمایید

  5. محسن شیدلون کارشناس حقوق می گوید

    در جواب سوالی که مطرح شد در مورد طلاق غیابی و نحوه گرفتن مهریه . باید بگویم همانطوریکه در قانون حمایت از خانواده پیش بینی شده است زوجه میتواند با ارائه دادخواست از طریق سامانه ثنا به دادگستری محل سکونت خود و یا محلی که عقد و ازدواج آنها واقع شده است اقدام کند و هم میتواند از طریق اداره ثبت نسبت به توقیف دارایی و اموال زوج اقدام نماید . به هر حال طلاق چه توافقی باشد و چه غیابی و غیره حق گرفتن مهریه برای زوجه ازبین نخواهد رفت و میتواند مطالبه نماید .

  6. اصغر پناهی می گوید

    سلام خانم بنده ۶ ماه است برادرش اومده برده خونه باباش کارمون کشید به دادگاه الان سه نوبت بنده با ابلاغیه میرم شورای حل اختلاف ایشان نمیاد وکیل گرفته بخاطر اعتیاد ی که قبلا داشتم غیابی رای طلاق خلعی برای من اومده مهریه و نفقه هم میخواد هیچ سند و مدرکی هم ازم نداره فقط دوتا نامه از کمپ ترک اعتیاد که قبلا موندم داره درضمن خانمم بیماری لاعلاج داره ۶ سال میشه یه تار مو نداره کلا نه سرش نه پلکی نه ابروش کل بدن رای چگونه دادند

  7. باب می گوید

    اگر مرد از ایران رفته باشد و زن طلاق غیابی بگیرد و بیشتر از نصف مهریه خود را از اموال مرد وصول کند ،و مرد دوباره به ایران برگردد آیا زن میتواند درخواست بقیه مهریه را کند یا به این دلیل مرد را ممنوع خروج کند؟

زمان پاسخ به دیدگاه شما از طرف وکلای سایت وکیل تاپ ۴۸ ساعت می باشد. درصورت نیاز به مشاوره فوری حقوقی میتوانید از این لینک نسبت به پرسش سوال خود اقدام کنید.



سوالات خود را از ما بپرسید

وکلای پایه یک ما اماده پاسخ به سوالات شما هستند