ماده ۲۶۵ قانون آیین دادرسی کیفری

ماده ۲۶۵ قانون آیین دادرسی کیفری مصوب سال ۱۳۹۲ درباره موضوعی حکم‌ مقرر می کند که شکایتی انجام شده و توسط بازرس تحقیقات لازم انجام می شود؛ حال با توجه به تحقیقات و دلایل به دست آمده یا بازپرس تصمیم می گیرد متهم به دادگاه برود و یا اینکه پرونده بایگانی می شود.

اگر شما هم شکایت کیفری داشته اید برای اطلاع از جزئیات امر با ما در ادامه این مطلب همراه باشید.

مشاوره حقوقی فوری

مشاوره تخصصی تلفنی و متنی آنلاین با وکلای سراسر کشور

متن ماده ۲۶۵ آیین دادرسی کیفری

ماده ۲۶۵ ـ بازپرس در صورت جرم بودن عمل ارتكابي و وجود ادله كافي براي انتساب جرم به متهم، قرار جلب به دادرسي و در صورت جرم نبودن عمل ارتكابي و يا فقدان ادله كافي براي انتساب جرم به متهم، قرار منع تعقيب صادر و پرونده را فوري نزد دادستان ارسال مي‌ كند.

دادستان بايد ظرف سه ‌روز از تاريخ وصول، پرونده تحقيقات را ملاحظه و نظر خود را به‌ طور كتبي اعلام كند و پرونده را نزد بازپرس برگرداند.

چنانچه مورد از موارد موقوفي تعقيب باشد، قرار موقوفي تعقيب صادر و وفق مقررات فوق اقدام مي‌شود.

متن ماده 265 آیین دادرسی کیفری

شکایت کیفری و تحقیقات بازپرس

در شکایات حقوقی بر خلاف شکایت های کیفری پرونده و موضوع سریعا در دادگاه مورد بررسی قرار می گیرد اما اگر شکایت کیفری باشد پس از تنظیم شکوائیه ابتدا در جایی به نام دادسرا درباره آن شکایت تحقیقاتی انجام می شود و پس از انجام آن تحقیقات توسط بازپرس پرونده به دادگاه فرستاده می شود تا دادگاه حکم صادر کند.

پس بازپرس، که قاضی تحقیق است پس از بررسی ادله و تحقیقات مثل تحقیق محلی و … که برای پیشبرد پرونده انجام می دهد در نهایت ممکن است یکی از دو تصمیم را اتخاذ کند.

اگر بازپرس برایش ثابت شود که مظنون جرم را انجام داده پرونده را با صدور قرار جلب به دادرسی به دادگاه می فرستد و اگر به این نتیجه برسد که متهم مجرم نیست؛ قراری به نام منع تعقیب صادر می کند.

 در ادامه همراه باشید تا از این تصمیمات بازپرس اطلاعات بیشتری به دست آوریم.

شکایت کیفری و تحقیقات بازپرس

صدور قرار جلب به دادرسی

در بالا متذکر شدیم که اگر پس از شکایت و انجام تحقیقات توسط بازپرس این امر بادلیل برای وی ثابت شود که متهم مرتکب جرم مزبور شده است پرونده را به دادگاه می فرستد تا دادگاه هم پس از بررسی و اثبات امر برای وی حکم مجازات صادر کند.

نباید فراموش کرد که دادگاه صرفا به حرف بازپرس تکیه نمی کند و دفاعیات فرد هم مد نظر است و با اینکه بازپرس وی را مجرم قلمداد کرده ممکن است دادگاه وی را بی گناه تشخیص دهد.

طبق بند اول ماده ۲۶۵ بازپرس اگر ادله کافی برای انتساب جرم به متهم موجود باشد قرار جلب به دادرسی صادر می کند یعنی این که پس از امضا و تایید داستان کار متهم به دادگاه کشیده می شود و آنجا باید دفاعیات خود را مطرح کند.

صدور قرار جلب به دادرسی

قرار منع تعقیب

از دیگر مواردی که در ماده ۲۶۵ به آن اشاره شده است و در مقابل قرار جلب به دادرسی صادر می شود؛ قرار منع تعقیب است.

در بند اول ۲۶۵ از جلب به دادرسی سخن می گوید در بند بعدی نقطه مقابل آن یعنی منع تعقیب ذکر می شود که طبق آن اگر بازپرس با وجود تحقیقات ادله کافی را برای مجرم دانستن متهم پیدا نکرد قرار منع تعقیب صادر می کند و پرونده را می فرستد برای دادستان.

صدور این قرار یعنی اینکه فرد و پرونده وی به دادگاه نمی رود البته با تایید دادستان.

بازپرس وقتی قرار منع تعقیب صادر می کند که یا ادله کافی برای این که ثابت شود فلان فرد مجرم است یافت نشده یا اصلا امری که از آن شکایت شده جرم نبوده که بخواهد پیگیری شود.

اگر دادستان تصمیم بازپرس را تایید کرد پرونده بایگانی می شود.

قرار منع تعقیب

نقش دادستان در قرار جلب به دادرسی یا منع تعقیب

در مواردی که در بالا گفته شد یعنی تحقیقات بازپرس در دادسرا وقتی که وی تصمیمی را اتخاذ کند مثل اینکه به این نتیجه برسد که فرد متهم، مجرم است و قرار جلب به دادرسی صادر کند باید به امضای رئیس دادسرا یعنی دادستان برسد.

در اینجا دادستان ۳ روز فرصت دارد به صورت کتبی نظر خود را در مورد تصمیم بازپرس به وی اعلام کند.

 حالات زیر ممکن است بوجود بیاید:

  • تحقیقات بیشتری لازم باشد:

ممکن است دادستان به این نتیجه برسد که بازپرس به اندازه کافی تحقیق نکرده است؛ در این صورت آن مواردی که لازم است بیشتر تحقیقات ادامه یابد به صورت دقیق معلوم می کند و تکمیل کردن آن را از بازپرس می خواهد. در اینجا بر خلاف همیشه بازپرس باید اطاعت کند و نمی تواند مخالفت کند.

  • موافقت دادستان با منع تعقیب

از طرف دیگر اگر دادستان نظر بازپرس بر منع تعقیب یعنی بی گناهی متهم و یا جرم نبودن را تایید کند؛ بازپرس این را به طرفین ابلاغ می کند.

  • موافقت دادستان با جلب به دادرسی

اگر دادستان نظر بازپرس مبنی بر جلب به دادرسی (دادگاهی شدن متهم) را تایید کند خود دادستان کیفر خواست صادر می کند و از طریق شعبه بازپرسی به دادگاه می فرستد.

در کیفر خواست دادستان با توجه به تحقیقات اعلام می کند که متهم مجرم شناخته شده و از دادگاه درخواست رسیدگی می کند که ممکن این دادگاه این امر را قبول نکند.

نقش دادستان در قرار جلب به دادرسی

اعتراض به قرار جلب به دادرسی

اگر پرونده شما نهایتا به قرار جلب به دادرسی رسیده است؛ حق اعتراضی وجود ندارد و باید با مشورت وکیل دادگستری دفاعیات خود را برای دادگاه آماده کنید و این فکر را هم باید دور ریخت که چون جلب به دادرسی صادر می شود پس فرد حتما مجرم است خیر ممکن است در دادگاه فرد با دفاعیات خود حکم برائت بگیرد.

برای دفاع از خود در دادگاه کیفری می توانید از تخصص و تجربه تیم وکلای وکیل تاپ بهره ببرید.

موسسه وکیل تاپ می تواند از سراسر کشور به شما وکیل پایه یک دادگستری معرفی کند.

اعتراض به قرار منع تعقیب

بر خلاف قرار جلب به دادرسی، قرار منع تعقیب قابل اعتراض است.

برای مثال اگر شما شکایتی علیه کسی مطرح کردید و پس از تحقیقات توسط دادسرا به این نتیجه رسیدند که این جرم توسط متهم اتفاق نیفتاده و یا اینکه اصلا جرمی اتفاق نیفتاده می توانید از این تصمیم بازپرس و دادستان نزد دادگاه شکایت کنید.

برای شکایت از این تصمیم توصیه می شود از دانش حقوقی وکلا این حوزه استفاده کنید.

اعتراض به قرار منع تعقیب

مشاوره حقوقی منع تعقیب و جلب دادرسی

در این باره می توانید از طرق مختلف از مشاوران و وکلای پایه یک موسسه وکیل تاپ اخذ مشاوره کنید و راهکار های لازم را از ایشان جویا شوید.

همچنین می توانید در صورت لزوم از مشاوره حضوری در این موسسه نیز استفاده کنید.

برای معرفی وکیل در شهر های مختلف می توان از طریق تماس با موسسه وکیل تاپ انتخاب وکیل متخصص در حوزه خود را درخواست کنید.

شماره وکیل تاپ را به یاد داشته باشید: ۰۲۱۹۱۰۰۲۰۹۰

نتیجه گیری

در صورتی که شکایتی مطرح شود ابتدا در غالب موارد برای انجام تحقیقات به دادسرا می رود. در دادسرا مشخص می شود که آیا این‌ فرد متهم‌، جرم را انجام داده یا خیر؟

اگر دادسرا به ابن نتیجه برسد که جرم توسط وی ارتکاب یافته است؛ پرونده را به دادگاه می فرستد در غیر این صورت پرونده بایگانی می شود.

سوالات متداول

به این معناست که دادسرا اتهام وارده بر شما را وارد دانسته و برای رسیدگی و تعیین تکلیف به دادگاه می فرستد.

خیر؛ حق چنین اعتراضی وجود ندارد و باید آماده دفاع در دادگاه شد.

به این‌ معناست که دادسرا اتهام وارده به شخص را وارد ندانسته و لازم نمی داند پرونده را به دادگاه بفرستد.

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۲ رای
6 نظرات
  1. سعید می گوید

    سلام برای بنده قانون ۲۶۵ کیفری رای داده شده ومجازات قاضی چیست

  2. مجید می گوید

    سلام من از ی خانوم بابت تهدید و ناسزا و …. شکایت کردم الان ی ابلاغیه اومده دوتا بند داره هم منع تعقیب و هم جلب به دادرسی.
    آیا الان من باید کاری کنم؟
    و اینکه چی میشه به نظرتون؟
    پیشاپیش ازتون تشکر میکنم و ممنونم بابت وقتی که گذاشتین

    1. زینالی می گوید

      سلام: برای منع تعقیب باید اعتراض بزنید و برای جلب به دادرسی نیاز نیست کاری انجام دهید

  3. رضا شیدایی می گوید

    تالتازذا

  4. مریم می گوید

    سلام من در جواب پیامک توهین …پیامک توهین دادم و طرف شکایت کرد وپرونده با اقرار خودم به دادن پیام کیفری شد و به دادگاه رفت و نوشته طبقماده۶۰۸سال۱۳۷۵و….مجازات میشوم ..یعنی جریمه نقدی من چقدر است و برای دفاعیات از خودم چه چیری ارائه لدهم با تشکر از شما ..

    1. زینالی می گوید

      با سلام
      مجازات توهین زای نقدی درجه ۶ است و در دفاعیات خود پرینت پیامک توهین میز طرف مقابل را پیوست کنید

زمان پاسخ به دیدگاه شما از طرف وکلای سایت وکیل تاپ ۴۸ ساعت می باشد. درصورت نیاز به مشاوره فوری حقوقی میتوانید از این لینک نسبت به پرسش سوال خود اقدام کنید.



سوالات خود را از ما بپرسید

وکلای پایه یک ما اماده پاسخ به سوالات شما هستند