قانون سرقفلی

سرقفلی تاسیسی است که در سال ۱۳۷۶ در مقررات میان موجر و مستاجر در ملک تجاری به تصویب رسید. در حال حاضر هم حتی سال ۱۴۰۰ مقررات قانون روابط موجر و مستاجر سال ۱۳۷۶ جریان دارد و این مقررات حاکم است.

سرقفلی طبق آنچه مشهور است مبلغی پول یا وجه است که موجر (اجاره دهنده) به مستاجر پرداخت می کند تا در قبال آن حقوقی را به دست بیاورد مانند این که با پرداخت سرقفلی، موجر (اجاره دهنده) موظف می شود برای سالیان بعد هم ملک تجاری را به همین مستاجر اجاره بدهد.

پس در سرقفلی به این امر کاری نداریم که مستاجر جذب مشتری کرده یا باعث رونق شده است یا خیر.

سرقفلی در سال ۷۶ جایگزین حق کسب و پیشه شد که با هم تفاوت هایی نیز دارند.

مشاوره حقوقی فوری

مشاوره تخصصی تلفنی و متنی آنلاین با وکلای سراسر کشور

حق سرقفلی چیست؟

حق سرقفلی همانگونه که گفته شد حقی است که مستاجر با پرداخت مبلغی در ملک تجاری به دست می آورد و این امر با حق کسب و پیشه متفاوت است.

سرقفلی را ممکن است مستاجر به موجر بدهد و همچنین ممکن است موجر به مستاجر بدهد.

ماده ۷ این گونه بیان کرده است که:

اگر ضمن عقد، شرط شده باشد که موجر همین ملک را در سالیان بعد به مستاجر اجاره بدهد و یا این که شرط شده باشد با اجاره دادن به همین مستاجر، حق افزایش. اجاره بها توسط موجر وجود نداشته باشد

اگر مستاجر بخواهد قید این امتیاز به وجود آمده را بزند و از آن انصراف بدهد این موجر است که برای انصراف مستاجر از حقوق خود باید به وی حق سرقفلی بدهد.

می شود از ماده ۷ فهمید که اگر مستاجر هم به موجر مبلغی پرداخت کرده از ابتدا تحت عنوان سرقفلی برای به دست آوردن همین امتیازات است.

حق سرقفلی چیست؟

پرداخت سرقفلی توسط موجر به مستاجر

همانطور که اشاره شد اینگونه نیست که همیشه مستاجر به موجر حق سرقفلی بدهد گاهی برعکس است و این موجر است که برای اینکه مستاجر قید حقوق خود را که به موجب عقد اجاره به دست آمده بزند به او مبلغی تحت عنوان سرقفلی بدهد.

در ماده ۷ این امر بیان شده و در ماده ۸ متنی شبیه به ماده ۷ نیز همین امر مقرر شده است.

ماده ۸ – هرگاه ضمن عقد اجاره شرط شود که مالک عین مستاجره را به‌ غیر مستأجر اجاره ندهد و هر ساله آن را به اجاره متعارف به مستأجر متصرف‌ واگذار نماید، مستأجر می‌ تواند برای اسقاط حق خود و یا تخلیه محل مبلغی را به عنوان سرقفلی مطالبه و دریافت نماید.

موارد نپرداختن سرقفلی هنگام تخلیه

نکته ی مهم این که سرقفلی بر خلاف حق کسب و پیشه با توافق به وجود می آید آن هم در اجاره ملک تجاری مثل بستنی فروشی یا قنادی یا فست فودی و یا بوتیک و… حال اگر بر سر سرقفلی به توافق نرسند؛ با پایان یافتن اجاره، چون مستاجر سرقفلی پرداخت نکرده حق گرفتن آن را هم ندارد مگر آن که حقوقی برای وی شرط شده باشد.

همچنین اگر مستاجر، سرقفلی پرداخته و حقوقی را به دست آورده و آن حقوق هم استفاده شده؛ دیگر حق پس گرفتن یا مطالبه سرقفلی پرداختی را ندارد.

برای مثال سرقفلی پرداخته است که موجر تا ۵ سال ملک را به وی اجاره دهد حال اگر بعد از ۵ سال تخلیه کرد حق پس گرفتن آن مبلغ را ندارد چون حقوق خود را استیفا کرده است.

موارد نپرداختن سرقفلی هنگام تخلیه

آیا سرقفلی همان حق کسب و پیشه است؟

دوستان باید دقت کنید نهاد حق کسب و پیشه مربوط به سال ۵۶ است در آن دوران به علل اجتماعی، قانون گذار. موجر را اجبار می کرد که اجاره به صورت خود کار تمدید شود و فقط در حالت هایی خاص موجر می توانست مال را از مستاجر بگیرد و برای این کار هم باید مبلغی پرداخت می کرد تحت عنوان حق کسب و پیشه که جبران عدم تمدید اجاره شود و از این جهت ربطی به جذب مشتری و … ندارد.

اما سرقفلی و حق سرقفلی مبلغی است که مستاجر به موجر پرداخت می کند که بتواند در ملک اجاره ای امتیازاتی را به دست آورد مثل مواردی که در بالا گفته شد.

پس این دو نهاد با هم متفاوتند و حق کسب و پیشه هم توسط قانون گذار نسخ شده مگر قراردادهایی که از همان سال باقی باشد.

مشاوره با وکیل متخصص سرقفلی

موسسه وکیل تاپ متشکل از وکلایی متخصص در تمام حوزه های حقوقی از جمله سرقفلی می توانند شما را در امر سرقفلی به بهترین نحو کمک و همراهی کنند.

وکلای مجرب در حوزه سرقفلی سالیان سال است که در این زمینه کسب تجربه می کنند و کتاب ها و تالیفات گوناگونی هم نیز در این زمینه منتشر کرده اند.

برای مشاوره یا انجام وکالت توسط وکیل سرقفلی با موسسه وکیل تاپ به شماره ۰۲۱۹۱۰۰۲۰۹۰ تماس بگیرید.

مشاوره با وکیل متخصص سرقفلی

نتیجه گیری

سرقفلی و مباحث مربوط به آن از مباحث فنی و پیچیده ی حقوقی به شمار می رود. که در بالا به مواردی از آن پرداخته شد.

در سرقفلی و مسائلی که پیش رو دارید توصیه می شود با مشاوران و وکلای متخصص آن مشورت کنید و از آنان راهکار ها و راه حل های مربوطه را جویا شوید.

چون اصلا موضوعاتی نیست که بتوانید به راحتی از پیچ و خم آن مطلع شوید و بتوانید دفاع درست و جانانه ای داشته باشید.

سوالات متداول

سرقفلی مبلغی است که مستاجر به موجر برای کسب امتیازاتی پرداخت می کند و گاه موجر به مستاجر پرداخت می کند برای از بین بردن آن امتیازات.

حق کسب و پیشه مربوط به تمدید اجباری اجاره در قانون سال ۵۶ است ؛ اما حق سرقفلی امر جدا از این امر است که برای تفکیک و تفاوت های این دو می توانید در همین سایت آن را مطالعه کنید.

در مواردی که به موجب ماده ۷ و ۸ توضیح داده شد که به صورت شرط ضمن عقد موجر متعهد به اموری شده در مقابل مستاجر اما بعدها خواستار انصراف مستاجر از آن حقوق شود.

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۳.۳ از ۵
از مجموع ۳ رای
24 نظرات
  1. مرتضی فیض می گوید

    سلام آیا برای تغییر شغل باید مبلغی به صاحب ملک پرداخت کنم

    1. بهزاد زینالی می گوید

      باسلام
      مستاجر در دو مورد مجاز به تغییر شغل میباشد.این موارد عبارتند از:
      درصورتی که شغل جدید مشابه شغل سابق باشد. چنانچه مستاجر رضایت مالک را جهت تغییر شغل کسب نماید،میتواند شغل سابق خویش را در ملک تجاری تغییر دهد.

  2. محمود امیرگل می گوید

    با سلام
    بنده صاحب سرقفلی هستم
    مالک تغییر کرده و با رای دادگاه مالک املاک تجاریش را از دست داده است ومالک جدید تا الان هیچ سند محضری ندارد . آیا میتواند اجاره نامه رسمی با بنده بر قرار کند .
    آیا میتواند اجاره یک میلیونی را به ۵ میلیون تغیر دهد .
    آیا میتواند با تغییر صنف در این مدت
    مبلغ صد میلیون اخذکند .
    سند صلح رسمی سال ۹۱ بسته شده و اختیارات تجاری
    مالک به عنوان قایم مقام تجاری به من واگذار شده است .

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام: شما حتما باید با وکیل متخصص سرقفلی مشاوره نمایید۰۲۱۹۱۰۰۲۰۹۰تماس بگیرید.

  3. مسعود محمد رضانوه می گوید

    سلام بنده یک مغازه به صورت سرقفلی از مالک اصلی خریداری کردم به مبلغ ۱۵۰ میلیون تومان ۳ سال پیش ودر زمان خرید سرقفلی چیزی به عنوان نوع کسب و کار و یا اجاره ماهیانه نوشته نشده آیا مالک میتواند اجاره ایی از من بخواهد و اگر من بخواهم ملک را بفروشم نیاز به اجازه از اوست و چه میزان میتواند از من مطالبه کند بابت نقل و انتقال به شخص ثالث

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام: اگر به مالک سر قفلی داده اید موقع تخلیه باید سر قفلی را مطالبه نمایید و در صورتی که حق انتقال داشته باشید می توانید به دیگری انتقال دهید.

  4. یحیی می گوید

    سلام
    سال ۸۰ مغازه ای را به مبلغ ۴۶۰۰ از مالک قبلی خریداری کردم بصورت سرقفلی مالک جدید ضمن اینکه همان مکان از نو ساخته الان شکایت کرده مغازه را تخلیه کنم است قانون بهمالک حق خواهد داد

    1. زینالی می گوید

      سلام: اگر تخلیه به جهت تخریب و نوسازی باشد باید سرقفلی شما را به نرخ روز باید پرداخت نماید برای راهنمایی بیشتر از طریق وکلای انلاین وکیل تاپ مشاوره نمایید.

  5. بهروز بدر می گوید

    با سلام خدمت وکیل محترم
    اینجانب مغازه دار با سرقفلی حدود ۴۷ سال دارا میباشم مالک جدید تقاضای افزایش ده برابری اجااره را کرده از قرار ماهیانه ۱میلیون تومان.
    مقدار افزایش اجاره سرقفلی چند درصد میباشد؟
    حداکتر چقدر با توجه به شرایط کنونی
    ممنون از جواب دهی شما

    1. زینالی می گوید

      سلام: درخواست تعدیل توسط کارشناسی تعیین میشود و کارشناس در صورت عدم توافق کارشناس ان را تعیین می کند.

  6. غریبی می گوید

    سلام ووقت شما بخیر ونیکی ؛من وهمکارم هرکدام ۳دانگ مغازه راداریم وحالا شریکم بدلیل نیاز ۳دانگ خودرا به من می فروشد.با توجه به قانون ؛چون انتقال به غیر نیست.ومشتری جدید وارد نشده است.ومن که شریکش هستم وآن را خریده ام.اجازه مالک لازم است؟
    حق سرقلفی تعلق می گیرد یانه؟

    1. زینالی می گوید

      سلام: خیر نیاز به رضایت و اجازه مالک نمی باشد چون انتقال به غیر نیست

  7. غلامي می گوید

    با سلام
    أيا ميتوان أجاره مغازه سر قفلي دار رأ سألانه نسبت به نرخ تورم بالا برد؟

    1. زینالی می گوید

      سلام: می توانید درخواست تعدیل اجاره بها مطرح نمایید

  8. مهدی لطیف زاده می گوید

    سلام من یک مغازه را بصورت سرقفلی در سال ۸۱ خریداری کردم و الان با توجه به اینکه مدت اجاره به اتمام رسیده و ورثه حاضر به تمدید قرارداد اجاره وبه من اجازه نمی دهند که به کسی بصورت اجاره واگذار نمایم د با توجه به اینکه من از کار افتاده شده ام و مریض می باشم نمی توانم به انجام فعالیت بپردازم ایا دادگاه با شرایط من اجازه به تمدید اجاره و به کسی اجاره بدهم می باشد

    1. زینالی می گوید

      سلام: بر اساس قانون۷۶ اگر در قرارداد اجاره حق انتقال به غیر نداشته باشید نمی توانید به دیگری واگذار نمایید

  9. رویا احمدی می گوید

    سلام. مغازه ای که ۴۰ سال پیش سرقفلیش واگذار شده – البته مغاره مجوز تجاری نداره و ملک غیر تجاری هست – الان برای تخلیه مستاجر جهت ساخت و ساز قانون چی میگه؟ چقدر باید پول به مستاجر برگردونیم؟

    1. زینالی می گوید

      سلام: باید توسط کارشناس حق و کسب و پیشه مستاجر را به نرخ روز پرداخت نمایید و اگر سرقفلی نیز از مستاجر مطالبه کرده باشید باید به مستاجر عودت دهید.

  10. محمد علی می گوید

    سلام وقت شما بخیر
    سال۹۰ مغازه ای اجار کردم یک میلیون پیش ازمن گرفت ولی درطول نامه ذکر نکرد (برگه دیگری ازش گرفتم) بااجاره ای۲۵۰ تا امسال الان اجاره چهار برابر کرده میگه نمیخوای تخلیه کن همان یک میلیون بهت میدم آیا حرف ایشان درسته یا باید به پول روز به من بده با تشکر

    1. زینالی می گوید

      سلام: خیر اجاره چون اجاره شفاهی بوده و می توانید اخرین مبلغ پرداختی را استرداد نمایید.

  11. نادر می گوید

    سلام من از سال نود و یک تا حالا تو ی مغازه مستاجرم تا پارسال پول پیشم۱۵ملیونبود با ماهی چهار ملیون و پانصد هزار تومن ولی امسال کردش ۱۱۵ملیون ماهی هفت تومن .حالا میخا بدونم تو این ده سال که من تو این مغازه هستم حق و حقوقی دارم یا نه .ممنون از راهنماییتون

    1. زینالی می گوید

      سلام: اگر سرقفلی داشته باشید به باید در صورت تخلیه پس بگیرید .

  12. نادر می گوید

    سلام

  13. اصغری می گوید

    سلام عیدتان مبارک
    من مغازه ای را در سال۸۲ با سند رسمی شش دانگ سرقفلی (مصالحه ) خریداری کرده ام و تا اول سال۱۴۰۰ اجاره سرقفلی را پرداخت کرده ام درصورتی که در سند مصالحه تنظیم شده در مورد مبلغ اجاره سرقفلی چیزی قید نشده است ولی در قولنامه املاک مبلغ ۲۵۰۰تومان در آن زمان قید شده و بدون تاریخ اتمام می باشد.
    قابل ذکره چندین سال است با رضایت شفاهی مالک به یک نفر به اجاره داده ام(اجاره بدون سرقفلی ومعمولی) سئوال اینجاست که مالک بهانه آورده و اجاره سرقفلی رو نمی گیره و میگه بایستی علاوه بر اجاره سرقفلی ،اجاره یک ماه را که از مستاجر می گیری برام به پردازی. آیا مالک می تواند چنین ادعایی را داشته باشد و اگر کار به شکایت بکشد حکم قضای اش چگونه می تواند باشد.
    ممنون میشم راهنمایی بفرمایید.

زمان پاسخ به دیدگاه شما از طرف وکلای سایت وکیل تاپ ۴۸ ساعت می باشد. درصورت نیاز به مشاوره فوری حقوقی میتوانید از این لینک نسبت به پرسش سوال خود اقدام کنید.



سوالات خود را از ما بپرسید

وکلای پایه یک ما اماده پاسخ به سوالات شما هستند