سند صلح سرقفلی چیست | صلح عمری سرقفلی | صلح نامه سرقفلی

صلح نامه سرقفلی یکی از انواع صلح نامه هاست که به منظور صلح و انتقال حق سرقفلی انجام می شود.

مفاد قرارداد صلح سرقفلی به این صورت است که حق سرقفلی از مالک اصلی به مستاجر منتقل می شود همچنین از این صلح نامه برای انتقال حق سرقفلی بین مستاجر اول و مستاجر دوم نیز استفاده می شود. پس قرارداد صلح سرقفلی از جمله قرارداد هایی است که برای انتقال حق سرقفلی تنظیم می شود.

برای تنظیم این قرارداد و نحوه و مفاد آن میتوان از مشاوران حقوقی کمک گرفت. در ادامه راجع به انتقال سرقفلی مطالبی بیشتر را بیان میکنیم.

آیا انتقال سرقفلی ممکن است؟

در قانون روابط موجر و مستاجر اصل بر این بود که فرد، حق انتقال سرقفلی یا منافع را به کسی ندارد اما با تصویب قانون روابط موجر و مستاجر سال ۱۳۷۶ این امر به توافق طرفین بستگی دارد که چگونه در این امر توافق کنند و در واقع قانون سال ۷۶ به دامن قواعد عمومی حقوق مدنی برگشت و اصل بر انتقال آن و توافق طرفین مقرر شد‌.

مشاوره حقوقی فوری

مشاوره تخصصی تلفنی و متنی آنلاین با وکلای سراسر کشور

منظور از حق سرقفلی در صلح نامه چیست؟

سرقفلی به نوعی همان قرارداد اجاره با تبعات بیشتری است که میان مالک و متقاضی سرقفلی تنظیم می شود.

حق سرقفلی نوعی سرمایه نقدی است که در ازای سرقفلی ملک تجاری به مالک پرداخت می شود و به همین خاطر مالک در قبال دریافت این مبلغ، متعهد است که حق سرقفلی و کار در مغازه را به مستاجر واگذار کند.

در چنین قراردادی توضیحاتی راجع به جزئیات امر مطرح می شود مثل نحوه پایان دادن به اجاره و…

منظور از حق سرقفلی در صلح نامه چیست؟

انتقال به مستاجر دوم

ممکن است که فرد به عنوان مستاجر بخواهد اجاره و سرقفلی را به دیگری منتقل کند در اینجا بسته به توافق ممکن است مالک راضی به این انتقال باشد یا نباشد

برای مورد که مالک راضی نیست می توان از قرارداد امانت استفاده کرد از طرف دیگر چون با امانت مستاجر حق استفاده پیدا نمیکند می توان وکالت را هم در آن برای اداره مغازه درج کرد.

این نوعی حیله قانونی است که البته در صورت متوجه شدن مالک می تواند در دادگاه آن را اثبات کند و اگر مستاجر مجوز اجاره دادن را نداشته از وی شکایت کند‌. برای همین است که همیشه توصیه می کنیم در خصوص قرارداد های خود با وکیل مشورت نمایید.

نمونه صلح نامه سرقفلی

ماده ۱- طرفین قرارداد

۱- صلح کننده : آقای / خانم ……… به شماره ملی ………. به نشانی : خیابان …….. .

۲- صلح گیرنده : آقای / خانم ……. به شماره ملی ………. به نشانی : خیابان ……. .

ماده ۲- موضوع صلح

پنجاه درصد (۳ دانگ) از سرقفلی و حق کسب و پیشه و تجارت و منافع و کلیه حقوق متعلق به صلح کننده (به جز عین)، یک باب دکان تجاری واقع در خیابان ………….. به پلاک ثبتی … فرعی از … اصلی و به متراژ کل ….. متر مربع.

ماده ۳- عوض صلح

ارزش سرقفلی و منافع مورد معامله و نیز حق کسب و پیشه موضوع این انتقال کلا مبلغ …….. ریال مورد توافق واقع گردید و از محل حساب های قبلی فی مابین محاسبه و دریافت شد.

ماده ۴- شرایط قرارداد

۱- این قرارداد فروشنده را از انتقال موضوع صلح به دیگران منع نموده و صلح کننده اقرار و تعهد می نماید که قبل یا بعد از این معامله ،قرارداد تعهد آوری با دیگری نسبت به آن انجام ندهد و در صورت انجام آن معامله صد در صد باطل و ضمان آور است.

۲- در صورتی که صلح کننده از هر یک از تعهدات مندرج در این قرارداد تخلف نماید متعهد است به صلح گیرنده خسارت پرداخت نماید.

۳- در صورتی که صلح حاضر به هر دلیل از سوی مراجعه صالح قضایی باطل یا ابطال یا فسخ و بی اعتبار و غیر قابل استناد شناخته شود صلح گیرنده حق خواهد داشت به استرداد مال الصلح پرداختی.

۴- …… .

۵- …… .

۶- …… .

۷- …… .

۸- ….. .

۹- ….. .

نمونه صلح نامه سرقفلی

مشاوره حقوقی برای تنظیم صلح نامه سرقفلی

بهتر است برای تنظیم قرارداد صلح نامه به کسانی مراجعه بشود که غالب تمرکز آنان روی تنظیم قرارداد های مختلف بوده است؛ زیرا ممکن است پیش بینی اشتباه حتی یک بند در آینده برای طرفین ایجاد گرفتاری کند لذا انتخاب وکیل برای تنظیم صلح نامه سرقفلی بسیار حائز اهمیت است.

وکلای متبحر در موسسه وکیل تاپ با سالیان زیاد تجربه در زمینه سرقفلی و تالیف کتاب های متعدد در این زمینه میتوانند کمک کار شما در تنظیم قرارداد باشند.

خدمات حقوقی موسسه وکیل تاپ از جمله مشاوره حقوقی، انجام وکالت در حوزه های مختلف و تنظیم قرارداد برای همه افراد در هر شهری امکان پذیر است برای ارتباط می توان با سامانه آنلاین و یا شماره تلفن های مندرج در سایت مسئله خود را مطرح کنید.

نتیجه گیری

صلح نامه سرقفلی به این معناست که قرارداد اجاره به جز تنظیم اجاره نامه نیازمند تنظیم سند صلح سرقفلی نیز هست. البته در صورتی که سرقفلی مغازه منتقل شود. این انتقال ممکن است به صورت سند عادی باشد یا به صورت سند رسمی و هر دو صورت امکان پذیر است.

در بالا مختصرا مطالبی را در این خصوص بیان کردیم برای مشاوره بیشتر راجع به این موضوع میتوانید با وکلا و مشاوران موسسه در ارتباط باشید تا در جریان جزئیات امر قرار بگیرید.

سوالات متداول

برای این کار می توانید از طریق سامانه وکیل تاپ به صورت آنلاین اقدام به مشاوره کنید تا در کوتاهترین زمان پاسخ خود را دریافت کنید همچنین امکان مشاوره تلفنی و حضوری نیز وجود دارد که می توانید برای این امر با شماره های موسسه تماس بگیرید.

اجاره دادن مغازه توسط مستاجر و حق انتقال و عدم این حق به موجب توافق طرفین ممکن است متفاوت باشد.

در بالا به نمونه ای از این قرارداد اشاره کردیم اما بدیهی است که این فقط یک نمونه است و برای تنظیم هر قرارداد باید شروط و مفاد متناسب با طرفین را درج کرد که توصیه ما استفاده از تجربه وکیل متخصص در این زمینه است‌.

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای
زمان پاسخ به دیدگاه شما از طرف وکلای سایت وکیل تاپ ۴۸ ساعت می باشد. درصورت نیاز به مشاوره فوری حقوقی میتوانید از این لینک نسبت به پرسش سوال خود اقدام کنید.



سوالات خود را از ما بپرسید

وکلای پایه یک ما اماده پاسخ به سوالات شما هستند