راهنمای مراجعه به وکیل پایه یک دادگستری

 وکیل پایه یک دادگستری که وکیل به نوعی نماینده از سمت شخص دیگری (حقیقی یا حقوقی) است که با عقد یک قرارداد تحت عنوان وکالت برای انجام کار معینی انتخاب می شود.

همچنین به عقد جایزی که در حیطه قوانین و مقررات قانون مدنی اجرا شود وکالت می گویند. موکل یا همان شخصی که به انتخاب وکیل می پردازد این اختیار را دارد که برای وکیل خود حدود مشخصی را در نظر بگیرد که تا چه میزان می تواند در کاری که به وی محول شده دخالت کند. در ادامه برای شما می گوییم که در صورت مراجعه به وکیل پایه یک دادگستری بهتر است چه مواردی را در نظر بگیرد.

چه نکاتی را در مراجعه به وکیل دادگستری در نظر بگیریم

  1. در قدم اول بهتر است با توجه به نوع مشکلی که برای رفع و حل آن تصمیم به گرفتن وکیل کرده اید انتخاب دقیقی داشته باشید. که در این صورت نیازمند راهنمایی هستید برای مشاوره می توانید از وکلای ما در وکیل تاپ استفاده کنید.
  2. ضمن انتخاب وکیل و تعیین وقت دیداری بهتر است در ساعت تنظیم شده در محل حضور پیدا کنید.
  3. سوالات و نکات لازم را از پیش در برگه ای یادداشت کنید تا احتمال فراموشی مسئله ای به حداقل برسد.
  4. تمامی مدارک مورد نیاز را همراه خود داشته باشید.
  5. از میزان حق الوکاله یا حق مشاوره با توجه به بودجه خود اطمینان حاصل فرمایید.
  6. برای دادن وکالت بایستی وکالتنامه وکیل دادگستری را که در سه بخش است امضا کنید.
  7. ممکن است علاوه بر وکالتنامه وکیل، قرارداد حق الوکاله در خصوص نحوه پرداخت حق الوکاله و یا اقساط آن و سایر شروط به امضاء موکل برسد .
  8. مد نظر داشته باشید هر پرونده نیازمند وکالتنامه ای جداگانه می باشد.
  9. وکالت هر پرونده نیازمند پرداخت هزینه ای مجزا است.
  10. هزینه های مربوط به حق الزحمه کارشناسی و دادرسی بر دوش موکل می باشد.
  11. برای آن که وکیل بتواند به راحتی به شما کمک کند و نتیجه دلخواهتان را در مسئله ی مذکور دریافت کنید بهتر است تمام حقیقت را با جزئیات با وکیل خود در میان بگذارید.
  12. اگر توانایی پرداخت حق الوکاله را ندارید می توانید از وکیل دادگستری استفاده کنید.
  13. بایستی بدانید وکلا نمی توانند تضمین صددرصدی در خصوص نتیجه دلخواه به شما بدهند.

راهنمای مراجعه به وکیل پایه یک دادگستریبه عنوان مثال در ادامه برای شما وکیل سرقفلی را آورده ایم. در یک تعریف کلی سرقفلی آن  مبلغی است که مستاجر به منظور هدف مالکیت منافعی که از یک مکان تجاری برآورد می شود مبلغی را به مالک اصلی بپردازد.

به عبارت ساده تر صاحب اصلی ملک شخص دیگری است و فرد تنها در آن ملک تجاری مستاجر می باشد. در قراردادی که بین طرفین عقد می شود، حقوق لازم و همچنین مواردی مثل: رهن، معامله و توارث ذکر می گردد.

در قانون سال ۵۶ آمده:

راهنمای مراجعه به وکیل پایه یک دادگستری

  • سرقفلی بر خلاف حق کسب و پیشه یا مهارت به صورت خودکار قرارداد اجاره را تمدید نمی‌کند. بنابراین بعد از اتمام مدت قرارداد در صورتی که مستاجر با مالک به توافق نرسد، باید ملک را تخلیه کند.
  • حق «سرقفلی» بر خلاف حق کسب و پیشه یا مهارت به صورت خودکار ایجاد نمی‌شود، بلکه باید هنگام عقد قرارداد، مالک و مستاجر در این موضوع با هم توافق کنند. بنابراین در صورت عدم توافق در هنگام عقد قرارداد، عملا مستاجر هنگام تخلیه نمی‌تواند ادعایی داشته باشد.

انواع سرقفلی

  1. انتقال ملک با سرقفلی
  2. اجاره ملک و واگذاری با سرقفلی
  3. اجاره صرف ملک بدون اخذ سرقفلی

در دو مورد اول این امکان برای دارنده ی سرقفلی وجود دارد که سرقفلی خود را به فرد دیگری انتقال دهد، یا با در نظر گرفتن نرخ روز آن را به فروش بگذارد. با تخلیه ملک مورد دوم اتفاق می افتد و یا می تواند قیمت سرقفلی را با توجه به نرخ حاضر از مالک درخواست کند.

در مورد سوم در زمان تخلیه ملک مستاجر می تواند از موجر حق سرقفلی را طلب کند. البته در این مورد اجاره بهای پرداختی مستاجر  مبلغ اندکی از سرقفلی را شامل می شود. در حین انجام هر یک از این موارد ممکن است با معضلاتی همراه شوید پیشنهاد ما به شما راهنمایی از وکلای وکیل تاپ می باشد.راهنمای مراجعه به وکیل پایه یک دادگستری

مشاوره حقوقی فوری

مشاوره تخصصی تلفنی و متنی آنلاین با وکلای سراسر کشور

تعیین میزان سرقفلی

بر حسب قانون، میزان سرقفلی یا حق کسب از سوی دادگاه با توجه به موارد زیر تعیین می گردد:

  • موقعیت و مرغوبیت محل کسب یا تجارت
  • شرایط و کیفیت اجاره از لحاظ مزایایی که در اجاره‌نامه برای مالک یا مستاجر لحاظ شده است.
  • طول مدت اشتغال مستاجر به کسب و کار در محل اجاره و حسن شهرت او که در معروفیت محل اثر داشته است.

تفاوت سرقفلی با حق کسب و پیشه و تجارت

  1. حق سرقفلی به موجب ماده ۶ قانون روابط مؤجر و مستاجر مصوب ۱۳۷۶ و منابع معتبر فقهی عبارت از مال یا مبلغی است که مستأجر در بدو انعقاد قرارداد اجاره به اجاره دهنده میدهد و با پرداخت این مبلغ استحقاق دریافت معادل عادله آن را در زمان تخلیه پیدا می کند.
  2. ولی حق کسب و پیشه و تجارت در حقیقت عبارت از آن کسب شهرت و رونقی است که در ملک به واسطه اقدام مستأجر به وجود آمده است، چه مالی یا وجهی مستاجر به مؤجر بدهد یا ندهد.
  3. حق کسب و پیشه و تجارت تدریجی حاصل می شود و ممکن است اصلاً نیز چنین حقی ایجاد نشود ، به عبارت دیگر محتمل الحصول است و بستگی به عمل مستاجر دارد در حالی که حق سرقفلی قطعی الحصول است و به محض پرداخت مبلغ یا مال از جانب مستاجر به مؤجر ایجاد می شود.
  4. میزان و مقدار حق سرقفلی کاملا مشخص است ولی میزان و مقدار حق کسب و پیشه و تجارت قابل محاسبه نیست، امکان دارد در پایان عقد اجاره به واسطه تخلفی از طرف مستأجر کلاً ساقط شود یا اصلاً چنین حقی ایجاد نشود.
  5. حق سرقفلی قابل اسقاط است زیرا با پرداخت مبلغی از طرف مستأجر محقق می شود ولی حق کسب و پیشه جزء موارد مالم یجب است هرچند برخی بر این عقیده هستند که با انعقاد عقد سبب ایجاد شده است و شرط محقق شدن آن، حسن شهرت است.

 انتقال سرقفلی از طریق وکالت:

انتقال حق سرقفلی، کسب و پیشه یا تجارت از طریق وکالت صحیح نمی باشد و در غیر این صورت حق تخلیه برای مالک در اجرا می گردد. برای راهنمایی بیشتر در وکیل سرقفلی و مشاوره حقوقی به وکلای ما (حسین زینالی، توحید زینالی) مراجعه کنید.

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای
3 نظرات
  1. بهرام مصری می گوید

    خودداری مستاجر از پرداخت اجاره وتقاضای موجر طبق قرارداد بنگاهی مبنی بر تخلیه ملک در صورت نپرداختن اجاره بیش از یکماه

  2. نوروزی می گوید

    سلام شب بخیر
    آیا می توان نسبت به راُی صادره مانند بی توجهی های سنگین ، اظهارات خلاف واقع ، عدم تحقیق لازم توسط قاضی دیوان عدالت اداری به دادسرای انتظامی قضات شکایت کرد

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام این در صورت تخلف قاضی بله میتوانید

زمان پاسخ به دیدگاه شما از طرف وکلای سایت وکیل تاپ ۴۸ ساعت می باشد. درصورت نیاز به مشاوره فوری حقوقی میتوانید از این لینک نسبت به پرسش سوال خود اقدام کنید.



سوالات خود را از ما بپرسید

وکلای پایه یک ما اماده پاسخ به سوالات شما هستند