شکایت از صرافی ارز دیجیتال | تمامی مراحل و شرایط

وظیفه عمده صرافی ها تبدیل پول و منتقل کردن پول داخل و خارج کشور می باشد‌. پس در صرافی آنچه واقع می شود این است که واحد پول کشوری به کشور دیگر به نرخ روز تبدیل می شود.

همچنین صرافی ها به فروش شمش و سکه و حواله ارز های خارجی و… می پردازند و به طور کلی باید بگوییم که در لغت صرافی به معنای داد و ستد است. شروع به کار صرافی باید با مجوز بانک مرکزی صورت بگیرد و همچنین تابع قوانین و مقررات بانک مرکزی خواهد بود.

در ادامه همراه ما باشید تا از نحوه شکایت از صرافی و موارد مرتبط با آن مطالبی را بیان کنیم.

کارکرد صرافی چیست؟

 همانطور که در مقدمه گفته شد کارکرد اصلی صرافی که تحت نظر بانک مرکزی کار می کند مبادله پول کاغذی است(مثل تبدیل ریال به دلار و…). همچنین انجام حواله جات و خرید و فروش سکه و طلا از دیگر وظایف آن است.

بانک مرکزی هر روز میزان قیمت ارز را تعیین می کند و به اطلاع صرافی ها می رساند و این موضوع از طریق صفحه دیجیتال برای همه افراد مشخص است.

کارکرد صرافی چیست؟

چگونه از صرافی شکایت کنیم؟

اگر به هر دلیلی شما شکایتی از صرافی دارید؛ راه طرح شکایت و اعتراض سامانه ارتباط مردمی بانک مرکزی هست که می توانید از طریق آن اقدام به ثبت اعتراض و شکایت از صرافی کنید.

اما باید گفت که کانون صرافان نظارت مستقیمی بر صرافان دارد اما در مقابل بانک مرکزی نظارت غیر مستقیم بر صرافان دارد. امکان شکایت از طریق دادخواست در دادگاه نیز وجود دارد که به آن خواهیم پرداخت.

مشاوره حقوقی فوری

مشاوره تخصصی تلفنی و متنی آنلاین با وکلای سراسر کشور

شکایت از صرافی ارز دیجیتال

 اگر صرافی یا فرد دیگری در ازای پولی که دریافت می کند آن ارز دیجیتالی که شما می خواهید را پرداخت نمی کند؛ بهتر است از طریق دادگاه دادخواست ارائه دهید و آن را مطالبه کنید برای این امر هم می توان شکایت کیفری با وجود شرایط کلاهبرداری طرح کرد.

 اما برای مطالبه آن چه مورد معامله قرار گرفته می توانید علیه آن صرافی یا ارز دیجیتال از دادگاه الزام وی را بخواهید.

وکیل برای شکایت از صرافی ارز دیجیتال

برای شکایت در دادگاه ابتدا باید از طریق دفاتر خدمات قضایی اقدام به شکایت کرد. با توجه به پیچیدگی های ارز دیجیتال بهتر است قبل از اقدام، از وکالت وکیل دادگستری و یا مشاوره با وکیل متخصص این حوزه استفاده کنید. به این خاطر که این امور نو ظهور در واقع کمی پیچیده است و نیازمند تجربه علمی در این زمینه است‌.

اگر شما با مسئله ارز دیجیتال و بد قولی صرافی و افراد دیگر مواجه شده اید می توانید برای مشورت نسبت به طرح دعوا و تعیین خواسته با مشاوران و وکلای متخصص این امر در موسسه وکیل تاپ در ارتباط باشید.

در واقع این که شما از دادگاه چه می خواهید بسیار مهم است که چگونه در دادخواست مطرح می شود.

وکیل برای شکایت از صرافی ارز دیجیتال

شکایت کلاهبرداری از صرافی دیجیتال

وقتی شما معامله ارز دیجیتال کرده اید و برای تان آشکار شده است که از ابتدا قصدش فریب شما و گرفتن پول بوده می توانید از طریق دادگاه شکایت کیفری به عنوان کلاهبرداری را نیز مطرح کنید. برای این کار بهتر است جهت اطمینان از طرح شکایت با وکلا و کارشناسان این زمینه مشورت نمایید.

مراحل شکایت از صرافی به بانک مرکزی

برای این کار لازم است وارد سایت و سامانه بانک مرکزی شوید به و در قسمت ثبت شکایت و درخواست، شکایت خود را مطرح کنید لینک مستقیم آن برای شما درج شده است. با ورود به این لینک مستقیم وارد قسمت ثبت شکایت می شوید. www.crm.cbi.ir/createrequest

وارد شوید و پس از ثبت شکایت می توانید با کد رهگیری دریافت شده از روند رسیدگی و پیگیری آن مطلع شوید.

شکایت از صراف به کانون صرافان و دادگاه

برای شکایت از یک صرافی افراد می توانند به کانون صرافان نیز مراجعه کنند و در این باره با شواهد و مستندات خود، شکایت خود را ثبت کنند تا رسیدگی شود‌. کانون صرافان ظرف ۲ هفته به این امر رسیدگی می کند و نتیجه را به اطلاع فرد می رساند. شکایت از صرافی به کانون صرافان و بانک مرکزی همزمان امکان پذیر است.

راه دیگر شکایت از صرافی راه عمومی آن مثل غالب موارد دیگر است که همان مراجعه به دادگستری خواهد بود.

 دادگستری در واقع محل محاکمه عمومی و اغلب موارد در اینجا رسیدگی می شود به جز برخی موارد که در مراجع دیگر قابل رسیدگی است.

شکایت از صرافی به سازمان تعزیرات

سازمان تعزیرات حکومتی زیر مجموعه وزارت دادگستری است و از طریق این سازمان هم امکان شکایت از صرافان وجود دارد. این سازمان معمولا به مواردی مثل عرضه خارج از شبکه، احتکار، اجرا نکردن قوانین قیمت گذاری، عدم عرضه کالا و… رسیدگی می کند.

برای شکایت از سازمان تعزیرات حکومتی می توان هم به صورت حضوری اقدام به ثبت شکایت کرد و هم می توان به صورت آنلاین با ورود به سامانه شکایت خود را ثبت کنید. از طریق تماس تلفنی هم می توان نسبت به این امر اقدام کرد.

شکایت از صرافی به سازمان تعزیرات

نتیجه گیری

ارز دیجیتال از مسائل امروزه حقوقی است که اطلاعات حقوقی راجع به آن هنوز گسترده نشده لذا به این خاطر توصیه می شود معاملات این حوزه را با احتیاط انجام دهید و در صورت بروز مسائل حقوقی نیز با وکلا و کارشناسان این حوزه مشورت نمایید.

سوالات متداول

تبدیل پول و خرید و فروش طلا و ارز های دیجیتال از وظایف و کارکرد های صرافی است.

وقتی پای معامله در میان است اگر چه راههای مختلف شکایت وجود دارد ولی در این زمینه باید دادخواست تقدیم دادگاه کرد و از طریق آن یا الزام فرد به پس دادن پول را بخواهید و یا الزام به اجرای تعهد را.

با ثبت شکایت در کانون صرافان و یا سایت بانک مرکزی و همچنین از طریق دادگاه میتوان اقدام به این کار کرد اما وقتی شما معامله ای را انجام داده اید و فرد تخلف میکند باید به دادگاه مراجعه کرد.

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای
28 نظرات
  1. محمد می گوید

    با عرض سلام،نیاز به کمک و راهنمایی شما داشتم.
    من چند ماه پیش ارز دیجبتال BRG خرید کرده بودم،ولی الان از تو صفحه ام پاک شده به دلیل کلاهبرداری چند نفر که دستگیر هم شدن،من باید کجا ثبت شکایت کنم.
    ممنون میشم راهنماییم کنید،دستم هیجا بند نیست.🙏🙏🙏🙏🙏🙏🙏🙏🙏🙏🙏🙏🙏🙏

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام: باید به دادسرای جرایم رایانه ای شکایت نمایید؟

  2. حسین می گوید

    سلام من از صرافی کوینکس به صرافی بیت ۲۴ارز انتقال دادم مدارکش هم موجوده ولی به کیف پولم نیومده پشتیبانی صرافی هم چت کردم گفت چند روز باس صبر کنی الان یک هفته شده و امروز گفت که ارز شما خارج از دسترسه من برا شکایت باید چکار کنم کجا شکایت کنم ممنون میشم راهنمایی کنین تشکر

    1. زینالی می گوید

      سلام: از صرافی که ارز را ازش خریداری کرده اید اگر مطمئن هستید که اون ارز را به شما نمی دهد بابد از طریق دادسرای جرایم رایانه ای اقدام به شکایت کرده و بابت اینکه شمارو به نوعی دور زده بابت کلاهبرداری با بهمراه داشتن فیش واریزی شکایت نمایید برای راهنمایی بیشتر از طریق وکلای انلاین وکیل تاپ کمک بگیرید.

  3. بهنام می گوید

    با سلام.چنوقت پیش صرافی هات بیت ی ارزایی رو پشتیبانی کرد و گفت در صورت استیک و فارم کردن ۸۰۰۰۰ درصد سود سالیانه دریافت میکنید.من کلی خرید کردم از چند ارز.بعد چند روز سود بعضیا رو ورداشت و کلا همه ارزا رو ۱۰ برابر قیمتش رو پایین کشید و دیگه از خیلیاشون پشتیبانی نکرد.الان تکلیف اینهمه متضرر چی میشه ب کجا باید شکایت کرد؟

    1. زینالی می گوید

      سلام: باید دادخواست ضررو زیان را به دادگاه کیفری تقدیم نمایید و درخواست رسیدگی نمایید.

  4. علی صالحی می گوید

    سلام من در صرافی آبان تتر خریدوفروش میکردم که بعدازمدتی فهمیدم این صرافی قیمت فاکتور ارز خریداری شده ازش خیلی بالاتر ازقیمت اعلامی هست بعدازاین موضوع رواین مسئله حساس شدم رفتم صرافی تقاضای فایل خریدوفروشهامو کردم که تو فایلهاهم کلی خریدوفروش هست که من انجام ندادم چون مبلغ ارزها بالای ۱۵ میلیارد بود وتعداد ارزها زیاد خریدوفروشهای انجام شده رونمیفهمیدم الان ظرف ۳ ماه کل پول ازبین رفته بدلیل گرانفروشی وخریدوفروشهایی که من انجام ندادم چی پیشنهادمیدین

  5. پرویز می گوید

    سلام.من اشتباهی مقدار قابل توجهی دوج از کیف پولم به صرافی hitbtc منتقل کردم ولی بعد از اشتباهم اومدم برداشت کنم با اینکه قبلآ احراز هویت شده بودم ولی خروجی دوج تو صرافی آفلاین هست ولی ورودی آنلاین هست متأسفانه قیمت دوج تو صرافی یک پنجم قیمت جهانی هست پشتیبانی میگه بیا تتر کن بعد برداشت کن میگه صرافی برای دوج مشکل داره اگر بخوام تتر کنم خیلی ضرر میکنم تازگی متوجه شدم هشت ماه هست این مشکل وجود داره. لطفآ راهنمایی کنید که مشکل من چطوره حل خواهد شد. باتشکر

  6. parviz می گوید

    سلام.من اشتباهی مقدار قابل توجهی دوج از کیف پولم به صرافی hitbtc منتقل کردم ولی بعد از اشتباهم اومدم برداشت کنم با اینکه قبلآ احراز هویت شده بودم ولی خروجی دوج تو صرافی آفلاین هست ولی ورودی آنلاین هست متأسفانه قیمت دوج تو صرافی یک پنجم قیمت جهانی هست پشتیبانی میگه بیا تتر کن بعد برداشت کن میگه صرافی برای دوج مشکل داره اگر بخوام تتر کنم خیلی ضرر میکنم تازگی متوجه شدم هشت ماه هست این مشکل وجود داره. لطفآ راهنمایی کنید که مشکل من چطوره حل خواهد شد. باتشکر

  7. ماهان می گوید

    سلام من از صرافی سردار اکسچنج ۱ میلیون برداشت زدم ۳ هفته است اما به حسابم نیومده اونوقت پیام داده به حساب شما شبا شده کل دار و ندارم همون بوده باید چیکار کنم

    1. زینالی می گوید

      سلام: می توانید علیه صرافی اقدام به شکایت نمایید

  8. ناشناس می گوید

    با سلام خدمت شما عزیزم خسته نباشید و موفق باشید انشالله
    بنده از شما کمک میخواستم اگه امکان داره به من کمک و راهنمایی بفرمایید من کارمند هستم که یه خورده پول نقد داشت متاسفانه در یکی از صرافی‌ها (admin.bitex24.com) سرمایه گذاری کردم روی رمز ارزهای دیجیتال .
    با توجه به اینکه دیدم در مدت ضرر هستم، ارزهای دیجیتال فروختم و صرافی خواستم که پولم را به حسابم واریز کند(در ۲۶ اردیبهشت سال جاری) ولی تا این لحظه واریز نکرده و هر موقع که پیگیر میشم جواب درست حسابی از ایشان دریافت نمیکنم همش میگن که در لیست بانک واریزی قرار دارد.
    در حالیکه در پلتفرم خود صرافی نوشته که ظرف ۴۸ ساعت خرید و فروش انجام میشه و حساب تسویه می‌شود در حالی که حدود دو هفته است که پول من حدود ۱۰ میلیون تومان تو حساب ایشان هست و متاسفانه به حساب بانکی من واریز نکردن، با تشکر از شما اگه لطف کنید و کمکم باشید. خیلی ممنون میشم

  9. شهاب می گوید

    سلام
    الان ۳ ماه هستش که صرافی بیتکس ۲۴ پولمو نمیده هروز میگه در صف واریز قرار دارید ۷۰ میلیون تومان پولمو نگه داشته و حتی حاضر نیست ارز هم بفروشه گویا خیلی از کاربراشون این مشکلو دارن لطفا راهنمایی کنید

  10. شایان می گوید

    سلام
    الان ۳ ماه هستش که صرافی بیتکس ۲۴ پولمو نمیده هروز میگه در صف واریز قرار دارید ۷۰ میلیون تومان پولمو نگه داشته و حتی حاضر نیست ارز هم بفروشه گویا خیلی از کاربراشون این مشکلو دارن حتی مدیرانش هم پاسخگو نیستن محل دفترشون کرمان هستش لطفا راهنمایی کنید

  11. حبیب می گوید

    سلام من از صرافی سردار اکسچنج ۱میلیون برداشت زدم هنوز به حسابم نیومده الان بیشتر از یه ماه گذشته در صورتی که پیام داده به حساب شبا شده الان من باید چیکار کنم

  12. حامد می گوید

    سلام بنده حدودا ۹۰ میلیون پولمو از صرافی بیتکس ۲۴ برداشت زدم از تاریخ ۲۰ فروردین تا به الان که ۲۱ خرداد هست هیچ پگلی به حسابم واریز نشده و جواب درست و حسابی نمیدن و میگن در حال بررسی حساب ها هستیم
    الان دو ماهه پولمو نگه داشتن یه راهنمتیی بکنید ببینیم باید چیکار کنیم چجوری شکایت کنیم

    1. زینالی می گوید

      سلام: می توانید از طریق سامانه بانک مرکزی علیه صرافی شکایت نمایید و یا از طریق دادگاه الزامش نمایید تا مبلغ شما را واریز نماید و هم می توانید بابت کلاهبرداری از این صرافی شکایت نمایید

  13. حامد می گوید

    خیلی ممنون جناب زینالی بابت راهنماییتون
    فقط این نکته رو بگم که منظورم از صرافی، صرافی ارز دیجیتال هستش bitex24
    فرایند شکایت باز به همون صورته؟

    1. زینالی می گوید

      سلام: بله

  14. حسینی می گوید

    سلام
    چیکار کنم با بیتکس ۲۴
    ۱۰۰میلیوم پول دادم که معامله کنم که نمیتونم پس بگیرم
    مثل بقیه به من جواب سر بالا میدن

  15. علی می گوید

    سلام ۱۴۰ میلیون پولمو بیتکس ۲۴ الان ۳ ماهه نمیده بدبخت شدم

  16. کیا می گوید

    سلام خسته نباشین ، من حدود ۱۶ ماه پیش خواستم مبلغی تتر از کیف پولم به صرافی والکس انتقال بدم منتها شبکه انتقال رو اشتباه انتخاب کردم و گفتن پولت باید بازیابی بشه و این پروسه ۳ تا ۶ ماه میکشه الان ۱۶ ماهه دارن منو سرکار میزارن تکلیف چیه باید چیکار کنم؟

  17. حمید می گوید

    سلام وقت بخیر من در صرافی ایرانی مدت ۲سال ارزدیجیتال ترید میکردم امروز صرافی حساب کاربری منو بسته میگه چرا تو سود کردی ازواتساپ پیام فرستاده تو کلاهبرداری کردی برو پول تواز هر کی دوس داری بگیر مادیگه پولی بهت نمیدیم شکایت چجوری تنطیم کنیم لطفا راهنمایی کنید ممنون

    1. زینالی می گوید

      سلام: شما باید یک شکواییه تنظیم نمایید و مطالبه ارز دیجیتال خودتان را داشته باشید

  18. حمید می گوید

    سلام حدود وماه پیش شخصی بخاطرشرایط گرفتاری سواستفاده کرد مرا اغفال کرد وبخاطر بدهی مهریه مسعودیه حساب هایم ازین حسابهای ارزی بنام اینستند والت برام باز کرد وکل سرمایه را تبدیل به دلار کرد پول مهریه ورثها بود به مبلغ ۴۵هزار دلار تو همبن حساب اینستندوالت که خودش باز کرده بود برام انتقال داد.و من که هیچ سردرنمیاوردم بعد از چندروز کلا موجودیه من صفر شد ومن مدتها پرسجو اینا فهمیدم که او کلاهبردار هست تماسی که با او گرفتم مرا حتی مورد وحاشی و تمسخر قرار داد فردای آن روز کلا حساب از گوشیم پاک شد واین فرد که دکتر خودشو جلوه داده من همه ویس ها آدرس حساب وهمه چیز را دونه دونه مدرک دارم ازین فرد وخواهش میکنم یکی کمکم کنه تا ازاین شیاد من بتوانم پولم را پس بگیرم خاهش میکنم ۰۹۱۹۳۴۸۲۶۶۷ داوری

  19. رضا می گوید

    از بیتکس ۲۴وجه برداشت زدم هی سر میدونه میگه توی صف برداشتین چی کار کنم

  20. محمدخان می گوید

    از بیتکس۲۴ ۳۰ روزه که برداشت ۹۰میلیون پول زدم و پاسخگو نیست . فقط خواستم بقیه با این پلتفرم کار نکنند.

  21. ابراهیم می گوید

    سلام حدودا ۳۰۰ میلیون تو بیتکس ۲۴ پول دارم الان حدودا یکساله نمیدن سایت بانک مرکزی شکایت ثبت کردم ولی تماس گرفتن گفتن این موضوع به ما مربوط نمیشه. تمام کاربرا به این بدبختی دچار شدن خواهشا یجوری راهنمایی کنید تا فلنگو نبستن بتونیم به پولمون برسيم قشنگ پول همه رو ۶ ماه نگه میدارن کلی باهاش کار میکنن اوج حروم خوری و لجن خوری این کارشون

زمان پاسخ به دیدگاه شما از طرف وکلای سایت وکیل تاپ ۴۸ ساعت می باشد. درصورت نیاز به مشاوره فوری حقوقی میتوانید از این لینک نسبت به پرسش سوال خود اقدام کنید.



سوالات خود را از ما بپرسید

وکلای پایه یک ما اماده پاسخ به سوالات شما هستند