اقدامات ضروری که پس از تجاوز باید انجام دهید

یکی از جرایمی که امروزه در سطح جامعه به وقوع می پیوندد. تجاوز جنسی است. این جرم زمانی رخ میدهد که با فردی که راضی نیست رفتار جنسی انجام بگیرد. طبق آمار و ارقام ۹۰ درصد از قربانیان تجاوز جنسی خانم ها هستند ولی این جرم اختصاص به قربانیان خانم ندارد، بلکه کودکان و مردان نیز گاهی مورد تجاوز جنسی قرار میگیرند. شخص مرتکب ممکن است بنا به دلایل متفاوتی اقدام به جرم کرده باشد مثلا ممکن است به دلیل خصومت یا انحراف جنسی و یا مستی و … اقدام به ارتکاب این جرم کرده باشد.

تجاوز جنسی یکی از دردناک ترین آسیب هایی است که ممکن است فرد در طول زندگی خود تجربه کند که علاوه بر صدمه جسمی که به وی وارد گردیده ممکن است او دچار صدمات روحی فراوانی نیز گردد. قربانیان تجاوزات جنسی معمولاً به دلایلی که مهمترین آن ترس از خانواده و حفظ آبرو می باشد سعی در پنهان کردن این موضوع دارند ولی باید برای بهبود حال خود و جلو گیری از اقدامات مجدد شخص متجاوز با قربانی و یا اشخاص دیگر این موضوع مورد رسیدگی قضایی قرار گیرد چرا که رسیدگی قضایی علاوه بر اينكه سبب مجازات مرتکب ميشود سبب پیشگبری از جرایم مشابه نیز خواهد بود. در این مطلب اقداماتی که شخص قربانی باید پس از مورد تجاوز قرار گرفتن انجام دهد معرفی نماییم.

انواع مختلف تجاوز

از منظر قانونی تجاوز جنسی در دو صورت محقق میگردد به عبارت دیگر دو نوع تجاوز جنسی وجود داد که نوع اول آن تجاوز اجباری است و منظور از آن ایجاد ارتباط جنسی با شخصی است که راضی به این امر نیست، نوع دوم تجاوز جنسی ایجاد رابطه با افراد کم سن و سال است یعنی افرادی که به سن قانونی نرسیده اند در این نوع تجاوز جنسی ممکن است رابطه ایجاد شده حتی با میل و رضایت شخص انجام شده باشد ولی چون سن وی از نظر قانونی به حد مجاز نرسیده مسئول عمل خود نبوده و اقدام طرف مقابل تجاوز جنسی محسوب می گردد.

بعد تجاوز چه باید کرد

اقدامات پس از تجاوز

شخص قربانی باید دو دسته از اقدامات را پس از مورد تجاوز قرار گرفتن انجام دهد دسته اول شامل اقدامات پزشکی می شود، این اقدامات برای جلوگیری و درمان آسیب های جسمی است که ممکن است برای فرد ایجاد شده و یا ایجاد شود. دسته دوم از اقدامات لازم پس از مورد تجاوز جنسی قرار گرفتن اقدامات قانونی می باشد.

همانطور که گفته شد در اکثر مواقع اشخاص سعی در پنهان نمودن این نوع جرایم دارند ولی اقدامات قانونی که به آنها اشاره خواهیم نمود برای طرح دعوا علیه متجاوز در محکمه و همچنین اعاده حیثیت و گرفتن غرامت از وی و یا از اداره قربانیان این جرایم لازم و ضروری است.


بیشتر بخوانید: خیانت در زندگی مشترک


مشاوره حقوقی فوری

مشاوره تخصصی تلفنی و متنی آنلاین با وکلای سراسر کشور

اقدامات قانونی لازم در خصوص تجاوز جنسی

اولین اقدامی که شخص قربانی تجاوز و یا خانواده وی باید انجام دهند؛ تماس حاصل نمودن با پلیس برای صورتجلسه کردن وضعیت موجود می باشد. پلیس پس از حضور تمام مدارک و شواهد را صورتجلسه خواهد نمود حتی رفتارهای هیجانی لحظه های بعد از وقوع تجاوز نیز توسط پلیس در صورتجلسه قید می گردد که می تواند در اثبات جرم در دادگاه مورد توجه قرار گیرد.

در ۲۴ الی ۴۸ ساعت اولیه تجاوز جنسی باید شخص قربانی به پزشکی قانونی مراجعه نماید و در صورتی که شخص مراجعه به پزشکی قانونی را به بیش از این مدت به تاخیر بیندازد ممکن است آثار جرم از بین برود در فاصله وقوع تجاوز تا مراجعه به پزشکی قانونی لازم است شخص قربانی از انجام اقداماتی مانند حمام کردن یا مسواک زدن خودداری کرده و لباس هایی را که در زمان وقوع تجاوز بر تن داشته است در پلاستیک در بسته جهت ارائه به پزشکی قانونی نگهداری کند و تمام جزئیات به ویژه زمان و مکان وقوع جنایت را یادداشت کند. به این دلیل شخص باید از انجام این اقدامات خودداری کند چون با انجام دادن این اقدامات آثار جرم از بین خواهد رفت ولی اگر آثار تجاوز روی لباس یا ملحفه قربانی به جای مانده باشد تا سال های زیادی نیز می توان با استفاده از آن آثار که DNA از جمله آن است که شخص متجاوز را شناسایی نمود. لازم به ذکر است در پزشکی قانونی در صورتی که شخص فکر می کند داروی خواب آور یا مواد مخدر یا الکل به وی داده شده است، می‌تواند درخواست نماید تا پزشکی قانونی از طریق آزمایش خونی که از وی می گیرد این موضوع را نیز مورد توجه قرار داده و در در گزارش خود قید نماید.

تجاوز جنسی

اقدام بعدی شخص طرح شکایت از متجاوز می باشد که معمولاً در دادسرای محل وقوع جرم مطرح می گردد این شکایت می تواند عناوین متفاوتی را داشته باشد که عنوان بستگی به نوع تجاوز دارد، مانند عنوان تجاوز به عنف یا… . در مراجع کیفری با توجه به اینکه زمان در جرائم تجاوزات جنسی نقش مهمی دارد تفاوتی بین رسیدگی به این جرایم و سایر جرایم وجود ندارد و به آنها به صورت ویژه رسیدگی نمی گردد بنابراین بهتر است که شخص در همان ابتدا برای اینکه نشانه های تجاوز از بین نرود درخواست دستور موقت کند تا با این اقدام خود سبب شود به پرونده وی زودتر رسیدگی گردد.

بر اساس ماده ۳۰۶ قانون آیین دادرسی کیفری به جرایم منافی عفت بر خلاف سایر جرایم که ابتداً توسط دادسرا تعقیب صورت می‌گیرد و سپس پس از صدور قرار نهایی و کیفرخواست پرونده به دادگاه ارجاع می‌گردد، به صورت مستقیم در دادگاه صالح رسیدگی خواهد گردید. بنابراین در پرونده های تجاوز جنسی دادسرا به امر تعقیب و تحقیق نمی پردازد و پس از مطرح شدن شکایت پرونده مستقیم به دادگاه ارجاع می گردد.

همچنین به استناد ماده ۱۰۲ قانون آیین دادرسی کیفری در جرایم منافی عفت، هرگونه تعقیب و تحقیق ممنوع می باشد مگر اینکه پرونده دارای شاکی باشد و یا اینکه جرم در منظر عمومی واقع شده باشد یا به عنف و یا سازمان یافته باشد که در این موارد تعقیب و تحقیق فقط در محدوده شکایت و یا اوضاع و احوال مشهود توسط دادگاه انجام می گیرد. بنابراین به طور خلاصه باید گفت که در پرونده های منافی عفت از جمله پرونده های در خصوص تجاوزات جنسی پرونده به صورت مستقیم در دادگاه مطرح شده و در صورتی که شاکی داشته باشد تعقیب و تحقیق در محدوده شکایت توسط قاضی دادگاه انجام خواهد گرفت.

لازم به ذکر است که پس از تقدیم شکایت با نامه قضایی که مقام قضایی صادر می کند شاکی می تواند به کلانتری مراجعه نموده و در صورت شناخت شخص متجاوز، به همراه مامور به محل زندگی او مراجعه کرده و از این طریق شکایت او به متجاوز ابلاغ گردد و در همان لحظه او را به همراه مامور به کلانتری آورد. این اقدام میتواند از فرار متهم جلوگیری کند.

پس از مطرح شدن پرونده در دادگاه، جلسه رسیدگی تشکیل خواهد شد. در جلسه رسیدگی شاکی باید ادله خود را ارائه دهد که ادله این جرم مانند سایر جرایم عبارتند از اقرار و شهادت و علم قاضی که معمولاً دو مورد اول در این جرم بی کاربرد هستند چرا که اقرار شخص متجاوز بر علیه خود امری بعید می باشد و همچنین به دلیل پنهانی بودن تجاوزات جنسی معمولاً شاهدی وجود ندارد تا به عنوان دلیلی بتوان از شهادت او استفاده نمود بنابراین تنها دلیل باقیمانده علم قاضی است. علم قاضی با توجه به مواردی مثل گزارش اولیه پلیس، نظریه پزشکی قانونی، اظهارات متهم در جلسه رسیدگی و عکس و مدارک الکترونیک از جمله تهدید قربانی از جانب متهم از طریق پیامک و… حاصل میگردد.

مجازات شخص متجاوز

مجازات شخص متجاوز

پس از پایان رسیدگی دادگاه اقدام به صدور حکم  علیه شخص متجاوز خواهد نمود.

در قانون مجازات اسلامی جرمی به نام تجاوز جنسی مورد جرم انگاری قرار نگرفته است ولی جرمی به نام تجاوز و زنای به عنف پیش بینی گردیده که مجازات آن با توجه به وسیعتر شدن محدوده ی تعریف تجاوز جنسی طبق تبصره۲ ماده ۲۲۴ قانون مجازات اسلامی، قابل تسری به تجاوزات جنسی نیز خواهد بود.


بیشتر بخوانید: نمونه شکوائیه زنای به عنف


به استناد ماده ۲۲۴ قانون مجازات اسلامی در صورتی که تجاوز صورت گرفته از موارد زنای به عنف و اکراه باشد مجازات شخص اعدام خواهد بود. همچنین در صورتی که فرد در حال بیهوشی و خواب یا مستی با قربانی تجاوز، زنا نماید رفتار او در حکم زنای به عنف بوده و موجب اعدام است

همچنین به موجب ماده ۲۳۱ قانون مجازات اسلامی در موارد زنای به عنف و در حکم آن در صورتی که زن باکره باشد مرتکب علاوه بر مجازات مقرر به پرداخت ارش بکاره و مهرالمثل محکوم می‌شود و اگر زن باکره نباشد مرتکب باید علاوه بر مجازات مقرر مهرالمثل زن را بپردازد.

لازم به ذکر است چنانچه به هردلیل برای  مثال ازبین رفتن آثار جرم،نبود دلایل کافی و… جرم تجاوز اثبات نشود موضوع می تواند مشمول ماده۶۳۷قانون مجازات اسلامی باشد و فرد خاطی به شلاق تا ۹۹ضربه محکوم شود.

تجاوز جنسی در خمینی شهر اصفهان

موضوع تجاوز گروهی به تعدادی از زنان در خمینی‌شهر اصفهان در سوم خرداد ۹۰ و در باغی در اطراف خمینی‌شهر اتفاق افتاد که طی آن تعدادی افراد شبانه وارد باغ شده و به گفته رئیس کل دادگستری استان اصفهان با به کار بردن الفاظی مانند حاجی، سید، برادر و غیره سعی در معرفی خود به عنوان نیروهای بسیجی داشتند که در پایان با جداسازی زنان و مردان، زنان را با خودروی سمند حاضر در محل به باغ دیگری منتقل کرده و در آنجا به آنها تجاوز کردند. اتهامات وارد بر آن ها مشارکت در آدم‌ربایی با وسیله نقلیه نسبت به شش نفر خانم،حبس غیرقانونی نسبت به هشت نفر آقا، ایراد ضرب و جرح عمدی نسبت به تمامی شکات که ۱۴ نفر هستند، سرقت مقرون به آزار، زنای به عنف و اکراه

بر اساس رأی شعبه ۱۸ دادگاه کیفری استان اصفهان در جلسه دوم دادگاه در تاریخ ۱۸ شهریور، چهار نفر از متهمان حادثه خمینی شهر به اعدام محکوم شدند که حکم اعدام این چهار تن در بیستم مهر ماه همان سال در ملاء عام اجراء شد متهم دیگری به ۲۸ سال حبس تعزیری و ۱۵۴ ضربه شلاق محکوم شد. براساس رأی این دادگاه هر یک از متهمان شامل ۱۰سال حبس و ۷۴ ضربه شلاق تعزیری به دلیل مشارکت در سرقت مقرون به آزار، ۱۵ سال حبس تعزیری به دلیل مشارکت در آدم‌ربایی، سه سال حبس تعزیری به دلیل حبس غیرقانونی مردان و ۸۰ ضربه شلاق به دلیل شرب خمرمحکوم شدند. یک متهم این حادثه تبرئه و پرونده یک متهم دیگر  مفتوح ماند.

برای مطالعه بیشتر و درک جامع تر موضوع زنا  می توانید به کتاب جرم زنا در رویه دادگاه ها به قلم گروه پژوهش از انتشارات چراغ دانش رجوع نمایید.”

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۴.۸ از ۵
از مجموع ۴ رای
زمان پاسخ به دیدگاه شما از طرف وکلای سایت وکیل تاپ ۴۸ ساعت می باشد. درصورت نیاز به مشاوره فوری حقوقی میتوانید از این لینک نسبت به پرسش سوال خود اقدام کنید.



سوالات خود را از ما بپرسید

وکلای پایه یک ما اماده پاسخ به سوالات شما هستند