تفاوت کفالت مطلق و موقت چیست؟

عقد کفالت یکی از عقود معین است که نوعی تعهد به نفع ثالث است و برای احضار شخص ثالثی این عقد، منعقد می شود.  تعهد فرد به احضار مکفول عنه (شخصی که باید حاضر کند) در واقع تعهد به نتیجه است. طبق ماده ۷۳۴ قانون مدنی؛ کفالت عقدی است که به موجب آن احد طرفین در مقابل طرف دیگر احضار شخص ثالثی را تعهد می کند. ‌متعهد را کفیل، شخص ثالث را مکفول و طرف دیگر را مکفول‌له می گویند. کفالت انواع مختلف دارد؛ طبق ماده ۷۳۷ قانون مدنی؛ کفالت ممکن است مطلق باشد یا موقت و در صورت موقت بودن باید مدت آن معلوم باشد. در صحت کفالت علم کفیل به ثبوت حقی بر عهده مکفول شرط نیست بلکه دعوی حق از طرف مکفول‌له کافی است اگر چه مکفول ‌منکر آن باشد.

انواع کفالت چیست؟

طبق ماده ۷۳۷ قانون مدنی؛ کفالت ممکن است مطلق باشد یا موقت و در صورت موقت بودن باید مدت آن معلوم باشد.  کفالت موقت اعم از کفالت با مدت محدود و کفالت با التزام موجل است. همچنین ممکن است شخص دیگر، کفیل کفیل شود.

در کفالت مطلق، مکفول‌له هر وقت بخواهد میتواند احضار مکفول را تقاضا کند ولی در کفالت موقت قبل از رسیدن موعد حق مطالبه ‌ندارد. کفیل، باید مکفول را در زمان و مکانی که تعهد کرده است حاضر نماید و الا باید از عهده حقی که بر عهده مکفول ثابت میشود برآید. قابل ذکر است در هر دو نوع کفالت موقت باید مدت معلوم باشد. نتیجه جهل به مدت کفالت یا اجل التزام، بطلان عقد است.  جایی که موعد احضار در آینده قابل تعیین باشد (مانند جلسه دادرسی)، کفالت صحیح است.  در کفالت موقت اگر آغاز آن معین نشود، ظاهر بر شروع مدت از زمان انعقاد کفالت است. ماده ۷۴۱ قانون مدنی؛ اگر کفیل ملتزم شده باشد که مالی در صورت عدم احضار مکفول بدهد باید به نحوی که ملتزم شده است عمل کند.

مشاوره حقوقی فوری

مشاوره تخصصی تلفنی و متنی آنلاین با وکلای سراسر کشور

کفالت موقت و مطلقمحل تسلیم برای عقد کفالت

اگر در کفالت محل تسلیم معین نشده باشد؛ کفیل باید مکفول را در محل عقد تسلیم کند مگر اینکه عقد منصرف به محل دیگر باشد. طبق ماده ۷۴۳ قانون مدنی؛ اگر مکفول غایب باشد به کفیل مهلتی که برای حاضر کردن مکفول کافی باشد داده می شود.  چنانچه کفیل، مکفول را در غیر زمان و مکان مقرر یا بر خلاف شرایطی که کرده‌اند تسلیم کند؛ قبول آن بر مکفول ‌له لازم نیست منتها اگر قبول ‌کرد کفیل بری میشود و همچنین اگر مکفول‌له بر خلاف مقرر بین طرفین تقاضای تسلیم نماید؛ کفیل ملزم به قبول نیست.

طبق ماده ۷۴۵ همان قانون؛ هر کس شخصی را از تحت اقتدار ذیحق یا قائم‌مقام او بدون رضای او خارج کند در حکم کفیل است و باید آن شخص را حاضر کند والا ‌باید از عهده حقی که بر او ثابت شود بر آید.

بری الذمه شدن کفیل

مطابق ماده ۷۴۶ قانون مدنی؛ در موارد ذیل کفیل بری می شود:ایکون کفالت موقت و مطلق

  1. در صورت حاضر کردن مکفول به نحوی که متعهد شده است.
  2. در صورتی که مکفول در موقع مقرر شخصاً حاضر شود.
  3. در صورتی که ذمه مکفول به نحوی از انحاء از حقی که مکفول‌له بر او دارد بری شود.
  4. در صورتی که مکفول‌له کفیل را بری نماید.
  5. در صورتی که حق مکفول‌له به نحوی از انحاء به دیگری منتقل شود.
  6. در صورت فوت مکفول.

امتناع مکفول له

هر گاه کفیل، مکفول خود را مطابق شرایط مقرره حاضر کند و مکفول له از قبول آن امتناع نماید کفیل می تواند احضار مکفول و امتناع مکفول له را با شهادت معتبر نزد حاکم و یا احضار نزد حاکم اثبات نماید. فوت مکفول‌له موجب برائت کفیل نمیشود. طبق ماده ۷۴۹ قانون مدنی؛ هر گاه یک نفر در مقابل چند نفر از شخصی کفالت نماید به تسلیم او به یکی از آنها در مقابل دیگران بری نمیشود.

در صورتی که شخصی کفیلِ کفیل باشد و دیگری کفیل او و هکذا هر کفیل باید مکفول خود را حاضر کند و هر کدام از آنها که مکفول ‌اصلی را حاضر کرد او و سایرین بری میشوند و هر کدام که به یکی از جهات مزبوره در ماده ۷۴۶ بری شد کفیل‌های مابعد او هم بری می شوند. هر گاه کفالت به اذن مکفول بوده و کفیل با عدم تمکن از احضار حقی را که به عهده او است ادا نماید و یا به اذن او ادای حق کند ‌میتواند به مکفول رجوع کرده آنچه را که داده اخذ کند و اگر هیچ یک به اذن مکفول نباشد حق رجوع نخواهد داشت.

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای
12 نظرات
  1. سیامک می گوید

    باسلام..من کفیل مادرم هستم ودرشهردیگه ک حدود۳۰۰کیلومتر دوره به صورت پیمانی پرستارهستم..ازمادرم دورم..قانونی هست ک بشه ب اون استناد کرد تا انتقالی من جوربشه ومن ب تونم ب مادرم ک واقعا نیازمند خدمت وکمک مالی ومعنوی هستش خدمت کنم وب شهرخودم منتقل بشم

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام از سازمان مربوطه استعلام بگیرید شرایط انتقالی رو که کفالت مادر جزئش هست یا نه

  2. علیرضا می گوید

    سلام خسته نباشید بنده ازدواج مجدد کردم و همسرم فرزندی پسری دارد که دادگاه حضانت بچه را به ایشان داده بنده هم کفالتی در قبال بچه نداده ام الان نمیتونم باهاش با بچه زندگی کنم خواستم بدونم چکار باید بکنم ممنون

    1. وکیل تاپ می گوید

      سلام تصمیم با خود شماست سوال شما دارای جنبه ی حقوقی نیست

  3. امين می گوید

    سلام من پدرم فوت كرده و كفالت مادرم رو برادر بزرگم گرفته و از خدمت سربازي معاف شده الا زن داره و بچه داره و اصلا شهري كه ماهستيم نيست و كلامادرم با من زندگي ميكنه قانون چي ميگه من برم خدمت مادرم تنها بمونه كفالت رو دادن به كسي كه اصلا پيشش نيست نه خدمت ميتونم برم نه ميتونم ازدواج كنم نه ميتونم شغل دولتي داشته باشم.ممنون ميشم اگه راهنمايي بفرمايد

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام: با شماره ۰۲۱۹۱۰۰۲۰۹۰تماس بگیرید.

  4. امیر می گوید

    سلام پدرم سا۹۲ لگن پاشو عمل کرده الان یکی از دکترای متخصص شهرم اونو از کار افتاده اعلام کرد علاوه بر این بیماری بیماری همچون کوتاه و بلندی دست . انحراف چشم . قند و چربی و تو دوره سربازی خودش طبق ماده ۳۹ بند ۴ پزشکی معاف شده ایا میشه کفالتش را گرفت تک فرزند پسر هم هستم

  5. مهرداد می گوید

    سلام
    خواستم راهنمایی بفرمایید الان پدرم ۶۴سال داره و یه برادر دارم که خدمت سربازی رفته آیامن میتونم بابت کفالت اقدام کنم ؟؟بخاطر سربازی چون الان من نمیتونم برم سربازی پدرم هم از کار افتاده هس

  6. ناشناس می گوید

    سلام من باشوهرم زندگی میکنم ولی اون سر کار نمیره و خرجمو نمیده خواستم بدونم میتونم یارانه خودم رو جدا کنم یعنی پول به حساب خودم واریز بشه

    1. زینالی می گوید

      سلام: خیر تا زمانی که طلاق نگرفته باشید نمی توانید اقدام به جداسازی یارانه نمایید

  7. رایحه می گوید

    سلام پدر من سال ۹۳ یارانش قطع شد اما الان بالای ۱۸ سال سن دارم و مادرم اخیرا طلاق گرفته و جدا از پدرم زندگی میکنیم آیا من میتوانم یارانه ام رو از طریق تغییر سرپست دریافت کنم؟ و ایا برادر کارمندم هم میتونه یارانش رو جدا از پدرم دوباره وصل کنه؟

    ممنون

  8. علی می گوید

    درووود
    یارانه مادرم به حساب من واریز می شود، می خواهم یارانه با حساب خودش انتقال بدم چکار باید انجام بدم.
    مادرم تنها و حقوق بازنشستگی می گیره.

زمان پاسخ به دیدگاه شما از طرف وکلای سایت وکیل تاپ ۴۸ ساعت می باشد. درصورت نیاز به مشاوره فوری حقوقی میتوانید از این لینک نسبت به پرسش سوال خود اقدام کنید.



سوالات خود را از ما بپرسید

وکلای پایه یک ما اماده پاسخ به سوالات شما هستند