جرم ضبط صدا و مجازات جرم ضبط صدا

افراد باید ملزم به قرارداد و شرط و شروط بینشان باشند اما پیش می آید که طرفین قرارداد برای محکم کاری و مطمئن شدن از اینکه مفاد قرارداد اجرا می شود؛ صداها و مکالمات رد و بدل شده را ضبط می کنند یا شخصی که می داند دیگری به او توهین می کند صدایش را برای اثبات موضوع در دادگاه ضبط می کند.

حال سوال مهم اینجاست که آیا افراد می‌توانند برای اعمال حقوق خود، مکالمات را ضبط کنند؟ برای پاسخ به این سوال و مجازات ضبط مکالمات افراد مطلب زیر را از دست ندهید.

ضبط مخفیانه مکالمات تلفنی از منظر قانون اساسی

تماس های تلفنی جز مصادیق حریم خصوصی می باشد و طبق اصل ۲۵ قانون اساسی: بازرسی و نرساندن نامه‌ها، ضبط و فاش کردن مکالمات تلفنی، افشای مخابرات تلگرافی و تلکس، سانسور، عدم مخابره و نرساندن آنها، استراق سمع و هرگونه تجسس ممنوع است مگر به حکم قانون.

درست است که قانون اساسی این موضوع را ممنوع اعلام کرده است اما ضمانت اجرای آن را باید در قانون مجازات جستجو کرد و قانون مجازات این اقدام را در مورد مسئولین و مامورین دولتی فقط جرم انگاری کرده است و هیچ ماده ی قانونی ای در زمینه محکوم کردن افراد عادی در زمینه ضبط مکالمات تلفنی و تصویر برداری وجود ندارد و اگر این امر توسط مردم عادی انجام بگیرد به صرف فیلمبرداری و ضبط صدا نمی توان او را مجرم دانست مگر اینکه در نتیجه این عمل جرم دیگری مثل توهین و ضرر به ابرو و حیثیت افراد تحقق پذیرد.

مجازات ضبط صدای افراد

حکم شرعی ضبط صدا

در زمینه ضبط کردن صدا و تصویر برداری اشخاص فقها نظرات مختلفی ارائه داده اند که در زیر به برخی از آنها اشاره خواهیم کرد.

طبق فتوا آیت الله موسوی اردبیلی: در صورتی که ضبط صدا تجاوز به حق و حقوق دیگران باشد مجاز نیست.
طبق نظر آیت الله فیاض: انجام این امر در صورتی که طرف از این امر ناراضی باشد و از آن نهی کند جایز نمی باشد .
 آیت الله روحانی: ایشان نظر دیگری دارد و می گویند در صورتی که این عمل توهین نباشد و در بردارنده اسرار کسی نباشد نیز اشکالی ندارد.

ضبط صدای افراد

مشاوره حقوقی فوری

مشاوره تخصصی تلفنی و متنی آنلاین با وکلای سراسر کشور

مجازات ضبط مکالمات توسط مامور دولت

طبق ماده ۵۸۲ : هر یک از مستخدمین و مامورین دولتی، مراسلات یا مخابرات یا مکالمات تلفنی اشخاص  را در غیر مواردی که قانون اجازه داده حسب‌ مورد مفتوح یا توقیف یا معدوم یا بازرسی یا ضبط یا استراق سمع نماید یا بدون اجازه ی صاحبان آنها مطالب آنها را افشاء نماید به حبس از یک سال تا‌ سه سال و یا جزای نقدی از شش تا هجده میلیون ریال محکوم خواهد شد.

طبق نظریه مشورتی اداره حقوقی قوه قضاییه نیز ضبط صدا توسط مردم عادی جرم دانسته نشده است مگر اینکه عمل او عنوان مزاحمت تلفنی داشته باشد.

ضبط صدا در دادگاه

علی رغم عدم جرم انگاری مشخص ضبط صدا توسط مردم عادی انجام این امر در دادگاه جرم است و طبق تبصره ماده ۳۵۳ قانون آیین دادرسی کیفری: هرگونه عکس برداری یا تصویربرداری یا ضبط صدا از جلسه دادگاه ممنوع است؛ اما رئیس دادگاه می‌تواند دستور دهد تمام یا بخشی از محاکمات تحت نظارت او به‌ صورت صوتی یا تصویری ضبط شود.اما الزامی که در این خصوص وجود دارد و آن هم در خصوص مکالمات دادگاه کیفری یک می باشد که باید ضبط شود .ضبط سائر مکالمات نیز به تشخیص دادگاه می باشد.


بیشتر بخوانید: جعل مدرک تحصیلی و مجازات آن


مجازات شنود غیر مجاز

درست است که ضبط صدا توسط مردم عادی جرم نمی باشد و افراد یک ارتباط مجاز است اما شنود غیر مجاز جرم انگاری شده است و منظور وارد شدن شخص سومی غیر از طرفین به مکالمه و شنیدن مکالمات دیگران می باشد و شامل تمام مردم اعم از مستخدمین یا مردم عادی می باشد.

مجازات آن طبق قانون جرائم رایانه ای بدین شرح است: هر کس به طور غیرمجاز محتوای در حال انتقال ارتباطات غیرعمومی در سامانه های رایانه ای یا مخابراتی یا امواج الکترومغناطیسی یا نوری را شنود کند، به حبس از شش ماه تا دو سال یا جزای نقدی از ده میلیون (۱۰.۰۰۰.۰۰۰) ریال تا چهل میلیون (۴۰.۰۰۰.۰۰۰) ریال یا هر دو مجازات محکوم خواهد شد.

جرم ضبط صدا

با فیلم و صدا و عکس، مجازات ثابت نمی شود

ممکن است برای شما نیز پیش آمده باشد که برای اینکه مدرکی در دست داشته باشید از صحنه جرم فیلم بگیرید یا صدای شخص مجرم را ضبط نمایید اما جالب است بدانید که این گونه موارد برای دادگاه دلیل محسوب نمی‌شوند تا بتواند به استناد آن ها حکم صادر کند زیرا دلایل اثبات کننده جرم از قبیل اقرار و شهادت و قسم و علم قاضی محدودند و صدای ضبط شده را شامل نمی شوند.و صرفا اماره ای هستند که در کنار سایر امارات ممکن است موجب علم قاضی شود یا خیر.

یعنی اگر صدا و فیلم قاضی را قانع کند ممکن است تاثیر گذار باشد.

نتیجه گیری

برای اینکه ببینیم ضبط صدا و تصویر افراد جرم است یا نه باید به قانون مجازات اسلامی مراجعه نماییم. در قانون مزبور هیچ مقرره ای مبنی بر اینکه ضبط صدا توسط عموم مرد جرم انگاری شده باشد به چشم نمی خورد علارغم اینکه قانون اساسی هرگونه تجسس را ممنوع اعلام کرده است.

شما می توانید در خصوص نحوه ی اثبات جرائم و دفاع از جرم انتسابی با وکلای متخصص کیفری وکیل تاپ که تمام وقت خود را مصروف امور کیفری کرده اند مشورت داشته باشید و د صورت لزوم، برای پیشبرد امور خود به ایشان وکالت بدهید.

سوالات متداول

آیا ضبط صدای توهین کننده برای اثبات موضوع در دادگاه جرم است؟

عملا ضبط صدا فقط در خصوص مستخدمان و مامورین دولت جرم انگاری شده و مردم عادی مجاز به این کار هستند البته که صدای ضبط شده در دادگاه دلیل نیست و فقط اماره است و ممکن است موجب علم قاضی بشود یا نه

گرفتن فیلم و عکس از دیگران جرم است؟

قانون گذار در ماده ۱۷ جرائم رایانه ای منتشر کردن فیلم و عکس دیگران و در دسترس دیگران قرار دادن فیلم ها و عکس ها ی دیگران را بدون رضایت آن ها جرم انگاری کرده است ولی در خصوص صرفا فیلم گرفتن یا صرفا عکس گرفتن مجازاتی تعیین نکرده است.

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۴ از ۵
از مجموع ۳ رای
116 نظرات
  1. reza می گوید

    من صدای طرف مقابلم رو در مکالمه تلفنی ضبط کردم و گوشیم به مشکل خورد به تعمیرات موبایل بردم شک دارم که تعمیرات محتوای گوشی من رو کپی کرده باشه آیا اون از این مکالمه ها اگر کپی کرده میتونه سو استفاده کنه

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام صدای ضبط شده طرف مقابل شما به چه درد تعمیر کار میخورد؟

  2. سیدشهاب الدین حسینی می گوید

    بادرود وارادت حدود۵ماه پیش پلیس اطلاعت وامنیت به صورتی وحشتناک ساعت ۶صبح به خانه حمله وبه اتهام نشردرفضای مجازی وتبلیغ علیه رژیم گوشی ها ولپ تاپ مرا ضبط ودر بررسی ها ازدواجها موارد اتهامی نبوده ودرلپتاپ شخصی من مقالات وگرامی برخی کارتها برای پروژه کامپیوتری وچاپ نشده وفقط در لپ تای من بوده بدون انتشار وپرسنل و هیچ مدرکی دال بر، اینکه نیت سو استفاده از کشفیات که حتی پرینت ومهربان نداشته وفقط پروژه بوده…
    حال ازشما بزرگواران خواهشمندم با گزارش پلیس فتا که در لپ تاپ من مطالبی بوده ولی بدون پرینت ومهر وعدم استفاده وجعل عنوان نشده بازپرس محترم قرار منع تعقیب را صادر میفرماید؟؟؟
    لطفاً راهنمایی فرمایید…🎉🎉🎉

  3. سیدشهاب الدین حسینی می گوید

    بادرود وارادت حدود۵ماه پیش پلیس اطلاعت وامنیت به صورتی وحشتناک ساعت ۶صبح به خانه حمله وبه اتهام نشردرفضای مجازی وتبلیغ علیه رژیم گوشی ها ولپ تاپ مرا ضبط ودر بررسی ها ازدواجها موارد اتهامی نبوده ودرلپتاپ شخصی من مقالات وگرامی برخی کارتها برای پروژه کامپیوتری وچاپ نشده وفقط در لپ تای من بوده بدون انتشار وپرسنل و هیچ مدرکی دال بر، اینکه نیت سو استفاده از کشفیات که حتی پرینت ومهربان نداشته وفقط پروژه بوده…
    حال ازشما بزرگواران خواهشمندم با گزارش پلیس فتا که در لپ تاپ من مطالبی بوده ولی بدون پرینت ومهر وعدم استفاده وجعل عنوان نشده بازپرس محترم قرار منع تعقیب را صادر میفرماید؟؟؟
    لطفاً راهنمایی فرمایید…🎉🎉🎉

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام به طور قطع نمیشه گقت منجر به منع تعقیب میشه یا نه

  4. احسان محمدی می گوید

    سلام
    من و خانمم در آبان ماه مشاجره لفظی داشتیم که بعد از ۲ساعت خانمم توانست مرا از کوره به در ببرد و زمانی که من عصبی شدم او گوشی همراه خود را روی ضبط مکالمه قرار داد در حالی که من نمیدانستم صدا در حال ضبط شدن میباشد در حالی که عصبی بودم خانمم را تهدید کردم که میکشمت و خونه تون آتیش میزنم و …. چون بهم تهمت زده بود و خیلی شاکی شده بودم البته زمانی که اروم شدم پشیمون شدم از حرفایی که زدم ولی خانم همون صدای ضبط شده رو روی سی دی زده و به دادگاه شکایت کرده که تهدیدش کردم و امنیت جانی نداره و گذاشته رفته حالام برای تمکین اقدام کردم میگه برنمیگردم امنیت جانی ندارم ضمنا دو ماه پیش کل مهریه ش و تموم مطالباتش و پرداخت کردم و ایشون با برنامه قبلی بحث صوری درست کرد که از من مدرکی داشته باشه که نتونم برای تمکینم اقدام کنم،لطفا راهنمایی کنید ببینم اولا میتونه ازم شکایت کنه بابت تهدید؟
    دومم اینکه میتونه واسه تمکین میتونه دلیل موجهی باشه که برنگرده؟

    1. وکیل تاپ می گوید

      سلام شما در حالت تهدید هم کاملا ارادی الفاظ و به زبون اوردید پس تهدید غیر قانونیه و امکان شکایت هست. بسته به نظر قاضیه هست عدم تمکین ایشان ولی به نظر میرسه بله

  5. وحید می گوید

    بررسی ها ازدواجها!
    مقالات و گرامی!
    بدون انتشار و پرسنل!
    پرینت و مهربان! و …
    به چه زبانی نوشتی؟!
    فارسی دَری یا پَشتو یا چی…!؟

  6. وحید می گوید

    این نظر رو برای سید شهاب الدین حسینی نوشته بودم! اومده پایین! 🤔

  7. :مریم می گوید

    سلام حقیقتش من دچار مشگل بزرگی هستم مدت چند ساله که داخل خونم به وسیله شوهرم وپسرم کنترل میشه هم صدا وهم تصویرم گرفته میشه به هیچ عنوان زیر بار نمیرن دخترم بزرگه بارها میخاستم شکایت کنم اما نمیددونم چطوری واز کجا باید وارد بشم لطفا از شما تمنا میکنم به من کمک کنید راهنمایی کنید ممنونم

    1. وکیل تاپ می گوید

      سلام ابتدا بهتون پیشنهاد میکنم مدرک جمع کنید و بعد از شکایت کنترل مکالمه خود را داشته باشید

  8. ابراهیم می گوید

    سلام من با پدرخانمم تو تلفن مشاجره کردیم هم اون فحش داد هم من…الان رفته شکایت کرده صدامم ضبط کرده…دادگاه صدای ضبط شده رو ب عنوان مدرک قبول میکنه؟؟

    1. وکیل تاپ می گوید

      سلام امکان محکومیت شما به جزای نقدی وجود دارد

  9. علی می گوید

    بنده با پسر عموهام دعوا کردم خواهر زاده ایشان با من ددست هستش امده پیش من صدامو با گوشیش ضبط کرده برده به شاکی هام داده دلیل برای قاضی میشود

    1. وکیل تاپ می گوید

      سلام با سایر ادله ممکنه موجب علم قاضی بشه

    2. وکیل تاپ می گوید

      سلام ضبط صدا جز ادله نیست

  10. علی می گوید

    دوستم امده خونه ما صدای مرا ظبط کرده در اختیار شاکی من قرار گذاشته بدونه اینکه من خبر داشته باشم ایا می توان علیه دوستم شکایت کنم

    1. وکیل تاپ می گوید

      سلام بله

  11. تهمینه شریعتی می گوید

    سلام وقت بخیر.
    همسر من میخواهند من را طلاق بدن و ۳ ماهه من رو از خونه بیرون کردند.
    و برای تبرئه کردن خودش درمقابل بزرگان فامیل و مهریه ندادن
    از من صدایی ضبط کردند زمانی که باهم زندگی‌میکردیم و بهش اعتماد داشتم.
    الان علیه من استفاده میکنه و با ابروی من در فامیل بازی کرده و اسراری که بین خودمو خودش بوده رو به بقیه گفته.من میتونم ازش به خاطر صدایی که داره و پخش کرده و هنوز هم‌تهدید میکنه شکایت کنم؟

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام میتوانید شکایت نمایید

  12. پیمان می گوید

    سلام خسته نباشید من با باجناقم تلفنی صحبت کردم بعد صداشو ظبط کردم باعث شده بود زندگی من بهم بخوره من ثابت کردم که خانم من باکس دیگه ای رابط داره بعد این پشت تلفن بدوبی راه پشت سرش زده بود من بره عمو ودایی خانومم صدای باجناقمو فرستادم که کمکم کنن به خاطر بچم زندگیم درست بشه حالا باجناقم رفته بابت ظبط صدا ازمن شکایت کرده میخواستم ببینم جرم هست حکمش چی

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام صرف ضبط صدا جرم انگاری نشده اما شما می توانید علیه ایشان شکایت توهین مطرح نمایید

  13. پیمان می گوید

    میشه راهنماییم کنید ممنون میشم

  14. مهسا می گوید

    سلام. ببخشید شوهر من با یه خانومی در ارتباط بود. چند ماه پیش من با شوهر اون خانوم تماس گرفتم و حرفهایی زدم که متوجه بشه دروغ نمیگم و واقعا خانومش با شوهرم در ارتباط هست. اون آقا صدای من رو ضبط کرده. الان خانواده اون خانوم من رو تهدید کردن که شکایت میکنن و ادعای شرف میکنن که من پشت سر خواهرشون حرف زدم. آیا میتونن شکایت کنن؟ و اینکه از شوهرم چی؟ از شوهرم بخاطر اینکه با خواهرشون در ارتباط بوده میتونن شکایت کنن. ممنون میشم راهنماییم کنید

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام بستگی به محتوا ی رد وبدل شده دارد

    2. بهزاد زینالی می گوید

      سلام ان ها ذینفع نیستن نمیتوانن شکایت کنن با ید خانوم خودش شکایت کند

  15. مهسا می گوید

    سلام پدرم با زن دومش مشاجره بر سر طلاق مادرم داشتند و من صداشونو ضبط کردم آیا میتونم بر علیه زن پدرم که اصرار به طلاق مادرم داره شکایت ایا ضبط صداشون از طرف من جرم هست ؟؟کنم ؟؟

  16. مهسا می گوید

    سلام پدرم با زن دومش مشاجره بر سر طلاق مادرم داشتند و من صداشونو ضبط کردم آیا میتونم بر علیه زن پدرم که اصرار به طلاق مادرم داره شکایت کنم ؟ ایا ضبط صداشون از طرف من جرم هست ؟

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام خیر ایشان جرمی مرتکب نشده اند که قادر به شکایت باشد

    2. بهزاد زینالی می گوید

      سلام خیر

  17. حسین می گوید

    سلام ظبط کردن صدای یک شخص برای اثبات یک مسئله جرم هست یا نه؟؟
    مثلا پشت گوشی بگه که من ازت طلبکار نیستم و فقط چک دارم ازت یعنی پول رو گرفتم ولی چک رو بهت پس ندادم
    الان پشت گوشی بیاد بگه که من چک رو میبرم بانک تا پایش کنم با اینکه پولش رو قبلاً گرفته

  18. مهدی می گوید

    سلام شخصی ب من زنگ زده بار اول دیدم مزاحمه .بار دومم رد کردم بار سوم ضبط کردم . چون توی مکالمه اش تهمت و فش و افترا بوده بدون هیج دلیلی تهمت زدند ب منو خانوادم … مدرک محسوب میشه؟ اگر ادعاشو ثابت نکنه از این‌ صدا میتونم استفاده کنم؟

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام ضبط صدا بعنوان اماره قضایی وقبول ان در اختیار دادگاه رسیدگی کننده است

  19. عبدالوهاب می گوید

    سلام.خسته نباشید .
    ایا اگر من در گوشیم برنامه ی ضبط کردن صدا رو داشته باشم از نظر قانون جرم است یا نه .لطفا جواب دهید ممنونم

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام خیر

  20. m می گوید

    سلام دوستم اومده صدای من رو کنارم با گوشیش ضبط کرده و برده برای دادگاه علیه من استفاده کرده من میتونم ازش شکایت کنم؟ به استناد چ ماده ای؟

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام: بله میتوانید به جرم استراق سمع شکایت نمایید.

  21. زهرا می گوید

    سلام. همکار من داخل اتاق ما ضبط صدا گذاشته و از مکالمات من داره سو استفاده میکنه‌‌‌
    نمیدونم چطور باید ثابت کنم!
    و چطور باید شکایت کنم

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام:می توانید براساس استراق سمع ازایشان شکایت نمایید.

  22. حمید می گوید

    سلام،من جایی کارمیکردم،از آنجا اومدم بیرون،بعد صاحب کارم باهام تماس گرفت وبد وبیراه بهم گفت،من صداش ضبط کردم،میخوام بدونم اگر کارمون به دادگاه کشیده شد،میتونم صدای ضبط شده رو کنم وبگم تهدیدهایی که کرده روضبط شده دارم؟؟؟؟ممنونم

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام:ضبط صدا جز ادله نیست بسته به قبول دادگاه میباشد.

  23. م.جاوید می گوید

    سلام وقتتون بخیر

    من زن شوهرداری هستم ک ب همراه شوهرم در یک مزون با یکی از دوستان همسرم ک خیاط هستند شراکتی کار میکنیم ، همسرم مدتی ب شهرستان رفتند جهت پرستاری پدرشون ک بیماری داشتند و در این مدت برادرزاده ی همسرم برای کمک بجای همسرم اومدند مزون ، اما ایشون علبه من صدای من و همکارمو ضبط کردند و منو تهدید کردند و از روی بددلی و شک ب همکارم ، ب من بهتان زدند. و الان اون صدای ضبط شده رو دارند .
    پسربرادرشوهرم آدم شهرستانی و بددلی هست و بخاطر اینکه همکارم اسم کوچک منو صدا میزنه و مردی شوخ طبع هستش و حتی همسرمم ک هست همینطور هستند . البته ناگفته نماند ک رفت و آمد خونوادگی داریم و همسر من هم اسم کوچک خانم ایشون رو صدا میزنه و کلا رفیق و همکاریم .

    حالا بنظرتون این جرم هست ک داره با آبروی من بازی میکنه یا خیر
    آیا من میتونم ازشون شکایت کنم ؟

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام: می توانید بابت افترا شکایت نمایید.

  24. یه بنده خدا می گوید

    سلام دوست من متوجه رابطه نامشروع نامادریش با چند مرد غریبه شد برای جمع کردن مدرک گوشی نامادریش رو شنود کرد و مکالمه هاش رو ضبط کرد.
    آیا کارش جرم هست ؟
    میتونه به عنوان مدرک توی دادگاه ازشون استفاده کنه ؟

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام: این شخص ذینفع نیست تا ازاین نامادری شکایت نمایید اثبات نشود خودشان در مظان اتهام قذف قرار می گیرد.

  25. حسین می گوید

    با سلام
    از شخصی مقداری پول گرفتم و در ضمانت پولش وکالت ماشیننم را بهش دادم با یک فقره چک.
    پولش ردا دادم .اکنون نه ماشینم را میدهد و نه چک را.ومیگوید چک را پاس کن.چیکهرکنم

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام:می توانید با استناد به امانی بودن یا رهنی بودن چک اقدام به استرداد ان نمایید.

  26. علی می گوید

    سلام وقت بخیر
    ایا بابت اینکه در دادگاه بدوی حکمی صادر شده بر تهدید و توهین و واخواهی شده سپس تشکیل جلسه شده و مواردی در دادگاه عنوان شده که قاضی حسب ادله پرونده به ضبط صدا از طرف شاکی انجام شده منجر به حکم و جزای نقدی و شلاق تعزیری شده در تجدید نظر باز تایید شده
    که اصلا این طوری نبوده و دادگاه بدوی حرف شاکی پرونده را مورد قبول داد چه بسا که من نپذیرفتم ولی اون از من امضا گرفت و من مجبور به امضا شدم
    سوالم اینه که ایا میشه نسبت به رای دادگاه تجدید نظر که به موارد پرونده توجهی نکرده یا اینکه سحوا از قلم افتاده باشه اعتراض کرد
    حتی اینکه رای صادره قطعی باشه

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام:بله می توانید بابت سهو قلم اعتراض نمایید.

  27. ناصر می گوید

    سلام گرفتن فیلم یا ظبط صدا از کارمند اداره اموزش و پرورش در اداره ی اموزش و پرورش که مکان عمومی هست و تابلویی تحت عنوان فیلم برداری و عکاسی ممنوع است را هم نداره و اصرار بر قانونی بودن ادعایی کذب داره چه شرایطی داره .قابل استناد هست جهت پیگیری یا خلاف و جرم محسوب میشه.ممنون میشم راهنمایی بفرمایید

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام: استراق سمع بدون اجازه فرد جرم محسوب می شود.

  28. ناشناس می گوید

    سلام دامادی دارم که شش سال بادخترم ازدواج کرد من هم برای آنها یک واحد آپارتمان خریدم یک ریال هم نذاشتم خرج عروسی کنه چون از نظر مالی خوب نبود یک مغازه یک ماشین و مقداری هم سرمایه بهش دادم که شروع به یک کاری کنه اما از همان ابتدا سر ناسازگاری را گذاشت وبا حیله همه طلاهای زنش که از خانه پدر داشت فروخته مدت این شش سال هریک ماه یک جنگ به درست میکرد واز خانه میزد بیرون و زن هم که با عشق و صداقت شروع کرده بود تحمل این رفتار را نداشت با تلفن دنبالش میکرد این آقا هم این را ضعف زنش دیده واز او باج گیری میکرد حتا برای دختر چهار ساله هم یک ریال نمی داد خلاصه الان یکساله که از خونه زده بیرون ودمبال اینکه یک افتراء به زنش ببنده زنش تازه پی برده که دوست داشتنی بین اونا نیست رفته تقاضای مهرونفقه وطلاق را داده ایشون هم میگه من طلاقت نمی‌دم روزی ده بار تماس میگیره و حرف‌ها زشت وتحدید می‌کنه آیا راهی برای نجات وطلاق داره متشکرم ببخشید

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام: می توانید تقاضای طلاق نمایید وبااثبات وجود شرایط فعلی طلاق بگیرید.

  29. Elham می گوید

    سلام وقت بخیر
    همکارم صدای منو با تلفن محل کار ضبط کرده و میتونم ادعای حیثیت کنم چون من بعدش فهمیدم اینکا رو انجام دادن و پخش کردن. حتی رییس محل کارم اطلاع دارن و برخوردی نکردن باهاشون

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام: می توانید به جرم استراق سمع از فرد مورد نظر شکایت نمایید.

  30. محسن می گوید

    سلام
    در جلسه ای نشستیم یکی از افراد جلسه با عنوان سواستفاده و یا تفرق اقدام به ضبط صدا و فیلم برداری به صورت مخفیانه می کند.
    چطور می شود پیگیری کرد تا به نتیجه رسید؟
    آیا نتیجه ای هم دارد؟
    ممنون از راهنمایتون

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام: می توانید به جرم استراق سمع شکایت نمایید.

  31. آرمان می گوید

    با سلام
    من با یکی از همکارانم مکالمه تلفنی داشتم و ایشان صدای من را بدون اجازه و اطلاع من ضبط کرده و هرکی از راه می رسد برای اون پخشش میکند و من در مکالمه با حالت خنده باهاش شوخی کرده بودم الانم تحدید کرده فایل صوتی را به رئیسمان بدهد. فقط در مکالمه به شوخی بهش گفتم در یه موردی بهش دروغ گفتم البته با حالت خنده. آیا من میتوانم بعلت ضبط و پخش صدا بدون اجازه من از ایشان شکایت کنم؟ و بعدش چی میشه؟>

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام: می توانید به جرم استراق سمع شکایت نمایید.

  32. مصطفی عربگری می گوید

    سلام .در مورد من نشر اکاذیب کردن ومتاسفانه پلیس هم فریب این شایعات رو خورده بطوری که من همش مورد تعقیب هستم حتی یکبار دیگه رفتم در کلانتری وبا مامور دم کلانتری صحبت کردم اول او منکر شد بعد که همه چیز را توضیح دادم گفت اخه اومدن گفتن تو قاچاقچی هستی من یه اندام ورزشی دارم وتتو دارم و چهره ای به قول دوستان میگن خشن دارم اما هیچ گونه سابقه کیفری ندارم بعد که مامور دم کلانتری گفتم که شما ادم ها رو از چهره قضاوت میکنید ؟ابرو برایم نگذاشتید .وهنوز مطما هستم به طور قاطع میگم من را تعقیب میکنن چرا که شماره پلاک ها رو من حفظ میکنم واین ماشین ها رو من حتی وارد کوچه بن بست میشم میان من چکار باید کنم ؟ایا قانونی هست که من بتوانم شکایت کنم ؟

  33. نسرین می گوید

    سلام من شوهرم ی مکالمه ۳۰ثانیه ای از من داره ک میخاد بر علیه من استفاده کنه و مهریه نده …..آیا این صدا را دادگاه قبول میکنه ؟

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام: خیر نمی تواند مهریه یک دین مالی است که حتی مرد و یا زن خودش طلاق بگیرد باید مهریه پرداخت شود.

  34. علی می گوید

    سلام روز بخیر
    من دوران کنکورم با یه مشاور تلفنی از شهری دیگر ، خصوصی ماهیانه برداشتم . همون شروع کار خواستند تمام مبلغ پرداخت بشه و شد . سپس ازم تاییدیه گرفتند که تحت هر شرایطی مبلغ واریزی عودت نمی شه . مدتی گذشت . اون مشاور بدخلق و پرخاشگر بود و بهم توهین کرد و تلفن ها رو زود تموم میکرد و خداحافظ . منم از جلسه دوم رهاش کردم . از اون زمان چند ماه میگذره . میخواستم بدونم آیا امکان شکایت بخاطر توهین و پرخاشگری و عدم مسوایت پذیری ش وجود داره ؟ من با نرم افزار ضبط مکالمه تماس هامون رو ضبط کرده ام و مدارک توهین و پرخاش و غیره موجوده . از طرفی نگرانم بخاطر ضبط تماسش اون طرف هم حق شکایت دارد یا نه ؟ با توجه به اینکه ضبط تماس های مشاور یک امر رایج و عرف در میان مشاوران با کنکوری هاست آیا امکان شکایت او هست ؟
    و اینکه میشه مبلغ رو پس گرفت ؟ اینکه تعهد به عدم عودت وجه میگیرند قانونیه ؟

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام: می توانید از طریق شورای حل اختلاف شکایت نمایید.

  35. کوثر می گوید

    سلام من از پدرم صدای ضبط شده دارم که تو خونه خودمون با مادرم دعوا می‌کنه و فحش و تهدید می‌کنه و اینکه قبلا هم مادرم رو کتک زده تو صدای ضبط شده خودش اقرار میکنه الان کارشون ب طلاق کشیده و من این صدا رو ب مادرم دادم ک ب دادگاه ببره،ایا پدر من می‌تونه از من شکایت کنه ک صداشو ضبط کردم؟

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام: بله

  36. رویا می گوید

    سلام .چند وقت هست که خواهر وشوهر خواهرم من راتهدید میکنند که از من با یک مرد نامحرم صدای ضبت شده دارد .واین صدا را برای چند نفر فرستاده وآبروی مرا برده من چگونه به بیگناهی خود اقدام کنم.

    1. وکیل تاپ می گوید

      می بایست تمامی اسناد مدارک اعم از صدا پیام شاهد وهرچیزی که بتوانید ادعای خود را اثبات کنید را فراهم سازید.

  37. صابر می گوید

    سلام همسایه اپارتمانی مااقدام به ضبط صداهمراه بادوربین فیلم برداری می کندجرمش چیست می توانیم ازاوشکایت کنیم

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام
      ضبط صدا توسط مردم عادی جرم محسوب نمی شود اما شنود غیر مجاز جرم انگاری شده است و منظور وارد شدن شخص سومی غیر از طرفین به مکالمه می باشد و شامل تمام مردم اعم از مستخدمین یا مردم عادی می باشد. شما می توانید جهت دریافت اطلاعات حقوقی دقیق تر با شماره ۰۲۱۹۱۰۰۲۰۹۰ تماس حاصل فرمائید. موفق و موید باشید.

  38. افچنگی می گوید

    سلام دوتا خانم اومدن فروشگاه من و صدای مارو ضبط کردن همکار هستن از شون چک دارم و بخاطر اینکه چک پاس نکنه هی بهانه میاره که از کالای ما بد میگین منم پاس نمیکنم حالا میتونم بخاطر این که ضبط کردن صدای ما میشه شکایت کنیم ؟ لطفاً راهنمایی کنید

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام
      ضبط صدا توسط مردم عادی جرم نمی باشد اما شنود غیر مجاز جرم انگاری شده است و منظور وارد شدن شخص سومی غیر از طرفین به مکالمه می باشد و شامل تمام مردم اعم از مستخدمین یا مردم عادی می باشد. جهت دریافت اطلاعات حقوقی دقیق تر با شماره ۰۲۱۹۱۰۰۲۰۹۰ تماس حاصل فرمائید.موفق و موید باشید.

  39. نسترن می گوید

    سلام من دوتا سوال دارم لطفا کمک کنید. اول اینکه چند نفر میخواستن به قصد تجاوز من رو بدزدن ک نتونستن و شکایت ادم ربایی کردم به خاطر اینکه در طول این مدت دچار عارضه روحی و روانی شدم و دو دفعه ب روانپزشک مراجعه کردم چند ماهی است ک قرص نخوردم رفتم در خونه یکیشون و سر صدا راه انداختم فحش دادم ب پسره پدر و مادرش بودن اما پسره نیومد فکر کنم من رو دید فرار کرد. حالا خانواده اون پسره میتونن ازم شکایت کنن؟ با توجه ب اینکه من به خاطر این اتفاق دچار بیماری روحی روانی شدم و رفتارم دست خودم نبود و اینکه پسرشون یکی از اون چند نفر بوده و من بی دلیل در خونشون نرفتم. سوال بعدیم اینه ک یک دختره از طرف یکی از اونا چند ماه پیش ب من زنگ زد و تهدید کرد اگر رضایت ندم خانواده اون بی شرفا میان در خونه ما و پدر و برادرم جریان رو میفهمن و اینکه دختره تو پیاماش گفت صدای من رو ظبط کرده. میتونم ب دلیل ایجاد مزاحمت و تهدید تلفنی و ظبط صدا ازش شکایت کنم؟

    1. بهزاد زینالی می گوید

      باسلام
      بله امکان طرح شکایت و پیگیری وجود دارد. با شماره ۰۲۱۹۱۰۰۲۰۹۰ تماس حاصل فرمائید تا وکلای متخصص وکیل تاپ جهت طرح دعوا شما را راهنمایی نمایند. موفق باشید.

  40. Zahra می گوید

    سلام يك شخصی به من توهین افترا و تهمت به قتل میزنه و همه جا بیان کرده
    و به زن بابام زنگ زده و گفته بیا کارت دارم و به اون همه اینا رو گفته و ایشون صداش رو ضبط کرده
    آیا این صدای ضبط شده رو من به دادگاه ارائه بدم در کنار بقیه مدرک هام برای زن بابام دردسر میشه؟؟؟؟

    1. بهزاد زینالی می گوید

      باسلام
      ضبط صدا توسط مردم عادی جرم دانسته نشده مگر اینکه عمل او عنوان مزاحمت تلفنی داشته باشد. با شماره ۰۲۱۹۱۰۰۲۰۹۰ تماس حاصل فرمائید تا توسط وکلای متخصص جهت طرح دعوا علیه ایشان به جرم افترا و توهین راهنمایی شوید. موفق باشید.

  41. M.hh می گوید

    سلام
    من ی پیج اینستاگرام کاملا خصوصی دارم
    تو استوری ویدیویی از خودم و نامزدم اپلود کردم
    بعد از چند وقت متوجه شدم یکی از کاربرا استوری منو ذخیره کرده و فقط صدای ویدیو رو استوری کرده
    درضمن من با اون کاربر کمی اختلاف داشتیم
    میتونم بابت این موضوع شکایت کنم ؟
    من استوری اون شخصو ضبط کردم و بعنوان مدرک نگه داشتم

    1. بهزاد زینالی می گوید

      باسلام
      براساس قانون هر کس بدون اجازه دیگری ، به وسیله سیستم های رایانه ای یا مخابراتی از جمله گوشی همراه ، کامپیوتر و غیره اقدام به انتشار فیلم ، تصویر ، صدا یا اسرار دیگری کند یا آنها را در دسترس دیگری قرار دهد ، مجرم محسوب می شود. با شماره ۰۲۱۹۱۰۰۲۰۹۰ تماس حاصل فرمائید تا وکلای متخصص وکیل تاپ در زمینه جرایم رایانهای شما را راهنمایی نمایند. موفق باشید.

  42. امید می گوید

    سلام وقت بخیر با یک شخص سرکار بحث کاری داشتم اول با لفظ حمال استفاده کرد ک وظیفته ….من هم فحش خانواده دادم بهش حالا میخاد شکایت کنه از ضبط مکالمه ای ک داره میخاستم بدونم ضبط مکالمه ش جرم نیست ؟من چکار کنم

    1. بهزاد زینالی می گوید

      باسلام
      خیر. ضبط صدا توسط مردم عادی جرم نمی باشد.

  43. محمدجواد می گوید

    سلام شب بخیر زنم با وعده خریدن گوشی برای دخترم . دخترم هم کلی صدا فحاشی به خودش وخانواده همسر ضبط کرده والان با سه پرونده با سه سی دی بصورت مجزا شکایت کرده راهنمایی بفرمایید
    ممنون از لطف و محبت شما

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام: می توانید بابت استراق سمع از این افراد شکایت نمایید.

  44. نازی می گوید

    سلام وقت بخیر
    من کار فروش آنلاین انجام دادم بعد از مدتی
    کار فرما باهام بد شد و پول منو نمیده و من با اسم خودم سفارش مردم رو ثبت ک کردم حتی مبلغ به حساب من وارد می‌شد منم میدادم کارفرما که براشون ارسال کنه کارو.. چون کار فرما گفتش
    حالا سفارشات رو ارسال نمیکنه!
    میتونم تماس بگیرم و صداشو ضبط کنم و ازش استفاده کنم در دادگاه؟

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام: ضبط صدا را دادگاه ترتیب اثر نمیدهد.

  45. حمزه می گوید

    سلام ،۸ ساله که متاهل هستم و مادرزنم ۵ مرتبه تا حالا زنم و بچه مو از خونه ام برده و هردفعه بعد از دو یا سه ماه با خواهش زنم رو برگردوندم ، ولی این بار رفته درخواست طلاق داده و من هم از روی عصبانیت بخاطر تهدید کردن مادرش از پشت گوشی تهدید کردم و فحاشی کردمو حالا صدای منو ضبط کرده و در دادگاه از من شکایت کرده ، ،آیا میتونه با این صدای ضبط شده من رو محکوم کنه و برام مشکل درست کنه

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام:صدای ضبط شده قبولیش با قاضی رسیدگی کننده است.

  46. حمزه می گوید

    مادرزنم صدای ضبط کرده منو برای برادرهاش فرستاده و آنها همه جا صدا رو پخش کردن و با آبروی من بازی کردن آیا من میتونم بخاطر به هم زدن زندگیم ،تهدید کردنم وضبط کردن صدام و پخش کردن اون از مادرزنم شکایت کنم

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام:می توانید بابت ضبط صدا از این شخص شکایت نمایید.

  47. مسعود می گوید

    سلام و وقت بخیر من متوجه غیبت کردن و بدگویی کردن همکارانم در محل کار خود شده ام آیا با ضبط صدای آنها که گاهی شامل توهین وفحاشی به من می شود من می‌توانم شاکی ایشان شوم یا نه؟ با تشکر از شما

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام:ضبط صدا قبولیش در اختیار دادگاه می باشد.

  48. لادن ملک می گوید

    با عرص سلام وادب لطفا مجازات ضبط صدا در اتاق درمان از دو طرف درمانگر ودرمانجو بدون اطلاع را بفرمایید

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام: یک سال تا سه سال و یا جزای نقدی از شش تا هجده میلیون ریال میباشد.

  49. علی مستعار می گوید

    سلام بنده حراست یه کارخانه معتبری هستم حدود دوسال مشغول بکارم امروز برای تعمیرات تمامی وسایل و از دیوار جدا کردن که ما متوجه شدیم در جعبه ای وسیله ای هستش قبلا حدس زده بودیم دستگاه شنود هست ولی مطمین نبودیم ولی دیدیمش و مطمین شدیم حالا میتونیم از شرکت شکایت کنیم؟
    تحت چ عنوانی ؟و چطور ثابت کنیم ؟؟؟از دستگاه عکس گرفتیم کافیع؟
    البته اینم بگم دوباره احتمالا جای خودش نصب بشه
    دوسال تمامی حرفامونو غیر قانونی می‌شنیدن ؛
    و در آخر اینکه کارگر هستیم و اینکار ما منجر ب اخراجمون میشه حیف ک انقد ضعیفیم ک نمی‌تونیم از حق خودمون دفاع کنیم
    در صورت شکایتمون اخراج میشیم!!!!
    ممنون از شما

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام: اگر احساس نمایید که با شکایت برای شما مشکل ساز می شود نباید شکایت نمایید.

  50. حسین می گوید

    سلام. در اداره شخصی پشت سرم تهمتی زد به من پیش رئیس. بعد من در جلسه ای که با اون شخص داشتم صدای او را ضبط کردم که این شخص در این فایل صوتی، حرفی خلاف تهمتی که به من زده بود را میزند. حالا اگر این فایل صوتی را به رئیس تحویل بدهم مرتکب جرم شدم؟

    1. زینالی می گوید

      سلام: بدون اجازه صدای کسی ضبط کنید مرتکب جرم شده اید و اگر شکایت نمایید شما مجازات خواهید شد.ولی شما بابت جرم انتسابی به شما را مجزا شکایت نماییدو در خواست اعاده حیثیت نمایید.

  51. حسین می گوید

    اگر این صوت را به صورت ناشناس به دست رییس برسانم، احیانا بعدا کسی میتواند ثابت کند که این صوت توسط بنده ضبط شده؟

    1. زینالی می گوید

      سلام: اگر شکایتی شود می توانند با پیگیری های مکرر نسبت به شناخت شما اقدام نمایند.

  52. انسیه می گوید

    سلام من دوتا جاری دارم که با من مشکل دارند واسه این که منو جلو مادر شوهرم خراب کنند صدامو ضبط کردن واسه مادرشوهرم فرستاده البته چیز بدی هم نگفتم فقط از کم بودها گفتم از این که چشم فرق گذاشتنا ولی در هر صورت آبروی منو بردن و این که منو پیش همه خراب کردن من میتونم ازشون شکایت کنم

    1. زینالی می گوید

      سلام: بله می توانند از طریق شورای حل اختلاف از این افراد شکایت نمایید برای راهنمایی بیشتر از وکلای انلاین وکیل تاپ کمک بگیرید.

  53. علی می گوید

    سلام. آیا کسی در دفتر کار کسی گوشی بصورت مخفیانه داخل کیفش گذاشته باشه و خودش بره بعد از چند ساعت بیا کیف خودشو برداره ببره بعد متوجه بشی رفته به کسی رسونده باشه. بعد از تو دفتر کار با افراد مختلف حرف زدی چه حضوری چه تلفنی و حتی با خانواده که زنگ زدن شاید حرف خصوصی زده باشی همه اینا ضبط کرده باشه مجازات این شخص چیه؟ اگر شکایت کنم به نتیجه میرسم

    1. زینالی می گوید

      سلام: مجازات حبس و جریمه نقدی دارد و اگر این اقدام بدون اجازه طرف باشد می تواند از طریق شکایت در دادسرای جرایم رایانه ای اقدام به شکایت نمایید.

  54. محمد می گوید

    با سلام همسایه ما شروع به فهاشی و توهین به من کرده و وقتی این کارو میکرده توی خونه خودش بود و با صدای بلند بوده جوری که دیگر همسایه ها شاهد این موضوع هستن و من صداشو ضبط کردم ایا بخار اینکه طرف موقع فحش دادن توی ملک خودش بوده ضبط صداش مشکل قانونی داره

    1. زینالی می گوید

      سلام: ضبط صدا به عنوان دلیل قبول کردنش در اختیار دادگاه رسیدگی کننده است ولی اگر شاهدی داشته باشید می توانید بدان استناد نمایید مجازات توهین هم جریمه به نفع دولت می باشد.

  55. مونس می گوید

    باسلام اگر من در منزل نسبت به جنس خریداری شده با پول خودم ولی با سلیقه مادر شوهر، معترض بوده ودرمنزل خود بدون حضور وی فحشی داده باشم، وشوهرم بدون اجازه من صدا، رو ضبط کرده وبرای فامیلامون فرستاده باشد جرم است؟

    1. زینالی می گوید

      سلام: می توانید به جرم استراق سمع ضبط صدا بدون اجازه از این فرد شکایت نمایید

  56. فاطمه می گوید

    سلام صدای دوستم توفضامجازی پخش شدیه سال پیش الان خانومی همون صداروانداخته روفیلم خودش ولب خونی می‌کنه هرچی هم میگیم ازپیجش برنمیداره میتونیم شکایتش کنیم وجریمه ای که براش درنظرمیگیرن چیه ممنون میشم جواب بدین🙏

    1. زینالی می گوید

      سلام: بله از طریق پلیس فتا اقدام به شکایت نمایید

  57. یک بنده خدا می گوید

    سلام اگر صاحب کارم بدون اطلاع دادن قبلی، کنار دوربین مداربسته سرکارم، ضبط کننده صدا کار گذاشته باشد و صدای ما را ضبط کند، آیا جرم است یا اختیار دارد ؟

    1. زینالی می گوید

      سلام: استراق سمع بدون اجازه جرم است و قابل پیگیری است.

  58. رویا می گوید

    با عرض سلام و خسته نباشید
    فرزند خوانده مادرم با مادرم در ملکی غیرمنقول شریک بوده اند که بعد فوت مادرم اسنادقولنامه دستی این ملک در دست فرزند خوانده ماند یک روز برای تقسیم ارث مادرم ایشان بامن تماس گرفتن و من صدای ایشان را ضبط کردم که قبول کردن مادرم هم در ملک شریک هستن حالا بعد گذشت چندسال که به توافق نرسیدیم این آقا اعلام کرده ملک کاملا به ایشان تعلق دارد و مالک ملک هستن آیا من میتوانم این صدای ضبط شده را به همراه شهود شاهدین به دادگاه ارائه بدهم مشکلی ندارد؟

    1. زینالی می گوید

      سلام: صدای ضبط شده قبول کردنش با قاضی می باشد

  59. میرشمسی می گوید

    سلام زن داداش من باهام تماس گرفت ومطلبی رو که من در مورد خواهرم بیان کردم بدون اجازه ضبط کرد والان دوساله با خواهرم به مشاجره و دعوا افتادیم آیا من میتونم از زن داداشمشکایت کنم ؟

  60. محسن می گوید

    سلام خدمت شما اگر برای همکاری پیش شخصی برویم و با او در مورد طرح خودمان صحبت کنیم از جزئیات آن تا نحوه ی اجرا ، اگر آن شخص از همان اطلاعات به نفع خودش و به صورت فردی استفاده کند آیا با ضبط صدا میتوان ثابت کرد که طرح از کیست؟ اگر نه چه راهکاری وجود دارد ممنون از شما

    1. زینالی می گوید

      سلام: بله می توانید بابت سو استفاده ازطرح ها و ایده های خود از ایشان شکایت نمایید

  61. محسن می گوید

    سلام پس در این صورت که فرمودین ضبط صدا جرم تلقی نمیشه و دلیل کافی به شمار میاد برای اثبات طرف حق. خیلی ممنون از پاسختون

زمان پاسخ به دیدگاه شما از طرف وکلای سایت وکیل تاپ ۴۸ ساعت می باشد. درصورت نیاز به مشاوره فوری حقوقی میتوانید از این لینک نسبت به پرسش سوال خود اقدام کنید.



سوالات خود را از ما بپرسید

وکلای پایه یک ما اماده پاسخ به سوالات شما هستند