نمونه شکوائیه حفاری و کاوش غیرمجاز

هر گونه حفاری و کاوش به قصد بدست‌ آوردن اموال تاریخی – فرهنگی ممنوع بوده و مرتکب به حبس از شش ماه تا سه سال و ضبط‌ اشیاء مکشوفه به نفع سازمان میراث فرهنگی کشور و آلات و ادوات حفاری به نفع دولت محکوم میشود. چنانچه حفاری در اماکن و محوطه‌های‌ تاریخی که در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است، یا در بقاع متبرکه و اماکن مذهبی صورت گیرد علاوه بر ضبط اشیاء مکشوفه و آلات و ادوات‌حفاری مرتکب به حداکثر مجازات مقرر محکوم میشود.

  • تبصره ۱ – هر کس اموال تاریخی-فرهنگی موضوع این ماده را حسب تصادف بدست آورد و طبق مقررات سازمان میراث فرهنگی کشور نسبت‌به تحویل آن اقدام ننماید به ضبط اموال مکشوفه محکوم میگردد.
  • تبصره ۲ – خرید و فروش اموال تاریخی-فرهنگی حاصله از حفاری غیر مجاز ممنوع است و خریدار و فروشنده علاوه بر ضبط اموال فرهنگی‌مذکور، به حبس از شش ماه تا سه سال محکوم میشوند. هر گاه فروش اموال مذکور تحت هر عنوان از عناوین بطور مستقیم یا غیر مستقیم به اتباع‌ خارجی صورت گیرد، مرتکب به حداکثر مجازات مقرر محکوم میشود.

حفاری یا کاوش در هر محلی به قصد دستیابی به اثار تاریخی،جرم است خواه منجر به پیدا کردن اشیا بشود خواه نه. در دومورد مرتکب جرم، مجازاتش تشدید میگردد. یکی اینکه کاوش وحفاری در اماکن و محوطه های تاریخی که در لیست آثار ملی به ثبت رسیده انجام شود و دیگری اینکه اموال بدست آمده به خارجیان فروخته شود. تبصره ۱ماده درمورد تحصیل تصادفی مال مربوط به محل های خصی مثل زلزله نمیباشد بلکه حتی کاوش به قصد ایجاد ساختمان هم تحصیل تصادفیست.

 

مشاوره حقوقی فوری

مشاوره تخصصی تلفنی و متنی آنلاین با وکلای سراسر کشور

نمونه شکوائیه حفاری و کاوش غیرمجاز

بسمه‌تعالی

شاکی/ شاکیه /شکات …فرزند/ فرزندان … به آدرس …

مشتکی‌عنه/ متشاکی/ مشتکی‌عنهم … فرزند/ فرزندان … به آدرس …

موضوع: حفاری و کاوش غیرمجاز

ریاست محترم دادسرای عمومی و انقلاب شهرستان …

با سلام

 احتراماً به استحضار عالی می‌رساند؛ اینجانب مأمور اداره میراث فرهنگی در یوم … مورخ … برابر گزارشات واصله مبنی بر حفاری غیرمجاز منطقه … بلافاصله خود را به محل ارتکاب جرم رسانده و مشاهده نمودم که مشتکی‌عنهم با حفاری غیرمجاز مقداری مفرق به شکل مجسمه و غیره کشف نموده‌اند. اینجانب با درخواست کمک از مأمورین نیروی انتظامی ضمن دستگیری نامبردگان، یک دستگاه فلزیاب را نیز ضبط نمودم. حال نظر به‌مراتب یاد شده و با استناد به ماده ۵۶۲ قانون مجازات اسلامی (تعزیرات و مجازات‌های بازدارنده) تقاضای رسیدگی و تعقیب کیفری نامبردگان را از محضر عالی مستدعی می‌باشد.

 با تجدید احترام

امضاء شاکی

 

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای
3 نظرات
  1. علی می گوید

    سلام حفاری غیر مجاز برای دستیابی به گنج را چطور و به کجا اطلاع دهیم

    1. زینالی می گوید

      سلام: به نزدیکترین کلانتری یا پاسگاه مربوطه.

  2. مجید فاخری نیا می گوید

    با سلام
    بنده به همراه چند نفر از دوستانم برای کردش در محلی نشسته بودیم که حدود ساعت ۱۱در انجا بودیم .ساعت ۱یعنی بعد از سه ساعت مارا ماموران انتظامی دستگیر در وحله اول بدنبال مواردی مثل جنس مخالف یا مشروبات الکلی یا مصرفی بودند و بعد از ثابت شدن که هیچکدام از اینها پیش ما نیست به جرم حفاری دستگیر کردند بعد از یک روز بازداشت کلانتری با وجود اینکه هیچ چیزی مبنی بر حفاری پیدا نکرده بودند اعلام کردند که یک بیل پیدا کرده اند و مال شماست و به همین علت به دادگاه رفتیم و زندانی شدیم البته به قید وثیقه ۱۱۰میلیونی برای هر کدام ازاد شدیم . و درخواستی که دارم اینه که وکیل ما شوید تا سو سابقه برای ما نشود .

زمان پاسخ به دیدگاه شما از طرف وکلای سایت وکیل تاپ ۴۸ ساعت می باشد. درصورت نیاز به مشاوره فوری حقوقی میتوانید از این لینک نسبت به پرسش سوال خود اقدام کنید.



سوالات خود را از ما بپرسید

وکلای پایه یک ما اماده پاسخ به سوالات شما هستند