آیا انتشار تصاویر نامناسب در فضای مجازی جرم است و مجازات آن چیست؟

انتشار تصاویر مستهجن و غیراخلاقی در فضای مجازی جرم است و طبق قانون جرایم رایانه ای مجازات دارد. در قانون مجازات اسلامی نیز تظاهر به فعل حرام و جریحه دار نمودن عفت عمومی جرم انگاشته شده  است.طبق ماده ۶۳۸ قانون مجازات اسلامی بخش تعزیرات مصوب ۱۳۷۵؛  هرکس علنا در انظار و اماکن عمومی و معابر تظاهر به عمل حرامی نماید، علاوه بر کیفر عمل به حبس از ده روز تا دو ماه یا تا (۷۴)ضربه شلاق محکوم می گردد و در صورتی که مرتکب عملی شود که نفس آن عمل دارای کیفر نمی باشد ولی عفت عمومی را جریحه دار نماید فقط به حبس از ده روز تا دو ماه یا تا (۷۴) ضربه شلاق محکوم خواهد شد.

تبصره – زنانی که بدون حجاب شرعی در معابر و انظار عمومی ظاهر شوند به حبس از ده روز تا دو ماه و یا از پنجاه هزار تا پانصد هزار ریال جزای نقدی محکوم خواهند شد.

مشاوره حقوقی فوری

مشاوره تخصصی تلفنی و متنی آنلاین با وکلای سراسر کشور

آیا انتشار عکس نامناسب و غیراخلاقی درفضای مجازی جرم است؟

طبق ماده ۱۴ قانون جرایم رایانه ای؛ هرکس به وسیله سیستم‎های رایانه‎ای یا مخابراتی یا حامل‌های داده محتویات مستهجن را تولید، ارسال، منتشر، توزیع یا معامله کند یا به قصد ارسال یا انتشار یا تجارت تولید یا ذخیره یا نگهداری کند، به حبس از نود و یک روز تا دو سال یا جزای نقدی از پنج تا چهل میلیون ریال یا هر دو مجازات محکوم خواهد شد.

  • تبصره ۱ ـ ارتکاب اعمال فوق در خصوص محتویات مبتذل موجب محکومیت به حداقل یکی از مجازات های فوق می شود. محتویات و آثار مبتذل به آثاری اطلاق می‌گردد که دارای صحنه ها و صور قبیحه باشد.
  • تبصره ۲ ـ هرگاه محتویات مستهجن به کمتر از ده نفر ارسال شود، مرتکب به یک تا پنج میلیون ریال جزای نقدی محکوم خواهد  شد.
  • تبصره ۳ ـ چنانچه مرتکب اعمال مذکور در این ماده را حرفة خود قرار داده باشد یا بطور سازمان‌یافته مرتکب شود چنانچه مفسد فی‌الارض شناخته نشود، به حداکثر هر دو مجازات مقرر در این ماده محکوم خواهد شد.
  • تبصره ۴ ـ محتویات مستهجن به تصویر، صوت یا متن واقعی یا غیرواقعی اطلاق می‎شود که بیانگر برهنگی کامل زن یا مرد یا اندام تناسلی یا آمیزش یا عمل جنسی انسان است.

تصاویر نامناسب

علاوه بر این در ماده ۱۵ قانون جرایم رایانه ای؛ هرکس از طریق سیستم‎های رایانه‎ای یا مخابراتی یا حامل‎های داده مرتکب اعمال زیر شود، به ترتیب زیر مجازات خواهد شد:

  • الف) چنانچه به منظور دستیابی افراد به محتویات مستهجن، آن ها را تحریک یا ترغیب یا تهدید یا تطمیع کند یا فریب دهد یا شیوه دستیابی به آن ها را تسهیل کند یا آموزش دهد، به حبس از نود و یک روز تا یک سال یا جزای نقدی از پنج تا بیست میلیون ریال یا هر دو مجازات. ارتکاب این اعمال در خصوص محتویات مبتذل موجب جزای نقدی از دو تا پنج میلیون ریال است.
  •  ب) چنانچه افراد را به ارتکاب جرائم منافی عفت یا استعمال مواد مخدر یا روان‎گردان یا خودکشی یا انحرافات جنسی یا اعمال خشونت ‎آمیز تحریک یا ترغیب یا تهدید یا دعوت کند یا فریب دهد یا شیوه ارتکاب یا استعمال آنها را تسهیل کند یا آموزش دهد، به حبس از نود و یک روز تا یک سال یا جزای نقدی از پنج تا بیست میلیون ریال یا هر دو مجازات.

تبصره ـ مفاد این ماده و ماده (١٤) شامل آن دسته از محتویاتی نخواهد شد که برای مقاصد علمی یا هر مصلحت عقلایی دیگر تهیه یا تولید یا نگهداری یا ارائه یا توزیع یا انتشار یا معامله می‌شود.


بیشتر بخوانید: جرم نشر اکاذیب


علاوه براین انتشار عکسها و تصاویر دیگران نیز جرم محسوب شده و مجازات دارد و انتشار تصاویر خود فقط جرم نیست و انتشار تصاویر دیگران نیز جرم است.

مطابق ماده ۱۷قانون فوق؛ هرکس به وسیله سیستم ‎های رایانه ای یا مخابراتی صوت یا تصویر یا فیلم خصوصی یا خانوادگی یا اسرار دیگری را بدون رضایت او منتشر کند یا در دسترس دیگران قرار دهد، به نحوی که منجر به ضرر یا عرفاً موجب هتک حیثیت او شود، به حبس از نود و یک روز تا دو سال یا جزای نقدی از پنج تا چهل میلیون ریال یا هر دو مجازات محکوم خواهد شد.

ذکر این نکته ضروری است که مطابق با ماده۱۷ که بیان شد، انتشار تصاویر حتما می بایست منجر به آبروریزی و  از بین  رفتن اعتبار اشخاص شود تا جرم محقق شود. اگر انتشار تصاویر افراد خصوصی موجب شهرت و شناخته شدن فرد شود جرمی اتفاق نیفتاده است.

آیا تهدید به افشای عکس های خصوصی دیگران جرم است؟

مطابق با قانون مجازات اسلامی ماده ۶۶۹، هر گاه کسی دیگری را به هر نحو تهدید به قتل یا ضررهای نفسی یا شرفی یا مالی و یا به افشاء سری نسبت به خود یا بستگان او نماید،‌اعم از اینکه به این واسطه تقاضای وجه یا مال یا تقاضای انجام امر یا ترک فعلی را نموده یا ننموده باشد به مجازات شلاق تا (۷۴) ضربه یا زندان از دو‌ ماه تا دو سال محکوم خواهد شد.

بررسی انتشار تصاویر غیراخلاقی توسط خود افراد

حتما موضوعی که سالیان گذشته در خصوص سوشا مکانی فوتبالیست  اتفاق افتاد که  هرچند این شخص مدعی بوده که خودش تصاویر را منتشر نکرده است یا خانم مائده هژبری  که به دلیل انتشار فیلم و تصاویر خود را در فضای مجازی  که توسط پلیس فتا دستگیر شد را به خاطر دارید.مطابق با موارد گفته شده از قانون مجازات اسلامی و قانون جرائم رایانه ای ، صرف انتشار محتویات غیر اخلاقی جرم محسوب می شود و نفاوتی بین خود شخص یا اشخاص دیگری نمی باشد.

هرچند لازم به ذکر است معیار غیراخلاقی بودن فیلم و تصاویر از دید اشخاص ، بسیار مختلف و متفاوت است و گاها در خصوص این مسائل سلیقه ای رفتار می شود و تشخیص این امر با مقام قضایی می باشد.

برای مطالعه بیشتر و درک جامع تر و جزئی جرایم سایبری می توانید به کتاب جرائم سایبری به قلم مریم سعادتی از انتشارات چراغ دانش رجوع نمایید.”

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای
31 نظرات
  1. امینی می گوید

    سلام وقت بخیر خدمت شما من یک عکس سلاح گرم شکاری گفته ام که توروستا بوده ومن ان را گذاشتم تو صفحه شخصی اینستا گرامم وبعداز مدت ها امنیت تماس گرفت بامن ومن را فرستادن دادگاه دادگاه بعداز مدتی منع تعقیب داد منو ولی دادستان درخاست کیفرخاست صادر کرده والان پرونده درحال بررسی میباشد حمل نقل صلاح بدون مجوز جرم محسوب میشود آیا عکس گرفتن باسلاح جرم محسوب میشود تو برگه دادنامه نوشته قدرت نمای تحریک ترغیب ایا حبس داره یا جریمه یاکلن منع تعقیب میخورم

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام چون سلاح متعلق به شما نیست پس حمل ان هم مجاز نیست

  2. محمد می گوید

    سلام
    سال نو مباک
    مدت ۶سال با یه خانم صیغه هستم چندروز پیش شک کردم بدون هماهنگی رفتم خونش بایه اقای تو اطاق خواب بودن کامل لخت درگیر شدم خانم زدم وسایل خونه شکستم داشتم میامدم گوشی موبالشو با خودم اوردم دیدم باهمون اقا از سکس کامل عکس گرفته خود خانم عکس گرفته منم اون عکسارو فرستادم برای پسرش خواهرش وبرادرش امروز رفته کلانتری شکایت کرده ازکلانتری منو خواستن برای فردا میخواستم بدونم برم بازداشت میشم؟؟وجرم این کاری که کردم چیه؟؟ممنون میشم جوابم بدید سپاسگزارم

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام بله مجرم هستین ورابطه ان دو زنا میباشدبشرطی که بتوانید ثابت نمایید

  3. hich می گوید

    سلام اگر کسی با اسرار کمی .تصویر غیر اخلاقی خود را برای طرف ارسال کند ولی طرف قصد پخش کردن و تهدید را نداشته باشد جرم است؟

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام: خیر

  4. عسل می گوید

    من از طریق اینستاگرام لایو سکسی میذاشتم و مشتری میگرفتم ،الان حساب های من را فتا بسته ،و هیچ جوابی ب من نمیدن فقط میگن حضوری باید بیایید پیگیری کنید..جرم این کار چیه و ب چی متهم میشم ؟؟

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام: جرم شما انتشار تصاویر مستهجن و فیلم و اثار مبتذل می باشد در صورت مراجعت شما مجازات خواهید شد.

  5. محمد جعفر چمانی می گوید

    سلام خسته نباشید ببخشید اگر عکس فقط با لباس زیر باشد جزو مستهجن هست. و جرمی دارد
    ما یه گروه واتساپی از حیوانات داشتیم و از صد فیلم عادی یه فیلم مستهجن میزاشتیم یعنی الان جرمه

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام: بله

  6. مارتین می گوید

    سلام
    من یک چنل در سایت های پورن دارم و در خارج از کشور زندگی میکنم و در حال رفت و امدم به ایران
    و در داخل چنل من فیلم های ایرانی وجود داره ک صورت اشخاص مشخص نیس و یا پوشیده شده هستش
    سوال من اینجاست که ایا من مرتکب جرم شدم؟؟؟
    و سوال بعدی ایا کسی ک صورتش در فیلم من مشخص نیس میتونه ازم شکایت کنه ؟؟؟

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام: بله جرم هست حتی اگر شکایت نکنند مراجع قضایی مطلع شوند اقدام قانونی می کنند.

  7. علی می گوید

    سلام . من در فضا مجازی داخل اینستا گرام یک فیلم دعوایی استوری کردم که بعد فتا منو خواست بعد رفتیم دادگاه خواستم ببینم جرم این کار چیه ظ

    1. وکیل تاپ می گوید

      برحسب موضوع فیل میتواند متفاوت باشد.

  8. آرت می گوید

    سلام . من یک پیج هنری در اینستاگرام دارم و در یکی از پست هام یک نقاشی منتشر کردم که قسمت بالاتنه زن برهنه بود …کامنتی مبنی بر ثبت گزارش تخلف فحشا دریافت کردم …آیا تحت پیگرد قرار گرفته ام ؟؟؟

    1. زینالی می گوید

      سلام: ابتدا یک اخطاریه برای شما از طریق پلیس فتا اعلام می شود و در صورت تکرار تحت پیگرد قرار خواهید گرفت.

  9. رضا می گوید

    سلام
    من با یه خانمی چت میکردم و برای همدیگه عکس برهنه میفرستادیم
    حالا پدر اون خانوم گوشیشو گرفته
    ایا میتونه از من شکایت کنه
    اگه میتونه مجازاتش چیه

  10. رضا می گوید

    من با یه خانمی چت میکردم و برای همدیگه عکس برهنه میفرستادیم
    حالا پدر اون خانوم گوشیشو گرفته
    ایا میتونه از من شکایت کنه
    اگه میتونه مجازاتش چیه

    1. زینالی می گوید

      سلام: بله می تواند به جهت رابطه نامشروع از شما شکایت نماید و مجازاتش در صورت اثبات شلاق تعزیری تا ۹۹ ضربه می باشد.

  11. وحید می گوید

    سلام وقت بخیر من با یک خانوم دوست بودم ازم عکس اندام خصوصی خواست و من به اشتباه بخاطر تشابه اسمی عکس را برای شخص دیگری که از همکاران سابقم بوده ارسال شده و ایشون شکایت کردن من الان باید جیکار کنم؟ برای بار اول بوده و تداومی نداشته در تلگرام بوده

  12. سارا می گوید

    من دو سال پیش با ی پسری آشنا شدم
    من از این رابطه فلان هیچ چیز نمی‌دونستم اون برام ی فیلم فرستاد من ۱۵سالم بود من نمی‌دونستم برایش فرستادم گفت حذف میکنم ولی برا دوستشم فرستاد چند بار خودشو رفیقش تهدیدم کردن من خیلی میترسم کسی رو ندارم خیلی تنهام و چند بار گفت بیا پیشم اگر نیومدی عکس هات پخش میشه ب خانواده‌تم میگم منم ترسیدم رفتم پیشش از پشت بهم تجاوز کرد رفیقشم آورد جوان زدن میشه بگی جرمش چیه؟

    1. زینالی می گوید

      سلام: اگر بتوانید اثبات نمایید جرمش تجاوز هست و مجازاتش اعدام هست

  13. زری می گوید

    سلام من چند تا عکس و فیلم لختی برای شخصی که در کشور دیگه بودند ارسال کردم تو واتساپ برای ایشون،فقط از این عکسها و فیلم ها همش تهدید میکنه که برام پدرم ارسال میکنه و این که من جرمم چیه؟
    ما باهم رابطه داشتیم و عکس داشتیم از اونا چیزی نمیگن، من چیکار کنم؟

    1. زینالی می گوید

      سلام: مجازاتش انتشار عکسهای خصوص زندان و جریمه می باشداگر عکسی فرستاد از اون طرف می توانید شکایت نمایید

  14. زری می گوید

    سلام من چند تا عکس و فیلم لختی برای شخصی که در کشور دیگه بودند ارسال کردم داخل واتساپ،فقط با این عکسها و فیلم ها همش تهدید میکنه که برای پدرم ارسال میکنه و این که آیا منم مجازات میشم؟؟ یعنی مجازاتم زندان و جریمه هست؟؟
    ما باهم رابطه داشتیم و عکس داشتیم از اونا چیزی نمیگن، من چیکار کنم؟

    1. زینالی می گوید

      سلام: به پدرتان ارسال نماید شما چرا باید مجازات شوید در این صورت شما باید به جرم افشا و انتشار تصاویر خصوصی و مستهجن از شما به طرفیت آن شخص خارجی اقدام به شکایت نمایید

  15. مسعود می گوید

    باسلام ؛همسربنده مدت دوسال است که به همراه ۲دخترم جدازندگی می‌کنند.ودخترهایم بخاطرآزادبودنشان مانع آشتی من وهمسرم هستندومتاسفانه دخترام دراینستاگرام ازخودشون عکس وفیلمهای مبتذل ودابسمش منتشرمیکنندوآبروی اینجانب رادربین فامیل ریختند.لطفا راهنمایی بفرماییدچگونه شکایت کنم .آیااسکرین شات ازپیجشون بگیرم یانه؟ممنونم

    1. زینالی می گوید

      سلام: اگر حضانت با مادر است می توانید با این رفتار ایشان و با مستندتان اقدام به سلب حضانت نماید

  16. مریم می گوید

    سلام
    فروشگاه اینترنتی لباس خواب و مایو برای خانوم ها دارم، اکثر مدل ها با عکس ژورنالی خارجی هستن، قرار دادن عکس های خارجی با لباس خواب ، لباس زیر یا مایو توی اینستاگرام مشکلی داره؟

    1. زینالی می گوید

      سلام: بله قراردادن این عکس ها در فضای مجازی با مجازات پلیس فتا روبرو میشوید

  17. محمد می گوید

    سلام وقت بخیر اطلاعات طی مسئله ای گوشی منو گرفت بعد تفتیش عکس و فیلم ک داخل کانال تلگرام بود دانلود شده بود من پاک نکرده بودم الان اتهام زده پخش و انتشار تصاویر و مطالفت منافی عفت در صورتی ک ارسال اصلا نکردم فقط داخل گالری دانلود شده بودن دیدن تکلیفم چیه لطف میکنین ج بدین ممنونم

زمان پاسخ به دیدگاه شما از طرف وکلای سایت وکیل تاپ ۴۸ ساعت می باشد. درصورت نیاز به مشاوره فوری حقوقی میتوانید از این لینک نسبت به پرسش سوال خود اقدام کنید.



سوالات خود را از ما بپرسید

وکلای پایه یک ما اماده پاسخ به سوالات شما هستند