احکام و شرایط صیغه موقت برای مردان متاهل

ازدواج طبق شرع و قوانین به دو صورت انجام می گیرد که شامل عقد دائم و عقد موقت است. عقد موقت که تحت عنوان صیغه در بین مردم جامعه جا افتاده است، دارای احکام و شرایطی است که لازم است در خصوص آن اطلاعت کافی به مردم ارائه شود. در ادامه به بررسی احکام و شرایط صیغه موقت برای مردان متاهل می پردازیم.

صیغه یا عقد موقت که معمولا به عنوان ازدواج موقت شناخته می‌شود، یک توافق قانونی بین دو نفر است که مدت زمان معینی دارد. صیغه موقت همانطور که از نامش مشخص است ازدواجی است که برخلاف عقد دائم، مدت زمان مشخصی دارد. و متاسفانه محدودیتی در تعداد صیغه وجود ندارد.

برای دریافت مشاوره با وکیل به صورت تخصصی و آنلاین در زمینه های حقوقی می توانید با مجموعه مجرب وکیل تاپ در ارتباط باشید.

 ۰۰۲۱۹۱۰۰۲۰۹

شرایط صیغه

شرایط صیغه در صورتی صحت می یابند که دو شرط اساسی در آن انجام شود، این دو شرط عبارتند از:

  • مدت معین
  • مهریه معین

اگر این دو شرایط صیغه، وجود نداشته باشد، عقد صحیح نمی باشد.

احکام و شرایط صیغه موقت برای مردان متاهل

مشاوره حقوقی فوری

مشاوره تخصصی تلفنی و متنی آنلاین با وکلای سراسر کشور

ثبت عقد موقت یا صیغه

در صیغه موقت برخلاف عقد دائم الزامی مبنی بر ثبت رسمی وجود ندارد و این امر اختیاری است. اما در این مورد، استثنائی وجود دارد که در آن صورت مرد ملزم به ثبت عقد موقت می شود.

از شرایط صیغه ملزم به ثبت می توان به این موارد اشاره کرد: بارداری زوجه، توافق و شرط کردن طرفین در ضمن عقد.

لازم به ذکر است در صورتی که طبق موارد فوق مرد ملزم شود که ازدواج موقت را ثبت کند اما از این کار سرپیچی کند، در قانون برای او مجازات تعیین شده است.

 ماده ۴۹ قانون حمایت از خانواده: «چنانچه مردی بدون ثبت در دفاتر رسمی به ازدواج دائم، طلاق یا فسخ نکاح اقدام؛ یا پس از رجوع تا یک ماه از ثبت آن خودداری؛ یا در مواردی که ثبت نکاح موقت الزامی است از ثبت آن امتناع کند، ضمن الزام به ثبت واقعه؛ به پرداخت جزای نقدی درجه پنج و یا حبس تعزیری درجه هفت محکوم می ‌شود.»

شایان ذکر است که در این مورد تنها مرد مجرم شناخته می شود و به مجازات محکوم می شود.

نفقه و ارث زن در صیغه موقت

نفقه و ارث زن در ازدواج موقت

در ازدواج موقت مرد مکلف به پرداخت نفقه نیست؛ مگر اینکه با هم در خصوص پرداخت نفقه توافق کرده باشند، ولی در کل، مرد مکلف به پرداخت نفقه نیست. این امر دقیقا بر عکس نکاح دائم می باشد که مرد ملزم به به پرداخت نفقه است.

اما در خصوص نفقه فرزندان، مرد در صیغه موقت هم مکلف به پرداخت نفقه فرزندانش است.

در عقد موقت، زن و شوهر از هم ارث نمی برند. حتی اگر این شرط ضمن عقد مطرح شود فاقد وجاهت قانونی می باشد و به آن ترتیب اثر داده نمی شود.

بذل مدت در صیغه موقت

به طور کلی صیغه را می توان به شیوه های مختلفی منحل کرد:

  • در عقد موقت این اتفاق با بذل مدت انجام می شود.
  • بذل مدت صرفا از طرف مرد به عمل می آید.
  • با این وجود مرد می تواند برای بذل مدت به زن وکالت بدهد تا به نیابت از او مدت باقی مانده را به خود بذل نماید و اقدام به بخشیدن مدت صیغه موقت نماید.

در واقع ادامه عقد موقت بنا به نظر مرد اتفاق می افتد، لذا اگر مایل نباشد می تواند ادامه مدت را ببخشد. همچنین این کار نیاز به تشریفات ندارد و از این بابت با طلاق متفاوت است و با هر لفظی واقع می شود.

رای دریافت مشاوره حقوقی آنلاین به صورت تخصصی می توانید با وکلای مجرب مجموعه وکیل تاپ در ارتباط باشید.

 ۰۰۲۱۹۱۰۰۲۰۹

عده در شرایط صیغه موقت

  • مدت عده ازدواج موقت، دو بار پاک شدن از قاعدگی پس از پایان متعه است.
  • برای اشخاصی که با وجود یائسه نبودن قاعده نمی شوند، این مدت ۴۵ روز است.

احکام و شرایط صیغه موقت برای مردان متاهل

صیغه موقت برای مردان متاهل

صیغه برای مردان متاهلاز شرایط صیغه موقت برای مردان متاهل این است که طبق مقررات شرعی، ایرادی ندارد و مرد می توان با وجود تاهل، ازدواج موقت نماید.

اما در واقع فلسفه صیغه بر این امر تاکید دارد که اگر فردی به سن ازدواج رسیده باشد و به هر دلیل ازدواج نکرده ست، از طریق ازدواج موقت بتواند نیازهای خود را برطرف نماید.

اما متاسفانه مردانی هستند كه از اين قانون اسلامي سوء استفاده كرده و حق همسر دائمي را رعايت نمي كنند.

هرچند روشن است كه تضييع حقوق همسر اول، به جهتِ نفس اين نكاح منقطع نيست، بلكه عملكرد منفيِ مرد باعثِ نارضايتي همسر اول مي شود.

اگر اين حكم اسلامي (متعه) با شرایط خاص خود، به طور صحیح انجام بگیرد، و مرد متعهد و مسئوليت شناس باشد، حقوق همسر دائمی تضييع نخواهد شد.

اما همسری که دوست ندارد شوهرش مجددا ازدواج کند؛ می تواند هنگام عقد ازدواج شرط کند که اگر همسرش در طول زندگی چه به شکل دائم چه به شکل موقت، ازدواج کرد از او وکالت در طلاق گرفته و بتواند جدا شود.

برای دریافت مشاوره با وکیل آنلاین به صورت تخصصی در زمینه های حقوقی می توانید با مجموعه مجرب وکیل تاپ در ارتباط باشید.

 ۰۰۲۱۹۱۰۰۲۰۹

طبق قانون نیز ازدواج موقت برای مردان متاهل جرم محسوب نمی شود و مشکلی ایجاد نمی کند. اما در بحث عرفی این امر اتفاق ناپسندی است و شایان ذکر این که ماده ۱۶ قانون حمایت از خانواده مصوب بهمن ۱۳۵۳، اجرای عدالت را برای جایز شمردن تعدد زوجات کافی ندانست. به موجب این ماده:

مرد نمی تواند با داشتن زن، همسر دوم اختیار کند، مگر در موارد زیر:

  1. رضایت همسر اول
  2. عدم قدرت همسر اول به ایفای وظایف زناشویی
  3. عدم تمکین زن از شوهر
  4. ابتلاء زن به جنون یا امراض صعب‌العلاج موضوع بندهای ۵ و ۶ ماده ۸
  5. محکومیت زن وفق بند ۸ ماده ۸
  6. ابتلاء زن به هر گونه اعتیاد مضر برابر بند ۹ ماده ۸
  7. ترک زندگی خانوادگی از طرف زن
  8. عقیم بودن زن
  9. غایب مفقودالاثر شدن زن

بیشتر بخوانید: ۴ راه‌ برای شکایت از شرکت سایپا

همچنین بر اساس ماده ۵۶ قانون حمایت خانواده مصوب سال ۱۳۹۱:

«هر سردفتر رسمی که بدون اخذ گواهی موضوع مواد (۲۳) و (۳۱) این قانون یا بدون اخذ اجازه نامه مذکور در ماده (۱۰۶۰) قانون مدنی یا حکم صادرشده در مورد تجویز ازدواج مجدد یا برخلاف مقررات ماده (۱۰۴۱) قانون مدنی به ثبت ازدواج اقدام کند یا بدون حکم دادگاه یا گواهی عدم امکان سازش یا گواهی موضوع ماده (۴۰) این قانون یا حکم تنفیذ راجع به احکام خارجی به ثبت هریک از موجبات انحلال نکاح یا اعلام بطلان نکاح یا طلاق مبادرت کند، به محرومیت درجه چهار موضوع قانون مجازات اسلامی از اشتغال به سردفتری محکوم می‌شود.»

اما با تمام این اوصاف به نظر می رسد قانون حمایت از خانواده ناظر به ازدواج دائم و منصرف از نکاح موقت است و بدین دلیل قانون احراز توانایی مالی مرد را برای اداره زندگی دو زن و پرداخت نفقه به زنان متعدد، شرط دانسته است.

این در حالی است که پرداخت نفقه در عقد موقت منتفی است مگر اینکه ضمن عقد شرط شده باشد.

پس ازدواج منقطع مشمول مواد ۱۶ و ۱۷ قانون خانواده نبوده و نیازی به تحصیل اجازه از دادگاه ندارد.

احکام و شرایط صیغه موقت برای مردان متاهل

نتیجه گیری

در این مطلب به بررسی احکام و شرایط صیغه موقت برای مردان متاهل پرداختیم. صیغه موقت در قوانین شرعی، برای جلوگیری از عمل حرام و بیشتر برای افرادی است که به هر دلیل شرایط ازدواج دائم را ندارند و بتوانند نیاز های خود را رفع نمایند. لذا براین اساس مسئله ای پیش می آید اگر مردی متاهل است و مجددا ازدواج نماید حکم چیست؟

این در فرهنگ کشور ایران امری تقبیح شده است و اصولا ناپسند شناخته می شود. لذا لازم به ذکر است که با توجه به قوانین و مقررات در خصوص ازدواج مجدد به صورت دایم، نیازمند گواهی از دادگاه است.

اما درباره نکاح موقت این وضعیت صدق نمی کند و به نظر می رسد قانون حمایت از خانواده ناظر به ازدواج دائم و منصرف از نکاح موقت است و بدین دلیل قانون احراز توانایی مالی مرد را برای اداره زندگی دو زن و پرداخت نفقه به زنان متعدد، شرط دانسته است.

این در حالی است که پرداخت نفقه در عقد موقت منتفی است مگر اینکه ضمن عقد شرط شده باشد. پس ازدواج منقطع مشمول مواد ۱۶ و ۱۷ قانون خانواده نبوده و نیازی به تحصیل اجازه از دادگاه ندارد.

برای مشاوره حقوقی و تخصصی به صورت تلفنی و آنلاین، می توانید با وکلای مجرب و حرفه ای مجموعه وکیل تاپ در ارتباط باشید. تمامی خدمات ارائه شده از سوی وکیل تاپ زیر نظر متخصصین مورد بررسی و نظارت قرار می گیرند و تمامی خدمات حقوقی با کم ترین هزینه و با بهترین کیفیت ارائه می شود.

سوالات متداول

در هر صورت مطالبه مهریه از طریق دادگاه ممکن است اما در صورتی که ازدواج موقت ثبت نشده راه برای دریافت مهریه دشوار است. لذا زن باید از طریق سایر ادله، صیغه موقت را اثبات نماید.

مرد برای انجام این کار می تواند به زن وکالت بدهد تا هر زمان که خودش بخواهد به وکالت از طرف مرد باقی مدت را بذل کند.

بله، در وضعیت در این شرایط زن می تواند با مراجعه به دادگاه خانواده، دادخواست الزام به بذل مدت عقد موقت را به دادگاه ارائه کند . در دادخواستی که زن تقدیم دادگاه می نماید ، باید مشخصات خود و شوهرش را نوشته و تصویر شناسنامه خود و همسرش را در صورت وجود ، به علاوه تصویر برابر با اصل شده سند عادی ازدواج موقت ، پیوست دادخواست کند . زن می تواند به عسر و حرج خود استناد کند که دادگاه در صورتی که عسر و حرج زن را احراز کند ، حکم به الزام مرد به بذل مدت صادر می کند و اگر عسر و حرج زن را احراز نکند حکم به بطلان این دعوا می دهد.

بله، در خصوص حقوق فرزندان تفاوتی میان فرزند حاصل از نکاح دائم و موقت نیست.

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۴.۲ از ۵
از مجموع ۲۳ رای
195 نظرات
  1. زکیه می گوید

    سلام ایا درصیغه قید بشه که حق طلاق به زن بده ووقتی زن نخاد طلاق بگیره مرد میتونه بره

    1. وکیل تاپ می گوید

      سلام طلاق در صیغه موضوعیت ندارد

  2. ناشناس می گوید

    سلام بنده زنی را صیغه دوساله کرده ام سه ماه است که زندگی می‌کنیم و کلی هم براش هزینه کرده ام وسایل خونه خریده ام مبالغی هم به حسابش واریز کرده ام ولی الان میگوید نمیخوام ادامه بدم یاد آور بشم که صیغه نامه را خودمون تنظیم کرده ایم وآن یک پسر هم دارد در این مورد تکلیف چیست ممنون از لطف شما

    1. وکیل تاپ می گوید

      سلام شما میتوانیداقدام به بذل مدت باقی مانده نکاح موقت اقدام کنید

  3. ندا می گوید

    شوهرم میخات یه زن رابه صیقه بگیره خودش بهم نگفت ولی من فهمیدم ازم نپرس ازکجافهمیدی که نخواهم گفت ولی من ۱۳ساله که باش ازدواج کردم ازموقعه ای که ازدواج کردم باش تا الان خودم خرج خودم میکردم حتی قرص هام را خودم براخودم میخردیم نصف خرج بچه هام هم رومن بودمن خیاطم که الان چندماهه ترک کردم چون دیگه خیلی خسته شدم این همه گذشت چندباربادوست ودختراش گرفتمش بازم بخشیدم روزوشب مثل حیون کارکردم یه دست دردنکنه بهم نگفت یه خسته نباشی نگفت بااینکه اصلاتا حالا اصلا ازش درخاست پول نکردم یعنی اولا چراولی اصلابهم نمیدادروز زن و مادربرامادرش کیک و پول میبرد ولی برامن اصلاچیزی نمیوردهمبشه جزیه میمون توچشاش چیزدیگری نبودم منم خیلی عاشق هستم متعسفانه ولی صبر من فقط به خاطربجه هامه الان هم قصدصیقه داره صددرصدبابت این صیقه هزینه میده درسته انگشتری مبلقی که اینابایدبرامن باشن نه براکسی دیگه اونوقت میگن صیقه حلاله این کجاش انصافه آخه

  4. مهسا می گوید

    سلام اگه ازدواج موقت بکنیم مرد گفته باشه طلاق دادم از کجا بدونیم مرد طلاق داده آیا شناسنامه نباشه از جایی میشه مشخص کنیم که زن داره یا نه

    1. وکیل تاپ می گوید

      سلام نکاح موقت طلاق نداره وبخشش مدت هست وبابخشش تمام میشه

  5. ناشناس می گوید

    اسلام دقیق و به جا حلال و حرام ها رو مشخص کرده اما مردمان بی انصاف هرجا به نفعشان است رو انجام میدهند و هرجا به ضرر شان باشد انجام نمیدهند.
    اگر شوهر شما اسلام و دین را میشناسد ابتدا نفقه و حق و حقوق شما رو میدهد و به مسائل عاطفی شما توجه میکند، بعد به سراغ سایر احکام دینی میرود، الان هم شوهر شما از دین فقط برای توجیح اشتباه و شهوت خودش سواستفاده می‌کند.
    اسلام کامل است ضعف از مسلمانی ماست.

  6. توکلی می گوید

    سلام خانم من قبلا صیغه من بود بعداز چهار سال بعد عقد داعم کردیم ولی متاسفانه صیغه نامه رو باطل نکردیم الا مهریشو گرفته ودو باره برای صیغه شکایت کرده میتونه کاری بکنه لطفا راهنمایی کنید

    1. وکیل تاپ می گوید

      منظورتون از شکایت برای صیغه چیه؟

  7. فاطمه شهابی می گوید

    با سلام وخسته نباشید. همسرتون اقایی هستم مثلا موقت ولی ۳۰ساله هستش منزلی به عنوان مهریه تایین کرده که شرط زندگی گذاشته. ضمن اینکه به وظیفه پرداخت نفقه طبق عرف جامعه که شرط شده عمل نمیکنه و با مصرف شیره یا تریاک آزارم میده وتهمت نابجا وتهدید به و ابروریزی پیش همسایه حسابی گیر افتادم. ضمن اینکه کتکم زده و شکایت کردم . که رسیدگی میشه حالا برای مهریه چیکار میتونیم انجام بدم. ممنون میشم راهنمایی دقیق بفرمایید.

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام باید دادخواست مطالبه مهریه و نفقه نمایید . بهترین روش دریافتع مهریه از طریق اجرای ثبت است که منوط به تحقق شرایطی است . شما میتوانید برای دریافت مشاوره حقوقی یا دادن وکالت با شماره ۰۲۱۹۱۰۰۲۰۹۰ تماس بگیرید

  8. ناشناس می گوید

    من یه دخترمجردم بابامم فوت شده جدپدری هم ندارم آیا میتونم بدون هیچ اجازه ای ازخانواده صیغه ی یه مردمتاهل بشم ؟

    1. وکیل تاپ می گوید

      سلام بله

  9. پارسا می گوید

    سلام .پدرمن دختری راصیغه کرده مدت ۵۰ سال الان بعدازحدودا ۴۰ روزپشیمون شده آیا میتونه یکطرف فسخ کنه؟؟ مهریه هم ۱۲تا سکه وهیچ چیزی ازخودشون ندارن بایدمهریه چطورپرداخت کنن؟

    1. وکیل تاپ می گوید

      سلام نمیتواند فسخ کند مهریه هم میگیرد

  10. مهدی می گوید

    سلام ،آیا مرد می تواند بخاطر شرایط کاری ودوری مثلا دو ماهه از زنش ،بدون اجازه او زنی را صیغه کند؟؟
    ممنون از شما.

    1. وکیل تاپ می گوید

      سلام خیر

  11. موسی عبدی می گوید

    سلام وقت تون بخیر
    اینجانب بدلیل بی مهری و اذیت همسرم و عدم ارضای نیازهای جنسی با مشورت برادرش خانمی رو عقد موقت کردم بعد چند سال متوجه شده و الان درخواست طلاق از دادگاه رو داده به دلیل بنده ۱۲ عقدنامه با توجه به بنده ۱۶ حمایت از خانواده بنده چکار باید بکنم ممنون میشم راهنمایی بفرمایین.

    1. وکیل تاپ می گوید

      سلام اجازه ازدواج مجددبادادگاه هست نه سرخود وخانم شما میتواند در خواست طلاق کند

  12. ناشناس می گوید

    سلام ایا میشه در ورزش رزمی با مربی مردی که متأهل هست صیغه شد؟ و اگه در این بین رابطه‌ای برقرار بشه حکمش چیه؟ و همسر اول هم خبر نداره اما اقا هم بند دوازده عقدنامه‌رو موقع ازدواج با همسرش امضا نکرده. دلیل این صیغه هم فقدان مربی خانوم هست اما مربی نتونسته خودشو کنترل کنه و شهوت شاگردشو هم بیدار کرده

    1. بهزاد زینالی می گوید

      بله میشه حکم رابطه با همسر قانونی دارد ولی دلیلتون اصلا منطقی و وجدانی نیست

  13. ناشناس می گوید

    سلام ایا میشه در ورزش رزمی با مربی مردی که متأهل هست صیغه شد؟ و اگه در این بین رابطه‌ای برقرار بشه حکمش چیه؟ و همسر اول هم خبر نداره اما اقا هم بند دوازده عقدنامه‌رو موقع ازدواج با همسرش امضا نکرده. دلیل این صیغه هم فقدان مربی خانوم هست اما مربی نتونسته خودشو کنترل کنه و شهوت شاگردشو هم بیدار کرده. اصلا بدون اطلاع همسر اول این عقد موقت باطله یا صحیحه؟ مدت صیغه هم قراره یا چندماه یکبار تمدید بشه یا سالی یکبار.

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام با وجود همسر نمیتوانید همزمان با شخص دیگری هم ازدواج موقت کنید

  14. هنگامه زرین بخش می گوید

    من کل ماده و تبصره در مورد ازدواج موقت خواندم نه یک بار بلکه هزاران بار این چه عدالتی است دختر بدون رضایت پدر صیغه شود. زن اگه از پشت …..داشته باشد عده دارد. زن بعد از فسخ صیغه میتواند بدان عده مجدد صیغه دیگری شود. ازدواج موقت زن وارث حساب نمیشود ……… ببخشید دیگه نگید زن بگید تخلیه چاه در اسرع وقت.
    یک زن برای یه سقف بالایسر یه لقمه نانی که بتواند زنده بماند نه زندگی کند باید تا اخر زمانی که جوان است پاسکاری شود شما این رو میخواهید نه ………

  15. جمال لام می گوید

    ايا بادخترميشه صيغه محرميت خوند وحد وحدود دارد. ممنون ميشم. راهنمايي كنيد

  16. مریم بابای می گوید

    سلام خسته نباشید من زن صیغه ای مرد متاهلی شدم…ایا الان باوجود همسر
    اولش من میتوانم تمام سهموالارثشو با رضایت شوهرم ازشوهرم بگیرم ..یا ازش فروشنامه یا صلح نامه بگیرم

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام در نکاح موقت ارث نمیرسد

  17. ناصر می گوید

    سلام‌متاهل‌هستم‌همسرم‌بعد‌از‌دوفرزند‌دیگه‌باردار‌نشد‌ویائسه‌وعقیم‌اولا‌من‌بچه‌میخام‌دوم‌اصلا‌از‌نظر‌جنسی‌سرد‌وبی‌روح‌است‌آیا‌می‌توانم‌صیغه‌بگیرم
    ۲….کسی‌رادر‌فضای‌مجازی‌پیدا‌کردم‌نه‌ادرس‌داده‌ونه‌خودش‌را‌نشان‌می‌دهد‌درخواست‌پول‌به‌حساب‌کانال‌صیغه‌کرده‌‌تا‌آنها‌صیغه‌کنند‌وبعد‌ایشان‌خودش‌را‌نشان‌دهد‌آیا‌چنین‌عقدی‌درست‌است؟‌وآیا‌صیغه‌نامه‌بدون‌مهر‌معتبر‌است؟ممنون‌از‌راهنماییتان

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام بله میتوانید

  18. ناصر می گوید

    آیا‌دست بردن‌در‌قانون‌الهی‌مجاز‌است؟‌که‌اجازه‌نمی‌دهند‌بدون‌اجازه‌زن‌اوای‌نتوان‌زن‌گرفت‌در‌حالیکه‌قرآن‌چنین‌شرطی‌نکرده؟

  19. ناشناس می گوید

    سلام مرد متاهل میتونه با دختر محرد عقد دائم بکند؟

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام با اجازه همسر اولش میتونه.

  20. شیرین می گوید

    سلام همسر من زنی را صیغه کرده پنهانی،من متوجه شدم،آیا میشه برم شکایت کنم ازش؟دلیلی برای حق طلاق هست؟

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام برمبنای عسروحرج درخواست طلاق نمایید

  21. پوریا می گوید

    هیچ زنی هیچ دختری اهل زندگی نیست همه پول پرست اهن پرستن عشق وجود نداره وفادر نیستن

  22. سوگل می گوید

    سلام ایا مردی که رابطه زناشویی با خانومش نداره و بخاطر بچه مهریه نمیتونه زنش طلاق بده و میخواد عقد داعم کنه باید چیکار کنه

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام یکی از شرایط ازدواج مجدد رضایت زن خودش میباشد

  23. فففف می گوید

    چرابااینن قوانین کثیف یه مردمتاهل اجازه صیغه داده میشه و انجام میشه واقعا چقدر به زنان ظلم شده

  24. سیمین می گوید

    سلام برای عقد موقت مرد، اجازه همسر اول لازمه؟

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام. اگر مرد در ضمن عقد ازدواج در سند نکاحیه این شرط که ازدواج دوم بدون اجازه همسر به زن حق طلاق می دهد را امضا کرده باشد زن می تواند طلاق بگیرد

  25. ali می گوید

    آیا مردی با وجود همسر ازدواج موقت بکنه زنش میتونه طلاق بگیره و مهریه بگیره؟

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام بله اگر شرط طلاق را در صورت ازدواج مجدد امضا کرده باشند. مهریه را هم که در هر صورت حتی بدون طلاق می توانند مطالبه کنند.

    2. بهزاد زینالی می گوید

      سلام بشرط عدم رعایت تناسب زندگی بله میشود

    3. بهزاد زینالی می گوید

      سلام بله برمبنای عسرو حرج میتوانید در خواست طلاق ومطالبه مهریه نماید

  26. ناشناس می گوید

    یک مرد تا چند زن میتواند صیغه کند؟!

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام محدودیتی نداره

    2. بهزاد زینالی می گوید

      سلام محدودیتی ندارد

  27. م. س. می گوید

    سلام، من با یک آقای خارجی (البته بعد از مسلمان شدن ایشون) عقد دایم انجام دادیم که رسمی هم نشده. بعد از ۷ سال حدود ۶ ماهی هست که ازش جدا شدم. می خوام بدونم که این عقد چه عواقبی برای من می تونه داشته باشه؟ البته عقدنامه دست خود من هستش و ما در خارج از ایران زندگی می کنیم.

  28. طیبه می گوید

    سلام من یه زن بیوه هستم و قصد صیغه موقت با مردی متاهل رو دارم.همدیگه رو دوس داریم هر چند که برا همسر اولشون چیزی کم نمیزارن.و رفاه کامل هستن.ایا من صیغه این اقا بشم گناهه.?کار بدی میکنم.?راهنماییم کنید

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام مشکلی ندارد

  29. فاطمه حلاجان می گوید

    شوهرم بدون اجازه من جند سال زن صیغه کرده من با وجود ۳ فزند ونوه میخواهد زنه رو که صیغه کرده البته ۹۹ ساله میخواد محضری کنه من چکار می تونم بکنم که محضری نکنه ودر مدت ۸ سال که صیغه بوده من بیخبر بودم

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام این امکان برای شما فراهم نیست . صرفا می توانید با اشاره به شروط عقد نامه طلاق بگیرید

  30. یوسف می گوید

    سلام من متحل هستم و می خواهم خانومی را ۲سال صیقه کنم

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام بدون اجازه همسرتون نمیتوانید

  31. سعیدی می گوید

    سلام. اگر مردی با همسرش زندگی میکنه ولی از هر نظر باهم سازش ندارن و مشکل دارن و دوسال هیچ رابطه ی جنسی با همسرش نداشته میتونه برای رفع نیاز جنسی و روحی و عاطفی با خانمی که مطلقه هست صیغه موقت بکند؟؟

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام بله ولی اگر همسرتون شروط عقد نامه را امضا کرده باشد امکان جدایی هست

    2. بهزاد زینالی می گوید

      سلام بله درخواست ازدواج مجدد از دادگاه تقاضا کنید

  32. احمد می گوید

    سلام.بنده۶۰سالم هست.متاهل هستم.هیچ چیزی ازهرلحاظ خانمم برام کم نمیزاره ولی خودم تنوع پذیرهستم من رو راهنمایی کنیئ.برم پیش روانپزشک نتیجه داره؟

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام شما بایستی ازدواج مجدد نمایید

  33. رویا می گوید

    سلام خسته نباشید من چند ماهی هست طلاق گرفتم الان با یه آقایی که متاهل هست میخواهم صیغه محرمیت بخونیم در چه شرایطی صحیح است لطفا راهنمایی کنید ممنونم

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام اگر از تاریخ طلاق سه عادت ماهانه گذشته باشد میتو انید صیغه شوید

  34. شیوا می گوید

    سلام من صیغه ی مردی متاهل شدم ولی همسرشون اطلاع ندارن آیا صیغه ی مرد با من صحیح است

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام مرد نمی تواند با داشتن زن، همسر دوم اختیار کند، مگر در موارد زیر:

      رضایت همسر اول.
      عدم قدرت همسر اول به ایفای وظایف زناشویی.
      عدم تمکین زن از شوهر.
      ابتلاء زن به جنون یا امراض صعب‌العلاج موضوع بندهای ۵ و ۶ ماده ۸.
      محکومیت زن وفق بند ۸ ماده ۸.
      ابتلاء زن به هر گونه اعتیاد مضر برابر بند ۹ ماده ۸.
      ترک زندگی خانوادگی از طرف زن.
      عقیم بودن زن.
      غایب مفقودالاثر شدن زن

  35. شیرین می گوید

    سلام همسر من بعد از ۱۷سال زندگی مشترک یک ساله که زن دیگری عقد دایم کرده با اجازی خودم ولی میخوام مهر یه من هم به اندازی اون زن باشه با رضایت شوهرم ولی میگن ممکن نیست

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام بله ممکن نیست مگر با رضایت همسرخودتون

  36. شیرین می گوید

    رفتیم دفتر خوانه گفتن اصلا امکان نداره حتا با اجازی شوهر م

  37. زهرا می گوید

    سلام ۳،ساله شوهرم فوت شده حالامیخوام بامردمتاهل صیغه بشم همدیگرودوست داریم ایامیشود

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام بله

  38. بی نام می گوید

    لطفا خانم های مجرد و مطلقه به خاطر یه نیاز الکی زندگی زناشویی مردان متاهل رو به هم نریزید و خودتونو مدیون خانمش نکنید، زندگیتونو رو خرابه کسی دیگ بنا نکنید این بزرگترین گناهه دلشکستن تاوان داره

  39. علیرضا می گوید

    سلام.خسته نباشید.من ۱۳ساله ازدواج کردم خانوم بنده بمدت۷ ماهه که از خونه بدون اجازه رفته و دختر منو هم برده.و گفت دیگه هم نمیاد.من دلیلشم نمیدونم.ایا میتونم زن دیگری را صیغه خود کنم؟؟؟ممنون میشم راهنمایی کنید منو لطفا

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام میتوانید الزام به تمکین همسرخود را از دادگاه خانواده در خواست نمایید

  40. صفورا می گوید

    سلام
    من صفورا هستم و مدت ٣ماه هست با مرد متاهلی که یه بچه داره صیغه بلند مدت شدم ولی تو این چند ماه همسرش متوجه این قضیه شده و کارشون به دعوا و جنجال کشیده , ایشون هم ١٥ روزه که من بلاک کرده و تمامی ارتباطات رو قطع کرده خواستم کمکم کنید باید چکار کنم

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام یکی ازموارد انحلال نکاح موقت بذل مدت میباشد شما میتوان همسرخود را به بذل مدت باقیمانده اجبارنمایید

  41. ساناز می گوید

    نداجون وقتی میتونی خرج خودتو در بیاری چرا موندی اینجور مردا لیاقت ندارن این مردو باید انداخت دم در تا هرکی خواست برش داره چون اون دیگه در حد تو نیست عزیزدلم

  42. ثنا می گوید

    سلام من ی زن شوهر دادهستم اما شوهرم نیازمو برطدف نمیکنه وخرجی نمیده عاشق ی مرد زن دار شدم که زنش جوابگو جنسیش نیس بینمون خودنون صیغه خوندیم عایا وی مهریه گذاشتیم ویک ساله صیغه کردیم ایا این صیغه قبوله میشع برام بگین ممنون میشم

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام شرط ازدواج مجدد منوط به داشتن شرایطی میباشد که یک شرط رضایت زن به ازدواج مجدد میباشد

  43. مانی می گوید

    من مردی متاهل هستم به مدت یک سال است که با خانمی دیگر ازدواج موقت انجام دادم البته به صورت رسمی در دفتر ازدواج آیا عقدمان صحیح است؟

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام بله صحیح میباشد

  44. محمد بیگدلی می گوید

    سلام چرا سوال بی معنا می دهید کدوم زن اجازه مده مرد بر زن دوم بگیره چرا چرت پرت جواب مدید

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام در صورت عدم اجازه میتواند برمبنای عسروحرج طلاق بگیرد

  45. فاطمه می گوید

    سلام خانمی هستم ۴۳ ساله صیغه ی مردی شدم که زن و۶بچه داره صیغه ی ۹۹ ساله خوندیم بامهریه ی ۵۰۰ مترزمین ۲وماه هست زن اولش فهمیده آیا میتونم برم دادگاه برای مهریه شکایت کنم سندصیغه نامه هم دارم لطفانراهنمایی کنید

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام میتوانید نسبت به وصول مهریه اقدام نمایید

  46. فاطمه می گوید

    سلام خانمی هستم ۳۳ ساله الان ۳ سال جدا از همسرم زندگی میکنم و درخواست طلاق دادم آیا میتونم صیغه مرد دیگری بشم یا نه

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام اگه طلاق جاری شود وعده طلاق سپری شود میتوانید ازدواج موقت نمایید

  47. ناشناس می گوید

    سلام من دختری ۲۵ ساله هستم با مرد متاهل در ارتباطم چکار کنم ک به گناه آلوده نشم یا اگ ارتباطی هست از راه حلال باشه چون زیاد وابستش شدم جدایی برام سخته اگ راهی هست ک از نظر شرعی درست کمکم کنید اگر ک نه جدا بشم

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام میتوانید بین خودتان صیغه نکاح موقت جاری نمایید

  48. رها می گوید

    سلام آیامردمتاهل ک ۲تافرزندداره میتونه زن مطلقه دیگری صیِغه بکنه؟؟؟؟؟

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام:بله میتواندازدواج مجددنماید ولی همسرمیتواند بابت شراایط عسروحرج ایجاد شده درخواست طلاق نماید.

  49. niloofar می گوید

    سلام شوهرم به من گفته من رو دیگه نمیخواد میخواد از من جدا بشه اگر من نخواهم جدا شوم اون میتونه یک طرفه طلاق بگیره؟ ماهیانه مبلغی هم به عنوان نفقه پرداخت میکنه احساس میکنم شخصیرو هم صیغه کرده میتونم ازش شکایت کنم؟

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام:چون حق طلاق با زوج هست میتواند طلاق دهد وازبابت ازدواج مجدد همسربراساس شرایط عسروحرج میتوانید فقط درخواست طلاق نمایید.

  50. بیتا می گوید

    سلام دختری مجردم نمیتوانم ازدواج کنم برای نیاز جنسی ام با مرد متاهلی در فضای مجازی اشنا شدم و به مدت یکسال صیغه موقت باهمیم ایا صیغه در فضای مجازی صحیح است حکمش به چع صورتی است؟

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام:مشکلی ندارد.

  51. رضا9059653550 می گوید

    سلام آیا کسی که زن داره وزنش مریضه میتونه صیغه بلندمدت بگیره رضاهستم ازخوزستان باتشکر

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام:بله مشکلی نیست.

  52. تیمور می گوید

    سلام، آیا مرد متاهل می‌تواند با زن بیوه صیغه محرمیت انجام دهد ؟ آیا اجازه همسر لازم است ممنون از راهنمای 🙏

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام:یکی از شرایط نکاح مجدد رضایت همسر فعلی می باشداگر مخفیانه صورت بگیرداین ازدواج همسرفعلی میتواند بابت شرایط عسر حرج درخواست طلاق نماید.

  53. عادله کریمی می گوید

    سلام اگر یک مرد متاهل بی خبر از همسر و خانواده اش زن دیگری را صیغه کند چه شرایطی برایش درنظر گرفته میشود؟

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام:زوجه میتواند بااثبات وجود شرایط عسر وحرج نسبت به تقاضای طلاق اقدام نماید.

  54. مینا می گوید

    سلام من چندسال هست که همسرم فوت کرده..ویه اقای متاهلی هست که درخانه به هیچ عنوان تامین نمیشود.وقصددارد صیغه موقت انجام دهیم..ایا برای من چون متاهل است گناه نوشته نمیشود؟؟

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام:خیر

  55. اکرم می گوید

    مرد متاهل بدون اجازه همسرش صیغه کنه شرعا گناه حساب میشه ؟

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام:گناه نداردولی زن می تواند عسروحرج را اثبات و تقاضای طلاق نماید.

  56. امیری می گوید

    سلام وقت شما بخیر
    دختر ۲۲ساله ای هستم آمادگی و شرایط ازدواج ندارم خواستگار مناسبی هم نداشتم تاالان
    حدود ۱۱ماهه با یک آقای متاهل رابطه دارم و به شدت همدیگرو دوست داریم و خیلی بهش وابسته شدم و خودم شاهد اذیت های خانمش و عدم رابطه جنسی از طرف خانمش هستم اما به دلیل وجود بچه کوچیک و عدم پرداخت مهریه فعلا نمیتونه خانمشو طلاق بده،اما از لحاظ مالی و رسیدگی به زن و بچه هیچ کم و کاستی نمیزاره.
    میخوام دیگه به گناه آلوده نباشم و ارتباطم قطع نکنم با این آقا چون دچار مشکلات جسمی و روحی زیادی میشم
    آیا میتونم از این به بعد بدون آگاهی خانمش باهاش صیغه موقت بخونم؟چون اصلا خانم تعادل رفتاری نداره، آیا برای صیغه هم باید حتما پدر من اطلاع داشته باشه؟
    خواهشا جوابمو بدین و یه راه شرعی بهم نشون بدید

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام:اگر شما باکره باشید باید پدرتان اذن به ازدواج دهند و اینکه اگر بدون رضایت خانم ان شخص صیغه موقت بخوانید می تواند تقاضای طلاق نماید.

  57. امیری می گوید

    باکره هستم،من واقعا خانوادم طرز فکرشون جوری نیست ک پدرم اجازه بده برای صیغه
    آیا راهی دیگه ای وجود داره؟
    🙏🏻

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام:تنها راهش این هست که بکارت نداشته باشید و گرنه باوجود بکارت نمی توان ازدواج موقت نمود.

  58. آوا می گوید

    سلام صیغه باید دو طرفه بخشش بشه یا از طرف یک نفر کافیه؟ و در چه صورتی دائم میشه؟

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام: نکاح یک عقد دو طرفه است نه یک طرفه.

  59. سعید می گوید

    سلام من با خانومم ۶ ماهه مشکل خوردم و با هم زندگی نمیکنیم. البته طلاق هم نگرفتیم
    اگه من خانومی رو صیغه کنم و همسر اولم متوجه بشه چه مشکلی برای من پیش میاد؟ آیا میتونه ازم شکایت کنه؟ من توی توضیحات بالا خوندم ک در ازدواج موقت نیاز به اجازه دادگاه و همسر اول نیست ولی توی جوابهایی ک به دوستان دادین گفتید ک ازدواج موقت بدون اجازه همسر امکان پذیر نیست.
    میشه لطفا روشن کنید برام.
    ممنون از توضیحات کاملتون

    ممنونم از توضیحات کاملتون.

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام: بدون اجازه همسر باشه می تواند برای همسر قبلی حق طلاق ایجاد می شود.

  60. سعید می گوید

    سلام من زنم رفته ۲ساله عدم تمکین زدم نیومد یه زن صیغه کردم الان فهمیده میخواد برگرده برای این صیغه ۱۴سکه انداختم مدت ۵ساله چکاربایدبکنم راحت شم ایانفقه به این زن صیغه می رسه ممنون

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام: در نکاح موقت به همسر نفقه تعلق نمی گیرد.

  61. م.ش می گوید

    سلام من زنی متاهل هستم شوهرم مدتیه که یک خانم را صیغه کردهاند ایاواقعا این ازدواج موقت حلال وقانونیه نه از لحاظ روحی نه جسمی نه پولی به ما وبچه هاش میرسه اونوقت تا دلت بخواد صیغه میکنه به اسم اسلام اگه اسلام اینه که من اصلا قبولش ندارم ایاواقعااین عقدحلاله

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام: حلال هست ولی برای شما شرایط ایجاد عسر و حرج را برای طلاق فراهم میکند.

  62. حمید می گوید

    سلام من مرد۳۲ ساله که شش ماهه مجرد شدم آیامیدانستید همسری صیغه کنم

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام:بله برای مرد مشکلی وجود ندارد.

  63. جواد می گوید

    سلام آیا زن شوهر دار می‌تونه صیغه مرد متاهل بشه ؟؟

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام:چون شوهر دار باشد خیر بایستی با طلاق یا فسخ نکاح و انقضای عده بتوان با چنین فردی ازدواج موقت کرد.

  64. فرهاد می گوید

    سلام ،،ما آخر متوجه نشدیم جوابهایتان برای یک سئوال متفاوته ،،لطفا درست راهنمائی کنید،،من اینطور فهمیدم ،،اگر مرد متاهلی که شروط ضمن عقد را از روی خریت امضا کرده و حال گیر یک افریته افتاده که بخاطر فامیل هم نمیتونه جیگ بزنه ،،،،،بره با یک نفر دیگه صیغه داشته باشه چه بلای ممکن سرش بیاد،،،آیا زندان باید بره؟ ،،زنش حکم طلاق بگیره ،ایشالله که بگیره ولی نمیگیره که ،،،، فقط حکم طلاق و که گرفت ،،،بحز مهریه چی میتونه بگیره ،،تصنیف هم شاملش میشه یا نه چون اون متقاضی طلاق هست ، اصلا اگر نهاست طلتق بگیره متونه مجبور کنه مرد زن صیغه ایش و طلاق بده یا نه ،،ممنون

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام: نمی تواند صیغه را باطل کند فقط می تواند اگر بدون اجازه صیغه کردین در خواست طلاق بده و تنصیف دارایی وقتی است که طلاق توسط زوج باشد و ازدواج شما حبسی ندارد .

  65. فرهاد می گوید

    سلام استاد زینالی ممنون از پاسختان،،،در فرض سئوال بالا اگر ازدواج دائم بجای موقت بود در مطالبی که عنوان کردید فرقی هم دارد،،یعنی ابطال ازدواج دائم جدید یا مورد دیگر را زن می تواند پیگیری کند ،،در هر دو حالت بجز مهریه چه چیز دیگه ای میتونه از من ما بکنه ،.ممنون

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام:نمی توان تقاضای ابطال نکاح اعم از دائم یا موقت را خواست و مهریه یک دین مجزاست پس و در هر صورت قابل دریافت می باشد.

  66. سمیرا می گوید

    سلام دختری هستم چهل ویک ساله، مرد متاهلی تقاضای صیغه کرده،میخواد که کاملا پنهانی باشه. خانمش هم خبر نداره، خودش میگه عدالت برقرار میکنم.، ایا من میتونم بدون اذن خانواده صیغه بشم؟ ایا با این شرایط صیغه بشم گناهی مرتکب نمیشم ؟

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام: اگر پدر داشته باشید نیاز به اذن دارد اگر نباشد می توانید صیغه شوید.

  67. زینال مستعار می گوید

    سلام بنده زنی باردار دارم آیا میتوانم زنی رو صیغه کنم بدون اجازه همسرم به مدت خیلی کوتاه

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام: خیر نمی توانید بدون گواهی رضایت همسر خودتان صیغه نمایید.

  68. فاطمه می گوید

    اخه این چه شرع و دینی .خدا لعنتشون کنه با این تفسیر دینتون .یعنی چی که مرد متاهل میتونه عقد موقت کنه چرا تنوع طلبی رو راه میندازیدن خوبه خودتونم میگید وجدانی و اخلاقی نیست.خدا لعنت کنه مفسرین دینو که اینجوری استرسو ناراحتی به زنا تحمیل میکنید و دین و خراب میکنید

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام:مرد بدون اجازه گواهی زن خودش ازدواج کند هرچند موقت باشد اگر بدون گواهی و اجازه زن خودش ازدواج کند مجازات می باشد.

  69. فیصل عربی می گوید

    سلام
    خاله خانومم تو خونه ما راحت میگرده خب احساس گناه میکنم البته چن ساله طلاق گرفته
    اگ بخام محرم بشم ک خانومم قطعا راضی نیس
    ایا راهی پیشنهادی هس
    اگ مخفیانه باهاش محرم بشم و خانومم ندونه حلاله؟؟؟

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام: بدون اذن خانم خودتان نمی توانید .

  70. علی می گوید

    سلام بنده ۳ سال با همسرم از راه دور نامزد بودیم ایشون ایران نیست و ۳ ماهه ازدواج کردیم اما ۲ هفته بیشتر ایران نبود و سعی هم نمیکنه بیاد یا منو ببره و به تاخیر میندازه رفت و امد رو ایا میتونم بدون اجازه اش صیغه کنم برای رفع نیازم؟

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام: تا زمانی که زوجیت برقرار می باشد شما نمی توانید به زوجیت شخص دیگری درآیید.

  71. ناشناس می گوید

    سلام
    مردی متاهل هستم که بدون اطلاع همسرم، زنی را صیغه کردم و ایشان باردار شده. آیا راهی برای شناسنامه گرفتن برای این بچه بدون اینکه همسرم متوجه شود وجود دارد؟

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام: براساس قانون حمایت خانواده شما مرتکب جرم شده اید چون بدون اجازه زن خود ازدواج کرده اید و اینکه شما می توانید شناسنامه بگیرید مشکلی وجود ندارد

  72. مجید می گوید

    سلام استاد!
    ۳ سوال دارم…

    ۱.آیا برقراری عدالت بین چند همسر صیغه ای قانونا واجب است؟ بین همسر صیغه ای و دائمی چه؟

    ۲. آیا پسر میتواند بدون اذن پدر و مادر ازدواج کند؟ اگر زیر سن ۱۸ سال باشد چه؟ میتواند؟

    ۳.اگر پسری بخواهد با دختری باکره بدون اذن پدر یا ولی دختر ازدواج دائم یا موقت کند، آیا دختر میتواند با جراحی‌، بکارت خود را زائل کند تا نیازی به اذن ولی نداشته باشد؟ شرعا و قانونا میتواند؟

  73. هادی می گوید

    سلام
    من متاهل هستم و بایه خانمی که باکره نیست و پدر نداره صیقه موقت خوندم .

    1. بهزاد زینالی می گوید

      باسلام
      طبق قانون ازدواج موقت برای مردان متاهل جرم محسوب نمی شود و مشکلی ایجاد نمی کند. اما در بحث عرفی این امر اتفاق ناپسندی است.

  74. باربد می گوید

    سلام خانمی هستم ۳۶ساله والان هفت ساله که با یه اقای مجردی صیغه ی سه ساله خوندیم و دیگه صیغه نکردیم واواخر اون سه سال من باردار شدم و الان یه پسره چهار ساله دارم که پیش خودمه.و از شوهرم به خاطره اعتیاد شدیدش جدا زندکی میکنیم ایا من میتوانم برای نفقه ی پسرم اقدام بکنم ؟؟؟؟؟

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام: بعد از باردار شدن باید ازدواج شما ثبت شود وگرنه برای مرد مجازات دارد و می توانید بابت نفقه از پدر فرزندتان شکایت نمایید.

  75. زیبا می گوید

    سلام مطلقه هستم رفتم خونه اجاره کنم صاحبخانه گفت باید برای صحبت کردنمون صیغه بخونیم من امتناع کردم واون اصرار اخر اینقد دلیل اورد قبول کردم اما نمیدونم چرا برای صحبت بیس دیقه ای یک ماهه خوند بعد گفت زنمی باید اجازه بدی بهت دست بزنم منم اجازه ندادم وخارج شدم حالا چیکار کنم من از اولش راضی نبودم به خوندن صیغه ایااین صیغه قبوله؟دردسترسم نیست که بگم بقیه مدت رو ببخشه لطفا کمکم کنید

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام: خیر خودتان خونده باشید نمی تواند ادعا کند شما هم قبولش نکنید و زیر بار نروید.

  76. سارا می گوید

    سلام.من با آقایی پنج سال دوس بودم این آقا چندبار خواستگاری کرد ولی من اوایل زیاد خوشم نمیومد بعد که جلسات حضوری گذاشتیم کم کم علاقمند شدم و رابطه ما بسیار گرم شد طوریکه چند بار شب هم باهم بودیم و لمس از روی لباس داشتیم این آقا خیلی رفت و اومد من راضی بشم تا رابطه ما رسمی بشه وقتی من راضی شدم بیاد زد زیر قولایی که داده بود مثل محل زندگی وادامه تحصیل من بعدم یهو با یکی دیگه نامزد کرد یه ماه بعد نامزدی بهم رنگ زد پشیمونم اشتباه کردم و روی لج بازی با من اینکارو کرده و از دختری که نامزد کرده خوشش نمیاد.ولی من دیگه گناه کنم همون موقع هم که باهاش بود همیشه عذاب وجدان داشتم معاشقه میکردیم
    الان میخاد نامزدیش بهم بزنه میگه باهم باشیم
    میشه باهم صیغه موقت بشیم تا بهم خوردن نامزدی قبلی؟؟

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام : از طریق سامانه وکیل تاپ با وکیل متخصص خانواده مشاوره بگیرید تا کاملا و دقیق راهنمایی نمایند.

  77. بهروز می گوید

    سلام .من مرد متاهل هستم که همسرم پاسخگوی نیاز جنسی من نیست یعنی مشغولیتش زیاده و من رابطه جنسی رضایتبخشی با ایشان ندارم آیا میتوانم برای رفع نیازم زن دیگه ای را صیغه موقت نمایم ایراد شرعی ندارد؟

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام: از طریق سامانه وکیل تاپ با وکیل انلاین خانواده مشاوره نمایید تا مشکلی برای شما بوجود نیاید.

  78. مختاریان می گوید

    پدر زن من چهار ساله زنش فوت کرده و یه خانم به مدت سه ماه صیغه کرده و پنجاه میلیون قرارداد بستند الان اون خانم بیست و پنج میلیون گرفته و بعد از شش روز ترک مکان کرده الان قانون در این مورد چیه متشکرم

    1. زینالی می گوید

      سلام: اگر مهریه باشد برای این عنوان باید تا اخرین ریال به ایشان پرداخت شود.

  79. علی ابراهیم آبادی می گوید

    سلام من بدون اجازه همسرم زنی را که ازمن پول میخواست صیغه کردم وبعد از مدتی با او رابطه داشتم وقتی همسرم فهمید من این رابطه را ادامه ندادم در ضمن من به خاطر اینکه در معامله ای که برای این خانم داشتم ودر این معامله کلاه برداری شد بدون اینکه من خبر داشته باشم ومن میخواستم این پول را از خودم به این خانم بدهم

  80. ریحان می گوید

    سلام شوهرم بهم خیانت کرده و زنی افغان رو صیغه کرده بمدت چندماه الان ابرازپشیمانی کرده ومن برای حفظآبرو ی او وخانواده اش اورابخشیدم و سر زندگی ام ماندم اما برای اینکه دیگر اینکاررانکند چه تعهدی میتوانم ازوی بگیرم که در صورت تکرار سه دانگ خانه بنام شود؟۲قرارداد صلح چگونه است و چه کسی باید بنویسد به کجامراجعه کنم

    1. زینالی می گوید

      سلام: می توانید در اداره ثبت اسناد یک تهعد نامه بگیرید ازش و در قبال ان یک مالی بنام خودتان بخواهید وارد کند و در قرارداد صلح هم تنظیم کرده در دفتر اسناد رسمی ثبت رسمیش نمایید.

  81. ليلا شعباني می گوید

    سلام من يه زن ٣٩ هستم كه متاهل هستم يك پسر ٦ ساله هم دارم كه يك دو ماه شده كه عاشق يك مرد متاهل كه دو دختر دارد شدم جوري همديگر را دوست داريم كه براي هم ميميريم ولي شرايط جفتمان طوريست كه نميتوانيم كاري كنيم لطفن راهنمايي ميفرماييد ممنون ميشم

    1. زینالی می گوید

      سلام: می توانید صیغه کنید و ازدواج موقت نمایید.برای اینکار یا خودتان اقدام به خواندم صیغه نمایید و یا در دفاتر ازدواج اقدام به صیغه نمایید.

  82. رضا می گوید

    درصورتی من متاهل و داری دورکند با یک زن بیوه دوست و برای یک ماه صیغه موقت یک ماه بین خودمون بخونیم آز لحاظ قانونی و عرفی مشکل پیش نمیاد باهم بریم مسافرت

    1. زینالی می گوید

      سلام: خیر مشکلی وجود ندارد

  83. سارا می گوید

    سلام وقت بخیر
    آیا دختر مجرد می تواند با مرد متاهل صیغه بشود بدون اجازه خانواده؟
    و همچنین آیا مهریه ای ک تعیین می شود در صیغه می تواند بگیرد ؟ اگر هست چ طور ؟ و لازم ک مرد متاهل تامین کند اون دختر ؟؟

    1. زینالی می گوید

      سلام: باید اذن پدر باشد مگر اینکه شما بکارتتان زایل شده باشد

  84. حسین می گوید

    سلام‌ من متأهل هستم‌و قصد دارم خانمی را صیغه موقت کنم به مدت یک هفته آیا این کار را می توانم یا خیر ممنونم

  85. حسین می گوید

    سلام اگر مردی متأهل باشد می‌تواند زنی را صیغه موقت کند به مدت یک هفته و با مهریه مشخص شده

    1. زینالی می گوید

      سلام: ازدواج دوم یا مجددا حتما باید به اجازه دادگاه باشد در غیر این صورت زن می تواندبه خاطر حدوث شرایط عسر وحرج درخواست طلاق دهد البته زن اولی

  86. ساما می گوید

    چی میگی؟؟؟؟ جوابای خودتو بخون به هرکسی یه جواب دادی!! سواد نداری در پیجتو ببند

  87. سعیده می گوید

    سلام بنده دوساله جدا شدم والان مدت چندماه است عقد موقت یه نفر شده ام که ایشون هم همسرش دوساله عدم تمکین دارد ومهریه میگیرد ایا عقد موقت من تاثیری در طلاق خانم دارد یاخیر

    1. زینالی می گوید

      سلام: خیر هیچ تاثیری در این خصوص ندارد و با توجه به اینکه دو سال هست جدا شدین مشکلی در این خصوص متصور نیست

  88. رضا09903997365 می گوید

    سلام دنبال زن صیغه بلندمدت هستم براازدواج سن بالا باشه مشکلی نیس خواهشاخوزستانی باشن باتشکررضاهستم ازاهواز

  89. سعید می گوید

    سلام.من همسردارم خیلی سردوبی عاطفه هستن.بایه نفرآشناشدم که بعدازیه سال صیغه خودم تصمیم گرفتم عقددائم بکنمش بایه دفترداری آشناشدم گفته باهمون صیغه نامه واستون حکم ازدواج مجددمیگیرم خاستم بدونم واقعامیشه یانه

    1. زینالی می گوید

      سلام: باید از طریق دادگاه اذن ازدواج مجدد بگیرید نه اینکه خودسرانه خودتان اقدام نمایید

  90. آرمین می گوید

    اون زنی که گفت شوهرش زن افغانی صیغه کرده بهترین تضمینی که میتونه بگیره اینه ؛ در صورت تکرار آنتن شما از ریشه بریده خواهد شد تا نتونه خدمات رایگان بده

  91. ناشناس می گوید

    سلام یسوال داشتم من اکثر سوالات و پاسخهاشون رو خوندم اما شما خیلی جاها گفتین واسه صیغه موقت نیاز به اجازه همسر اول نیست و توی تعدادشون هم محدودیتی نداره اما خیلی جاها همون سوالات رو گفتین بدونه اجازه همسر اولش نمیتونه صیغه کنه
    کدوم یکی درسته الان؟

    1. زینالی می گوید

      سلام: نیاز به رضایت ندارد ولی همسر اول می تواند درخواست طلاق بدهد

  92. ناشناس می گوید

    سلام من یکسال عقد کردم ودر دوران عقد به سر میبریم همسر بنده برای ادامه تحصیل در شهرستان هستن و به طولانی مدت همدیگه رو میبینیم مشکلی نداره برای برطرف کردن نیاز جنسی صیغه کنم

    1. زینالی می گوید

      سلام:اگر همسر داشته باشید نمی توانید صیغه نمایید

  93. علی می گوید

    سلام خسته نباشید من ۲۳سالمه و برای به گناه نیفتادن میتونم زنی رو صیغه کنم .ممنون

    1. زینالی می گوید

      سلام: بله

  94. کیهان می گوید

    سلام
    آیا مرد متاهلی که خانمش مهریه ش رو به اجرا
    گذاشته-و مرد هم مهریه رو بده ولی زن رو طلاق
    نده،میتونه صیغه موقت کنه؟

    1. زینالی می گوید

      سلام: بله

  95. Mi می گوید

    سلام خسته نباشید زنی که صیغه آقایی شده متاهل محسوب میشه؟ ممنون میشم جواب بدین

    1. زینالی می گوید

      سلام:بله

  96. ناشناس می گوید

    دختری هستن چهل خورده سال تا حالا ازدواج نکرده. تو محل کار بدجور تو پروبالم میپیچه بعضی وقتا واقعا نزدیک که به گناه بیوفتم. اگر زمانی واقعا دیگه نتونستم خودمو کنترل کنم میتونم قبلش باهاش صیغه کنم. بنده متاهلم

    1. زینالی می گوید

      سلام: بله میتوانید صیغه نمایید

  97. یک طلبه می گوید

    سلام
    پاسخگوی کانال اطلاعات درستی از احکام شرعی ندارید
    لطفاً این پاسخ های اشتباهی رو ندید
    و مردم رو دچار اشتباه و بعضاً گناه نکنید که شماهم شریک خواهید بود

    برای نمونه یک سوال و پاسخ رو باهم بررسی می‌کنیم

    سوال پرسیدن :

    ليلا شعباني می گوید ۱۲ ماه پیش
    سلام من يه زن ٣٩ هستم كه متاهل هستم يك پسر ٦ ساله هم دارم كه يك دو ماه شده كه عاشق يك مرد متاهل كه دو دختر دارد شدم جوري همديگر را دوست داريم كه براي هم ميميريم ولي شرايط جفتمان طوريست كه نميتوانيم كاري كنيم لطفن راهنمايي ميفرماييد ممنون ميشم

    پاسخ شما زینالی:

    زینالی می گوید ۱۲ ماه پیش
    سلام: می توانید صیغه کنید و ازدواج موقت نمایید.برای اینکار یا خودتان اقدام به خواندم صیغه نمایید و یا در دفاتر ازدواج اقدام به صیغه نمایید.

    شما اصلا متوجه نیستید چه جواب میدید این نمونه سوال رو دونفر خانم پرسیدن و شما گفتین میتونید صیغه کنید

    شما اگه احکام شرعی دین و قانون خونده باشید کجا اومده زن شوهر دار می‌تونه با دیگری ازدواج کنه
    زن شوهردار اگه با مرد دیگه ای رابطه برقرار کنه خرامه و حکم زنای محصنه داره که خیلی هم مجازاتش سنگینه هم گناه کبیره است

    این چه جوابهای چرت و پرتی است میدید

    یا مثلاً به دختر باکره گفتید نمیتونید صیغه کنید بدون اذن پدر مگر اینکه پرده بکارت ازاله بشه ازبین بره.

    چرا کامل جواب نمی‌دید ازاله بکارتی که فقط از طریق ازدواج دایم به اذن پدر انجام شده و طلاق گرفته می‌تونه بعد عده ازدواج مجدد کنه

    والا ازاله بکارت به غیر این با اذن پدر میخواد حتی با جراحی یا حتی جور دیگه

    لطفاً مردم رو با جوابهای غلط دچار اشتباه نکنید

    ازتباریاس…یک طلبه ۰۹۱۹۱۷۱۸۱۲۰
    اگر میخواهید شرعا مسأله رو بدونید از دفتر مراجع بپرسید

  98. یک طلبه می گوید

    سلام
    پاسخگوی کانال اطلاعات درستی از احکام شرعی ندارید
    لطفاً این پاسخ های اشتباهی رو ندید
    و مردم رو دچار اشتباه و بعضاً گناه نکنید که شماهم شریک خواهید بود

    برای نمونه یک سوال و پاسخ رو باهم بررسی می‌کنیم

    سوال پرسیدن :

    ليلا شعباني می گوید ۱۲ ماه پیش
    سلام من يه زن ٣٩ هستم كه متاهل هستم يك پسر ٦ ساله هم دارم كه يك دو ماه شده كه عاشق يك مرد متاهل كه دو دختر دارد شدم جوري همديگر را دوست داريم كه براي هم ميميريم ولي شرايط جفتمان طوريست كه نميتوانيم كاري كنيم لطفن راهنمايي ميفرماييد ممنون ميشم

    پاسخ شما زینالی:

    زینالی می گوید ۱۲ ماه پیش
    سلام: می توانید صیغه کنید و ازدواج موقت نمایید.برای اینکار یا خودتان اقدام به خواندم صیغه نمایید و یا در دفاتر ازدواج اقدام به صیغه نمایید.

    شما اصلا متوجه نیستید چه جواب میدید این نمونه سوال رو دونفر خانم پرسیدن و شما گفتین میتونید صیغه کنید

    شما اگه احکام شرعی دین و قانون خونده باشید کجا اومده زن شوهر دار می‌تونه با دیگری ازدواج کنه
    زن شوهردار اگه با مرد دیگه ای رابطه برقرار کنه خرامه و حکم زنای محصنه داره که خیلی هم مجازاتش سنگینه هم گناه کبیره است

    این چه جوابهای چرت و پرتی است میدید

    یا مثلاً به دختر باکره گفتید نمیتونید صیغه کنید بدون اذن پدر مگر اینکه پرده بکارت ازاله بشه ازبین بره.

    چرا کامل جواب نمی‌دید ازاله بکارتی که فقط از طریق ازدواج دایم به اذن پدر انجام شده و طلاق گرفته می‌تونه بعد عده ازدواج مجدد کنه

    والا ازاله بکارت به غیر این با اذن پدر میخواد حتی با جراحی یا حتی جور دیگه

    لطفاً مردم رو با جوابهای غلط دچار اشتباه نکنید

    ازتباریاس…یک طلبه
    اگر میخواهید شرعا مسأله رو بدونید از دفتر مراجع بپرسید

  99. افشین مولایی می گوید

    سلام من مرد ٤٧ ساله هستم و زنم ٤٦ ساله و ۵ بچه دارم ولی باز بچه می خوام ولی زنم دیگه بچه دار نمیشه آیا میتوانم بدون اجازه زنم ازدواج موقت‌ کنم لطفا راهنمایی بفرمایید

    1. زینالی می گوید

      سلام: بله ولی باید رعایت تساوی را بین خانم های خودتان بر قرار نمایید

  100. اریان می گوید

    اسلام دین پاکی هاست و چیزی بنام صیغه در دین مبین اسلام وجود نداشته و ندارد ؛ هر کس می گوید در اسلام وجود دارد قطعا و بدون هیچ تردیدی دروغگو بوده و دروغ گفته است غیر از ایران هیچ کشور مسلمان دیگر صیغه را قبول ندارد یعنی هر انسان باغیرت و شرف قبول ندارد

  101. بدون نام می گوید

    سلام من مردی هستم با ۴ تا بچه، همسرم وسواس شدید داره، چندین بار درمان کردیم، همچنان زندگیم با عسر و حرج روبروست، عدم تمکین داره و وظایف زناشویش رو انجام نمی ده من چندین ساله دارم خویشتن داری می کنم با شرایط بچه هام، طلاق برام میسر نیست کم کم دارم به گناه و خود ارضاعی رو میارم، آیا برام امکان عقد موقت وجود داره؟ آیا من به همسرم ظلم نمیکنم؟ و همسر موقت دوم، مدیونش نمی شه؟
    خدا به شما خیر بده🌹

  102. نازنین می گوید

    سلام وخسته نباشید من زنی ۴۶ ساله دارای ۳ فرزند متوجه شدم شوهرم زن صیغه کرده برای طلاق گرفتن ازش چه کار باید بکنم ومن خودم شوهرم با اون خانم دیدم ولی هیچ مدرکی ندارم ثابت کنم برای طلاق نیاز به ثابت کردن دارد که زن صیغه کرده یا نه

    1. زینالی می گوید

      سلام: میتوانید از شرایط عسر و حرج برای طلاق اقدام نمایید.

  103. ممپپپ می گوید

    سلام من با اقا پسری ۸ ساله دوستیم رابطه هم داشتیم الان مدتی هستش با مردی متاهل در ارتباطم میشه الان ضیغه بینمون خونده بشه
    چون هم دونفر هستم میخوام صیغه مرد متاهل بشم

    1. زینالی می گوید

      بله

  104. نگین می گوید

    سلام و وقت بخیر خانم و آقایی از دو شهر متفاوت هستند با هم عقد موقت می‌کنند بعداز عقد زوج می‌گوید باید زوجه به شهر من بیایید تا من شرایط نفقه که در صیغه نامه قرار دادم انجام بدهم ایا زوجه می‌تواند از رفتن به شهر زوج امتناع کند

    1. زینالی می گوید

      با سلام
      خیر زن در صورت تمکین مستحق نفقه است و در صورتی که در محل زندگی زوج نباشد پس تمکین منتفی است پس نفقه ای نیز به ایشان تعلقی نمی گیرد

  105. مهتاب می گوید

    سلام و عرض ادب
    مهتابم. ۳۷ ساله هستم. ۵ سالی هست ازدواج کردم. یک و نیم ماه اول زندگیمون با خوبی و خوشی سپری شد و بعد از این مدت متوجه خیانت همسرم از همون روزهای اول ازدواج و حتی ارتباط تلفنی ایشون با دوست دخترش روز عقدمون و یک هفته بعد از ازدواجمون شدم. و بعد متوجه ارتباط های تلفنی و قرارهای ایشون با یکی از همکارانش و موضوعات مشکوک متنوع طی دوران عقد و نامزدمیون شدم که همیشه با تذکر به ایشون همراه بود.دفعات بعدی تذکرات جدی تر و با دعوا و کتک همراه بود.بارها تصمیم به طلاق و جدایی گرفتم ولی هم از طرف خانوادم و هم همسرم مخالفت بوجود اومد..حالا مشکل اساسی که باهاش مواجهم اینه :
    بعد از ۴ سال متوجه زن صیغه همسرم و گشت و گذارها و شبانه پیششون موندن و خریدهای خونش شدم و باوجودی که دوران نامزدیمون نامه های متعدد ناشناسی از طریق تیپاکس دریافت میکردم (هم خودم هم خانواده ام ) حس میکردیم نامه ها از طرف یکی از خاستگارهای قبلی من بوده است و بهمین دلیل جدی نمیگرفتم..اخیرا متوجه ارتباط جنسی ایشون شدم و دو ماهی با خودم کلنجار رفتم که چجوری بهش بگم چون ارتباطش با من روز به روز عاشقانه تر و فداکارانه تر شده بود طوری که خودمم عاشق همسرم شدم…ولی از اونجایی که نتونستم ببخشمش تصمیم به انتقام و بعد جدایی گرفتم…
    هفته پیش با یکی از خواستگاری عاشق قبلیم که خیلی همو دوست داشتیم و حتی در دوران نامزدی بارها منو از خانوادم خاستگاری کرد و با خانوادش به صورت‌ رسمی خواستگاری اومد و مصر به طلاقم بود….وارد رابطه و حتی رابطه جنسی شدم. با وجودی که هم احساس بدی دارم هم ناراحتم و پشیمونم…ولی احساس خوبی هم دارم از اینکه منم مثل خودش شدم… ولی حس پشیمانی و زنای با نامحرم هر ثانیه منو میکشه بنظر شما چیکار کنم؟
    تصمیم دارم از همسرم جدا بشم.بچه ندارم.خودم پزشک هستم.و تصمیم به ترک ایران دارم.
    ممنون میشم منو راهنمایی بکنید واقعا سردرگم شدم و روزگارم با خواب سپری میشه توانایی و حوصله از خونه بیرون اومدن رو ندارم.
    ممنونم

    1. زینالی می گوید

      با سلام
      اگر قصد جدایی از همسرتون را دارید اگر میتونین چت ها و اس ام اس های ایشون با خانمی که می دونین با هم ارتباط دارن رو پرینت یا کپی کنید
      اگر بتوانید اثبات کنید که ایشون رابطه جداگانه و زوجه صیغه ای دارند می توانید طلاق خود را درخواست کنید
      و همین طور لازم به ذکر است رابطه خارج از ازدوج شما عواقب و مجازات دارد و به صلاح شما نیست

  106. ناشناس می گوید

    سلام ازدواج با زن بیوه میخام انجام بدم و متاال هستم امکانش هست؟

    1. زینالی می گوید

      با سلام
      بله امکانش هست

زمان پاسخ به دیدگاه شما از طرف وکلای سایت وکیل تاپ ۴۸ ساعت می باشد. درصورت نیاز به مشاوره فوری حقوقی میتوانید از این لینک نسبت به پرسش سوال خود اقدام کنید.



سوالات خود را از ما بپرسید

وکلای پایه یک ما اماده پاسخ به سوالات شما هستند