نمونه شکوائیه قسم (سوگند) دروغ

با اینکه دروغ از نظر اخلاقی امری مذموم است ولی ضمانت اجرا ندارد مگر اینکه سوگند و شهادت در دادگاه. شهادت: اعلام  شخصی به نفع یکی از اصحاب دعوا و به ضرر دیگری اعلام میکند از وقوع امری اطلاع دارد. شهادت دروغ به این معناست که شخصی شهادتی برخلاف واقعیت وحقیقت ارائه دهد. به عبارت دیگر وقتی فرد خلاف آنچه دیده است نزد دادگاه و مقامات رسمی اطلاع‌رسانی کند شهادت دروغ داده است. هر کس در دادگاه نزد مقامات رسمی شهادت دروغ بدهد به سه ماه و یک روز تا دو سال حبس و یا به یک میلیون و پانصد هزار تا دوازده‌میلیون ریال جزای نقدی محکوم خواهد شد.مجازات مذکور در این ماده علاوه بر مجازاتی است که در باب حدود و قصاص و دیات برای شهادت دروغ ذکر گردیده است.

مشاوره حقوقی فوری

مشاوره تخصصی تلفنی و متنی آنلاین با وکلای سراسر کشور

نمونه شکوائیه قسم (سوگند) دروغ

بسمه‌تعالی

شاکی/ شاکیه /شکات …فرزند/ فرزندان … به آدرس …

مشتکی‌عنه/ متشاکی/ مشتکی‌عنهم … فرزند/ فرزندان … به آدرس …

موضوع: قسم (سوگند) دروغ

ریاست محترم دادسرای عمومی و انقلاب شهرستان …

با سلام

 احتراماً به استحضار عالی می‌رساند؛ اینجانب حدود … ماه قبل پرونده‌ای در شعبه … دادگستری تهران به کلاسه … داشتم که در پرونده مزبور آقای … که دارای قرابت سببی با اینجانب بوده و باجناقم می‌باشد با وارد نمودن اتهام واهی جرم … به بنده، موجبات تعقیب و تحت پیگرد قرار گرفتن مرا فراهم آورد از آنجایی که محکومیت اینجانب طی دادنامه شماره … مورخ … صادره از شعبه … دادگاه عمومی آن دادگستری و بر اساس اتیان قسم دروغ مشارالیه صورت گرفته است و هیچ‌گونه ادله اثباتی دیگری مبنی بر ارتکاب جرم انتسابی در پرونده امر وجود ندارد؛ فلذا با توجه به ماده ۶۴۹ قانون مجازات اسلامی (تعزیرات و مجازات‌های بازدارنده) تقاضای رسیدگی و تعقیب کیفری نامبرده را از محضر عالی مستدعی می‌باشد.

با تجدید احترام

امضاء شاکی

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای
3 نظرات
  1. پروین می گوید

    سلام
    افراد علیه من سوگند کذب خوردن
    و محکوم شدم
    فقط میتوانم شاهد معرفی کنم که سوگند خورندگان علیه من فقط بر اثر خصومت شخصی خودشان بوده است آیا مورد قبول دادگاه واقع خواهد شد؟

    1. زینالی می گوید

      سلام: بله می توانید نسبت به حکم صادره اعتراض کرده و درخواست ادعای کذب بودن شهادت را ثابت نمایید.

  2. شکور می گوید

    قاضی پرونده در غیاب متهم ما را بعنوان شاهد در جلسه ی اول قسم داد آیا کارش درست بوده و می‌توانم از قاضی شکایت کنم
    ممنون

زمان پاسخ به دیدگاه شما از طرف وکلای سایت وکیل تاپ ۴۸ ساعت می باشد. درصورت نیاز به مشاوره فوری حقوقی میتوانید از این لینک نسبت به پرسش سوال خود اقدام کنید.



سوالات خود را از ما بپرسید

وکلای پایه یک ما اماده پاسخ به سوالات شما هستند