آزار و اذیت جنسی؛ مجازات آزار جنسی در قانون

آزارجنسی (Sexual harassment) مجموعه رفتار هایی با ماهیت جنسی است که باعث ضربه به حیثیت و حریم شخصی افراد می شود و بعضا با تعرض به حریم فیزیکی و جسمی نیز همراه است. اگرچه افراد غالبا تجاوز جنسی را به عنوان آزار جنسی میشناسند ولی باید گفت تجاوز جنسی تنها یکی از مصادیق و انواع این رفتار می باشد در حالیکه این رفتار حالت های دیگری نیز دارد و از آزار های کلامی گرفته تا چشمی و فیزیکی را شامل می شود.
منتها از آن جایی که تنها برخی از این رفتار ها در قانون ما جرم انگاری و برایشان مجازات تعیین شده است لذا اشخاص با مصادیق کامل آن آشنایی ندارند. در این مقاله برآنیم تا شما را با انواع آزار های جنسی و حکم آن ها به موجب قانون و نحوه شکایت از ان آشنایی نماییم.

آزار جنسی چیست؟/ به چه رفتار هایی آزار جنسی گفته می شود؟

به طور کلی، هرگونه رفتار، گفتار و کلام با محتوای جنسی که در برگیرنده پیام توهین آمیز باشد و منجر به آزرده خاطر شدن و لطمه به حیثیت و شخصیت معنوی و مادی اشخاص گردد، آزار جنسی تلقی می شود. برای مثال رفتار اشخاصی که در معابر و مکان های عمومی اقدام به نشان دادن اندام های جنسی و نیمه برهنه کردن خود نموده و از این طریق باعث جریحه دار شدن عفت عمومی و آزارزنان و کودکان می گردند، نمونه بارز آزار جنسی است.

همچنین است لمس بدن زنان و کودکان در مکان های عمومی و به ویژه شلوغی ها توسط افراد سوء استفاده گر؛ مصداق های این رفتار ها را به صورت کلامی نیز می توانیم در جامعه شاهد باشیم. افرادی که از طریق حرف ها و اصطلاحا تیکه پرانی های جنسی خود باعث آزار زنان می شوند از این دسته اند.
البته ذکر این نکته حائز اهمیت است که رفتار های آزار دهنده جنسی فقط توسط مردان و علیه زنان صورت نمی گیرد بلکه این رفتار هم توسط مردان و هم زنان قابل ارتکاب است و بار ها در جامعه شاهد ارتکاب خشونت های جنسی توسط زنان نیز بوده ایم.. ولی چون در جامعه ما ارتکاب آن بیشتر توسط مردان رایج است، به این صورت بیان می شود، با این وجود نباید دچار این اشتباه شد که این جرم، ماهیتا جرمیست برای مردان و علیه زنان.

انواع آزار جنسی

مشاوره حقوقی فوری

مشاوره تخصصی تلفنی و متنی آنلاین با وکلای سراسر کشور

انواع آزار جنسی مطابق نظام حقوقی ما


مطابق قانون مجازات اسلامی، به طور کلی رفتار های آزار دهنده جنسی را می توان به دو دسته تقسیم نمود:
الف) رفتار های در حد زنا( تجاوز به عنف)
ب) رفتار های غیر از زنا
( رفتار های آزار دهنده جنسی که به سطح زنا نرسیده اند مانند لمس بدن، بوسه و بغل کردن)

در ادامه هرکدام از این دو را به تفکیک بررسی می نماییم:

تجاوز به عنف در نظام حقوقی ما به چه معناست؟

تجاوز به معنای تعدی و ورود بدون اجازه به حریمی می باشد و در خصوص این جرم به معنای وارد کردن آلت تناسلی مرد به واژن یا مقعد زن و یا مقعد مرد دیگری می باشد. باید دانست که این جرم تنها با وارد کردن آلت تناسلی، به وقوع می پیوندد و داخل کردن سایر اعضای بدن مانند انگشت و یا اشیای دیگر، موجب تحقق جرم « تهاجم به وسیله دخول » می باشد.


بیشتز بخوانید: دانلود نمونه شکوائیه زنای به عنف


شرط دیگر برای تحقق این جرم، عدم رضایت قربانی به رابطه جنسی می باشد و این شرط همان مفهوم “عنف” و اجبار را می رساند. لیکن چنانچه، شخص مقابل به این عمل رضایت داشته باشد این جرم محقق نمی شود.
در این خصوص ذکر چند نکته حایز اهمیت است:

منظور از عنف و اجبار، حتما این نیست که دست و پای کسی را ببندند و به زور با او رابطه جنسی بر قرار نمایند بلکه این عمل می تواند از طریق اغفال و فریب و ربایش و یا حتی در حالت خواب و بیهوشی رخ دهد که به این حالات، در حکم به عنف گفته می شود یعنی همان حکم تجاوز به عنف بر آن جاریست.


بیشتر بخوانید: اقدامات ضروری پس از تجاوز


در این خصوص تبصره ۲ ماده ۲۲۲ قانون مجازات اسلامی مقرر می دارد: ” هرگاه کسی با زنی که راضی به زنای با او نباشد در حالت بیهوشی، خواب یا مستی زنا کند رفتار او در حکم زنای به عنف می باشد. در زنا از طریق اغفال و فریب دادن دختر نابالغ یا از طریق ربایش، تهدید و یا ترساندن زن اگرچه موجب تسلیم شدن او شود نیز حکم فوق جاری می باشد. “

تجاوز به عنف

در خصوص این تبصره ذکر چند نکته حایز اهمیت می باشد:

  • منظور از عدم رضایت در این تبصره، صرف عدم تمایل نمی باشد یعنی هر نزدیکی جنسی ناخواسته را نمی توان تجاوز به عنف محسوب کرد.
    بدین ترتیب صرف اینکه رضایت زن به برقراری رابطه جنسی ناشی از عواملی مثل تهدید مرد به اخراج وی از کار یا قطع رابطه عاطفی اش با او یا به هم زدن نامزدی اش یا نبردن وی به یک سفر تفریحی و کشتن حیوان خانگی مورد علاقه زن و نظایر آنها باشد نمی تواند موجب آن شود که نزدیکی مرد با زن را زنای به عنف یا تجاوز جنسی محسوب کنیم.
  • هرچند که در این مورد رابطه جنسی ناخواسته و در واقع رضایت واقعی زن مخدوش بوده است ولی گردن نهادن از روی بی میلی هم در هر حال نوعی رضایت محسوب می‌شود پس از عدم رضایت زن که در تبصره ۲ ماده ۲۲۴ به آن اشاره شده است باید ناشی از عواملی در حد بیهوشی خواب یا مستی باشد تا بتوان مرد را در حکم زنای به عنف دانست .
  •  محدود کردن اغفال و فریب به اغفال و فریب دختر نابالغ قابل انتقاد به نظر می رسد زیرا ممکن است زن بالغ نیز اغفال شود.
    مثل وقتی که مردی با گریم کردن چهره یا تغییر صدای خود و قلمداد نمودن خود به عنوان شوهر زن، رضایت زن را به برقراری رابطه جنسی جلب نماید.
  •  منظور مقنن از زنا از طریق ربایش آن است که زنی پس از ربوده شدن مورد تجاوز جنسی قرار گیرد چون در این مورد بر خلاف تهدید یا ترساندن که مستقیماً به عمل نزدیکی جنسی مربوط می شود ارتباط مستقیمی بین ربایش و نزدیکی جنسی وجود ندارد و هر یک عمل مجزایی است به نظر می‌رسد که اگر قربانی بتواند اثبات نمایند که علیرغم ربودن زن، وی نسبت به عمل نزدیکی جنسی رضایت داشته است به مجازات زنای ساده و نه زنای به عنف محکوم خواهد شد.
  • تهدید یا ترساندن مذکور در تبصره ۲ ماده ۲۲۴ باید شدید باشد نه از آنچه که راجع به تهدید به اخراج از کار و نظایر آن گفتیم از جمله فیلمبرداری از زنان و برقراری رابطه جنسی با آنان پس از تهدید نسبت به انتشار فیلمی از طریق اینترنت می باشد

آزار جنسی از طریق رفتار های غیر از تجاوز

رفتار آزار دهنده جنسی ممکن است در حد تجاوز نباشد بلکه به شکل رفتار هایی مانند لمس بدن، بوسیدن، بغل کردن، گفتار و کردار آزار دهنده جنسی باشد. در ادامه مواردی از این دست رفتار ها را بررسی می نماییم:

بوسیدن و بغل کردن به اجبار : بنابر ماده (۶۳۷) قانون مجازات اسلامی، چنانچه شخصی به اجبار و زور مرتکب اعمال نامشروعی مانند بغل کردن یا بوسیدن و یا لمس و… نامحرمی شود، به نود و نه ضربه شلاق محکوم می شود. بنابراین ارتکاب اینگونه رفتار ها نیز در حکم آزار جنسی محسوب شده و مجازات در پی خواهد داشت.

آزار جنسی در خیابان ها

آزار جنسی در خیابان ها و معابر و انظار

در خصوص اشخاصی که در خیابان ها و معابر مرتکب رفتار های آزار دهنده جنسی مانند نشان دادن آلت تناسلی خود و یا عریان نمودن خود و… می شوند، ماده (۶۳۸) قانون مجازات اسلامی، تعیین تکلیف و مجازات نموده است.
بنابر ماده (۶۳۸) قانون مجازات اسلامی، « هرکس به طور علنی، در معابر و انظار عمومی تظاهر به عمل حرامی نماید علاوه بر کیفر عمل، به حبس از ده روز تا دو ماه یا تا (۷۴) ضربه شلاق محکوم می شود و چنانچه مرتکب عملی شود که خود آن عمل دارای کیفر نباشد ولی عفت عمومی را جریحه دار کند، فقط به حبس از ده روز تا دو ماه یا تا (۷۴) ضربه شلاق محکوم می شود.

آزار جنسی از طریق فضای مجازی

امروزه باتوجه به افزایش مخاطبین استفاده از فضای مجازی ،و باتوجه به مسائل و مشکلات فرهنگی و اجتماعی که متاسفانه درجامعه بسیار با آن روبه رو هستیم با رویه کار آمدن فضای مجازی خود به خود این مسائل و مشکلات به فضای مجازی نیز منتقل شده است که منجر به رنجش خاطر بسیاری از افراد شده است. دراین خصوص متاسفانه در قانون جرائم رایانه ای با خلا های زیادی روبه رو هستیم ودرخصوص توهین مقرره ای تعیین نشده است.اما باتوجه به ماده ۶۴۱قانون مجازات اسلامی چنانچه مزاحمت به وسیله تلفن ،دستگاه های مخابراتی و… محقق شده باشد شخص به حبس از یم تا شش ماه محوم می شود.

مجازات آزار جنسی وفق قانون مجازات اسلامی

در ارتباط با جرم تجاوز جنسی که از مصادیق رفتار های آزار دهنده جنسی می باشد، بنابر بند (ت) و تبصره ۱ ماده ۲۲۴ قانون مجازات اسلامی، حد متجاوز اعدام می باشد.
و اما در خصوص رفتار های به جز تجاوز جنسی مانند بغل کردن یا بوسیدن و یا لمس و… مرتکب به نود و نه ضربه شلاق وفق ماده ۶۳۷ قانون مجازات، محکوم می شود.
در ارتباط با آزار های جنسی خیابانی و در انظار نیز بنابر ماده ۶۳۸ قانون مجازات اسلامی، مرتکب به حبس از ده روز تا دو ماه یا تا (۷۴) ضربه شلاق محکوم میشود

برای مطالعه بیشتر و درک جامع تر و جزئی تر  موضوع زنا می توانید به کتاب زنا در رویه دادگاه ها به قلم گروه پژوهش از انتشارات چراغ دانش رجوع نمایید.”

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۴.۲ از ۵
از مجموع ۵ رای
43 نظرات
  1. ناشناس می گوید

    اگر شاهدی نباشع چی؟

    1. وکیل تاپ می گوید

      اثبات بسیار مشکله

  2. ستاره می گوید

    سلام
    برای اثبات ازار جنسی غیر از زنا برای مثال لمس یا بغل کردن، چند نفر شاهد نیازه و اینکه آیا یک نوار ویدئویی برای اثبات کافی هست؟

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام:می توانیدبه جرم رابطه نامشروع شکایت نمایید.

  3. یاشار می گوید

    همه ی اینا واسه دخترا بود اگه یه دختری باکره نباشه و بخواد با پسری باشه به قصد ازدواج و میدونسته ک از معیار های ازدواج این پسره باکره بودن دختره هستش. اگه بیاد باهاش بخوابه ک چ بدونم بخواد ب گردن این بیافته این شکایت نداره؟این قانون نداره؟

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام: اگر بتوان اثبات کرد چرا مجازات دارد.

  4. نیکا می گوید

    سلام اگر راننده تاکسی مسافر رو اذیت کنه مثل لمس کردن دست و یا دست روی پای مسافر گذاشتن این جرمش چیه؟

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام: مزاحمت و توهین می توانید شکایت نمایید.

  5. محسن می گوید

    سلام اگرکسی (مرد)روبه زورموردتجاوزجنسی قراربقرار بدن وازآن فیلم برداری کنن درصورت نشان دادن فیلم به دادگاه مجازات آن چیست؟ واگرمواگرمیدونیدلطف کنیدبگیدچطوری میشه به اون فیلم دسترسی پیدا کرد (ممنونم)

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام: بایستی ظرف ۲۴ساعت اثار تجاوز را حفظ نمایید و به پزشکی قانونی مراجعت نمایید سپس شکایت نماییدو به فیلم اشاره نمایید.

  6. پروین توانا می گوید

    اگرراننده مسافرکش زن شوهرداریو بدزده وباتهدید چاقو هم وسایلشو بدزده هم مورد اذیت وازار جنسی قرار بده اعم از قرار دادن الت خود در دهان زن،اما تجاوز نکند محازاتش چیست؟

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام: تهدید به قتل و تجاوز.

  7. ناصر می گوید

    سلام اگر کسی کودکی را برای ارضای شدن(مثل بغل کردن) مورد سوی استفاده قرار بده حکمش چیست ممنون میشم اگر پاسخ بدید

    1. بهزاد زینالی می گوید

      باسلام
      رفتار های به جز تجاوز جنسی مانند بغل کردن یا بوسیدن و یا لمس و… موجب محکومیت مرتکب به نود و نه ضربه شلاق براساس ماده ۶۳۷ قانون مجازات، می گردد.

    2. بهزاد زینالی می گوید

      سلام: داشتن رابطه نامشروع شکایت بشه.

  8. مینا می گوید

    سلام اگر یه پسر ۱۷ ساله برایه ارضا شدن به یه پسر ۷ ساله تجاوز کنه و عمل دخول از مقعد انجام بده مجازاتش چیه

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام: برای کسی که به زور تجاوز کرده مجازاتش نگه داری در کانون تربیت به مدت سه ماه تا یکسال می باشد.

  9. علیرضا مهدوی می گوید

    سلام من فروشگاه کوچکی دارم و گاهی فروشنده خانم تنها هست دیروز یک مرد حدودا چهل ساله اومده داخل فروشگاه و آلت تناسلی شو در آورده بعد فرار فروشنده به بیرون اونم فرار کرده فیلمش داخل دوربین موجوده خواستم ببینم مجازات این آدم چیه آنقدری هست که ادب بشه یا خودم با پخش فیلمش ادبش کنم

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام:شما باید از این فرد به جرم مزاحمت شکایت نمایید.

  10. Rezagholaminaz20018r.m@gmail.com می گوید

    سلام یه آقای ۴۵ساله مشکل مالی داشتم بعم کمک میکردبعدهافهمیدم این آقابزای رابط جنسی بامن دوست شده بودیاحرفای که من رفیق جون جونیتم باعث شده چنداین باربه من تجاوزکن چندبارهم شده گقتم دست ازسرمن برداردلی همیشه حرف سکس بامنومیزنه ومنوبه بهونه های مختلف میکشون خوتشون وبهم تجاوزمیکنه الان من باید چیکارکنم نمیتونم باخانواده ام صحبت کن درمورداین موضوع بنظرتون شکایت کنم یانه بدجوراذیتم میکنه

    1. زینالی می گوید

      سلام: می توانید از طریق شکایت از این فرد از دفاتر خدمات قضایی اقدام به تنظیم شکایت و ثبت ان نمایید برای راهنمایی بیشتر از طریق وکلای انلاین وکیل تاپ مشاوره نمایید.

  11. سوال کننده می گوید

    اگر در مکان شلوغ و ازدحام، مثل اتوبوس.
    قسمت بانوان پر شده باشد و چند خانم به سمت قسمت مردان که ازدحامی نداشته باشد، بایستد و در هنگام پیاده شدن مردان، مرد کنار خانمی به او سه بار دست درازی کرده باشد. آلت اش را به بازوی زن کشیده باشد و برای سومین بار این کار را تکرار کرده باشد و زن شروع کند به صحبت کردن و پرخاشگری به مرد جهت آزارجنسی و مرد انکار کرده باشد. کل اتوبوس هم به دنبال حرف مرد بگوید، چون سمت قسمت مردانه رفته بودی ممکن است این اتفاق افتاده باشد و بهتر است کوتاه بیایی. به نظر شما وکیلی که با قوانین آشنایی دارید و پروانه و مجوز دارید مرد مذکور مقصر است یا خانمی که برای بار سوم مورد آزارجنسی غیر زنا لمس بدون رضایت و نامحرمیت قرار گرفته است؟

    1. زینالی می گوید

      سلام: مرد مقصر بوده با توجه به اظهارات شما هرچند ناشی از ازدحام باشد ولی دلیل بر اینکه زن وارد قسمت مردانه شده مورد ازار قرار بگیرد.

  12. زهرا می گوید

    سلام اگه در خیابان پسری با کلام, دختری رو اذیت کنه امکان شکایت هست؟پیگیری میکنن برای شکایت؟

    1. زینالی می گوید

      سلام:بله اگر شکایت بشه بتوانند ثابت نمایند می توانید بابت توهین شکایت شود.

  13. g13 می گوید

    سلام اگه یک مرد وارد خونه شخصی شه و مورد آزار جنسی برای ارضاع شدن ( بغل و بوس ویا لمسش کنه اونم ب زور)
    بدون هیچ مدرکی چطور میشه ثابت کرد و شکایت کرد

    1. زینالی می گوید

      سلام بدون مدرک تقریبا غیر ممکنه اثبات این قضیه

  14. ناشناس می گوید

    سلام
    اگر استادی با سماجت و خواستگاری چند ساله و رد درخواست توسط دانشجو و به بهانه صحبت بر سر ازدواج و تدریس او را به خانه دعوت کند و به او علی رغم تمایل و با وجود شک شدید و گریه و پس زدن توسط دانشجو دست درازی کند و لخت شود و دانشجو را مورد اذیت قرار دهد در صورت وجود پیامک ها و فایل های ظبط شده ای که تا حدودی اعتراف به این موضوع باشد پس از مدت ها جرم قابل پیگیری و اثبات میباشد؟

    1. زینالی می گوید

      سلام: اگر تجاوزی صورت گرفته باشد باید از طریق این پیامک ها بابت سو استفاده ازش شکایت نمایید

  15. امید می گوید

    اگر کسی ناخواسته هنگام بغل کردن محرمی دچار ارضای جنسی بشود و خودش را در ان هنگام نگاه دارد که ارضای جنسی کامل نشود و زیر سن ۱۸ سال داشته باشد ایا ازار جنسی محسوب میشود؟

    1. زینالی می گوید

      سلام: خیر مگر با زور و جبر باشد

  16. کامل می گوید

    سلام
    خسته نباشید
    در صورت امکان لطفا بیان بفرمایید اگر چند نفر، یک مرد را در معابر و یا انظار عمومی و یا در جایی خلوت لخت مادرزاد نمایند، بدون هیچ گونه تعرص جنسی چه مجازاتی دارد، با تشکر

    1. زینالی می گوید

      سلام: این عمل تعرض و توهین به شخص بوده و قابل پیگیری می باشد

  17. کامل می گوید

    با سلام دوباره
    لطفا بفرمایید میزان مجازات پیش بینی شده در قانون برای این عمل چقدر است و بر اساس کدام مواد قانونی اعمال می شود.
    با تشکر

    1. زینالی می گوید

      سلام: سوال خودتان را کامل بنویسید.

  18. کامل می گوید

    سلام
    خسته نباشید
    در صورت امکان لطفا بیان بفرمایید اگر چند نفر، یک مرد را در معابر و یا انظار عمومی و یا در جایی خلوت لخت مادرزاد نمایند، بدون هیچ گونه تعرص جنسی چه مجازاتی دارد، با تشکر

    با سلام دوباره
    لطفا بفرمایید میزان مجازات پیش بینی شده در قانون برای این عمل چقدر است و بر اساس کدام مواد قانونی اعمال می شود.
    با تشکر

  19. سعید می گوید

    سلام عرض ادب اگر شخصی برای خانمی مزاحمت ایجاد کنه کلامی یا فیزیکی خود خانم بخاطر حفظ آبرو سکوت کنه آیا من میتونم اون شخص رو بگیرم و به پلیس زنگ بزنم؟

  20. سعید می گوید

    سلام عرض ادب اگر شخصی برای خانمی مزاحمت ایجاد کنه کلامی یا فیزیکی خود اون خانم بخاطر حفظ آبرو سکوت کنه آیا من میتونم اون شخص رو بگیرم و به پلیس زنگ بزنم؟

    1. زینالی می گوید

      سلام: در جهت دفاع مشروع میتوانید

  21. فرشید می گوید

    سلام برای تعرض جنسی که در مکان عمومی نبوده باشه و کسی هم ندیده باشه زن چطور می تونه ثابت کنه که بهش تعرض شده؟

    1. زینالی می گوید

      سلام: قابل اثبات نیست

  22. آلیس می گوید

    سلام روز به خیر من وقتی ۱۰ ساله بودم مورد تجاوز لمسی قرار گرفتم توسط پسر دایی م و چون چیزی نمیدوستم تو اون سن و از ترس استرس شدیدی که داشتم چیزی نگفتم اما همش از اون فرد فاصله میگرفتم اون فرد هی دوباره و دوباره سعی می‌کرد بهم نزدیک شه و منو ورد آزار اذیت قرار بده و ازم سو استفاده کنه میخواستم بدونم چجوری میشه از حق خودم دفاع کنم و حکم چنین عملی چیه

  23. ss می گوید

    برای اثبات ازار جنسی غیر از زنا برای مثال لمس یا بغل کردن، چند نفر شاهد نیازه و اینکه آیا یک نوار ویدئویی برای اثبات کافی هست؟ حجابت رعایت کردی وقتی بدون مانتو وروسری تو خیابون ها لخت می شید پسرها هم فکر می کنن مثل فرهنگ غرب میخایید بکشید پایین برید پست ها بی بی سی منوتو ببینید دختره با شورت لی کوتاه اومده تو خیابون مثل فرهنگ غرب همین راحت میدن .

زمان پاسخ به دیدگاه شما از طرف وکلای سایت وکیل تاپ ۴۸ ساعت می باشد. درصورت نیاز به مشاوره فوری حقوقی میتوانید از این لینک نسبت به پرسش سوال خود اقدام کنید.



سوالات خود را از ما بپرسید

وکلای پایه یک ما اماده پاسخ به سوالات شما هستند