دلایل طلاق از طرف زن عمده ترین دلایل طلاق از طرف زنان

یکی از باور های رایجی که بین مردم وجود دارد این است که طلاق حتما باید از طرف مرد باشد و زن به تنهایی نمی تواند درخواست طلاق دهد. برخی از زنان هم بخاطر این باور اشتباه زندگی خود را به غلط در یک زندگی پر آشوب ادامه می دهند. شما به عنوان یک زن برای اینکه از همسرتان جدا شوید باید دلایلی داشته باشید که در دادگاه پذیرفته شده باشد و این کار با کمک یک وکیل متخصص غیرممکن نیست. در این مطلب قصد داریم شما را با دلایلی که به واسطه ی آن یک زن می تواند از همسرش جدا شود، آشنا می کنیم.

حق طلاق با مرد است یا با زن؟

پیش از هر چیزی ابتدا باید به شما بگوییم که به طور کلی طلاق در اختیار مرد است و شما به عنوان یک زن برای طلاق باید دلایل موجه و محکمی داشته باشید تا دادگاه را قانع کنید که حکم طلاق صادر کند مگر در دو حالت که یا شما وکالت در طلاق را از شوهرتان گرفته باشید یا اینکه بخواهید به صورت توافقی از او جدا شوید.

طبیعتا این راه برای زنان با مشکلات بیشتر از طلاق توافقی روبرو است. پس در ابتدا ما به شما توصیه می کنیم به عنوان یک خانوم، اگر قصد جدایی دارید بهتر است که از ابتدا با یک وکیل فرایند طلاق را آغاز کنید تا این مسیر برای شما سخت و فرسایشی نباشد زیرا اثبات دلایل شما در دادگاه به عنوان یک زن که اختیار طلاق هم ندارد کار دشواری است.

وکیل متخصص خانواده

مشاوره حقوقی فوری

مشاوره تخصصی تلفنی و متنی آنلاین با وکلای سراسر کشور

طلاق با استناد به شروط دوازده گانه ی عقد

زمانی که شما عقد می کنید شرایطی در عقدنامه وجود دارد که اگر مرد آن ها رعایت نکند به شما اجازه می دهد که طلاق بگیرید. اگر این شرایط را شما و همسرتان امضا کردید، می توانید در آینده با استناد به این موارد از همسر خود جدا شوید . زیرا با امضای این شروط شما به نوعی وکالت در طلاق دارید. البته این وکالت در طلاق با وکالت طلاقی که به طور جداگانه از شوهر گرفته می شود فرق دارد. در وکالت در طلاق دومی شما نیازی ندارید که حتما دلایلی برای طلاق داشته باشید و آن وکالتنامه به طور جداگانه تنظیم می شود. اما در این شروط دوازده گانه، شما در صورتی می توانید از شوهرتان طلاق بگیرید که شوهر شما یکی از ۱۲ رفتار را داشته باشد. اما این شروط چیست؟

  1. مرد بیماری روانی داشته باشد برای مثال جنون داشته باشد.
  2. مرد رفتار های زننده مثل کتک زدن یا فحاشی داشته باشد به حدی که زن نتواند ادامه ی زندگی با او را تحمل کند. همچنین سو معاشرت داشته باشد مثلا به همسرش خیانت کند.
  3. اگر مرد به مدت شش ماه نفقه همسرش را نپردازد و همچنین به مدت شش ما سایر حقوق زن را انجام ندهد.
  4. اگر مرد یک بیماری لاعلاج داشته باشد و باعث شود زن هم در خطر ابتلا قرار بگیرد. مثلا مرد بیماری ایدز داشته باشد.
  5. در صورتی که شغل مرد شغلی داشته باشد با مصلحت خانواده اش منافات داشته باشد و آبروی همسرش را به خطر بیندازد.
  6. اگر مرد به پنج سال حبس یا بیشتر محکوم شده باشد یا به حبس و جزای نقدی که مجموعا که منتهی به پنج سال جبس شده باشد.
  7. اگر مرد معتاد به موارد مخدر یا الکل باشد به گونه ای که زن قادر به ادامه ی زندگی با او نباشد. مثلا زمانی که مرد به خاطر اعتیاد بیکار است یا از خانه وسایلی را می فروشد و یا از لحاظ جسمی و روحی همسرش را آزار می دهد.
  8. مرد مفقود الاثر باشد و مدت شش ماه از تاریخ مراجعه زن به دادگاه پیدا نشده باشد.
  9. اگر مرد بدون اجازه ی همسرش دوباره ازدواج کرده باشد.
  10. اگر مرد جرمی مرتکب شده باشد که به آبرو و شان همسرش آسیب وارد کند، زن می تواند تقاضای طلاق دهد. البته تشخیص میزان لطمه به آبروی زن به عهده دادگاه است.
  11. اگر مرد عقیم باشد و نتواند بچه دار شود و پس از گذشت پنج سال به این علت یا سایر مشکلات جسمی مرد بچه دار نشوند.
  12. مرد بدون اینکه هیچ دلیلی خانه و همسرش را ترک کند و ۶ ماه متوالی به زندگی باز نگردد، بدون اینکه عذر موجهی داشته باشد. تشخیص اینکه دلیل مرد موجه است یا خیر با دادگاه است.

مشاوره با وکیل متخصص خانواده

عسر و حرجی در طلاق یعنی چه؟

زمانی که زن می خواهد طلاق بگیرد ممکن است به دلایل مختلفی از جمله شروط ۱۲ گانه ای که در بالا ذکر شد در سختی و مشقت باشد و به همین دلیل است که می خواهد از همسرش جدا شود و طلاق عسر و حرجی بگیرد. مثلا مرد بیکار است و شرایط مالی بدی دارد و همین امر باعث می شود که زن در عسر و حرج(یعنی سختی و فشار) باشد. لذا از همین طریق می تواند اقدام به طلاق نماید. لازم به ذکر است تشخیص اینکه آیا زن در عسر و حرج است یا خیر با دادگاه است.

اگر زن از شوهرش متنفر باشد

گاهی پیش می آید که زن به هر دلیلی دیگر قادر نیست شوهرش را دوست داشته باشد و با بی علاقگی نمی تواند به زندگی مشترک خود ادامه دهد. در این صورت زن می تواند از طریق طلاق خلع اقدام کند. به این صورت که زن می تواند از تمام یا بخشی از مهریه خود بگذرد یا معادل آن پولی را به مرد بدهد(به توافق طرفین) و سپس از شوهرش طلاق بگیرد.

مدارک لازم برای اقدام زن برای طلاق

در ابتدا به شما توصیه می شود که پیش از طلاق حتما با وکیل صحبت کنید تا تمامی اقدامات لازم را وکیل انجام دهد زیرا به جهت اطلاعات و علم وکیل این کار با سهولت خیلی بیشتری انجام خواهد شد.

مدارک لازم برای طلاق عبارتند : شناسنامه، کارت ملی و سند ازدواج( اگر سند ازدواج نداشته باشید می توانید به دفتری عقد در آنجا صورت گرفته است مراجعه کنید و رونوشت آن را دریافت نمایید.)

مشاوره با وکلای سامانه وکیل تاپ

اگر شما هم قصد جدایی دارید و نمی خواهید خودتان این پروسه را به تنهایی انجام دهید، به شما توصیه می کنیم تا امور مربوط به طلاق را به وکلای متخصص در امور خانواده بسپرید. موسسه ی وکیل تاپ با همکاری وکلای باتجربه در امور طلاق به شما کمک می کنند که بدون نیاز به حضور شما در دادگاه، اقدامات لازم در راستای طلاق شما انجام شود. شم می توانید به صورت حضوری، تلفنی یا متنی با وکلای موسسه وکیل تاپ مشاوره نمایید. برای دریافت اطلاعات بیشتر لطفا به سایت مراجعه نمایید یا با شماره تلفن ۹۱۰۰۲۰۹۰- ۰۲۱ تماس حاصل نمایید.

نتیجه گیری

درست است که اختیار طلاق با مرد است اما لازم است بدانید که زن هم تحت شرایطی می تواند برای طلاق اقدام کند. دلایلی وجود دارد که زن می تواند به واسطه ی آن ها از همسرش جدا شود. مواردی که زن را در سختی و مشقت قرار می دهد. مثل زمانی که مرد به همسرش آسیب فیزیکی یا روحی می رساند و یا اینکه نفقه را پرداخت نمی کند. همچنین وقتی مرد معتاد به مواد مخدر یا الکل باشد و این موضوع در دادگاه اثبات شود زن می تواند از همسرش جدا شود. طلاق اگر از طرف زن باشد سخت است اما با وجود یک وکیل متخصص، این کار به راحتی انجام می شود.

سوالات متداول

خیر حق طلاق بدون دلیل فقط مختص مرد است اما اگر زن وکالت در طلاق داشته باشد این امر ممکن است.

بله زن می تواند در صورتی که شوهرش به دیدن فیلم های مستهجن اعتیاد دارد اقدام نماید اما لازم است که این موضوع در دادگاه اثبات شود.

منظور از هزینه ها هم هزینه دادرسی است هم هزینه وکیل .که با توجه به نوع طلاق مبلغ متفاوتی است که سامانه وکیل تاپ برای این امور مبلغ عادلانه و منصفانه ای را در نظر گرفته است تا عموم مردم بتوانند از خدمات تخصصی وکیل خانواده بهره ببرند.

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای
4 نظرات
  1. ابراهیم کریمی می گوید

    من یک خانمی صیغه ۹۹ساله کردم وازاو یک دختر۶ساله دارم این خانم دخترم را در۱۵ماهگی گذاشت جلوخانه خواهرم به مدت ۲سال رفت بعدبرگشت ۱سال.دوباره زندگی کردبعد ازگذشت ۱سال وسایل خانه.بدون خبروبدون هیچ دلیلی بردرفت تهران حالا بعد۲سال رفته شاکی شده برای فسخ به خاطرعسروکه محکوم شد دوباره شکایت کرده فسخ به دلیل واهی مثل اعتیادوبچه ام میخوام درصورتی که خودش اعتیاددلرد دراین مدت که رفته ۲پرونده خفت گیری وسرقت با ۲نفر انجام داده دراین مدت دخترم راخانم اولم بزرگ کرده این خانم میگفت من نمی توانم بچه داری کنم توانش ندارم من نمی خواهم صیغه اش فسخ کنم چون بافسخش زندگی من جهنم میکند

    1. زینالی می گوید

      سلام: می توانید بذل مدت نمایید.

  2. ناشناس می گوید

    با سلام و وقت بخیر
    مدت دو سال هست که همسرم جدا از من و سه تا بچه ام زندگی میکنه در حدی هست که میاد وسیله هایی که برای خونه خریده رو میده و بعضی اوقات نیم ساعت میشینه و گاهی هم بلافاصله میره و شبها هم درکنار بچه هام نیست من همسر دومش هستم و موضوع برمیگرده به دوسال پیش که همسر اولش به خاطر بچه آوری فوت کرد و ایشان دو سال هست که من و بچه ها رو رها کرده و به بچه های اون خانمش میرسه و برای اون ها کم نمیزاره و در برابر تمکین های خاص و عام هیچ نفقه ایی به من و بچه هاش نمیده مواقعی که نیاز جنسی داشته باشه میاد طرف من و خودش رو ارضا میکنه و میره و اصلا براش اهمیتی نداره که حالت خوب نیست یا اینکه دیگه علاقه ایی بهش نداری با اینکه بهش گفتم ولی اعتنا نمیکنه و من رو هم از لحاظ روحی و روانی داغون کرده به حدی شده که دیگه یه لبخند ساده هم نمیتونم بزنم و دچار افسردگی شدید و طلاق عاطفی شده ام و دیگه نمیتونم این وضعیت رو تحمل کنم و حتی میدونم هم دنبال یه زن دیگه هست که بخواد بگیره به همراه کمک زن داداشش ولی هر چی میگم میگه که تو رو گرفتم چه گوهی خوردی که بخوام یکی دیگه بگیرم و اینکه اگر زن به صورت صیغه ایی بگیره من میتونم طلاق بگیرم و چه طور اثبات میشه میتونه خیلی راحت انکار این موضوع بشه؟؟؟؟
    حتی از خرید جوراب و لباس خونه برای ما دریغ میکنه و آدم بددهن و فحاشی هست و هر فحشی رو نثار من و بچه هام میکنه به پدر و مادرم هم فحش میده البته جلوی روی خانواده ام این کار رو نمیکنه و خودش رو معقول و با ادب نشون میده ولی پشت سرشون فحش و ناسزا میگه الان با این اوصاف من میتونم ازش طلاق بگیرم؟؟؟
    با بددهن و فحاشی ای که میکنه و تهدید به قتل جلوی چشم خانواده م و نپرداختن نفقه و هم چنین پوشاک و نبودش تو این دو سال به صورت دائم و کتک زدن که شکایت پزشکی قانونی رو نداره و خورد کردن عواطف و احساسات و فقط به انسان به چشم یک هرزه نگاه میکنه و نیازهای جنسی خودش رو برطرف میکنه و میره میتونم طلاق رو بگیرم؟؟؟؟؟
    ممنون از پاسخگوییتون…🙏🙏🙏🙏🙏

  3. مسعود می گوید

    با سلام
    اگر خانمی مهریه خود را مطابق با نوشته زیر که در این دفترخانه حاضر گردید خانم… بعنوان زوجه و در کمال صحت و سلامت جسم و با اختیار کامل اقرار و اعتراف نمود بر اینکه تمامی مهریه مندرج در عقدنامه نکاحیه شماره…. مورخ …. دفتر ازدواج …. را ابراء نموده است و هیچ گونه طلبی در خصوص مهریه ناشی از نکاحیه همسرش آقای … با مشخصات فوق الذکر را ندارد و اقرار نمود ذمه زوج در اثر ابراء مهریه به زوجه بری گردیده است و زوجه حق رجوع از ابراء را از خود سلب و ساقط نمود .این ابرا بر اساس استعلام نامه شماره …. مورخ …. دفتر ازواج …. تهران تنظیم گردید.
    √در ضمن وکالت طلاق با شماره —- مورخ —- در این دفتر از سوی زوج برای زوجه تنظیم گردید.
    آیا به هر نحوی امکان مطالبه مهریه از طرف زوجه را خواهم داشت؟
    وکالت طلاق هم در همان روز در سندی جداگانه به بنده داده اند.

زمان پاسخ به دیدگاه شما از طرف وکلای سایت وکیل تاپ ۴۸ ساعت می باشد. درصورت نیاز به مشاوره فوری حقوقی میتوانید از این لینک نسبت به پرسش سوال خود اقدام کنید.



سوالات خود را از ما بپرسید

وکلای پایه یک ما اماده پاسخ به سوالات شما هستند