خرید و فروش ملک با وکالت نامه و تاثیر وکالت بلاعزل

فروش ملک با وکالت نامه به این شکل است که مالک ملک،  به شخصی وکالت میدهد که از این طریق وکیل، بتواند هر زمانی که لازم میداند ملک را به نام خودش منتقل کند، فروش وکالتی ملک ممکن است به دلایل مختلف انجام گیرد مثل هزینه های زیاد انتقال سند رسمی، در رهن بودن ملک و عدم امکان انتقال سند،حاضر نبودن آپارتمان قبل از گرفتن سند تفکیکی و…در این مطلب سعی داریم که در مورد خرید و فروش ملک با وکالت نامه مطالبی را بیان کنیم.

وکالت خرید چیست؟ مدت اعتبار وکالتنامه خرید،وکالت دادن برای خرید ملک

وکالت نامه فروش ملک به چه صورت است؟

در وکالت نامه فروش ملک، مالک با وکالتی که   به خریدار یا وکیل می دهد؛ حق انتقال و معامله ملک را به آنها میدهد تا هر زمانی که لازم بدانند آن را به نام‌خودشان و یا دیگری منتقل کنند.

این وکالت نامه ممکن است عادی و یا بلاعزل باشد که غالبا بلاعزل است اما همین بلاعزل بودن هم ممکن است مشکلات خاص خود را به همراه داشته باشد. توصیه می شود اگر به هر دلیلی به این شکل قصد معامله ملکی را دارید توصیه می شود از مشورت کارشناسان و مشاوران حقوقی استفاده کنید.

مشاوره حقوقی فوری

مشاوره تخصصی تلفنی و متنی آنلاین با وکلای سراسر کشور

مشکلات وکالت نامه بلاعزل در معامله ملک

در وکالت ساده هر یک از طرفین می تواند عقد وکالت را به هم بزند و آن را فسخ کند؛  اما در وکالت بلاعزل این حق عزل توسط مالک یا موکل از وی گرفته می شود و نمی تواند وکالت را فسخ کند اما این پایان ماجرا نیست و این وکالت نامه از جهاتی همچنان قابل خدشه است مثل این که اگر فروشنده فوت شود حتی این وکالت نامه بلاعزل هم از بین میرود، از طرف دیگر هنوز به طور کامل دست خود فروشنده از ملک کوتاه نشده و می تواند ملک را معامله کند.

شرایط خرید و فروش ملک با وکالت نامه

همچنان که گفته شد صرف تنظیم وکالت نامه ممکن است برای خریدار خطراتی را در بر داشته باشد از جمله این که حتی اگر وکالت نامه بلاعزل هم باشد با فوت یا محجور شدن فروشنده باطل می شود و همچنین با وجود وکالت هم خود فروشنده می تواند ملک را منتقل کند مگر آنکه این حق از وی سلب شده باشد.

لذا در کنار تنظیم وکالت نامه لازم است حتما مبایعه نامه هم به صورت رسمی تنظیم شود تا انتقال ملک به صورت محکم تری واقع شود.

نکته دیگر این که ممکن است خود فروشنده قبلا به صورت وکالتی ملک را خریده است و حالا دوباره قصد دارد با وکالت نامه آن را منتقل کند در این جا هم مطالعه وکالت نامه های قبلی برای احتیاط لازم خواهد بود.

نکات لازم در خرید و فروش وکالتی ملک

نکاتی را در بالا بیان کردیم و در ادامه به جز تنظیم مبایعه نامه همراه با وکالت نامه باید گفت بهتر است که این موارد به صورت رسمی در دفترخانه انجام شود زیرا سند عادی قابل خدشه است از طرف دیگر لازم است مبایعه نامه هم به صورت رسمی تنظیم شود. تا در آینده در صورت اختلاف مشکلی پیش نیاید. لازم است در این باره با وکلای دادگستری و کارشناسان مربوطه مشورت کنید و از کم و کیف کار آگاه شوید.

برای ارتباط با مشاوران حقوقی می توانید از طریق سامانه وکیل تاپ و همچنین از طریق شماره تلفن های موجود در سایت اقدام به اخذ مشاوره کنید.

خرید وفروش با وکالتنامه، ملک وکالتی، فروش نیابی

مشاوره حقوقی خرید و فروش ملک با وکالت نامه

تنظیم قرارداد صحیح و محکم و همچنین رعایت نکات حقوقی می تواند باعث شود بسیاری از اختلافات آینده از بین برود و حق کسی از این طریق زائل نشود به خصوص در این موارد که ریسک معامله کمی بیشتر است لذا توصیه می شود قبل از اقدام به معامله مسئله و کیس خود را با مشاوران حقوقی مطرح کنید و از راه حل های موجود و نکاتی را که لازم است رعایت کنید آگاه شوید.

سامانه حقوقی وکیل تاپ با داشتن صدها وکیل حرفه ای و کاربلد در زمینه وکالت نامه و انجام امور وکالت به صورت بلاعزل و قابل بلاعزل آماده خدمت رسانی به هم میهنان با منصفانه ترین و عادلانه ترین نرخ خدمات حقوقی می باشد.

نتیجه گیری

خرید و فروش ملک با وکالت نامه ممکن است به دلایل مختلف انجام بگیرد که در مقدمه به برخی از این موارد اشاره کردیم. نکته ی مهم این است که در کنار وکالت نامه لازم است که مبایعه نامه هم به صورت رسمی تنظیم شود تا خطرات و مشکلات وکالت نامه صرف برطرف شود.

سوالات متداول

ممکن است در اثر فوت و یا اقدام خود وکیل باطل شود

بله این وکالت نامه با فوت هر یک از طرفین باطل می شود.

به صورت تنظیم‌مبایعه نامه همراه با وکالت نامه به صورت رسمی و مشورت از وکلای متخصص در این رابطه.

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای
1 نظر
  1. سارا می گوید

    با سلام و وقت بخیر، بنده ملکی مورثی را از یکی از وراث که وکالت همه وراث برای فروش داشت رو خریدم مباینامعه تنظیم شد فقط دفتر حونه برای سند و خسارت روزانه ۳۰۰برای عدم حضور هرکدام از طرفین بنده برج ۷سال۱۴۰۰ملک رو از وارثی که وکالت داشت و وکالتش هم قانونی بود خریدم ملک الان در اختیار بنده هست و ۹۰درصد مبلغ پرداخت شده ولی درست ۱۰روز بعد از تنظیم مبایعنامه و خرید یکی از وراث وکالت خودشو باطل کرد بخاطر اختلافات خودشون سر ارث‌های دیگه بنده چندبار وقت دادم حاضر شن برای تنظیم سند که بخاطر لجبازی هیچکدام حاضر نشدن و مجبور به طرح دعوی در دادگاه کردم که قاضی یک جلسه همه رو سرتایم خواسته بود که باز بنده و اونکه وکالت داشت حاضر شدیم و در تایم اصلی دادگاه باقی نیامدن اونجا مدارک رو ارائه دادم و برادر خود وراث مخالف هم علیه اون پیش قاضی صحبت کرد الان نزدیک یکسال گذشته و برای برج ۸قرار وقت نظارت تعیین شده از اونجا که بنده به عنوان خریدار همیشه حاضر بودم و شکایت و ادله رو دادم نمیدونم قاضی با وجود ادله محکم چرا موضوع رو کش داده سوالی که داشتم بلاخره قضات در چنین پرونده هایی چگونه و طبق خسارت روزانه مندرج در مبایعنامه چه رایی میده؟و بلاخره تکلیف تنظیم سند رسمی چی میشه ممنون راهنمایی کنین

زمان پاسخ به دیدگاه شما از طرف وکلای سایت وکیل تاپ ۴۸ ساعت می باشد. درصورت نیاز به مشاوره فوری حقوقی میتوانید از این لینک نسبت به پرسش سوال خود اقدام کنید.



سوالات خود را از ما بپرسید

وکلای پایه یک ما اماده پاسخ به سوالات شما هستند