مجازات استفاده از سیم کارت دیگری بدون اجازه

استفاده از سیمکارت دیگری  به این صورت که همواره انتشار اطلاعات افراد دردسرهای فراوانی را برای صاحبان آن ها به وجود آورده است که جدای از صدمه به اعتبار و حیثیت اشخاص موجب سو استفاده افراد از اطلاعات به دست آمده و به تبع آن مبادرت به ارتکاب جرائم گوناگون در جهت منافع خود می نمایند. اطلاعات شخصی صرفا محدود به عکس، فیلم و… نمی شود بلکه سیم کارت موجود در داخل گوشی هر شخص هم جز حریم و اطلاعات شخصی وی قلمداد می شود.

به دست آوردن سیم کارت دیگری ممکن است از راه های مختلف محقق شده باشد برای مثال: مالک سیم کارت به نحو امانت سیم کارت را به دیگری تحویل داده باشد و فرد بدون اجازه از آن استفاده نموده باشد.

مورد دیگر سرقت گوشی که همراه با سیم کارت می باشد و سپس اقدام به استفاده از سیم کارت و تحقق جرائم مختلف.

در این متن به استفاده از سیم کارت بدون اجازه صاحب آن در فروض و حالات مختلف می پردازیم.

مسئولیت جرائم ارتکابی با سیم کارت

مهم ترین و چالش برانگیز ترین موضوع این بحث، مسئولیت در قبال اعمال ارتکابی با سیم کارت می باشد. در این خصوص باید دو فرض مختلف را در نظر گرفت.

  • فرض اول صرف استفاده از سیم کارت بدون اجازه و بدون اینکه شخص مرتکب عمل مجرمانه شده باشد به طور مثال شخص با سیم کارت صرفا تماس برقرار نموده یا از اینترنت خط استفاده کرده است و مواردی از این قبیل …
  • فرض دوم از سیم کارت دیگری بدون اجازه استفاده نموده و محقق شدن جرائمی از قبیل توهین و به کاربردن الفاظ رکیک نسبت به شخصی،مزاحمت تلفنی، اقدام به اخاذی و…

درفرض اول جرمی محقق نشده است و بنابراین مسئولیتی قابل تصور نیست اما درفرض دوم جرم محقق شده است و مسئولیت جرائم ارتکابی کاملا بر عهده مالک سیم کارت می باشد مشروط بر این که بتواند ثابت نماید که وی مرتکب این اعمال مجرمانه نشده است .

مشاوره حقوقی فوری

مشاوره تخصصی تلفنی و متنی آنلاین با وکلای سراسر کشور

طریقه شکایت برای استفاده سیم کارت

متاسفانه هم در قانون مجازات اسلامی و هم در قانون جرائم رایانه ای عنوان مجرمانه ی خاص و مستقلی در این خصوص پیش بینی نشده است ولی با مراجعه به عمومات قانون مجازات اسلامی می توان علیه اشخاص با عناوین مجرمانه مختلف مشروط بر نوع سپرده شدن سیم کارت اقدام به شکایت نمود.

استفاده از سیمکارت سرقتی شکایت با عنوان خیانت در امانت: مطابق با ماده ۶۷۴ قانون مجازات اسلامی که بیان می دارد: هر گاه اموال منقول یا غیر منقول یا نوشته‌هایی از قبیل سفته و چک و قبض و نظایر آن به عنوان اجاره یا امانت یا رهن یا برای وکالت یا هر کار با اجرت یا بی‌اجرت، به کسی داده شده و بنا بر این بوده است که اشیاء مذکور، مسترد شود یا به مصرف معینی برسد و شخصی که آن اشیاء نزد او بوده آنها را به ضرر مالکین یا متصرفین آنها استعمال یا تصاحب یا تلف یا مفقود نماید به حبس از شش ماه تا سه سال محکوم خواهد شد.

با توجه به مفهوم ماده و لفظ اموال، از آن جایی که سیم کارت دارای مالیت و ارزش اقتصادی می باشد یک مال تلقی می شود و در صورتی که مالک سیم کارت، سیم کارت را به صورت امانت به شخصی بسپارد تا بعدا آن را مسترد کند و شخص مطابق با ماده، آن را به ضرر مالک استفاده کرده باشد می توان علیه او به عنوان جرم خیانت در امانت شکایت کرد.

شکایت به عنوان سرقت: عمده ی سواستفاده از اطلاعات اشخاص ابتدا از طریق سرقت و یا دسترسی غیر مجاز به آنها محقق می شود.

امروزه سارقین پس از سرقت گوشی آن را با قیمت بسیار ارزان تر به فروش می رسانند و چون معمولا پس از سرقت، مالک سیم کارت اقدام به ابطال سیم کارت می نماید سارقین به سیم کارت دسترسی پیدا نمی کنند.

اما بعضا افراد از این اقدام خودداری می کنند و این غفلت آن ها این فضا را برای سارق فراهم می کند تا با سیم کارت سرقتی دست به اقدامات مجرمانه متعددی بزند. در هر حال این موضوع با عنوان سرقت قابل پیگیری می باشد.

شکایت با عنوان جعل: این اقدام کمی متفاوت تر از موارد گفته شده می باشد. دراین حالت شخص با قصد قبلی و با تهیه مدارک جعلی اقدام به گرفتن سیم کارت به جای مالک اصلی آن می کند. سپس با گرفتن سیم کارت به اهداف از پیش تعیین شده خود دست پیدا می کند.

در این حالت مالک با اطلاع یافتن از این موضوع می تواند با عنوان مجرمانه ی جعل و استفاده از سند مجعول علیه شخص اقدام به شکایت نماید.استفاده از سیمکارت سرقتی

اقدامات لازم در جهت پیشگیری از استفاده از سیم کارت

با توجه به اهمیت اطلاعات شخصی افراد و پی بردن به این موضوع در مطلب فوق که عدم مراقبت و سهل انگاری، صدمات سنگینی را برای اشخاص ممکن است به وجود بیاورد. لازم است در این زمینه بیش از پیش توجه و تامل بیشتری صورت گیرد. به عنوان مثال در صورت سرقت گوشی به همراه سیم کارت، فورا اقدام به ابطال سیم کارت از طریق دفاتر اپراتور ها و گزارش حادثه به پلیس صورت گیرد تا از اقدامات بعدی سارق جلوگیری شود ویا در صورت وقوع جرائم ذکر شده توسط سارق مسئولیتی متوجه مالک سیم کارت نباشد.

مورد دیگر استعلام از سامانه های مرتبط در خصوص اطلاعات هر فرد در زمینه مالکیت بر سیم کارت می باشد.

این اقدام سبب می شود تا درصورت مغایرت استعلام با وضع موجود، هرچه سریع تر با گزارش به پلیس مانع اقدامات بعدی سوءاستفاده کننده از اطلاعات و هویت افراد شود.

و در نهایت هیچ وقت سیم کارت متعلق به خود را تحت هیچ شرایطی بدون سند انتقال مالکیت سیم کارت واگذار نکنید تا از اقدامات بیان شده جلوگیری شود.

طریقه شکایت ازجرائم ارتکابی بیان شده

برای طرح شکایت لازم است شخص با مراجعه به دادسرا ویا با مراجعه به هریک از دفاتر خدمات قضایی و با بیان مشخصات طرف شکایت و ارائه اسناد و مدارکی که بتواند موجب صحت ادعای خود شود وبا پرداخت هزینه دادرسی معادل ده هزار تومان شکوایه خود را ثبت نماید. درپایان اشاره ای به چند نمونه شکوایه ای متناسب یا موارد گفته شده خواهد شد.

با عرض سلام و ادب

با سلام و احترام به عرض می رساند که اینجانب در مورخ…………………….ساعت…….در خیابان …………. در حال طی مسیر به صورت پیاده بودم که ناگهان یک موتورسیکلت با دو راکب از پشت به من نزدیک شدند و گوشی موبایل مدل……………به همراه سیم کارت به شماره ……………من را از دستم قاپیدند و من هر چه تلاش کردم و به دنبال موتور دویدم موفق به متوقف کردن آنها نشدم. در ضمن شماره شهربانی موتور سیکلت (عبارت بود از………./ یا پوشیده شده و قابل تشخیص نبود).

با توجه به موارد فوق از آن مقام محترم تقاضا مندم ضمن اعلام دستور به اداره اداره بازرسی شرکت مخابرات مبنی بر ردگیری موبایل اینجانب نسب به رد مال مسروقه و مجازات سارقین اقدامات لازم را مبذول بفرمایید.

در ضمن کپی فاکتور خرید موبایل و کپی از جعبه موبایل (شماره سریال……………….) همراه این شکایت نامه تسلیم شده است.

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای
58 نظرات
  1. maedeh می گوید

    خیلی جالب بود

  2. عبادی می گوید

    سلام
    حدود۱۶ماه پیش یک گوشی موبایل کارکرده ازیه نفردیگه خریدم، ولی درزمان معامله فروشنده ادعاکردکه کارتن گوشی رایک هفته ای بهم بده ولی متاسفانه چنین نشدوادعاکردکه کارتن گوشی راگم کرده است. وچون اعتمادداشتم بهش، سیم کارتم وگذاشتم روگوشی والان چندین ماهه ازش استفاده میکنم. حالا ازم شکایت شده به عنوان سرقت وبعدازحضوردرکلانتری متوجه شدمگوشی ذکرشده سرقتی بودهوحالا صاحبش پیداشده، خواستم ببینم باتوجه به درخواست شاکی مبنی برخریدگوشی نوواکبندازبنده،تکلیف بنده چی میشود. کمکم کنید

    1. محدثه لواسانی می گوید

      اگر عدم سو نیت شما برا قاضی اثبات بشه بی گناهید

    2. وکیل تاپ می گوید

      سلام شما بایستی به فروشنده خودتون مراجعه کنین

  3. مجید می گوید

    سلام. یک سیمکارت در خیابان پیدا کردم . در گوشی گزاشتم و دیدم سالم هستش.
    خواستم با همسرم شوخی کنم یا اورا سر کار بگزارم.
    با اون دوتا پیام به خ ط خودم فرستادم و به اونها دوبار با خط خودم جواب دادم.
    متن رو جوری نوشتم که مثلا یه نفر داره به من پیام میده و خامم هستش …
    کلا دو پیامک با اون خط برای خودم فرستادم . با مضمون اینکه . کی میای ؟
    و بیا تلگرام ….

    من سیمکارت رو دوباره به خیابان انداختم…
    اما هرگز موقعیت پیش نیامد که اونرو به خانمم نشون بدم.
    ناگفته نمونه من در آستانه طلاق بودم و مراحل ان را طی کرده بودم و خانمم دنبال یک بهانه میگشت که خود را پاک و بدون تقصیر جلوه بده و این وسط من رو مقصر جدایی نشون بده .

    یک روز بی اجازه وقتی خواب بودم وارد گوشی من شده بود و پیام رو خونده بود.
    از صفحه ی گوشیه من با گوشیه خودش عکس گرفته و شماره مورد نظر رو در فضای مجازی و برنامه های گروهی مثل تلگرام سرچ کرده و فهمیده بود از خانمی متاهل و دارای فرزند هستش.
    ایشون شخص جا افتاده و متشخصی هستند اما خانم بنده بارها مزاحم ایشان شده و بدترین تهمت هارو به ایشون و من وارد میکنه . حتی ماجرارو از ایشون پرسیده و ایشون هم گفتند من نصف روز گم کردم سیمکارتمو و بعدشسوزوندم و …. و اطلاعی ندارم از ماجرا … اما خانم بنده بسیتر بدبین و شکاک و البته بد دهن هستن و بدترین حرفهارو به ایشونن میزنه.یکبار هم ایشون رو خواستن و اونده ایشون داخل خانه و من هم رو گفتن اومدم و به هردوی ما انگ رفاقت و ارتباط و … زده و برخلاف قسم خوردم من و اون خانم مبنی بر اینکه حتی هم رو نمیشناسیم و کاملا تصادفیه باز هم اون حرف خودشو میزنه تا جایی که در خیابان هم مزاحم ایشان میشه و تهمت ناروا به ایشون وارد میکنه.
    حالا اون زن میخواد از من بخاطر سوءاستفاده از خطش شکایت کنه و از خانمم هم به علت بی آبرو کردن و زدن تهمت ناروا ….
    سوال من اینه :
    در قانون برای من چه مجازاتی رو قانون پیشبینی کرده و احتمالا برخورد قاضی چگونه خواد بود؟
    ممنون از شما

    1. محدثه لواسانی می گوید

      اگر سو نیت شما ثابت نشود عنوان مجرمانه ندارد ولی در غیر این صورت از باب مزاحمت می توانند علیه شما شکایت نمایند .

      1. مجید می گوید

        از آنجایی که پیام را از سیم کارت موردنظر به سیم کارت خودم فرستادم … و قصد مزاحمت برای کسی نداشتم صاحب سیم کارت کوتاه خواهد آمد .اما آیا بندا نیتوانم بخاطر اتهام وارد شده به من و اون خانم از همسرم شکایت و اعاده حیثیت کنم ….؟
        و همچنین اون خانم ؟
        ممنون از وقتی که گزاشتین

  4. بابک افاقی می گوید

    سلام وقت بخیر
    من یک سیم کارت اعتباری یدک داشتم برای مواقع اضطراری که همراه مدارکم بود
    کلیه مدارکم اعم از کارت ملی ؛پایان خدمت؛ گواهینامه که اینا روی صندلی ماشینم بود و زمانی که پیاده میشم از مارکت خرید کنم شیشه اتومبیل پایین بود و اینا را از ماشینم میدزدن
    از اونجاییکه همه ی مدارک و اسنادم یکجا از دست داده بودم اعصابم داغون بود
    و به طور کلی اصلا یادم رفت داخل اونا سیم کارتمم بوده
    بعد از یک ماه یا بیشتر وقتی سیم کارت و لازم داشتم متوجه شدم اونم همراه مدارکم بوده و سریعا از طریق اپراتور مسدود کردم
    حالا یه از خدا بی خبر حروم زاده با این سیم کارت معامله کرده و پول طرف و نداده
    الان مدعی شده از این سیم کارت تماس گرفتن
    اخه مگه میشه تا من کسی را نشناسم یا رابطه ای نباشه به واسطه یه سیم کارت اعتباری معامله ملیونی کنم و به طرفم اعتماد کنم
    برای من واقعا جای تعجب هست
    لطفا راهنمایی کنید من از خودم چطوری دفاع کنم ؟؟؟؟
    سپاسگزار

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام با داشتن شاهد میتونید اثبات کنید که اون لحظه مشغول معامله با کسی نبوده اید برای مشاوره حقوقی با شماره ۰۲۱۹۱۰۰۲۰۹۰ تماس بگیرید

  5. sami می گوید

    سلام خسته نباشید من شش ماه می‌خوام از شوهرم جدابشم ولی ایشون میخواد به من تهمت بزنه وبدون اطلاع من با ‌‌‌وکالتنامه باطل شده که از من دستشون بوده به دفتر خدماتی رفته و تعویض سیم‌کارت انجام داده ووارد اطلاعات خط من ازجمله تلگرام شده‌‌وشماره افراد را برداشته ومزاحمت ایجاد کرده…جرم ایشون چیه؟

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام. بسته به نوع حرفی که زدند متفاوته ممکنه که افترا باشه یا توهین علاوه بر مزاحمت

  6. مجتبی می گوید

    سلام وقت بخیر من پارسال دوتا سیم کارت ایرانسل خریده بودم چون مشغول خریدوسیله خونه بودم متوجه گم شدن سیم کارتها نشدم بعداً که متوجه شدم هم چون مبلغی نبود اهمیت ندادم و از طرفی هم فکر میکردم در خانه گم شده چندماه بعد بود که پیام دادگاه مبنی بر پولشویی آمد و در تاریخ مقرر حاضر شدم ببینم جریان چیه آنجا اسم شخصی آورد ند که یکی ازسیم کارتام در خانه شأن کشف شده بود دادیارگفت این شماره شماست چون سیم کارتها پولوم بودند توجهی به شماره نداشتم و برای اینترنت خریده بودم و از ترس گفتم نه وبعد از مدت۶ماه از ابلاغیه قبلی ابلاغیه جدید مبنی بر ارجاع به ارومیه آمد همه گفتن برو سیم کارتها را بسوزان ولی من گفتم اگه بسوزانم گرفتار میشم اگه نسوزانم اون یکی سیم کارتم هم سواستفاده میشه بدتر میشم از طرفی هیچ کاری نکردم تا اون شخص که گرفتار شده همه چیز و بگه ولی ارجاع از اصفهان به ارومیه و نمی‌دونم چیکار کنم تا از این منجلاب بیرون بیام بنده یه کارگرم که همینطوری لنگ نون شبم باسپاس فراوان

    1. بهزاد زینالی می گوید

      در قسمت مشاوره تلفنی یا متنی سایتن زیر وارد شوید و از وکلای متخصص ما بپرسید
      https://vakiltop.com/

  7. مصطفی می گوید

    سلام وقت بخیر من پارسال دوتا سیم کارت ایرانسل خریده بودم چون مشغول خریدوسیله خونه بودم متوجه گم شدن سیم کارتها نشدم بعداً که متوجه شدم هم چون مبلغی نبود اهمیت ندادم و از طرفی هم فکر میکردم در خانه گم شده چندماه بعد بود که پیام دادگاه مبنی بر پولشویی آمد و در تاریخ مقرر حاضر شدم ببینم جریان چیه آنجا اسم شخصی آورد ند که یکی ازسیم کارتام در خانه شأن کشف شده بود دادیارگفت این شماره شماست چون سیم کارتها پولوم بودند توجهی به شماره نداشتم و برای اینترنت خریده بودم و از ترس گفتم نه وبعد از مدت۶ماه از ابلاغیه قبلی ابلاغیه جدید مبنی بر ارجاع به ارومیه آمد همه گفتن برو سیم کارتها را بسوزان ولی من گفتم اگه بسوزانم گرفتار میشم اگه نسوزانم اون یکی سیم کارتم هم سواستفاده میشه بدتر میشم از طرفی هیچ کاری نکردم تا اون شخص که گرفتار شده همه چیز و بگه ولی ارجاع از اصفهان به ارومیه و نمی‌دونم چیکار کنم تا از این منجلاب بیرون بیام بنده یه کارگرم که همینطوری لنگ نون شبم باسپاس فراوان

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام در قسمت مشاوره تلفنی یا متنی سایتن زیر وارد شوید و از وکلای متخصص ما بپرسید
      https://vakiltop.com/

  8. ملک می گوید

    با سلام
    بنده یک سیمکارت برای مادر پیرم خریدم و ازونجایی که نمیخواستم ایشون برای گرفتن سیمکارت و سایر کارها ا خونه بیرون بره به اسم خودم نگه داشتم
    تا اینکه پارسال گوشیش رو دزدیدن و من خارج از شهر بودم و بعد ا چهار روز سیمکارتو سوزوندم و چون کارتن گوشی رو گم کرده بودم شکایتی هم نکردم
    الان چندین شکایت ازم شده که سیمکارت من روی چندین گوشی سرقتی بوده، بازپرسی منو و دو نفر دیگه رو مقصر دونسته و حکم داده که پول گوشی رو باید این سه نفر بدن، من چکار میتونم بکنم که تبریه شم، اصلا مگه میشه سه نفر همزمان سارق باشن؟

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام. در قسمت مشاوره تلفنی یا متنی سایتن زیر وارد شوید و از وکلای متخصص ما بپرسید
      https://vakiltop.com/

  9. مینا می گوید

    سلام وقت بخیر،من به یکی پول قرض دادم و اون شخص کارت ملیشو داد تا من نگه دارم تا قرضشو‌ بده ولی نداد و من از طریق پیامک چند تا فحش ناموسی دادم بهش ولی پولمو پس ندادن،بعد از چند ماه دوستم با کارت ملی اون شخص سیم کارت ایرانسل واسه خودش خرید و اون شخص فهمید که دوستم این کار رو انجام داده،حالا ازم شکایت کرده میخاستم بدونم چه جرمی به من میدن

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام ممکنه با توجه به محتواهای فرستاده شده توهین و حتی قذف باشه

  10. fateme می گوید

    سلام من ۱۶. سالمه دوسال پیش مامانم برام یه سیمکارت خرید فکر میکردم پانچش به درد کسی نمیخوره میزاشتم تو جامدادیم و میبردم مدرسه و میامدم بعد از چند روز دیدم نیست اهمیت ندادم گفتم حتما خونه است الان بعد از دوسال فهمیدم سیمکارت دزدیده شده و طرف با سیمکارت من تلگرام رفته با پسر دوست شده و… الان باید چیکار کنم؟یه وقت برای مامانم دردسر درست نشه چجوری میتونیم ازش شکایت کنیم

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام در قسمت مشاوره تلفنی از وکیل متخصص مشورت بگیرید
      https://vakiltop.com/

  11. حسین نعمتی می گوید

    سلام من چند سال پیش سیم کارتم رو گم کردم و الان با اون سیم کارت مزاحمت نوامیس صورت گرفته و کل اهراز هویت منو بستن و چند نفر را متهم گرفتن الان من بابد چبکار کنم

    1. بهزاد زینالی می گوید

      باید با وکیل مشورت نمایید. در قسمت مشاوره تلفنی سایت زیر امکانش هست با وکیل به صورت تلفنی صحبت نمایید
      https://vakiltop.com/

  12. ... می گوید

    سلام من خطم روچند ماهی گم کردم ولی امروز متوجه شدم خطم روشن است و کسی که نمیشناسم کیست در این مدت از ان استفاده میکرده ایا میتوانم شکایت کنم جرم شخص چیست

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام میتوانید اقدام به انسداد سیمکارت وشکایت از استفاده کننده نمایید

  13. حکیمی می گوید

    سلام. از حدود یک سال و نیم پیش تا الان شخصی از یکی از شهرستان ها که من تا الان اصلا به آن شهرستان نرفته ام از من به جرم سرقت گوشی تلفن همراهش شکایت کرده. با اینکه ۴ سال است در سامانه ثنا ثبت نام کرده ام ولی هیچ پیامکی برایم نیامده و هیچ چیزی در سامانه ثبت نشده. چند روز قبل حساب بانکی من مسدود شد. بانک گفت با دستور قضایی مسدود شده. پیگیری کردم متوجه شدم به جرم سرقت از من شکایت شده و حکم غیابی صادر شده. از طریق اطلاعات و شماره تماس شاکی که در پرونده بود با ایشان تماس گرفتم. بدون اینکه منرا ببیند گفت یک سال و نیم قبل گوشی نوی من را دزدیدی. دو هفته بعد در تهران سیم کارت خودت رو گذاشتی توش و باهاش تماس گرفتی. هنوز نمی دانم از کدام سیم کارتم استفاده شده. چون هنوز موفق نشده ام دادنامه را بگیرم. میخواهم واخواهی بدهم. ولی برای برائت از این اتهام باید چکار کنم؟ چطور ثابت کنم من این کار را انجام نداده ام؟ لطفا راهنمایی بفرمایید.

  14. حسین می گوید

    خسته نباشیدعزیزان بنده جهت فعال کردن پیامک بانکی مراجعه به بانک کردم گفتندبنده ۸سیم کارت بنامم است ومن بی اطلاع بودم این سیمکارتهاهمان یکب بخر۲تاببرایرانسل بوده که من فراموش کرده بودم وگمشده بود به یکی ازدوستان چندین ساله وهمسایمون که چندسالی در پاساژ علاالدین سیمکارت فروش بوده گفتم که من نیازندارم من بشمامیبخشم بفروش برای خودت وایشون قبول کردورفتیم باهزینه پرداختی خودش سیمهاروفعال کردم وخواستم بنامش بزنم گفت که چون خودشم میخوادبفروشه ۲بارهزینه انتقال بیخودندیم مشتری پیداکردبرم بنامش بزنم ومن هم اعتمادبیجایی از روی انسانیت کردم ونتیجه اون بعداز چندماه قطع دوطرفه تمام سیمکارتهام شدوپیداشدن شاکیان زیادی ازچندین شهرواستانهای مختلف کشورمتهم به کلاهبرداری اینترنتی شدم ازاین شخص هم شکایت خیانت درامانت وجعل وفروش خط فعال کردم اوایل قبول داشت ومیگفت من گردن میگیرم الان منکرشده کلا چه کنم فداتشم

  15. نرگس می گوید

    من بدون اجازه همسرم سیم کارتی که همسرم به من داده بود را با کپی کارت ملی اش به اسم خودم زدم و هیچ استفاده اشتباهی از سیم کارت نکردم. حالا شوهرم شاکی شده و در آستانه طلاق میخواد از من شکایت کنه. الان با ایو اوصاف مجازات من چیست؟

    1. وکیل تاپ می گوید

      سلام استفاده غیر مجاز از سیمکارت

  16. حمیدی می گوید

    سلام من چند سال پیش برای یکی از همکارانم به سیم کارت به این خودم خریدم وبعد چند وقت همکارم از کار بیرون رفت وباتوجه به گفته ی خودش سیم کارت رو گم کرده کنم چون چند سال از این موضوع میگذشت فراموش کردم که سیم کارت رو بسوزانم الان یک شکایت از شهر قم بنابر اینکه من با استفاده از این سیم کارت کلاهبرداری کردم برای من آمده باتوجه به اینکه من چند نفر شاهد دارم که من است شماره را برای اون شخص خریدم چطور میدونم از خودم دفاع کنم

    1. وکیل تاپ می گوید

      سلام
      شما میتواند در دادگاه حضور پدا کزده و ادله خود مبنی بر اینکه سیم کارت در دست شما نبوده و فقط به نام شما بوده با شهودی که دارین حکم برائت بگیرین.

  17. زهرا می گوید

    سلام وقت بخیر بنده مزاحم تلفنی وپیامکی داشتم خانم بود می شناسمش شکایت کردم چون به نام خود خودش نبود تبرئه شد حالا از طریق مخابرات مالک سیم کارت پیدا کردم شهر دیگری هست ولی تلفن نداره نیروی انتظامی چگونه می تواند پیدا کند مالک سیم کارت قاضی دستور داده

    1. وکیل تاپ می گوید

      سلام با صدور حکم جلب

  18. علیرضا می گوید

    سلام بنده به اصرار ۲ تن از دوستان به شخصی که دوستشون بود سیمکارتمو به امانت دادم ولی ایشون طی چند روز هم ماشین و هم عابر بانکمو دزدید و ۳۰ میلیون برداشت کرده البته شکایت کردم اما الان متوجه شدم با سیم کارت من به مخاطبین زن پیام داده و زنگ زده حتی عکسشو واسه دلبری فرستاده بعد که ازش در مورد شماره پرسیدن گفته این خط مال یه نفره که زنو شوهر هر دو بسیار به مواد الوده بودن و از من خواستم کمکشون کنم و برای تامین موادشون (شیشه) به تنفروشی رو اوردن ولی چون من ادم خوبی هستم برخورد کردم ولی انها پیشنهاد فروش دختر خردسالشونو بهم دادن ….. این حرفهارو به خواهر زنم که در اروپاست زده و اسکرین شات پیامهارو هم داریم بدتر از اون به چند نفر از اقوام هم زنگ زده و مزاحمت ایجاد کرده با همون سیمکارت هم کلی تهدید و توهین و… برام فرستاده
    لطفا کمکم کنید و راهی پیش روم بزارید ادب بشه چون همسرم واسه طلاق اقدام کرده و خانواده هامون با هم در گیر شدن یاداوری کنم ایشون به متادون و شیشه اعتیاد داره و کلی جعلو دزدی و …. به یدک میکشه

    ممنون از کمکتون

  19. فاطمه می گوید

    سلام. من سیم کارتی که متعلق به خودم بود و سالها دست همسرم بود رو سوزوندم. و سیم کارت جدید رو در گوشی خودم کذاشته و تلگرام ایشان استفاده کردم. البته فقط یکی از عکسهای ان را برای همسرم فرستادم و چون عکس لخت یک زن بود. همسرم را تهدید و فحاشی کردم. حال همسرم از من بخاطر استفاده از تلگرام و تهدید و اخاذی شاکی شده. تکلیف من چیست ؟

  20. نعمت می گوید

    سلام
    سال گذشته یه گوشی دوم بنده رو از روی میز اداری م دزدیدن و بعد از یک ماه دوباره گذاشتن تو کشوی میز اداریم و چون ارزش ریالی گوشی زیاد نبود و بنده هم احساس میکردم همکاران اداریم به شوخی این گوشی رو قایم کردن هیج جا شکایت نکردم ولی شاهد دارم که تو اداره اعلام کردم گوشیم رو برداشتن یا دزدیدن ، الان بعد از ۱ سال ازمن شکایت شده که ظاهرا بنام شخص دیگری سیم کارتی صادر شده و به مدت یه ماه روی گوشی دزدیده شده ینده فعال و در گروه های تلگرامی به افرادی دیگری توهین شده و صاحب سیم کارت هم برای تبرئه خودش که دریافت کننده سیم کارت نبوده از بنده به دلیل فعال بودن سیم کارت روی گوشی بنده شکایت کرده و بنده به شعبه بازپرسی جهت اعلام توضیحات احزار شده ام
    لطفا راهنمایی بفرمایید بنده در جلسه بازپرسی جدا از اعلام شهود چه بحث دیگری باید بگویم و بنویسم تا تبرئه شوم
    البته بنده هیچ گاه به مرکز صادرکننده سیم کارت جعلی جهت دریافت مراجعه ننموده ام و اثر انگشت دریافت کننده سیم کار از مرکز فروش سیم کارت با اثر انگشت بنده تفاوت دارد ، آیا میتوانم درخواست تطبق اثر انگشت نمایم . ممنون

  21. رضا می گوید

    سلام ازیک سیم کارت اعتباری به من پیام داده شده واسم فامیل زنم واسم فامیل دیگه ام که پسر فامیلم که این اقا بازنت ارتباط داره الان زندگی من خراب شده صاحب سیم کارت پیدا کردم میگه اقا من دوسال پیش سیم کارت گم کردم تکلیف من با ایشان چی وزندگی من با یک بچه خراب شده چی لطفا راهنمایی کنید مرس

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام: باید اقدام به انسداد سیمکارت می کردید فقط می توانید به جرم سو استفاده از خط تلفن شکایت نمایید.

  22. فرشاد می گوید

    سلام گوشی مادر بنده چند سال پیش سرقت شد اما مادر بنده اقدام به ابطال سیم کارت نکردند و حالا از کارم شکایت شده که با اون سیم کارت در سراسر کشور کلاهبرداری شده کارتن و وسایل گوشی هم موجود نمیباشد لطفاً راهنمایی بفرمایید

    1. زینالی می گوید

      سلام: باید تاریخ مفقودی را اثبات نمایید و براساس استناد به ان بتوانید بی گناهی خودتان را ثابت نمایید.

  23. حسین می گوید

    سلام خوب هستین،مرسی از سایت خونتون من یک سوال داشتم،اگر یک شخص بدون اجازه گوشی دیگری را بردارد و شماره تلفن یک شخص دیگر را بدزدد از داخل گوشی این چه جرمی دارد

    1. زینالی می گوید

      سلام: می توانید بابت سرقت رایانه ای از این شخص شکایت نمایید اگر تهران هستید از دادسرای جرایم رایانه ای و اگر شهرستانید از طریق پلیس فتا اقدام نمایید.برای راهنمایی بیشتر از طریق وکلای انلاین وکیل تاپ مشاوره نمایید.

  24. مهدی می گوید

    سلام وقت بخیر. بنده یه دوست داشتم از سیمکارتم. به شخصی فحش داده چطوری ثابت کنم. که کار من نیست اون پیام. داده

    1. زینالی می گوید

      سلام: اثبات این امر خیلی مشکل می باشد و باید این امر ثابت نمایید که سیمکارت دست شما نبوده است برای راهنمایی بیشتر از طریق وکلای انلاین سامانه وکیل تاپ مشاوره نمایید.

  25. نیما می گوید

    سلام وقت بخیر
    ماجرا اینجور شروع شد من و یک دختر وارد روابط عاطفی شدیم تا این که یک روز دیدم به من خیانت کرده و من هم با عصبانیت گوشیش رو خواستم تا چک کنم حدود سه ساعت گوشی دست من بود و تهویل دادم البته ناگفته نماند چون یک سیمکارت به نام خودم روی گوشی بود به اشتباه سیم کارت اون رو در اورده و روی گوشی خودم قرار دادم و بعد هز گذشت یک روز سیمکارت رو سزوندن ایا من مرتکب جرمی شده ام؟

    1. زینالی می گوید

      سلام: بله شما بخاطر دسترسی غیر مجاز به موبایل شخص مقابلتان در صورت شکایت می تواند درخواست تعقیب شما را بخواهد و اگر شکایت کند شما محکوم خواهید شد

  26. رحمانی می گوید

    سلام به گوشی من پیامک جعلی مبنی بر اینکه شاکی داری ارسال شد متاسفانه وارد لینک شدم ولی پرداخت نداشتم و بلافاصله لینک را پاک کردم بعد ارز آن متوجه شدم این پیامک تقلبی از گوشی من به حدود ۳۰نفر دیگر رفته است خواستم ببینم آیا مشگلی متوجه من می شود؟

    1. زینالی می گوید

      سلام: از مشخصات وارد نکرده اید مشکلی نیست

  27. احمد می گوید

    سلام
    اگربنده به یک شخص سیم کارتی هدیه بدهم و آن شخص با آن مرتکب جرمی شود در این بین من چگونه باید بی گناهی خودم را ثابت کنم

    1. زینالی می گوید

      سلام: موقع هدیه باید انتقال مالکیت انجام می دادید در غیر این صورت تمامی اقدامات برای شما خواهد بود

  28. علیرضا می گوید

    سلام من یه سیم کارت گم کردم الان بعده چند وقت از پلیس فتا زنگ زدن بهم که با اون سیم کارت مزاحم تلفنی شدن و شکایت کردن الان من نمیدونم باید چکار کنم

    1. زینالی می گوید

      سلام: باید اثبات نمایید که سیمکارت شما مفقود شده بوده است و اینکه بنابر وجود موقعیت مکانی شما امکان سوزاندن سیمکارت وجود نداشته است.

  29. امیرحسین می گوید

    سلام.من دیروز در خیابان یک سیم کارت پیدا کردم،اگه من بدون پشتیبانی گرفتن از اطلاعات آن سیمکارت را فرمت کنم و استفاده روزمره کنم مشکلی که پیش نمیاد؟

    1. زینالی می گوید

      سلام: اگر کسی شکایت نماید به جرم استفاده از سیمکارت دیگری بدون مجوز محکوم خواهید شد

  30. محمد گنجی می گوید

    یه سیم کارت ایرانسل بلا استفاده بوده متاسفانه در خونه تکونی گم شد من متوجه گم شدنش نشدم بعد احزاریه دادگاه برام اومد که سیم کارت شما روی گوشی سرقتی رفتیم پاسگاه توضیحات لازم دادیم این سیم کارت هم روضن دست یک خانومی بود افسر پاسگاه با سیم کارت تماس گرفتن خانوم گوشی برداشت خواستن به یک بهانه طرف بیارن امور مشترکین که سیم کارت بنام شون بزنن افسر خودش به عنوان صاحب سیم کارت معرفی کرد قبول کرد بیاد ولی سر ساعت مشخص نیامد این پروسه رو همه ضمیمه پرونده کرد حالا دوباره احزاریه اومده که برم آگاهی موندم چیکار کنم کارگر هم هستیم میشه راهنمایی بکنین ممنون خیلی تشکر

  31. علیرضا شهبازی می گوید

    سلام عرض ادب و احترام به شما .ببخشید من ساکن روستایی از شهرستانهای اطراف شیراز هستم و چند ماهیه که شکایتی مبنی بر کلاهبرداری اینترنتی از دادگاه شمال به من شده و مبلغی پول از حسابی جابه جا شده با شناره تلفن و اطلاعات من و خداگواهه هیچ اطلاعی از قبل و یا شناختی از این موضوعات ندارم لطف کنید راهنمایی ک لازم هست کنید مننون

    1. زینالی می گوید

      سلام: برای دفاع از اتهام انتسابی باید به دادگاه فوق مراجعت نمایید.

  32. جلال اکبری می گوید

    سلام من قبلا نمایندگی ایرانسل داشتم چند سال پیش الان بازپرسی منو خواستن مبنی بر اینکه با سبم کارتی که من فروختم کلاهبرداری اینترنتی صورت گرفته ظاهر قضیه هم اینه که شخصی که سیم کارتو خریده منکر خرید سیم کارت شده و میگه من نخریدم و با مدارک من رو دزدیدن و باهاش خط خریدن خواستم بدونم تکلیف من چی هست واقعا استرس دارم اصلا تا حالا پام به دادگاه نخورده

زمان پاسخ به دیدگاه شما از طرف وکلای سایت وکیل تاپ ۴۸ ساعت می باشد. درصورت نیاز به مشاوره فوری حقوقی میتوانید از این لینک نسبت به پرسش سوال خود اقدام کنید.



سوالات خود را از ما بپرسید

وکلای پایه یک ما اماده پاسخ به سوالات شما هستند