ممنوع الخروج کردن زن توسط شوهر

خروج قانونی از کشور از جمله حقوق شهروندی مردم ایران است و به هیچ وجه نمی توان این حق را از فرد گرفت مگر به موجب قانون؛ بله استثناء در هر قانونی وجود دارد و هیچ حقی مطلق نیست. حق خروج از کشور نیز به راه های گوناگون می تواند منع شود.

برای مثال اگر شخصی مرتکب جرمی شده باشد، در مرحله تحقیقات مقدماتی بازپرس یا قاضی می تواند به صورت موقت دستور منع خروج از کشور متهم را صادر و به مراجع ذیصلاح اعلام کند، یا اینکه به موجب حکم قطعی، قاضی جدای از مجازات اصلی، مجازات تکمیلی ممنوعیت خروج از کشور برای حداکثر دو سال در نظر بگیرد.

یا اینکه در جرایم مالی پیش از صدور رأی قطعی در قالب دستور موقت، خواهان درخواست صدور دستور موقت مبنی بر منع خروج از کشور را مطرح نماید که پس از دادن تأمین یا ضامن و تأیید آن توسط رئیس حوزه قضایی صادر می شود و یا پس از صدور حکم مبنی بر محکومیت مالی، محکوم له می تواند درخواست ممنوع الخروجی مدیون یا محکوم علیه را درخواست کند.

در جرایم مالیاتی نیز ممنوع الخروج کردن مؤدی مالیاتی که دین مالیاتی بر گردن دارد پیش بینی شده است.

ممنوع الخروجی زن از کشور

ممنوع الخروجی زن از کشورجدای از اینکه فرد مرتکب جرمی شده باشد یا اینکه دینی بر گردن داشته باشد، می توان فرد را ممنوع الخروج کرد؛ بله درست خواندید، قانون گذرنامه پیش بینی کرده است، مادامی که زن ازدواج می کند، تحت شرایطی، شوهر می تواند زن را ممنوع الخروج کند و شاید این قیاس ازدواج به عنوان سبب ممنوع الخروجی با سایر اسباب ذکر شده برای ممنوع الخروج کردن فرد (بدهی مالی یا ارتکاب جرم)، قیاس صحیحی نباشد اما به ناچار از جمله اسباب ممنوع الخروج کردن فرد در نظر گرفته می شود.

قانون گذرنامه به عنوان تنها قانونی است که صراحتاً گرفتن اجازه شوهر برای خروج از کشور توسط زن مورد توجه قرار داده است، و حتی در میان عموم تصوری مطرح است که صرف اینکه زن متأهل شد و ریاست مرد بر خانواده را پذیرفت، مرد می تواند هر زمان مایل باشد، زن را ممنوع الخروج کند؛ صراحتاً اعلام می کنم که با تصوری اشتباه خود را درگیر کرده اید بلکه تفسیری که از نص قانون شده است متفاوت با تصور عموم می باشد.

در همین خصوص در نوشتار حاضر تلاش می شود ابتدا شرایط دادن اذن و اجازه به زن برای گرفتن گذرنامه توضیح داده شود، چون مقدمه خروج از کشور گرفتن گذرنامه است و در ادامه به شرایط ممنوع الخروج کردن زن توسط شوهر و همچنین مراحل آن تشریح گردد.

ممنوع الخروجی زن از کشور

گرفتن گذرنامه مشروط بر اجازه شوهر

مطابق با بند سوم ماده ۱۸ قانون گذرنامه مصوب ۱۳۵۱ “زنان شوهر دار برای گرفتن گذرنامه نیاز به اجازه شوهر دارند”؛ زنان متأهل برای گرفتن گذرنامه باید اجازه رسمی یا حضوری شوهر خود را تقدیم اداره گذرنامه کنند و بدون اجازه شوهر برای این دسته از اشخاص گذرنامه صادر نمی شود.

  • شاید برای شما سؤال مطرح شود که اگر قبل از ازدواج گذرنامه گرفته باشم باز هم شوهرم می تواند گذرنامه ام را بگیرد یا به طور قانونی ممنوع الخروجم کند؟

پاسخ به این پرسش در بخش بعدی کامل توضیح داده خواهد شد ولیکن ممنوع الخروج کردن به معنای لغوی نیازمند حکم مرجع قضایی است اما شوهر می تواند با مراجعه به اداره گذرنامه از حق پیش بینی شده در ماده ۱۹ قانون گذرنامه (که در بخش بعدی توضیح داده خواهد شد) درخواست عدول مجوز خروج از کشور را درخواست کند نه منع خروج از کشور.


مشاوره حقوقی فوری

مشاوره تخصصی تلفنی و متنی آنلاین با وکلای سراسر کشور

گرفتن اجازه شوهر برای گذر نامه

ممکن است پرسشی برای شما مطرح می شود مبنی بر اینکه من گذرنامه نگرفته ام و وقتی به پلیس + ۱۰ مراجعه کردم گفتن باید اجازه شوهر را داشته باشی، چکار باید کنم؟

دو راه وجود دارد؛ یکی اینکه به موجب بند ۳ ماده ۱۸ قانون گذرنامه همسرتان شخصاً در اداره گذرنامه حضور یابد و اجازه صدور گذرنامه را بدهد و راه دیگر اینکه همسرتان در یک دفتر اسناد رسمی حاضر شده و اجازه نامه محضری تنظیم و در اختیار شما قرار دهد که به موجب آن شما بتوانید برای انجام مراحل اداری صدور گذرنامه اقدام کنید.

ممنوع الخروج کردن زن توسط شوهر(عدول از اجازه)

هر چند که حق خروج از کشور از جمله حقوق شهروندی هر فرد جامعه است اما زن برای گرفتن گذرنامه نیازمند اجازه شوهر می باشد؛ اجازه حقی برای زن ایجاد نمی کند و به موجب ماده ۱۹ قانون گذرنامه مرد می تواند از اجازه خود عدول (سرباز زند) و مانع خروج از کشور همسرش شود.

نحوه چگونگی عدول از این اجازه بدین شکل است که اگر مرد شخصاً در اداره گذرنامه حاضر شده باشد و اجازه صدور گذرنامه را به همسرش داده باشد، می تواند با در دست داشتن سند ازدواج به اداره گذرنامه مراجعه و درخواست ممنوع الخروج کردن همسرش را مطرح کند و زن اگر اقدامی برای خروج از کشور کند، جدای از اینکه مبادی خروجی کشور مانع خارج شدن نامبرده می شود، گذرنامه ایشان را نیز ضبط می کنند.

اگر مرد به موجب اجازه نامه رسمی چنین اجازه ای به همسرش داده باشد، باید به دفتر اسناد رسمی تنظیم کننده اجازه نامه مراجعه و درخواست ابطال آن را کند که پس از انجام احراز هویت مرد و رابطه زوجیت، اجازه نامه را ابطال و مرد با همراه داشتن سند ازدواج و اجازه نامه عدول شده، به اداره گذرنامه مراجعه و درخواست ممنوع الخروجی همسرش را مطرح کند.

ممنوع الخروج کردن زن توسط شوهر(عدول از اجازه)

مسیر قضایی اجازه خروج بدون اجازه شوهر

البته این امر مطلق نیست یعنی اجازه خروج از کشور صرفاً در اختیار شوهر نیست بلکه زن می تواند با مراجعه به دادستانی شهرستان و اثبات لزوم خروج از کشور، اجازه قضایی از دادستانی را گرفته و بدون مانع قانونی از کشور خارج شود که مصادیق اثبات کننده آن از جمله بیماری زن و ضرورت سفر زن به خارج از کشور برای درمان، دیدار با اقوام خارج از کشور مثل پدر و مادر، خواهر یا برادر و … است.

برخی از مردان با توسل به این حق انحصاری که قانون برای ایشان قائل شده، در جهت به دردسر انداختن و یا لج و لجبازی مانع خروج از کشور زن می شوند که البته زنان می تواند با توسل به مسیر قضایی و اثبات ضرورت خروج از کشور، اذن قضایی گرفته و بدون مانع قانونی برای خروج از کشور اقدام کنند.

زنی که قبل از ازدواج گذرنامه بگیرد

همانطور که در مطالب بالا بیان شد، اگر اجازه صدور گذرنامه توسط شوهر به زن داده شده باشد، شوهر می تواند از این اجازه عدول کند، حال اگر زن قبل از ازدواج گذرنامه گرفته باشد، تکلیف ماده ۱۹ قانون گذرنامه و عدول از اجازه توسط مرد چه می شود؟

قانون صراحتاً بیان کرده که اگر اجازه صدور گذرنامه برای زنان متأهل توسط مرد داده شده باشد، می توانند از ماده ۱۹ استفاده کرده و اجازه خود را پس گرفته و مانع خروج از کشور زن شوند اما اگر زن قبل از ازدواج گذرنامه گرفته باشد، مرد دیگر نمی تواند از مفاد ماده ۱۹ قانون گذرنامه بهره مند شود بلکه باید با طرح دعوا مبنی بر ممنوع الخروج کردن علیه همسرش در مرجع قضایی صالح، دلایل ممنوع الخروجی خود را ارائه و در صورت اقناع مرجع قضایی به حکم دادگاه زن ممنوع الخروج شود.

زنی که قبل از ازدواج گذرنامه بگیرد

نتیجه گیری

نتیجتاً به این رویه ایرادات بسیاری وارد است که برخی از این ایرادات در مقدمه بحث مورد توجه قرار گرفت؛ از جمله ایرادات مهمی که می شود به آن گرفت این است که مرد با ممنوع الخروج کردن همسرش تلاش می کند تا زن را تحت فشار و استیصال قرار داده تا زن از برخی از حقوق قانونی خود از جمله مهریه، نفقه و… صرف نظر کرده و این خود نوعی مصداق گروکشی نسبت به یک حق اساسی افراد جامعه است که این خود می طلبد قانونگذاران کشور فارغ از نگاه مرد سالارانه، حقوق زایل شده زنان را احیاء و با نگاهی کارشناسانه محدودیت هایی برای این حق شهروندی زنان قائل شود نه اینکه مطلقاً این حق ممنوع الخروجی زن را در اختیار مرد بگذارند.

سوالات متداول

طبق قانون گذرنامه صدور گذرنامه منوط به اجازه شوهر است و تا او اجازه ندهد زن نمی‌تواند گذرنامه بگیرد و به تبع آن از کشور خارج شود.

باید همراه با مدارک از جمله کارت ملی و سند ازدواج و مشخصات همسر به اداره گذرنامه بروید و درخواستتان را مطرح کنید.

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۲ رای
52 نظرات
  1. محمد رضا می گوید

    سلام
    من قبلا اجازه نامه محضری را به خانومم جهت گرفتن گذرنامه دادم . و حالا بنا به دلایلی میخوام اون رو باطل کنم . فقط دو تا سوال دادم . ممنون میشم راهنماییم کنید :
    ۱) باید حتما به همون دفترخونه ای که اجازه نامه رو در اونجا دادم مراجعه کنم . چون دیگه شهرستانم و اون دفترخونه تهرانه
    ۲) سند ازدواج نزد خانواده خانومم هست و من به اون دسترسی ندارم . جایگزینی برای سند ازدواج نیست ؟

    ممنون از راهنماییتون

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام به دفتری که سندو داده میتونید رجوع کنید . بله به همان دفتر خانه باید تشریف ببرید

  2. زهرا می گوید

    سلام خانومی که با اجازه همسر و داشتن گذرنامه از کشور خارج شده و همسرش رو تهدید میکنه و برنمیگرده به کشور آیا مرد میتونه از اجازه نامه خودش عدول کنه از طریق اقامه ی دعوا اگه اقدام کنه نیاز به دادن شکواییه هست ؟مرد به چه دلایلی میتونه استناد کنه؟ممنون میشم راهنمایی کنید

  3. امیر علی می گوید

    من قبلاً به دفترخانه رفته و اجازه صدور گذرنامه همسرم را داده ام ولی الان پشیمانم اگر گذرنامه همسرم منقضی شود باز هم برای تمدید آن اجازه من را میخواهد و یا اگر مفقود شود باز برای صدور مجدد نیاز به اجازه من می‌باشد؟

  4. ناشناس می گوید

    سلام خسته نباشيد
    خانمي متاهلي كه اقامت خارج از كشور را داره و تو پاسپورتش هم زده محل اقامت امريكا باز هم شوهرش ميتونه ممنوع الخروجش كنه?

    1. محدثه لواسانی می گوید

      سلام بله

  5. علی می گوید

    سلام من زنم را کربلا بردم و اجازه محضری دادم بهش و الان به اختلاف خوردیم و میخام کنسل کنه

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام ممکن هست

  6. متین می گوید

    باسلام خواهرمن بایک آقای عراقی ازدواج کرده است والان درهلند زندگی می کنند و مدتی است که از نظر قانونی جدا شده أند ولی شوهرش حاضر به طلاق شرعی او نیست و خواهرم قصد دارد برای دیدن خانواده به ایران برگردد شوهرش تهدید کرده اگر به ایران برگردد اورا ممنوع الخروج خواهد کرد آیا قانونی چنین حقی دارد ولی تواند اورا ممنوع الخروج کند

  7. امیر می گوید

    با سلام
    آیا اگر مردی در شروط عقد نامه حق سفر رو داده باشه به زوجه امکان ابطال این حق و ممنوع الخروج کردن رو داره؟اگر از قبل ازدواج گذرنامه رو گرفته باشه چی؟محبت میکنید راهنمایی کنید ممنونم

    1. وکیل تاپ می گوید

      سلام خیر

  8. رضا می گوید

    سلام خسته نباشید
    ببخشید خانم با اجازه گذرنامه الان رفته خارج کشور و دوباره الان میخواهد اقدام برای کشور دیگر کند آیا من میتوانم برای کشور دوم ممنوع الخروج کنم و نگذارم برود

  9. امیر حسین می گوید

    سلام خسته نباشید
    ببخشید خانم با اجازه گذرنامه الان رفته خارج کشور و دوباره الان میخواهد اقدام برای کشور دیگر کند آیا من میتوانم برای کشور دوم ممنوع الخروج کنم و نگذارم برود

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام اگر ایران هستند بله

  10. ناشناس می گوید

    سلام،فلسفه این قانون که مرد میتونه زن رو ممنوع الخروج کنه و اینکه زن بدونه اجازه شوهرش نمیتونه از کشور خارج شه چیه؟!
    ممنون میشم راهنمایی کنید

  11. عابدي می گوید

    سلام
    اگر زني به صورت محضري اجازه خروج از كشور را از همسر خود گرفته باشد، ايا باز مرد مي تواند او را ممنوع الخروج كند؟

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام خیر نمیتواند.

  12. ناشناس می گوید

    ایا ممکن است خانمی که گذرنامه گرفته و شوهر در محضر رضایت داده برای گرفتن گذرنامه ،توسط شوهر ممنوع الخروج شود بعد از گذشت زمانی از گرفتم‌گذرنامه؟

  13. بختیاری می گوید

    ایا زن ومردی که درخارج زندگی می کنند مرد می تواند به ایران بیاید وهمسر خودرا ممنوع اخروج کند وبرگردد یا این کار غیر قانونی است

  14. رضا می گوید

    سلام وقت بخیر
    چگونه میتوانم همسرم را که از قبل گذرنامه گرفته را ممنوع الخروج کنم البته من شوهر ایشان هستم
    ممنون از راهنماییتون

    1. وکیل تاپ می گوید

      سلام باید دلیل ممنوع خروجی موجه باشد

  15. ناشناس می گوید

    سلام.آیا مردی که ساکن کشور دیگری است و زن برای مسافرت به ایران آماده و دارای ویزا میباشد را میتواند ممنوع الخروج کند که در ایران بماند در حالی که خود خارج از ایران است؟ ضمن اینکه زن فرزندی با اقامت خارجی دارد که در ایران همراهش هست

  16. سارا می گوید

    سلام.آیا مردی که ساکن کشور دیگری است و زن برای مسافرت به ایران آماده و دارای ویزا میباشد را میتواند ممنوع الخروج کند که در ایران بماند در حالی که خود خارج از ایران است؟ ضمن اینکه زن فرزندی با اقامت خارجی دارد که در ایران همراهش هست

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام اگه به مرد بدهکار باشد بله میتواند

  17. امین می گوید

    سلام،برای زن و شوهری که خارج از کشور زندگی میکنند و زن بخاطر مهریه شوهرش را از ایران ممنون الخروج کرده باشد،آبا راهی برای ممنوع الخروج کردن زن توسط شوهرش هست که ایشان نیز ممنوع الخروج شوند از ایران؟؟
    ممنون اگه راهنمایی کنید.

  18. رامین می گوید

    سلام،برای زن و شوهری که خارج از کشور زندگی میکنند و زن بخاطر مهریه شوهرش را از ایران ممنون الخروج کرده باشد،آبا راهی برای ممنوع الخروج کردن زن توسط شوهرش هست که ایشان نیز ممنوع الخروج شوند از ایران؟؟
    ممنون اگه راهنمایی کنید.

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام ممنوع خروجی بخاط بدهی هست درغیر این صورت نمیتوان درخواست کرد

  19. مریم می گوید

    سلام من بااجازه همسرم پاسپورت گرفتم به خارج کشورسفرکردم وقصدبازگشت ندارم آیاشوهرم میتواند شکایت کرده ومرا به ایران دیپورت کند؟ضمن اینکه تقاضای طلاق هم داده ام

  20. سمیرا می گوید

    سلام وقت بخیر من ویزای تحصیلی گرفتم تا متوجه شدم همسرم ممنوع خروج هستند ایا امکانش هست منم ممنوع خروج شوم بخاطر همسرم؟؟؟؟؟

  21. سمیرا می گوید

    سلام وقت بخیر من ویزای تحصیلی گرفتم تازه متوجه شدم همسرم ممنوع خروج هستند ایا ممکنه منم ممنوع خروج بشم بخاطر همسرم؟؟؟؟

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام خیر

  22. کسری نظری می گوید

    ایا زن ومردی که درخارج زندگی می کنند مرد می تواند به ایران بیاید وهمسر خودرا ممنوع اخروج کند وبرگردد یا این کار غیر قانونی است

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام بسته به چه عملی این تقاضارو در خواست کند

  23. محمد خسروي می گوید

    سلام من در دوران غير چالشي به خانمم اجاره خروج از كشور رو دادم و الان ايشون مهرش رو اجرا گذاشته و چطور ميتونم ممنوع الخروجش كنم؟

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام اگر اجازه شما برای مدت خاصی بود بعد اتمام مدت دوباره باید اجازه بگیرید در غیر این صورت خیر و در خصوص مهریه باید پرداخت کنید.

    2. بهزاد زینالی می گوید

      سلام نمیتوانید

  24. علی عباسی می گوید

    سلام من زنم برای اردوی تیم ملی فوتبال میخواد بره خارج از کشور من میتونم ممنوع خروجش کنم چون الان هم حدود دوسال دارم مهریه میدم بهش

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام: بله می توانید.

  25. سارا می گوید

    سلام ايا زوجي كه در امريكا اقامت دارند و يه مشكل خوردن زن ميتواند به ايران سفر كند و مرد حق ممنوع الخروج كردنش را دارد وقتي خودش ايران نيست ؟

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام: مرد می تواند در خواست ممنوع الخروجی را درخواست نماید.

  26. مجتبی می گوید

    سلام
    من تازه برای گذرنامه خانومم اقدام کرده گرفته هم خودش هم بچه ام الان میخوام دخترم ممنوعه خروج کنم چیکار باید بکنم هردو را ممنوع خروج بکنم چیکار باید بکنم

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام: باید از طریق دادسرا اقدام نمایید.

  27. شبنم می گوید

    سلام من و همسرم در انگلیس زندگی میکنیم از هم جدا شدیم ولی هنوز طلاق ایرانی نگرفتیم. من اقامت انگلیس رو دارم و ایشون سیتیزن انگلیس هستند، میخوام برای دیدن خونوادم به ایران بیام ایا با توجه به اینکه ایشون خودشون ۱۰ ساله انگلیس هستن میتونن منو ممنوع الخروج کنن؟ اخه به چه علتی؟ درواقع مردی که زنش رو ممنوع الخروج میکنه دلیلش اینه که همسرش از پیشش نره! ولی وقتی هر دو خارج از کشورن یعنی مرد حق داره زنشو از پیش خودش اومدن منع کنه؟ لطفا راهنمایی بفرمایید بعضی وکلا نظرات متفاوتی دارند!

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام
      در صورتی که زوجین مطابق قانون ایران ازدواج کرده باشند موظف هستند که طلاقشان را با قوانین ایران انجام دهند در غیر این صورت و چنانچه طلاق این زوج مطابق قانون آن کشور خارجی انجام شود از نظر قوانین ایران طلاق غیرقابل پذیرش است و این زوج باید مجددا در ایران و مطابق قانون، طلاق بگیرند. درغیر این صورت از نظر قانون ایران این دو فرد همچنان زن و شوهر محسوب و چنانچه یکی از دو فرد فوت نماید دیگری از وی ارث خواهد برد و زوجه در هر زمان می تواند مهریه، نفقه و یا سایر حقوق مالی خود را از آن مرد مطالبه نماید. جهت دریافت اطلاعات حقوقی دقیق تر با شماره ۰۲۱۹۱۰۰۲۰۹۰ تماس حاصل فرمائید. موفق و موید باشید.

  28. راضیه می گوید

    با سلام
    خواستم بدانم که آیا میشود حق ممنوع خروج کردن را از زوج گرفت؟منظورم به این هست که مانند گرفتن حق طلاق این حق را گرفت که زوج نتواند زوجه را ممنوع خروج کند؟
    اگر میشود آیا زوج میتواند این تعهد را ابطال کند؟

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام: اگر ضمن سند ازدواج به عنوان شرط ضمن عقد درج نمایید بله امکان دارد که فرد این حق را از خودش ساقط نماید و یک توافقی است که بین طرفین ممکن می باشد .

  29. سعيده می گوید

    سلام وقت بخير
    من نزديك ١٠ ساله استراليا هستم و طلاق قانوني را از دادگاه استراليا دارم. بخاطر لجاجت قبول نميكنه كه توافقي طلاق شرعي ايراني رو انجام بديم
    يه ماه ديگه سفر به ايران داريم
    آيا امكانش هست كه در ايران ايشون بتونه من رو ممنوع الخروج كنه
    دوتا بچه زير سن همرام هستن كه يكيشون متولد خود استرالياست و حضانت بچه ها به عهده ي خود من هست
    ممنون ميشم راهنماييم كنيد

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام: می تواند بابت مهریه و نفقه شما را ممنوع الخروج نماییدبرای راهنمایی بهتر با وکیل متخصص خانواده از سامانه وکیل تاپ مشاوره نمایید.

  30. محسن می گوید

    سلام.من با خانومی ازدواج کردم که قبلا متارکه کرده بود و قبل از ازدواج با بنده گذرنامه داشته.ولی الان من میخام خروج از کشور براش بگیرم ..آیا بنده میتوانم این کار رو کنم.یا اینکه اگر گذرنامه ایشون منقضی بشه نیاز به حضور من هست مجدد برای گرفتن گذرنامه جدید..لطفا راهنمایی بفرماید..

    1. زینالی می گوید

      سلام: باید خروج از کشور به رضایت شما باشد و نمی توان بدون رضایت شما خارج شود و هر وقت بخواهد خارج شود باید رضایت نامه کتبی شما را داشته باشد

  31. ناشناس می گوید

    با سلام ، من برادرم و زنش فرانسه هستند و با هم اختلاف دارند، زنش قصد داره تفریحی بیاد ایران و باز برگرده ، آیا برای برادرم امکان ممنوع‌الخروجی هست که بتونه زنش رو وقتی برگشت ایران ممنوع الخروج کنه تا دیگه نتونه برگرده فرانسه ؟
    ممنون میشم راهنمایی کنید

  32. ایرح می گوید

    سلام چرا طلب مهریه و نفقه حق زن است ولی وقتی صحبت از حقوق مرد میشود حقوقی مثل حق طلاق و ممنوع الخروجی را یک نفر مثل شما که ادعای وکالت دارید از کلمه گرو کشی استفاده میکنید زنان کشور یک بار برای همیشه تکلیف خود را مشخص کنند یا قوانین شرعی و سنتی بدوی وقبیله ای را قبول دارند و با قبول کردن مسایلی مثل مهریه و کفقه و … عملا خود را به فروش برسانند و یا این که مثل کشورهای پیشرفته همون اول حداقل مهریه(چون در کشور اسلامی اجبارا باید مهریه مثلا یک سکه داشت)را هنگام ازدواج قبول کنند و شرط کنند هر چه در زندگی مشترک به دست آورده اند تقسیم کنند و شوهر هم حقوقی مثل حق طلاق را به زن بدهد ولی متاسفانه زنان کشور وقتی صحبت از مهریه است اندازه تاریخ تولد میخواهند و در عین حال میخاهند مثل زنان جوامع آزاد با مرد برابر باشند شتر سواری دولادو لا نمیشه یا ازدواج سنتی و فروش خود به مرد تحت عنوان مهریه و نفقه وحتی شیر بها ویا شرلیط کامل برابر مثل آمریکا و…..میدونم بعضی مردان زندگی را بر زنان جهنم میکنند ولی اون ور قضیه هم کم نیستند زنان یا دختران طماعی که بعد(حتی چند ساعت بعد عقد) عقد مهریه را اجرا میگذارند و خانواده پسر بیچاره را ناک اوت میکنند البته میدونم بیش از مردم مقصر باشند قوانین سنتی نشکل دارند ولی متاسفانه زنان زیادی با استفاده از وکلایی مبرز سوار بر موج این قوانین قبیله ای زندگی را بر مردان سیاه کرده اند

زمان پاسخ به دیدگاه شما از طرف وکلای سایت وکیل تاپ ۴۸ ساعت می باشد. درصورت نیاز به مشاوره فوری حقوقی میتوانید از این لینک نسبت به پرسش سوال خود اقدام کنید.



سوالات خود را از ما بپرسید

وکلای پایه یک ما اماده پاسخ به سوالات شما هستند