چگونه بفهمیم ممنوع الخروج هستیم و شرایط ممنوع الخروجی افراد

ممنوع الخروجی مواردی پیش می آید که افراد، قبل از تحمل مجازات تعیین شده و یا به قصد فرار از آن عازم خارج از کشور می شوند. همچنین ممکن است، افرادی از نظر مراجع قضایی مظنون به ارتکاب جرمی باشند بدون آنکه ارتکاب جرم توسط آن ها به طور کامل محرز شده باشد.

شرایط ممنوع الخروجی افراددر این چنین موارد و همچنین موارد دیگر که در ادامه به آنها خواهیم پرداخت، قانونگذار، جهت دسترسی آسان به این افراد، آنها را ممنوع الخروج از کشور می نماید.
اما در این خصوص سوالات و ابهامات بسیاری وجود دارد از قبیل اینکه از کجا متوجه شویم که ممنوع الخروج شده ایم؟ دقیقا در چه شرایطی اشخاص ممنوع الخروج می شوند؟ مدت ممنوع الخروجی چقدر است؟ و…

در این گفتار به بررسی کامل تمامی مسائل و شرایط مربوط به موضوع ممنوع الخروجی خواهیم پرداخت.

چه کسانی را می توان ممنوع الخروج کرد؟

به موجب قوانین مختلف، از جمله قانون آیین دادرسی کیفری و سایر قوانین کشور، دولت می تواند افراد زیر را تا زمان گذراندن محکومیت و تعیین تکلیف، از خروج از کشور منع نماید:

  • بدهکاران قطعي مالياتي، بدهکاران ثبت اسناد و متخلفين از انجام تعهدات ارزي طبق ضوابط و مقررات به موجب ماده ١٧ قانون گذرنامه مصوب ١٣٥١،
  • محکومان کیفری که دوران محکومیت خود را سپری ننموده اند یا جهت اجرای حکم، متواری می باشند. (ماده ۱۸۸ و ۵۰۹ آیین دادرسی کیفری)
  • اشخاصی که دارای بدهی بانکی می باشند، به موجب لایحه قانونی ممنوعیت خروج بدهکاران بانکی مصوب ۱۳۵۹،
  •  اشخاصی که در خارج از ایران به دلیل اشتغال به تکدی گری، ولگردی، سرقت، کلاهبرداری و هر عمل دیگر، دارای بدنامی باشند.
  • بانوانی که بدون رضایت همسر، قصد خروج از کشور را دارند.

شرایط ممنوع الخروجی افراد

چگونه بفهمیم ممنوع الخروج شده ایم؟ / استعلام ممنوع الخروجی

بسیار پیش می آید که اشخاص بدون اطلاع از ممنوع الخروجی، عازم سفر به خارج از کشور می شوند در حالیکه مقدمات سفر خود را به درستی تهیه نموده اند و چه بسا هزینه های زیادی نیز صرف کرده اند، لیکن هنگام عبور از گیت فرودگاه، به آنها اعلام می شود که ممنوع الخروج شده اند.

شرایط ممنوع الخروجی افرادبرای جلوگیری از پیش آمدن چنین مساله ای لازم است که اشخاصی که دارای شرایط ممنوع الخروجی هستند (که در بالا به آنها اشاره شد) قبل از اقدام به خروج از کشور، بابت این قضیه اطمینان حاصل نمایند.
در این راستا افراد یا می توانند به صورت حضوری به اداره گذرنامه مراجعه نمایند که بسیار زمانبر می باشند و چنانچه قادر به مراجعه حضوری نباشند می توانند به راحتی و مراجعه به سایت exitban.ssaa.ir و وارد کردن کد ملی خود، استعلام ممنوع الخروجی بگیرند.

مشاوره حقوقی فوری

مشاوره تخصصی تلفنی و متنی آنلاین با وکلای سراسر کشور

تفاوت قرار ممنوع الخروجی با دستور ممنوع الخروجی

دستور منع خروج از کشور، به موجب ماده ١٨٨ قانون آیین‌دادرسی کیفری، در مواقعی که به متهم دسترسی نباشد و تا پیش از شروع به تحقیقات، توسط بازپرس با توجه به اهمیت و شدت جرم ارتکابی و در صورت وجود دلایل وقوع جرم، صادر می شود.

بنابراین دستور ممنوع الخروجی، پیش از شروع به تحقیق صادر می‌شود و غیرقابل اعتراض نیز می باشد در حالیکه قرار منع‌ خروج از کشور که از انواع قرارهای نظارت قضائی است و به موجب بند «ث» ماده ٢٤٧ به تناسب نوع جرم ارتکابی صادر می‌شود برعکس دستور منع خروج از کشور حتما میبایست پس از تفهیم اتهام به شخص صادر ‌شود.

مدت اعتبار قرار ممنوع الخروجی

شخصی که ممنوع الخروج شده است تا شش ماه، اجازه خروج از کشور را ندارد لیکن پس از سپری شدن این مدت، خود به خود این قرار لغو می شود و نیازی به اقدام مرجع قضایی جهت لغو آن نمی باشد. البته در صورتی که این قرار تمدید نشود.

 شرایط درخواست ممنوع الخروجی طبق قانون

مطابق ماده ۲۳ قانون نحوه اجرای محکومیت های مالی، « مرجع اجرا کننده رأی میبایست، به تقاضای محکوم له قرار ممنوع الخروجی اشخاص را صادر نماید. این قرار تا زمان اجرای حکم یا ثبوت اعسار متهم یا جلب رضایت محکوم له یا سپردن تأمین مناسب یا تحقق کفالت مطابق قانون، به قوت خود باقی می باشد.»
بنابراین در صورتی که جرم ارتکابی یکی از موارد چهارگانه ذکر شده در بالا باشد ابتدا محکوم له (یعنی کسی که جرم به نفع او صادر شده است)، میبایست از دادگاه صدر کننده رأی درخواست ممنوع الخروج شدن فرد را بنماید.

در این صورت مقام قضایی در صورت احراز شرایط، در ضمن رأی خویش حکم به ممنوع الخروجی فرد را صادر می نماید و به دایره اجرای احکام ابلاغ می کند. علاوه بر مراجع قضایی، برخی سازمان ها و ادارات نیز می توانند این دستور را صادر نمایند.

از جمله به موجب ماده ١٧ قانون گذرنامه مصوب اسفند ٥١ دولت می‌تواند از صدور گذرنامه و خروج بدهکاران قطعی مالیاتی و اجرایی یا دادگستری و ثبت اسناد و متخلفان از انجام تعهدات ارزی طبق ضوابط و مقرراتی که در آیین‌نامه قانون گذرنامه تعیین می‌شود، جلوگیری کند. ماده ١٧قانون مزبور به مقام اجرایی اجازه می‌دهد به وسیله مراجع واجد صلاحیت وزارتخانه و سازمان زی ربط خویش و مکاتبه با اداره گذرنامه نیروی انتظامی، مانع خروج افراد مذکور شود.

ممنوع الخروجی افراد عازم به حج و سفر های ضروری

به موجب تبصره ماده ماده ۲۳ قانون نحوه اجرای محکومیت های مالی، چنانچه شخص ممنوع الخروج شده عازم سفر حج باشد که از قبل بر وی واجب شده و یا سفر درمانی ضروری در پیش داشته باشد، دادگاه موقتا اجازه خروج او را صادر می نماید.شرایط ممنوع الخروجی افراد

ممنوع الخروجی برای سربازی

مطابق قانون کشور، اشخاص ذکور پس از ورود به سن ۱۸ سالگی چنانچه قصد خروج از کشور داشته باشند می بایست کارت پایان خدمت و یا معافیت از نظام وظیفه ارایه نمایند.
حتی چنانچه اشخاص مذکور دارای گذرنامه باشند کافی نیست و میبایست مجوز خروج دریافت نمایند. ولی در قانون نظام وظیفه شرایطی پیش بینی شده است که به موجب آن، مشمولین می توانند با سپردن وثیقه، از کشور خارج شوند.

این شرایط به قرار زیر می باشد:

  1.  فرد مشمول، نباید برای اعزام به خدمت، غیبت داشته باشد.
  2. فرد مشمول، میبایست دارای برگه ی اعزام به خدمت بدون غیبت باشد.
  3. دانشجویان و دانش آموزانی که به سن ۱۸ سال تمام رسیده اند بایستی؛ گواهی اشتغال به تحصیل از دانشگاه، مدارس، مرکز مدیریت حوزه های علمیه استان ها و یا برگه ی معافیت تحصیلی از دفاتر خدمات الکترونیکی نیروی انتظامی دریافت نمایند.
  4. دانشجویان فارغ التحصیلی که از تاریخ فراغت آنها کمتر از یکسال سپری شده و همچنین دارای گواهی فراغت از تحصیل و برگ ثبت پایان تحصیل از دفاتر خدمات الکترونیک نیروی انتظامی بوده باشند.
  5. فارغ التحصیلان مقاطع دیپلم و پیش دانشگاهی که مهلت معرفی آنان به نظام وظیفه به پایان نرسیده باشد.
  6. مشمولان بدون غیبت که دارای برگ ثبت درخواست معافیت کفالت یا معافیت پزشکی از دفاتر خدمات الکترونیک نیروی انتظامی هستند.

با این حال این مشمولان واجد شرایط خروج میبایست به ارگان مربوطه وثیقه معتبر بسپارند. میزان این وثیقه بر اساس نوع سفر متفاوت است.

این تفاوت به شرح زیر می باشد:

  1. برای سفرهای علمی، برابر با ۸۰ میلیون ریال وجه نقد و یا ضمانت نامه بانکی. سفرهای مطالعاتی در دوره تحصیلات تکمیلی نیز علمی در نظر گرفته می شود و شامل این بند است.
  2. بابت سفرهای سیاحتی یعنی سفرهای غیر زیارتی یا غیر علمی مبلغ ۱۵۰ میلیون ریال وجه نقد.
  3. جهت سفرهای زیارتی به عراق و عربستان مبلغ ۳۰ میلیون ریال وجه نقد مورد.
  4. و بابت سفرهای دوره ای مشترک ۱۵۰ میلیون ریال وجه نقد.
۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۳ از ۵
از مجموع ۲ رای
24 نظرات
  1. آزاد می گوید

    با سلام و خسته نباشید
    مبلغ چک برگشتی برای ممنوع الخروج شدن چقدر است ؟

    1. وکیل تاپ می گوید

      سلام مدت ممنوعیت ۶ماهه کلا

  2. ناشناس می گوید

    سلام خسته نباشی من استعلام ممنوع الخروجی گرفتم این جواب امددر استعلام اطلاعات از ثبت احوال براي شخص —– ثبت احوال: هیچ رکوردی برای استعلام کاربر یافت نشد. به چه معنی هست؟

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام:یعنی ممنوع الخروج نیستید.

  3. مریم می گوید

    سلام اگر کسی یکسال حبس تعزیری بخاطر خیانت در امانت داشته باشد اما از وی هیچ آدرسی در دسترس نباش. می‌توان از سفرهای هوایی درون کشوری وی جلو گیری کرد

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام: بله می توانید در خواست ممنوع الخروجی نمایید.

  4. علی زارعی می گوید

    سلام خسته نباشید..مامان من به دلیل یک پرونده که بین دو نفر به خاطر زمینی بود که به نام مادر من از طرف فامیل و با نیت سوء استفاده از مامان من در جریان هست و سال ۹۷ حکمی فقط جریمه مالی زندان نداره برای مامان بنده ابلاغ شده و تایید شده..حالا میخواستم ببینم با این حکم که ابلاغ شده امکان این هست که مامان من ممنوع الخروج شده باشن یا خیر..؟
    از این سامانه ایی که گفتین استعلام گرفتم ممنوع الخروج نبودن بازم گفتم از شما بپرسم ممنون

    1. بهزاد زینالی می گوید

      باسلام
      به سایت exitban.ssaa.ir بروید و با وارد نمودن کد ملی، وضعیت ممنوع الخروجی تان را بررسی نمایید.

  5. بابک می گوید

    سلام
    من استعلام ممنوع الخروجی گرفتم، ولی مینویسه : نام خانوادگی وارد شده با ثبت احوال مغایرت دارد

    یعنی چی ؟

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام:اونوقت باید به ثبت احوال مراجعت نمایید.

  6. حسین می گوید

    با سلام خدمت شما میخواستم بدونم این سایت چقدر معتبر هست خیالمون راحت باشه از بابت استعلام لطفا راهنمایی کنید

    1. زینالی می گوید

      سلام: سایت ممنوع الخروجی یا سایت وکیل تاپ

  7. حامد می گوید

    سلام من استعلام گرفتم نوشته در استعلام از فرد **** هیچ رکوردی برای استعلام وجود ندارد،این چه معنی میده ؟!

  8. مهري می گوید

    سلام
    پسر من متولد مهر ماه سال ٨٦ است .ميخواستم بدونم تا چه تاريخي ميتونه از كشور خارج بشه؟

    1. زینالی می گوید

      سلام: بعد از ۱۸ سالگی در صورت سپردن تضمین می تواند خارج شود

  9. مهران می گوید

    سلام وقت بخير جناب وكيل
    غرض از مزاحمت
    من افغان هستم و تقريبا هفت سال پيش يك پرونده برايم باز شد به جرم ازدواج با اتباع ايراني بدون مجوز دولت و من با گذاشتن وثيقه آزاد بودم تا نتيجه گيري آخر دادگاه،من اون زمان از ايران خارج شدم و دادگاه حكم پنج سال حبس را براي من در نظر گرفت
    و دو سال پيش اون خانم برايم حكم ممنوع الورودي گرفت و من دگه ايران برنگشتم
    الان سوالم اينه كه آيا من به ايران برگردم برايم مشكل ايجاد ميشود يا خير؟
    و اينكه پرونده ي من با مشخصات افغانم ثبت شده ولي الان با پاسپورت تركيه رفت و آمد دارم،آيا سيستم كه در فرودگاهها هست بر اساس شماره گذرنامه و مليت بررسي ميشود يا بر اساس اسم؟
    ممنون ميشم جواب اين سوالاتمو بديد
    و من ميخوام بيام ايران كه براي رفع اين پرونده اقدام كنم
    چون من هيچ ازدواج رسمي و غير رسمي با اون نكردم و ايشان بخاطر كلاهبرداري اين ادعارو كرده بود

  10. مهدی می گوید

    سلام
    من سربازی نرفتم
    دانشجو هم نیستم
    معافیت هم ندارم
    اما از سایت که استعلام گرفتم زد ممنوع الخروج نیستم!
    چنین چیزی امکان پذیر هست؟
    یعنی میتونم خارج از کشور برم؟!

    1. زینالی می گوید

      سلام: خیر بدون پایاین خدمت نمیشود خارج شد

  11. ali می گوید

    سلام من تقريبا ٨ ماه پیش با برگه ورود از ترکیه اومدم ایران بدونه هیچ دلیلی ۱ سال ممنوع خروج شدم کسی میدونه چرا و ۲ماه دیگه از ۱ سال محکومیت مونده آیا میتونم واسه رفع ممنوعیت خروج در خواست بدم

    1. زینالی می گوید

      سلام:ممکن هست به کسی بدهکار باشید یا پرداخت مالیاتی و یا بابت مهریه و یا بابت ارتکاب جرمی باشد.

  12. حسین می گوید

    سلام و ارادت
    اگر کسی متولد ۲۳ ام باشد تا دو روز قبل یعنی ۲۱ ام میتواند از کشور خارج شود یعنی تا روز تولد ممنوع الخروج نیست ؟
    با تشکر

  13. جوستین می گوید

    ایا کسی میتواند بخاطر یک بدهی ۶ میلیون تومانی بین الطرفین شخصی ، کسی را ممنوع الخروج کند ؟

    یا مبالغ بایستی بالاتر یا دولتی باشد

    1. زینالی می گوید

      سلام:بله بحرمیزان بدهی میتوان هر فردی را ممنوع الخروج نمود.

  14. سام می گوید

    سلام چرا میزنه هیچ رکوردی یافت نشد

زمان پاسخ به دیدگاه شما از طرف وکلای سایت وکیل تاپ ۴۸ ساعت می باشد. درصورت نیاز به مشاوره فوری حقوقی میتوانید از این لینک نسبت به پرسش سوال خود اقدام کنید.



سوالات خود را از ما بپرسید

وکلای پایه یک ما اماده پاسخ به سوالات شما هستند