دیه قتل در قانون مجازات اسلامی

قتل عبارت است از اقدام یا اقداماتی که موجب سلب  و خاتمه یافتن حیات یک انسان شود. بنابراین، گرفتن جان غیر انسان و فرد مرده، قتل به معنای حقوقی محسوب نمی شود. در حقوق ایران، قتل به سه دسته تقسیم شده است: قتل عمد، قتل شبه عمد و خطای محض. هرکدام از این موارد دیه جداگانه ای دارند. لذا قبل از ورود به مبحث دیه قتل، مختصری در باب انواع قتل سخن می گوییم.

انواع قتل در نظام حقوقی ایران

  1.  قتل عمد زمانی رخ می دهد که شخص، هم قصد کشتن یک انسانی را داشته باشد و هم قصد انجام عملی که منجر به کشته شدن او می شود.
  2. قتل شبه عمد، زمانی است که قاتل قصد انجام عملی که منجر به کشته شدن می شود را بر فرد دارد ولی قصد کشتن او را ندارد مانند شخصی که به قصد شوخی ضربه ای بر سر مقتول وارد می کند.
  3.  و اما خطای محض، حالتی است که شخص نه قصد ایراد ضربه یا هرگونه فعل کشنده را بر قربانی دارد و نه قصد کشتن او را مانند زمانی که فردی در خواب در اثر غلت خوردن، نوزاد خود را خفه می کند.

دیه قتل عمد مطابق قانون مجازات اسلامی

همانطور که می دانیم مجازات قتل عمد، قصاص نفس می باشد ولی اولیای دم مقتول اختیار دارند به جای قصاص قاتل بر دریافت دیه به جای آن مصالحه کنند.
مطابق قسمت اخیر(ماده ۴۴۸ قانون مجازات اسلامی)، در موارد جنایات عمدی مانند قتل عمد، در صورتی، مجازات به دیه تبدیل می شود که به هر جهتی قصاص ممکن نباشد مانند اینکه اولیای دم مقتول به دریافت دیه به جای قصاص، رضایت دهند. یا آنکه شخص عاقلی، مجنونی را به قتل برساند که قصاص او در این حالت، ممکن نیست.

این نکته جالب و مهم است که مجازات اولیه قتل، قصاص است و صاحب حق قصاص یا می تواند قصاص کند یا گذشت و در صورتی می تواند دیه بگیرد که خود قاتل راضی به دادن دیه باشد.
و اما دیه قتل عمد به موجب ماده (۵۴۹ قانون مجازات اسلامی) همان میزان مقرر در شرع می باشد که به دلیل غیر رایج بودن مبادله شتر و … هر ساله توسط رییس قوه قضاییه، معادل پولی آن، قیمت گذاری شده و به اطلاع عموم می رسد.

مشاوره حقوقی فوری

مشاوره تخصصی تلفنی و متنی آنلاین با وکلای سراسر کشور

دیه قتلمیزان دیه قتل چقدر است؟ طبق سال ۱۴۰۰

شایان ذکر است میزان دیه یک مرد کامل مسلمان، برحسب نرخ تعیین شده درسال ۱۴۰۰، عبارت است از: ۴۸۰میلیون تومان برای ماه‌های غیرحرام و ۶۴۰ میلیون تومان برای ماه‌های حرام (محرم، رجب، ذی القعده و ذی الحجه) می‌باشد. دیه زن نیز نصف این مقدار می باشد.

دیه اقلیت های دینی، به میزان دیه مسلمانان تعیین می شود.

دیه قتل در ایرانپرداخت کنندگان دیه قتل (دیه قتل را چه کسانی پرداخت می کنند)


دیه قتل عمد و شبه عمد
با عنایت به ماده ۴۶۲ قانون مجازات اسلامی، به عهده خود مرتکب است


بیشتر بخوانید : نرخ دیه از سال ۱۳۷۰ تا ۱۳۹۸


اما در خصوص قتل خطای محض باید قائل به تفکیک شویم:
در قتل خطای محض چنانچه قتل با بینه، قسامه یا علم قاضی ثابت شود، پرداخت دیه به عهده عاقله است.
عاقله عبارت اند از:(پدر، پسر، بستگان ذکور نسبی پدری یا مادری به ترتیب طبقات ارث.به عبارت دیگر همه اشخاصی که در زمان فوت مرتکب می توانند ارث ببرند به صورت مساوی مکلف به پرداخت دیه میباشند).ماده ۴۶۸ قانون مجازات اسلامی ولی چنانچه با اقرار خود مرتکب و یا خودداری او از سوگند یا قسامه  ثابت شود یا عاقله تمکن مالی برای پرداخت دیه را نداشته باشد پرداخت دیه بر عهده خود مرتکب است.

مهلت پرداخت دیه قتل از منظر قانون

وفق ماده ۴۸۸ قانون مجازات اسلامی، مهلت پرداخت دیه قتل از زمان وقوع قتل به قرار زیر می باشد:

  • در قتل عمد منجر به دیه، یک سال قمری
  • در قتل شبه عمد: دوسال قمری
  • در قتل خطای محض سه سال قمری

دیه پرداختی به قاتل یا تفاضل دیه

دیه قاتل که همان تفاضل دیه یا در واقع مابه التفاوت مبلغ دیه مقتول با قاتل است و از سوی ولی دم در مواردی که قصاص قاتل را تقاضا دارند، پرداخت می گردد .مواردی که میبایست، فاضل دیه قبل از اعدام قاتل به او یا ورثه اش پرداخت شود به قرار زیر می باشد :

  •  طبق ماده ۵۵۰ قانون مجازات اسلامی از آنجایی که دیه قتل زن، نصف دیه مرد است؛ به عبارت دیگر دیه زن نصف مرد می باشد، بر همین اساس می توان گفت زمانی که مردی زنی را به قتل رساند ولی دم باید ،مبلغی را تحت عنوان تفاضل دیه به قاتل  بپردازد تا قاتل مرد قصاص شود.
  • حالت دوم که باید اولیای دم تفاضل دیه را بپردازند موردی  است که دو نفر اقدام به قتل یک نفر می نمایند و میزان تقصیر هر دو نیز یکسان باشد و مجازات قاتلین نیز قصاص باشد، اولیای دم باید تفاضل دیه را پرداخت نمایند .
  •  حالت سوم در پرداخت فاضل دیه موردی است که بعضی اولیا دم یا صاحبان حق قصاص، تقاضای دیه داشته باشند و یا از قصاص گذشت کرده باشند اما بعضی از اولیای دم که خواهان قصاص هستند باید ابتدا سهم دیه دیگران را در صورتی گذشت آنها به مرتکب و در صورتی که درخواست دیه کرده باشند به خود آنان پرداخت کنند.

     رای دیوان عالی کشور در خصوص تفاوت دیه مرد و زن در حوادث                                                                      درسال ۹۸ دیوان عالی کشور با توجه به اختلاف نظر های مختلف اقدام به صور رایی نمود که به موجب آن شرکت های بیمه را مکلف کرد که بحث شرعی و فقهی نسبت به زنان و مردان را در بحث دیه نفس یکسان ببیند چرا که در این رأی معتقد بود بیمه‌ها در هنگام عقد قرارداد برایشان فرقی نمی‌کند که زن یا مرد قرارداد بیمه را منعقد کند. ودر نتیجه حقوق یکسان و درآمد یکسانی دارند که در زمان جبران خسارت نیز باید یکسان باشد. بر اساس این رأی، در بیمه شخص ثالث شرکت بیمه می بایست به طور کامل خسارات را بپردازد.

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای
29 نظرات
  1. تارا می گوید

    آیا پدر بزرگ از جانب طفل مقتول هم می تونه به قاتل رضایت بده؟

    1. محدثه لواسانی می گوید

      دوتا راه وجود داره یا مصلحت طفلو رعایت کنه وتصمیم بگیره تصمیم میتونه گذشت یا تقاضا دیه یا قصاص باشه و راه دیگه صبر کردن تا بالغ شدنه طفله

  2. مجتبی می گوید

    آیا کسی ک بخاطر ناموس خود از روی عصبانیت بیش از حد شخص متجاوز کننده رو بکشه قتل عمد حساب میشود؟ یا چقد دیه باید پرداخت کند ؟؟

  3. مهدی جعفری عرد می گوید

    قصور در کمیسیون پزشکی عمدی اعصاب وروان
    وبا احساسات فرد بیمار و خانواده و حتی همسر بنده خواستند بخاطر این قصور پزشکی که کر ند خودکشی کنند

  4. حبیب می گوید

    سلام ایا قانون سال۹۹قتل غیر عمد و۱۰سال زندان،را ۵سال میکند

  5. جواد رسولی می گوید

    سلام..سال ۹۷ عموی من یه نفرو با حکم شبه عمد به قتل رسانده .هنوز میزان دیه مقتول مشخص نشده خاستم بپرسم آیا دیه سالی که به قتل رسیده حساب میشه یا دیه امسال .مرسی

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام دیه زمان فوت

  6. مریم چهرازی می گوید

    سلام ۱۰‌سال هست ک شوهرم را ب قتل عمد کشتند و آگاهی و بقیه اورگانها نتونستند قاتل را شناسایی کنند من ب گرفتن دیه از صندوق بیت المال کردم در سال ۱۳۹۵ ودر اسفند ۹۹ دیه پلمپ‌شده و الان ک سری بهشون زدم و خواستار جواب بودم گفتن ک حدود ۲ ماه دیگه باید تو حسابتون مسدود باشه و الان ک سال ۱۴۰۰ هستیم دیه سال گدشته را میخواهند بدهند ک متاسفانه اون را هم نمیدهند لطفا کمکم کنید ک مگر پرداخت دیه ب روز نیست؟چرا دیه سال گذشته را میخواهند در اخر خرداد ۱۴۰۰ بدهند

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام پرداخت دیه زمان فوت هست

  7. ابراهیم رضایی می گوید

    سلام مادر من را در سال ۹۹ یکی از همسایگان به بهانه کمک به خانمش با فریب به خانه خودش کشانده و بخاطر طلاهای مادرم به قتل رسانده ایا خانواده مقتول برای قصاص باید تفاضل دیه بپردازه

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام:بله چون زن در صورتی مقتول باشد برای قصاص مرد باید فاضل دیه پرداخت شود.

  8. محسنی می گوید

    سلام علیکم
    دیه قتل عمد اگر ۱۰۰ شتر است مبلغ ان چطور ۳۳۰ میلیون تومان میشود؟ ممنون میشوم پاسخ دهید.

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام
      از آنجا که دیه باید براساس نرخ روز مورد تائید قوه قضائیه به حادثه دیده پرداخت بشود، بنابراین در فرم مربوطه ابتدا سال صدور حکم را باید منظور کنید. متعاقبا بعد از انتخاب محاسبه دیه بر اساس ریال و تکمیل مشخصات خود دیه قتل بر اساس آن سال محاسبه می گردد. جهت دریافت اطلاعات حقوقی تکمیلی با شماره ۰۲۱۹۱۰۰۲۰۹۰ تماس حاصل فرمائید. موفق و موید باشید.

  9. محسنی می گوید

    سلام علیکم
    اگر دیه قتل عمد ۱۰۰ شتر است چگونه مبلغ آن ۳۳۰ میلیون تومان میشود؟

  10. محسنی می گوید

    سلام علیکم؛با تشکر از پاسخگویی دیه قتل عمد در ۱۴۰۰ بر اساس قیمت ۱۰۰ شتر را عرض می کنم. با قیمت شتر حدود ۲۵ میلیون تومان چگونه ۳۳۰ میلیون تومان میشود؟

    1. بهزاد زینالی می گوید

      باسلام
      ۴۸۰ میلیون است.

  11. معصومه داشته می گوید

    سلام شوهر من ۲۷ سال پیش به قتل رسیده، و هیچ ارگانی موفق نشد که قاتل را شناسایی کند، آیا من امسال میتوانم از صندوق دولت،دیه را مطالبه کنم، آیا این دیه به دو تا برادر ایشان هم میرسد؟، پدر و مادر ش فوت شده اند، فقط دو تا برادر دارد، فرزند هم ندارد، مهریه چی، میتوانم مطالبه کنم؟ در مورد محاسبه مهریه هم لطفا جواب دهید،
    آیا برای مطالبه دیه از صندوق دولت، نیاز به وکیل دارم، یا خودم میتوانم، مستقیم اقدام کنم، و به کجا مراجعه کنم؟
    ممنون میشم جواب سوالات من را بفرمایید.

    1. بهزاد زینالی می گوید

      باسلام
      مرور زمان در مطالبه دیه جاری نیست و حق مطالبه دیه را دارید. با شماره ۰۲۱۹۱۰۰۲۰۹۰ تماس بگیرید تا وکلای متخصص دیه در زمینه امور کیفری اطلاعات تکمیلی را برای مطالبه دیه و حقوقتان شما را راهنمایی نمایند. موفق باشید.

  12. سارا می گوید

    سلام اگر طی یک تصادف مردی کشته شود و راننده به علت سرعت زیاد و یا مستی تصادف کرده باشد حکم چیست؟ و میزان دیه چقدر است؟

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام: اگر مست باشد دو سوم به میزان حبسش اضافه می شود و در خصوص دیه اگر وسیله نقلیه بیمه داشته باشد بیمه پرداخت می کند اگر بیمه نباشد خودش باید پرداخت نماید.

  13. یاسین می گوید

    سلام ،ببخشید دیه ی توافقی ببن اولیای دم چگونه تقسیم میشود ،ایا توافقی است یا ارث پدری محصوب میشود

    1. زینالی می گوید

      سلام: به میزان سهم الارث تقسیم خواهد شد

  14. محمد رحمانی می گوید

    سلام
    سه نفر مرد یکی از دوستان را بقتل رسانده و بعد جهت ردگم کنی جنازه را در ماشین مقتول آتش می‌زنند.
    در حال حاضر حکم اعدام هر سه نفر صادر و در دیوان عالی هم تایید شده است.
    طبق شنیده ها اولیای دم باید تفاضل دیه پرداخت کنند.
    سوال این جاست که
    تفاضل دیه چند نفر را باید پرداخت کنند؟
    مقدار دقیق تفاضل دیه چقدر است؟
    نصف دیه یا کامل باید پرداخت کنند.

    1. زینالی می گوید

      سلام: باید به مبلغ یک سوم از دیه کامل را به قصاص شوندگان پرداخت نمایید

  15. شریفه می گوید

    سلام خواهر من بر اساس تیر به مرگ رسید ضارب مامورا بودن ولی نیابت سرنشین به علت عدم آگاهی به خانواده و دیر رساندن شخص ب بیمارستان می‌باشد آیا این قتل چ نوع قتلی محسوب میشود

  16. شریفه می گوید

    مأموری به ماشینی تیر اندازی می‌کنه ماشین فرار می‌کنه سرنشین ماشین به علت عدم آگاهی خانواده مدیر رسیدن ب بیمارستان باعث مرگ دختره میشه این چ‌نوع قتلی هست

    1. زینالی می گوید

      سلام: قتل غیر عمدی است و از بیت المال دیه پرداخت خواهد شد.

  17. احمد حمزه لویی می گوید

    سلام من با یک نفر شریک شدم و یک کارگاه زدیم بعد ۹ ماه کارگاه آتش گرفت و دوستم به همراه دو خانم که میهمان ایشان بودند فوت شدند و ما هم چون از روی دوستی قبلی که با هم داشتیم شراکت نامه نداشتیم حالا هر سه خانواده فوتی ها از من شکایت کردند که اصلا این سه نفر کارگر من بوده اند من تو کارشناسی سوم ۳۰ درصد مقصر شده ام حالا میخواستم بدانم دیه به نرخ سال ۹۸ که حادثه رخ داده حساب میشود یا به نرخ روز ممنون

    1. زینالی می گوید

      سلام: دیه بر اساس ماده ۴۸۸ قانون مجازات بر اساس تاریخ حادثه محاسبه می شود مگر پرداخت بصورت اقساطی باشد که به نرخ روز پرداخت میشود.

زمان پاسخ به دیدگاه شما از طرف وکلای سایت وکیل تاپ ۴۸ ساعت می باشد. درصورت نیاز به مشاوره فوری حقوقی میتوانید از این لینک نسبت به پرسش سوال خود اقدام کنید.



سوالات خود را از ما بپرسید

وکلای پایه یک ما اماده پاسخ به سوالات شما هستند