منظور از وقت نظارت در دادگاه چیست؟

در روند رسیدگی به هر پرونده ای در دادگاه می بایست یک سری تشریفات برای رسیدگی به موضوع از جانب قاضی و مدیر دفتر رعایت گردد که یکی از آنها اوقات دادرسی است. به طور کلی وقت نظارت یا احتیاطی به معنای برگزاری جلسه ای برای بررسی پرونده بدون حضور طرفین دعوا توسط قضات می باشد.

در صورت داشتن هر گونه سوال در رابطه با قرارداد بین وکیل و موکل، جرایم مالی و اطلاع از قوانین به روز کشور می توانید از امکانات بی نظیر مجموعه وکیل تاپ نظیر مشاوره با وکیل به صورت آنلاین بهره مند شوید.

اوقات دادرسی در قانون و رویه قضایی ما دارای انواع مختلفی است که قصد داریم در این مطلب به آن بپردازیم.

ارائه شواهد در دادگاه

تشریفات و اوقات دادرسی

پس از آنکه دادخواستی از سوی خواهان یک دعوا به ثبت رسید موضوع بر حسب صلاحیت، توسط رئیس دادگستری به یکی از شعب آن مجتمع قضایی ارسال می شود. هر شعبه بغیر از قاضی دارای کارمند یا کارمندان دیگری است که یکی از آنها مدیر دفتر می باشد. مدیر دفتر جهت رسیدگی به امور و تشریفات اداری به قاضی کمک می کند که مهمترین آن بررسی اولیه دادخواست تقدیمی خواهان می باشد.

مدیر دفتر دادگاه پس از بررسی دادخواست و محتویات آن چنانچه آن را کامل نداند و تشخیص دهد که دارای نقص یا نواقصی است با قید نقص آن را به خواهان دعوا اعاده (برمی گرداند) می کند و به او ده روز مهلت می دهد تا نواقص را برطرف کند و درصورت انقضا مدت و عدم رفع نقص در مهلت تعیین شده مدیر دفتر با صدور قرار رد دادخواست را بایگانی می کند.

برای دریافت مشاوره حقوقی آنلاین به صورت تخصصی می توانید با وکلای مجرب مجموعه وکیل تاپ در ارتباط باشید.

 ۰۰۲۱۹۱۰۰۲۰۹

اگر هم دادخواست از نظر مدیر دفتر کامل باشد آن را به نظر قاضی می رساند، اگر قاضی آن را  ناقص تشخیص دهد همانند مورد قبل عمل می شود(مهلت ده روزه جهت رفع نقص) و اگر کامل باشد به مدیر دفتر دستور می دهد که وقت رسیدگی تعیین کند.

تعیین اوقات رسیدگی بنابر نوع و شرایط دعوا دارای حالات و انواع مختلفی است که قاضی رسیدگی کننده به دعوا با در نظر گرفتن آن دستور به تعیین آن می نماید.

دفاع از متهم در دادگاه

مشاوره حقوقی فوری

مشاوره تخصصی تلفنی و متنی آنلاین با وکلای سراسر کشور

انواع اوقات دادرسی

همانطور که گفتیم  قاضی با توجه به شرایط حاکم بر پرونده اقدام به اتخاذ تصمیم در خصوص تعیین وقت دادرسی می نماید که این اوقات به شرح زیر است:

وقت عادی: بسیاری از پرونده های موجود و طرح شده در دادگستری پس از بررسی آن، مشمول وقت عادی می شوند. وقت عادی همانطور که از نام آن پیداست، در شرایط عادی و بدون فوریت و ضرورت در نوبت رسیدگی قرار می گیرد.

وقت خارج از نوبت: در مواردی بنا به حکم قانون و تجویز قانون گذار به دلیل اهمیت موضوع و به جهت  تسریع رسیدگی و روشن شدن موضوع وقت رسیدگی خارج از نوبت یعنی خارج از وقت عادی و به نوبت تعیین می شود.

در قوانین ما چند مورد به وقت خارج از مدت اشاره شده که به مواردی از آن اشاره می کنیم:

  • ماده ۱۷۷ قانون آیین دادرسی مدنی: رسیدگی به دعاوی موضوع این فصل(دعاوی تصرف عدوانی، ممانعت و مزاحمت از حق) تابع تشریفات آیین دادرسی نبوده و خارج از نوبت به عمل می آید.
  • ماده ۵ قانون تصفیه امور ورشکستگی:  مرجع شکایت از اقدامات اداره تصفیه دادگاهی است که حکم توقف را صادر کرده است شکایت به هیچ وجه جریان کار را توقیف نمی‌کند،‌ مگر در موارد مهم که عمل مورد شکایت جبران‌ناپذیر و ادله شاکی قوی باشد دادگاه می‌تواند دستور جلوگیری بدهد در این صورت دادگاه مکلف است معجلاً و خارج از نوبت و در جلسه اداری به شکایت رسیدگی کرده تصمیم خود را اعلام دارد و در سایر موارد دادگاه در صورت موجه تشخیص دادن‌ شکایت دستور لازم به اداره تصفیه می‌دهد و به اقتضای مورد ممکن است عمل اداره تصفیه را باطل نماید.
  • ماده ۴۳۷ قانون آیین دادرسی کیفری: هرگاه تجدید نظر خواه یا فرجام خواه، مدعی اعسار از پرداخت هزینه دادرسی دعوای ضرر و زیان ناشی از جرم شود، دادگاه صادر کننده رای نخستین به این ادعاء خارج از نوبت رسیدگی می کند.

برای دریافت مشاوره با وکیل آنلاین به صورت تخصصی در زمینه های حقوقی می توانید با مجموعه مجرب وکیل تاپ در ارتباط باشید.

 ۰۰۲۱۹۱۰۰۲۰۹

وقت فوق العاده: درموارد خاص و استثنائی که البته در قانون نیز کمتر آن اشاره است، قاضی دادگاه دستور به تعیین وقت فوق العاده می نماید، اموری که اولا فوریت دارد و ثانیا اصولا حضور طرفین دعوا در آن لازم نیست.

مطابق با قوانین موجود،در موارد زیر وقت فوق العاده تعیین می شود؛

  • ماده ۱۲۰ قانون آیین دادرسی مدنی، در صورتی که قرار تامین اجرا گردد و خواهان به موجب رای قطعی محکوم به بطلان دعوا شود و یا حقی برای او به اثبات نرسد، خوانده حق دارد ظرف بیست روز از تاریخ ابلاغ حکم قطعی، خسارتی را که از قرار تامین به او وارد شده است با تسلیم دلایل به دادگاه صادرکننده قرار، مطالبه کند. مطالبه خسارت در این مورد بدون رعایت تشریفات آیین دادرسی مدنی و پرداخت هزینه دادرسی صورت می گیرد.

مفاد تقاضا به طرف ابلاغ می شود تا چنانچه دفاعی داشته باشد ظرف ده روز از تاریخ ابلاغ با دلایل آن را عنوان نماید. دادگاه در وقت فوق العاده به دلایل طرفین رسیدگی و رای مقتضی صادر می نماید. این رای قطعی است. در صورتی که خوانده در مهلت مقرر مطالبه خسارت ننماید وجهی که بابت خسارت احتمالی سپرده شده به درخواست خواهان به او مسترد می شود.

  • ماده ۲۴۵ قانون آئین دادرسی کیفری: دادگاه مکلف است در خصوص رسیدگی به اختلافات میان بازپرس و دادستان در خصوص قرار بازداشت موقت، در وقت فوق العاده به اعتراض متهم رسیدگی نماید.

قاضی در دادگاه

وقت نظارت(احتیاطی): اصولا پس از تشکیل جلسه دادرسی و در صورت لزوم و تشخیص قاضی به تجدید جلسه اقدام به دستور تعیین وقت عادی نموده و پرونده تا جلسه بعدی رسیدگی مسکوت مانده و دیگر اقدامی درباره آن صورت نمی گرد که با توجه به رویه فعلی این مدت زمان کوتاه نخواهد بود.

حال در مواردی از قبیل، صدور قرار های کارشناسی، تحقیق و معاینه محل، مطالبه اسناد، استعلام از نهاد و ارگان های مختلف و … به جهت اینکه پس از وصول پاسخ و کسب نتیجه در موارد گفته شده، قاضی تصمیم گیری نماید و پرونده از جریان خارج نشود و به نوعی تذکر و یادآوری برای قاضی باشد تا مطلع شود که آیا دستورات و اقدامات گفته شده انجام شده است یا خیر وقت نظارت تعیین خواهد شد.

لازم به ذکر است این وقت نیز نیازی به حضور طرفین ندارد و صرفا جهت نظارت و تحت نظر بودن آن برای قاضی صادر می شود.

نتیجه گیری

در پایان و با توجه به موارد گفته شده، پس از ثبت دادخواست و رسیدگی به هر دعوایی در دادگاه نیازمند این موضوع است که وقت رسیدگی تعیین شود تا با حضور طرفین به آن رسیدگی و سپس رای صادر شود.

وقت رسیدگی با توجه به وضعیت و شرایط هر موضوع تعیین می شود. در حالت معمولی و بدون فوریت، وقت عادی، در صورت وجود فوریت و دلیل قانونی وقت خارج از نوبت، در موارد خاص وقت فوق العاده، و در مواردی که پرونده احتیاج به نظارت و بررسی قاضی دارد وقت نظارت صادر می شود.

برای دریافت مشاوره حقوقی و تخصصی به صورت تلفنی و آنلاین، می توانید با وکلای مجرب و حرفه ای مجموعه وکیل تاپ در ارتباط باشید. تمامی خدمات ارائه شده از سوی وکیل تاپ زیر نظر متخصصین مورد بررسی و نظارت قرار می گیرند و تمامی خدمات حقوقی با کم ترین هزینه و با بهترین کیفیت ارائه می شود.

سوالات متداول

۱- منظور از وقت نظارت در دادگاه چیست؟

به طور کلی وقت نظارت یا احتیاطی به معنای برگزاری جلسه ای برای بررسی پرونده بدون حضور طرفین دعوا توسط قضات می باشد.

۲- انواع اوقات دادرسی به چند دسته تقسیم می شوند؟

قاضی با توجه به شرایط حاکم بر پرونده اقدام به اتخاذ تصمیم در خصوص تعیین وقت دادرسی می نماید که این اوقات به سه دسته وقت عادی، وقت خارج از نوبت و وقت فوق العاده تقسیم می شوند.

۳- در صورت تعیین وقت نظارت از طرف دادگاه چه کنیم؟

برای دریافت مشاوره حقوقی و تخصصی به صورت تلفنی و آنلاین در خصوص وقت نظارت در دادگاه، می توانید با وکلای مجرب و حرفه ای مجموعه وکیل تاپ در ارتباط باشید.

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۴ از ۵
از مجموع ۶ رای
57 نظرات
  1. نادرمحمودی می گوید

    سلام آیا در وقت نظارت رای فوری صادر میشود یا دوباره باید صبر کردچقدر طول میکشد که بعد از رای صادر کردن به طرف ابلاغ بشه

    1. محدثه لواسانی می گوید

      در وقت نظارت رای صادر نمیشه صرفا یاداوری نظارت برای قاضی هست . رای در همون جلسه ابلاغ میشه اگر رای شما صادر شده باشد ظرف پنج روز پاکنویس شده و به مدیر دفتر برای ابلاغ تحویل داده می شود

  2. طاهری می گوید

    سلام،ایادرهنگامی که ازکسی شکایت کلاهبرداری میشه،وبعدازبازجویی واخرین دفاع دربازپرسی،پرونده قرارنظارت شده،ایااین برای هست که مثلا ببیندکه ایا کسانی دیگرنیزازمتهم شکایت کرده اند،یانه؟

    1. وکیل تاپ می گوید

      سلام
      قرار نظارت قضایی بعنی بازپرس می تواند متناسب با جرم ارتکابی علاوه بر صدور قرار تامین ،قرار نظارت قضایی را که شامل یک یا چند مورد از دستورهای دادگاه است ، برای مدت معین صادر کند .خیر از این بابت نمیباشد.

  3. مسعود اصمعی می گوید

    با سلام . من یک دادخواست در خرداد ۱۳۹۸ به دادگستری….. ارسال کردم در تاریخ دیماه بعد از چند جلسه رسیدگی و ابراز نظریه کارشناسی و حتی نظریه تکمیلی. رای به نفع من صادر شد. خوانده تجدید نظر خواسته . تا الان که ۱۵ ماه از این قضیه گذشته فقط یک جلسه رسیدگی در تجدید نظر انجام شد و مجددا از کارشناس محترم نظریه تکمیلی خواستند. متاسفانه بعداز گذشت ۵ ماه هیچ حکمی صادر و به من ابلاغ نشده.نه وقت نظارتی تعیین شده نه اعتراضی به کارشناسی شده . کماکان منتظر صدور رای هستم. نظر شما چیست ؟ آیا لازم است با مدیر کل دادگستری استان مکاتبه کنم.؟

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام بله

  4. فرشید می گوید

    سلام؛ برادرم معلولیت ذهنی و بیماری صرع دارد؛ برادرم زمینی داشت ؛ دوست اش نصف قیمت خریداری کرده؛ فریب اش داده؛ برادرم را برای انتقال سند به دفترخانه برده؛ وامضا گرفته؛ بلافاصله بعداز خروج از دفترخانه؛ خریداربا مشاور املاک دیگری تماس گرفته؛ زمینی را برای برادرم خریداری کرده؛ تا مغبونیت برادرم از بین بره؛ حالا قاضی شهر میانه؛ اقای محمدزاده؛ به برادرم گفته اگاه هستی که معامله کردی: ایا رای اقای محمدزاده قاضی شهر میانه درست است؟؟ برادرم با این شرایط که دارد؟ توانایی و تجزیه وتحلیل چنین کارها را ندارد؟؟رای درسته؟ خواشمندم راهنماییم نمایید؛ تشکر

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام خیر نظرقاضی درست است

  5. مهام از اورمیه می گوید

    با سلام ودرود..وارث مغازه ای که ۳۵سال ازاجاره من میگذرد باادعای دروغ کرایه دهی من از سال۷۹اقدام به شکایت از من کرده اند.واضهار نمودند که من ازسال۷۹مستاجر بوده ودر سال ۸۰ بعداز فوت مالک قرارداد ننوشتم خواستار خلع ید شدند..قراردادمن متعلق به سال۶۵میباشد اما از انسال تمدید نکردم..چون از دادگاه اطلاع نداشتم حکم دادگاه خلع ید زده اما به من واخواهی داده است..لطفا راهنماییم نمایید.بسیار متشکرم

  6. هادی می گوید

    سلام
    بنده پرونده حقوقی داشتم در باره تاخیر و تادیه خسارت که رای بنفع من صادر شد اما ناقص، که بنده و طرف مقابل به رای اعتراض کردیم و حال بعد ۳ ماه از تجدید نظر خواهی در دادگاه تجدید نظر ثبت گردید و وقت نظارت برای یکسال اینده در نظر گرفته شده ایا این زمان طولانی نیست و ایا امکان داره رای زودتر از موعد صادر بشه؟ با توجه به ماهیت دعوا که مالی و با این تورم باعث ضرر و زیان به من میشه؟

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام: تمامی این موارد یک موعد قضایی است و نمی توان بدان اعتراض کرد.

  7. مصطفی می گوید

    با سلام بنده را دادگاه حکم داده و بنده فرجام خواهی کردم اما در ثنا روند پرونده وقت نظارت زده برای ۵ ماه دیگه مگه نباید بفرستن پیوان

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام: ابتدا تعیین وقت می شود بعدا ارسال می شود.

  8. مصطفی می گوید

    سلام وخسته نباشید
    بنده یک پرونده مواد داشتم شهرستان طبس که با وثیقه ازاد شدم و بعد چند ماه ۲۶ سال حبس دادند، من هم فرجام خواهی کردم ودر دیوان نقض خورد و بهدطبس امد و انجا به بیرجند ارجاع دادند و بیرجند حکم اعدام داد ونقض دیوان نوشته بود لازم است ب پزشک قانونی اعزام شود که بنده را نفرستادن و دستور دیوان را انجام ندادن و حکم اعدام داد و باز فرجام خواهی کردم که نوشته پرونده مختومه، مقید به وقت نظارت ۲۰/۱۰ میباشد ۵ ماهه دیگه، ببخشید یعنی تا ۵ ماهه دیگه نمیفرستند دیوان؟! و ایا باز اگه نقض بخوره میاددخراسان جنوبی؟ ممنونم.

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام: نخیر دیگر مختومه شده می رود برای اجرا احکام کیفری.

  9. مصطفی می گوید

    ببخشید اخه نوشته بود قابل فرجام خواهی در دیوان عالی

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام: اگر مدت سپری نشده اعتراض فرجام خواهی نمایید.

  10. خانم اراکی نصب می گوید

    سلام وقتتون بخیر از آقایی به جرم سو استفاده از عکس و اطلاعاتم شکایت کردم و بعد از طی شدن مسیر قانونی و حکم قاضی ایشون به ۳ سال حبس محکوم شدن و بعد از دادگاه تجدید نظر حکم ایشون نصف شد حالا برام پیامی اومده مبنی بر این که پرونده من فرستاده شده به بایگانی برای وقت نظارت میخواستم بدونم معنیش ینی چی و این که اون آقا این مدت رو تا وقت نظارت زندان هستن یا نه؟

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام: مدت حبس از تاریخ حکم قطعی است.

  11. حميد امينى می گوید

    سلام
    ١٤٠٠/٤/٨ دادگاه داشتيم
    ١٤٠٠/٦/٨ وقت نظارت تايين شد
    الان يك هفته گذشته و قاضى هيچ عكس العملى نداشته رو پرونده
    قاضى تا چند مدت ميتونه پرونده رو همينطور نگه داره و مراحل بعد از وقت نظارت كلا چند روش هست ممنون از پاسخ شما

  12. حیدری می گوید

    سلام.بنده رو بخاطر فقط ۵درصد هیجان وارده در فوت یک نفر محکوم کردن ولی پنج ساله رای قطعی نمیاد.آخرش چه حکمی برای بنده میاد به نظرتون؟

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام
      در مواردی ممکن است پرونده مطروحه جهت صدور رأی، تحت نظر دادگاه قرار بگیرد تا نسبت به آن تصمیم گیری شود. وقت نظارت در قانون پیش بینی نشده است. از طرفی احتمال دارد در پرونده نیاز به کسب نظریه کارشناسی و …. باشد که تا وصول آن پرونده در دادگاه مانده و برایش وقت نظارت تعیین می گردد. جهت دریافت اطلاعات تکمیلی درخصوص نوع قتل راهنمایی های لازم را از وکلای متخصص ما در این زمینه کسب نمایید. موفق باشید.

  13. محمد بیگی می گوید

    سلام من سال ۹۹ از کارفرما شکایت کردم برای عیدی و سنوات حالا برگه اجرای حکم زدم رو پرونده و تو سایت نگاه میکنم زده مقید به وقت نظارت سال ۱۴۰۴ یعنی چی .؟یعنی چهارسال دیگ رسیدگی میکنن؟لطفا راهنمای کنید

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام
      به طور کلی دادگاه در مواردی که پرونده آماده صدور رأی نمی باشد و این ضرورت وجود دارد که قاضی آن پرونده را مجددا مورد مطالعه و بررسی قرار بدهد، برای اینکه پرونده شما از گردش رسیدگی خارج نشود تا بعد از تکمیل تحقیقات و کسب نتیجه لازم دادگاه نسبت به پرونده اظهار نظر نماید دستور صدور وقت احتیاطی و یا نظارت صادر می شود. مدت وقت نظارت مشخص نیست و پس از صدور استعلام و با توجه به تعداد استعلامات و اداره مربوطه همچنین تخمین مدت زمان لازم، وقت نظارت صادر می نماید. تعیین وقت نظارت درخصوص پرونده شما به این معنا نیست که لزوما به پرونده شما در سال ۱۴۰۴ رسیدگی می شود، این وقت تقریبی هست و شاید پرونده شما زوتر مورد رسیدگی قرار بگیرد. شما می توانید اطلاعات جامع تر را از وکلای متخصص ما در این زمینه کسب نمایید.

  14. خانم اراکی نصب می گوید

    سلام وقتتون بخیر
    اگر رای دادگاه تجدید نظر زندان باشه نیازه که شاکی کاری انجام بده تا حکم اجرا بشه؟؟
    و مورد دیگه از کجا بفهمیم حکمی که زندان هست در حال اجراست؟یا اجرا شده؟

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام: از طریق اجرای احکام دادگستری باید اقدام نمایید.

  15. Beh می گوید

    سلام و خسته نباشید
    برادرمو با قمه زدن طرف به گردن گرفته گفته من زدم الان ۲۲ روز از دادگاه کیفری میگذره هنوز رای صادر نکرده امروز هم رفتم گفت وقت احتیاط گذاشتن برای امروز طرف به گردن گرفته آیا وقت احتیاط واقعا لازمه رای دادن ۳ روز میکشه چجور ۲۲ روزه طرف به گردن گرفته هنوز رای ندادن

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام: دادگاه باید تحقیقاتش تمام شود تا بتوان بر اساس نتایج بدست امده و بعد از ختم دادرسی اگر تحقیقاتی لازم نباشد رای صادر خواهد شد.

  16. محمدی می گوید

    سلام . من برای سهم الارث پدری از مادر و دو برادرم شکایت کردم مینی بر تقسیم ترکه . جلسه اول قاضی مرخصی بود و جلسه افتاد به دو ماه بعدش و در جلسه دوم به استعلامات ثبت املاک ایراد گرفت که یکی بنام پدرم نشده بود و دیگری هم جوابش از ثبت نیامده بود . قاضی وقت رسیدگی دفتر را برای یگماه دیگر گذاشت و حالا هم که از وقت رسیدگی دفتر گذشته تو سامانه ثنا نوشته برای فروردین ۱۴۰۱ وقت نظارت دفتر تعیین کرده. این به چه معناست . چون قراره فقط قاضی یه سهم ورثه رو مشخص کنهو این بنظرم زیاد داره طولانی میشه .و میخوام خلع ید بگیرم از املاک آیا تا بعد از جواب قاضی نمیتونم اقدام کنم. لطفا منو راهنمایی کنید .

    1. زینالی می گوید

      سلام: وقت نظارت یعنی قاضی بدون حضور طرفین یکسری اقداماتی که نیاز باشد را انجام می دهد مثلا کارشناسی نیاز است یا یکسری تحقیقاتی نیاز است صرفا وقت نظارت برای همین بوده برای راهنمایی بیشتر از طریق وکلای انلاین سامانه وکیا تاپ مشاوره نمایید.

  17. نصرت الله می گوید

    سلام رأی دادگاه برای من ۲۶میلون جزای نقدی زدن وطرف اعتراض کرده که نبایدجریمه میزدید باید بره زندان وحال پرونده در دادگاه تجدید نظره سوال اینجاست آیا با اعتراض شاکی این امکان وجودداره که تجدید نظر رأی راتغییر بده از جزای نقدی تبدیلش کنه به زندان

    1. زینالی می گوید

      سلام: اگر دادگاه حکم به جزای داده باشد دادگاه تجدید نیز ان را تاییدش می کند برای راهنمایی بیشتر از وکلای انلاین وکیل تاپ مشاورت نمایید.

  18. مجید می گوید

    سلام ببخشید من از یک نفر که تو واتس اپ به من فحش ناموسی داده و تهدیدم کرده بود شکایت کردم قاضی مدارک خواست رفتم دستور دادن و فرستاد کلانتری اونجا پیام هارو ثبت کردن و دوباره فرستادن برای قاضی، الان تو آخرین موضوعات پرونده زده قرار نیابت قضایی به دادگاه شهرستان … ثبت شد و بعدشم نوشته قرار اعدادی صادر شد.
    میشه بفرمایید نیابت قضایی و قرار اعدادی یعنی چی؟ و آیا لازمه من کاری بکنم چون دقیقا اون دادگاه نیابت گیرنده همون جایی که اون طرف بصورت کار آموزی اونجا کار می‌کنه! سپاس

    1. زینالی می گوید

      سلام: قرار اعدادی مثل نظریه کارشناسی است و قرار نیابت نیز یعنی دادگاه ارجاع می دهد به یک دادگاه دیگر تا رسیدگی کند برای راهنمایی بیشتر از طریق وکلای انلاین سامانه مشاوره نمایید.

  19. مجید می گوید

    سلام

  20. منصوربخت می گوید

    سلام خانم من با یک پسر مجرد مرتکب زنا شده و شخصا در دادگاه و در حضور قاضی اقرار کرده و از تاریخ ۱۷ آذر در زندان به سر میبره آخرین و ضعیت پرونده رو مطالعه کردم نوشته :،پرونده مقید به وقت نظارت به تاریخ ۱۴۰۰/۱۰/۲۸ میباشد خواستم بپرسم رای کی صادر. میشه ضمن اینکه ۲ بار وقت نظارت به تاریخ ۹و ۲۹ آذر تعیین شده . تشکر از وکیل محترم

    1. زینالی می گوید

      سلام: این وقت در اختیار قاضی رسیدگی کننده است و زمان دقیقی ندارد براساس نظر مقام قضایی رسیدگی کننده است

  21. محمد حسن می گوید

    با سلام وعرض ادب
    چنانچه در دادگاه کیفری در پرونده تجدید نظر قاضی در زمان وقت نظارت تصمیمی نگرفته واقدام به صدور رای ننماید ووقت نظارت مجددی نیز جهت پرونده ثبت نگردد طبق قانون قاضی باید تا چه زمانی رای خود را صادر نماید وایا از طرف شاکی اقدامی باید انجام پذیرد

    1. زینالی می گوید

      سلام: قاضی مکلف است تا ۵روز نسبت به انشای رای اقدام نماید و بعد از انشای را دادنامه صادر شده و به طرفین ابلاغ می شود.

  22. مهدی می گوید

    سلام بابت ممانعت از حق شکایت کردم جلسه در دادگاه کیفری برگزار شد از متهم تعهد گرفتم که دیگر ممانعت نکند الان تو سامانه ثنا نوشته در تاریخ …وقت رسیدگی به لحاظ استماع گواهی گواهان تجدید و به وقت نظارت به تاریخ … تغییر کرد این چه معنی میده لطفا توضیح کامل بدید

    1. زینالی می گوید

      سلام: یعنی دادگاه یکسری تحقیقات را انجام می دهد.

  23. علی می گوید

    سلام برا اعاده بخدمت در ارتش دادخواست دادم الان که میزنم خلاصه پرونده نوشته پرونده مقید به وقت نظارت به تاریخ ۱۴۰۱/۰۴/۰۴ میباشد منظورش چیه و چند درصد قاضی دادخواست منو قبول کرده وامکان داره اوکی بشه ایشاالله. ممنون از راهنمایی شما سرور گرامی

  24. سید مهدی حسینی می گوید

    با سلام و عرض ادب خدمت شما بنده از کارفرما بابت بیمه و حق و مزایا به اداره کار شکایت کردم و ۴ماه پیش حکم قطعی صادر شد و حکم اجرای در دفتر قضایی ثبت کردم اول تعیین شعبه شده الان هم این پیام اومده ۱-پرونده مقید به وقت نظارت به تاریخ ۱۴۰۱/۰۲/۳۱ می باشد
    ۲-پرونده با علت طرح رسيدگي بدوي نسبت به خواسته درخواست صدور اجراييه در مورد راي هيات حل اختلاف كارگر و كارفرما در تاریخ ۱۴۰۱/۰۲/۰۵ ثبت گردید ایا دیگه این حکم اجرا میشه یا بعداز این تاریخ اجرا میشه کارفرما چه موقع و چگونه باید حق حقوقم را پرداخت کند با تشکر از لطف شما عزیزان

  25. کاوک می گوید

    جهت تعمیر خودرو شخصی به تعمیرگاه سپردم بعد ۳ روز قیمت و که توافق کرده بودیم ۳ برابر کرد بدو ن اینکه تعمیرات تغییری کرده باشه به علاوه، موتور و متعلقات را نیز جدا نموده ولی تعمیراتی انجام نداده ، و بدون هماهنگی و اطلاع خودرو به پارکینگ منتقل کرده و درخواست کرده نصف مبلغ و بدم و به همین شکل ماشین و بگیرم . موافقت نکردم و درخواست تامین دادم . و کارشناسی سرقت و خسارت عمدی و تایید کرد . و با درنظر گرفتن مدت ۳ ماه از موضوع میزان ضرر و زیان من از قیمت خودرو بیشتر شده وآیا در خواست مجدد باید بدم یا لحاظ میشه ؟

  26. ناشناس می گوید

    باسلام وخسته نباشید که صبورانه راهنمایی می کنید.
    برای فک پلاک دادگاه پس از ۶ماه، حکم اجرا مبنی بر فک توسط خریدار داده،الان بعد از ۳ ماه مجدد پیام اومده: پرونده مذکور در شعبه تجدید نظر شماره……ثبت و وقت نظارت تا یکسال دیگه تعیین شده؛ یعنی حکم اجرا نمیشه یا من لازمه کاری انجام بدم …لطفا راهنمایی کنید الان که بخاطر پلاک ماشین یارانه ها را قطع میکنند ملت چکار کنن.ممنون

  27. امید می گوید

    سلام بنده یک ملکی سال ۹۷ خریدم در روستا به قیمت ۵۰ میلیون اما بعد از خرید طرف رفت شکایت کرد و حکم غبن به بنده دادن و من با خرجی ک داخل خونه کرده بودم اون زمان کارشناس برام ۳۶ میلیون زد ک باید به من پرداخت بشه و اونها اعتراض کردن ک برگشت خرد و در نهایت در خرداد ۱۴۰۱ به بنده پرداخت شد ۳۶ میلیون حالا میخوام بدونم تاخیر در ۳۶ میلیون من چقدر میشه، ممنون میشم پاسخ بدید

    1. زینالی می گوید

      سلام: این مبلغ از تاریخ درخواست محاسبه می شود نه از تاریخی که کارشناس مشخص کرده

  28. فریدون می گوید

    با عرض سلام و خسته نباشید
    بنده در مورخ ۲۵/۱/۱۴۰۱ با مستندات موجود درخواست اعاده دادرسی داده ام.
    *در سامانه ثنا نوشته شده که دبیرخانه ماده ۴۷۷ در تاریخ ۵/۳/۱۴۰۱ درخواست وصول پرونده داشته اند .*

    دو هفته بعد در تاریخ ۱۹/۳/۱۴۰۱ در سامانه ثنا چنین جمله ایی نوشته شده :

    *دستور قضای مبنی بر تعیین وقت نظارت صادر شده است.*

    سوال =
    با توجه به نکات بالا
    آیا احتمال قبول کردن اعاده دادرسی وجود دارد؟

    1. زینالی می گوید

      سلام:فعلا وقت نظارت تعیین شده است تا بررسی شود که جهاتی که برای اعاده دادرسی تعیین شده است از جهات تعیین شده در قانون هست یا خیر متعاقبا برای شما ارسال خواهد شد

  29. سعید می گوید

    سلام ،یک پرونده طلب خسارت داشتم قاضی هنوز رای صادر نکرده اما روی پرونده وقت نظارت تعیین شده معنی آن چیست؟

    1. زینالی می گوید

      سلام: نیاز به رسیدگی داره برای همین اقدام به تعیین وقت نظارت کرده

  30. نگارین محمدی می گوید

    سلام وقت بخیر
    من ۲۷.۱۲.۹۹با یه شرکت برای. خرید ماشین الات قرارداد بسته بودم و قرارشد ۲۰ روزه ارسال کنن ولی ارسال نکردن توی قراردادهم داوری قید شده بود
    ولی فقط فامیلی داور قید شده و هیچ گونه مشخصاتی تز داور دردسترس نیست و شرکت مقابل هم از دادن اطلاعات داور خودداری میکنه من چند بار برای شرکت اظهارنامه ارسال کردم و مهلت دادم و دوبارهم برای شخص داور چون مشخصاتی نداشتم به ادرس شرکت برای داور اظهارنامه فرستادم ولی متاسفانه جوابی نگرفتم اظهارنامه تنظیم کردم و داور دیگه ای معرفی کردم و مهلت معین کردم ولی جوابی نگرفتم و دادخواست تنظیم کردم فرستادم دادگاه برای تعیین داور
    ولی حالا رای داده به داوری خود همون شخص و شرکت رو مقابل رو ابلاغ کرده و حالا وصعیت پرونده ما رو زده
    وقت رسیدگی به به لحاظ عدم وصول پرونده از قاضی شعبه به دفتر تجدید و به وقت نظارت ۲۷.۷ تغیر کرد
    حالا باید چیکار کرد؟
    چرا اینطور شده؟

  31. amiricod@gmail.com می گوید

    سلام وقت بخیر
    من مرداد سال قبل تصادف کردم
    الان توی ثنا زده
    -پرونده مقید به وقت نظارت به تاریخ ۱۴۰۱/۰۸/۲۴ می باشد
    ۲-پرونده کلاسه ۱۴۰۰۰۲۵۵۵۵ ردیف فرعی ۲ با علت طرح رسيدگي بدوي نسبت به اتهام ايراد صدمه بدني غير عمدي بر اثر تصادف رانندگي در دادسراي عمومي و انقلاب شهرستان قم به تاریخ ۱۴۰۱/۰۵/۱۲ ثبت گردید و با شماره بایگانی ۰۱۰۷۷۷ به شعبه ۲ دادياري دادسراي عمومي و انقلاب قم ارجاع شد
    ۳-در تاریخ ۱۴۰۱/۰۵/۱۲ وقت نظارت برای تاریخ ۱۴۰۱/۰۸/۲۴ تعیین گردید

    یعنی چی این یعنی در تاریخ ۲۴ آبان تازه قاضی رای میده وقت نظارت تایین شده است منظورش اینه که ۲۴ آبان نظرشو یا همون رای صادر میشه؟
    آیا میشه کاری کرد که زودتر از این وفت رای داده بشه

  32. سارا می گوید

    با سلام و وقت بخیر، بنده ملکی مورثی را از یکی از وراث که وکالت همه وراث برای فروش داشت رو خریدم مباینامعه تنظیم شد فقط دفتر حونه برای سند و خسارت روزانه ۳۰۰برای عدم حضور هرکدام از طرفین بنده برج ۷سال۱۴۰۰ملک رو از وارثی که وکالت داشت و وکالتش هم قانونی بود خریدم ملک الان در اختیار بنده هست و ۹۰درصد مبلغ پرداخت شده ولی درست ۱۰روز بعد از تنظیم مبایعنامه و خرید یکی از وراث وکالت خودشو باطل کرد بخاطر اختلافات خودشون سر ارث‌های دیگه بنده چندبار وقت دادم حاضر شن برای تنظیم سند که بخاطر لجبازی هیچکدام حاضر نشدن و مجبور به طرح دعوی در دادگاه کردم که قاضی یک جلسه همه رو سرتایم خواسته بود که باز بنده و اونکه وکالت داشت حاضر شدیم و در تایم اصلی دادگاه باقی نیامدن اونجا مدارک رو ارائه دادم و برادر خود وراث مخالف هم علیه اون پیش قاضی صحبت کرد الان نزدیک یکسال گذشته و برای برج ۸قرار وقت نظارت تعیین شده از اونجا که بنده به عنوان خریدار همیشه حاضر بودم و شکایت و ادله رو دادم نمیدونم قاضی با وجود ادله محکم چرا موضوع رو کش داده سوالی که داشتم بلاخره قضات در چنین پرونده هایی چگونه و طبق خسارت روزانه مندرج در مبایعنامه چه رایی میده؟و بلاخره تکلیف تنظیم سند رسمی چی میشه ممنون راهنمایی کنین

  33. صادق همت می گوید

    سلام خسته نباشین ایااگه پرونده ای مختومه وازامارکسرشده باشه میتونن وقت نظارت بدن ازطرف دادگاه ویعنی چه؟بعد ماشاکی یامحکوم له نداشتیم یعنی شکایت شده ولی پیگیری نکرده؟

  34. متشاکی می گوید

    بنده ۵۰ جریب از چندین نفر طی چند قولنامه خریدم در قولنامه ها ذکر شده است زمین مستثنیات می باشد الان یکی از فروشندگان من رو به جرم تصرف عدوانی شکایت کرده و کارشناس اعلان داشته که متشاکی ۵۰ جریب زمین به اسم مستثنیات خریده اما زمین منابع ملی می باشد و متشاکی کمتر از قولنامه ها زمین تحت تصرف دارد.الان قاضی وقت نظارت بلحاظ عدم وصول نتیجه زده است.یعنی چه؟

  35. خلیلی می گوید

    با سلام
    دو سال و نیم قبل پدرم در حالی که مشغول به کار بودند و‌چک داشتند ناگهانی فوت کردند و چند نفری کت چک داشتند، همان هفته ی اول چک ها رو به اجرا گذاشتند و اموال پدرم را توقیف کردند،
    سپس اموال بینشان تقسیم شد و به پرونده ی بعدی چیزی نرسید، این شخص یکبار اموال مادر و مادربزرگم را توقیف کردند که با مراجعه ی ما و اثبات اینکه این اموال ماترک پدرم نیست و اموال شخصی این دو شخص است ، رفع توقیف صورت گرفت. این پرونده بعد از حدوپ ۳۰ ماه چند بار وصول لایحه خورده ، چند بار استعلام گرفته
    چند بار وقت نظارت جدید داشته، با توجه به این کخ اموالی از پدرم نمانده و ما ارثی نبرده ایم دلیل این ادامه دار بودن پرونده، انهم با حکم پرداخت از ماترک چیست؟ چرا بعد از دو سال و نیم در اخرین وقت نظارت، وقت نظارت دیگری برای اسفند سال بعد تعیین شده؟
    ایا اگر ما وراث خربد ملک یا خودرو داشته باشیم، ممکن است به پدرم ربط داده شده و ان اموال مصادرت شود، اگر نه پس دلیل این ادامه دار بودن پرونده چیست!

زمان پاسخ به دیدگاه شما از طرف وکلای سایت وکیل تاپ ۴۸ ساعت می باشد. درصورت نیاز به مشاوره فوری حقوقی میتوانید از این لینک نسبت به پرسش سوال خود اقدام کنید.



سوالات خود را از ما بپرسید

وکلای پایه یک ما اماده پاسخ به سوالات شما هستند