تحصیل پزشکی در سوئد؛ هزینه و مزایای تحصیل رشته پزشکی در سوئد

یکی از مسائلی که ذهن بسیاری از دانشجویان و دانش آموزان جهان را به خود مشغول کرده است یافتن دانشگاهی مناسب و از نظر علمی دارای رده بالا است. امروزه میتوان گفت در همه جای جهان دانشگاه های معتبر و سطح بالا پیدا میشوند. اما باید به این نکته توجه داشت که هرکسی با توجه به رشته تحصیلی مورد نظر خود، مناسب ترین دانشگاه را برای خود انتخاب کند تا بتواند از مدرک تحصیلی خود به بهترین نحو استفاده نماید. یکی از پرطرفدار ترین رشته های تحصیلی در زمینه علوم تجربی در همه زمان ها رشته پزشکی و زیرشاخه های آن می باشد. خوشبختانه دانشگاه های زیادی وجود دارند که این رشته را با بهترین متد های آموزشی و بهترین کیفیت به شما ارائه میکنند. یکی از اینها دانشگاه های موجود در کشور سوئد میباشد. در ادامه به بررسی شرایط و ویژگی ها و همچنین هزینه و مزایای تحصیل پزشکی در کشور سوئد میپردازیم.

ویژگی ها ی تحصیلی در کشور سوئد

کشور سوئد ششمین کشور بزرگ اروپا است که در شمال اروپا واقع شده و پایتخت آن استکحلم میباشد. زبان رسمی این کشور سوئدی است. سوئد یکی از قوی ترین اقتصادهای دنیا را دارد. لازم به ذکر است که سوئد یکی از بزرگترین کشورهای دنیا در زمینه ثبت اختراع میباشد. همچنین سوئد در کنار دانمارک و نروژ یکی از شادترین کشورهای دنیا است. یکی از راه­های مهاجرت به سوئد اقدام از طریق مهاجرت تحصیلی و اخذ اقامت از طریق تحصیل است. این کشور یکی از پرطرفدارترین کشورها جهت ادامه تحصیل در رشته پزشکی در میان دانشجویان میباشد. نظام آموزشی این کشور بسیار قوی است و همچنین دانشگاه های واقع در سوئد دارای رتبه علمی بالایی در میان دیگر مراکز آموزشی هستند. این کشور سالانه دانشجویان بسیار زیادی را در رشته پزشکی مورد پذیرش قرار می دهد. همچنین کیفیت تحصیل و استانداردهای آموزش پزشکی در سوئد، موردتأیید وزارت بهداشت،‌ درمان و آموزش‌ پزشکی ایران است. دانشگاه های سوئد پیشرفته ترین امکانات را جهت تحصیل در رشته های پزشکی و دندانپزشکی را با هزینه هایی کم در اختیار دانشجویان قرار می دهد. بسیاری از جوانان برای داشتن آینده بهتر تحصیل در این کشور را در الویت های خود قرار میدهند. یکی از مزایای تحصیل در این کشور این است که جهت رفاه دانشجویان رشته های پزشکی و دندانپزشکی را که جزء پرطرفدار ترین رشته های تحصیلی می باشد را علاوه بر زبان سوئدی به زبان انگلیسی نیز ارائه می دهند. همچنین منابع رشته پزشکی به زبان لاتین ارائه میشوند. به همین دلیل ارائه مدرک زبان انگلیسی دانشجویان برای پذیرش مورد نیاز می باشد . دانشجویان میتوانند قبل از شروع تحصیل در دوره های آموزش زبان در این کشور شرکت نمایند.

مدارک و شرایط لازم پذیرش تحصیل رشته پزشکی سوئد

مدارک و شرایط لازم پذیرش تحصیل رشته پزشکی سوئد

  • پاسپورت معتبر با حداقل ۶ ماه تاریخ اعتبار
  • تمامی ریز نمرات دوره دبیرستان به همراه پیش دانشگاهی به صورت ترجمه شده
  • عکس پرسنلی به تعداد ۳ عدد برای سفارت
  • اسکن عکس برای ارسال اینترنتی جهت اخذ پذیرش
  • ارائه انگیزه نامه کامل
  • فرم CV (معرفی نامه شخصی)
  • ارائه توصیه نامه از اساتید معتبر برای پذیرش تحصیلی (الزامی نمی باشد صرفا شانس پذیرش را افزایش می دهد)

مشاوره حقوقی فوری

مشاوره تخصصی تلفنی و متنی آنلاین با وکلای سراسر کشور

مراحل درخواست پذیرش در دانشگاه های سوئد

  1. انجام آزمایشات پزشکی لازم
  2. گواهی عدم سوپیشینه
  3. دریافت گواهی مهارت زبان سوئدی
  4. ارائه یک موضوع تحقیقی
  5. معرفی یک حساب بانکی جهت اثبات وضعیت مالی
  6. ترجمه شناسنامه و کارت ملی

مراحل تحصیل پزشکی در سوئد

تحصیل پزشکی در سوئد در اغلب دانشگاه های سوئد به یک شکل برنامه ریزی و تنظیم می شود به این صورت که دوره های مبتنی بر فرایند های فیزیولوژیکی و یا علوم پزشکی پایه در رابطه با تخصص بالینی سازمان یافته می باشد. به عنوان یک دانش پایه دوره های پزشکی در سوئد دارای تحصیلات پیش بالینی (۲ ساله) است در این دو سال دانشجو به مطالعه دروس آسیب شناسی، ویروس شناسی، باکتری شناسی و سرولوژی می پردازد. در ترم های پایانی دروس تخصصی مرتبط با آسیب شناسی عمومی انجام می شود. همچنین مدت زمان تحصیل در رشته پزشکی در سوئد ۵ سال و در ۱۱ ترم است. دانشجویان مکلفند که در این ۵ سال به مدت ۱۸ ماه در بیمارستان های وابسته به دانشگاه دوره های کارآموزی خود را بگذرانند. دوره کار آموزی در سوئد تحت نظارت اداره آموزش عالی و به صورت رسمی کنترل می شود. همچنین برنامه کارشناسی ارشد در علوم پزشکی به دانشجویانی که دارای مدرک کارشناسی ارشد رشته های پرستاری، بهداشت حرفه ای، فیزیوتراپی و یا آسیب شناسی گفتار و زبان می باشند، در زمینه مامایی (پرستاری، پرناتال و بهداشت جنسی) امکان پذیر است.

تحصیل پزشکی و دندانپزشکی در سوئد

تحصیل دندانپزشکی در سوئد

رشته دندانپزشکی در کشور سوئد در درس های تحصیلی – آموزشی در رشته های ارتودنسی، پریودنتولوژی و امراض دهان و دندان برگزار میشود. تحصیل در رشته های دندان پزشکی در کشور سوئد از دروسی مشتمل بر یک دوره پنج ساله است که باید به صورت تمام وقت تحصیل کنید. مدت زمان دوره تکنسین دندانپزشکی سه سال میباشد. بعد از این ادوار یک دوره دو ساله تحصیلی دندان پزشکی عمومی برگزار خواهد شد. این رشته های تحصیلی در ادوار جراحی دندان، علوم پزشکی عمومی و ادوار بالینی دندان برگزار میشود. این دوره ها به زبان انگلیسی ارائه میشوند که دانشجو میبایست مدرک آیلتس جهت شرکت در این دوره ها ارائه نماید.

مزایای تحصیل پزشکی و دندانپزشکی در سوئد

 اگر شما در یکی از دانشگاه‌های معتبر پزشکی و دندان‌پزشکی و حتی مامایی و پرستاری سوئد مشغول به تحصیل و دانش‌آموخته شوید، مدارک تحصیلی شما پس از قبولی در آزمون علمی و کتبی، ارزشیابی و معادل ‌سازی می‌شود و امکان دریافت شمارهٔ نظام ‌پزشکی و همچنین مجوز تأسیس مطب و استفاده از خدمات مادی و معنوی مدرک پزشکی اخذ شده از دانشگاه ‌های اسکاندیناوی به خصوص سوئد را در ۳۱ استان ایران خواهید داشت. همچنین کیفیت زندگی و تحصیل در این کشور برای تمام شهروندان و دانشجویان در سطح بالایی قرار دارد. همچنین امکان استفاده از بورسیه های تحصیلی و کمک هزینه تحصیلی برای تحصیل پزشکی و دندانپزشکی و تخصص پزشکی در کشور سوئد وجود دارد، دانشجو برای دریافت این موارد باید درخواست خود را به دانشگاه مربوطه ارسال کند. همچنین برای دانشجویان ایرانی به این صورت است که اگر شما ۲ سال از دورهٔ پزشکی را در کشورخودتان گذرانده باشید، تحت شرایطی و پس از تطبیق واحدها و ارائهٔ مدرکی دال‌بر تسلط شما به زبان سوئدی یا فنلاندی، امکان ادامهٔ تحصیل در دانشکده‌های پزشکی سوئد را خواهید داشت.

هزینه تحصیل پزشکی در سوئد

تحصیل در رشته‌های پزشکی عمومی و دندان‌پزشکی در سوئد برای متقاضیان بین‌المللی به‌ صورت شهریه‌ ای است و معاف از شهریه نیستند. هزینه بررسی و پردازش مدارک به صورت جداگانه از دانشجو دریافت می شود . میزان این هزینه متناسب با دولتی یا خصوصی بودن هر دانشگاه متفاوت است. هزینه تحصیل پزشکی در سوئد حدودا بین ۴ تا ۱۰ هزار دلار در سال می باشد. همچنین هزینه تحصیل دندانپزشکی در سوئد حدودا بین ۶ تا ۱۲ هزار دلار در سال می باشد. دانشجویان میتوانند برای صرفه جویی در مخارج برای گذران زندگی داخل خوابگاه های سوئد زندگی کنند. خوابگاه های سوئد دارای کمترین میزان شهریه و بیشترین کیفیت میباشند و محلی مناسب برای اقامت دانشجویان است.

هزینه تحصیل پزشکی در سوئد

معرفی دانشگاه های پزشکی معتبر سوئد

  • زیر آسمان سوئد: انستیتو کارولینسکا
  • دانشگاه گوتنبرگ
  • دانشگاه لوند
  • دانشگاه اوپسالا
  • دانشگاه لینشوپینگ
  • دانشگاه اومئو

اشتغال به کار همزمان با تحصیل در سوئد

دانشجویان پزشکی همزمان با تحصیل پزشکی سوئد اجازه کار کردن دارند. دانشجویان در صورتی که همزمان با تحصیل به کار اشتغال یابند میتوانند به صورت رایگان ادامه تحصیل دهند. همچنین امکان اخذ اقامت برای تمامی اعضای خانواده دانشجو وجود دارد. از دیگر مزایای کارکردن در سوئد همزمان با تحصیل میتوان به موارد زیر اشاره کرد:

  •  امکان تحصیل رایگان فرزندان
  •  امکان دریافت پاسپورت سوئدی بعد از ۵ سال
  • همچنین دانشجویان پس از اتمام دوران تحصیل میتوانند ویزای خود را به مدت ۶ ماه تمدید کنند و در این مدت زمان به دنبال کار باشند. پس از پیدا کردن کار امکان تغییر ویزای تحصیلی به ویزای شغلی برای آن ها امکان پذیر است.در نهایت در صورت عدم ارتکاب جرم میتوانند تقاضای اقامت دائم نمایند.

میزان حقوق در سوئد

میزان حقوق بسته به رشته و تجربهٔ کاری از ۱۵۰۰ تا ۶۵۰۰ یورو متفاوت است. این حقوق برای رشته‌های غیرپزشکی است و پزشکان و متخصصان از حقوق بالاتری برخوردارند.

امکان صدور ویزای همراه

یکی از مزایایی که این کشور نسبت به سایر کشور های اروپایی مثل آلمان دارد این است که بر خلاف کشور آلمان که صدور ویزا برای همراهان دانشجو مشکلات و موانع زیادی دارد و حتی در برخی موارد صدور آن امکان پذیر نیست. در کشور سوئد فرد متقاضی با داشتن ویزای تحصیلی اجازه بردن همسر و فرزندان زیر ۱۸ سال خود را به عنوان همراه دارد.

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای
زمان پاسخ به دیدگاه شما از طرف وکلای سایت وکیل تاپ ۴۸ ساعت می باشد. درصورت نیاز به مشاوره فوری حقوقی میتوانید از این لینک نسبت به پرسش سوال خود اقدام کنید.



سوالات خود را از ما بپرسید

وکلای پایه یک ما اماده پاسخ به سوالات شما هستند