تحصیل پزشکی در چین؛ دانشگاه های معتبر و شرایط پذیرش رشته پزشکی در چین

کشور چین یکی از پیشرفته ترین و متمدن ترین کشورهای جهان به شمار می رود. همچنین این کشور بزرگترین کشور جهان شناخته میشود. سالانه هزاران دانشجوی متقاضی تحصیل در چین وارد دانشگاه های این کشور می شوند. شایان ذکر است که این کشور به دلیل هزینه های کم نسبت به دیگر کشورها پذیرش بیشتری در دانشگاه های خود انجام میدهد، چنانکه در سالهای اخیر ظرفیت دانشگاه های چین روبه اشباع است. رشته پزشکی یکی از رشته های پرطرفداری است که در دانشگاه های این کشور آموزش داده میشود. همچنین آموزش پزشکی مدرن از قرن بیستم به این کشور ورود پیدا کرد و هدف اکثریت افراد از مهاجرت به چین تحصیل در رشته های مختلف به خصوص رشته پزشکی می باشد. به همین دلیل دانشگاه های چین سالانه هزاران برنامه آموزشی متنوع برای دانشجویان بین الملل در نظر گرفته اند و یکی از دلایلی که پذیرش این دانشگاه ها را آسان تر از سایر کشورها کرده  این است که برای تحصیل پزشکی در این کشور نیازی به شرکت در آزمون خاص یا گذراندن دوره های زبان نیست. طبق آمار تعداد دانشجوهایی که از کشور ایران به قصد تحصیل به چین مهاجرت می نمایند بسیار زیاد است. همچنین در آخرین لیست منتشر شده از سوی وزارت بهداشت در سال ۱۳۹۶، تعداد ۲۶ دانشگاه معتبر در کشور چین که جز ۷۰۰ دانشگاه برتر دنیا شناخته شده اند، مورد تایید ایران قرار گرفته اند.

مزیت های تحصیل پزشکی در چین

نظام دانشگاهی چین با حدود ۳۷ میلیون دانشجو و بیش از ۱۰۰۰ دانشگاه، بزرگترین سیستم آموزشی جهان است . زیرساخت های خوب و آزمایشگاه های با استاندارد بالا از اولین دلایل برای تحصیل پزشکی و دندانپزشکی در چین است. مهم ترین مزیت تحصیل پزشکی در کشور چین این است که دانشجویان میتوانند به زبان انگلیسی تحصیل نمایند. همچنین دانشکده های پزشکی که کارشناسی رشته پزشکی و جراحی به زبان انگلیسی را ارائه می دهند، توسط سازمان نظام پزشکی چین و سازمان بهداشت جهانی (WHO) در «راهنمای دانشکده های پزشکی جهان» به رسمیت شناخته شده اند. اگر چه آموزش به زبان انگلیسی است، اما دانشجویان باید زبان چینی را برای ارتباط با بیماران در کلینیک‌ها آموزش بینند. همچنین، دانشجویان بین‌المللی باید قبل از فارغ ‌التحصیلی برای بسیاری از برنامه‌های MBBS در چین، شرایط تست HSK را برآورده کنند..

مشاوره حقوقی فوری

مشاوره تخصصی تلفنی و متنی آنلاین با وکلای سراسر کشور

اعتبار مدرک دریافتی از دانشگاه های چین

مدرک صادر شده توسط دانشگاه های چین مورد تایید بسیاری از سازمان های نظام پزشکی در سراسر جهان می باشد و شما اجازه کار در هر نقطه از چین و بسیاری از کشورهای دیگر دارید.

شرایط پذیرش در دانشگاه های چین

شرایط پذیرش در دانشگاه های چین

در مورد زبان مورد نیاز برای تحصیل همانطور که اشاره کردیم، اکثر دانشگاه های چین به زبان انگلیسی تدریس میکنند و در صورتی که به زبان انگلیسی در کشور چین تحصیل نمایید، دیگر نیازی به داشتن مدرک زبان چینی نخواهید داشت. اما اگر قصد تحصیل به زبان چینی را دارید باید در آزمونی به نام Chinese proficiency test که همان آزمون تسلط به زبان چینی است، شرکت کنید. همچنین برخلاف بقیه کشورها آزمون ورودی خاصی برای دانشجویان وجود ندارد و دانشجویان می توانند با دریافت پذیرش به صورت مستقیم از دانشگاه های کشور چین اقدام به تحصیل در رشته های مربوطه کنند. در سالهای اخیر به دلیل تقاضای بیش از حد دانشجویان بین المللی برای تحصیل در چین، سختگیری هایی برای ورود به دانشگاه های این کشور انجام شده است که میتوان به مهم ترین آنها اشاره کرد:

  1. داشتن مدرک زبان آیلتس با حداقل نمره ۶
  2. داشتن سن زیر ۲۵ سال
  3. داشتن معدل کل دیپلم بالاتر از ۱۶

پس از قطعی شدن پذیرش دانشجو و اجازه اقامت دانشجویی برای فرد متقاضی، فرد می تواند برای همسر و فرزندانش تقاضای ویزای همراه کند . همچنین بهترین زمان اقدام برای پذیرش در چین بین ماه های بهمن تا اردیبهشت هر سال است.

مراحل درخواست پذیرش در دانشگاه های چین:

به طور کلی ۹ گام اساسی برای پذیرش در دانشگاه های این کشور وجود دارند که به ترتیب اولویت ذکر شده است:

  • مرحله ۱: اطمینان حاصل کنید نامه پیشنهاد یا پذیرش معتبر را دریافت کرده اید.
  • مرحله ۲: اطمینان حاصل کنید که یک گذرنامه با حداقل ۱۸ ماه اعتبار و حداقل ۴ صفحات خالی دارید.
  • مرحله ۳: فرم درخواست ویزا از وب سایت سفارت چین در کشور خود دانلود نمائید.
  • گام ۴: در هنگام تکمیل فرم تقاضانامه، پر کردن تمامی موارد قابل اجرا با N / A ضروری است.
  • مرحله ۵: اگر شما زیر ۱۸ سال سن دارید اطمینان حاصل کنید که فرم درخواست والدین همراه یا قیم را امضا کرده اید.
  • مرحله ۶: حداقل یک رنگ عکس گذرنامه رنگی همراه با فرم درخواست خود ارسال کنید.
  • مرحله ۷: شما باید یک معاینه پزشکی از بیمارستان به رسمیت شناخته شده توسط سفارت چین به همراه داشته باشید، از جمله آزمایش HIV و همه گزارش های آزمایشگاهی لازم، از جمله نسخه اصلی آزمایش اشعه ایکس یکی از این موارد است. تکمیل فرم معاینه فیزیکی برای خارجی ها (به زبان انگلیسی)، و ارائه این موارد همراه با درخواست ویزای خود ضروری است.
  • گام ۸: اطمینان حاصل کنید که شما یک فرم JW-201 / JW-20 را تکمیل کرده و به همراه خواهید داشت.
  • گام ۹: اطمینان حاصل کنید که گذرنامه، عکس جدید گذرنامه، فرم JW-201 / JW-202، برگه پذیرش موجه و فرم درخواست به سفارت چین در کشور خود را تمام و کمال آماده کرده اید. زیادی زمان از زمان ارائه درخواست شما برای پردازش ویزا و غیره صرف خواهد شد. حتی ممکن است این زمان طولانی تر از حد انتظار طول ماه های تابستان باشد

طول دوره تحصیل در چین

تحصیل رشته ی پزشکی در کشور چین به طور معمول ۵ تا ۷ سال به طول می انجامد. به این صورت که شامل ۴ سال دوره آموزشی و ۱ سال کارآموزی در بیمارستانهای وابسته به دانشگاه و مراکز پزشکی است. پس از اتمام موفقیت آمیزدوره کارآموزی به دانشجوی پزشکی اجازه می دهند تا مدرک لیسانس پزشکی، لیسانس جراحی دریافت کند . شروع کار حرفه پزشکی پس ازاتمام دوره MBBS است .

دوره کارآموزی پزشکان در چین چگونه است؟

دوره کارآموزی پزشکان در چین چگونه است؟

برنامه کارآموزی با هدف ارتقاء پزشکان جوان تضمین می کند که آنها بتوانند پس از فارغ التحصیلی تحت هدایت پزشکان ارشد و با تجربه به کارآموزی با کارآیی و کیفیت بالا بپردازند و پایه های مناسب برای تحصیل در طول زندگی خود و تحصیلات پیشرفته یک رشته خاص علم پزشکی را کسب کنند . همچنین دانشجویان میتوانند برای انجام کارآموزی ؛ آموزش در کشور چین، کشور خود و یا هر کشور دیگری را انتخاب کنند . در طول دوره کارآموزی پزشکی، هزینه تحصیل تقریبا ۴۰.۰۰۰ یوان در سال است. از معایب دوره کارآموزی پزشکی در چین میتوان به این موضوع اشاره کرد که دانشجویان در این دوره اجازه لمس بیماران را ندارند و فقط میتوانند به عنوان ناظر حضور داشته باشند.

شهریه دانشگاه های چین

هزینه تحصیل MBBS (لیسانس پزشکی و جراحی) در چین تقریبا۷۰% ارزان تر از تحصیل رشته ای مشابه در آمریکا و یا انگلستان می باشد. متوسط هزینه ی تحصیل رشته پزشکی و دندانپزشکی در چین بین ۴۵۰۰ دلار تا ۶۵۰۰ دلار بسته به نوع دانشگاه متفاوت می باشند . هزینه های کلی تحصیل در این دانشگاه ها به صورت زیر میباشد:

شهریه دانشگاه های پزشکی : حدود ۳۰۰۰۰ تا ۴۰۰۰۰ یوآن  RMB

هزینه درخواست ثبت نام : ۸۰۰ یوآن

معاینات پزشکی : حدود ۶۰۰ یوآن

اجازه اقامت : حدود ۸۰۰ یوآن

بیمه درمانی : ۶۰۰ یوآن

هزینه خرید کتاب: حدود ۳.۰۰۰ یوآن

لازم به ذکر است که در برخی دانشگاه های این کشور کمک هزینه های مختلفی برای دانشجویان بین المللی این کشور در نظر گرفته شده است که می توانند با دریافت آنها هزینه های تحصیلی در چین را کاهش دهند. همچنین یکی از راه های کمتر کردن هزینه های تحصیل در چین از طریق کار دانشجویی می باشد در این کشور نیز دانشجویان می توانند از ۱۰ تا ۳۰ ساعت در هفته مشغول به کار دانشجویی شوند.

بورسیه های تحصیلی در چین

بورسیه های تحصیلی چین معمولا در دو نوع ارائه می شود این دو نوع بورسیه های تحصیلی کامل یا CSC و بورسیه های تحصیلی جزئی می باشد. بورسیه های تحصیلی ارائه شده در چین معمولا مطابق با مقطع تحصیلی دانشجو ارائه می شود مثلا دانشجویان مقطع کارشناسی که تحصیل آن ها ۴ سال به طول می انجامد بورسیه ای به اندازه ۴ سال دریافت می کنند.

بورسیه تحصیلی در دانشگاه های معتبر رشته پزشکی در چین

دانشگاه های معتبر رشته پزشکی در چین

در حال حاضر حدود ۱۵۰ دانشگاه پزشکی در چین وجود دارد که در میان آن ها ۴۹ دانشکده علوم پزشکی معتبر جهت تحصیل دانشجویان بین المللی به زبان انگلیسی می باشد و در باقی دانشکده های پزشکی چین دروس به زبان چینی ارائه می شود. دانشگاه های شاندونگ و شانتو و زیجیانگ از دانشگاه های معتبر و تایید شده چین محسوب می شوند. دانشگاه ژجیانگ چین از معروفترین دانشگاه های جهان و دارای رتبه ۱۶۵ در جهان و رتبه ۲۵ در آسیا در فهرست QS می باشد. دوره پزشکی در این دانشگاه ۶ سال و نیمه بوده و به زبان انگلیسی آموزش داده می شود.

دانشگاه های برتر رشته پزشکی چین بر اساس رتبه بندی سایت CUCAS در سال ۲۰۱۸ به شرح زیر میباشند:

  1. Peking Union Medical College
  2. Capital Medical University
  3. Southern Medical University
  4. Beijing University of Chinese Medicine
  5. Tianjin Medical University
  6. Harbin Medical University
  7. China Pharmaceutical University
  8. Shanghai University of Traditional Chinese Medicine
  9. Nanjing Medical University
  10. China Medical University

شروع سال تحصیلی در چین

سال تحصیلی براساس دو ترم، پاییز و بهار است تدریس پاییز درماه سپتامبر آغاز می شود و در اواخر ژانویه یا اوایل ماه فوریه به پایان می رسد و ترم های بهار از فوریه تا ژوئن اجرا می شود. پذیرش رشته پزشکی فقط در ترم سپتامبر (مهرماه) انجام میشود و درخواست پذیرش تا اخر خرداد باید در اختیار دانشگاه قرار گیرد تا بتوان به موقع به ورودی سپتامبر رسید.

ویزای تحصیلی در چین

دونوع ویزای تحصیلی در این کشور به دانشجویان بین الملل ارائه میگردد:

نوع اول: ویزای تحصیلی X (برای برنامه های بیش از ۶ ماه)

نوع دوم: ویزای کسب و کار (برای برنامه های کمتر از ۶ ماه)

روند درخواست ویزا ۲-۴ هفته طول می کشد. در برخی موارد، دانش آموزان مجاز به ورود با ویزای توریستی در چین می شوند و سپس آن را به ویزا تحصیلی تبدیل می کنند.

مدارک مورد نیاز برای اخذ ویزا :

  1. پاسپورت با حداقل یک سال اعتبار + کپی از صفحه اول
  2. پر کردن ویزا Application Form ( پرینت شده)
  3. دو قطعه عکس پاسپورتی
  4. اصل و کپی برگه پذیرش
  5. اصل و کپی فرم GW202
  6. ضمانت نامه بانکی به لاتین با حداقل موجودی ۴۰ میلیون تومان
  7. عدم سوء پیشینه ترجمه به زبان انگلیسی
  8. انگیزه نامه

رشته دندانپزشکی در چین

دیگر برنامه آموزش پزشکی که اکثر دانشگاه های پزشکی چین ارائه می دهد برنامه BDS است. آموزش پزشکی BDS، در واقع برای اشخاصی است که علاقمند به تحصیل در رشته دندانپزشکی هستند. دوره های اصلی در آموزش پزشکی BDS در چین شامل آسیب شناسی دهان، دارو خوراکی، آناتومی دهان انسان، میکروبیولوژی دهان و دندان، مواد مورد استفاده در دندانپزشکی، بافتشناسی و مورفولوژی دندان، جراحی فک و صورت می شود . همچنین مدت زمان آموزش دندانپزشکی در چین ۵ سال میباشد.

درباره دوره های پیش پزشکی Pre-sessional course

دوره های پیش پزشکی چین دربعضی از دانشگاه ها به صورت کاملا اختیاری برگزار میشود. در این دوره ها که عموما در ماه های اسفند و فروردین آغاز میشوند دانشجو ۱ ترم پیش از شروع دوره اصلی وارد چین می شود و در طی ۵ ماه مشغول به تحصیل دروس اصلی و پیش نیاز مانند زیست، شیمی، زبان انگلیسی و زبان چینی می شود.

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای
زمان پاسخ به دیدگاه شما از طرف وکلای سایت وکیل تاپ ۴۸ ساعت می باشد. درصورت نیاز به مشاوره فوری حقوقی میتوانید از این لینک نسبت به پرسش سوال خود اقدام کنید.



سوالات خود را از ما بپرسید

وکلای پایه یک ما اماده پاسخ به سوالات شما هستند