دادخواست اجازه ثبت ازدواج به علت خودداری ولی از اذن

نکاح دختری که هنوز شوهر نکرده اگرچه به سن بلوغ رسیده باشد موقوف بهاجازه پدر یا جدپدری او است و هرگاه پدر یا جد پدری بدون علت موجه از دادن اجازه مضایقه کند دخترمی تواند با معرفی کامل مردی که می خواهد به او شوهرکند و شرایط نکاح و مهری که بین آنها قرار داده شده به دادگاه مدنی خاص مراجعه و به توسط دادگاه مزبور مراتب به پدر یا جد پدری اطلاع داده شود و بعد از ۱۵ روز از تاریخ اطلاع و عدم پاسخ موجه از طرف ولی دادگاه مزبور می تواند اجازه نکاح را صادر نماید. طبق رای وحدت رویه این ماده فقط دختران باکره را شامل می شود حتی اگر شوهر کند و طلاق بگیرد وهمچنان باکره باشد باز محتاج به اجازه پدر و جد پدری خواهد بود.این ماده فقط منصرف به پدر و جد پدری است و وابستگان مادری را شامل نمی شود.ازدواجی که بدون اجازه پدر انجام می شود با توجه به حفظ حرمت نکاح باطل نخواهد بود اما سر دفتر مجازات خواهد شد.

 

مشاوره حقوقی فوری

مشاوره تخصصی تلفنی و متنی آنلاین با وکلای سراسر کشور

دادخواست اجازه ثبت ازدواج به علت خودداری ولی از اذن

مشخصات طرفین نام نام خانوادگی نام پدر شغل محل اقامت- شهر- خیابان- کوچه- شماره- پلاک
خواهان
خوانده
وکیل یا نماینده
تعیین خواسته اجازة ثبت ازدواج به علت خودداری ولی از اذن
دلایل و منضمات کپی مصدق: ۱. شناسنامه خواهان ۲. اظهارنامة شماره………./ تلگراف مورخ……….۳. استشهادیه و شهادت شهود
ریاست محترم مجتمع قضائی……….

با سلام، احتراماً به استحضار می‌رساند:

این جانبه در………. بوده و به جهت عدم اذن ولی قانونی‌ام برای ازدواج متأسفانه امکان ازدواج از من گرفته می‌شود. نظر به اینکه آقای………. که متقاضی ازدواج با این جانبه می‌باشد به استناد………. از هر حیث صلاحیت و شایستگی ازدواج با مرا دارا می‌باشد و ممانعت پدر/ جد پدری‌ام با امر ازدواج، بدون دلیل و علتِ موجه می‌باشد. فلذا مستنداً به ماده ۱۰۴۳ قانون مدنی و از باب “اَلّحاکمُ وَلی المُمْتَنِع” صدور اذن ازدواج مورد استدعاست.

 

محل امضاء- مهر- انگشت

 

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای
زمان پاسخ به دیدگاه شما از طرف وکلای سایت وکیل تاپ ۴۸ ساعت می باشد. درصورت نیاز به مشاوره فوری حقوقی میتوانید از این لینک نسبت به پرسش سوال خود اقدام کنید.



سوالات خود را از ما بپرسید

وکلای پایه یک ما اماده پاسخ به سوالات شما هستند