آیا مهریه زندان دارد؟ | شرایط زندانی شدن بدهکاران مهریه در سال ۱۴۰۱

وقتی صحبت از مهریه می شود، بیشتر آقایان نگران زندان می شوند و بیشتر زنان نگران اینکه به حق خود نرسند. یکی از پر تکرار ترین دادخواست ها در کشور ما درباره ی مهریه است. همچنین یکی از بزرگترین دغدغه های جوانان برای ازدواج چگونگی تعیین مهریه است.

در خصوص مهریه قوانین و مقرراتی وجود دارد که هر شخصی چه زن و چه مرد، لازم است پیش از ازدواج با آن آشنایی داشته باشد تا بتواند برای آینده ی زندگی مشترک خود بهترین تصمیم را بگیرد.

ممکن است خیلی از شما مخاطبان محترم هم بر اساس یکسری از شنیده ها تصوراتی اشتباهی نسبت به زندانی شدن در اثر مهریه داشته باشید. ما قصد داریم در این بخش، آگاهی های لازم را درباره ی مهریه به شما ارائه دهیم.

مهریه چیست؟

در ابتدا یک مختصر توضیحی درباره ی مهریه داشته باشیم. مهریه به مالی گفته می شود که مرد، هنگام عقد به همسرش می پردازد یا مکلف به پرداخت آن می شود.

در واقع مرد هنگام عقد چیزی را به همسرش می بخشد که آن مهریه یا صداق گفته می شود. لازم به ذکر است مهریه باید مالیت داشته باشد.

مشاوره حقوقی فوری

مشاوره تخصصی تلفنی و متنی آنلاین با وکلای سراسر کشور

مطالبه مهریه

احتمالا تا به حال شنیده اید که برخی به اشتباه فکر می کنند دریافت مهریه و طلاق با یکدیگر مرتبط اند و یا لازمه ی دریافت مهریه، طلاق است. این یک تصور غلط است. در واقع مهریه هیچ ارتباطی با طلاق ندارد و یک دین است.

دینی که مرد موظف به ادای است. حال پرداخت این دین ممکن است در زمان ازدواج یا در زمان طلاق صورت بگیرد. پس شما به عنوان یک زن، پس از عقد می توانید هر زمان که خواستید این مهریه خود را از همسرتان مطالبه کنید؛ بدون اینکه بخواهید از او جدا شوید.

آیا مهریه زندان دارد؟ | شرایط زندانی شدن بدهکاران مهریه در سال 1400

 زندانی کردن شوهر تا ۱۱۰ سکه

بر اساس قانون جدید درباره ی مهریه، شما صرفا تا میزان ۱۱۰ سکه یا معادل ریالی آن به نرخ روز، امکان جلب همسر خود را به سبب عدم پرداخت مهریه دارید.

در واقع میزان مهریه ای که در سند ازدواج خود تعیین می کنید معتبر است و امکان مطالبه آن از طریق دادگاه و اجرای ثبت وجود دارد اما صدور جلب تنها تا ۱۱۰ سکه امکان پذیر است.

فرض کنید مهریه زنی ۳۰۰ سکه بهار آزادی است و زوجه ۲۰۰ سکه را از طریق دادگاه مطالبه می کند و دادگاه نیز شوهرش را محکوم به پرداخت ۲۰۰ سکه می کند.

در مرحله ی اجرای حکم و بعد از صدور اجراییه، زن می تواند اموالی از شوهرش به دادگاه معرفی کند اما استعلام نشان می دهد که شوهر او اموالی ندارد.

در نهایت شوهر دادخواست اعسار از پرداخت تمام مهریه به صورت یکجا را تقدیم دادگاه می کند و پس از بررسی دادگاه و شهادت شهود مبنی بر اینکه زوج مال منقول یا غیر منقولی ندارد، مدعی اعسار و تقسیط (قسط بندی) مهریه می شود.

دادگاه پس از بررسی شواهد و مدارک رای به پرداخت مهریه به صورت پیش پرداخت ۱۰ سکه و به اقساطی ماهی ۲ سکه ی بهار آزادی می دهد.

لازم به ذکر است؛ اگر شوهر مالی نداشته باشد مهریه فقط تا ۱۱۰ سکه تمام بهار آزادی یا معادل قیمت آن ضمانت اجرای جلب دارد. در واقع اگر مرد تا میزان ۱۱۰ سکه را نپردازد با حکم جلب مواجه می شود.

همچنین اگر مرد یکجا یا به صورت اقساطی ۱۱۰ سکه را بپردازد و بقیه مهریه را پرداخت نکند امکان جلب و زندانی کردن او وجود ندارد. اما اگر زن بتواند مالی از همسرش به دادگاه معرفی کند، می تواند باقی مانده ی مهریه را وصول کند.

زندانی نشدن در مهریه زیر ۱۱۰ سکه

گفته شد که مهریه اگر زیر ۱۱۰ سکه تعیین شده باشد؛ در صورت عدم پرداخت توسط شوهر امکان جلب ایشان وجود دارد اما در صورت معسر بودن مرد یعنی اثبات ناتوانی مالی او در پرداخت مهریه، همان ۱۱۰ سکه هم موجب زندان رفتن مرد نمی شود و دادگاه با توجه به درآمد مرد، حکم به پرداخت مهریه به صورت اقساطی می دهد.

آیا مهریه زندان دارد؟ | شرایط زندانی شدن بدهکاران مهریه در سال 1400

نکاتی درباره ی مهریه

  • مطالبه مهریه یک دعوای حقوقی است. هر موقع که مهریه یا اقساط آن پرداخت شو و یا اعسار مجدد شوهر در دادگاه اثبات شود، از زندان آزاد می شود
  • مهریه بالای ۱۱۰ سکه باطل نیست.
  • مجازات حبس تنها تا ۱۱۰ سکه پابرجا است.
  • اگر زن مالی را از همسرش توقیف کند، تا پایان مزایده و مشخص شدن تکلیف مال مرد، برای مازاد مهریه از ۱۱۰ سکه حکم جلب صادر نمی شود
  • توقیف اموال در خصوص مستثنیات دین صورت نمی گرد. (برای آگاهی کامل تر در خصوص مستثنیات دین می توانید مطلب مستثنیات دین وکیل تاپ را مطالعه نمایید.)
  • روش های اجرا گذاشتن مهریه دادگاه خانواده، اجرای ثبت است. که اکنون ابتدا نمی شود به دادگاه مراجعه کرد.
  • مهریه جز طلب های مقدم است. بنابراین اگر مرد به چند نفر بدهی داشته باشد و اموال وی کفاف تمام طلب ها را ندهد، مهریه همسر او ابتدا باید پرداخت شود.
  • مهریه می تواند جزو مهریه عند الاستطاعه باشد. بعنی مرد هر زمان که توانایی مالی داشت، زن می تواند مهریه خود را مطالبه کند و مرد اگر مالی در این بین داشته باشد توسط زن قابل توقیف است.

نتیجه گیری

مهریه مالی است که مرد در زمان عقد نکاح به زن می بخشد و یا مکلف به پرداخت آن است. در صورت مطالبه ی زن، شوهرش موظف به پرداخت است. مهریه باید حتما مالیت داشته باشد و دانستن این نکته ضروری است که مهریه ارتباطی به طلاق ندارد.

بلکه تنها دین است و زن هر زمان که بخواهد می تواند پرداخت مهر را از مرد مطالبه کند، بدون اینکه تقاضای طلاق داشت باشد. لازم به ذکر است اگر زن مهریه خود را مطالبه کند و مرد توانایی پرداخت نداشته باشد، می تواند دادخواست اعسار دهد.

در اینجا دادگاه به شواهد و مدارک رسیدگی می کند و اگر اعسار مرد تایید شود، دادگاه با توجه به درآمدی که آقا دارد مهریه همسرش را قسط بندی می کنند و اگر زن بتواند مالی بغیر از مستثنیات دین به دادگاه معرفی شود، مال به نفع زن توقبف خواهد شد.

سوالات متداول

اگر توانایی پرداخت ندارید؛ در این صورت با دادن دادخواست اعسار، ادعا کنید که مالی برای پرداخت این میزان سکه را ندارید.

در این صورت شما به عنوان همسر این آقا می توانید مهریه خود را به اجرا بگذارید و ظرف مدت ۱۰ روز دارایی شوهر را معرفی کنید تا توقیف شود.

هر زمان که مهریه یا اقساط عقب افتاده آن پرداخت شود یا اعسار مجدد آقا بر دادگاه ثابت شود، از زندان آزاد می شود.

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای
54 نظرات
  1. حسین می گوید

    دادخواست طلاق از طریق مرد مهریه به چه صورت میباشد اگر توانای پرداخت نداشته باشد
    قسط بندی بشه چطوری انجام میشه پیش قسط چقدر است

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام: در این صورت باید دادخواست اعسار تقدیم دادگاه نمایید.

  2. آتشی می گوید

    اگر زن مهریه خود را بذل کند .ایا شوهرش میتواند هروقت ک بخواهد اورا طلاق بدهد؟

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام: بله می تواند طلاق دهد.

  3. امید می گوید

    سلام اگر زنی دادخواست مطالب مهریه را در دادگاه خانواده ثبت کند پیرمرد هیچ مالی نداشته باشد که پرداخت کند،حتی پیش پرداخت مهریه هم نداشته باشد چه میشود

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام: از سامانه وکیل تاپ با وکیل متخصص خانواده مشاوره بگیرید

  4. صادق می گوید

    سلام ببخشيد مردی که زندانی باشدبه خاطردعواو….. وجهادی باشدحکم جلب اوامده وتقاضای اعصارنوشته باشه وضمانت برده ودوباره حکم جلبش اومده وتوانایی پرداخت مهریه نداشته باشد وزن هم طلاق گرفته ومجددازدواج کندایامیتواندازشوهراولش طلب مهریه کند؟؟؟

    1. زینالی می گوید

      سلام: اگر مهریه پرداخت نشده باشد بله می تواند نسبت به وصول ان اقدام نماید و اگر در حالتی هستید که توان پرداخت وجود ندارد به ان دادگاه نیز می توانید اعسار بدهید تا بخاطر ان حبس نشوید.

  5. فاطمه می گوید

    سلام اگر مهریه قست بندی شده باشد ونپردازد میشود جلب گرفت ؟

    1. زینالی می گوید

      سلام: در صورتی که دادخواست اعسار به دادگاه ندید بله می توان حکم جلب گرفت.

  6. لیلا می گوید

    سلام وقت بخیر شوهرم بیکاره میخوام طلاق بگیرم کلا هیچ درآمدی نداره اگه درخواست اعسار بده و پذیرفته بشه مهریه ی من چی میشه من مهریه ام ۵۰ سکه اس

    1. زینالی می گوید

      سلام: اگر شغل و در امدی نداشته باشد می توانید بابت وجود شرایط عسر و حرج در خواست طلاق را مطرح نمایید ولی بابت مهریه اگر مالی از همسرتان شناسایی نشود دادخواست اعسارش پذیرفته خواهد شد و پرداخت مهریه اقساطی خواهد بود ولی نحوه اقساط و پرداخت را دادگاه و قاضی رسیدگی کننده مشخص خواهد کرد.

  7. مهسا می گوید

    سلام وقت بخیر،همسرم به۳۰۰تاسکه واسه مهریه محکوم شده والان زندان هس،ازنظرشماواسش چه تصمیمی گرفته میشود؟

    1. زینالی می گوید

      سلام: بایددادخواست اعسار به دادگاه دهد تا حبس نشود.

  8. Mohsen می گوید

    سلام ببخشیدبنده خانمم مهریه خودرادردادگاه بذل کرده منم طلاقش دادم حالاچون اشنادارن هربارمیره دادگاه مهریه رواجرامیزاره سال۹۴تااخر۹۸زندان بودم امامرخصی میومرم حالادوباره رفته مهریه رواجراگذاشته سال۹۸چون نامه بردم قوه قضاییه ازادشدم دوباره دادگاه۱ماه مهلت داده معرفی بسم درصورتی سال۹۶تودادگاه کل مهریه روبخشیدکه من طلاقش بدم رای دادگاه روهم دارم حالابایدمن چکارکنم

    1. زینالی می گوید

      سلام: د صورتی که مهریه را ابرا کرده باشد نمی تواند مجددا مطالبه نماید ولی اگر هبه کرده باشد می تواند نسبت به مطالبه ان از هبه رجوع نماید.

  9. مم می گوید

    سلام اگر مرد درخواست طلاق بده بازم می‌تونه در صورتی که مالی نداشته باشه مهریه رو قسط بندی کنه ؟ مرد باید دلیلی برای طلاق داشته باشه ؟ اگه زن بد اخلاق ( تو زندگی غرغر می‌کنه و منت می‌ذاره و بد دهن ) هست مرد باید ثابت کنه ؟ اگه مردی که درآمد نداره درخواست طلاق بده غیر از مهریه بازم باید چیزی به زن بده

    1. زینالی می گوید

      سلام: طلاق از سمت مرد نیاز به اثبات ندارد چون اختیار طلاق در دست مرد می باشد و در صورت عدم توان پرداخت مهریه مرد می تواند با تقدیم دادخواست اعسار به دادگاه خانواده از دادگاه بخواهد پرداخت مهریه را قسط بندی نماید.

  10. مونس می گوید

    سلام درسته که میگن قانون جدید اومده که تا ۵ سکه از مهریه حکم جلب داره و طرف باید یکجا پرداخت کنه

    1. زینالی می گوید

      سلام: خیر هیچ قانون جدیدی نیومده در این خصوص

  11. امیر می گوید

    باسلام

    بنده به خاطر مهریه محکوم به پرداخت هر ۵ ماه یه سکه

    و حقوقی ندارم پرداخت کنم و در حال گذراندن خدمت سربازی هستم. آیا زندانی میشوم؟ ممنون از پاسخگویی

    1. زینالی می گوید

      سلام: اگر نسبت به پرداخت مهریه اقدام نکرده باشید در صورتی که همسرتان درخواست نمایند بله حبس خواهید شد.

  12. زهرا می گوید

    با عرض سلام و احترام ضمن خداقوت و ارزوی قبولی طاعات اگر شوهری معتاد بوده و منبع درامدی نداشته و ناتوانی جنسی داشته و دست به دزدی بزند و از طرفی خانم بخواهد طلاق بگیرد و از مهریه هم نگذرد و فقط طلاق توافقی بگیرد و بعدا مهریه رو اجرا بگذارد چه باید کرد و در متن توافقنامه چه نوشت تا بتوان بعد طلاق توافقی مهریه رو پیگیری نمود ممنونم اگه راهنمایی فرمایید

    1. زینالی می گوید

      سلام: با توجه به وجود شرایط عسر و حرج حادث شده می توانید درخواست طلاق نمایید و می توانید مهریه خودتان را تمام و کمال مطالبه نمایید و مشکلی در این خصوص وجود ندارد.

  13. ساسان می گوید

    سلام مهریه خانم من ۵۰۰ سکه معادل ۱۰۰ میلیون در سال ۸۲ هست و حالا رفته گذاشته اجرا ابلاغیه اومده ۸۵ میلیون بر ذمه من و ۱۵ میلیون بر ذمه پدرم. اگه توانایی پرداخت نداشته باشیم میریم زندان؟ چرا ۱۰۰ میلیون نوشته که پرداخت کنیم؟

    1. زینالی می گوید

      سلام: باید از طریق تقدیم دادخواست اعسار به دادگاه خانواده درخواست نمایید تا قشط بندی شود و به زندان محکوم نشوید.

  14. کمال می گوید

    سلام و عرض ادب
    مهریه خانوم من ۱۱۴ سکه هست
    الان گذاشته اجرا و طلاق میخاد چیکار باید بکنم
    لطفا کمکم کنید

    1. زینالی می گوید

      سلام: دادحواست اعسار از پرداخت محکوم به دهید

  15. رقیه شارعی پور می گوید

    سلام اگه مهریه قسط بندی بشه و یک قسطش عقب بیفته زندان دارد؟

    1. زینالی می گوید

      سلام: خیر باید از طریق اجرای احکام دادگاه خانواده طرف مقابل درخواست نماید دادگاه خودش مستقلا اقدام به صدور حکم حبس نمی کند

  16. مریم می گوید

    سلام. خانم هستم دوساله زندگی کردم اما همسرم اعتیاد ددره و از نظر روابط زناشویی ک کلا خواهرو براد شدیم. ایا من در خواست طلاق بدم مهریه ۱۱۴ سکه هست و حقوق همسرمم حدود ۸ تا ۹ میلیونه بازم مهریه مو قسط بندز میکنن چیزی جز همون حقوقش نداره. و دوم اینکه رسم شهرستان ما بجای شیربها کاغذمینویسن ک تیکه های سنگین و بزرگتر رو داماد بگیره ایااین درسته ک هر کدوم جهیزیه ایی ک خودش اورده رو برداره یا اون وسایلی ک بجای شیربهانوشتن هم میاد رو جهاز عروس. ممنون میشم چواب بدین

    1. زینالی می گوید

      سلام: برای استرداد جهیزیه باید برای اثبات اینکه متعلق به چه کسی است حتما باید رسید و سیاحه به دادگاه ارائه دهید

  17. جعفری می گوید

    اگر سر رسید پرداخت مهریهبرسد پرداخت نشود زندانی دارد

    1. زینالی می گوید

      سلام: به درخواست زن بله می شود درخواست صدور حبس کرد

  18. زندانی ۷۳ ساله مهریه می گوید

    سلام من در سند ازدواج بنده را که مربوط به بچه‌دار شدن است امضا نکرده ام و زن هم امضا نکرده چون عمل وازکتومی انجام دادم قبل از عقد و به زن هم گفته بودم ولی حالا دادخواست طلاق داده بابت موضع بچه دارنشنم و دادگاه رای به نفع زن داده چون برادر زن همکار قاضی است و دادگاه تجدید نظر هم رای بدوی را تایید کرده تکلیف من چیست لطف بفرمایید

    1. زینالی می گوید

      سلام: زن شما با توجه به وجود شرایط شما می تواند درخواست طلاق دهد

  19. زینب می گوید

    باسلام همسرم به خانم سابقش هر۴ماه یه سکه میداده بعضی وقتا نداشته سرموقع پرداخت کنه حالا رفته ازسال ۹۴تا۱۴۰۱جمع کرده روزای عقب افتاده رو شدن۵تاسکه حکم جلب گرفته ولی نتونسته بگیرتش اگرهمسرم بره زندان باید۵تاسکه پرداخت کنه بیادبیرون یااعساربزنه دادگاه قبول کنه هم میشه بیادبیرون تکلیف ۵تاسکه چی میشه

    1. زینالی می گوید

      سلام: باید هرچه زودتر اعسار بزند تا زندانی نشود و برای این کار باید یک دادخواست بنمویسد ببرد به دفتر خدمات قضایی تا دادخواست را ثبت نماید با قبول اعسار زندان دیگر منتفی خواهد بود.

  20. امیرسلطانیه می گوید

    سلام خسته نباشید همسر من غیابی طلاق گرفته و مهریه رو گذاشته اجرا من هیچ درآمدی ندارم واقعا صفره درآمدم چیکار کنم لطفا کمکم کنید سپاسگذارم

    1. زینالی می گوید

      سلام: شما باید یک دادخواست اعسار از پرداخت مهریه به دادگاه خانواده تقدیم نمایید

  21. امیرعباس می گوید

    سلام
    همسرم با وجود گرفتن ی وکالت خانه که به نام من بوده را به نام خودش زده و پس از چند ماه درخواست طلاق داده و حالا مهریه میخاهد درصورتی ک تمام اموال خود را به او داده آیا می‌توان چون با وکالت خانه را برداشته از طریق دادگاه جهت اینکه خانه را جای مهریه گذاشت؟!
    و اینکه من هیچ اموال و درآمدی جز حقوق ماهانه ندارم

    1. زینالی می گوید

      سلام:بله همچنان می تواند مهریه را بگیرد مگر اثبات نمایید که خانه بابت مهریه بوده.

  22. ناشناس می گوید

    سلام خانم من دو ساله خانه و زندگی مشترک رو ترک کرده دادخواست تمکین محکوم شده حکم و اجازه ازدواج مجدد گرفتم حاضر به زندگی مشترک نمی‌باشد، اجراییه مهریه اداره ثبت و اسناد گرفته اموالی برای توقیف نداشتم، نیروی شرکتی با ماهی ۸میلیون درآمد ماهانه هستم حالا زنم میخواد از طریق دادگاه مهریه خود را بگیرد در صورت داد خواست اعسار از پرداخت مهریه امکان قسط بندی به صورت سالی نیم سکه وجود دارد که به زندگی من نیز فشار وارد نشود

    1. زینالی می گوید

      سلام: این تقسیط نیاز به قبول قاضی داردحکم دادگاه هر چیزی باشد همون ملاک عمل هست.

  23. محمد می گوید

    سلام باتشکر وخسته نباشید خانم بنده دادخواست مهریه داده بود ودادگاه هم بعداز عدم توانایی واعسار بنده رای به پرداخت ۴سکه نقدی والان یه سکه ومنم الان در توانم نیس ۴سکه را نقدا پرداخت کنم ایا اعتراض وجدید نظر بدهم تعدیل میشه؟

    1. زینالی می گوید

      سلام: بله می توانید دادخواست تعدیل در پرداخت مهریه به دادگاه بدهید.

  24. محمد می گوید

    سلام وخسته نباشید بنده محکوم به پرداخت۴سکه نقدی والان یه سکه هستم جهت پرداخت مهریه خانمم واگه تجدید نظر دادم وتعدیل نشد ونتونستم پرداخت کنم باید به زندان بروم؟ چه راهنمایی دارید تا بنده به زندان نروم خیلی ممنون از لطفتان

    1. زینالی می گوید

      سلام: برای اینکه حبس نشوید باید دادخواست اعسار بدهید

  25. علی می گوید

    سلام و خسته نباشید
    همسرم رابطه نامشروع داشته از طریق تماس و پیامک میخوام طلاقش بدم توانایی دادن مهریه رو ندارم چیکار میتونم بکنم ممنون میشم راهنماییم کنید

    1. زینالی می گوید

      سلام: نیاز به اثبات رابطه نامشروع نیست و برای پرداخت مهریه دادخواست اعسار دهید تا قسط بندی شود

  26. محمد می گوید

    سلا

  27. محمد می گوید

    سلام خسته نباشید.
    من برادرم بابت مهریه رفته زندان با۱۲سکه رفته
    من رفتم دادخواست تعدیل درتقسیط زدم تعدیلشم قبول کردن ولی هموزرای صادرنشده
    خواستم بپرسم باصادرشدن رای برادرمن بارای بدوی یاهمون غیابی اززندان آزادمیشه
    ممنون ازراهنماییتون

    1. زینالی می گوید

      سلام:باید دادخواست اعسار از پرداخت محکوم به بدهید.

  28. زهرا می گوید

    سلام من مهریه ام ۱۱۴تاست همسرم اعتیاد داره به شیشه آنتوان کار کردن داره خب تکلیف چیه ممنون میشم

زمان پاسخ به دیدگاه شما از طرف وکلای سایت وکیل تاپ ۴۸ ساعت می باشد. درصورت نیاز به مشاوره فوری حقوقی میتوانید از این لینک نسبت به پرسش سوال خود اقدام کنید.



سوالات خود را از ما بپرسید

وکلای پایه یک ما اماده پاسخ به سوالات شما هستند