سهم الارث پدر و مادر از فرزند فوت شده چه قدر است و چه شرایطی دارد؟

هر فردی، زمانی زاده می شود و چشم بر این جهان هستی می گشاید و زمانی هم چشم بر این جهان هستی فرو می بندد؛ قانون از بدو تولد و حتی پیش از تولد بر انسان ها حاکم است و تا زمان فوت یا بعد از فوت حکومت قانون ادامه دارد تا زمانی که دارایی متوفی میان وراث و سهم الارث پدر و مادر تقسیم شده است یا اینکه صرفاً دیون ایشان پرداخت شود.

در همین خصوص افراد در مشاوره با وکیل باید از بدیهی ترین حقوق اولیه خود آگاهی یابند تا از آغاز این مسیر تا پایان آن امورات قانونی خود را مدیریت کنند.با این مقدمه توجه این نوشتار بر روی وراث طبقه اول بالاخص پدر و مادر است که در شرایط قانونی متفاوت میزان سهم الارثشان چقدر است.

سهم الارث پدر مادر از فرزند
نمادی از سهم ارث پدر مادر از فرزند

ارث و وراث قانونی متوفی

ارث نیز از جمله حقوق قانونی وراث است که پس از وفات افراد ایجاد می شود و بعضاً زمینه های اختلافات قانونی و خانوادگی را ایجاد می کند و اگر حداقل آگاهی در این مورد میان عموم ایجاد شود؛ از برخی اختلافات و دعاوی پرهیز می شود.

به حکم قانون وراث  و قانون جدید تقسیم ارث بین فرزندان در سه طبقه تقسیم بندی شده اند و به تفکیک طبقه از دارایی متوفی ارث می برند و تا زمانی که وراث طبقه اول وجود داشته باشند، وراث طبقه دوم نفعی از ترکه نمی برند و همینطور تا زمانی که وراث طبقه دوم وجود دارند، وراث طبقه سوم ارثی نخواهند برد.

البته در هر طبقه ممکن است برخی از وراث سهم الارث نداشته باشد که برای مثال اگر در طبقه اول وراث برای متوفی فرزند باشد، مثلاً یک دختر و یک پسر، نوه های متوفی ارثی نمی برند چون پدر و مادرشان نسبت به ایشان در اولویت وراث قرار دارند.

حتی در شرایطی ممکن است  برخی از ورثه که در ردیف وراث ذینفع قرار ندارند، بدون اینکه سهمی ببرند، فقط باعث کاهش سهم الارث ورثه ای که ذینفع است می شوند که در اصطلاح حقوق به آن حجب نقضانی می گویند.برای اطلاعات بیشتر با وکیل آنلاین  در ارتباط باشید.

مشاوره حقوقی فوری

مشاوره تخصصی تلفنی و متنی آنلاین با وکلای سراسر کشور

فرض بر و قرابت بر یعنی چه؟

 سهم الارث ممکن است به برخی از وراث به قرابت باشد و نسبت به برخی دیگر به فرض باشد؛ یعنی سهم الارث برخی از وراث به موجب قانون مشخص شده و همان سهم الارث باید پرداخت شود برای مثال سهم الارث زن متوفی در صورت بودن فرزند برای متوفی، یک هشتم و در صورت نبود فرزند برای متوفی یک چهارم است، در واقع می توان گفت در فرض بر، سهم الارث دقیقاً مشخص شده است.

اما در خصوص وراث به قرابت، سهم الارثشان مشخص نشده است بلکه ابتدا باید سهم الارث وراثی که فرض بر هستند، پرداخت و مابقی میان ایشان تقسیم شود که برای مثال فرزندان پسر متوفی قرابت بر هستند یعنی سهم الارثشان با معیار وراث فرض بر مشخص نشده است و در واقع از دارایی متوفی هر چی باقی ماند میان ایشان بر حسب اینکه تنها باشند یا دو نفر یا بیشتر، تماماً یا به تساوی تقسیم می شود.

 سهم الارث پدر و مادر از فرزند فوت شده خود

پدر و مادر در طبقه اول وراث، با زوج، زوجه، اولاد متوفی و بعضاً نوه های متوفی به نسبت سهم الارث هر یک سهیم هستند؛ اما شما در مشاوره آنلاین حقوقی به شما گفته می شود که بایست فروض متفاوت سهم های ارث پدر و مادر را در صورت بودن یا نبودن سایر وراث و سهم ارث پدر و مادر از فرزند پسر متاهل  و سهم ارث پدر و مادر از فرزند دختر متاهل تفکیک  و بررسی کرد؛

الف- وراث طبقه اول شامل پدر، مادر، زوج یا زوجه، اولاد

در تعیین سهم الارث وراث ابتدا باید سهم الارث وراثی که فرض بر محسوب می شوند را مشخص کرد. در این فرض، زوج یا زوجه و مادر متوفی فرض بر محسوب می شوند؛ مادر از این بابت فرض بر محسوب می شود که یا سهم الارثش یک سوم است یا یک ششم، در واقع از این دو حالت خارج نیست.

بهتر است موضوع را با مثالی تشریح کنیم؛ مردی فوت می کند، صاحب یک فرزند پسر و یک فرزند دختر، همسر، پدر و مادر است، کل دارایی ایشان پس از کسر بدهی و دیونش، ۱ میلیارد تومان می باشد، با عنایت به وراث فرض بر و قرابت بر سهم الارث هر یک می شود:

همسر(زوجه) که با وجود اولاد برای متوفی، سهم الارثش یک هشتم می شود یعنی صد و بیست و پنج میلیون تومان.

مادر متوفی با وجود اولاد، سهم الارثش یک ششم می شود یعنی در حدود صد و چهل و شش میلیون تومان.

پدر متوفی با وجود اولاد، سهم الارثش یک ششم می شود یعنی در حدود صد و چهل و شش میلیون تومان.

و در نهایت مابقی اموال متوفی به نسبت دو به یک میان اولاد پسر و دختر تقسیم می شود یعنی سهم الارث دختر می شود، صد و نود و سه میلیون و سهم الارث پسر می شود، سیصد و هشتاد و نه میلیون تومان.

ب- وراث طبقه اول شامل پدر، مادر و همسر

در این فرض، چون دو نفر از وراث فرض بر محسوب می شوند یعنی مادر و همسر، باید ابتدا سهم الارث وراث فرض بر را مشخص کنیم که بدین ترتیب بر مبنای مثال بالا؛

همسر(زوجه)، چون اولادی برای متوفی نیست، سهم الارث همسر متوفی یک چهارم می شود که بر مبنای معیار بالا، دویست و پنجاه میلیون تومان سهم الارث زوجه متوفی است.

سهم الارث مادر متوفی چون، اولادی برای متوفی نیست، سهم الارثش یک سوم می شود که دویست و پنجاه میلیون تومان سهم الارث مادر متوفی است.

پدر متوفی نیز چون قرابت بر می باشد، مابقی اموال متوفی را به قرابت به ارث می برد که پانصد میلیون تومان می شود.

پ- وراث طبقه اول شامل پدر و مادر

در این فرض تنها دو نفر وراث متوفی می باشند، حتی اگر برای متوفی برادر و خواهر وجود داشته باشد، چون برادر و خواهر وراث طبقه دوم محسوب می شوند، وراث طبقه اول در این فرض پدر و مادر، موجب حجب حرمانی (محرومیت همیشگی) سهم الارث برادر و خواهر خواهند شد.

البته برادر و خواهر در شرایطی می توانند موجبات حجب نقضانی مادر را فراهم کنند و مادر را از حداکثر سهم الارثش یعنی یک سوم محروم و تنها یک ششم سهم الارث نصیب مادر شود. البته پیش از تشریح اینکه چه شرایطی باعث می شود که سهم الارث مادر کاهش پیدا کند باید با دو اصطلاح حجب حرمانی و نقضانی آشنا شویم. که در مطلب بعدی اوره خواهد شد

زمانی که وراث متوفی تنها پدر و مادر می باشد؛ در این صورت پدر قرابت بر می باشد و باید ابتدا سهم الارث مادر را مشخص کنیم.

اگر متوفی دارای دو برادر یا یک برادر به همراه دو خواهر یا چهار خواهر اعم از اینکه از طرف پدر (ابی) باشند یا از طرف پدر و مادر (ابوینی) باشند، در این صورت سهم الارث مادر که باید یک سوم باشد، به یک ششم کاهش پیدا می کند و مابقی برای پدر است .

اگر فرض مثال یک برادر تنها برای متوفی باشد یا اینکه تنها دو خواهر برای متوفی باشد، برادر یا خواهران نمی تواند موجب حجب نقضانی مادرشان شوند و در نتیجه مادر یک سوم از سهم الارث را به خود اختصاص می دهد و مابقی یعنی دو سوم برای پدر است.

سهم ارث برای پدر و مادر
نمادی از نشان دادن خانه به عنوان اموال ارثی متوفی

انواع حجب و تاثیر آن در سهم ارث پدر و مادر

حجب حرمانی به این معناست که برخی از وراث به واسطه بودن وراث دیگر، کاملاً از ارث محروم می شوند برای مثال اگر متوفی پدر و مادر داشته باشد، برادر و خواهر ارثی ندارند و در واقع پدر و مادر موجب حجب حرمانی ارث بری برادر و خواهر شده اند، یا ممکن است متوفی فرزند و نوه داشته باشد، در این صورت نوه ها با اینکه در طبقه اول وراث هستند، اما پدران و مادرانشان موجب حجب حرمانی ارث بری ایشان شده اند.

حجب های نقضانی٬یعنی که برخی از وراث با وجود وراث دیگر سهم الارثشان کاهش پیدا می کند برای مثال اگر برای متوفی اولاد باشد، سهم الارث زن متوفی که می توانست در نبود اولاد یک چهارم باشد، به یک هشتم کاهش پیدا می کند یا اینکه برای متوفی اولاد باشد، سهم الارث مادر متوفی از یک سوم به یک ششم کاهش پیدا می کند.

اما ممکن است برخی از وراث در طبقه دوم مثل برادر و خواهر موجب حجب نقضانی سهم الارث مادر شوند به گونه ای که خودشان سهم الارثی نداشته باشند اما مانع ارث بردن کامل مادر شوند، برای مثال وراث متوفی شامل پدر و مادر باشد اما متوفی دو برادر یا یک برادر با دو خواهر یا چهار خواهر داشته باشد؛ در این صورت برادران و خواهران سهم الارثی از برادر یا خواهر فوت شده اشان نخواهند داشت اما مادر متوفی با وجود برادر و خواهر با تعداد گفته شده، سهم الارثش از یک سوم به یک ششم کاهش پیدا می کند.

 حقوق مستمری یا وظیفه متوفی

حقوق یا مستمری بازنشستگی متوفی جزء ماترک قرار نمی گیرد یعنی تمامی وراث از مستمری بازنشستگی متوفی ذینفع نیستند بلکه تنها اشخاصی که تحت تکفل متوفی بوده اند می توانند تحت شرایطی از مستمری بازنشستگی متوفی بهره مند شوند. البته همانطور که بیان شد، مستمری بازنشستگی متوفی جزء ترکه متوفی نمی آید در نتیجه طلبکاران متوفی نمی توانند بر آن ادعایی داشته باشند.

اولویت در ذینفع بودن نسبت به گرفتن مستمری بازنشستگی متوفی برای زن یا اولاد مؤنث یا مذکر ایشان با داشتن شرایطی است که قانون تعیین کرده؛ در واقع اولاد متوفی اگر مذکر باشند، تنها تا سن ۲۱ سالگی می توانند از مستمری پدرشان استفاده کنند و بعد از آن در صورتی که مشغول به تحصیل باشند یا اینکه معلول و ار کارافتاده باشند و اولاد مؤنث در صورتی که ازدواج نکرده باشند یا اینکه خود مشغول به کار نشده باشند.

آیا پدر و مادر متوفی هم سهمی از مستمری بازنشستگی فرزندشان دارند؟

پرداخت نفقه می تواند اقارب عمودی را نیز در بر گیرد یعنی پدر و مادر؛ اگر پرداخت نفقه پدر و مادر در صورت داشتن استطاعت مالی پیش از فوت بر عهده متوفی بوده است، پدر و مادر می توانند از مستمری بازنشستگی متوفی نفقه خود را مطالبه کنند مشروط بر اینکه تقسیم مستمری بازنشستگی متوفی میان وراث یا افراد واجب النفقه به نسبت سهم الارث تحقق پیدا نمی کند بلکه به تساوی باید تقسیم شود.

اگر متوفی یک زن، یک فرزند دختر ۱۹ ساله مجرد و بیکار، و پدر و مادری که پرداخت نفقه اشان بر عهده متوفی بوده، داشته باشد، مستمری بازنشستگی متوفی میان این چهار نفر به تساوی تقسیم می شود و هیچ کس نمی تواند مدعی حق بیشتری باشد حتی زن متوفی.

تقسیم ارث مربوط به پدر و مادر
تقسیم ارث مربوط به پدر و مادر

نتیجه گیری

نتیجتاً در تقسیم سهم الارث وراث باید بر اصطلاحات کاربردی حقوق ارث تسلط نسبی داشته باشیم. صرف اینکه بدانیم سهم الارث پسر دو برابر دختر است، کفایت نمی کند. همانطور که در مطالب بالا بیان شد، دیدیم که برخی از وراث سهم الارثشان با مبنای مشخصی از قبل تعیین شده است. برخی از وراث باید منتظر بمانند تا سهم الارث وراثی که سهم الارث مشخصی دارند، کسر گردد تا سهم الارث ایشان مشخص شود.

امید است با مطالعه این نوشتار علمی اجمالی نسبت به تقسیم ترکه پدر و مادر در صورت بودن سایر وراث پیدا نموده تا اگر در شرایط مشابه قرار گرفتید، بدانید که سهم الارث پدر و مادر متوفی در فروض متفاوت به چه نحو خواهد بود.

سوالات متداول

بله پدر و مادر جز وراث طبقه اول محسوب می شوند و همیشه از ما ترک فرزندی که زودتر از خود ایشان فوت شده ارث خواهند برد.

مادر در صورتی که متوفی فرزند نداشته باشد و اخوه ای در کار نباشد یک سوم و در غیر این صورت یک ششم ارث می برد و مابقی ترکه به پدر می رسد.

خیر. از انجایی که علت ارث بردن یا نسب است یا سبب و نسب نیز صرفا با ولادت حاصل می شود فرزند خوانده ارث ندارد.

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۴.۸ از ۵
از مجموع ۵ رای
264 نظرات
  1. بشری می گوید

    باسلام متوفی پاداش بازنشستگی را دو سال قبل فوت دریافت کرده و در حساب پس انداز گذاشته. ایا پدر و مادر از پاداش بازنشستگی باوجود همسر و فرزند متوفی ارث میبرند؟ ممنون

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام بله اینجوری که شما فرمودید این مبالغ الان جز ما ترک محسوب میشه و پدر و مادر متوفی از ان سهم دارند

  2. علیرضا می گوید

    با سلام
    خانمی فوت شده وراث وی پدر .مادر و شوهر است آیا سهم الارث پدر یک ششم .سهم مادر دوششم و سهم شوهر یک دوم است

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام پدرو مادر یک ششم همسر یک دوم

  3. Ziba می گوید

    اگر پدر و مادر طلاق گرفته باشند و فرزند انها فوت کرده باشد تقسیم اموال چگونه است؟(فرد هیچ خواهر و برداری نداشته باشد)

    1. بهزاد زینالی می گوید

      اگر متوفی فرزند و همسر نداشته باشد یک سوم مادر و بقیه اموال برای پدر

  4. بهار می گوید

    سلام اگر فرزندی فوت کند و یک پسر ویک دختر و همسر و مادر داشته باشد قبل از فوت اموال و به همسر خود بخشیده است ایا باز ارثی به مادر موتوفی و فرزندان میرسد یا همه برای همسر اش هست ؟

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام خیر مالی نداره که به بقیه برسه

  5. hasani می گوید

    با سلام من پدر بزرگم زودتر از والدینش به رحمت خدا رفته ودو پسر وپنج دختر ومادر بزرگم از بازماندگانش هستند میراث پدر بزرگم تقسیم نشده وبعد از چند سال پدر ومادر پدر بزرگم نیز به رحمت خدا رفتن وپدر بزرگم دوخواهر وچند فرزند که گفتم باز ماندگانش هستن الان میراث پدربزرگم وپدر پدربزرگم چگونه است

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام. پدر بزرگتون از پدر و مادرشون ارث نخواهند برد و به تبع از اموال پدر و مادر پدر بزرگ مالی به همسر و فرزندان ایشان نخواهد رسید

  6. اکرم می گوید

    با سلام و خسته نباشید
    دایی بنده قبل از مادربزرگم فوت شده در این صورت از دارایی دایی به مادربزرگ ارث میرسد. مادربزرگم بعد از چند سال فوت می کنند و در حال حاضر هم فرزندان مادربزرگم که همگی دارای فرزند هستند فوت شده اند و فقط یکی از دخترهای مادربزرگم در قید حیات هستند. آیا از دارایی دایی فوت شده به دختر در قید حیات و دیگر فرزندان مادربزرگم که فوت شده اند (به فرزندان آنها) ارث از طرف دایی تعلق میگیرد یا خیر ؟
    با توجه به اینکه یکی از وراث دایی که مادربزرگم میباشد که ایشون هم فوت شده آیا از ارثیه که از طرف پسرش به ایشان تعلق گرفته به دخترش که در قید حیات می باشد و فرزندان دیگرش که فوت شده اند و هر کدامشان بچه دارند (به فرزندان (فرزند فوت شده) ارث دایی که قبل از مادربزرگم فوت شده می رسد یا خیر؟

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام خیر تا زمانی که مادر ایشان در زمان فوت دایی زنده بودند، طبقه اول محسوب می شوند و نوبت به خواهر متوفی برای ارث نخواهد رسید
      از ما ترک مادر بزرگ که ارث دایی هم شامل حال می شود به تمام فرزندان مادر بزرگ خواهد رسید

  7. مهدی نظری می گوید

    سلام پدرخانم ومادر خانم من به رحمت خدا فتن سه تادختر ودوتا برادرهستن همچنین مادربزرگ خانمم یعنی مادر، مادرشون درقید حیات هستن آیاازاموال مادرخانم به مادرشون ارث میرسه یانه؟ ممنونم جوابم روبدین.

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام بله

  8. ghazal می گوید

    سلام پدرم فوت شدن.سه دختر،یک پسر،مادرمون و پدربزرگمون وراث ایشون هستیم.تقسیم اموال به چه صورت هست؟

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام . مادر یک هشتم. پدر بزرگ یک ششم و بقیه اموال بین دختران و پسر بدین نحو که پسر دوبرابر دختر ارث ببرد تقسیم خواهد شد

  9. حامد چگینی می گوید

    سلام و وقت بخیر . مردی دو همسر دارد ( فرزند ندارد ، پدر و مادر هم در قید حیات نیستند ) آیا از ما ترک ایشان سهمی به خواهر و برادر هم میرسد ؟ اگر نمیرسد مابقی ماترک متوفی به دولت میرسد؟

  10. رابعه مطهری فر می گوید

    سلام من سه پسردارم شوهرم فوت کرده ایاقیومیت به من میرسد….شوهرم تصادف کردایاازدیه به مادرشوهرم ارث میرسد

  11. پری می گوید

    سلام پدرم قبل از پدربزرگم فوت شد ولی مادربزرگم زنده است حالا از پول دیه که به پدربزرگم میرسید وحالا که نیستش احتمالش هست که سهمی که قراربود به پدربزرگم برسه بین وراث آن یعنی عموها و عمه ها تقسیم بشه؟؟؟
    ممنون میشم جواب بدین

  12. م ع می گوید

    سلام پدرم سال ۶۰به قتل رسیده پدر بزرگم آن زمان درقید حیات بوداما سال ۶۴فوت کردند ۴سال بعداز فوت پدربزرگ دیه راگرفتیم ایاپدربزرگ از دیه ارث میبرد

  13. رضا می گوید

    سلام.پدر بزرگ من برادرش فوت میکند و زن برادرش تنها پسرش را تحویل پدربزرگ من می دهد و ازدواج میکند و برادر زاده پدربزرگم در سن ۸سالگی فوت می کند و زمین های آن در اختیار پدر بزرگم بوده و به ما رسیده.آیا از ارث برادر زاده پدر بزرگم چییزی به مادر ش و خواهر و برادرهای مادریش میرسد که سالها بعد از فوت او بدنیا آمده اند؟ممنون

    1. وکیل تاپ می گوید

      سلام زمین های متوفی به مادر وخواهرش ارث می رسد

  14. محمد می گوید

    سلام من پدرم فوت فرموده و الان مادربزرگم در قید حیات هستند ایا از ارثی که به مادربزرگم از پدرم تعلق میگیرد بعد از فوت مادر بزرگم ما هم از ارث مادر بزرگم که از پدرم به اون رسیده ارث میبریم؟
    و ایا برای تقسیم ارث مادربزرگم بعد از فوت ایشان اثبات وراثت لازم است؟

    1. محدثه لواسانی می گوید

      سلام بله اگرمادربزرگ شما فرزند نداشته باشدبشما که نوه او میشویدارث میرسد

  15. مهدی می گوید

    سلام، یکی از همکاران ارتشی ما فوت کرده پدرو مادرش تحت تکفلش نیستند و یک زن و سه پسر دارد آیا پدرو مادرش از مستمری و حق بیمه عمر و سایر عوایدش سهم میبرند؟ از خانه و املاک دیگرش چطور؟

  16. ابراهیم ع می گوید

    آیا پدر و مادر برای ارث بردن از فرزند متوفی خود حتما نیاز به اقدام دارند یا خیر
    و اگر مادر بدون گرفتن ارثیه از فرزند متوفی خود از دنیا برود تکلیف چیست دیگر خواهران و برادران میتوانند ارث ببرند؟؟

    1. وکیل تاپ می گوید

      سلام منظ.رتون از اقدام چیه؟ انحصار وراثت نیازه
      ارثیه ای که به مادر تعلق می گرفته داخل در ماترک وی میشه و وراث مادر از ان سهم میبرند

  17. رضا مراد می گوید

    سلام یک خانه از پدر ماند وپدراز دنیا رفته ولی مادر بزرگ زنده هست ویک پسر ودختر همسر هستند ازاین خانه به کدام ارث میرسد باتشکر

    1. وکیل تاپ می گوید

      به مادر بزرگ و شما وخواهران وبرادرانتان و مادرتان ارث خواهد رسید

  18. ستاره می گوید

    سلام دایی من بعد از پدربزرگم فوت میکنن، جفتشون به رحمت خدا رفتند و مادربزرگم زنده هست که داییم دوتا خواهر و دوتا برادر هم دارن الان سهمیه ارثش به کی میرسه؟ و چجوری تقسیم میشه؟؟؟

    1. وکیل تاپ می گوید

      سلام. اگر فرزندی نداشته باشند تمام ارث دایی به مادر ایشان می رسد

  19. صمدجهانی می گوید

    اگرفرزندی قبل ازپدرومادردرسن بیست وهفت سالگی فوت کندبه فرزندان فوت شده ارث میرسدوفوت شده باخانواده اش درکنارپدرزندگی میگردوفوت شده برادروخواهر هم داردوفوت شده تازمان مرگش به پدرش کارکرده درزندگی روستایی وکشاورزی وکارهای دیگر

    1. وکیل تاپ می گوید

      سلام خیر مرده از زنده ارث نخواهد برد

  20. نازنین می گوید

    سلام پدرم وصیت کرد اموالش را بین فرزندانش تقسیم کرد فوت کرد بعد از هشت ماه هم برادرم فوت کرد آیا از مالی که از پدرم به برادرم ارث رسیده است مادرم هم سهم دارد یا نه

    1. وکیل تاپ می گوید

      سلام بله قطعا سهم می برند

  21. حسین می گوید

    سلام بعدفوت همسرم ارث به پدرومادرش میرسه،ایامیتونه ارثش به نوه ی زیرسن بلوغ انتقال بدهد.من دوتادختردارم وواحدبنام همسرم زدم.

    1. وکیل تاپ می گوید

      هرکسی اموالش را قبل از فوت می تواند در قالب صلح نامه انتقال بدهد

  22. بهزاد می گوید

    باسلام و عرض ادب و خسته نباشید
    پدر من فوت کرده است و وارثین پدرم طبق انحصار وراثت به ترتیب زیر هست
    ۱_من
    ۲_برادرم
    ۳_مادرم
    ۴_مادر پدرم
    که طبق انحصار وراثت یک ششم اموال را مادر پدرم به ارث خواهد برد
    حال مادر پدرم ۵سال بعد از پدرم فوت میکند
    آیا الان مادر پدرم که فوت کرده است عمو ها و عمه های من که وارث مادر پدرم هستند یک ششم از اموال پدرم را به ارث میبرند یانه

    1. وکیل تاپ می گوید

      سلام بله

  23. معصومه ابراهیمی می گوید

    با سلام من سال ۶۸از شوهرم طلاق گرفتم دو تا پسر داشتم ودر طول این همه سال بچه هارو نذاشتن ببینم الان یکی از پسرهام فوت شده آیا ارث پسرم به من هم میرسه

    1. وکیل تاپ می گوید

      سلام بله

  24. علی رحمانی می گوید

    سلام‌پدرم فوت کرده‌مادربزرگم‌بعداون فوت‌کرده‌مادر بزرگم‌باز ارث میبرد چون تقسیم اموال نشده ایا ماهم از مادربزرگم ارث میبریم

    1. وکیل تاپ می گوید

      سلام شما از مادر بزرگ ارث نخواهید برد لکن مادر بزرگ از اموال پدر شما ارث می برد

  25. avis می گوید

    سلام من پدرم فوت شده .پدر بزرگ و مادربزرگ م زنده هستند اگر ارث و نگیرن بمیرن به بچه هاشون دوباره میرسه

    1. وکیل تاپ می گوید

      سلام بله داخل ما ترک ایشان شده است

  26. زهرا می گوید

    اززنی که شوهرنداردولی دوفرزند دختروپسرداردچه کسانی ارث می برندپدراین زن زنده ولی مادرش فوت شده ولی خواهروبرادردارد

    1. وکیل تاپ می گوید

      سلام پدر وفرزندان ایشان ارث خواهند برد

  27. کامیار محبوب می گوید

    سلام و خسته نباشید عرض شود که خواهر بنده فوت شده و مجرد بود و کارمند رسمی حال اموال او به چه کسی تعلق میگیرد با حقوقش

    1. وکیل تاپ می گوید

      سلام پدر و مادر ایشان در صورت حیات در غیر این صورت خواهر وبرادر ایشان

  28. الف ،ی می گوید

    سلام من پدرم سا ۸۶ فوت شده و یک برادرم سال۴۷ ایا از این برادر نوزاد فوت شده به مادرم ارث میرسه یانه

    1. محدثه لواسانی می گوید

      سلام بله

  29. حسین زینعلی می گوید

    سلام من خانمم فوت شده دو دختر داریم میخواستم ببینم سهم پدر و مادر خانمم و من و بچه ها چگونه هست.با تشکر از شما حسین زینعلی

    1. محدثه لواسانی می گوید

      سلام پدر خانوم و مادر خانوم یک ششم شما یک چهارم و مابقی برای فرزندان

  30. Hp می گوید

    با سلام و احترام
    مادر بنده فوت شده است و پدر بنده نیز فوت شده است و تک فرزند میباشم و پسر هستم.
    پدر ومادر مادرم در قید حیاط هستن.چون مادرم قبل از پدرومادرش فوت کرده عایا با این وجود من از اموال پدربزرگ و مادربزرگم ارث میبرم؟؟

  31. حسین می گوید

    با سلام و احترام
    مادر بنده فوت شده است و پدر بنده نیز فوت شده است و تک فرزند میباشم و پسر هستم.
    پدر ومادر مادرم در قید حیاط هستن.چون مادرم قبل از پدرومادرش فوت کرده عایا با این وجود من از اموال پدربزرگ و مادربزرگم ارث میبرم؟؟

    1. محدثه لواسانی می گوید

      سلام خیر مگر اینکه خاله یا دایی ای وجود نداشته باشد

  32. فرهاد می گوید

    ايا اگر موتوفي ، فقط ٢ فرزند دختر و همسر داشته باشد و فرزند پسر نداشته باشد ؟ آيا در ايت صورت همچنان پدر يك ششم ارث ميبرد و مادر يك ششم ؟ يا سهم ارث پدر يك سوم ميباشد ؟
    تشكر

    1. محدثه لواسانی می گوید

      بله

  33. علی می گوید

    باسلام:پدرم چند سال پیش به رحمت خدا رفته واکنون برادرم به رحمت خدا رفته که دارای یک زوجه دائمی وچهار فرزند است .آیا مادرم از برادرم ارث میبرد؟به چه نسبت؟درضمن مادرم هم چهار ماه پس از برادرم به رحمت خدا رفته (که دارای ۵ فرزند پسر و یک دختر است)وباز سوال این است که درصورتی که مادرم از برادرم متوفایم ارث میبرد این ارث چگونه بین وارثان مادرم تقسیم میشود؟

    1. محدثه لواسانی می گوید

      سلام بله یک ششم. ارث مادر به نسبت سهم الارث وراث تقسیم خواهد شد

  34. م ع مرادی می گوید

    سلام شب بخیر من مقدار ۵۰۰ متراز زمینم را که پدرم در زمان حیات به نام من سند زده بودند را به خواهرم دادم خواهرم یک پسر دارند آیا مادرمن میتواند راجع به آن ادعا کنند؟ در صورتیکه در سهم نامه بین ما خواهروبرادر ذکر شده که هیچکدام از وراث نباید نسبت به اموال یکدیگر مدعی باشیم. با این تفاسیر وضعیت مادرم نسبت به ارثیه خواهر متوفی چگونه خواهد بود؟

    1. محدثه لواسانی می گوید

      سلام اگر به طور قانونی به نام زده باشید خیر . نسبت به ارث هم یک ششم اموال خواهد بود

  35. مهدی می گوید

    سلام برادرم فوت کرده ومادرم دوروز بعد فوت کرد ایاازبرادم ارثی به مادرم میرسد مادرم نه فرزند وبرادرم دوپسرویک همسر دارد باتشکر

    1. محدثه لواسانی می گوید

      سلام بله یک ششم

  36. محمدعلی مرادی می گوید

    سلام شب بخیر یه شماره تلگرام یا واتساپ میخام برای ارسال عکس

  37. حامد می گوید

    با سلام
    آیا همسر فرزند فوت شده یک مادر
    بعد از فوت مادر از دارایی او ارث میبرد؟

    1. وکیل تاپ می گوید

      سلام خیر مرده از زنده ارث نخواهد برد

  38. لاله می گوید

    سلام پدر همسر من زودتر از پدرومادرش فوت کردع .همون موقع پدر همسرم یع خونه دادع بهش الان میگن اون خونه ام جزو دارایی های اون مرحوم میشع این واقعیت دارع کع باید از این خونع بع مادربزرگ همسرم هم چیزی برسع چون ما میخاییم این خونه رو یکم درست کنیم اما میگن کع اینم باید جز ورثه وراث حساب کنیم .

    1. وکیل تاپ می گوید

      سلام اگر منظورتون از خانه دادن عقد بیع باشه خیر ان خانه جز ارث محسوب نمیشه ولی اگر دلیل و مدرکی دال بر انتقال وجود نداشته باشید ان خانه جز ما ترک محسوب میشه

  39. ازاده می گوید

    سلام خسته نباشید شوهرم حالش اصلن خوب نیست راضی نمیشه قانون و باور نمیکنه که بعد فوتاممثل گوشت قربانی پخش میشه میتونم پیش وکیل برم وکالت بلا عرض بگیرم کارهای قانونی شو انجام بدم موقع فوتش بدم همون جا انگشت وامضا کنه

    1. وکیل تاپ می گوید

      برای گرفتن وکالت بلاعزل باید به دفترخانه اسناد رسمی مراجعه کنید

  40. ابراهیم گودرزی می گوید

    سلام پدرم فوت کرده جلوتر از مادرش حالا عمه و عمو م شکایت کرده اند برای سهم ارث ما خودمان ۳برادر و۲خواهر و مادر ایا تا زمانی که مادرمان هست و ما چیزی نفروختیم می توانند عمه و عمو سهم خودشان را ببرند

    1. وکیل تاپ می گوید

      سلام تا زمانی که متوفی فرزند دارد به خواهر و برادر ایشان ارثی نمی رسد

  41. سمیراباغچقی می گوید

    باسلام، مادرم سال۹۳ فوت شده و مادربزرگم سال ۹۸فوت شده.ومادربزرگم ۳تا دختر داره که قیدحیات هستن. آیا ما از مادربزرگ ارث میبریم؟ ویا از مادرم به خاله هام سهم الارث میرسد؟

    1. وکیل تاپ می گوید

      سلام خیر هیچکدام سهمی نخواهد برد

  42. ادرین عابدی می گوید

    سلام پدر من فوت کرده و من تک فرزند پسر ابی پدرم هستم پدرم از همسر اول خود ۴پسر و ۲ دختر دارد سهم ارث من که مادرم همسر دوم پدرم و با هم متارکه کردند به چه صورت است ؟ ممنون

  43. ادرین عابدی می گوید

    سلام من پدرم فوت شده و من تک فرزن ابی پدرم هستم و پدرم از همسر اولش که فوت شده ۴پسر و ۲دختر دارم و مادرم که همسر دوم پدرم بود متارکه نموده است سهم ارث من به چه صورت خواهد بود ممنون

  44. علی می گوید

    سلام پدر من قبل از مادر بزرگم فوت شده است. مادر بزرگم هم چند سالی است به رحمت خدا رفته اند .اکنون میخواهیم اموال پدرم (منقول و غیر منقول) را تقسیم کنیم آیا به عموها و عمه ها سهمی میرسد؟ ممنون از راهنماییتون

    1. وکیل تاپ می گوید

      سلام در زمان فوت پدر یک ششم از اموال ایشان به مادررشان رسیده و در حال حاضر همان یک ششم به علاوه مابقی اموال مادر بزرگ بین همه وراپ تقسیم می شود

    2. وکیل تاپ می گوید

      سلام درصورت وجود طبقه اول نوبت به بقیه طبقات نمیرسه

  45. فاطمه محمدی می گوید

    سلام من همسرم ۱۱۰ سال فوت شده مادر شون درقید حیات هستن سال اول نامه به من دادن که از ما ارث نمی خواهند بعد خونه رو به نام خودم زد بعد فوت ایشان بچه های دیگر متونن ادعا کنن یا نه

    1. وکیل تاپ می گوید

      سلام خیر

  46. ناشناس می گوید

    سلام زن من فوت کرده و من چهارتا پسر دارم مادر زنو پدر زنم فوت کردند آیا ارثی از من به برادرهای زنم می رسد

  47. خسرو می گوید

    سلام من زنم فوت کرده پدر زنو مادر زنمم فوت کردند من چهارتا پسر دارم آیا از من به برادرهای زنم ارثی میرسد

    1. وکیل تاپ می گوید

      سلام خیر

  48. حسین می گوید

    پدربزرگ من درسن ۳ سالگی پدرش فوت میکند و مادرش ازدواج مجدد میکند و پدربزرگ من پیش شخصه دیگری از اقوامش بزرگ میشود.
    پدربزرگ من در سن ۶۶ سالگی درقید حیات مادرش فوت میکند و ۹ روز بعد مادرش فوت میکند.آیا به این مادر ارثی تعلق میگیردیا خیر؟؟؟

    1. وکیل تاپ می گوید

      سلام مادر اگر زودتر فوت کرده خیر

  49. ناشناس می گوید

    سلام پدر من بعد از پدر بزرگم فوت کردند ولی مادر بزرگم در قید حیات هستند مادربزرگم خونه ای که پدر بزرگم به بابام بخشیده رو میخواد واین که میتونند اموال ما رو تا زمان ۱۸ سالگی برادر کوچکترم ضبط کنن واینکه خودش میتونه بگه چی رو میخواد

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام باید ثابت کنید بخشش را وباصحبت لفظی نمیتوان اثبات کرد

  50. عباس می گوید

    باسلام. شوهر عمه بنده فوت کرد هیچ فرزندی هم نداشت پدر مادرش هم قبل از خودش فوت کرده بودند فقط یک خواهر داشت که او ازمادر باهم خواهر برادر بودند اما ازپدر جدا بودند که خواهرش بعداز او فوت کرد واز خواهرش چند فرزند پسر ودختر هست آیا فرزندان خواهر ناتنی متوفی از وراث محسوب میشوند ؟
    چنانچه از وراث محسوب شوند نحوه تقسیم ارث بین همسر متوفی و فرزندان خواهرش چگونه است . درایی متوفی یک خانه ومقداری زمین کشاورزی است
    درضمن پدر و مادر متوفی قبل از فرزندشان فوت کردند

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام یک ششم خواهر امی و یک چهارم همسر ارث خواهد برد

  51. آرش موسوی می گوید

    سلام، من پدرم فوت کرده چندین ماه پیش، و مادرم چند روزی، کارای انحصار ورثه پدر کاملا انجام شده و آنچه که میبایست به مادر تخصیص داده شده بود، مادر من تنها مادرش در قید حیات می باشد و من و برادرم دو فرزند کلا، شرایط سهم الارث پس از کسر دیون به چه صورت می باشد؟

    1. وکیل تاپ می گوید

      سلام به همسر متوفی یک هشتم با مادر یا پدر در صورتی که در قید حیات باشند یک ششم و ما بقی سهم الارث بین برادران به نسبت مساوی تقسیم خواهد شد

  52. امید هرمزی می گوید

    سلام
    پدرم بیست سال پیش فوت کرده ولی ارث رو تقسیم نکردیم.
    الان بعد از بیست سال مادرم به رحمت خدا رفته.
    آیا مادر بزرگ مادری از مال پدر ما یعنی قدرالسهم مادر مرحومه ام ارث میبره؟

    1. وکیل تاپ می گوید

      سلام بله ایشان ارث خواهند برد

  53. سید احمد می گوید

    سلااام ..برادر من در تصادف به همراه همسر و دو فرزندش همه فوت شدند پدر من هم در قید حیات نیست. دیه زن برادرم که به پدر و مادرش میرسد حال دیه برادر هم به مادرم حال دیه دو فرزندش به چه کسی میدهند .پدربزرگ جد پدری ندارند ۳ عمو یک عمه و مادربزرگ دارند

  54. ناشناس می گوید

    سلام مردازهمسراول خودفرزندداردوزوجه فوت میکندوهمسردوم اختیارمیکند که فرزندی ازاوندارد.حال زوج فوت کرده سهم همسردوم چقدر است

    1. وکیل تاپ می گوید

      سلام باوجود فرزند یک هشتم

  55. هاشم حیدری می گوید

    باسلام همسر بنده حدود ۳ساله فوت کرده دارای یک فرزنده پسر ویک دختر هستم مادر همسرم درقید حیات هست ایا بعداز فوت مادر همسرم سهم الارث شامل دختروپسرای او یعنی دایی وخاله های بچه هام میشود لطفا مرا راهنمایی کنید

    1. وکیل تاپ می گوید

      سلام الان سهم مادر همسرتون یک ششم هست وچون فعلا سهمش هست بله متعلق به ورثه خودش هست

  56. حمید می گوید

    با سلام پدرم قبل از پدر و مادرش فوت کرده و خواهرم بعد ازپدرم فوت کر ده ودوبچه دارد موقع تقسیم ارث بچه های خواهرم صغیر بودند الان که پدربزرگم فوت کرده عمه و مادر بزرگ ارث میخواهند در حالی که پدربزرگ ومادربزرگم بعد از فوت خواهرم سهم خود را گذشت کردند… موقعی که خواهر زاده هام صغیر بودنددرتقسیم اموال آیا گذشت انها باطل است ؟

  57. حسن ارجکی می گوید

    سلام خدا قوت
    پدرم ۲۲ سال پیش فوت کرده دراین مدت تمام اموال دست مادرم بوده وانحصار ورثه انجام نشده پس از ان حدود ۱۰ سال پیش برادرم که همسر و فرزند داشت فوت شدن الان مادرم نیز فوت شده ایا بچه ها وهمسر برادرم که فوت شده از اموال پدرم که دست مادرم بوده ارث تعلق میگیرد یا نه

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلامبا توجه به اینکه برادر بعد از پدر فوت شده اند باید از پدر ارث می برده و حالا که خود ایشان نیز فوت شده اند ارث مذکور باید به ورثه ایشان که فرزندان و همسر ایشان هست برسد

  58. پریناز می گوید

    سلام وعرض ادب ..پدر من دارای ۵۰۰ متر زمین بود فوت کرد و وراثم هم من وبراردر م و مادربزگم هستیم. عموی بزرگترم خرج کفنو دفن پدرم را قبول کرد که پرداخت کنه که تا زمانی که یا پول بهش برگشته بشه یا از ۵۰۰ متر زمین مقداری برداره…. من میخوام بدهیرو پرداخت کنم که از زمین کم نشه ولی مادربزرگم میگه خرج کفنو دفن به من مربوط نیست وباید زمینم بهم داده بشه من اگه پرداخت هزینه کنم به همه وراث به همون اندازه زمین داده میشه ولی اگه هزینه رو نکنم زمین کمتر داده میشه …لطفا راهنمایی میکنید با تشکر

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام کفن ودفن ازترکه پرداخت میشود واگرشما پرداخت کنید دیگر از زمین کم نمیشود ومیتوانین از بقیه وراث بگیرید

  59. یوسف می گوید

    باسلام خسته نباشیداگر یکی از فرزندان درملک پدری درختانی بکارد وپدر نوشته باشد که ثمره این درختان تا زنده ام به فرزندی که درختان را کاشته ونگهداری کرده می رسد ولی زمین مال همه فرزندانم بعد ازمرگ من میباشد آیافرزندی که درختان را کاشته می تواندبعد ازفوت پدر ادعای نگهداری ویاطلب بیشتر از ملک را داشته باشد؟

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام گفته تامرگم وبافوت این حق از بین میره

  60. احمد می گوید

    سلام پدرمن زودتر ازپدر ومادرش فوت شده الان پدرومادرش باماورثه حساب میشن میخوام بدونم اگرپدر ومادرشون فوت بشن ارث بازم به عمو ها وعمه هام تعلق میگره.

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام بله

  61. الف می گوید

    سلام
    پدر و مادری طلاق گرفتند دو پسر دارند یکی از پسرها بر اثر تصادف فوت می کنند حضانت بچها با پدر بوده ایا مادر از دیه ارث میبره؟! برادر متوفی چطور؟!

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام مادر بله برادر خیر

  62. برهان می گوید

    اگر مردی فوت شود و هیچ فرزندی نداشته باشد پدر و مادرش قبلاً فوت شده باشند زنش چقدر ارث میبرد

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام . یک چهارم ارث خواهد برد

  63. رضا قبولی می گوید

    با سلام مردی دارای یک همسر و مادر پیر است فرزند هم ندارد پس از فوت باتوجه به اینکه همسر یک چهارم و مادر یک سوم ارث میبرند تکلیف بقیه اموال چه میشود ایا به نسبت مساوی بین همسر و مادر تقسیم میشود یا صورت دیگری دارد

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام باشماره ۹۱۰۰۲۰۹۰

  64. نازنین می گوید

    با سلام. اگر پسر مجرد فوت کند(شهید شود) و از طرف پدر شش برادر و سه خواهر و از طرف مادر دو برادر تنی و دو خواهر تنی داشته باشد. سهم الارث چگونه است؟

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام. ماترک ایشان به پدر و مادر تنی اش خواهد رسید

  65. شیرزادی می گوید

    سلام خانمی دراثرتصادف فوت کرده ودارای پدر ویک دختر میباشد سهم الارث پدر متوفی و فرزندش از دیه چقدرمیباشد؟

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام یک ششم به پدر و ما بقی به دختر خواهد رسید

  66. طاهره مرادی می گوید

    با ادب. زن و شوهری فوت کرده اند و فرزندی هم نداشتند. مهریه زن پس از مرگ به چه کسانی به چه نسبت می رسد؟سپای

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام. مادر یک سوم و ما بقی متعلق به پدر زن است

  67. منیژه می گوید

    سلام همسر من فوت کرده و دارای یک فرزند میباشم ایا من از میتوانم مهریه خودم را بگیرم یا نه پدر شوهرم قبل همسرم فوت کرده ایا مادر شوهرم از اموال شوهرم ارث میبره

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام بله ممکن است

  68. فرحناز می گوید

    سلام من پسرم فوت شده،ایا یک ششم سهم ارثیه که شامل منقول وغیر منقول وحساب بانکی رامیتونم در بنگاه معاملاتی به دخترم بفروشم وهم وکلالت ثبتی بهش بدم که برای خودش صلح یا حبه کنه؟زیرا سند اموال دست نوههام میباشد به من نمیدن.ممنون از زحمات شما

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام چون پسر زودتر مرده بهش نمیرسه به دخترتون میرسه

  69. اسایش می گوید

    سلام میخواهم تمام ارثم بعد از مرگم فقط به فرزندان وهمسرم برسد وپدر ومادرم ارث از اموال من نبرند باید چکار کنم؟

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام باید اموال خود را به نام همسر و فرزندانتان صلح عمری نمایید

    2. بهزاد زینالی می گوید

      سلام محرومیت از ارث نداریم بلکه میتوانید صلح کنید بنامشون

  70. وحید دانایی می گوید

    درصورتی که پدروپسر دریک تصادف ازبین برون ایا پدر بزگ از دیه پسره پسرش سحم داره

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام اگر مادر پسر یا اولاد او در قید حیات باشند خیر

    2. بهزاد زینالی می گوید

      سلام اگه تاریخ فوتشون معلوم باشه اره

    3. بهزاد زینالی می گوید

      اگه پدر زودتر فوت کنه خیر

  71. علی می گوید

    سلام من پدرم سال ۸۹ فوت کرده و الان مادرم دقید حیاطه والان برادرم ک مجرد بوده تویه تصادف فوت شده آیا دیه شامله خواهر و برادارن من می‌شود یا کلا دیه ب مادر تعلق می‌گیرد؟

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام دیه بین موراث تقسیم میشود شما هم جز اونا هستین.

  72. سیاوش حیدری می گوید

    سلام.خسته نباشید.برادرم فوت کرده ویک میلیاردوششصدمیلیون مال داشته .او دارای یک زن وپنج پسر ودودختر هست .پدرمان فوت شده ولی مادردرقیدحیات هستند.ازاین پول به مادر متوفی چقدر تعلق میگیرد.؟ متشکرم

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام به میزان یک ششم از ماترک ایشان

    2. بهزاد زینالی می گوید

      سلام یک ششم همون مبلغ

  73. علی اصغر می گوید

    باسلام ودرود . خواستم بپرسم اگر خانمی جلوتر از شوهر و فرزندانش مرحوم شود و مالی هم به غیر از مهریه ای که از شوهرش طلب داشته . ندارد آیا مادر خانم از مهریه مرحوم دخترش ارث میبرد / اگر جواب بله هست آیا در زمان حیات زن و مرد میشود مالی و یا مهریه را به شکلی به همدیگر بخشید یا بعد از حیات هدیه کرد…..

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام بله امکان دریافت مهریه دختر متوفی از اموال شوهر در قید حیات وجود دارد بله بخشش در زمان حیات معتبر است

    2. بهزاد زینالی می گوید

      سلام بله درمورد بخشش ام مشکلی نیست

  74. بهمن می گوید

    باسلام من خانمم فوت شده فرزند هم نداریم مادر خانمم در قید حیات هستند میخواستم بدونم سهم مادر زنم چقدره سهم بنده چقدره؟با تشکر

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سهم ایشان یک سوم و ما بقی برای همسر متوفی است

    2. بهزاد زینالی می گوید

      سلام مادر یک سوم زوج یک دوم

  75. علیرضا می گوید

    باسلام،در صورت فوت زن متأهل دارای فرزند ،شاغل در یک دستگاه دولتی،آیا مادر متوفی از حقوق وظیفه یا مستمری(بازنشستگی) دختر فوت شده اش سهم می برد ؟لازم به ذکر است که دفتر چه درمان مادر با دخترش نبوده وتحت پوشش بیمه پسرش می باشد،ضمنا مادر متوفی زنی کهنسال که تحت حمایت نهادکمیته امداد امام خمینی می باشد.باتشکر

  76. ناشناس می گوید

    سلام درصورت فوت زن بیوی دارای فرزند پسر پرداخت دین متوفی برعهدی پسرش است یا خواهروبادر متوفی

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام اگه ورثه دین را بپذیرن بله باید بپردازند

  77. راحله می گوید

    سلام شوهرم فوت کرده من یک فرزند پسر دارم مادر شوهرم میخواد ارث خودشو از اموال ما جدا کنه آیا من میتونم ادعای مهریه کنم
    تا مادر شوهرم نتونه ارث جدا کنه

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام بله

  78. مسعود می گوید

    سلام
    برادر مجردم فوت کرده و ماترک وی تنها یک قطعه زمین مشاعی باقی مانده است با توجه به اینکه مادر در قید حیات می باشد و تعداد برادر و خواهرها ۵ نفریم نحوه تقسیم ماترک به چه صورتی خواهد بود.

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام تمام ارث ایشان متعلق به مادر است

  79. جلالی می گوید

    سلام برادرم مجرد فوت شده است و نیز پدرم درقید حیات میباشد دراینصورت ازمال برادر مرحوم .به من وبرادر دیگرم سهمی میرسد؟؟؟

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام بله میرسد

  80. بیتا می گوید

    سلام. مادرم قبل از والدینش فوت کرده . آیا ارثیه به نوه می رسد؟

  81. محمد می گوید

    در صورت فوت همزمان مرد، زن و دو فرزندشان نحوه تقسیم ارث بین پدر ومادر مرد و پدرومادر زن چگونه میباشد؟

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام باید تاریخ دقیق فوت مشخص شود واگر مشخص نباشد اصلا ارث نمیبرند

  82. خديجه می گوید

    سلام پسرم فوت كرده و من هم مدت ٢٥سال پيش از شوهتم جدا شدم ايا حالا من از أموال پسرم ارث ميبرم ؟ة

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام بله شما جز وراث هستین

  83. لیلا می گوید

    سلام پدر پدرم خانه خود رو سه دانگ به همسرش داده که ایشون هم به یکی از دختر هاشون بخشیده پدر پدرم فوت کردن واسه سال پیش پدرم فوت شده حالا از آقای که به پدر من از پدرش یعنی سه دانگ باقی خانه رسیده آیا مادر بزرگم هم سهم میبرد سهمش چقدره سهم مادرم چقدره سهم ما که دوتا دختر و یک پسر هستیم چقدر

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام مادر بزرگ باوجود فرزند متوفی ارثی نمیبرد

  84. بهنام می گوید

    سلام. اگه مردي زنش فوت کنه ويک پسر داشته باشه. ودارايي هم نداشته باشه. ايا مادر زن و پدر زن ميتونن حکم بازداشت بگيرن. چو ن مهريه هم نداره که بده

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام خیر چنین اقدامی ممکن نیست

  85. محمدی می گوید

    سلام پسری ٧ روز بعد از پدرش فوت کرده یک فرزند دختر دارد ایا اول مهریه همسرش که ٣٥٠ سکه است محاسبه میشود بعد یک ششم از دارایاش به مادر تعلق میگیرد یا قبل از هر چیزی حق مادر را باید پرداخت??

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام :ابتدا دیون باید پرداخت شود.

  86. محمدی می گوید

    پسر خواهرم ٧ روز بعد از پدرش فوت کرده دارای یک دختر کوچک است تمام دارای او معادل ٥٠٠ سکه مهریه همسرش است ایا مادر ارث میبرد یا همه بابت مهریه همسر محاسبه میشود

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام :چون مهریه دین میباشد باید ابتدا دیون پرداخت شود بعدا تقسیم ارث صورت بگیرد.

  87. سمیه می گوید

    سلام وقت بخیر پدرم قبل از مادرشون فوت کردن ومادربزرگم داخل محضر یه اقرار نامه به نوه هادادن که سهم الارث خودشون رو بخشیدن وهمینطور یه وکالت نامه دادن ومحضر دار به ما گفتن یه قولنامه هم بین هم داشته باشین ومتاسفانه من عروس عمویم بودم وقبلا جدا شدم وحالا گفته ان باید نفقه فرزندت رو ببخشی تا ما ارث مادری رو نگیریم لطفا بفرمایید ایا به عمو ها وعمه ها ارث میرسد

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام عموها وعمه ها درصورتی که طبقه بالای ارث یعنی پدر مادر فرزند نوه برادر خواهر وفرزندانشان وپدربزرگ یا مادر بزرگ برای شخصی که فوت کرده نباشد ان وقت عمو وعمه ارث میبرند

  88. مهدی می گوید

    سلام ایا پدر ازدختر فوت شده ارث می برد

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام بله

  89. علیرضا می گوید

    پدری فوت میکند در حالیکه مادرش در قید حیات است و هیچ گونه سهمی نگرفته است .درواقع فرصت برای هبه کردن یا بخشیدن سهم خود برای نوه ها فراهم نشد و ایشان فوت کرد .آیا برادر و خواهران پدری که فوت شده است میتوانند سهم یک ششم مادرشان را مطالبه کنند؟

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام:بله میتوانند.

  90. احسان می گوید

    سلام اگر پدر فوت شود و مادر پدر در قید حیات باشد .
    و پدر صاحب دو فرزند پسر که یکی ۱۶ و دیگری ۱۲ باشد و همسر متوفی هم در قید حیات باشد .
    نحوه تقسیم ارث چگونه است ؟ در ضمن مادر متوفی کفیل یک فرزند دیگر هم است ( برادر متوفی ) .

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام:همسر یک هشتم سهم همسر یک ششم سهم مادر بقیه به تساوی بین دو پسر تقسیم می شود.

  91. سپیده می گوید

    سلام. من داییم قبل از پدر بزرگم فوت شده، و خالم به اجبار از پدر بزرگم یک وصیت نامه گرفته مبنی بر اینکه بعد از فوت من ، سهم ارث پسر مرحومم مطابق قانون اسلام پا بر جا بماند. با خط خودش و تاریخ و امضا.
    اعلان پسر دایی هام و دختر داییم مدعی ان که باید این ارث به ما داده بشه و شکایت کردن . ایا این وصیت نامه قابل اجرا هست ؟

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام: اگر وصیت نامه را پدر بزرگ به اختیار خودش بنویسد بله معتبر هست ولی تا یک سوم بیش از یک سوم معتبر نیست.

  92. مریم می گوید

    سلام خسته نباشید دایی بنده تصادف کردش فوت شد زندایی من از پدر بزرگم برای مهریه اش شکایت کرد تو همون وضیعت پدر بزرگ من سکته میکنه فوت میکنه بعد از ۴۰روز میخواستم بدونم الان مهریه به زندایی تعلق میگیره ؟سوال بعدیم از دایی ام که به پدر بزرگم ارث میرسد باز تعلق میگیره یا خیر؟

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام: بله می تواند اقدام به سهم الارث خود نموده و دریافت کند.

  93. محدثه می گوید

    سلام همسرمن اثرتصادف فوت شده
    فرزندی ندارم سهم الارث من یک چهارمه
    میخواستم بدونم سهم الرث مادروپدرشوهرم چقدره؟

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام: یک سوم

  94. امینی می گوید

    سلام
    روز بخیر
    مادر من فوت کردن آیا بعد از فوت پدرشان به خواهر و برادرانشان ارث تعلق میگیرید

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام:اگر طبقه اولی در ارث نباشد بله جز وراث حساب می شوند.

  95. امینی می گوید

    سلام
    در صورت فوت مادر آیا به همسر هم ارث تعلق میگیرید و به چه سهمی

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام:درصورت داشتن فرزند متوفی یک چهارم در غیر این صورت یک دوم.

  96. مریم می گوید

    سلام
    ارثی که مادر از فرزند پسر خود میبرد چگونه است ؟ عین مال منقول و غیر منقول را به ارث میبرد یا ارزش گزاری میشود و نقدی دریافت میکند؟
    ممنونم

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام: بستگی با تعداد و توافق وراث دارد.

  97. محمودرضا می گوید

    با سلام برادرم یکسال بعد از پدرم فوت کرده و فرزند ندارد و مهریه همسرش را هم نداده است با حسابی که کردیم مقدار مهریه از مقدار ارثی که مانده بیشتر است آیا با وجود مهریه از اموال برادر به مادرمون چیزی میرسد ؟چند درصد ؟ آیا اول حتما باید مهریه را پرداخت کنیم بعد اگر مالی باقی ماند به مادرمان می رسد ؟

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام: مبلغ اگر برادر شما فرزند نداشته باشد یک چهارم ارث می رسد بقیه بابت مهریه .

  98. علی می گوید

    سلام.مادر بنده فوت شده است.فرزندانش دو پسر هستند و پدرم.مادربزرگم هم زنده هستند.سهم ها به چه صورت است

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام: سهم پدر و مادر متوفی یک ششم و بقیه بین پسر ها به نسبت تساوی تقسیم خواهد شد.

  99. عباس می گوید

    باسلام واحترام
    فرزند کرده است ،یک دختر دارد و همسر و پدرومادر که هرکدام سهم خود را می بردند.تااینکه پدرومادر متوفی هم فوت می کنند تکلیف حق پدر ومادر چه می شود؟.

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام: سوالتان را دقیق مطرح نمایید .

  100. عباس می گوید

    زوج فوت شده ،یک دختر دارد ۸ساله دارد،زوجه ازدواج کرده اما دختر با مادرش زندگی می کند .پدربزرگ و مادربزرگ دارد.پدربزرگ قیم است .زحمتتون چند سوال :
    درصورت فوت پدربزرگ و مادربزرگ تکلیف سهم آنان از حقوق متوفی چه می شود ؟
    درصورت فوت پدر بزرگ که قیم است تکلیف قیمومیت دختر چه می شود؟

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام: بر اساس طبقه ارث تقسیم می شود و در صورت فوت دادگاه کسی دیگری به عنوان قیم تعیین می کند.

  101. حسین می گوید

    با سلام
    من تک فرزند پسر هستم پدرم فوت شدن بعد پدربزگ بعد مادربزرگ
    العان عمه ها و عمو ها همون یک شیشم از اموال پدر رو ارث میبرن؟؟؟

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام: خیر با وجود شما ارث نمی برند.

  102. آرزو مهرابی می گوید

    با سلام من دختر مجردم و پدرم فوت شده مادرم در قید حیاته، ۴ خواهر و یک برادر دارم بعد از مرگم اموالم به چه صورت تقسیم میشه؟ اموالم خونه های سند داره، و اگه نخوام برادرم سهم ببره باید چیکار کنم؟

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام: می توانید به مادرتان صلح نمایید.

  103. زارع می گوید

    سلام.من خواهرم فوت کرده او یک دختر دارد وهمسرش هم هست.همچنین مادرمان هم زنده است.چگونه ارثیه خواهرم را تقسیم کنیم.
    مهریه اش چه می شود.ممنون میشوم راهنمایی کنید.

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام: یک چهارم به همسر یک دوم به دختر مهریه هم جز ترکه است و به خود شما سهمی نمی رسد.

  104. آرزو مهرابی می گوید

    نفرمودید اگر صلح نکنم اموالم به چه صورت تقسیم میشه وارثم کی میشه؟

  105. محسن منجزی می گوید

    با سلام و احترام
    مردی بدلیل بیماری کرونا همسرش(شغل خانه دار) فوت میکند، و بغیر از چند قطعه طلا چیزی بجا نمانده، آیا پدر و مادر این زن میتوانند شاکی شوند تا
    ۱) قطعات طلا(فاکتور با نام و یا بی نام) را مطالبه کنند؟
    ۲) مهریه دخترشان(فوت شده) را از همسرش مطالبه کنند؟
    ۳) در نهایت از چه چیزی ارث میبرند؟
    با تشکر

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام: به نسبت سهم الارث ارث می برند.

  106. یاسر می گوید

    سلام خسته نباشید من پدرم تصادف وفوت کردند ومادرشان زنده هست آیا بعداز فوت مادرش یعنی مادربزرگم ارث به عمویا عمه هایم میرسد یا نه چون هنوز ارث تقسیم نشده

    1. بهزاد زینالی می گوید

      باسلام
      وراث ایشان در درجه نخست پدر، مادر، فرزندان و همسر ایشان هستند.

  107. مهرداد می گوید

    سلام.من کارمند هستم و پدرو مادرم تحت تکفل من هستند
    برادرم هم کارمند بود و همسر و یک پسرش با خودش زندگی میکردند و دو دختر ۱۹ و۱۷ساله هم از ازدواج قبلی اش دارد.
    برادرم بیست فوت شده است
    ایا از حقوق ماهیانه اداره به پدرو مادرم میرسد یا خیر؟
    ضمنا وضعیت مهریه چطور است ایا کامل از مایملک برداشته میشود ؟ یا پس از تقسیم

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام
      پدر و مادر جز وراث طبقه اول محسوب می شوند و همیشه از ما ترک فرزندی که زودتر از خود ایشان فوت شده ارث خواهند برد. مادر در صورتی که متوفی فرزند نداشته باشد و اخوه ای در کار نباشد یک سوم و در غیر این صورت یک ششم ارث می برد و مابقی ترکه به پدر می رسد. جهت کسب اطلاعات دقیق تر راهنمایی های تکمیلی را از وکلای متخصص ما در این زمینه دریافت نمایید. موفق و موید باشید.

  108. محمدی می گوید

    سلام وقت بخیر
    ببخشید استاد ، اگر خانمی فوت کنه و اموال و حقوق بازنشستگی داشته ، همسر ، پسر ، دختر ، مادر و پدرش در قید حیاتند . میزان سهم الارث به چه صورتی می باشد ؟

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام
      همسر در صورت داشتن فرزند یک چهارم ارث می برد، در خصوص سایرین و جهت کسب اطلاعات حقوقی دقیق تر با شماره ۰۲۱۹۱۰۰۲۰۹۰ تماس حاصل فرمائید. موفق و موید باشید.

  109. رقیه می گوید

    با سلام و وقت بخیر،برادرم قبل از پدرم فوت کردند ماشینی که بنام ایشان بوده هنوز اقساط بانکی دارد ایا همسربرادرم میتونه ماشینی که قسط بانکی داره بعنوان مهریه بردارد؟؟؟
    میشه اقدام کرد و ماشین برای پرداخت اقساط فروخت تا ضرری به ضامن ها وارد نشود؟

    1. بهزاد زینالی می گوید

      باسلام
      زوجه میتواند با معرفی خودرو زوج تا سقف مهریه خود اقدام به توقیف آن نماید مشروط بر اینکه مالکیت زوج اثبات شود.

  110. سیاوش می گوید

    اگر خانم بنده فوت کند
    دو فرزند دختر داریم من همسر ش هم هستم
    مادر و پدر هم دارد
    ایا به پدر وادرش ارث تعلق میگیرد
    تناسب سهم ارث هر کدام از وارث چه مقدار هستم
    ممنون

    1. بهزاد زینالی می گوید

      باسلام
      پدر و مادر جز وراث طبقه اول محسوب می شوند و همیشه از ما ترک فرزندی که زودتر از خود ایشان فوت شده ارث خواهند برد. جهت دریافت اطلاعات دقیق تر با شماره ۰۲۱۹۱۰۰۲۰۹۰ تماس بگیرید تا وکلای متخصص ارث وکیل تاپ شما را راهنمایی نمایند. موفق باشید.

  111. سمیه می گوید

    سلام وقت بخیر پدرم از پدر بزرگرم زودتر فوت شده و از خانه پدریم نصفش به نام زن پدرم هست و نصف دیگش که به ما فرزندان و مادر و پدرش میرسد ایا الان که پدر بزرگم فوت شده باز هم ارثی میبرد چون عمو و عمه من الان میگن اون ارثی که به پدر بزرگم میرسه الان باید به انها داده بشه

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام: باید یک ششم به عنوان سهم پدر بزرگ به انها داده شود.

  112. علیرضا نصرالهی می گوید

    با سلام برادر بنده ۲سال پیش فوت کرده و مادرمون سهم الارث خودش از برادرمو به عروسش بخشید و حالا مادرمون هم فوت کرده ایا با وجود یک دختر و دو پسر از برادرمون .ما یعنی خواهر برادر ارث میبریم یا اینکه مادرمون بخشیده دیگه چیزی به ما تعلق نمیگیره ؟؟؟

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام: با وجود طبقه اول دیگه نوبت به طبقه دوم نمی رسد ارث دو به یک بین دختر و پسر تقسیم می شود.

  113. نا شناس می گوید

    سلام.خانم من سال ٩٣ طلاق گرفته و حضانت دختر دوساله ام را رو به من داد.دخترم سال ٩٩در سن ٨ سالگى فوت كرده.آيا به مادرش ديه تعلق ميگيره؟اگه ميگيره، چقد تعلق ميگيره؟

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام: بله به میزان سهمش ارث می برد.

  114. علی نیازی می گوید

    سلام. مادر یک خانواده فوت میکند، شوهر، یک پسر ، یک دختر دارد و پدر و مادر هم در قید حیات هستند، نحوه تقسیم ارث چگونه خواهد بود؟

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام: شوهر یک چهارم پدر یک ششم مادر یک ششم بقیه بین دختر و پسر دو به یک تقسیم می شود.

  115. حمید می گوید

    با سلام.
    شوهر خواهر من چند سال پیش در اثر حادثه ای فوت کردند.در زمان فوتشان پدر و مادرشان در قید حیات بوده و همسر و یک پسر داشتند.پس از چند سال مادر ایشان به رحمت خدا رفتند.اخیرا فرزند ایشان هم مرحوم گردیدند.پس تنها باز ماندگان پدر و همسر ایشان(خواهر من )می باشند.لطفا بفرمایید سهم الارث هریک از آنان چگونه باید محاسبه شود.

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام: باید با وکیل متخصص خانواده مشاوره نماییداز طریق سامانه وکیل تاپ.

  116. حاجی می گوید

    سلام
    متوفی دارای چهار فرزند و همسر و پدر و مادر هستن، سهم الارث به چه صورته؟

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام:هرکدام براساس فرض خودشان ارث می برند.

  117. A می گوید

    با سلام.
    آیا ارثی که به پدر و مادر فرد فوت شده می رسد بعد از مرگ این دو بین برادر و خواهرش به صورت مساوی تقسیم می شود یا خیر؟

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام: بله بصورت مساوی است میزان سهم الارث اخوه.

  118. جمازهی می گوید

    سلام زنم فوت کرده چهارتا بچه داریم سه تاپسر یه دختر الان پدر زنم برادرازنم میگن ما ازت مهریه میخائیم و با طلاهائش درصورتی که طلاهاره همون موقع خودش بمن داده من فروختم وخانه بستم الان چجوریه

  119. جمالزهی می گوید

    سلام زنم فوت شده الحمدلله چهارتا بچه داریم ۳تاپسر۱دختر الن پدر زنم و برادرش میگن ما ازت مهریه خواهرمو ميگيرم با طلاهاش درصورتیکه طلاهاره همون موقع زنده بوده خودش بمن داده ومن فروختم خونه بستم

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام: بله به عنوان سهم الارث به فرزنداش می رسد و به پدر مادرش ولی باوجود اینها به خواهر و برادرش سهمی نخواهد رسید چون خواهر و برادر طبقه دوم هستن و با وجود طبقه اول طبقه دوم سهمی نخواهد برد.

  120. سجاد می گوید

    سلام پدر من فوت کرده است و بعد از یکماه مادر پدرم فوت کرده است و پدرش نیز سی سال پیش فوت کرده است حالا ارث بین مادرم خودم و یک خواهر در خانه ۱۳ ساله دارم و یک خواهر مشکل دار در توانبخشی میباشد چطور تقسیم می‌شود آیا عموها و عمه ها ارث می برند

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام: با وجود طبقه اول طبقه بعدی ارثی نمی برند کل ارث بین دو خواهر تقسیم خواهد شد.

  121. تورج می گوید

    آیا همسر (زوجه)بجز یک هشتم مهریه هم میتواند ادعا کند.

    1. زینالی می گوید

      سلام: خیر میزان ارث یک هشتم بوده و قابل اضافه کردن نیست ولی می توان از طریق صلح یا هبه همسرش مقدار اضافی به این خانم اعطا کند برای راهنمایی بیشتر از طریق وکلای انلاین وکیل تاپ مشاوره نمایید.

  122. مینو می گوید

    سلام ببخشید شخصی فوت کرده که دارای همسر و یک فرزند دختر (که طلاق گرفته) و یک فرزند پسر و یک مادر می باشد سهم الارث هر کدام چگونه است ؟؟

    1. زینالی می گوید

      سلام: سه مادر یک ششم سهم همسر یک هشتم و بقیه بین فرزندان به نسبت دو به یک تقسیم خواهد شد برای راهنمایی بیشتر از طریق وکلای انلاین سامانه وکیل تاپ مشاوره نمایید.

  123. اصغر محمدزاده می گوید

    سلام ببخشید من برادرم بعد از پدرم فوت کرده ایا ارثش به من برادر میرسه یا نه بین بچها تقسیم میشه

    1. زینالی می گوید

      سلام: اگر برادرتان بچه داشته باشند تمام ارث به بچه هایشان و چون شما جز طبقه دوم ارث هستید اگر برادرتان بچه نداشته باشد انوقت به شما ارث خواهد رسید برای راهنمایی بیشتر از طریق وکلای انلاین وکیل تاپ مشاوره نمایید.

  124. علی می گوید

    سلام خسته نباشید ببخشید پدر بنده سه سال پیش فوت شدن و ما سه فرزندیم. یک ماه پیش پدر بزرگم فوت شده و مادربزرگم هم قبل پدرم فوت شده و دارای ۴ فرزند هستن الان میخواستم بدون ایا از سهام هایی که پدرم داره به عمه ها و عمویم میرسد ؟!یا خیر ممون

    1. زینالی می گوید

      سلام: با وجود فرزند نوبت به عمو عمه نمیرسد چون عمو وعمه در طبقه دوم و سوم هستند ارثی نمی برند.

  125. رضا می گوید

    سلام بنده پدرم فوت کرده و زمان فوت ایشان پدر و مادرشون در قید حیات بودندولی الان در قید حیات نیستند. پدرم دارای ۲ پسرو ۴ دختر هست
    ایا به عمو ها و عمه ها در حال حاضر ارث می رسد یا خیر
    ضمنا در انحصار وراثت پدرم که اون زمان تنظیم شده فقط اسم مادربزرگ نوشته شده و اسم پدر بزرگ از قلم افتاده و هیچ کدامشون الان زنده نیستند.

    1. زینالی می گوید

      سلام: عمو و عمه جز طبقه ۳هستند و ارث نمیبرند

  126. دختر کورد می گوید

    سلام پدربزرگ من تو وصیت نامه خودش خونه رو به سه پسرش داده.بعد از فوتش هر کسی سهم خودش رو از زمین ها و باغات گرفت ولی یکی از عمه هام اعتراض کرد و گفت من از خونه پدری هم سهم میخوام.عموم هم که وصیع بود یه صورتجلسه نوشت که خونه پدری هم تقسیم بشه.حالا بلد ۱۰ سال پدرم و عموهام میگن خونه مال پسراست و ما تقسیم نمی کنیم.عمه من اگه شکایتی کنه میتونه از خونه سهم ببره؟الان وصیت نامه معتبره یا صورتجلسه؟اینم بگم عمه من سهمی که از باغات و زمین داشت رو فروخته

    1. زینالی می گوید

      سلام:در مورد وصیت این وصیت تا میزان یک سوم صحیح می باشد و بیشتر از ان باید به تنفیذ سایر ورثه میرسد.

  127. صدرا می گوید

    سلام وقت بخیر:
    پدر بنده فوت شده و مادربزرگ من در قید حیات هستن و از نظر حواس الزایمر دارن ودر بستر بیماری و دختران مادر بزرگ ارث مادر شون رو میخواهند
    از اونجایی که مادر بزرگ حواسی برای خواستن یا بخشیدن نداره تکلیف چیست ؟

    1. زینالی می گوید

      سلام: تا قبل از فوت شخص نمی توان اموال او را تقسیم کرد چون فعلا ارثی وجود ندارد تا بتوان تقسیم کردمگر طرف خودش بین افراد و فرزندان خودش اقدام نماید در غیر این صورت تقسیم باطل و هر کسی متصرف باشد باید اجرت المثل ایام تصرف را به سایر ورثه باید پرداخت نماید

  128. نیما می گوید

    سلام وقت بخیر
    خانه به نام پدر بزرگم بود و پدربزرگم فوت شدن بعد از ان دوتا از فرزندانشان فوت کردن و بعد مادربزرگم فوت کردن
    الان ان خانه ای که مانده به ان دو فرزند که فوت کردن میرسه؟؟
    در صورتی که ان دو مرحوم از همسرانشان طلاق گرفته بودن

    1. زینالی می گوید

      سلام: بله با توجه به تقدم و تاخر تاریخ فوت بله ارث میبرند.

  129. صبوری می گوید

    سلام وقتتون بخیر
    ببخشید اگر شخصی پد ومادرش را بیمه کند در زمان فوت فرزند که البته زودتر از پدرومادر فوت بشه به خاطر اینکه پدر و مادر تحت تکفل پیرسون هستن وحق بیمه برای اونا پرداخت میکنه آیا ارث وحقی که از حقوق پسرش می‌بره درصدش تغییر می‌کنه واگر بیشتر میشه چند درصد تغییر می‌کنه

  130. فانوس بکران می گوید

    سلام من ۴تابچه دارم این ۱۰ساله شوهرم تودرگیری به قتل رسیده پدر ومادرش ۴سال بعدازاوفوت کرده اند تو این ۱۰سال من مستجر وبدون هیچ حقوق ودرامدی به سختی بچهامو بزرگ کردم حا لا عمو وعمه حق پدر ومادر رو میخوان راهی هست یانه

  131. مقدم می گوید

    من خانم هستم و‌ متاهلم و فرزندی ندارم.
    مادرم فوت شده ، پدرم در قید حیات هستن و یک برادر دارم .
    میخوام بدونم بعد از فوت من آیا به پدر و برادم مالی میرسه؟
    آیا راهی هست که به اونها نرسه ؟
    واینکه من میخوام بعد فوتم همسرم بخشی از اموال منو صرف امور خیره کنه . جز اخلاقی آیا راهی هست که قانونا ملزم بشن؟

    1. زینالی می گوید

      سلام: بله به ایشان ارث میرسد و نمی توانید به موجب قانونم این افراد را از ارث محروم نمایید مگر اینکه سهم خودتان را به شخصی صلح نمایید.

  132. علیرضا می گوید

    عرض سلام وادب
    پدر من زود تر از پدر بزرگ مادربزرگ فوت نموده بعد عموم فوت شده اکنون پسر عمو زمینی که متعلق به پدر بزرگم بوده صاحب شده ایا از نظر قانون به من ارث میرسد؟تشکر میکنم راهنمایی بفرمائید

  133. محمد طاها می گوید

    با سلام
    اگر شخصی زودتر از پدرو مادرش فوت کند وبعد از فوت پدر ومادرش هم تنها برادرش فوت کند ایا اموال به هردو نوه ها یکسان است یا به نوه فرزند اول که زودتر فوت شده نمیرسد سپاسگزارم

  134. مهدی می گوید

    سلام پدر بنده قبل از مادرش فوت کرده ومادر پدرم تمام سهمی که از پدرم بهش میرسه رو به ما ۴تا نوه و مادرمون صلح کرده و قولنامه ای هم سهمشو داده به ما.ایا بعد فوت مادربزرگمون هم این صلح نامه و قولنامه معتبر هس یا نه

    1. زینالی می گوید

      سلام: بله معتبر هست

  135. سامان می گوید

    سلام.اگر مرد مجردی فوت کند،که فقط مادرش در قید حیات است و پدرش نیز قبلا فوت شده تمام ارثش به مادر میرسد یا خواهر و برادرش نیز سهمی دارند؟

    1. زینالی می گوید

      سلام:تمامی ارث به مادر میرسد

  136. یوسف لطفی می گوید

    باسلام برادرم تصادف کرده و فوت شده همسر دارد وپدر در قید حیات است دیه به چه کسی تعلق میگیرد و مستمری بگیر بود مستمری به چه کسی تعلق میگیرد پدر بازنشسته است

    1. زینالی می گوید

      سلام: دیه بعنوان مال برادرتان بین ورثه تقسیم میشود و مستمری هم به زنش میرسد دیه یک چهارم به زن میرسد بقیه به پدر میرسد

  137. علی براجعه می گوید

    با سلام پدر و مادری درخواست انحصار وراثت فرزند متوفای خود را دارند که زوجه و ۳ فرزند دارد، زوجه با داشتن مدارک زوج از دادن مدارک به پدر و مادر جهت درخواست انحصار وراثت امتناع می‌کنند، آیا پدر و مادر متوفی ارث می‌برند؟ و چگونه می‌توانند اقدام به انحصار وراثت کنند؟ خیلی ممنون

    1. زینالی می گوید

      سلام: بله همچنان ارث میبرند

  138. شریفی می گوید

    سلام زنی فوت می کند وراسش پدر و مادر و شهر است با این وضع سهم الرث پدر و مادر و شوهر از مهریه ۳۶۹ سکه چقدر میشود ممنونم

  139. معصومه قربانی می گوید

    سلام من همسرم سه ماه پیش فوت شده. انحصار وراثت کردیم و وراث من و پسرم و مادرشوهرم هستیم.دیروز مادرشوهرم فوت شد.حالا از ارث شوهرم به خواهر و برادرهاش میرسه یا نه ؟
    اسم مادرشوهرم در برگه انحصار وراثت همسرم هست

    1. زینالی می گوید

      بله می رسد

زمان پاسخ به دیدگاه شما از طرف وکلای سایت وکیل تاپ ۴۸ ساعت می باشد. درصورت نیاز به مشاوره فوری حقوقی میتوانید از این لینک نسبت به پرسش سوال خود اقدام کنید.



سوالات خود را از ما بپرسید

وکلای پایه یک ما اماده پاسخ به سوالات شما هستند