پلاک ثبتی و پلاک ثبتی اصلی و فرعی چیست؟

اداره کل ثبت اسناد و املاک به هنگام ثبت ملک جهت شناسایی هر ملک، شماره ای را برای هر ملک در نظر گرفته است که مثل کد ملی برای شهروندان است. زیرا این شماره برای شناسایی هر ملک مورد استفاده قرار می‌گیرد. اگر تجربه خرید و فروش خانه ای را داشته باشید حتما با پلاک ثبتی آن سروکار داشته اید. پلاک ثبتی به صورت قطعه های فلزی کوچک مستطیل شکل است که در آن شماره ی ملک به همراه ذکر ناحیه مربوطه درج شده است و به خانه نصب می‌شود. سابقا برای قریه و مزارع از پلاک سنگی استفاده می کردند اما چون این امر مخارج زیادی به همراه داشت، امروزه به پلاک فلزی تبدیل شده است. شماره پلاک ثبتی در سمت راست بالای صفحه دوم سند مالکیت ملک مورد نظر نوشته می‌شود و معمولا اداره کل ثبت اسناد و املاک آن را به صورت اصلی و فرعی در نظر گرفته است و به صورت ممیز از یکدیگر جدا شده اند. شماره اصلی در سمت چپ پرانتز و شماره فرعی در سمت راست نوشته می‌شود.

پلاک ثبتی اصلی و فرعی

منظور از پلاک ثبتی اصلی و فرعی چیست؟

پلاک ثبتی، در محدوده قوانین ثبتی آپارتمان و در کل ملک قرار می‌گیرد. تعیین شماره پلاک اصلی ملک کار سختی نیست چون پلاک اصلی محدوده بزرگی را شامل می شود که تمام ملکها در آن محدوده یک پلاک اصلی واحد دارند. یعنی اگر شما شماره پلاک اصلی همسایه خود را بدانید، پلاک اصلی ملک شما نیز همان شماره است.اما برای پلاک فرعی قاعده خاصی وجود ندارد به راحتی نمی‌توان آن را تشخیص داد. پلاک ثبتی، در محدوده قوانین ثبتی آپارتمان و در کل ملک قرار می‌گیرد.

سازمان املاک و اسناد برای اینکه بتواند اراضی را شناسایی کند ابتدا محل وقوع و قرارگیری آن را ارزیابی می کند این تقسیم بندی از استان‌ها شروع می شود و طبق آن به واحدهای کوچکتر و قابل شناسایی تفکیک و تقسیم می‌شوند و هر کدام از این واحدها یک بخش نامیده می شوند. در مرحلۀ بعدی، هر بخش ثبتی به قطعات کوچکتری تقسیم می‌شود. به هر کدام از این قطعات به اصطلاح قطعۀ اصلی می‌گویند. یک کد و یا یک شماره شناسایی برای آن قطعات در نظر گرفنه می شود که به آن پلاک ثبتی می ‌گویند. این قطعات اصلی هم به قطعات فرعی و کوچک تر تقسیم می‌شوند. از آن‌جا که قطعات اخیر مانند فرزندی در دل قطعه اصلی ایجاد می‌شوند، قطعه اصلی را قطعه مادر هم می‌نامند. شماره پلاک اصلی برای قطعه مادر ثبت می گردد و پس از آن هر قطعه دیگری هم شماره ثبتی خود را دارد که فرعی نامیده می‌شوند.


بیشتر بخوانید: تنظیم مبایعه نامه املاک و مستغلات


مشاوره حقوقی فوری

مشاوره تخصصی تلفنی و متنی آنلاین با وکلای سراسر کشور

هدف از ساخت پلاک ثبتی

پلاک ثبت استفاده ها مختلفی دارد که مهم ترین آن شناسایی و تشخیص ملک مورد نظر است. از طریق شماره ثبت شما میتوانید به بسیاری از اطلاعات ثبت شده توسط سازمان ثبت اسناد دسترسی پیدا کنید.در ادامه به بررسی بقیه استفاده های پلاک ثبتی می پردازیم:

  1. استعلام ملک با پلاک ثبتی: یکی از کارهایی که در هنگام خرید خانه انجام می شود بررسی مشخصات ملک با مالک و تطبیق آنها و از طریق چک کردن« سند ثبتی ملک» و «پلاک ثبتی» ارائه شده انجام میگردد. این عمل تنها از طریق پلاک ثبتی امکان پذیر است.
  2. چگونگی تشخیص موقعیت ملک و پلاک ثبتی: پس از وارد کردن شماره ثبتی در سایت شهرداری اطلاعات حاوی موقعیت مکانی ملک برای شما نمایان میگردد.
  3. تطبیق ملک با وضع موجود( توسط کارشناس رسمی دادگستری)

به منظور بررسی اطلاعات کامل یک ملک باید به سایت شهرداری مراجعه کرده و از طریق آن به اطلاعات آن ملک دسترسی پیدا کنید.

شماره قطعه تفکیکی

شماره قطعه تفکیکی چیست؟

اگر ملک ثبت شده‌ای توسط سازمان کل ثبت اسناد و املاک به دو یا چند قطعۀ کوچکتر تقسیم شود، در صورت‎ مجلسی که برای هر قطعه تنظیم می‌شود شماره‌ای مشخص می‌شود که به آن شمارۀ قطعۀ تفکیکی می‌گویند. شماره قطعه تفکیکی در آپارتمان‌ها، معمولاً همان ردیف صورتمجلس تفکیکی است. این شماره در سند، بنچاق، صورت مجلس و یا نقشه تفکیکی درج و ذکر میشود.

هر قطعه تفکیکی به صورت مجزا قابلیت تَمَلُک دارد و برای آن می توان سند مالکیت شش دانگ از اداره ثبت محل دریافت کرد.

شماره قطعه تفکیکی در آپارتمان‌ها، معمولاً همان ردیف صورتمجلس تفکیکی است. این شماره در سند، بنچاق، صورت مجلس و یا نقشه تفکیکی درج و ذکر میشود.

شمارۀ پلاک تفکیکی چگونه در در سند مالکیت درج می‌شود؟

  • یک شمارۀ اصلی و یک شمارۀ فرعی: مثل۱۲۷۵/۱۷۲
  • یک شمارۀ اصلی و چند شمارۀ فرعی: مثل۴۷-۴۶-۴۵/۳۲
  • یک شمارۀ اصلی، بدون شمارۀ فرعی (زیرا قطعۀ مادر تفکیک نشده است): مثل۱۲۶ (اصلی)
  • چند شمارۀ اصلی و چند شمارۀ فرعی: مثل ۲۱۱-۲۵۳-۲۵۴/۶۸۳۲-  ۶۹۳۳

پلاک ثبتی چیست

کنترل مشخصات مالک ملک با پلاک ثبتی

اولین قدم در امر کارشناسی املاک پس از ابلاغ امر کارشناسی، تطبیق وضعیت ملک با مشخصات مالک از طریق سند ثبتی و پلاک ثبتی ارائه‌ شده می‌باشد.یکی از روش های راحت و مرسوم در صورت داشتن پلاک ثبتی ملک استعلام اینترنتی از طریق وبسایت شهرداری می باشد. با مراجعه به این سامانه می‌توانید استعلام مربوط به موقعیت ملک و نشانی ملک را دریافت نمایید.

 برای به دست آوردن پلاک ثبتی باید از روش جانمایی معکوس پلاک ثبتی استفاده کنیم.

جانمایی معکوس پلاک ثبتی

عملیات جانمایی پلاک ثبتی به پروسه ای گفته می شود که موقعیت مکانی ملک شما بر اساس شماره پلاک ثبتی اصلی و فرعی درج شده در سند و توضیحات تکمیلی شامل حدود اربعه، شماره پلاک ثبتی ملک های مجاور ، عرض معبر های مجاور و غیره، استخراج شده و به صورت نقشه یو تی ام UTM مهر شده توسط مهر کارشناس رسمی امور ثبتی آماده تحویل به اداره ثبت مربوطه می شود. عملیات معکوس جانمایی پلاک ثبتی نیز مورد تقاضای بسیاری از مالکین است.به این ترتیب که جای دقیق ملک مشخص و ملک تحت تصرف مالک است اما اسناد آن به دلایلی مفقود شده است. به این دلیل مالک پلاک ثبتی ملک را نمی‌داند. در این صورت فقط سند مفقود شده در حالی که ملک قبلا سند داشته است و شماره پلاک اصلی و فرعی گرفته است و از نظر مالکیتی ملک به نام مالک است. بنابراین برای درخواست صدور سند المثنی مالک ملزم به تهیه نقشه یو تی ام UTM موقعیت دقیق ملک به اضافه ی درج شدن اطلاعات مربوط به شماره پلاک ثبتی ملک و حدود اربعه آن بر روی نقشه است. در این روش ابتدا کارشناس در محل ملک با دستگاههای دقیق نقشه برداری، از ملک نقشه برداری می کند تا موقعیت و ابعاد و مساحت دقیق ملک به دست آید و در مرحله بعد از بانک اطلاعات ثبتی حاوی نقشه های ثبتی، پلاک ثبتی متعلق به آن ملک استخراج می‌شود.

 

 

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۳ رای
13 نظرات
  1. ریحانه می گوید

    روی یک زمین قدیمی که مال پدربزرگم بوده دو خالنه ویلایی ساخته شده، سند زمین به نام داییم هست و مادر من فقط یک پلاک به نام خودش دارد که مربوط به یکی از این خانه هاست ما می تونیم به وسیله اون ادعای حقی کنیم؟

  2. عزتی می گوید

    سلام شبتون بخیر
    ما یه مغازه خریدیم ورثه ای هستش الان دوتا برادر سال ۹۱با وکالتی که از ۴تا خواهر داشتن اومدن با ما معامله کردن ولی جای شماره وکالت خالی گذاشتن الان نمیدونیم باید رو کل وراث شکایت کنیم که سند مارو ارائه بدن یا اینکه فقط رو این دو تا برار که با ما معامله کردن رو اونا شکایت کنیم

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام چون برادران از خواهرانشون وکالت دارن شما تنها کافی هست علیه برادران دادخواستی مبنی بر الزام به تنظیم سند مطرح کنید ولی بهتر است در خصوص این موضوع اول اظهار نامه ای به طرفیت دو برادر طرهپح کرده و اعلام کنید که آماده ارائه ثمن هستید در مقابل تنظیم سند ارسال نمایید
      در خصوص چک هایی که ارائه باید مدارک و فاکتور ها و نحوه تنظیم چک ها بررسی شود . با شماره ۰۲۱۹۱۰۰۲۰۹۰ تماس بگیرید

  3. عزتی می گوید

    اینا در تاریخ ۱/۲/۹۴ باید سند ارائه میدادن ۵۰میلیون روز سند باید میدادیم که ندادن بعد ما الباقی پول که ۴فقره چک به فواصل یه ماه یه ماه باید پرداخت میکردیم
    ما ۱۵فقره چک هم به صورت امانی که پولش پرداخت کردیم دست ایناس به ما بر نگردوندن بعد اونم هر چی ما هر روز گفتیم که سند مارو بیارین محضر خانه کل پولتون تحویل بگیرین چکای مارو هم بیارین اینا حاضر نشدن که برج ۱۲/۹۸۹فقره چک مارو بردن برگشت زدن که از ما آتو بگیرن

  4. رضا می گوید

    از کجا باید تشخیص بدیم زمین ما پلاک ثبتی فرعی داره یا اصلا فرعی نداره فقط اصلیه مثل ۱۷۷

  5. رضا می گوید

    ازکجا باید بفهمیم که زمین مورد نظر پلاک ثبتی فرعی داره یا نه فقط پلاک ثبتی اصلی داره مثل ۱۷۷ اصلی ؟؟؟

    1. بهزاد زینالی می گوید

      از شهرداری استعلام کنید

  6. زهرا می گوید

    سلام
    ببخشید آیازمین های مشاع که سند تک برگ دارن قابل اطمینان برای خرید هستند البته استعلام شهرداری هم روشه؟؟ممنون میشم پاسخ بدید.

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام اگر توقیف یا در رهن نباش پشت سند بله

  7. سعید می گوید

    وصعیت ثبتی پلاک فرعی۹۷ فرعی از سنگ ۱۰۶ اصلی حصار دماوند با تشکر فراوان

  8. reza می گوید

    سلام ازکجابفهمم وکالت زمینی که دارم باکپی ازسند مادرداده به مایکی است سندمادرمربوط به این وکالت است

    1. زینالی می گوید

      سلام: می توانید به دفتر اسناد رسمی که اقدام به تنظیم وکالت کرده مراجعه نمایید و از صحت و سقم وکالت اطلاع پیدا کنید برای راهنمایی بیشتر از طریق وکلای انلاین سامانه وکیل تاپ مشاوره نمایید.

  9. فرهاد می گوید

    سلام، با احترام، در سامانه ثبت ملک برای صدور سند، مشخصات طول و عرض جغرافیایی ملک و نقشه یوتیوب ام را نیاز دارد در حالیکه زمین ما دارای سندرسمی و پلاک اصلی و فرعی مشخص هست، آیا بازهم نیازی برای تهیه utmهست یا خیر؟

زمان پاسخ به دیدگاه شما از طرف وکلای سایت وکیل تاپ ۴۸ ساعت می باشد. درصورت نیاز به مشاوره فوری حقوقی میتوانید از این لینک نسبت به پرسش سوال خود اقدام کنید.



سوالات خود را از ما بپرسید

وکلای پایه یک ما اماده پاسخ به سوالات شما هستند