طلاق در اهل سنت و احکام آن

طلاق همانگونه که می دانیم جدایی شرعی و قانونی زن و شوهر و طریق پایان دادن به نکاح می باشد. احوال شخصیه و از جمله نکاح طلاق و ارث و غیره عموماً طبق قوانین مذهب طرفین رسیدگی می شود و به همین دلیل بررسی مقررات طلاق طبق مذاهب عامه و اهل تسنن اهمیت می یابد.

در فقه عامه و مذاهب اهل سنت مقررات طلاق و نکاح با فقه امامیه تفاوت‌هایی دارد. حتی میان مذاهب مختلف اهل سنت نیز تفاوت‌هایی به چشم می خورد. از آنجایی که در کشورمان عزیزان اهل تسنن نیز داریم قصد داریم به بحث طلاق در میان اهل سنت بپردازیم.

طلاق در اهل سنت

طلاق سنی و طلاق اهل سنت چه تفاوتی دارند؟

در تعریف انواع طلاق در فقه می خوانیم که طلاق ممکن است سنی یا بدعی باشد. این دو نوع طلاق معنایی خلاف هم دارند. یعنی طلاق سنی طلاقی است که طبق مقررات اسلامی واقع شده و همه شرایط صحت طلاق طبق مقررات اسلامی را داراست ولی طلاق بدعی طلاقی است که بدعت گذاری شده و شرایط صحت طلاق از دید اسلام را ندارد و طلاق بدعی صحیح نخواهد بود در حالی که طلاق سنی صحیح است.

البته نکته مهم این که منظور از طلاق سنی طلاق اهل تسنن نیست و در طلاق اهل تسنن تفاوتهایی با طلاق امامیه به چشم می خورد. طلاق سنی در قمابل طلاق بدعی قرار دارد و طلاق اهل سنت در مقابل طلاق امامیه.

بنابراین همانگونه که ذکر شد طلاق بدعی، طلاقی را گویند که مطابق دستورهای شرع واقع نشود و از منظر شرع بدعت و حرام محسوب شود.  مصادیق چهارگانه آن را  طلاق مدخولۀ حائض، طلاق نفساً و طلاق در طُهر مواقعه و طلاق سه‌گانه در مجلس واحد و لفظ واحد دانسته اند. فقهای حنفی، هر چهار مورد فوق را هرچند مخالف شرع و سنت به حساب می‌آید، جایز و صحیح دانسته اند. در فقه امیه این چهار مورد صحیح نیستند و بدعت تلقی می شوند.

طلاق در اسلام

مشاوره حقوقی فوری

مشاوره تخصصی تلفنی و متنی آنلاین با وکلای سراسر کشور

طلاق در آیات قرآن

طلاق در آیات مختلفی ذکر شده است از جمله آیه ۲۲۶ سوره مبارکه بقره که حکم ایلا را بیان نموده است:

” لِلَّذِینَ یُۆْلُونَ مِنْ نِسائِهِمْ تَرَبُّصُ أَرْبَعَةِ أَشْهُرٍ فَإِنْ فاۆُ فَإِنَّ اللَّهَ غَفُورٌ رَحِیمٌ * وَ إِنْ عَزَمُوا الطَّلاقَ فَإِنَّ اللَّهَ سَمِیعٌ عَلِیم “

« کسانى که زنان خود را “ایلاء” مى‏‌نمایند [سوگند یاد مى‏‌کنند که با آنها، زناشویی ننمایند،] حق دارند چهار ماه انتظار بکشند. (و در ضمن این چهار ماه، وضع خود را با همسر خویش، از نظر ادامه زندگى یا طلاق، روشن سازند.) اگر (در این فرصت،) بازگشت کنند، (چیزى بر آنها نیست، زیرا) خداوند، آمرزنده و مهربان است و اگر تصمیم به جدایى گرفتند، (آن هم با شرایطش مانعى ندارد،) خداوند شنوا و داناست.»

همچنین  آیه ۲۲۹ سوره بقره که می فرماید:

” الطَّلاقُ مَرَّتانِ فَإِمْساکٌ بِمَعْرُوفٍ أَوْ تَسْرِیحٌ بِإِحْسانٍ وَ لا یَحِلُّ لَکُمْ أَنْ تَأْخُذُوا مِمَّا آتَیْتُمُوهُنَّ شَیْئ…”

« طلاق، (طلاقى که رجوع و بازگشت دارد،) دو مرتبه است، (و در هر مرتبه،) باید به طور شایسته همسر خود را نگاهدارى کند (و آشتى نماید)، یا با نیکى او را رها سازد (و از او جدا شود). و براى شما حلال نیست که چیزى از آنچه به آنها داده‏‎‌اید، پس بگیرید.»

همچنین در آیه۲۳۰ همان سوره می خوانیم:

” فَإِنْ طَلَّقَها فَلا تَحِلُّ لَهُ مِنْ بَعْدُ حَتَّى تَنْکِحَ زَوْجاً غَیْرَهُ فَإِنْ طَلَّقَها فَلا جُناحَ عَلَیْهِم…”

« اگر (بعد از دو طلاق و رجوع، بار دیگر) او را طلاق داد، از آن به بعد، زن بر او حلال نخواهد بود، مگر اینکه همسر دیگرى انتخاب کند (و با او زناشویی نماید. در این صورت اگر (همسر دوم) او را طلاق گفت، گناهى ندارد که بازگشت کنند، (و با همسر اول، دوباره ازدواج نماید)…»

طلاق در اهل سنت

آیا طلاق در همه مذاهب اهل تسنن مجاز است؟

بله طلاق در تمام مذاهب اهل سنت مجاز است منتها در مذهب شافعی اصل «منع» می باشد و حتی طلاق زنی که مشکلی ندارد مکروه است و در مذهب حنفی اصل در طلاق «اباحه» است.

حکم ایلاء چیست؟

منظور از ایلاء سوگند خوردن مرد بر این است که از همخوابگی با همسرش خودداری می کند. ایلا در اسلام صحیح نیست و از اسباب طلاق محسوب نمی شود. در قبل از اسلام و دوره جاهلیت اعراب ایلا یکی از اسباب جدایی محسوب می شد و در میان اعراب رواج داشت.

در بین مذاهب عامه فقط حنفیان معتقدند پس از گذشت چهار ماه از ایلاء و خودداری شوهر از رابطه جنسی با زن، زن خود به ‌خود مطلقه می‌شود، ولی باقی مذاهب معتقدند ایلا سبب جدایی محسوب نمی شود و مرد باید همسرش را به طریق شرعی طلاق دهد.

حکم ظهار چیست؟

ظهار نیز مانند ایلا از انواع طلاق های دوره جاهلیت است و در دوره جاهلیت اعراب مرسوم بوده و در دوره اسلامی از اعتبار افتاده است و تمام مذاهب اسلامی رای بر عدم صحت ظهار دارند.

در ظهار مرد پشت همسرش را به مادرش شبیه اعلام و آمیزش با همسر را برخود حرام اعلام می نمود که این عمل در قران بسیار زشت اعلام و در اسلام ممنوع شده است. البته در صورتی که مردی همسرش را ظهار نماید از موجبات طلاق تلقی می شود و اگر بخواهد دوباره با او ازدواج کند باید کفاره بپردازد. در ظهار در دوره اعراب جاهلی ظهار موجب حرمت ابدی می شده است.

طلاق در اهل سنت

طلاق به اراده مرد در مذاهب اهل تسنن

در تمام مذاهب اسلامی طلاق حق مرد دانسته شده است زیرا مبنای آن آیه ای از سوره بقره است که بیان کرده طلاق حق مرد است. در مذاهب عامه نیز طلاق حق مرد دانسته شده است و معتقدند اگر تمایل مرد برای ادامه زندگی وجود نداشته باشد زندگی عملاً فروپاشیده خواهد شد.

البته در فقه عامه طلاق تفویض شده و طلاق قضایی نیز مطرح است که عموماً به وسیله زن مطرح می شود. در فقه عامه طلاق تفویض شده صحیح است. در فقه شافعی طلاق حق مرد دانسته شده و می نویسند که مرد می تواند این حق را به شخص ثالث و یا زوجه تفویض کند و استناد می کنند به اجماع و سوره احزاب.

تقاضای طلاق از طرف غیر زوج

در مذهب حنفی طلاق از طرف غیر زوج به سه صورت است:

  1. وکالت: اگر مرد به شخصی غیر از زوجه وکالت دهد می تواند طلاق را واقع نماید و از دید حنفی این طلاق صحیح است.
  2. رسالت: منظور از رسالت این است که مرد کسی را ب هسوی زن خود می فرستد و می گوید نوع طلاق را انتخاب کن.
  3. تفویض: تفویض به اشکال مختلف صورت می گیرد و حق طلاقی که با تفویض به زن داده شده فوری و منحصر به همان مجلس است.

در مذهب مالکی به جز وکالت دو طریق دیگر وجود دارد آن عبارتست از تملیک و تخییر. تملیک یعنی مالک کردن زن بر طلاق که در این مورد مرد حق رجوع از تملیک ندارد. منظور از تخییر این است که زن را مخیر می کند براین که ادامه زندگی را انتخاب کند یا جدایی را.

در مذهب حنبلی تنها راه وکالت دادن به زجه است و در مذهب شافعی نیز حق دادن وکالت به زن پیش بینی شده است که اصولا این حق را فوری دانسته ان

طلاق در اهل سنت

تقاضای طلاق از طرف زن

در مذهب شافعی تفاوتی که با فقه امامیه وجود دارد این است که در فقه امامیه مردی که نفقه زوجه خود را نمی دهد به زن اجازه می دهند که به استناد عدم پرداخت نفقه طلاق بگیرد که در قوانین ما نیز متجلی شده است منتها در فقه شافعی اگر مردی معسر باشد و توانایی پرداخت نفقه را نداشته باشد زن می تواند تقاضای طلاق نماید ولی اگر مرد توانایی پرداخت نفقه داشته باشد ولی از پرداخت نفقه خودداری کند اینجا زن حق طلاق ندارد. در فقه حنفی ندادن نفقه، حبس زوج یا غیبت او و رفتار و کردار نامناسب زوج نسبت به زوجه باعث طلاق نخواهد شد.

شرایط طلاق در مذاهب اهل سنت (فقه عامه)

در شرایط طلاق در اهل سنت باید گفت: طلاق در مذاهب اهل سنت در حال حیض حرام است (البته عملاً واقع می شود.) در مذاهب اهل سنت برخلاف فقه امامیه وجود شاهد لزومی ندارد.

تنها جایی که وجود شاهد الزامی است در رجوع مرد در طلاق رجعی است که البته تنها مذهبی که در آن شاهد در رجوع مستحب است از میان مذاهب اهل سنت، مذهب حنفی است که وجود شاهد در رجوع را مستحب می داند.

در فقه حنفی، مالکی و حنبلی معتقدند که سه طلاق در یک لفظ درست نیست و حرام است؛ منتها در تمام مذاهب طلاق از دیدگاه اهل سنت سه طلاق در یک لفظ به صورت جمع را صحیح دانسته اند.

طلاق رجعی در حال حیض و نفاس و طلاق در طُهر مواقعه، با وجودی که «طلاق بدعی»، «بدعتی»، «معصیتی» و «شیطانی» نامیده شده و در اکثر مذاهب اسلامی ممنوع است در مذهب حنفی معتبر و صحیح دانسته شده است.


بیشتر بخوانید: طلاق در اسلام و احکام آن


طلاق درصورت غیبت زوج

سوالی که مطرح می شود این است که در صورت غیبت زوج آیا زوجه حق درخواست طلاق دارد یانه؟ در فقه امامیه و به تبع آن در قانون مدنی ایران بعد از ۴ سال از غیبت زوج زوجه می تواند به استناد غیبت زوج درخواست طلاق نماید البته قبل از این مدت نیز می تواند به استناد عسر و حرج و مشقت در زندگی تقاضای طلاق نماید منتها در مذاهب شافعی و زیدیه و حنفی در صورت غیبت زوج قایل به صبر هستند و زوجه را مجاز در طلاق نمی دانند.

البته هر کدام نیز به دلایلی استناد می نمایند. قایلین به صبر زوجه به اصل استصحاب استناد می کنند و می گویند با توجه به این که مرد زنده بوده و حالا با شک در زنده بودن یا نبودن او باز زنده بودن او را استصحاب می کنیم و به زوجه حق طلاق نمی دهیم منتها قایلین به صحت درخواست طلاق زوجه معتقدند در صورت غیبت زوج با توجه به قاعده لاضرر به زوجه حق طلاق خواهیم داد.

زیرا قاعده لاضرر مقرر می دارد ضرر در اسلام نیست و بنابراین با غیبت مرد زن دچار زیان و مشقت خواهد شد و بنابراین زن حق طلاق خواهد داشت.

آیا طلاق الکترونیکی صحیح است؟

منظور از طلاق الکترونیکی طلاقی است که به وسیله تلفن، اینترنت یا شبکه های مجازی صورت می گیرد. در میان فقهای اهل سنت در این باب اختلافاتی به چشم می خورد. قاعدتاً فقهای قدیم نمی توانستند در این باب نظری بدهند فقهای متاخر اهل سنت در این باب اختلاف نظر دارند و برخی معتقدند در طلاق باید  اعلام اراده حضوری صورت بگیرد و اعلام اراده از طریق تلفن یا اینترنت صحیح نیست.

منتها اخیراً علما و مراجع اهل تسنن و به خصوص علمای الازهر اعلام کرده اند که طلاق الکترونیکی صحیح است و مرد می تواند اراده خود را از طریق الکترونیکی اعلام نماید. البته زن باید اطمینان حاصل کند که اعلام اراده الکترونیکی از طرف همسرش بوده است.

طلاق در مذاهب اهل سنت

عده طلاق در مذاهب اهل سنت

طبق فقه امامیه زن غیرمدخوله، صغیره و یائسه عده ندارند زیرا فلسفه عده علاوه بر احترام به زندگی سابق این است که احتمال بارداری اگر وجود دارد، وجود یا عدم وجود جنین مشخص گردد. عده را در واقع راهکار شارع برای جلوگیری از اختلاط نسل دانسته شده است.

در تمام مذاهب عامه عده زن باردار را وضع حمل دانسته و عده وفات را چهار ماه و ده روز دانسته اند. همانگونه که در قران ذکر شده است، مدت عده در طلاق، سه قرء است که در فقه شافعی و مالکی قرء را تعبیر به طهر کرده اند و در مذاهب حنفی و حنبلی قر را حیض تعبیر کرده اند. طبق نظر فقهای عامه زن یائسه و صغیره سه ماه عده نگه می دارند و فقط طبق نظر حنبلی زن صغیره عده ندارد.

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۲ رای
83 نظرات
  1. عبدالناصر می گوید

    سلام من بانظاح به خانواده خسرم بودم ملا طلاق نامه را نوشته کرده مغلظه من امضاء نمودم و حالا میخواهم دوباره تجدیدنکاح کنم البته با تفاهم دوجانبه ایا کدام راه برایم وجود دارد در حال که عروسی هم نکردیم مدت ۵ سال است که میگذرد

  2. قسیم می گوید

    من میخواهم از همسر خود جدا شوم و برایش طلاق بتم دو فرزند دارم هر یک ۳.۵ ساله و دیگر ۱ ساله بعد از فسخ عقد نکاح و واقع شدن طلاق سرنوشت فرزندانم به کی تعلق میگیرد

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام تا هفت سالگی با مادر بعد از اون با پدر

    2. وکیل تاپ می گوید

      سلام حضانت تا ۷سالگی بازن هست

  3. علی اکبر حسینی می گوید

    سلام سوالی دارم ممنون میشم بهم جواب درست بدید پسر و دختری باهم نکاح کرده و از مدت نکاح آن هاا سه سال میگذرد و پسر در طی این مدت قادر به برگزاری گرفتن عروسی نشده و حال خانواده و خود دختر به خانواده پسر و به خوده پسرگفتن طلاق میخوایم و دیگرر دختر خود رو به شماا نمیدهیم نکته:پسر در ایران هس و دختر در کشور افغانستان پسر اعتیاد نداره و از نظر جسمی سالمه حال خانواده دختر میتوانند بدون حضور پسر طلاق دخترشان را از پسر بگیرند

    باتشکر

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام ببینید طلاق غیابی چند تا شرط داره یکیش عسر و حرجه و اگر بتونه ثابت کنه ادامه زندگی با شمامشکله میتونه غیابا طلاق بگیره لکن نگرفتن عروسی دلیل کافی ای برای طلاق نیست . در ضمن امکان اعتراض به این طلاق نیز وجود دارد

  4. زهرا می گوید

    سلام
    سوال من این است که بنده حدود یازده سال میشه که از شوهر خود جدا شدم و دارای چهار فرزند هستم که در طی این یازده سال خودم بتنهایی فرزندانم را بزرگ کردم و حال تصمیم دارم با فرد دیگری نکاح کنم. آیا این ازدواج یا نکاح بر من روا میباشد؟

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام بله شما به عنوان شخص عاقل و بالغ مختارید هر تصمیمی برای ادامه زندگی خود میخواهید اخذ نمایید

  5. Fereshteh Mohammady می گوید

    سلام خدمت شما
    ممنون میشم زودتر جواب بدهید
    من و همسرم مدت یک سال با هم زندگی کردیم
    بنابر مشکلات و اختلافات
    من فقط گفتم اگراین بدرفتاری ها را تکرار کنی از تو جدا میشوم و بین مان کمی بحث و جدل شد
    اما او از همان روز رفت و در پیام به من دو بار طلاق فرستاد
    و مدت دو ماه و نیم هست که نه آمده و نه تماس گرفته
    میخواهم بدانم آیا طلاق بین مان صورت گرفته یا نه ؟
    و اینکه من دوستش دارم و به این طلاق رضایت ندارم چه کار کرده میتوانم؟

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام. در طلاق رضایت همسر ملاک نیست. برای اطلاع از ابلاغیه ها در ثنا عضو شوید

  6. نور محمد می گوید

    سلام من ۳۳ سال عمر دارم و ۶ سال از عروسی ام میگذرد و صاحب ۳ فرزند هستم و بنا بر بعضی مشکلات اقتصادی که سبب اوقات تلخی یا عضاب خرابی ام شده بود و همچنان بعضی مشکلات که در بین من و خانمم بود یعنی زد کردن کردن در هر باره یعنی برایش می گفتم که اولاد هارا به دلیل بیجا نزن بالایم بد میخورد و یا اینکه در تلیفون با والدین که دور تر از تو هستند بسیار گب نزنید و یا بدون اجازه مه و یا کسی را که من خوش ندارم به خانه اش نرو و با آنها ننشین و همچنان در خانه با والدین خود بعضآ ها لفظآ جنگ و جدال میکنم عصبانی میشوم که بار آخر هم صورت گرفت و با عصبانیت به خانه خود آمدم و در خانه خانمم پسر دومم را گویا چرا در را نمیبندی زد و یا لت کرد که با عصبانیت گفتم چرا و چرا در همین حال برایم شنواند و به پسرم گفت که عین پدرت زدی هستی و من هم با عصبانیت بسیار زیاد گفتم که دعا کن که کار و بارم جور نشود و گر نه همه شما رها کردم میروم از نزد تان ولی باز هم جواب شنیدم که برو همین حال رها کن در حالی که بسیار عصبانی بودم دیگر هم عصبانی تر شدم و خود را کنترل کرده نتوانستم از دهنم یک بار درآمد که کل تان طلاق هستید یعنی هم تو و هم والدینم ولی برایش نگفتم که هم تو و هم والیدینم یعنی از عصابنیت که در قبال والدینم و خانم در دل و در ذهنم داشتم چنین شد و همین بود که خانمم خاموش شده و پیش خود به گریان شد و من هم بعد از ۱۰ دقیقه متوجه شده که چی کردم و به همین لحاظ نوشتم تا جواب درست که قرآن و حدیث میگوید برایم ارآئه کنید و نا گفته نماند که اهل سنت ینی سنی هستم

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام متوجه نشدم در چه زمینه ای راهنمایی میخواهید لطفا کوتاه موضوع مورد درخواستتونو بگید

  7. لطیف می گوید

    سلام من از اهل سنت هستم میخوام خانومم و طلاق بدم خانومم میگه وسایل خونرو میخوام یعنی همون جهیزیه سوالم اینه که تو اهل سنتم جهیزیه به زن تعلق می گیره یا میتونه از طریق شکایت تو دادگاه ازم بگیره ممنون جواب بدید

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام در قسمت مشاوره تلفنی یا متنی لینک زیر وارد بشید وسوالتتونو بپرسید
      https://vakiltop.com/

  8. ریگی می گوید

    کسی ک زن نداره بهش بگن قسم طلاق اولین زنی ک میگیری بخور اونم از سر ناچاری بخوره زنی ک بگیره طلاق میشه؟

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام تاثیری ندارد

  9. ساسان می گوید

    سلام.. من برادر اهل سنت شما هستم.. و خواستم ازتون یک سوال بپرسم ،، من و نامزدم ازدواج نکردیم و در مسجد رفتیم با حضور بزرگانمون و یک عالم دینی اهل سنت که داور شرعی بود از هم جدا شدیم توافقی،، که نامزدم خواهان جدایی بود .. و نامزدم طلب مهریه کرد که با توجه به حرف هایی که زده شد در جلسه از نظر داورشرعی بهش مهریه تعلق نگرفت و نامزدمم انگشت زد روی کاغذ که هیچ مهریه ای بهش تعلق نگرفت و گذشت کرده از مهریه اش و بزرگان هم امضا کردند و اون نامه و کاغذ را مولوی گفت ب دفتر خدمات قضایی ببرید تا ارسال کنه ب دادگاه و قاضی دستور ب ثبت طلاق کنه .. من خواستم بپرسم آیا پیش قاضی هم می ریم ما و قاضی ما رو میخواد؟؟ یا دستور ثبت طلاق را الکترونیکی بصورت ابلاغیه می فرسته ؟؟.. حالا اگه ما رو خواست ،آیا نامزدم میتونه طلب مهریه کنه جلو قاضی با اینکه در جلسه گفت مهریه نمیخوام و انگشت هم زد و اون نامه هم ارسال شد ب قاضی ؟؟…در ضمن از نظر داور شرعی نوشته شد من و نامزدم را طلاق باءن خلعی انجام دادیم . و من سه طلاقه کردمش

  10. Sahel می گوید

    سلام
    من پنج سال پیش عقد کردم و بعد یک سال از هم جدا شدیم برای طلاق رفتم و از عابد پرسیدم گفت نیاز به انجام هیچ کاری نیست همین که همسرتون گفته میخواد جدا بشید و شما باهاش هیچ رابطه و نزدیکی ندارید یعنی طلاق
    الان حدود چهار سالی از جداییم میگذره آیا حرف اون عاقد درست بود؟ یعنی من همسر اون آقا نیستم و طلاق من درسته؟
    عقد ما ثبت هم نشده بود

  11. نوید می گوید

    سلام وقت بخیر . من یک ساله نامزدم و با نامزدم نزدیکی کرده بودیم ولی باردار نیس و نشده بود فقط انجام دخول بود ولی بخاطر بحثی که داشتیم بیشتر از سه بار گفتم طلاق ولی پشیمونم خب آیا بخاطر دوباره محرم شدنش به من باید با شوهر دوم دخول انجام بده یا نه ۱۶ سالش هم است اگه انجام نده و فقط عقد کنن و بعدا طلاق بگیرن درسته

  12. نوید می گوید

    سلام وقت بخیر . من یک ساله نامزدم و با نامزدم نزدیکی کرده بودیم ولی باردار نیس و نشده بود فقط انجام دخول بود ولی بخاطر بحثی که داشتیم بیشتر از سه بار گفتم طلاق ولی پشیمونم خب آیا بخاطر دوباره محرم شدنش به من باید با شوهر دوم دخول انجام بده یا نه ۱۶ سالش هم است اگه انجام نده و فقط عقد کنن و بعدا طلاق بگیرن درسته و طلاق از طریق تلفن بود

  13. ریگی می گوید

    سلام
    یک سوال دارم دختری که از او پرسیده نشده که فلان شخص رامیخواهی وعقد اورا بستن واو در مجلسی که عقد رابستن نبوده آیا عقد قبول است یانه
    نکته دختر ۱۳ ساله است

  14. مریم عباسی می گوید

    سلام وقت تون بخیر شوهرم قبل از ازدواج مون بهم گفت اگر بامن ازدواج کنی حیاطم را به نامت میکنم ولی بعد ازدواج به نامم نکرد در ضمن خرجی منو هم نمیده طلاقم هم نمیده. منم از بی مسعولیتش واین که با وعده دروغ بامن ازدواج کرده خیلی ناراحتم ومیخواهم ازش جدا بشم چون میدانم وظیفه خودشو انجام نمیده وهیچ فایده ای برام نداره ما اهل تسنن هستیم و ازدواج ما تو شناسنامه ثبت نشده وهیچ کس هم خبر نداره وهیچ مدرکی وشاهدی هم ندارم که همسرش هستم ونمیخواهم کسی هم در جریان ازدواجمون باشه فقط میخواهم ازش جدا بشم

  15. ابراهیم می گوید

    سلام ایامردی درحال عصبانیت درمیان چندنفرکه همسرش رانمیشناسن لفظ طلاق راجاری کندولی پیش ازاطلاع همسرش پشیمان شود متوجه شودکه اشتباه کرده ودیگربه همسرش اطلاع ندهدبه روال عادی به زندگی باهمسرش ادامه دهدایااشکالی داردلطفاجواب دهید

  16. فاطمه می گوید

    سلام خسته نباشید
    سوالی داشتم آیا عده طلاق به معنای این هست که زن از خونه بیرون نرود یا فقط برای ازدواج مجدد هست؟ممنون میشم پاسخ بدهیدمذهب حنفی هستم

    1. محدثه لواسانی می گوید

      عده به معنای منع ازدواج مجدد است

  17. حمزه می گوید

    چرا فقط سوال های آسان رو جواب میدین

  18. افشین می گوید

    با سلام خسته نباشید من ۲۵ سالم و ۲ سال نامزد بوم و نامزدم ازمن طلاق خاست من طلاق ندادم فقد یه نامه گرفتن که ازمن جداشه و الانم
    پشیمان شده میخاد برگرد سر زندگیش ایا طلاقه یا نه من دوست دارم برگرد سر زندگیش

  19. فائزه می گوید

    سلام خسته نباشی من ۱۸ساله ازدواج کردم توخونه انگارخودم هیچ اختیاری ندارم به همه چیزگیرمیده خستم کرده همش دعواداریم همش هم میگه سه طلاقت میکنم طلاقت میدم ایاطلاق دادی یانه؟همین چندروزپیش جلوبچه هام وخواهرم هم گفت سه طلاقت میکنم

  20. ز ع می گوید

    سلام وقت شما بخیر من حدود پونزه ماهه جدا از همسرم زندگی میکنم و درخواست طلاق دادم به دلیل عدم امنیت جانی که در خانه همسرم داشتم الان ایشون طلاق نمیدن شرایط اقتصادی خیلی برام زجرآوره آیا از دیدگاه مذهب حنفی این مدت جدایی وعدم پرداخت نفقه طلاق جاری نمیشود

  21. محمود می گوید

    اگر شخصی در حالیکه مشروب خورده قسم به طلاق بخورد وقسمش دروغ باشد ایا زنش طلاق میشود

    1. وکیل تاپ می گوید

      سلام خیر طلاق تشریفات خاص خود را دارد و حتما باید صیغه خوانده بشود

  22. بسم الله می گوید

    سلام بنده اهل تسنن هستم مذهب امام ابو حنیفه یه ساله خوانواده ام منو نامزد کرده دختره رو ندیدم خودم در ایران هستم فقط سه بار از طریق تلفنی با هم حرف زدیم تا حد احوال پرسی الان میخوام طلاق بدم شریعت اسلام چه حکم میکند لطفا جواب بدید🙏🙏

  23. ج می گوید

    سلام ۱۵روزه عقد کردیم و الآن با دلایل منطقی پشیمانیم و قصد طلاق توافقی داریم چقد طول میکشه و شرایط کلی و روالش چیه؟ ولی زوجه لازم نیست؟

    1. وکیل تاپ می گوید

      سلام مدت گواهی ۳ماهه

  24. ناشناس می گوید

    سلام من با پسری نامزد کردم نمیدونستم دوستش دارم یا نه یک سال گذشته و من فهمیدم دوستش ندارم چون خیلی باهام بد رفتاری کرده دلم هم برایش میسوزه من میخوام طلاق بگیرم چون دوستش ندارم بنظرتان درست است؟وقتی دلم باهاش نباشد درست است؟

  25. فاطمه می گوید

    سلام من با پسری نامزد کردم نمیدونستم دوستش دارم یا نه یک سال گذشته و من فهمیدم دوستش ندارم چون خیلی باهام بد رفتاری کرده دلم هم برایش میسوزه من میخوام طلاق بگیرم چون دوستش ندارم بنظرتان درست است؟وقتی دلم باهاش نباشد درست است؟

  26. سحر می گوید

    سلام پدر من یک مرد ۷۰ ساله است ک قرص اعصاب مصرف میکنه ی روز دعوا میکنه و خیلی حالش بد میشه از لحاظ روحی ب طوری ک با تبر قصد کشتن مارو میکنه طی همون دعوا س بار کلمه طلاق رو میگه الان حالش خوب شده و پشیمونه بنطرتون طلاقش قبوله و بعد ۴۰ سال از هم باید جدا بشن چون اون لحظه واقعا ب جنون رسیده بوده

  27. سمیه می گوید

    س بار گفتن طلاق از دهان کسی ک از عصبانیت ب نقطه جنون رسیده حکم طلاق را دارد؟؟

  28. اسماعیل می گوید

    سلام من هنوز ازدواج نکردم نامزد ندارم من از سر ناچاری مجبور شدم ب کسی بگم ک اگه غیر دخترت کسی رو بگیرم طلاقه
    به نظرتون این تاثیری داره یعنی اگه زن دوم بگیرم برا من حرامه یا طلاقه؟؟ ؟

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام خیر

  29. صدیق می گوید

    باعرض سلام وخسته نباشیدمن باهمسرم مدت۱۶سال زندگی میکردم وچون موقعیت جورشدوبستگانه زیادی راهی آلمان شدن منم ۲فرزندم رابهمراه زنگ فرستادم چون من مریض بودم درتوانم ندیدم که برم قرارشدبعدازمدتی دعوت نامه بفرستم برم۴ماه طول نکشیدزنم گفت میخام ازت جدابشم همین بس بعدازمدتی شوهرکرده ایا این درسته فقط بگه میخام جدابشم واین کاروبکنه بدونه رضایت من

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام خیربایستی مطمین شوید از طریق سفارت غیابی طلاق صادر شده

  30. ملينا می گوید

    سلام، من تقريبا سه سال ميشود از شوهرم جدا شدم طلاق گرفتيم. ولى به توافق و رضايت دو طرف ميخواهيم كه دوباره با هم ازدواج كنيم. ايا اين ازدواج و نكاح صحيح ميباشد؟

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام با گذشت مدت عده بله مشکلی ندارد

  31. ناشناس می گوید

    سلام آیا شخصی برای انجام کاری بگوید که اگر من این کار را انجام بدهم زنم بر من سه طلاقه است و بعد ان کار را انجام بدهد آیا زنش بر اون طلاق است یا ن

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام:درسه طلاقه مردباید دوبار زن خودش طلاق دهد وبرای بار سوم به زوجیت مرد دیگری دراید وطلاق بگیرددراین صورت میشود سه طلاقه.

  32. رضا می گوید

    سلام من۳۹سال دارم و۱۴ سال پیش با همسرم ازدواج کردم ۶سال پیش به زنم وکالت طلاق بلا عزل در دفتر خانه رسمی دادم برای طلاق.العان حدود۱ماه است زنم قهر کرده رفته خونه پدرش ووکیل گرفته میخواد طلاق بگیره ازم آیا بدون رضایت من میتونه طلاق بگیره یا نه .در ضمن من سنی مزهب هستم وفقه شافعی با همسرم

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام:بله با وکالت اعطایی می تواند طلاق بگیرد.

  33. لیلا می گوید

    سلام من ۲۵ سال سن دارم و ۵ سال پیش با همسرم ازدواج کردم .سال ۹۸ بهم تو ثبت حق طلاق داد الان میخوام با اون حق طلاق ازش جدا شم .ولی میگن چون اهل سنت و مذهب امام شافعی هستم نمیتونم با اون حق طلاق ،طلاق بگیرم .سوال من اینه ایا میتونم طلاق بگیرم یا نه؟

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام:ازدواج و طلاق اهل سنت تابع قانون خودشان میباشد.

  34. Far می گوید

    سلام وقتتون بخیر ،ببخشید من یه خانم اهل سنت شافعی هستم،شوهرم چندسال پیش طلاق انداخت،تا الان سه بار اینکارو کرده،هرسه بارم افتاده،به هرعالمی زنگ زدم میگن شما باید جداشیدوزندگی شما حرامه،ولی همسرم میگه من جدا نمیشم،چندروز پیشم گفت من وقتی قسم خوردم بعدش آروم گفتم اینجور نباشه،درحالی که داره دروغ میگه،علما بمن میگن حتی حضورما تواین خونه حرامه،دوتا پسر ۱۷ و۸ ساله دارم وبه منم میگه حق ندارم از کسی سوال کنم،لطفا راهنمایی کنید چکارکنم،خیلی تو تنگنا وفشار روانی هستم،خدا خیرتون بده

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام: بله چون طلاق گرفتید دیگر به هم دیگر محرم نیستید. باید یا جدا شوید یا نکاح موقت جاری نمایید.

  35. الی می گوید

    سلام. من امشب باهمسرم دعوا کردم به خاطر مادر شوهرم اونم گفت اگه تو این ماه بری خونه مادرم طلاقی طلاقی طلاقی امروز نوزده ام تا نوزده ام ماه دیگه نرم البته خیلی عصبی بود

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام:چون حق طلاق با مرد هست می تواند هر وقت خواست طلاق دهد.

  36. ماندانا می گوید

    سلام با پسری نامزد هستم و نکاح کردیم و زمان نکاح پسر مهریه رو قبول کرد حالا بعد دو سال میگه من قبول ندارم مهریه رو و چند بار هم گفته اگر نبخشی جدا میشیم حالا ک من راضی ب طلاق هستم اون راضی نمیشه امکان گرفتن طلاق غیابی هست.
    البته نکاح ما فقط در حضور بزرگان بوده و هیچ جایی نوشته یا ثبت نشده

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام: نکاح اگر موقت باشد نیازی به طلاق نداره و اگر دائم باشد عدم ثبت برای مرد مجازات دارد.

  37. ناشناس می گوید

    سلام اگر شخص برای همسر خود طلاق گفته باشد آیا دوباره می‌تواند با همسر خود ازدواج کند؟

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام: بله با انقضای مدت عده می توانید مجددا ازدواج نمایید.

  38. محمد می گوید

    سلام اگر کسی همسر خود را بگوید که از این به بعد تو همانند خواهرانم برایم باشید بعد که عصاب اش آرام بشه فکر کند که این حرف را نیاید میگفتم معذرت خواهی کند چی حکم دارد اگر لطف کنید پاسخ بدئید ممنون میشوم.سپاس

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام: هیچ مجازاتی ندارد.

  39. هستی می گوید

    سلام من درخواست طلاق خلع دادم ولی قبلنا مقداری اموال از شوهرم در قبال مهریه و فشار جهت طلاق توقیف و فروختم در حال حاضر نرخ اموال چند برابر شده و نقدی ندارم که نقدا بهش برگردانم و طلاق صادر بشه،ایا شرعا گناه نداره که درخواست اعصار کنم که دادگاه برام تقسیط کنن ،البته من قبل ازدواج با ایشون خودم چند مثقال طلا داشتم هدیه ی پدریم ، که الان هم دارم ولی از اموال تصرفی ایشان نیست ایا با این وجود در مذهب شافعی اجاره اعصار گرفتن از دادگاه رو دارم؟؟؟؟

    لطفا راهنمایی بفرمایید

    1. بهزاد زینالی می گوید

      باسلام
      دادخواست اعسار تقدیم نمایید.

  40. ناشناس می گوید

    سلام، همسر من تقاضای طلاق کرده در دادگاه و
    عکس تقاضای‌ را برای من فرستاد آیا این یعنی طلاق؟

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام: جلسه رسیدگی را برای شما فرستاده .

  41. احمد می گوید

    با سلام مردی همسر خود را با کلمات صریح سه بار طلاق داده
    اما حالا منکر هست همسرش درخواست طلاق دارد اما مرد منکر میشود از نظر فقهی چ راه حلی دارد در فقه حنفی و اهل سنت

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام:با صرف گفتار نمی توان ادعا کرد که سه طلاقه بوده و شرط اینکه سه طلاقه بوده باید سه بار طلاق ثبت شود.

  42. مهسا می گوید

    با سلام همسر یه خانومی در پی دعوای خیلی شدید و درحالت مستی سه بار کلمه طلاق را به زنش می‌گوید و بعد از آن پشیمان میشود، آیا طلاق محسوب میشود و حکمش چیست؟ زن و شوهر از اهل سنت و حنفی هستند

    1. زینالی می گوید

      سلام: طلاق از طریق دفاتر اسناد رسمی جاری می شود نه خود شخص و ان هم توسط حکم دادگاه می باشد.

  43. حمید می گوید

    سلام شخصی روبه اجبارازکاری منع کنند به عنوان،مثال بهش بگن تکرارکن که اکراین کارراانجام دادی سه بارجمله طلاق رابکارببره واون شخص به اجبارقبول کنه آیا میشه ممنون میشم سوالموجواب بدین احل سنت حنفی مذهب

    1. زینالی می گوید

      سلام: خیر این کار و جاری ساختن صیغه طلاق فقط به حکم مقام قضایی صورت می گیرد.

  44. جاویدان می گوید

    سلام.وقت بخیر،ممنون میشم جواب این سوال من رو بدید.من حدود یک سال هستش نامزد کردم والان با نامزدم میخوایم از هم جدا بشیم،من وام ازدواج نامزدمم رو برای خودم گرفتم چون به من گفتن نمیخواهیم برای خودت بگیر،منم ضامن و همه کاراش رو انجام دادم و چندین قسط رو پرداخت کرده ام،حالا واسه طلاق علاوه بر نصف مهریه باید وام‌ازدواج رو نقدا بهشون بدم یا نه

    1. زینالی می گوید

      سلام:خیر این وام متعلق به شماست و کسی نمی تواند این وام را از شما مسترد نماید.

  45. حسیب می گوید

    اگر شخصی زن خودراطلاق بدهد درصورتیکه مهر آنراپرداخت کرده باشد دوباره مهر آن پرداخت میگرددیاخیر.

    1. زینالی می گوید

      سلام: اگر مدرکی مثبت ادعای پرداخت داشته باشد دیگر نیاز به پرداخت مجدا نمی باشد.

  46. سارا می گوید

    در مذهب حنفی اگر شوهر به زنش بگوید برو خانه ی پدرت تا درست نشدی برنگرد طلاق حساب میشع؟

  47. ساحل می گوید

    سلام من اهل سنت هستم ۱۵ساله ازدواج کردم چهار بچه دارم،،اما شوهرم خیلی بده ازش نفرت دارم و هیچ نزدیکی نداریم یه ساله،،ازش طلاق میخ ام نمیده، سوالم اینجاست آیا با نداشتن نزدیکی طلاق می‌افتد یا ته

  48. ساحل می گوید

    سلام اهل سنت هستم از شوهرم نفرت دارم،،یه ساله نزدیکی نداریم،،طلاق میخوام نمیده،،سوالم اینجاست آیا بیشتر از هفت ماه نزدیکی نباشه طلاق میافته یا نه

    1. زینالی می گوید

      سلام: این شرایط شما شرایط عسر و حرج می باشد می توانید به همراه دو شاهد با اثبات شرایط فوق درخواست طلاق نمایید برای راهنمایی بیشتر با توجه به اینکه نیاز به تخصص حقوقی در این زمینه وجود دارد حتما باید با یک وکیل خانواده مشاوره داشته باشید.

  49. پروانه می گوید

    سلام بنده ازدواج دوم ام هست و مدت هشت ماه گذشته از ازدواج مون اهل سنت و منفی هستیم هردو همسرم به دلیل مخالفت همسر اول اش میخواد ما از هم جدا بشیم با اینکه با گریه و زاری،میگه دوستم داره من هم به طلاق راضی نیستم ،درصورتی که قلبا هردو از این طلاق راضی نیستیم صحیح هست ؟ و آیا دوباره رجوع امکان داره؟ و اینکه من چه حق و حقوقی دارم مثلا نفقه دوره عده ام رو میتونم بگیرم یا مهریه؟ من در روز ازدواج مهریه نخواستم

  50. ز ع هستم می گوید

    سلام ببخشید راهنمایی میخواستم ما تو دوران نامزدی هستیم ولی باهم رابطه داشتیم شوهرم یک هفته هست سر این موضوع ک‌ من رفتم خونه خواهرم اونم با خواهر دیگه ام و برادرم وزن بچه‌هاش شوهرم بهم میگه تو بخاطر دامادت میری خونه خواهرت والان یک هفته هست منو بلاک کرده میگه می‌خوام جدا بشم چکار میتوانم بکنم لطفا کمکم کنید مهره این ۶۰تومن بوده ۵۰تومنشو داده من براش ۳۰تومن پول دادم ک برا خودش موتور خریده میگه هیچی بهت نمیدم هیچی هم نمیخوام ازت من هم دوسش دارم هم تحمل اینکه بشم زن مطلقه ندارم خالم اصلا خوب نیس لطفا کمکم کنی

  51. رویا می گوید

    سلام من اهل سنتم شوهرم در حضور خودم طلاق نامه دادم دستش امضا کرده الان انکار می‌کنه آیا من طلاق شدم

  52. بی نام می گوید

    سلام شوهرم تو حالت خشم شدید چندین دفعه برام گفت طلاقت میدم آیا طلاق جاری شد لطفاً جواب بدیم

    1. زینالی می گوید

      خیر تا زمانی که به دادگاه مراجعه نکرده و طلاق در دفتر ازدواج طلاثق ثبت نشده طلاق جاری نشده است

زمان پاسخ به دیدگاه شما از طرف وکلای سایت وکیل تاپ ۴۸ ساعت می باشد. درصورت نیاز به مشاوره فوری حقوقی میتوانید از این لینک نسبت به پرسش سوال خود اقدام کنید.



سوالات خود را از ما بپرسید

وکلای پایه یک ما اماده پاسخ به سوالات شما هستند