نحوه طلاق در آلمان؛ قوانین و شروط طلاق در کشور آلمان

اساسا قوانین خانواده و به ویژه مبحث طلاق در قانون آلمان کمی متفاوت از سایر کشور های اروپایی می باشد و آن به دلیل شرایط خاصی است که قانون این کشور برای طلاق وضع نموده است.

مطابق قانون طلاق در آلمان، طلاق با تحقق سه شرط می تواند واقع شود:

اولین شرط: این است که طرفین اثبات نمایند که به مدت یکسال از هم جدا بوده اند. به این شرط تفریق جسمانی گفته می شود و برای این است که به دادگاه اثبات شود اختلاف مابین زوجین بسیار جدی است و آن ها حقیقتا قادر به ادامه زندگی مشترک نمی باشند. همچنین این شرط برای جلوگیری از وقوع طلاق های شتاب زده و هیجانی می باشد.
مطابق این شرط زوجین باید بتوانند اثبات نمایند که واقعا در این یک سال جدا و مستقل از یکدیگر زندگی کرده اند. یک سال از زمانی حساب میشود که زن و شوهر چه از لحاظ فیزیکی و چه از لحاظ اقتصادی، از هم جدا شده اند، یعنی زمانی که محل سکونت و سایر امور مشترک بین آن ها جدا شده باشد برای مثال زمانی که حساب های بانکی مشترک جدا شوند. چنانچه جدا کردن منزل امکان پذیر نباشد میبایست در یک منزل ولی در اتاق های جداگانه سکونت داشته باشند.

قوانین و شروط طلاق در کشور آلمان

شرط دوم: این می باشد که در صورتی که ادامه زندگی مشترک بین زوجین حتی برای یکسال نیز میسر نباشد، برای مثال یکی از آن ها مرتکب خشونت علیه دیگری باشد و یا بحث خیانت بین آن ها مطرح شود، نیازی به رعایت شرط یک سال جدایی نیست و فقط کافیست به دادگاه اثبات نمایند که یکی از زوجین مرتکب خیانت شده و یا قرار است از فرد دیگری صاحب بچه شود و یا مرتبا مرتکب رفتار های خشونت آمیز علیه دیگری می شود در اینصورت طلاق با سرعت بیشتری انجام می شود.

شرط سوم: در صورتی که یکی از زوجین درخواست طلاق دهد ولی دیگری دلایلی به دادگاه ارایه نماید دال بر اینکه مشکل جدی و خاصی بین طرفین برای وقوع طلاق مطرح نیست در این صورت چنانچه این دلایل برای دادگاه قانع کننده باشد، قانون جدایی قبل از طلاق از یکسال به سه سال افزایش پیدا می کند و زوجین میبایست به مدت سه سال از همدیگر جدا زندگی کرده باشند تا بتوانند درخواست طلاق را مطرح نمایند.

دادگاه صالح برای طرح دعوای طلاق در آلمان

درخواست طلاق باید در دادگاه خانواده محل اقامت متقاضی طلاق و یا همسر او مطرح شود. برای این کار حتما میبایست دادخواست از سوی یک وکیل ارسال شود و او پیگیری پرونده را بر عهده بگیرد.
بنابراین زن یا شوهر متقاضی میبایست دادخواست خود را از طریق وکیل به دادگاه صالح ارسال نماید. طرف دیگر ازدواج از درخواست طلاق دیگری، توسط دادگاه مطلع شده و می تواند با درخواست طلاق موافقت یا مخالفت نماید. همچنین ممکن است هر دو طرف برای تقاضای طلاق درخواست نمایند که در این صورت هر دوی آن ها میبایست از طریق وکیل اقدام کنند.


بیشتر بخوانید: شرایط زندگی در آلمان


مشاوره حقوقی فوری

مشاوره تخصصی تلفنی و متنی آنلاین با وکلای سراسر کشور

قوانین و شروط طلاق در کشور آلمانآثار طلاق در حقوق آلمان

پس از وقوع طلاق بین زن و شوهر در آلمان، در وضعیت اموال و فرزندان و… تغییراتی ایجاد می شود که به قرار زیر است:

  1.  تقسیم اموال بین زن و شوهر: یکی از آثار طلاق در قانون آلمان، تقسیم اموال می باشد. به این صورت که چنانچه قبل ازازدواج هیچ نوع  قراردادی راجع به اینکه بعد از طلاق اموال و دارایی چگونه تقسیم شوند وجود نداشته باشد، فقط اموالی که در طول دوره زندگی مشترک و بعد از ازدواج بدست آورده اند به نحو مساوی بین زن و شوهر تقسیم می شود. به این قضیه «تقسیم اموال» (Vermögensausgleich) یا (Zugewinnausgleich) می گویند. این قاعده شامل دارایی هایی که طرفین قبل از ازدواج در اختیار داشتند، نمیشود. اما اگر در هنگام ازدواج طی یک قرارداد موافقت کرده باشند که تمام دارایی و اموالشان بعد از جدایی بین خودشان تقسیم شود، تمام دارایی ها اعم از قبل از ازدواج و حین طلاق تقسیم میشوند . بر عکس اگر هم در قرارداد حین ازدواج مطرح شود که هیچ دارایی بین زن و شوهر تقسیم نشود، هنگام طلاق هیچ کدام از اموال و دارایی ها تقسیم نخواهد شد. بهتر است زن و شوهری که قصد جدایی دارند در خارج از دادگاه در مورد مسایل مالی و تقسیمات توافق حاصل نمایند.
  2. پرداخت کمک هزینه مواظبت: پس از وقوع طلاق و همچنین در طول یک سال جدا زندگی کردن پیش از طلاق، زن و شوهر مکلف به پرداخت پول کمک هزینه برای مواظبت به همدیگر می باشند.
    و این هزینه باید به هرکدام از زوجین که قادر نباشد مخارج زندگی اش را تامین کند توسط دیگری پرداخت شود. و همسر میبایست اورا از لحاظ مالی حمایت کند. این حق وقتی ایجاد می شود که یکی از زوجین نتواند به عللی مثل مراقبت از کودک، شرایط سنی، شرایط جسمانی (سلامتی)، بیکاری یا گذراندن دورهای آموزشی کسب درآمد نماید.
    چنانچه زوجین کودکان مشترک داشته باشند و نزد یکی از والدین زندگی کند، باید به آنها هم هزینه حمایتی پرداخت شود. مبلغ پرداختی برای هزینه حمایتی بستگی به شرایط مالی در طول ازدواج دارد. با این وجود، باید در نظر داشت که شریک زندگی سابق هنگامی مجبور به پرداخت میشود که خودش به اندازه کافی درآمد داشته باشد.
  3. تعیین تکلیف در خصوص حضانت طفل:چنانچه زوجین فرزند مشترک داشته باشند، باید تصمیم بگیرید که در آینده با کدام زندگی خواهند کرد و یا مایلند که سرپرستی و حصانت فرزندان بینشان مشترک باشد.
    چنانچه فقط یکی از والدین بخواهد حضانت فرزندان را بر عهده بگیرد، او برای تربیت و نگهداری از فرزندان مسئول خواهد بود. با توجه به حقوق پدر و مادر برای داشتن حق ارتباط (Umgangsrecht) با فرزندان، مادر یا پدری که حق سرپرستی هم نداشته باشد، حق دارد به طور منظم فرزند خود را ملاقات نماید. بهتر است زوجین در این موارد با هم به توافق دو جانبه برسند و دادگاه هم مطابق توافق آنها عمل کند. در غیر اینصورت دادگاه تعیین تکلیف می نماید.
۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای
25 نظرات
  1. فوژان طلوعیان می گوید

    سلام ، وقت بخیر من ۱۸ ساله که ازدواج کردم خانه دار هستم و همسرم کارمند بیمارستان و ۱ دختر ۱۶ ساله داریم با همسر شدیدأ اختلاف داریم و طی این سال‌ها چندین بار اقدام به طلاق کردم که هر بار بخاطر ابراز پشیمانی همسرم منصرف شدم حدودا ۵ ساله که هیچ گونه ارتباط جنسی هم نداریم . ۲ سال پیش همسر خانه ای ۳ طبقه ساخت و از من برای سلب هر گونه حقی از این خانه امضا گرفت . با توجه به اینکه من اینبار تصمیم قطعی برای جدایی گرفتم آیا حق و حقوقی به من و دخترم ( دخترم با من میماند ) تعلق می‌گیرد یا نه ؟؟

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام بله شما می توانید برای تمام حقوق خودتون مانند نفقه و مهریه را در صورتی که همسرتون مالی داشته باشه دادخواست مطرح کنید ودخترتون از سن حضانت گذشته و خودش باید تعیین کنه با چه کسی زندگی کنه

  2. فوژان طلوعیان می گوید

    سلام ، ممنون از پاسختون ، من مهریه ندارم چون شوهر من آلمانی ایرانی هستن و ازدواج آلمانی کرده ایم و همانطور که قبلا گفتم در رابطه با منزل مسکونی ایشان طبق امضا ی که داده ام هیچ حقی ندارم و با در نظر گرفتن اینکه دخترم از سن حضانت گذشته آیا از حقوق همسرم سهمی به من و دخترم تعلق می‌گیرد یا نه ؟؟ خیلی ممنون

    1. بهزاد زینالی می گوید

      اگر ازدواج طبق قوانین ایران نباشه بنده نمیتونم بگم که به شما حقوقی تعلق می گیرد یا نه و باید طبق قواعد المان بررسی بشه که محق هستید یا نه

  3. فوژان طلوعیان می گوید

    سلام من چند روز پیش از شما سوالی پرسیدم که متاسفانه تا الان جوابی دریافت نکردم میشه لطفا جواب بدهید 🙏

  4. شیرزاد می گوید

    سلام من در سال ۲۰۱۹ در آلمان ازدواج کردم بعد‌از ازدواج
    پروسه پناهندگی خود رو کنسل کردم (و هنوز اقامت آلمان از طریق ازدواج را دریافت نکردم) من با همسر خودم دچار مشکل شدیم و میخوایم طلاق بگیریم لطفا راهنمایی کنید
    پروسه اقامت من تو آلمان بعد از طلاق به چه شکلی خواهد شد ؟

  5. سيروس می گوید

    سلام من بعد از چند سال توانستم الحاق به خانواده براى همسرم و دخترم بگيرم و به المان بياين. و الان بعد از مدت كوتاهى خانمم قادر به ادامه زندگى با من نيست. مدت كوتاهى هست كه به المان امده اند. ايا ميتواند جدا شود يا اينكه بايد سه سال حتما با من زندگى كند. ممنونم از شما اگر راهنمايى بكنيد كه من بايد چيكار كنم.

  6. مریم می گوید

    باسلام ،من و همسرم به مدت سه سال هست که از هم جدازندگی میکنیم،ولی همسرم متاسفانه راضی به طلاق نمیشه و من راتهدید میکنه که اگه جداشم با آبروی خانواده من در ایران بازی میکنه و من به همین دلیل سکوت کردم از چه طریقی من میتونم طلاقم و بگیرم؟واقعا خسته شدم

  7. نیلوفر می گوید

    سلام من ۶ سال است که ازدواج کردم همسرم پناهنه ی المان است و قبول شده.من با همسرم به شدت مشکل دارم میتونم بعد ازینکه به المان رفتم جدا بشم ودر المان بمونم؟یا با طلاق باید المان رو ترک کنم؟

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام بله میتوانید

  8. رها می گوید

    سلام برای طلاق گرفتن در المان یکی از شرایط اش این می باشد ک حتما باید بچه داشته باشید و بعد از ب دنیا اوردن یک بچه ۲ سال بعد حق طلاق دارید ؟

  9. H.saadat می گوید

    سلام خسته نباشید خواستم بپرسم من در آلمان ازدواج شرعی کرده ام به خیال اینکه این ازدواج صیغه هست وخانمم برخلاف میل من وقولی که داده بود بچه دار شد من سه سال خرج ایشان وبچه را پرداخت کرده ام حال ایشان می خواهند این ازدواج رادر ایران ثبت کنند ما ازدواجمان را در آلمان ثبت نکرده ایم آیا ایشان میتوانند بعد از ثبت ازدواج شرعی در ایران از طریق دادگاه آلمان نصف دارایی من را به تصرف خود درآورد با توجه به اینکه مادر آلمان عقد آلمانی نکرده ایم

  10. سعید ترابی می گوید

    سلام خسته نباشید خواستم بپرسم من در آلمان ازدواج شرعی کرده ام به خیال اینکه این ازدواج صیغه هست وخانمم برخلاف میل من وقولی که داده بود بچه دار شد من سه سال خرج ایشان وبچه را پرداخت کرده ام حال ایشان می خواهند این ازدواج رادر ایران ثبت کنند ما ازدواجمان را در آلمان ثبت نکرده ایم آیا ایشان میتوانند بعد از ثبت ازدواج شرعی در ایران از طریق دادگاه آلمان نصف دارایی من را به تصرف خود درآورد با توجه به اینکه مادر آلمان عقد آلمانی نکرده ایم

  11. سیاوش حسینی می گوید

    سلام خسته نباشید خواستم بپرسم من در آلمان ازدواج شرعی کرده ام به خیال اینکه این ازدواج صیغه هست وخانمم برخلاف میل من وقولی که داده بود بچه دار شد من سه سال خرج ایشان وبچه را پرداخت کرده ام حال ایشان می خواهند این ازدواج رادر ایران ثبت کنند ما ازدواجمان را در آلمان ثبت نکرده ایم آیا ایشان میتوانند بعد از ثبت ازدواج شرعی در ایران از طریق دادگاه آلمان نصف دارایی من را به تصرف خود درآورد با توجه به اینکه مادر آلمان عقد آلمانی نکرده ایم وضمنا ایشان میتوانند ازدواج خودرا در ایران ثبت کنند

  12. حسن سعادت می گوید

    سلام خسته نباشید خواستم بپرسم من در آلمان ازدواج شرعی کرده ام به خیال اینکه این ازدواج صیغه هست وخانمم برخلاف میل من وقولی که داده بود بچه دار شد من سه سال خرج ایشان وبچه را پرداخت کرده ام حال ایشان می خواهند این ازدواج رادر ایران ثبت کنند ما ازدواجمان را در آلمان ثبت نکرده ایم آیا ایشان میتوانند بعد از ثبت ازدواج شرعی در ایران از طریق دادگاه آلمان نصف دارایی من را به تصرف خود درآورد با توجه به اینکه مادر آلمان عقد آلمانی نکرده ایم

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام اگر بچه دار شوید ثبت نکاح الزامی است

  13. باران می گوید

    باسلام
    اگر عقد و ازدواج درایران و طبق قوانین ایران صورت گرفته باشد؛ و زوجین در المان زندگی کنند؛ طلاق آنها بر اساس قوانین کشور آلمان میباشد؟

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام احوال شخصیه تابع قانون دولت متبوع میباشد و اقامتگاه شوهر قانون حاکم بر طلاق میباشد

  14. روشنک می گوید

    سلام در صورتی که خانم ایرانی با آقای آلمانی در ایران و طبق قوانین ایران ازدواج کرده باشند و ساکن کشور آلمان باشند ولی ازدواج آلمانی نداشته باشند ، در صورتی که تصمیم به جدایی بگیرند، قوانین کشور آلمان برای طلاق در نظر گرفته می‌شود یا خیر؟

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلاممیتوانید از طریق سفارت ایران در المان اقدام نمایید

  15. مریم می گوید

    با سلام من یک خانم ۲۷ساله هستم و حدودا ۷سال هست ازدواج کردم ۴سال پیش همسرم به آلمان آمدند و بعد از دوسال من هم از طریق پیوست با خانواده به آلمان آمدم ولی حدودا بعد از دوماه همسرم گفتن ک نمی‌خوان بامن زندگی کنن و دوست دختر داشت و توی این مدت خیلی من و دخترم رو اذیت کردن که خونه رو ترک کنم ۸ماه تحمل کردم چون میخواستم زندگیم درست بشه ک نشد و مجبور شدم به فغاون‌هاوس برم ۸ماه اونجا بودم و بعد یک خونه پیدا کردم و آنجا نقل مکان کردم و بعد از چند مدت اوسلندر خبر دار شد ک از همسرم جدا شدم و اقامت منو تمدید نکردن و بجاش بهم Fiktion bescheid دادن سوال من اینه ک امکانش هست من رو به ایران برگردونن یا نه

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام: باید بایک وکیل متخصص مشاوره داشته باشید.

  16. M می گوید

    سلام من میخوام از طریق ویزای پیوست به المان برم و همسر من اونجا دچار یه نوع بیماری مقاربتی ک امکان ابتلای من هم وجودداره شده
    من میتونم به محض ورود به المان درخواست طلاق بدم یا ممکنه ویزا و اقامت من دچار مشکل بشه و من نتونم اونجا اقامت داشته باشم؟

    1. زینالی می گوید

      سلام: باید از طریق سفارت ایران یا کنسولگری ایران درخواست طلاق نمایید برای راهنمایی بیشتر از طریق وکلای انلاین وکیل تاپ مشاوره نمایید.

  17. نفیسه می گوید

    سلام. شوهرم ۲۸سال آلمان زندگی کرده وملیت آلمانی داره با خانم آلمانی هم ازدواج کرده ودوتا فرزند دختر هم داشتند. که فرزند اولشون الان ۲۵سالشه. الان هم بیشتر از ۲۰سال هست که از هم جداشدن طلاق ایرانی گرفتن اما به آلمانی نه ولی همسرم خوش چندسال پیش درخواست طلاق امانی کرده. ولی پیگیری نکرده. در تمام این ۲۰سال هم هیچ اطلاعی از خانم آلمانی ومادر بچه هاش نداره وحتی نمیدونن زنده هست یا نه وکجازندگی میکنه. الان من و همسرم ۶سال هست که در ایران ازدواج کردیم. نمیخوایم بریم آلمان برای زندگی اما چون طلاق آلمانی را کامل نکردن نمی‌توان من را با خودش ببرد. لطفا راهنمایی کنید که چکار میشه کرد. وچگونه میشه این مشکل را ذر ایران حل کنیم. ممنونم.

زمان پاسخ به دیدگاه شما از طرف وکلای سایت وکیل تاپ ۴۸ ساعت می باشد. درصورت نیاز به مشاوره فوری حقوقی میتوانید از این لینک نسبت به پرسش سوال خود اقدام کنید.



سوالات خود را از ما بپرسید

وکلای پایه یک ما اماده پاسخ به سوالات شما هستند