قانون کسر و توقیف حقوق بابت مهریه / کسر یک چهارم حقوق

مهریه به مالی گفته می شود که مرد در هنگم عقد نکاح به زن خود می پردازد یا متعهد به پرداخت آن می شود. میزان مهریه از جمله حقوق مالی است و به محض جاری شدن عقد به زن تعلق میگیرد. مقنن به این موضوع در ماده ۱۰۸۲ قانون مدنی پرداخته است.

 طبق ماده ۱۰۸۳ قانون مدنی٬ به محض عقد زن مالک مهر می شود و می تواند هر نوع تصرفی در آن بنماید.

بنابراین بلافاصله بعد از عقد زوجه به میزان مهریه از زوج طلبکار می شود و می تواند آن را مطالبه کند. در صورت استنکاف مرد از پرداخت مهریه همسر خود و اقامه دعوا توسط زوجه دادگاه  به توقیف اموال و دارایی های فرد تا میزان مهریه حکم می کند.برای کسب اطلاعات بیشتر مشاوره با وکیل به شما کمک می کند.

واژه توقیف در لغت به معنای بازداشت کردن است. حقوق و مزایایی که کارمندان دولت دریافت می کنند جزء اموال و دارایی های آنان محسوب است زیرا ارزش مالی داشته و در غالب موارد، به صورت وجه نقد پرداخت می شود و از این رو امکان بازداشت را دارد.

و از آنجا که امروزه بنا به شرایط اقتصادی بسیاری از افراد توانایی پرداخت مهریه به صورت یکجا را ندارند، دادگاه به پرداخت مهریه به صورت اقساط حکم می کند.

بنابراین می‌توان حقوق و مزایای کارمندان دولت را بابت مهریه تا زمانی که پرداخت مهریه به صورت کامل صورت گرفته باشد درخواست کرد. در این خصوص مقنن در قوانین مختلف احکامی را بیان کرده که در این نوشتار به صورت مختصر و مفید به آن پرداخته می شود.

قانون کسر و توقیف حقوق بابت مهریه

مشاوره حقوقی فوری

مشاوره تخصصی تلفنی و متنی آنلاین با وکلای سراسر کشور

توقیف حقوق کارمندان دولت بابت میزان مهریه و میزان توقیف

بر اساس ماده ۹۶ قانون اجرای احکام مدنی اگر محکوم کارمند یکی از ادارات دولتی یا وابسته به دولت باشد در صورت تجرد و نداشتن فرزند تا میزان یک سوم از حقوق وی بایت پرداخت مهریه به زوجه توقیف می شود. و اگر مرد دارای همسر یا فرزند باشد (منظور همسر دوم است) میزان حقوقی که قابل توقیف است به یک چهارم کاهش پیدا می کند.

علت این امر هم این است که فردی که دارای همسر و فرزند باشد هزینه های بیشتری در زندگی دارد. به همین علت مقنن برای جلوگیری از اخلال در زندگی مدیون شرایط تاهل و کاهش میزان توقیف حقوق تا یک چهارم را وضع کرده است.شما با مشاوره آنلاین حقوقی می توانید به جزئيات این موضوع پی ببرید.

توقیف حقوق بازنشستگی برای مهریه

بازنشستگی به معنای کناره گیری از ادامه شغل در اثر بالا بودن سن است. شخص بازنشسته تا زمانی که زنده است مستحق استفاده از حقوق و مزایایی است که قانون مشخص کرده است. طبق تبصره ماده ۹۶ قانون اجرای احکام مدنی توقیف حقوق بازنشستگی فقط تا میزان یک چهارم مجاز خواهد بود. این حکم بدون قید و شرط برای میزان مهریه بیان شده است.

حتی اگر فرد بازنشسته مجرد باشد یا دارای فرزندی نباشد. دلیل مقنن شاید این باشد که هزینه های زندگی فرد بازنشسته بنا به شرایط سنی بیشتر از افراد دیگر است و به جهت جلوگیری از اختلال در زندگی فرد؛ مقنن این حکم را وضع کرده است.

توقف حقوق بابت مهریه

توقیف حقوق و مزایای نظامیان در زمان جنگ

طبق تبصره ۲ ماده ۹۶ قانون اجرای احکام مدنی توقیف حقوق فرد نظامی در زمان جنگ به هیچ وجه ممکن نیست. ماده ۱ قانون مجازات جرایم نیروهای مسلح مواردی که نظامی محسوب می شوند را به صورت حصری بیان کرده است و جنگ هم به حالت درگیری فیزیکی بین دو سپاه است.

قانون مجازات جرایم نیروهای مسلح

‌ماده ۱ – دادگاههای نظامی به جرائم مربوط به وظائف خاص نظامی و انتظامی ‌کلیه‌ افراد زیر که در این قانون به اختصار «‌نظامی» خوانده می‌شوند رسیدگی می‌کنند:

  • ‌کارکنان ستاد کل نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران و سازمان های وابسته
  • کارکنان ارتش جمهوری اسلامی ایران و سازمان های وابسته
  • کارکنان سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران و سازمانهای وابسته و اعضای ‌بسیج
  • سپاه پاسداران انقلاب اسلامی
  • کارکنان وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح و سازمانهای وابسته
  • ‌کارکنان مشمول قانون نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران
  • ‌کارکنان وظیفه از تاریخ شروع خدمت تا پایان آن
  • ‌محصلان – موضوع قوانین استخدامی نیروهای مسلح – مراکز آموزش نظامی و‌ انتظامی در داخل و خارج از کشور و نیز مراکز آموزش وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای ‌مسلح
  • کسانی که به طور موقت در خدمت نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران ‌هستند و طبق قوانین استخدامی نیروهای مسلح در مدت مزبور از اعضاء نیروهای مسلح‌ محسوب می‌شوند.

دلیل این اقدام مقنن حمایت از فرد نظامی در زمان جنگ است که جان خود را در جهت حفظ آرامش و کیان جامعه و کشور به خطر می اندازد.

توقیف مستمری مددجویان کمیته امداد و سازمان بهزیستی کشور

مقنن در جهت ایجاد برابری و عدالت اجتماعی، امر به تاسیس نهادهایی چون کمیته امداد و سازمان بهزیستی کرده است. هدف این نهادها کمک به افراد نیازمند در جهت توانمندسازی و جلوگیری از اختلال در زندگی آنها است و در راه تحقق این هدف اقدام به پرداخت مستمری به افراد نیازمند می کند. مقنن در ماده ۱ آیین نامه چگونگی تشخیص و تعیین افراد نیازمند به تعریف این گروه پرداخته است.

افراد مزبور عبارتند از:

  1. از کار افتادگان و معلولان نیازمند که توانایی مالی اداره زندگی خود را ندارند و افراد تحت تکفل آنها.
  2. زنان و کودکان بی‌سرپرست و نیازمند به موضوع قانون تأمین زنان و کودکان بی‌سرپرست، مصوب ۱۳۷۱.
  3. خانواده‌های زندانیان نیازمند، در مدت زندانی بودن سرپرست خانواده.
  4. آسیب‌ دیدگان ناشی از حوادث طبیعی و غیر طبیعی که امکانات اولیه زندگی خود یا وسایل اشتغال خود را از دست داده‌اند تا زمانی که امکانات اولیه یا‌ وسایل اشتغال خود را به دست آورند.
  5. عایله نیازمند تحت تکفل سربازانی که درآمدی برای اداره زندگی ندارند، در مدت سربازی و حداکثر تا پایان سال ۱۳۷۴
  6. مشمولان طرح شهید رجایی.
  7. سایر مواردی که مشمول بندهای فوق نیستند و تحت پوشش سازمانهای امدادی از قبیل کمیته امداد امام خمینی (‌ره) یا سازمان بهزیستی کشور هستند یا ‌باید تحت پوشش سازمانهای یاد شده قرار گیرند، با تشخیص کمیته امداد امام خمینی (‌ره).

مقنن در تبصره ۲ ماده ۹۶ قانون اجرای احکام مدنی بیان کرده است که حقوق و مستمری دریافتی افراد نیازمند که از کمیته امداد و سازمان بهزیستی دریافت می کنند غیر قابل توقیف است.این مقرره با توجه به هدف پرداخت اینگونه مستمری ها به عدالت نزدیکتر است.

پرداخت مهریه

توقیف حقوق و مزایای وظیفه

حقوق وظیفه بر ۲ نوع است:

  1. حقوق وظیفه از کارافتادگی: مستمری ثابتی است که در صورت از کار افتادگی یا نقص عضو کارمند به او پرداخت می شود.
  2. حقوق وظیفه وراث: مستمری ثابتی است که در صورت فوت کارمند به وراث او پرداخت می شود.

در هر حال حقوق و مزایای وظیفه، قابل توقیف تا یک چهارم است با این شرط که بدهی مربوط به شخص وظیفه بگیر باشد.

برای دریافت مشاوره با وکیل آنلاین به صورت تخصصی در زمینه های حقوقی می توانید با مجموعه مجرب وکیل تاپ در ارتباط باشید.

۰۰۲۱۹۱۰۰۲۰۹

نحوه توقیف حقوق کارمندان

طبق ماده ۹۷ قانون اجرای احکام مدنی مدیر اجرای توقیف حقوق محکوم علیه کارمند را به اداره یا سازمانی که وی در آن در حال اشتغال است ابلاغ می کند. رئیس یا مدیر آن سازمان موظف است که به مقدار مذکور از حقوق محکوم علیه کسر کرده و آن را برای مسئولین اجرا بفرستد. مدیر اجرا هم این مبلغ را در اختیار زوجه قرار میدهد.

« سوالات متداول »

۱- چه چیزی به عنوان مهریه در نظر گرفته می‌شود؟

 مهریه به مبلغ پول یا مالی اشاره دارد که به عنوان هدیه یا جبران خسارت به عنوان یک بخش از قرارداد ازدواج توسط شوهر به همسر اهدا می‌شود.

۲- آیا مهریه به عنوان یک حق حلال در قانون اسلامی تلقی می‌شود؟

بله، در اسلام، مهریه و میزان مهریه به عنوان یک حق حلال و قانونی تلقی می‌شود و در قرآن و احادیث پیامبر اسلام (ص) به آن اشاره شده است.

۳- چه عواملی می‌توانند منجر به کسر یا توقیف حقوق مهریه شوند؟

عوامل مختلفی می‌توانند باعث کسر یا توقیف حقوق مهریه شوند، از جمله نقص اقتصادی یا مالی، تعدد ازدواج‌ها، عدم اجرای وظایف زناشویی توسط همسر و یا توافق طرفین در این خصوص.

۴- آیا توافق‌نامه ازدواج می‌تواند شرایط کسر یا توقیف حقوق مهریه را مشخص کند؟

بله، طرفین می‌توانند در توافق‌نامه ازدواج شرایط مرتبط با کسر یا توقیف حقوق مهریه را مشخص کنند و از اختلافات در آینده جلوگیری کنند، اما این شرایط نباید با قوانین و مقررات عمومی تعارض داشته باشند.

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۳.۹ از ۵
از مجموع ۷ رای
111 نظرات
  1. مارال می گوید

    درصورت متعهد شدن پدرشوهر برای پرداخت مهریه عروس بصورت رسمی. و فوت پدرشوهر. آیا عروس میتواند از حقوق بازنشستگی مرحوم تقاضای مهریه کند؟

    1. بهزاد زینالی می گوید

      اگر ایشان ضامن شدند که با فوت عقد ضمانت از بین نمیره و مهریه از ماترک ایشان قابل وصول است

  2. مسعود می گوید

    سلام و عرض ادب، ببخشید آیا قاضی میتواند بر خلاف قانون بیش از یک چهارم حقوق یک بانوی بازنشسته ی زندانی را که دچار اعسار و افلاس شده است را کسر نماید؟در حال حاضر یک چهارم از حقوق وی بابت یکی از دیون کسر میگردد.با تشکر

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام. توقیف و کسر یک چهارم حقوق بازنشستگی یا وظیفه افراد جایز است

  3. فرزانه می گوید

    سلام
    اگر زوج محکوم به پرداخت هر ۵ ماه ی سکه شده باشه وسر ۵ ماه نتونه فراهم کنه واز طرفی کارمند دولت باشه ایا کل حقوق زوج بابت مهریه توقیف میشه؟
    اگر بتونه تعدیل بزنه میتونه درخواست کنه تعداد ماههای پرداخت سکه زیادتر بشه یعنی ۸ ماه یا خیر

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام خیر کل حقوق توقیف نمیشه .امکان تعدیل هست

  4. سعید می گوید

    با سلام
    بنده محکوم به پرداخت هر ٥ ماه یک سکه بعنوان مهریه شدم که سکه ها را بصورت منظم پرداخت می کنم اما اجرای احکام کل مزایای بنده را شامل عیدی، پاداش، اضافه کار، حق ماموریت، سنوات را طی نامه ای که به کارگزینی محل کارم زده و عنوان نموده چون اینها جز مزایا مستمر نیستند را بصورت کامل توقیف نموده است و به حساب همسرسابقم واریز می نماید آیا اینکار از نظر قانونی مجاز است؟

  5. رمضانی می گوید

    سلام خواستم الان در حال حاظر اداره ثبت گواهی کسر حفوق برای شرکت ارسال شده و سهم دولت (نیم عرش) هم از حساب بنده داره کسر میشه در ضمن شرکت خصوصی میباشد …این نوع کسر از حقوق قانونی میباشد

  6. قربانی می گوید

    سلام آیا من می‌توانم به جای مهریه خواهان حقوق شوهرم بشوم (شوهرم بازنشسته نظامی میباشد)

  7. فرزانه می گوید

    سلام
    یکی از دوستان سوال کرده که سکه هارو به صورت منظم بابت مهریه پرداخت میکرده ولی کل اضافه کار و عیدی و پاداش وحق ماموریت توقیف شده چه جوی این کار انجام شده ؟ در صورتی که گفتید حتی کل حقوق هم توقیف نمیشه ؟

  8. فرزانه می گوید

    اگر زوجه درخواست کنه که کل حقوق وعیدی وپاداش واضافه کار بایت مهریه از حقوق زوج کم بشه آیا این کار از طرف اجرای احکام انجام میشود یا خیر؟

  9. فرزانه می گوید

    البته ی دختر ۸ ساله هم داریم .باوجود بچه هم باز نمیتونه کل حقوق وعیدی و پاداش ومزایا توقیف بشه؟

  10. ناصر می گوید

    سلام خسته نباشید من نظامی بازنشته ارتشم خانوم درخواست مهریه از ثبت اسناد نموده بنده دو فرزند دارم یکی از فرزندان معلول ذهنی ایا میتونم از حقوق مهریه را بدم در ضم یک واحد اپارتمان ۸۰ متری دارم که وام مسکن دارد درضم ۴ ماه خدامونه را ترک کرد لطف مرا راهنمایی کند ممنون

    1. وکیل تاپ می گوید

      اگر مالی داشته باشید مال توقیف میشه در غیر این صورت از حقوق شما مبلغی تخصیص داده می شود

  11. عباس می گوید

    سلام آیا عیدی ،پاداش حقوق، واضافه کاری،ثنوات خدمتی ، که مبلغ مشخصی در ماه ندارد با دستور اداره اجرای احکام ثبت اسناد قابل توقیف هست

  12. علی می گوید

    با سلام بنده فردی بازنشسته هستم بابت مهریه یک چهارم حقوقم به حساب زوجه و دادگاه برداشت میشه ولی متاسفانه زوجه رفته دادگاه و تمام موجودی های حساب حقوقی ام را برداشت کرده و تمام حسابهای بانکی ام را مسدود کرده ایا اینکار قانونی است

    1. وکیل تاپ می گوید

      سلام بله

  13. محمدپور می گوید

    سلام حقوق من یک چهارم بابت مهریه کسر میشود اخیرا سه اجراییه از ماجع مختلف به اداره امده و به من هم ابلاغ نشده دوماه است که کل حقوق من رو مسدود کردن ایا این کارقانونیه یا نه باتشکر

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام بله

  14. شکرمرادی بیراقوندی می گوید

    سلام من همسرم فوت کرده ارتشی بود حقوقش من که زن دومش هستم مگیرمش فرزند دارد از زن اول همشان ازدواج کردن الان یه دخترش طلاق گرفته مخواد حقوق با من نصف کند من ازحقوق درخواست مهریه کنم از نصفی که به دختر بدن به من مرسد بابت مهریه ،،،

  15. شکرمرادی بیراقوندی می گوید

    سلام من همسرم فوت کرده ارتشی بود حقوقش من که زن دومش هستم مگیرمش فرزند دارد از زن اول همشان ازدواج کردن الان یه دخترش طلاق گرفته مخواد حقوق با من نصف کند من ازحقوق درخواست مهریه کنم از نصفی که به دختر بدن به من مرسد بابت مهریه پاسخ

    1. وکیل تاپ می گوید

      سلام
      در موارد فوق بعد از پرداخت نغفه اشخاص واجب النفقه مهریه شما یه صورت اقساطی پرداخت میشود.

  16. محمد می گوید

    سلام من هرکاری کردم خانمم حاضر نشد برگرده میگه فقط مهریمو میخام منم یه کارگرم اموالمم زدم به نام دیگری درخواست تمکینم دادم حالا چجوری مهریه رو ازم میگیرن؟پیش قسط ندارم که بدم و اینکه خانمم برا اموالمم شکایت کرده

    1. وکیل تاپ می گوید

      سلام مهریه را وصول میکنن وگرنه حبس میشوید

  17. محمد می گوید

    اموالمو قبل از اینکه خانمم مهرشو اجرا بذاره زدم به نام دیگری الانم شکایت کردن برا اموال.آیا میتونن ازم بگیرشون؟

    1. وکیل تاپ می گوید

      سلام اگه ادله موجه باشد بله

  18. اسفندیار کرمی می گوید

    سلام
    آیا کسر ۱/۴ حقوق بازار یاب باابت مهریه قانونی است چون قانون اشاره به کارمندان دولتی دارد؟

  19. رضا عزیزی می گوید

    خانم بنده صیغه ۹۹ساله من شده نفقه ۱۰ملیون بایدمرداخت کنم وماهیانه ۱۲۰۰ملیون فقط حقوق ماهیان ۲ملیونی دارم بابت مهریه ۱۵ ماه یک سکه نمیتوانم نفقه راپرداخت کنم میتووانم اعساردهم

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام بله

  20. آرش می گوید

    سلام.بنده .کارگر شرکت خصوصی هستم.ماشین داشتم که اول عروسی بنام‌ خانم کردم.تمام وسایل خانه را برده حتی گیره لباسی.آفتابه.دمپایی wc.سند ازدواجمون.باحلقه ازدواج منو برده حتی فاکتورش برده.ببخشید یک وکیل بی هم چیز هم گرفته.گناه ما مِردها چیه.از برج ۶تا حالا رفته .نفقه خودش با دوتا بچه هام پرداخت میکنم‌رای دادگاه امده هر ۱۶ماه یک سکه.تازه وکیل خانم اعتراض زده که با دوتائ بچه سختشه.یک سوال زوجه که میگه من درامدی ندارم حتی هزینه دادرسی انداختن گردن من بعد قاضی محترم نمیپرسی زوجه تو که پول نداری از کجا اوردی وکیل گرفتی اونم برای دوتا پرونده.نه فقط این دادگاها مردرا له میکنند.ودر آخر رای دادگآه امده(((هر ۱۶ماه یک سکه)))و وکیل زوجه اعتراض زده هر ۱۱ماه بده زوج خقوقش ۳/۵میلیون هست بجز اضافه کار ومزایا.و ضع مالی پدرش خوب هست .یکی نیست به این وکیل بگه به تو چه ربطی داره و حقوقم ۲۸۰۰هست.یعنی حکم کم میکنه

  21. پریسا می گوید

    سلام خسته نباشید من شوهرم اعتیاد داره بعد طبقه ی بالای خونه ی پدرشوهرمو ساختیم الان ۸ساله که ازدواج کردیم الانم اونجا زندگی میکنیم بعد پدرشوهرم چند بار قرار بود بیاد بنویسه برا بعد از فوت سند خونش بازداشت بود الان من برا مهریه اقدام کردم شوهرم هر روز بهم میگه اگه میتونستی بگیری میگرفتی من الان چجوری میتونم برا خونه ای که خودمون ساختیم اقدام کنم چون همش بهم میگه مدرک نداری درصورتی که من فاکتور وامایی که برا خونه گرفتیم ته چکام همه هستن اگه میشه راهنماییم کنید ممنون🙏

  22. کامیار می گوید

    اگر با تقاضای اعسار در مهریه موافقت نشود و زوج کارمند رسمی باشد و طبق ماده ۹۶ اجرای احکام مدنی یک چهارم از قبل درخواست اعسار حقوق وی توقیف باشد و طبق استعلام دادگاه خانواده غیر از حقوق دریافتی اموال قابل توقیفی نداشته باشد در نهایت دادگاه چه حکمی صادر میکند؟؟

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام دادگاه حکم به تقسیط مهریه صادر میکند

    2. بهزاد زینالی می گوید

      سلام چون شرایط اعسار کامل نبوده اعسار رد شده

  23. حسین می گوید

    سلام من همسرم بدون دلیل البته دلایل دورغ براخودش که ادعامیکند من معتادهستم و دعوامیکنم خانه راالان مدت یکسال هست که ول کرده رفته وفرزندم راهم برده وخودش هم از کاراموزان وکالت میباشد میگوید طلاق ومهریه میخواهم من کارمند شرکتی هستم مهربه راحاظرم به صورت قسدی بدهم هرنوع ازمایشی هم میخواهندمیدهم که ثابت شود معتادنیستن طلاق هم نمخواهم بدهم میخوام برگردد سرخانه وزندگی خودکه هیچ کمبودبم ندارم چه کارمیتوانم انجام دهم

  24. حسین می گوید

    سلام من همسرم بدون دلیل البته دلایل دورغ براخودش که ادعامیکند من معتادهستم و دعوامیکنم خانه راالان مدت یکسال هست که ول کرده رفته وفرزندم راهم برده وخودش هم از کاراموزان وکالت میباشد میگوید طلاق ومهریه میخواهم من کارمند شرکتی هستم مهربه راحاظرم به صورت قسدی بدهم هرنوع ازمایشی هم میخواهندمیدهم که ثابت شود معتادنیستم طلاق هم نمخواهم بدهم میخوام برگردد سرخانه وزندگی خودکه هیچ کمبودبم ندارم چه کارمیتوانم انجام دهم

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام میتوانید به دادگاه خانواده الزام به تمکین تقدیم نمایید ولی نفقه بهش تعلق نمیگیرد ولی مهریه در هر صورت متعلق به زوجه میباشد

  25. رها می گوید

    سلام من چندسال پیش بااقایی ازدواج کردم که زن اولش فوت کرده بود الان خوده همون اقا به رحمت خدا رفته وهرچی که داشته زده به اسم دختراش فقط حقوق بازنشستگیش مونده ایا من میتونم درخواست مهریه کنم ایشون یه دختره مطلقه هم دارن این حقوق چگونه تقسیم میشه ؟ومن اگه مهرموبخوام ایا درصده حقوق بازنشستگی که به من میرسه بیشترمیشه؟؟

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام: حقوق بازنشستگی مستمری هست مقدارش مشخص میباشد واگر دخترمجرد پسر درحال تحصیل نباشد بشما میرسد.

  26. رها می گوید

    سلام من چندسال پیش زن دوم اقایی شدم که همسراولش فوت کرده بود والان خوده این اقابه رحمت خدارفته وهرچی داشته زده به اسم بچه هاش فقط حقوق بازنشستگیش مونده ویه دختره مطلقه هم داره این حقوق چگونه تقسیم میشود واگه من درخواست مهریه کنم ایا درصدحقوقی که بمن میرسه بالاترمیره؟

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام حقوق جز مستمری هست واگرمالی نداشته باشند نمیتوان چیزی دریافت کرد

  27. حمید می گوید

    سلام
    در مورد یک چهارم حقوق ، از کل دریافتی منظور هست یا از پرداختی ، چون الان شاید دریافتی حدود ده باشه ولی فقط مالیات و بیمه … چهار است ، دقیقا این یک چهارم از
    چه قسمت هست و ایا یک چهارم هم به کسورات اضافه میشه و از کل کم میشه ، و ایا میتوان درخواست داد یک چهارم از پرداختی کم شود

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام بله ازکل حقوق

  28. تکرلی می گوید

    سلام من بخاطرنفقه به دادگاه شکایت کردم‌.مهریه مو ۱۵تااجرا گذاشتم.شوهرم کارمند یک سوم حقوقشو توقیف کردم.ولی اداره پولی به حسابم نریخته.خواستم بدونم وقتی حقوق رو یک سوم توقیف میکنی جلوی حقوق کامل بسته میشه یا همون یک سوم؟؟

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام نخیر تا مبلغ یک سوم توقیف میشود

  29. دانیال می گوید

    سلام بنده تحت پوشش بهزیستی هستم و معلولیت شدید دارم آیا اداره ثبت میتواند مستمری بنده رو بخاطر مهریه توقیف کند؟

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام:بله میتواند نسبت به توقیف حقوق اقدام نماید.

  30. مهلا می گوید

    سلام وقت بخیر . ۵ ماهه که حقوق همسرم توقیف شده و به حساب دادگاه واریز میشه . الان حکم قطعی اومده که سالی یک سکه محکوم شده!!!در صورتی که یک چهارم حقوق ایشان میشه سالی ۳سکه!!!و به تجدید نظر هم اعتراض زدیم ولی همون یک عدد تایید شد!!!
    آیا توقیف یک چهارم حقوق ایشان دائمی هست ، یا میتونه با این حکم رفع توقیف کنه!!! اگه قابلیت رفع داره من چجوری میتونم یک چهارم حقوق رو به جای سکه درخواست کنم؟!

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام: می توانید درخواست تعدیل مهریه نمایید.

  31. مهسا می گوید

    سلام من تقاضای مهریه از همسرم کردم اون برای فراراز مهریه رفته سربازی تکلیف من چیه؟

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام: اگر مالی داشته باشد می توانید توقیف اموال نمایید.

  32. مریم درویشان می گوید

    سلام، اگه مردی برای تقسیط مهر و کم کردن میزان اون درخواست اعسار بده، آیا بعدا روحه میتونهاز این اعسار بر علیه زوج استفاده کنه مبنی بر اینکه زوج توان مالی اداره دوتا زندگی رو نداره و با درخواست عسر و هرج تقاضای طلاق بده،، آخه زوج عدم تمکین رو گرفته از دادگاه همچنین. الزام به تمکین هم. داده ولی زوجه حاضر به برگشتن نیست ومهریه اش رو هم که داره میگیره، اگه زوج ازدواج مجدد کنه اعساری که داده برا مهریه میتونه دلیل قانع کننده باشه برا دادگاه تا زوجه بتوان حکم طلاقش رو هم راحت بگیره؟ اگه آره شما چه راهکاری رو پیشنهاد میکنید؟؟

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام:اگر اعسار ثابت شود بله می تواند اقساطی پرداخت نماید.

  33. ساناز موسوی می گوید

    سلام من صیغه آقای شدم ک گذاشته رفته منم بعد یک سال در خواست مهریه کردم
    این آقا فبل دادخواستم کل زندگیشو ب جای مهریه ب زن اولش داده و ۳ ملیون هم تعافق کردن ب بچشون بده
    و طلاق گرفتن
    حالا چیزی جز حقوق نداره
    آیا دادگاه از ۱ چهارم حقوقشو توقیف میکنه
    یا ۱ سوم
    وچون رئیس بانکه پاداش عیدی و مزایای بانکی هم حساب میکنن ؟

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام: در صورتی که بازنشسته باشند می توانید یک چهارم حقوق را تو قیف نمایید.

  34. سعید می گوید

    سلام خانومم بابت مهریه تامین خواسته گرفته،کارمند رسمی دولت هستم یک چهارم حقوقمو تا چه وقتی میتونه توقیف کنه،آیا بعد از حکم قطعی میشه توقیف حقوقو باطل کرد یا نع

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام:با اتمام وصول یا رضایت شخص توقیف کننده رفع خواهد شد.

  35. اردلان می گوید

    سلام
    من حقوق پایه ام ۵ میلیون هست اما با اضافه کار و کارانه و پاداش ۲۰ میلیون می باشد اگر خانم در خواست مهریه کنه آیا یک سوم ۲۰ میلیون توقیف می شه یا یک سوم ۵ میلیون. همچنین من آپارتمانی به ارزش ۵ تا ۶ میلیارد دارم و ماشین ۵۰۰ میلیونی. آیا خانم می تواند آن ها را توقیف کنه.
    مهریه خانم ۳۰۰ سکه می باشد.
    ممنون از شما

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام: اشخاص بازنشسته حقوقشان به اندازه یک چهارم توقیف می شود.

  36. افسون می گوید

    سلام ، شوهرم ۳ سال گذشته به من نفقه نداده، از طریق شورا شکایت کردم، شوهرم به قاضی گفت اجاره آپارتمان دادم، گوشت و مرغ و برنج خریدم، هزینه دکتر پرداخت کردم، نفقه نمیدم، حالا به نظر شما قاضی چه حکمی میدهد؟ ممنون

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام: بسته به نظر دادگاه می باشد.

  37. اراس می گوید

    من بخاطر مهریه اقدام به توقیف حقوق همسرم که کارمند رسمی دولت هست کردم،همسر دوم ندارند و فرزندم با من زندگی میکند، چه مقدار از حقوق متعلق به من و چه مقدار به عنوان نفقه به بچه واریز خواهد شد،و واریزی چند ماه بعد از مطالبه صورت میگیره ،ممنونم از پاسخگویی تون🙏

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام: به میزان یک چهارم توقیف و نفقه بر اساس شاخص و مصوبه دولتی می باشد.

  38. Amir می گوید

    سلام و خسته نباشید.میخاستم بدونم یک چهارم حقوقی که ازش صحبت میشه ایا مربوط به کارکنان دولتی میباشد یا شرکتهای خصوصی وکارگری که تو شرکت مشغول به کار هست

    1. بهزاد زینالی می گوید

      باسلام
      تفاوتی ندارد. با شماره ۰۲۱۹۱۰۰۲۰۹۰ تماس حاصل فرمائید تا وکلای متخصص وکیل تاپ در زمینه خانواده شما را راهنمایی نمایند.

    2. بهزاد زینالی می گوید

      سلام:این میزان برای حقوق بازنشستگی که برای مهریه قابل توقیف می باشد.

  39. مهرزاد می گوید

    باسلام لطفا بفرمایید چه مواردی از حقوق کارمندان رسمی دولت مشمول پرداخت اقساط مهریه میباشد؟باتشکر

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام: تمامی کارمندان چه دولتی چه خصوصی در صورتی که دارای فرزند باشند یک چهارم و بدون فرزند یک سوم و اگر بازنشسته باشند یک چهارم توسط هر بدهی که باشد قابل توقیف می باشد.

  40. عسل می گوید

    سلام همسر من قبلا ازدواج دیگری داشتند ک جدا شدن و از حقوقش مبلغی ب ایشان واریز می‌گردد الان من قصد گرفتن مهریه دارم سهم من از حقوق ایشان چقدر می‌شود چطوری بین دو زن تقسیم میشه؟؟

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام:میزان حقوق بابت توقیف مهریه اگر دارای فرزند باشد یک چهارم وگرنه یک سوم اگر دو زن باشد این میزان بین انها تقسیم می شود.

  41. شهرام رفعتی می گوید

    سلام .من محکوم به پرداخت مهریه ۳۵۰ سکه شده ام …یک زمین تجاری داشتم که بعلت بلاتکلیفی و نداشتن سند قابل قیمت گذاری نبود سازمان ثبت اسناد ارزش زمین ۱۸۷ متری را ۷۰ میلیون زده اند مدت کوتاهی بعد سند زمین را دادند وزمین قابل ارزش گذاری شد حدود یک میلیارد …اما خانمم پرونده را از ثبت اسناد به دادگاه انتقال داده قاضی هم میگه به من ربطی نداره که چه قیمتی زدن …درضمن من نظامی هستم ودرحال بازنشستگی اضی نامه زده به یگان که یک سوم حقوق و کل پاداش پایان خدمت مرا به این زن بدهند …من ۲۴ سال در مناطق مرزی و عملیاتی خدمت کردم و قلبم نارساشد دچار بیماری اعصاب افسردگی شدم ایا پاداش من را قاضی باید به همسرم بدهد …۶ ماهی یک سکه هم محکوم شده ام که به جای ان یک سوم حقوقم کم میشود ولی قاضی میگوید اینها سکه حساب نمیشود ..نفقه دوتا بچه هم را هم دارم میدهم …به جز یک منزل کلنگی ۱۰۰ متری همه چیزم را قاضی گرفته و به این خانم داده .پاداش پایان خدمتم را میتوانم شکایت کنم که به ایشان ندهند

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام: از تمامی اموالی که دارید و حتی حقوق دریافتی شما تازمان اتمام مهریه از شما دریافت خواهد شد.

  42. سعید می گوید

    سلام. جایی هیچ شغلی و ملک نداشته باشی مهریه رو بگذاره اجرا چی میشه؟

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام: باید دادخواست اعسار به دادگاه تقدیم نمایید.

  43. مجتبی می گوید

    سلام و عرض خسته نباشد
    من دارای دو همسر میباشم همسر اول مهر را اجرا گذاشته و یک چهارم حقوقم داره استفاده میکنه همسر دومم هم مهرش اجرا گذاشت و نامه از دادگاه گرفت برا توقیف یک چهارم حقوق
    الان جریان حقوق من چی میشه ایا یک چهارم کل حقوقم بین دو تا نصف میشود

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام: هرکدام به میزان یک چهارم حقوق را دریافت می کنند اولی یک چهارم بعدی هم از مقدار باقی مانده به میزان یک چهارم توقیف می کند.

  44. رضا می گوید

    سلام
    من دو همسر دارم همسر اول مهر را اجرا گذاشته و یک چهارم حقوقم داره میگیره و همسر دومم هم مهرش اجرا گذاشت و نامه از دادگاه گرفت برا توقیف یک چهارم حقوق
    الان جریان حقوق من چی میشه ایا یک چهارم کل حقوقم بین دو تا نصف میشود. شما در سوالات قبلی فرمودید بین انها نصف میشه و جای دیگه فرمودید هرکدام جدا جدا یک چهارم میتونند توقیف کنند؟

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام:چون دو اجرائیه صادر شده هر کدام به میزان یک چهارم توقیف میکنند.

  45. علی می گوید

    سلام من یک فرزند دارم خودمم نظامی هستم و میخواهم مهریه زن ام رو بدم میخاستم بدونم آیا میزان پولی ک کسر میشود از پایه حقوق هس یا از کل پول دریافتی؟؟ بیزحمت جواب بدین

    1. زینالی می گوید

      سلام: به میزان یک چهارم از حقوق شما قابل توقیف می باشد.

  46. علی می گوید

    سلام من در سال۹۶مهریه خانومم رو که از طریق اداره ثبت به اجرا گذاشته بود باتوجه به داشتن فرزند و اینکه حضانت فرزندم رو هم از ۲ سالگی به من داد از طریق حقوقم ماهیانه در کسر و به حسابش میریزن .و من سال ۹۸ بخاطر فرزندم مجدد ازدواج کردم حال اگر این خانم هم بخواد مهریه بگیره و من جز شغلم دولتی چیزی ندارم و اون هم توقیف زن اول میباشد تکلیف زن دوم چی میشه ممنون

    1. زینالی می گوید

      سلام: بله می تواند اقدام به وصول مهریه نماید و مشکلی در این خصوص برایش وجود ندارد و نفقه زن دوم و مهریه اونو هم باید بدبد.

  47. حمداله می گوید

    باسلام بادرخواست همسرم از طریق اداره ثبت کل حسابام مسدود شدن من هم نظامی وحقوق بگیرم برا رفع مسدودی حساب حقوقیم چکار کنم

    1. زینالی می گوید

      سلام» باید نسبت به پرداخت مهریه اقدام نموده و یا اینکه رضایتنامه همسرتان را به دایره اجرای اداره ثبت تقدیم نمایید.

  48. بھرام صداقت می گوید

    سلام ، ۵۰۰ سکہ باید مھریہ بدھم یک اپارتمان و خودرو کہ جھالت کردم بہ نام اوست ایا این اقلام میتواند جزء مبلغ مھریہ یا خود مھریہ قلمداد شود؟ ضمنا دو مستمری میگیرم از ھر دو مستمری کسر میشود؟

    1. زینالی می گوید

      سلام: اگر درج کرده اید که به عنوان مهریه می باشد بله می توانید به عنوان مهریه حساب کنید در غیر این صورت باید پرداخت نمایید و از مستمری باید پرداخت نماید.

  49. سلیمانی می گوید

    با سلام
    آیا در مورد حقوق بگیران فقط یک چهارم حقوق رو باید کم کنند یا سکه پیش قسط هم میزنن

    1. زینالی می گوید

      سلام: یک چهارم در صورتی که فرزند باشد و اگر سکه باشد چون در عقد ازدواج عین سکه درج شده نه قیمت ان و به همین خاطر باید سکه بدهد نه پول.

  50. سمیه می گوید

    سلام همسر من پزشک هست و دو مطب دارد از طریق ثبت اقدام برای گرفتن مهریه کردم سوالم اینه یک چهارم درآمد مطب توقیف میشه یا بعد کسر هزینه هایی مثل اجاره مطب و بقیه مخارج یک چهارم کسر میشود ممنون میشوم جوابی روشن بفرمائید

    1. زینالی می گوید

      سلام: درامد مطب حقوق نیست که تا هر میزان قابل توقیف است

  51. حسین می گوید

    سلام واحترام
    خانم بنده مهریه گذاشته اجرا درخواست اعسار دادم
    ۳عددپیش وماهیانه۷۵۰هزارتون بعدرفتم شرکت والان ۱/۴حقوقم کسرمشه تعدیل داده ایا پیش قسط
    دوباره میبرن ومبلغ بیشرمشه باتشکر

  52. حسین می گوید

    سلام واحترام
    بابت مهریه ۳تاپیش وماهیانه ۷۵۰هزارتومان محکوم شدم بعد رفتم شرکت والان۱/۴حقوم داره کسره مشه
    تعدیل داده دوباره پیش قسط میبرن وبیشترمیشه
    پایه حقوقم ۵م هست باتشکر

    1. زینالی می گوید

      سلام: در صورت درخواست تعدیل بله تعدیل می شود

  53. حسین می گوید

    باسلام واحترام
    دخترم سال۹۳طلاق گرفت زوج دران مقطع ۲،۵۰۰،۰۰۰تومان حقوق میگرفت وهر۶ماه یک سکه پرداخت میکرد،اینک حقوق ماهیانه زوج۱۶ملیون تومان است ایامیتوانم تقاضای تعدیل مدت اقساط رابه هر۴ماه یک سکه یا یک چهارم ازحقوق ماهیانه زوج راکنم؟

    1. زینالی می گوید

      سلام: بله می توانید دادخواست تعدیل مهریه را به دادگاه خانواده بدهید و هم چنین می توانید درخواست دهید از حقوقی که به حسابش واریز میشود نیز توقیف شود.

  54. زهره می گوید

    سلام منظور از یک چهارم حقوق دریافتی زوج است یا حکم کارگزینی
    حکم همسرم ۸میلیون است اما دریافتیشون ۱۹ میلیون
    دوم اینکه نیم عشر در چند قسط کم میشه؟

    1. زینالی می گوید

      سلام: مبلغی که به حساب این شخص از طریق کارمند بودن واریز میشود این مبلغ ملاک هست

  55. لیلا شیبانی می گوید

    سلام مهریه بنده در حکم طلاق توافقی ماهی نیم سکه بریده شد و بعد چون اقساط را ندادن بنده یک چهارم حقوق آیشان را توقیف کروم الاان سه ساله که فقط همون یک چهارم برام واریز میشه و ۱۵۰۰ هم مبلغش و من تو حکم نیم سکه در ماه بریده شده برام. الاان قیمت نیم سکه کجا ۱۵۰۰ کجا چکار کنم که همون نیم سکه برام واریز بسه و یک چهارم حقوقش و نمیخوام . راهنماییم کنین و اینکه بخوام کل حساباش مسدود بشه باید از طریق ثبت مهریه را اجرا میگذاستم ؟؟

    1. زینالی می گوید

      سلام: باید مجددا بابت تعدیل مهریه اقدام و مال معرفی نمایید.

  56. Ali می گوید

    با سلام
    میخواستم بدونم کسر یک چهارم حقوق شامل همه ی آیتم های حقوق مثل حق اولاد، حق مسکن، اضافه کار
    می شود
    آیا استثنایی وجود دارد؟

  57. مجتبی می گوید

    سلام من یک کارمند هستم خانمم مهریه رو اجرا گذاشته در ثبت اسناد یک چهارم حقوقم توقیف شده در صورت اعسار و تقسیط مهریه که هر چند وقت من سکه بدم تکلیف یک چهارم حقوق چی میشه اگر مهریه تقسیط بشه که هر چند وقت سکه بدم یک چهارم حقوقم ازاد میشه

    1. زینالی می گوید

      سلام: خیر آزاد نمیشود

  58. ندا می گوید

    سلام همسر سابقم حقوق اش ۱۲ میلیون به علاوه ۶ میلیون اضافه کاری هست. من ۶ میلیون اضافه کاری توقیف کردم یعنی کل حقوق و مزایاش میشه ۱۸ میلیون (حتی همان زمان که سکه ها پرداخت میشد من این را مال اضافه معرفی کردم و از طريق اجرای احکام توقیف کردم) از بعد که این. توقیف کردم دیگه سکه ها را نداد میخوام بدونم حالا میتونم از اون ۱۲میلیون یک چهارم توقیف کنم بابت که سکه نمیده؟
    یا چون مزایای غیر مستمر یعنی اون اضافه کاری اش توقیف میشه دیگه نمیتونم از حقوق ثابت اش هم توقیف کنم؟

  59. امیر می گوید

    سلام از حقوق تامین اجتناعی برا مهریه چقدر میتونن برداشت کرد مرد مجرد و یه دختر تو خونه داره ممنون

  60. حسن می گوید

    چنانچه مردی دو همسر داشته باشد. همسر اول بابت مهریه یک چهارم حقوق را توقیف کند. سپس همسر دوم نیز مهریه خود را اجرا بگذارد آیا همسر دوم هم می تواند یک چهارم دیگر را توقیف کند؟ یا اینکه صرفاً همسر اول به عنوان توقیف مقدم محسوب می شود و یا اینکه یک چهارم بین هر دو تقسیم می شود؟ کدام یک از فروض عملا در دادگاه ها اجرا می شود؟

    1. زینالی می گوید

      سلام: همسر دوم نیز از باقی مانده توقیف می نماید و هرکی زودتر توقیف زده مقدم است

  61. م_ز می گوید

    سلام خسته نباشید
    پرونده مهریه من به اجرای احکام رسیده، زوج در زمان رسیدگی به پرونده اصلا تو دادگاه حضور پیدا نکرده و برای تقسیط هم نیومده،منم چون نتونستم مالی از ایشون معرفی کنم فعلا پرونده در همون مرحله اجرای احکام مونده،میخواستم ببینم اگه اقا در یک شرکت خصوصی کار کنه و فیش حقوقی نداشته باشن میتونم نسبت به توقیف حقوقش اقدام کنم؟

  62. فاطمه می گوید

    سلام من در حال حاضر یک چهارم حقوق شوهرم رو بابت مهریه دارم میگیرم و جدا هم نشدیم ایا بعد بازنشستگیش باز هم یک چهارم کسر میشه یا نه ؟

  63. ناشناس می گوید

    سلام من یک چهارم حقوق همسرم رو باید بگیرم اداره ثبت به اداره شون نامه زده ولی اونا کلا از ۱۰ میلیون ۱۳۰۰ بمن پرداخت می کنن و باهاش ساخت و پاخت کردن من چطور می تونم حقمو بگیرم؟

  64. عاطفه می گوید

    سلام من بخاطر مهريه مقداري از حقوق همسرم توقيف شده ميخواهم اين موضوع رو كنسل كنم كه ديگر اين مبلغ به حساب من واريز نشه ايا حق گرفتن مهريه رو براي اينده از خودم سلب ميكنمياخير مشكلي پيش نمياد ممنون

    1. زینالی می گوید

      با سلام
      خیر با منتفی شدن این موضوع حق گرفتن مهریه از شما سلب نمی شود

زمان پاسخ به دیدگاه شما از طرف وکلای سایت وکیل تاپ ۴۸ ساعت می باشد. درصورت نیاز به مشاوره فوری حقوقی میتوانید از این لینک نسبت به پرسش سوال خود اقدام کنید.



سوالات خود را از ما بپرسید

وکلای پایه یک ما اماده پاسخ به سوالات شما هستند