نمونه شکوائیه فریب در امر ازدواج

چنانچه هر یک از زوجین قبل از عقد ازدواج طرف خود را به امور واهی از قبیل داشتن تحصیلات عالی، تکمن مالی، موقعیت‌اجتماعی، شغل و سمت خاص، تجرد و امثال آن فریب دهد و عقد بر مبنای هر یک از آن‌ها واقع شود مرتکب به حبس تعزیری از شش ماه تا دو سال‌محکوم می‌گردد.فریب در امر ازدواج باید علت ازدواج باشد تا بتوان شخص را به این جرم محکوم گرد.طبق نظریه مشورتی مخفی کردن ازدواج قبلی،فریب درنکاح می باشد.جرم فریب حتما باید منتج به ای باشد که عقد بر مبنای هر یک از این فریب ها واقع گردد.علاوه بر این در صورت تدلیس موجب فسخ عقد ازدواج میگردد .اما خیار تدلیس فوری است و به محض اطلاق از عیب باید اقدام کنند.

مشاوره حقوقی فوری

مشاوره تخصصی تلفنی و متنی آنلاین با وکلای سراسر کشور

نمونه شکوائیه فریب در امر ازدواج

بسمه‌تعالی

شاکی/ شاکیه /شکات …فرزند/ فرزندان … به آدرس …

مشتکی‌عنه/ متشاکی/ مشتکی‌عنهم … فرزند/ فرزندان … به آدرس …

موضوع: فریب در امر ازدواج

ریاست محترم دادسرای عمومی و انقلاب شهرستان …

با سلام

احتراماً به استحضار عالی می‌رساند؛ اینجانبه وفق عقدنامه شماره … مورخ …/…/۱۳۹۶در دفترخانه رسمی ازدواج شماره …تهران نسبت به انعقاد عقد ازدواج دائم با مشتکی‌عنه (آقای …) اقدام نمودم. شایان ذکر است که نامبرده قبل از ازدواج خود را به‌عنوان وکیل پایه یک دادگستری معرفی نموده بود؛ اما پس از ازدواج معلوم گردید که مشارالیه فاقد وصف مذکور می‌باشد و حتی تحصیلات دانشگاهی ندارد. حال نظر به‌مراتب یاد شده و با استناد به ماده ۶۴۷ قانون مجازات اسلامی (تعزیرات و مجازات‌های بازدارنده) تقاضای رسیدگی و تعقیب کیفری نامبرده را از محضر عالی متمنی می‌باشد.

باتجدید احترام

امضاء شاکیه

 

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای
14 نظرات
  1. مژگان محمدی می گوید

    سلام ، آیا به خاطراختلال دوقطبی شوهرم که من بعد از عقد و ازدواج متوجه آن شدم و در حال حاضر برای زندگی ما مشکل ایجاد کرده میتوانم دادخواست فریب در ازدواج بدهم و طلاق بگیرم و مهریه ام را هم میتوانم بگیرم؟ و ایا ایشان مشمول مجازات هم میشود؟
    ایا اختلال دوقطبی از نظر دادگاه بیماری روانی محسوب میشود؟

    1. محدثه لواسانی می گوید

      سلام بله تدلیس محسوب میشه و مجازات داره

    2. وکیل تاپ می گوید

      سلام مهریه در هرحال قابل وصول هست وتشخیص اختلال روانی باپزشکی قانونی هست

  2. کایکو می گوید

    سلام میتونم بخاطر اعمال نابهنجار زوجه قصد خودکشی ،خودزنی ، و سابقه صرع و بیماری روانی که خانواده همسرم (ژنتیکی) از جمله دو مورد از دایی و خاله شون دارند و قرص مصرف میکنندو همچنین سابقه افسردگی همسرم و مراجعه به مرکز مشاوره دانشگاهشون و در اخر انصراف از دانشگاهی که قبلا میرفتن منم متوجه شدم که ایشون هم همین موارد رو دارند میتونم‌ شکایت فریب در ازدواج و مراجعه به پزشک فانونیشون و دریافت سابقه های روانشناسیشون رو برای بررسی بیشتر بدم ؟؟

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام بیماری خانواده ایشان ربطی به همسرتان ندارد و موارد افسردگی و خودکشی نیز در صورتی تدلیس محسوب می گردد که به تشخیص پزشک در حد جنون باشد .این نکته قابل ذکر می باشد که خیار فسخ ناشی از تدلیس فوری باید اجرا شود وگرنه حق فسخی نخواهید داشت

  3. سیما می گوید

    سلام خسته نباشید خواهر من از سال ۱۳۶۲با یک آقایی ازدواج شرعی نموده است ودر این مدت همسرش(آقا)از ثبت قانونی ازدواج خوداری نموده است .حالا هم بعد از ۳۷ سال می گوید من شما را طلاق می دهم .آیا خواهرم حق و حقوقی دارد؟

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام. اگر منظورتون از ازدواج شرعی صیغه است که اجباری به ثبت نیست

  4. هادی می گوید

    سلام همسرم قبل عقد اعلام کرد دوشیزس وحتی نامه از پزشک ماما برام اورد ولی زمان عقد در دفتر خانه معلوم شو بانو هستند وازدواج قبلی داشتن عقدش کردم چون پیش فامیلا تو دفتر خونه آبروم در خطر بود ولی زندگیمون رو هواس وتمکینم نداره وقصدش گرفتن مهریه بعدعقداشه حدود۱سال باهم بودیم ولی۳ساله خونه باباشه آیا میشه الان ادعا کنم تدلیس وفریبکاری داشتن ایشون وشکایت مطرح کنم

  5. محمد می گوید

    سلام من بعد از دوسال فهمیدم بچه متولد شده از طریق DNAبچه خودم نیست و شکایت فریب در ازدواج کیفری اقدام کردم آیا نتیجه دارد

  6. مریم می گوید

    سلام فریب در ازدواج یعنی حتما باید ازدواج کرده باشن

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام: خیر فریب در نکاح از موجبات فسخ نکاح می باشد.

  7. محمد می گوید

    بنده با دختر خانم‌ باکره ای عقد نمودم که قبلا سابقه ازدواج داشته لیکن به موجب قوانین ثبتی اسم همسر اول را از شناسنامه پاک کرده بودن و خود را فاقد سابقه ازدواج معرفی نمودن و در دفتر ازدواج نیز امضا نمودند که فاقد سابقه ازدواج می باشم ،آیا بنده میتوانم به عنوان فریب در ازدواج شکایت نمایم؟

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام: بله می توانید بابت فریب در ازدواج می توانید نکاح را فسخ نمایید.

  8. یعقوبی می گوید

    سلام بنده سال ۸۷ با خانمی ازدواج کردم و پس از عقد متوجه شدم طرف روابط نامشروع داشته و اصلا چیزی که قبل از ازدواج نشان می داده نبوده ایشان برای رضایت من که طلاق ندهم تعهد داد که همه چیز را در زندگی مشترک جبران نموده و من نیز بخاطر خدا قبول کردم و یک تعهد دستی با امضا و اثر انگشت از او گرفتم الان بعد از ۱۵ سال که دو فرزند هم از او دارم از منزل من رفته و مهریه نفقه خود را اجرا گذاشته در صورتی که در ۱۵ سال گذشته به هیچکدام از تعهدات خود نیز عمل نکرده آیا میتوانم شکایت کنم؟

زمان پاسخ به دیدگاه شما از طرف وکلای سایت وکیل تاپ ۴۸ ساعت می باشد. درصورت نیاز به مشاوره فوری حقوقی میتوانید از این لینک نسبت به پرسش سوال خود اقدام کنید.



سوالات خود را از ما بپرسید

وکلای پایه یک ما اماده پاسخ به سوالات شما هستند