پرداخت مهریه در ایام کرونا چه شرایطی دارد

شیوع بیماری کرونا بحران هایی را برای اقتصاد کشور در پی داشت. از جمله باعث بیکاری و پایین آمدن سطح درآمد اشخاص شد. از سوی دیگر گرانی قیمت طلا و سکه را نیز در پی داشت.

این موضوع باعث شد پرداخت مهریه در ایام کرونا با دشواری مواجه شود و اشخاصی که به طور اقساطی مهریه همسر خود را می پرداختند، به دلیل گرانی ناگهانی سکه از پرداخت ناتوان و راهی زندان شوند.

اما راهکار حقوقی برای این اشخاص چیست؟ آیا می توان به دلیل شرایط کرونا و گرانی ناگهانی سکه مانع جلب و زندانی این اشخاص شد؟

تکلیف پرداخت مهریه در ایام کرونا چه می شود؟

همانطور که اشاره شد یکی از آثار منفی کرونا بر اقتصاد کشور ما رشد ناگهانی و شدید قیمت سکه و طلا بود. این قضیه باعث شد شمار زندانیان پرداخت مهریه بالا برود.

زیرا این اشخاص اگر قرار بود مثلا ماهی یک سکه بپردازند و قیمت سکه ۳ میلیون تومان بود، ناگهان مجبور شدند همان سکه را با قیمت ۹ میلیون تومان خریداری نمایند . همچنین قانون ۱۱۰ سکه که به موجب آن، مهریه فقط تا ۱۱۰ سکه زندان دارد نیز تقریبا بی اثر شد زیرا با افزایش قیمت سکه بسیاری از اشخاص که قبلا می توانستند ۱۱۰ سکه را پرداخت نمایند از پرداخت مهریه همسر خود عاجز شده و روانه زندان شدند.

اما همانگونه که برای بسیاری از مشاغل آسیب دیده از کرونا تسهیلاتی فراهم شد و یا به بدهکاران چک و … فرصت داده شد، انصاف حکم میکند که برای این گروه از بدهکاران نیز ارفاق قایل شد. باید دید راهکار قانون برای این اشخاص چیست؟

تکلیف پرداخت مهریه در ایام کرونا چه می شود؟

مشاوره حقوقی فوری

مشاوره تخصصی تلفنی و متنی آنلاین با وکلای سراسر کشور

آیا بیماری کرونا و افزایش قیمت سکه بر پرداخت مهریه تأثیر دارد؟

بدهکاران مهریه که ملزم به پرداخت سکه بهار آزادی می باشند در پی گرانی سکه و در صورت ناتوانی خود از پرداخت آن می توانند از دادگاه تعدیل مهریه را بخواهند و به این منظور می بایست دادخواست تعدیل خود را به دادگاه تقدیم نمایند.

در این زمینه توجه شما را به بخشنامه ای که رئیس قوه قضاییه در خصوص تعدیل مهریه صادر نموده جلب می کنیم:

بخشنامه شماره ۹۰۰۰/۳۴۸۵۹/۱۰۰ مورخ ۱۳۹۷/۷/۲۲ رئیس قوه قضاییه

رؤسای کل دادگستری استان‌های سراسر کشور

«با عنایت به برخی گزارش‌های واصله تعدادی از محکومین تادیه مهریه بر اساس تعداد سکه طلای تعیین‌شده به علت افزایش غیر متعارف قیمت آن توان پرداخت را نداشته و به همین جهت در اجرای قانون نحوه اجرای محکومیت‌های مالی به زندان معرفی می گردند.

بدین وسیله مقرر می‌دارد؛ ترتیبی اتخاذ گردد تا دادگاه‌ها به صورت خارج از نوبت و بدون تعیین وقت رسیدگی نسبت به درخواست تعدیل که از سوی زوج تقدیم می‌گردد رسیدگی و مهلت‌ های تادیه سکه را متناسب با وضعیت مالی محکوم‌ علیه افزایش داده تا بدین ترتیب از زندانی شدن آنان جلوگیری شود.»

اما منظور از تعدیل مهریه چیست و دادخواست آن چگونه مطرح می شود؟ در ادامه به طور کامل در ارتباط با شرایط و نحوه تقدیم دادخواست تعدیل توضیح خواهیم داد.

تعدیل مهریه چیست و چگونه انجام می شود؟

تعدیل مهریه چیست و چگونه انجام می شود؟تعدیل مهریه به معنای تغییر در میزان و یا اقساط مهریه به کار می رود. که هم می تواند از جانب زن مطرح شود و باعث افزایش میزان مبلغ پرداختی طی اقساط شود و هم از جانب مرد مطرح شود و باعث کم کردن اقساط و یا میزان پرداخت در هر قسط گردد.

مثلا در صورتیکه مردی ماهانه نیم سکه پرداخت می نموده و مدتی بعد از طریق ارث مالی نصیبش شده همسر او می تواند دادخواست تعدیل مهریه علیه او مطرح نماید تا میزان اقساطش را از نیم سکه مثلا به سکه تمام افزایش دهد.

مرد نیز در صورتی که از پرداخت مهریه ناتوان شود از جمله به دلیل شرایط کرونا و افزایش ناگهانی قیمت سکه می تواند دادخواست تعدیل مهریه را مطرح نماید. دادگاه نیز با توجه به نرخ تورم براساس اعلام مراجع رسمی قانونی کشور یا تغییر در وضعیت معیشت و درآمد بدهکار نسبت به تعدیل میزان اقساط اقدام می‌کند.

به موجب ماده ۱۱ قانون نحوه اجرای محکومیت های مالی مصوب ۱۳۹۳ اشخاص می‌توانند با تقدیم دادخواست، تعدیل اقساط را از دادگاه بخواهند.

 طرح دادخواست تعدیل مهریه به دلیل بیماری کرونا و افزایش قیمت سکه

برای طرح دادخواست می بایست به دفاتر خدمات قضایی مراجعه نمایید و معمولا آنها دادخواست هایی را به صورت پیش فرض دارند. اگر قصد دارید شخصا و بدون دخالت وکیل دادخواست بدهید موضوع را به طور خلاصه و با استناد به دلیل و مدرک توضیح دهید.

در ادامه یک نمونه دادخواست تعدیل مهریه برای شما ارائه می دهیم.

نمونه دادخواست تعدیل مهریه به علت بیماری کرونا و گرانی سکه

نمونه دادخواست تعدیل مهریه به علت بیماری کرونا و گرانی سکه

خواهان خانم/آقای…
خوانده خانم/آقای…
وکیل
خواسته تعدیل اقساط مهریه دادنامه …. مندرج …. شعبه …. تهران
دلایل و منضمات
ریاست محترم شعبه …. خانواده تهران

با سلام احتراما اینجانب در مورخ …. به موجب دادنامه …. همین شعبه محکوم به پرداخت ۲۰ سکه پیش پرداخت و ماهانه ۱ سکه بهار آزادی در حق خوانده بابت مهریه محکوم شدم و همانطور که میدانید به دلیل اوج گیری بیماری کرونا سکه به طور ناگهانی چندین برابر شده است با توجه به اینکه اینجانب کارگر می باشم پرداخت یک سکه با قیمت کنونی در ماه از توان مالی اینجانب خارج است لذا خواهشمند است حکم بر تعدیل اقساط مهریه از ماهانه یک سکه به هر چهار ماه یک سکه صادر فرماید.

با احترام مجدد

امضاء

بنابراین اشخاصی که به دلیل بیماری کرونا و افزایش قیمت سکه از پرداخت اقساط آن ناتوان شده اند می بایست به دادگاه دادخواست تعدیل مهریه بدهند تا پس از بررسی چنانچه دادگاه نظر به ناتوانی محکوم داشته باشد، تعداد اقساط را افزایش دهد و تعداد سکه پرداختی در هر ماه را کاهش دهد. شرایط و نحوه تنظیم دادخواست تعدیل مهریه نیز بیان شد.

پرسش و پاسخ

کاهش یا افزایش اقساط مهریه یا مبلغ پرداختی در هر قسط که هم می تواند از جانب زن مطرح شود و هم از جانب مرد.

بله با استناد به اینکه بیماری کرونا باعث افزایش قیمت سکه و تورم و افزایش بیکاری گردیده.

تعدیل مهریه به معنای تغییر در میزان و یا اقساط مهریه به کار می رود. که هم می تواند از جانب زن مطرح شود و باعث افزایش میزان مبلغ پرداختی طی اقساط شود و هم از جانب مرد مطرح شود و باعث کم کردن اقساط و یا میزان پرداخت در هر قسط گردد.

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای
12 نظرات
  1. کاظم محمدی وحید می گوید

    سلام من ازسال ۹۱دارم مهریه میدم خانم بنده ازدواج مجددکرده من هم همینطورالعان هر۱۰ماه یک سکه میدم ولی چون کارگرم کرایه خانه میدم خرج زن وبچه میدم نمیتونم پرداخت کنم میخام مدت بیشترکنم شاهدهم بردم ولی تأثیرتوی پرونده نداشته همون ۱۰ماه یک سکه هست بایدچکارکنم بتونم مدت وبیشترکنم

    1. وکیل تاپ می گوید

      سلام باید درخواست تعدیل مطرح کنید

  2. صادق نوروزی می گوید

    سلام من یک کارگم سه مته کار چهارماه بیکارزنم بدون دلیل قهرکرد رفن دادگاه عدم تمکین به نفع من تموشد نیومد استردا دجهریه گفتم بیا ببرش سکه دوتا پیش سالی یکی اعتراض زذم بعدرای قظعی اومده همون دوتا سالی یکه ندارم به قرلن بایدچیکارکنم.. الانم خونه باباشه

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام میتوانید دادخواست اعسار طرح نمایید

  3. ام البنین می گوید

    سلام من مهریمو اجرا گذاشتم رای صادر شده یک سکه نقد هر هفت ماه یکی..یک سکه نقد داده اما از روزی که فهمیده کرونا اومده دیگه جلب نمیده دادگاه بقیه مهریمو پرداخت نکرده من چکار کنم

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام از قسمت اجرای احکام پیگیر شوید

  4. Alizade می گوید

    سلام من حکم جلب برای مهریه گرفتم،پبشقسط ۳تاسکه تعیین کردنوسالی یک سکه،بعدشنیدم که بخاطرکرونا اصلا توزندان نگه نمیدارن بدهکارای مهریه رو،حالا من باید چیکارکنم،یعنی دیگه جلب الکیه؟

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام الکی نیست حکم دادگاه هست

  5. علیرضا چگینی می گوید

    باسلام بنده محکوم به یک عدد پیش سکه وهر یکسال یک سکه شدم درصورتی که تصادف میکنم کامیون به من میزنه واسیبهای جدی میبینم واز ناحیه پای چپ که هنوز هم دوعما دیگر دارد یعنی از قسمت پاشنه پا ۵۰درصد احتمال قطع شدن میباشد وحالا با این وضعیت کرونایی وگرانی سکه چه باید کرد وازان طرف حکم جلب سیار گرفته بنده باشرایط جسمانی چکار باید کنم

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام طبق تبصره ۲ ماده ۱۱ قانون نحوه اجرای محکومیت های مالی مصوب ۱۳۹۳: هر یک از محکوم‌ٌله یا محکومٌ‌علیه می‌توانند با تقدیم دادخواست، تعدیل اقساط را از دادگاه بخواهند. دادگاه با عنایت به نرخ تورم براساس اعلام مراجع رسمی قانونی کشور یا تغییر در وضعیت معیشت و درآمد محکومٌ‌علیه نسبت به تعدیل میزان اقساط اقدام می‌کند.

  6. مهشید می گوید

    سلام خسته نباشید
    من مدت ده سال است به صورت اقساط از همسر سابق مهریه خود را میگیرم هر چهارماه یک قسط بود حال هر هشت ماه یک سکه .اینک درخواست تعدیل داده گفت نمی تواند هشت ماه بدهد دوسال یک سکه بدهد میتوانم تعدیل بدهم

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام: بله

زمان پاسخ به دیدگاه شما از طرف وکلای سایت وکیل تاپ ۴۸ ساعت می باشد. درصورت نیاز به مشاوره فوری حقوقی میتوانید از این لینک نسبت به پرسش سوال خود اقدام کنید.



سوالات خود را از ما بپرسید

وکلای پایه یک ما اماده پاسخ به سوالات شما هستند