هتک حیثیت و نشر اکاذیب رایانه ای چه مجازاتی دارد؟

 هتک حیثیت و نشر اکاذیب از طریق رایانه و پخش فیلم های خصوصی اهمیت بیشتری یافت و برای پیشگیری از اتفاقات این چنینی جرائم رایانه ای تصویب شد که در فصل پنجم آن مقرراتی درباب هتک حیثیت از طریق رایانه آمده و پخش فیلم و عکس دیگران حتی چت و اسکرین شات و تهدید به پخش آن جرم اعلام شد.

اخیراً نیز پس از مرگ رومینا دختربچه ۱۳ ساله شمالی که به وسیله پدرش بخاطر جریانات ناموسی سربریده شده بود؛ خواستگار او که بهمن نام دارد اقدام به پخش عکسهای خصوصی رومینا نمود که سبب شد در این باب مطلبی بنویسیم.

پخش چت و اسکرین شات و فیلم و عکس خصوصی دیگران چه مجازاتی دارد؟

طبق ماده ۱۶ از فصل پنجم قانون جرائم رایانه ای که تحت عنوان هتک حیثیت و نشر اکاذیب وضع شده؛ «‎‎‎هرکس به وسیله سیستم‎های رایانه‎ای یا مخابراتی،‌ فیلم یا صوت یا تصویر دیگری را تغییر دهد یا تحریف کند و آن را منتشر یا با علم به تغییر یا تحریف منتشر کند، به نحوی که عرفاً موجب هتک حیثیت او شود، به حبس از نود و یک روز تا دو سال یا جزای نقدی از پنج تا چهل میلیون ریال یا هر دو مجازات محکوم خواهد شد. چنانچه تغییر یا تحریف به صورت مستهجن باشد، مرتکب به حداکثر هر دو مجازات مقرر محکوم خواهد شد.»

همچنین طبق ماده ۱۷ همان قانون؛ «هرکس به وسیله سیستم‎های رایانه‎ای یا مخابراتی صوت یا تصویر یا فیلم خصوصی یا خانوادگی یا اسرار دیگری را بدون رضایت او منتشر کند یا در دسترس دیگران قرار دهد، به نحوی که منجر به ضرر یا عرفاً موجب هتک حیثیت او شود، به حبس از نود و یک روز تا دو سال یا جزای نقدی از پنج تا چهل میلیون ریال یا هر دو مجازات محکوم خواهد شد.»هتک حیثیت

مجازات خواستگار رومینا با توجه به پخش عکس های او چیست؟

همانگونه که ذکر شد مطابق ماده ۱۷ همان قانون؛ «هر کس به وسیله سیستم‎های رایانه‎ای یا مخابراتی صوت یا تصویر یا فیلم خصوصی یا خانوادگی یا اسرار دیگری را بدون رضایت او منتشر کند یا در دسترس دیگران قرار دهد، به نحوی که منجر به ضرر یا عرفاً موجب هتک حیثیت او شود، به حبس از نود و یک روز تا دو سال یا جزای نقدی از پنج تا چهل میلیون ریال یا هر دو مجازات محکوم خواهد شد.» درمورد رومینا چون احساسات جامعه جریحه دار شده است و مجنی علیه (منظور کسی است که جنایتی بر او وارد شده باشد)نیز به طرز فجیعی کشته شده است پیش بینی می شود هر دو مجازات برای مجرم تعیین گردد.

مشاوره حقوقی فوری

مشاوره تخصصی تلفنی و متنی آنلاین با وکلای سراسر کشور

نشر اکاذیب رایانه ای

طبق ماده ۱۸ قانون جرائم رایانه ای؛ هر کس به قصد اضرار به غیر یا تشویش اذهان عمومی یا مقامات رسمی به وسیله سیستم رایانه یا مخابراتی اکاذیبی را منتشر نماید یا در دسترس دیگران قرار دهد یا با همان مقاصد اعمالی را برخلاف حقیقت، رأساً یا به عنوان نقل قول، به شخص حقیقی یا حقوقی یا مقام‌های رسمی به طور صریح یا تلویحی نسبت دهد، اعم از این‌‌که از طریق یاد شده به نحوی از انحاء ضرر مادی یا معنوی به دیگری وارد شود یا نشود، افزون بر اعاده حیثیت به حبس از نود و یک روز تا دو سال یا جزای نقدی از پنج تا چهل میلیون ریال یا هر دو مجازات محکوم خواهد شد.

طریقه اقدام و طرح شکایت  درخصوص این جرائم

برای طرح شکایت لازم است شخص با مراجعه به دادسرا ویا با مراجعه به هریک از دفاتر خدمات قضایی و با بیان مشخصات طرف شکایت و ارائه اسناد و مدارکی که بتواند موجب صحت ادعای خود شود وبا پرداخت هزینه دادرسی معادل ده هزار تومان شکوایه خود را ثبت کند. همچنین با مراجعه به پلیس فتا وطرح موضوع نیز کارشناسان مربوطه اقدام به رسیدگی می نمایند که پس از تکمیل پرونده موضوع به دادسرا ارجاع می شود. درپایان متن شکوایه ای برای نمونه درج می شود.

با سلام

احتراماً به استحضار می رساند:

اینجانب با مشتکی عنه به علت موضوع ………. دچار اختلافاتی شدیم که متاسفانه ایشان به منظور ضربه زدن به بنده اقدام به انتشار شایعات و مطالب کذبی شامل …… در تاریخ ………. نمودند که به حیثیت و آبروی اینجانب لطمه شدیدی وارد شد. افرادی نیز هنگام انجام این اعمال از سوی مشتکی عنه شاهد بوده اند. لذا با استناد به دلایل اینجانب که شامل شهادت شهود و … می باشد و همچنین به استناد ماده ۶۹۸ قانون مجازات اسلامی تعزیرات، تعقیب و مجازات متهم و اعاده حیثیت اینجانب را استدعا دارم.

منظوراز مشتکی عنه طرف مقابل شکایت می باشد که ازاو شکایت شده است.

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای
11 نظرات
  1. مژده می گوید

    ممنون خانم فتحی مفید و مختصر نوشتید

  2. سالاری نسب می گوید

    درمورد بقیه جرایم سایبری هم بنویسید

  3. مهران می گوید

    حالا بعدش چطور می تونیم اعاده حیثیت کنیم؟

    1. محدثه لواسانی می گوید

      سلام شکایت اعاده حیثیت تو دفتر خدمات قضایی مطرح کنید.

  4. هوشنگ می گوید

    حالا اون کشس که فیلم زهره امیرابراهیمی را پخش کرد مجازات شد؟

  5. جعفر می گوید

    رومینا خودش مقصره بابا رفته با پسره هر پدری بود خونش جوش میومد

    1. سایان می گوید

      شما باشی بچه تو سر میبر ی یعی؟

      1. جعفر می گوید

        بچه من همچین کاری نمی کنه

  6. امین می گوید

    الان دوست پسرش چطوری از خودش دفاع می کنه؟ آیا دفاعی داره؟

  7. مجتبی می گوید

    ممنون که نمونه شکواییه اضافه کردید خیلی خوب و کاربردی بود

  8. مهدیس می گوید

    خانم فتحی ازتون ممنونم که روند عملی شکایت شو اضافه کردین

زمان پاسخ به دیدگاه شما از طرف وکلای سایت وکیل تاپ ۴۸ ساعت می باشد. درصورت نیاز به مشاوره فوری حقوقی میتوانید از این لینک نسبت به پرسش سوال خود اقدام کنید.



سوالات خود را از ما بپرسید

وکلای پایه یک ما اماده پاسخ به سوالات شما هستند