شرایط شکایت کارفرما به دلیل ترک کار

کارگر و کارفرما مطابق با قانون کار یک سری تکالیفی نسبت به یکدیگر دارند که قانون هر دو طرف را الزام به رعایت آن نموده است و در صورت نقض هر یک از این تکالیف، وی را الزام به جبران خسارت طرف دیگر نموده است در این مطلب قصد داریم مختصری به این تکالیف و به ویژه ترک کار توسط کارگر بپردازیم.

تکالیف کارگر در مقابل کارفرما

کارگر در قبال دریافت مزد، یک سری تکالیفی مطابق با قانون کار برای وی پیش بینی شده است و موظف است تا پایان مدت قرارداد به تمامی مندرجات در قرارداد و یا قانون پایبند باشد.

این تکالیف و وظایف عبارتند از:

  • اجرای صحیح کار مدنظر: از جمله مهمترین و اصلی ترین وظیفه ای که کارگر در قبال کارفرما دارد اجرای کار مدنظر طرفین است.
  • رعايت دقت در اجراي کار:صرف انجام کار توسط کارگر، منجر به رافع مسئولیت و وظیفه محول شده به کارگر نمی باشد. بنابراین کارگر می بایست کار مورد نظر را مطابق با آنچه مقصود کارفرما می باشد انجام و به اتمام برساند.
  • امانت داری: کارگر می بایست در حفظ وسایل، آلات و ادوات کارفرما در کارگاه یا محل کار که به واسطه ی انجام کار و عمل مورد توافق به وی تحویل نموده اصل امانت داری را رعایت نماید. و در صورتی که به واسطه اهمال و سهل انگاری وی وسایل تلف یا معیوب شود مسئول خواهد بود.
  • اجراي دستورهاي کارفرما: در مدت قرارداد، کارگر موظف است تمامی دستورات و نکات لازم در حیطه و چارچوب قرارداد بین خود و کارفرما را اجرا نماید.

رعايت مقررات انضباطی کارگاه: هرچقدر کارگر در اجرای کار مدنظر، مهارت داشته باشد و یا کار مورد نظر خود را مطابق با خواسته ی کارفرما محقق سازد ولی فاقد نظم و انضباط باشد عمل وی به هیچ عنوان مورد قبول کارفرما قرار نخواهد گرفت.شرایط شکایت کارفرما به دلیل ترک کار

تکالیف کارفرما در مقابل کارگر

همانطور که اشاره شد تکلیف قرارداد های کارگر و کارفرما دوطرفه است پس از تشریح وظایف کارگر، می بایست به وظایف کارفرما نیز پرداخته شود.

  وظایف کارفرما در مقابل کارگر عبارتند از:

پرداخت حقوق: همانطور که در خصوص مهمترین و اصلی ترین وظیفه کارگر به انجام کار اشاره شد، اصلی ترین و مهم ترین وظیفه و تکلیف کارفرما نیز پرداخت مزد و حقوق مورد توافق یا حقوق تعیین شده مطابق با وزارت کار است.

رعایت شرایط کار: منظور از شرایط در این قسمت، درخواست انجام کار از کارگر مطابق با توافق انجام شده در قرارداد، قانون یا عرف برای مثال کارفرما نباید درخواست انجام کار خارج از وقت و ساعت کار را از کارگر بخواهد یا شرط بر انجام کار بیشتر از آنچه معمول و عرف است را کارگر بخواهد.

رعایت الزامات قانونی: یک سری از توافقات و شرایط و الزامات در قرارداد بین کارگر و کارفرما شکل می گیرد. اما الزاماتی توسط قانون گذار برای کارفرما به وجود آمده است که کارفرما را مکلف به انجام آن نموده است مواردی از جمله؛ مرخصی استعلاجی، مرخصی زایمان، ممنوعیت بکارگیری افراد کمتر از پانزده سال و…

بیمه نمودن کارگران: از جمله وظایفی است که قانون کارفرما را مکلف به انجام نموده است. حتی این امر به قدری مهم بوده است که در صورت عدم انجام آن توسط کارفرما، به محکوم شدن کارفرما به جزای نقدی خواهد شد.

تأمین ایمنی کارگاه: کارگر برای انجام کار مدنظر کارفرما می بایست از تمام اصول ایمنی و حفاظتی برخوردار باشد و همچنین وسایل و ابزار آلاتی که کارگر با آن مشغول کار میشود نباید دارای نقص فنی باشد؛ چرا که در صورت وجود هرگونه آسیب و خسارت به موجب نقص ابزار و وسایل، کارفرما مسئول تمامی خسارات وارده خواهد بود.

پس از بیان وظایف هر دو طرف قرارداد های کار، لازم است به یک مورد خاص که توسط کارگران به تصور اینکه نقض تعهد مسئول نمی شود و مسئول نخواهند بود می پردازیم.

مشاوره حقوقی فوری

مشاوره تخصصی تلفنی و متنی آنلاین با وکلای سراسر کشور

ترک کار توسط کارگر

همانطور که اشاره شد کارگر در قبال کارفرما دارای یک سری وظایف است که مهم ترین آن اتمام صحیح کار مدنظر کارفرما است. حال در صورتی که کارگر پیش از اتمام قرارداد یا پیش از به پایان رساندن کار موردنظر از به اقدام به ترک کار نماید در برابر کارفرما مسئول کلیه خسارات وارده می باشد.

مورد گفته شده در خصوص وجود قرارداد بین کارگر و کارفرما است. اما سوالی که در این زمینه ممکن است به وجود آید این است که آیا درصورت عدم وجود قرارداد فی مابین کارگر و کارفرما آیا بازهم این امکان وجود دارد که کارگر بدون اجازه و رضایت کارفرما قبل از اتمام کار، کار را ترک نماید؟

در این خصوص می بایست در ابتدا گفت که، در قرارداد های بین کارگر و کارفرما الزامی در خصوص مکتوب بودن آن نیست بلکه به صورت شفاهی هم معتبر خواهد بود.

جدای از این موضوع حتی اگر قراردادی بین طرفین وجود نداشته باشد و در صورتی که کارگر انجام عمل مدنظر کارفرما را قبول کرده باشد، درصورت ترک کار بدون رضایت و اطلاع کارفرما و همچنین درصورت ورود ضرر و خسارت به کارفرما،کارگر در این باره مسئول می باشد.

در چه صورتی کارگر در خصوص ترک کار مسئول نمی باشد؟

برای اینکه کارگر مسئولیتی متوجه وی در صورت ترک کار نگردد، لازم است استعفای خود را چه به صورت شفاهی یا کتبی به کارفرما اعلام کند.

همچنین به صرف استعفا نیز نباید کار را ترک نماید بلکه می بایست کماکان به کار خود تا ظرف مدت سی روز ادامه دهد تا کارفرما قادر باشد به جای وی فردی را جایگزین نماید سپس پس از گذشت سی روز می تواند کار را بدون داشتن مسئولیت ترک نماید.

شرایط شکایت کارفرما

طریقه شکایت کارفرما از کارگر

در صورتی که کارگر به وظایف گفته شده عمل ننماید این حق برای کارفرما به وجود خواهد آمد تا با به همراه داشتن کلیه مدارک و مستندات به اداره کار مراجعه نموده و شکایت خود را از کارفرما ثبت نماید.

موضوع ابتدا در هیات تشخیص مطرح می شود و طبق رویه ای که در دعاوی مربوط به کارگر و کارفرما وجود دارد ابتدا پیش از رسیدگی به اصل موضوع سعی در ایجاد صلح و سازش بین طرفین می شود و در صورت میسر نشدن این امر به دلایل طرفین رسیدگی و در نهایت رای صادر می شود.

لازم به ذکر است رای صادره قابل اعتراض در هیات حل اختلاف خواهد بود.

نتیجه گیری مبحث

در پایان و با توجه به آنچه که گفته شد؛ کارگر و کارفرما هر کدام در مقابل یکدیگر یکسری تکالیف و تعهدات دارند که در صورت نقض هرکدام توسط طرف مقابل این حق برای کارگر یا کارفرما به وجود می آید که با مراجعه به اداره کار و طرح موضوع خواستار محکومیت طرف مقابل و پرداخت خسارت به او بشود.

یکی از این نقض تعهدات که توسط کارگر محقق می شود ترک بدون اطلاع و رضایت کار توسط کارفرما می باشد.

بنابراین در صورت ترک کار بدون رضایت و یا حتی ترک کار بدون قرارداد از سوی کارگر، کارگر مسئول تمام خسارات وارد بر کارفرما می باشد.

سوالات رایج

حتی درصورت وجود اختلاف بازهم مجوزی برای کارگر به جهت ترک کار بدون اطلاع کارفرما نمی باشد.

خیر شما می‌توانید از کارفرما خاطی بابت عدم پرداخت حق بیمه شکایت کنید اما نمی‌توانید از قرارداد کاری خود سرباز زنید.

درصورت اثبات ترک بدون اطلاع، کارگر مستحق دریافت سنوات نخواهد بود.

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای
58 نظرات
  1. Atib می گوید

    در محیط کار کارمند از طرف یکی از همکاران خود آزار روحی و اخلاقی میبیند و کارفرما ترتیب اثری در بهبود شرایط نمی‌دهد. چطور می‌شود از همکار خود به مرامع قانونی شکایت کرد؟

    1. وکیل تاپ می گوید

      سلام باید ببینیم منظور شما از ازار روحی چه است و اصلا قابلیت پیگیری دارد یا خیر برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید در قسمت مشاوره های سایت با وکلا ی مجرب مشاوره داشته باشید
      https://vakiltop.com/

  2. Atib می گوید

    تهدید به اخراج وبی عدالتی اخلاقی کارفرما رفتار نامناسب در محیط کار از طرف همکار قابل شکایت و پیگیری هست؟

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام بله

  3. علی خلیلی می گوید

    سلام میتونم تماس بگیرم

    1. وکیل تاپ می گوید

      سلام ۰۲۱۹۱۰۰۲۰۹۰

  4. عبیره می گوید

    یکی از کارگرها امروز زنگ زده که از فردا نمیام سر کار و میخواد ما بهش نامه بدیم که بیرونش کردیم و بره بیمه بیکاری بگیره در صورتی که ما قصد بیرون کردنش نداشتیم الان باید چکار کنم که فردا نیاد ادعا کنه و بیمه مارو مجبور کنه هزینه پرداخت کنیم؟

  5. مجید می گوید

    باسلام بنده پیمانکار یکی از شرکتهای معدنی برای ایفای پرهای بودم یکی از اتوبوسهایی که برای من کار میکرد وسط کار بدون اطلاع من کار را رها کرده و رفته و به همین دلیل ضرر هنگفتی به من خورده است میخواستم ببینم چه شکایتی میتوانم مطرح کنم

  6. علی می گوید

    سلام کارگاه ما از ا الی ۱۳ فروردین تعطیل بوده واز ۱۴ که میخواستم مشغول کار شوم کارفرما دچار کرونا شده و کارگاه همچنان تعطیل است آیا این تعطیلی باعث وقفه برای بیمه من یا قانونی شبیهه ترک کار برای من نمیشود من ۱۴ سال سابقه بیمه دارم.نظر و پیشنهاد شما برای کمک به من چیست؟ ممنون میشوم پاسخ دهید

  7. مهسا می گوید

    من ترک کار کرده ام و در فروشگاه کار میکنم
    میخوام بدونم در صورت شکایت کارفرما چه خسارتی از من گرفته میشود؟؟

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام اگه خسارت مادی وارد بشه میتواند مطالبه خسارت کند

  8. پری ناز می گوید

    در صورت درخواست کارفرما به کار بیش از ساعت کاری باوجود عدم رضایت کارمند امکان شکایت هست؟

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام:اگر در قرارداد شم چنین اختیاری ذکر نشده باشد بله می توانید به هیات حل اختلاف کارگر و کارفرما شکایت نمایید.

  9. حسینی می گوید

    سلام با وجود قراردادکاری یکساله درصورتی که کتبا اعلام کنم که میخواهم ترک کار کنم و ۳۰ روز زودتر اعلام کنم ، و کارفرما ترک کار رو قبول نکنه، بازهم میتونم ترک کارکنم و بابت حقوق و مزایا شکایت کنم؟

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام: می توانید به هیات حل اختلاف کارگر و کارفرما شکایت نماید.

  10. javad Yazdinezhad می گوید

    درود برشما وعرض ادب واحترام ،من در فروشگاهی مشغول کارم که روزی ۱۲ساعت وگاهی وقتها بیشتر کار میکنم کهبه دلیل طولانی بودن ساعت کاری واریس پا وزخم واریس گرفته وهم اکنون ۲ماهه بعلت زخم واریس که بسیار درد آور است،کارفرما میگوید که دیگر کارایی نداری ومحترمانه میگوید بیمه بیکاری بگیر ودیگر نیا فروشگاه ۱۰ساله دراین فروشگاه باساعات کارطولانی مشغول کار بودم سن ام هم۴۸ساله امه ،ممنون میشم رانمایی م کنید سپاسگزارم

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام: می توانید از کار فرما شکایت نمایید.

  11. مهرداد می گوید

    با سلام و احترام
    اگر کارگری بدون اطلاع کارفرما ترک کار نموده و دیگر مراجعه ننماید وظایف کارفرما در این موقع چیست؟
    ۱-ماده و تبصره قانونی وجود دارد که دراین صورت کارفرما باید به اداره کار یا بیمه اطلاع رسانی نماید؟
    ۲-درصورتی که چنین وظیفه ای کارفرماد اشته باشد و اعلام ترک کار را به ادارات ارسال ننموده باشد تکلیف چیست؟

    1. بهزاد زینالی می گوید

      باسلام
      کارگر و کارفرما هر کدام در مقابل یکدیگر دارای تعهداتی هستند که در صورت نقض این حق برای کارگر یا کارفرما ایجاد می گردد که با مراجعه به اداره کار و طرح موضوع درخواست محکومیت و پرداخت خسارت نمایند.

  12. نیما می گوید

    سلام در شرکت مهندسی مشاور کار نظارت انجام میدادم ۱۵روز قبل از اتمام قرارداد بصورت شفاهی اعلام کردم ک نمیخوام تمدید قرارداد کنم الان ک قرار دادم ۳۱/۶ تموم شده کارفرما میگه باید کار رو به ی نفر ک معرفی کرده تحویل بدم ولی حجم کار خیلی هس ممکنه چن ماه طول بکشه و قراردادمم تموم شده آیا میتونم کار رو تحویل ندم و اگ تحویل بدم چقدر

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام
      به صرف استعفا نباید کار را ترک نمایید بلکه می بایست کماکان به کار خود تا ظرف مدت سی روز ادامه دهید تا کارفرما قادر باشد به جای شما فردی را جایگزین نماید سپس پس از گذشت سی روز می توانید کار را بدون داشتن مسئولیت ترک نمایید. جهت دریافت اطلاعات حقوقی دقیق تر با شماره ۰۲۱۹۱۰۰۲۰۹۰ تماس حاصل فرمائید. موفق و موید باشید.

  13. علیرضا می گوید

    با سلام
    بنده در یک‌شرکت خصوصی کار میکنم به علت حقوق کم رفتم در یک کارخانه استخدام شوم
    اما یکباره قبول نکردن و بهانه اوردن که کمیسیون شمارو تایید نکرده
    میخواستم بدونم که کارفرما میتواند کاری بکند که اونها قبول نکنن ؟

    1. بهزاد زینالی می گوید

      باسلام
      در مواردی از جمله عدم پرداخت حقوق و مزایای کار، اخراج غیر قانونی، عدم بیمه نمودن کارگر و …. می توانید از کارفرما شکایت نمایید. با شماره ۰۲۱۹۱۰۰۲۰۹۰ تماس بگیرید تا وکلای متخصص در این خصوص به صورت کاملتری شما را راهنمایی نمایند . موفق باشید.

  14. سیدحسن می گوید

    سلام بنده یک شرکت خصوصی دارم که تعداد کمی کارگر کار میکنند با هیچکدامشان قرار داد نبستم ولی تمام حقوق و مزایا رو بصورت کامل دریافت میکنند بیمه هم هستند.
    چند روز پیش یعنی ۲۵/۶/۱۴۰۰ دو نفر از کارگر ها صبح آمدند سرکار و گفتند که ما دیگه نمیام سر کار و بدون رضایت کارفرما کار رو ترک کردند و ضرر هنگفتی به کارفرما و شرکت زدند
    با توجه به اینکه قرار دادی نوشته نشده آیا میشه از اون دونفر شکایت کرد؟

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام: خیر نمی توان کاری کرد چون قراردادی نبوده استاد نمایید چون کار شما توافقی زبانی بوده و هیچ تعهدی در میان شما وجود نداشته.

  15. احسان کیاء می گوید

    سلام.بنده سنگ کار ساختمان هستم..کار آخری که تموم کردم ۳۶ میلیون طلبکار شدم.کار صاحبکار قرار شد یک هفته بعد ما بقی مبلغ رو بپردازه..بعد از یک ماه پیچوندن من الا پیام داده که من بدهکار نیستم.طلبکارم میشم. با توجه به نبودن قرارداد فی مابین بنده چطور میتونم به حق و حقوقم برسم.. ممنون میشم منو راهنمایی کنید

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام: شما می توانید با وکلای متخصص با شماره گیری ۰۲۱۹۱۰۰۲۰۹۰یا سامانه وکیل تاپ با وکلای متخصص مشاوره نمایید.

  16. نیک می گوید

    سلام
    بنده در یک کارگاه مشغول به کار هستم.
    در کار گاه امنیت جانی و روحی ندارم و به بنده هم توهین میشه و هم تهدید و حمله که اگر همکاران نبودن درگیری فیزیکی توسط سرپرست کارگاه و من صورت میگرفت من هم چندین بار این مسائل رو با مدیریت مطرح کرده ام اما تاثییری نداشت و من هم با نوشتن پیامی استعفایم رو برای کار فرما فرستادم اما کار فرما تحدید به شکایت کرده

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام: شما باید بر اساس جرایمی که به وقوع پیوسته از افراد مورد نظر شکایت کرده و بابت توهین و افترا و تهدید شکایت نمایید و از تخلفات کارفرما در اداره کار علیه کارفرما شکایت نمایید برای راهنمایی بیشتر از طریق سامانه وکیل تاپ با وکلای انلاین مشاوره نمایید.

  17. فاطمه می گوید

    سلام
    من در آزمایشگاه کار می‌کردم نیمه وقت
    ولی کارفرما ۴ ماه اجبارا و با تهدید تمام وقت من رو نگه داشتن ولی با شرایط همون نیمه وقت بودن و اضافه کاری و نیرو جدید نمی‌گرفتند تا بالاخره نیرو گرفتن
    و نیروشون رفت
    دوباره اعلام کردن باید بمونید و همکاری کنید وگرنه تعویض میشید
    البته من تا آخرسال قرار داد داشتم ولی از سمت ایشون مدام تهدید میشدم
    منم هم دیگه موافق نکردم و ایشون برگه تسویه حساب دستم دادن
    البته گفتن باید با نیرو جدیدم در تماس باشید کار یادشون بدید من دیگ قبول نکردم به دلیل توهین هاشون در حین تسویه
    الان میتونه به خاطر این همکاری نکردن شکایت کنن؟

  18. sr می گوید

    با سلام وعرض خسته نباشید.یک کارگر کارمزدی داشتم که بدون اطلاع من ترک کارکرده وکار خود را نیز تحویل نداده درصورتیکه ۵ماه دیگه ازقراردش باقی مانده بود به اداره کار مراجعه کردم برای شکایت جبران خسارت ولی گفتند مابه شکایت کارفرما رسیگی نمی کنیم منم رفتم دادگاه حقوقی شکایت کردم وکارشناس رسمی دادگستری تعیین خسارت کرد ولی قاضی پرونده را ارجاع داد به اداره کار.چرا در ابتدا که میخواستم در اداره کار شکایت کنم گفتند نمیشه ولی حالا قاضی پرونده را ارجاع داده به اداره کار؟آیا اداره کار صلاحیت رسیدگی به شکایت کارفرما از کارگر رادارد؟

    1. زینالی می گوید

      سلام: بله رسیدگی به این اختلاف در هیات تشخیص حل اختلاف کارگر و کارفرما می باشدو باید به این دعاوی در اداره کار رسیدگی شود برای راهنمایی بیشتر از طریق وکلای انلاین سامانه وکیل تاپ مشاوره نمایید.

  19. مهدی می گوید

    سلام.بنده سال ۹۹از کار اخراج شدم چیه بهانه اینکه برای قرارداد مجدد کمیسیون باید تایید کند که این موضوع هشت ماه طول کشید و باعث شد نتونم بیمه بیکاری بگیرم و حالا هم متوجه شدم که برای من ترک کار رد کردن که این خودش تخلف هست چون من هرروز اونجا بودم وجهت به کار گیری مجدد التماس میکردم.سوالم اینه من چکار باید بکنم که حقم رو از اینها بگیرم.

  20. زهرا می گوید

    سلام خسته نباشید ببخشید من چند روز از قرارداد یه ماه ام گذشته بود ک بخاطر رفتار بد همکارم به مدیریت شکایت کردم و گفتم ک دیگ نمیام و ایشون گفتن ک حل میشه و… و من همچنان چندروز رفتم و موضوع حل نشد و روز اخر بهشون گفتم ک دیگه نمیام و نرفتم درصورتی ک ۲۰روز مونده بود قراردادم تموم شده حالا میتونن حقوق ماه پیشم و سنواتمو ندن؟حقوق همون ماهی ک ده روز رفتم چی؟سفته هم دادم

    1. زینالی می گوید

      سلام: اگر ضمانت اجرایی در قرارداد درج شده باشد بله میتوانند این سنوات را ندهد و نسبت به سفته اقدام کنند باید مدت قرارداد را تمام کنیدتا مشکلی بوجود نیاید.

  21. علیرضا می گوید

    سلام من با یک شرکت قرارداد کاری نوشتم ..بعد از قرارداد شرکت از من درخواست سفته کرده..اما من نمیخوام سفته بدهم ..الان چجوری باید قراردادم رو فسخ کنم..در صورت ترک کارم کارفرما بدون سفته امکان طرح دعوا بر علیه منو داره یا خیر ..۳۰روز به تاریخ اتمام قرارداد هم مانده

    1. زینالی می گوید

      سلام: در صورتی که کارفرما هیچ ضمانت اجرایی برای عدم کار کردن و فسخ قرارداد نداشته باشد هیچ اقدامی نمی تواند انجام بدهد و باید اثبات نماید شما به این فرد خسارت وارد کرده باشید در غیر این صورت امکان اقامه دعوی از جانب این شخص وجود ندارد.

  22. مرادی می گوید

    سلام.مرسی از توضیحات خوبتون. بنده مربی هستم امروز با یک باشگاه قرارداد شش ماهه بستم اما به دلایلی منصرف شدم و از طریق پیام اطلاع دادم که مایل به همکاری نیستم و کارفرما هم موافقت کردن و گفتن که قرار داد رو پاره میکنن. خواستم بپرسم که امکانش هست که از من شکایت کنن؟ پیام های داخل چت میتونه ثابت کنه که من اطلاع دادم و موافقت کردن؟

    1. زینالی می گوید

      سلام: پاره کرده باشید یعنی قرارداد را بهم زدید و فسخش کرده اید و دیگر امکان شکایت متصور نیست.

  23. محمد حسن می گوید

    سلام من چند روز ترک کار کرده ام از فروشگاه زنجیره میخواستم ببینم فقط سنوات بهم تعلق نمیگیرد یاچیز دیگری هم هست ممنون اگه جواب بهم بدهید فقط من ۳ماه به ۳ماه قراداد داشتم

  24. سما کرد می گوید

    سلام.من ۱۲ سال توی چاپخونه مشغول بکار بودم ک با کارفرما بحث کردم و اخراجم کرد.ولی فقط حقوق و عیدی بمن میداد ک طبق اداره کار نبود.و باید شیرروزانه میداد ک هیچ وقت نداد.سنوات و مرخصی هم نداد.ایا برای حقوق و عیدی کم تو این ۱۲ سال جریمه میشه؟و آیا مبلغی برای مرخصی ک نمیداد بمن تعلق میگیره؟

    1. زینالی می گوید

      سلام: باید از طریق اداره کار علیه کارفرما شکایت نمایید و تمامی مستندات خودتان را موقع شکایت همراه خودتان داشته باشید و یک شکواییه تنظیم نمایید.

  25. مائده می گوید

    سلام پسرمن درکار گاهی مشغول کار بود از ابتدا قرار داد ۴ ساله بسته و سفته ۲۰۰ میلیونی گذاشته.حالا بعداز ۶ ماه به دلیل توهین های کار فرما و سرد بودن کارگاه در زمستان و گاها تهدید های کار فرما مبنی بر اجرا گذاشتن سفته ها قصد ترک کار دارد ولی کارفرما راضی به توافق نمی باشد و قصد اجرا گذاشتن سفته ها را دارد در ضمن سفته ها برای ضمانت این که آسیب به دستگاه ها وارد نشود گرفته شده.آیا از لحاظ قانونی کارفرما می تواند این کار را کند تکلیف چیست؟

    1. زینالی می گوید

      سلام: بله بعنوان تضمین میتواند این سفته را از کارگر مطالبه نماید و مشکلی وجود ندارد ولی اجرای ان باید تقصیر طرف اثبات شود

  26. مائده می گوید

    سلام آیا گرفتن سفته برای تضمین ادامه کار قانونی است؟
    و این که اگر کارگر قبل از زمان مشخص شده در قرار داد ترک کار کند کارفرما می تواند سفته را با اجرا بگذارد؟

    1. زینالی می گوید

      سلام: بله قانونیست دو باید در متن سفته تضمینی بودن را درج نمایید تا بعدا طرف برای اجرا گذشتنش تقصیر شما در محیط کاری را اثبات نماید

  27. مرضیه سلطانی می گوید

    سلام من بهد ازعید رفتم سرکار ۱روزکارکردم فرداش ازشرکت زنگ زدن گفتن حق ورود به شرکت ندارید من هم چندروز بعد رفتم تصویه ام گرفتم اما قردادبرای فروروردین امضانکرده بودم وفکرمی کنم حقوق اون یک روز رو هم بهم ندادن چکارکنم

    1. زینالی می گوید

      سلام: می توانید از طریق شکایت به اداره کار می توانید معوقات خودتان را از شرکت مطالبه نمایید.

  28. امیرعباس می گوید

    در شرکتی مشغول به کار بوده به علت رفتن انباردار محل کار بنده را جابجا نموده مرا در آن سمت قرار داده اند اما بنده قبول نکرده ام به اصرار شرکت چند روز در سمت فوق بوده تا نیروی جدید تامین شود اما بعد از گذشت سه ماه نیروی جایگزین نکرده اند بنده بارها به شرکت مربوطه جهت نیرو اعلام نموده ام با توجه به موارد فوق بنده ترک کار نموده و سه ماه از قرارداد مانده ایا میتوانم بابت چند مدت گذشته طلب سنوات را دریافت نمایم

    1. زینالی می گوید

      سلام: خودتان اگر ترک کار کرده باشید نمی توانید اقدام نمایید چون فسخ قرارداد از طرف شما بوده نه کارفرما

  29. ناشناس می گوید

    سلام کارفرما من رو به صورت تلفنی اخراج کرده. و من هم سر کار نرفتم الان نه حقوقمو میده و نه تسویه پایان کار و منو تهدید میکنه به اینکه ازت شکایت میکنم و من همچین حرفی نزدم.
    باید چیکار کنم؟

    1. زینالی می گوید

      سلام: شما ابتدا یک شکایت از طریق دفترخدمات قضایی تنظیم نموده و در اداره کار از کرفرما شکایت نمایید.

  30. حمید می گوید

    سلام وقت تون بخیر ، ما دو تا کارگر داشتیم بدون اطلاع با ما دو روز نیومدن سر کار و باعث تعطیلی کار ما شدن ! ماهم بجاشون نیرو جدید گرفتیم حالا واسه اینکه کارگرامون نرن از مون شکایت کنن ما باید چیکار کنیم !؟ در ضمن کارگر مون بیمه هم نبوده به اسرار خودش بیمه نکردیم و قراردادی هم بین مون ننوشتیم !

    1. زینالی می گوید

      سلام: چه قراداد باشد چه نباشد در صورت عدم بیمه نمودن می توانند از شما شکایت نمایند و بر اساس قانون کار حق و حقوق خودشان را مطالبه نمایند

  31. مسعود می گوید

    با عرض سلام
    اگه بین شخص و کارفرما،قراردادی نوشته نشده باشد و صرفا تعهد کاری به صورت کتبی پشت سفته نوشته شده باشد و اگر شخص بخواد از کار بیاد بیرون و پول سفته را هم پرداخت کند،ایا کارفرما میتواند با وجود پرداخت سفته،بازهم شکایت کند بابت ترک کار؟

  32. سجادی می گوید

    سلام روزتون بخیر
    من یکروز در یک شرکت فرش کار کردم و همون روز قرارداد یکساله بستم که کارفرما بهم گفت باید رضایتنامه شوهرم رو براش ش ببرم من گفتم شوهرم رضایت نداره بازاریابی کنم که گفت اشکالی نداره سرکار نیا ولی قرارداد رو به من نداد
    چندروز بعد من جای دیگه رفتم سرکار که کارفرمای قبلیم فهمید و اومد سرکار جدیدم که آبروریزی کنه بعدشم چند روز پشت سرهم زنگ میزد که ازت شکایت میکنم حق نداشتی جای دیگه بری سرکار و ازت خسارت میگیرم، با این که تو شرکت جدید قراردادی هم ندارم با این وجود میتونه از من شکایت کنه؟؟

    1. زینالی می گوید

      سلام: اگر قرارداد را امضا کرده اید و چنین شرطی در آن درج شده باشد بله نمیتوانید اقدام نمایید

  33. پریناز می گوید

    سلام بنده توسط کارفرماچندین مرتبه تهدید به اخراج شدم وبهم گفتن خودت استعفاتو بنویس ولی بااین حال میخاستم تاپایان قراردادم ادامه بدم ولی متاسفانه دعواشدو توهین واخراجم کردوفایل صوتی وشاهدم دارم که باهام چطوربرخوردکرده وآزارواذیت روحی وروانی که ایشون درحق من کردن وحتی مدیرمالی وهمکارم اونجاهم بامن بدرفتاری کردن ودوربین هم بوده وبنده هم فایل صوتی ازایشون دارم آیاایشون بخاطر بدرفتاری هایی که بامن داشتن مجازات میشن ولی فحاشی نبوده فقط فریادکشیدن سرمن وشاهدم دارم ودوربین هام ضبط کردن ممنون ازپاسخگویی تون

زمان پاسخ به دیدگاه شما از طرف وکلای سایت وکیل تاپ ۴۸ ساعت می باشد. درصورت نیاز به مشاوره فوری حقوقی میتوانید از این لینک نسبت به پرسش سوال خود اقدام کنید.



سوالات خود را از ما بپرسید

وکلای پایه یک ما اماده پاسخ به سوالات شما هستند