نحوه شکایت برای گرفتن ارث

یکی از موضوعات مهم در امور خانوادگی که برای مخاطبین ما بسیار جذابیت داشته، موضوع ارث و میراث است. این که چگونه برای گرفتن ارث باید اقدام کنیم و چه مدارکی برای انحصار وراثت لازم است؟ برای مهر و موم و تحریر ترکه باید چه کار کنیم؟در مطلب زیر تشریفات مربوط به انحصار وراثت و امور مربوط به اموال متوفی بحث و بیان خواهد شد.

برای درخواست انحصار وراثت چه مدارکی لازم است؟

متقاضی برگ حصر وراثت مدارک زیر را باید تهیه نموده و به دفتر دادگاه تسلیم کند:

  1.  اصل و فتوکپی مطابق با اصل شده فوت متوفی
  2.  رسید گواهی مالیاتی مالیات بر ارث
  3.  فتوکپی صفحه اول شناسنامه ورثه یا وراث متوفی؛
  4.  استشهادیه چاپی محضری؛
  5. فتوکپی‌عقدنامه‌همسر دائمی‌متوفی
  6.  اصل شناسنامه‌ها و عقدنامه جهت ارائه به دادگاه به همراه دیگر مدارک؛
  7.  تنظیم دادخواست در یک برگ؛
  8. وصیت‌نامه چنانچه موجود باشد.

برای تقاضای انحصار وراثت نیز مدارک ذیل الزامی است، متقاضی انحصار وراثت باید هنگام تقاضا از شورای حل اختلاف مدارک زیر را تنظیم و به دفتر شورا تسلیم نماید:

  1.  درخواست نامه کتبی مشتمل بر نام و مشخصات درخواست‌کننده و متوفی و ورثه وی و اقامتگاه آن‌ها و نسبت بین متوفی و وراث؛
  2.  گواهی فوت متوفی صادره از اداره ثبت احوال محل اقامت دائمی متوفی؛
  3.  گواهی مالیات وراثت از اداره امور اقتصادی و دارایی، این گواهی پس از محاسبه مالیات بر ارث، پس از اعلام اموال منقول و غیرمنقول متوفی و دیون رسمی وی توسط ورثه، صادر و تحویل می‌گردد؛وراث یا نمایندۀ آن‌ها پس از تسلیم اظهارنامه ریز اموال متوفی به اداره امور مالیاتی آخرین اقامتگاه متوفی، یا اگر متوفی مقیم ایران نبوده اداره امور مالیاتی مربوط در تهران، ظرف یک هفته با درخواست وراث گواهی‌نامه مصدق ریز ماترک را که در اظهارنامه نوشته نشده صادر و به مودی تسلیم می‌نماید.
  1. فتوکپی کارت ملی و شناسنامه تمامی ورثه؛
  2.  استشهادیه ای که دلالت بر منحصر بودن وراث یا ورثه دارد؛
  3. تصویر عقدنامه همسر دائمی متوفی.

انحصار وراثت

برای درخواست انحصار وراثت به کدام دادگاه باید برویم؟

طبق ماده ۲۰ قانون آیین دادرسی مدنی؛ «دعاوی راجع به ترکه متوفی در دادگاه محلی اقامه می‌شود که آخرین اقامتگاه متوفی در ایران آن محل بوده و اگر آخرین اقامتگاه متوفی معلوم نباشد رسیدگی در صلاحیت دادگاهی است که آخرین محل سکونت متوفی بوده است» در حال حاضر طبق بند ۳ ماده ۱۱ قانون شورای حل اختلاف؛ قاضی شورای حل اختلاف را مجاز نموده با مشورت اعضای شورا نسبت به درخواست صدور گواهی حصر وراثت رسیدگی و مبادرت به صدور رأی مقتضی نماید؛ بنابراین با وضع و تصویب قانون اخیرالذکر مرجع صلاحیت‌دار جهت درخواست و صدور گواهی انحصار وراثت، شورای حل اختلاف آخرین محل اقامت متوفی یا آخرین محل سکونت مرحوم می‌باشد.

مراحل و تشریفات گواهی انحصار وراثت

در ردیف خواهان مشخصات یکی از وارث به عنوان متقاضی به همراه نشانی محل اقامت وی قید خواهد شد و در قسمت خوانده مشخصات تمام یا تعدادی از وراث تحریر می‌شود؛ بنابراین، نیازی به ذکر اسامی تمامی وراث نیست. خواسته نیز باید «تقاضای صدور گواهی حصر وراثت به شرح دادخواست» تحریر گردد.

مشاوره حقوقی فوری

مشاوره تخصصی تلفنی و متنی آنلاین با وکلای سراسر کشور

اقدامات شورای حل اختلاف پس از وصول درخواست چیست؟

با اعلام وصول درخواست گواهی انحصار وراثت، شورای حل اختلاف دلایل ابرازی متقاضی را بررسی می‌کند

اگر دارایی متوفی، حسب گواهی مالیات بر ارث کمتر از سی میلیون ریال (۳۰.۰۰۰.۰۰۰ ريال) باشد، در این صورت گواهی حصر وراثت در جلسه فوق‌العاده و بدون انتشار آگهی صادر می‌شود و چنانچه دارایی متوفی، حسب گواهی مالیات بر ارث بیشتر از سی میلیون ريال (۳۰.۰۰۰.۰۰۰ ريال) باشد و متوفی نیز در شهر فوت نموده و آخرین اقامتگاه وی شهر باشد، طبق ماده ۳۶۱ ق. امور حسبی شورای حل اختلاف درخواست متقاضی را یک نوبت در یکی از روزنامه‌های محلی یا کثیرالانتشار آگهی می‌نماید. در آگهی فوق باید تعداد وراث و نسبت آنان با متوفی و تاریخ و محل فوت او و این که هرکس وصیت نامه از متوفی در اختیار دارد. ظرف مدت یک ماه به شورا تحویل دهد تصریح گردد طبق ماده ۳۶۲ قانون امور حسبی، پس از انقضای یک ماه از تاریخ نشر آگهی در صورتی که معترض شناسایی و معرض نشود، شورای حل اختلاف در جلسه‌ای فوق‌العاده گواهی مقتضی مبنی بر وراثت وراث نسبت به مورث متوفی و تعیین عده وراث و انتساب ایشان با متوفی و همچنین سهم شرعی که از ماترک به نحو اشاعه و مشترکا استیفاء می‌نمایند را مشخصا معین نموده و صادر خواهد کرد.

چنانچه دارایی و اموال متوفی بنا بر اعلام گواهی مالیاتی اداره امور اقتصادی و دارایی مازاد از سی میلیون ريال و آخرین اقامتگاه متوفی نیز در روستا باشد. به جای انتشار آگهی در روزنامه کثیرالانتشار، آگهی مزبور در نشریات محلی یا اعلام عمومی موضوع ماده ۳۶۱ قانون امور حسبی صورت می‌پذیرد به این ترتیب که با نظارت دهداری و توسط ضابطین انتظامی برای یک‌بار و در یک روز معین در معابر و اماکن عمومی روستای اخرین محل سکونت متوفی الصاق می‌شود و مبدا محاسبه، یک ماه از زمان الصاق است که پس از انقضای یک ماه مرجع صالح در مورد صدور گواهی حصر وراثت اتخاذ تصمیم خواهد نمود.

مهلت زمانی اعتراض به گواهی انحصار وراثت

اگر در مرحله درخواست گواهی حصر وراثت اعتراض صورت نگیرد، ممکن است پس از صدور گواهی یا تصدیق انحصار وراثت فرد یا افرادی که از گواهی حصر وراثت متضرر می‌شوند، اعتراض کنند. بدیهی است نحوه رسیدگی به اعتراض به گواهی مزبور عیناً مانند چگونگی رسیدگی به اعتراض به درخواست گواهی انحصار وراثت می‌باشد. طبق ماده ۴۴ قانون امور حسبی «کسانی که تصمیم دادگاه را در امور حسبی برای خود مضر بدانند، می‌توانند به آن اعتراض کنند خواه از دادگاه نخست صادر شده باشد یا از دادگاه تجدیدنظر.»

 رسیدگی به دعوای اعتراض به درخواست حصر وراثت

از معترض به عنوان مدعی، دلایل و مدارک اعتراض وی خواسته می‌شود و باید جهات اعتراض خود را به روشنی مطرح نماید؛ مثلاً، ممکن است دادستان با شناختی که از متوفی دارد مطمئن است که متوفی بدون وارث است و متقاضی انحصار وراثت هم هیچ‌گونه دلیل و مدرک مثبته‌ای که دلالت بر وراثت یا انتساب سببی یا نسبی‌اگرفتن ارثش با متوفی بوده، ارائه نکرده است. سپس شورای حل اختلاف در خصوص اعتراض طرح شده حکم صادر نموده و حکم صادره قابل اعتراض در مرحله تجدیدنظر می‌باشد و رأی تجدیدنظر در غیر از موارد خلاف بین شرع و یا قانون قطعی خواهد بود.

مهر و موم و تحریر ترکه متوفی چگونه صورت می گیرد؟

هدف از مهر و موم ترکه، حفظ و نگهداری و عدم استفاده و جلوگیری از حیف و میل ترکه است؛ خواهان مهر و موم ترکه، در باب اموال شخصی، هریک از ورثه متوفی یا نماینده قانونی آن‌ها ، موصی‌له در صورتی که وصیت به جزء مشاع شده باشد؛ طلبکار متوفی که طلب او مستند به سند رسمی یا حکم قطعی باشد به مقدار طلب در صورتی که در مقابل طلب، رهن نبوده و ترتیب دیگری هم برای تأمین طلب نشده باشد و کسی که از طرف متوفی به عنوان وصایت معین شده باشد خواهند بود.

در باب اموال دولتی و عمومی، شوارای حل اختلاف در موارد زیر پس از اطلاع اقدام به مهر و موم می‌نماید:

  •  در مورد کسی که در خانه استیجاری یا مهمانخانه و امثال آن فوت شده و کسی برای حفظ اموال او نباشد؛
  • در صورتی که از اموال دولتی یا عمومی نزد متوفی امانت باشد؛
  •  در مورد شق اول این ماده مالک خانه یا مدیر مهمان خانه و امثال آن‌ها مکلفند به دادگاه بخش اطلاع بدهند.

مهر و موم ترکه چگونه صورت می گیرد؟

رئیس دادگاه در مواردی که باید اقدام به مهر و موم شود فوراً باید خود یا به وسیله کارمند علی‌البدل اقدام به مهر و موم نماید و اگر علتی موجب تأخیر این اقدام گردد علت مذکور را در صورت‌مجلس می‌نویسد و همچنین در هر موردی که از طرف اعضاء شورای حل اختلاف ترکه مهر و موم می‌شود کلید قفل‌هایی را که بر روی آن مهر و موم خورده است در پاکت یا لفافی مهر و موم نموده و به دادگاه می‌فرستند. وقت مهر و موم را دادگاه به اشخاصی که ذی‌نفع بداند اطلاع می‌دهد؛ ولی نباید این امر موجب تأخیر مهر و موم شود.

تنظیم صورت‌مجلس مهر و موم ترکه چگونه صورت می گیرد؟

در زمان مهر و موم صورت‌مجلسی با رعایت موارد ذیل تنظیم و باید به امضاء کسی که مباشر مهر و موم است و اشخاص ذی‌نفع برسد و درصورتی که اشخاص مزبور نخواهند یا نتوانند امضاء کنند مراتب در صورت‌مجلس ذکر می‌شود:

  •  تاریخ سال و ماه و روز و ساعتی که اقدام به مهر و موم شده است؛
  • نام و مشخصات کسی که مباشر مهر و موم است؛
  • علتی که موجب مهر و موم شده است؛
  • نام و مشخصات و محل اقامت کسی که درخواست مهر و موم نموده و اگر دادرس به نظر خود اقدام به مهر و موم کرده باشد این نکته را در صورت‌مجلس می‌نویسد؛
  • نام و مشخصات و اظهارات اشخاص ذی‌نفع که در موقع مهر و موم حاضر بوده‌اند؛
  • تعیین جایی که ترکه در آنجا مهر و موم شده از قبیل اطاق، صندوق خانه و گنجه؛
  •  وصف اجمالی از اشیایی که مهر و موم نشده است؛
  • اموال در محل خود مهر و موم شده است یا محل آن تغییر داده شده؛
  • نگهبان در صورتی که معین شده باشد با ذکر اینکه نگاهبان را دادرس مستقلاً معین کرده یا برحسب معرفی اشخاص ذی‌نفع بوده؛
  • اظهار کتبی و صریح با قید التزام از کلیه اشخاصی که با متوفی در یک‌جا زندگی کرده و یا اموال در تصرف آن‌ها بوده، مشعر بر اینکه چیزی از اموال متوفی را خارج یا مخفی نکرده و مطلع نیستند که دیگری به طور مستقیم یا غیرمستفیم اموال متوفی را برده یا مخفی کرده است.

بیشتر بخوانید: دانستنی های دعوای انحصار وراثت


چگونه مهر و موم ترکه رفع می شود؟

شورای حل اختلافی که مهر و موم را برمی‌دارد روز و ساعت برداشتن مهر و موم را معین و به عموم وراث و وصی و موصی‌لهم که معروف و محل اقامت آن‌ها در حوزه آن شورا باشد ابلاغ می‌نماید و نسبت به اشخاص ذی‌نفع که محل اقامت آن‌ها خارج از حوزه دادگاه باشد ابلاغ وقت به آن‌ها لازم نیست و اگر وقت به اشخاص مذکور اطلاع داده نشود دادگاه به جای آن‌ها متصدی رسمی یا یک نفر از معتمدین محل را معین و او را دعوت می‌کند که با حضور او مهر و موم برداشته شود البته عدم حضور اشخاصی که وقت برداشتن مهر و موم به آن‌ها اطلاع داده شده مانع از برداشتن مهر و موم نخواهد بود. چنانچه بین ورثه، غایب یا محجور باشد رفع مهر و موم بعد از تعیین وکیل یا امین برای غایب و تعیین قیم برای محجور به شرط تحریر ترکه به عمل خواهد آمد همچنین است در صورتی که وراث متوفی معلوم نباشد.

چگونه صورت‌مجلس رفع مهر و موم ترکه تنظیم می شود؟

در زمان برداشتن مهر و موم صورت‌مجلسی مشتمل بر امور زیر تنظیم می‌شود:

  •  تاریخ، ساعت، روز، ماه، سال با تمام حروف؛
  • نام و مشخصات درخواست‌کننده؛
  •  حضور و اظهارات اشخاص ذی‌نفع و نمایندگان آن‌ها و اشخاصی که شورای حل اختلاف دعوت کرده است؛
  • مهر و موم صحیح و بی‌عیب بوده یا دست‌خورده با توصیف کامل از دست‌خوردگی؛
  • نام و سمت کسی که مهر و موم را برمی‌دارد؛
  • امضاء کسی که مهر و موم را برمی‌دارد و سایر حاضرین.

در موقع برداشتن مهر و موم صورت‌ریز آنچه از ترکه مهر و موم شده، مطابق ترتیب مذکور در تحریر ترکه برداشته خواهد شد و اگر تنظیم صورت‌ریز ترکه در یک جلسه تمام نشود در آخر هر جلسه آن قسمی از ترکه که مهر و موم آن برداشته شده، مجدداً مهر و موم می‌شود.چنانچه همراه ترکه اشیاء یا نوشتجاتی متعلق به غیر باشد و صاحبان آن‌ها استرداد آن را درخواست نمایند باید به کسی که حق گرفتن اشیاء و نوشتجات را دارد رد شود و هرگاه صاحبان اشیاء و نوشتجات حاضر نباشند اشیاء و نوشتجات نام‌برده حفظ می‌شود تا به صاحبان آن‌ها رد شود.

تحریر ترکه چگونه صورت می گیرد؟

طبق ماده ۲۰۶ «مقصود از تحریر ترکه تعیین مقدار ترکه و دیون متوفی است.» درخواست تحریر ترکه از ورثه یا نماینده قانونی آن‌ها و وصی برای اداره اموال پذیرفته می‌شود. امین غایب و قیم محجور باید در ظرف ده روز از تاریخ تعیین و ابلاغ سمت نام‌برده به آن‌ها در صورتی که ترکه تحریر نشده باشد درخواست تحریر ترکه نمایند و همچنین در صورتی که سهم محجور از ترکه متوفایی قبل از تعیین قیم معین نشده باشد قیم باید به محض انتصاب خود درخواست تحریر ترکه نماید و همچنین است اگر پس از تعیین قیم سهمی از ترکه متوفایی به محجور برسد.

دادگاه صالح برای رسیدگی به درخواست «وقتی که کمتر از یک ماه و بیش از سه ماه از تاریخ نشر آگهی» نباشد معین کرده و در یکی از روزنامه‌های کثیر‌الانتشار آگهی می‌دهد که ورثه یا نمایندۀ قانونی آن‌ها بستانکاران و مدیونین به متوفی و کسان دیگری که حقی بر ترکه متوفی دارند در ساعت و روز معین در دادگاه برای تحریر حاضر شوند علاوه بر آگهی فوق برای هریک از ورثه یا نماینده قانونی آن‌ها و وصی و موصی‌له اگر معین و در حوزه دادگاه مقیم باشند برای حضور در وقت مقرر احضاریه فرستاده می‌شود. به طور معمول درخواست‌کننده تحریر، وارثان و وصی را در ستون خواندگان با تعیین اقامتگاه آنان می‎‌آورد و دادگاه به این خواندگان اخطار می‌کند که در جلسه رسیدگی حاضر شوند. با وجود این اگر دادگاه به وجود وارث یا وصی یا موصی‌له دیگری پی ببرد آنان را فرا می‌‌خواند و رسیدگی را محدود به نام‌بردگان در ستون خوانده نمی‌سازد؛ زیرا رسیدگی ترافعی نیست و در امور حسبی دادگاه به‌عنوان ناظر و حافظ حقوق ذی‌نفعان باید آنان را که در دسترس هستند فراخواند و غیبت اشخاصی که احضار شده‌اند مانع از تحریر ترکه نیست. برای تحریر ترکه صورتی از اجزاء گوناگون این ترکیب برداشته می‌شود که شامل این امور است:

  1. توصیف اموال منقول با تعیین بهای آن
  2. تعیین اوصاف و وزن و عیار نقره و طلا‌ آلات
  3. مبلغ و نوع نقدینگی
  4. بها و نوع برگ‌های بهادار
  5. اسناد با ذکر خصوصیات آن‌ها
  6. نام رقبات غیر منقول.

مدارک لازم جهت انحصار وراثت

تنظیم صورت‌مجلس تحریر ترکه به چه طریق است؟

در موقع برداشتن مهر و موم صورت‌مجلسی مشتمل بر امور زیر تنظیم می‌شود:

  •  تاریخ، ساعت، روز، ماه، سال با تمام حروف
  • نام و مشخصات درخواست‌کننده
  • حضور و اظهارات اشخاص ذی‌نفع و نمایندگان آن‌ها و اشخاصی که دادگاه بخش دعوت کرده است؛
  • مهر و موم صحیح و بی‌عیب بوده یا دست‌خورده با توصیف کامل از دست خوردگی
  • نام و سمت کسی که مهر و موم را برمی‌دارد
  •  امضاء کسی که مهر و موم را برمی‌دارد و سایر حاضرین.

در موقع برداشتن مهر و موم صورت‌ریز آنچه از ترکه مهر و موم شده، مطابق ترتیب مذکور در تحریر ترکه برداشته خواهد شد و اگر تنظیم صورت‌ریز ترکه در یک جلسه تمام نشود در آخر هر جلسه آن قسمی از ترکه که مهر و موم آن برداشته شده، مجدداً مهر و موم می‌شود.

تصفیه و تقسیم ارث چگونه صورت می گیرد؟

ترکۀ خالص میان وارثان تقسیم می‌شود برای دستیابی به ترکه خالص باید آن را تصفیه کرد؛ یعنی، حقوق و دیونی را که به آن تعلق می‌گیرد از ترکه خارج کرد همان‌طوری که ماده ۶۲۰ قانون امور حسبی مقصود از «تصفیه» را تعیین دیون و حقوق بر عهده متوفی و پرداخت آن‌ها و خارج کردن مورد وصیت از ماترک تعریف می کند.

تقسیم ترکه در ارث و میراث چگونه صورت می گیرد؟

پس از تعیین حقوق و دیون متوفی و پرداخت آن و اخراج مورد وصیت اگر از ترکه چیزی باقی بماند باقی‌مانده ترکه به عنوان «ترکه خالص» محسوب و به دارایی شخصی وراث می‌پیوندد که در صورت تعدد وراث، شراکت وراث را نسبت به اموال موروثی رقم خواهد زد وقتی مال مشاعی شد مسلماً شرکاء برای رهایی از شراکت باید اقدام به تقسیم مال مشاع نمایند در تعریف مال مشاع آمده است: «مالی است که حقوق مالکین متعدد در آن به نحو اشاعه جمع شده است.»

در صورت تعدد ورثه هریک از آن‌ها می‌تواند از دادگاه درخواست تقسیم سهم خود را از سهم سایر ورثه بخواهد و همچنین ولی و وصی و قیم هر وارثی که محجور باشد و امین غائب و جنین و کسی که سهم‌الارث بعضی از ورثه به او منتقل شده و همچنین موصی‌له و وصی راجع به موصی‌به در صورتی که وصیت به جزء مشاع از ترکه شده باشد حق درخواست تقسیم را دارند.

نحوه تقسیم ترکه طبق قانون امور حسبی

طبق ماده ۳۱۶ قانون امور حسبی: «‌تقسیم طوری به عمل می‌آید که برای هریک از ورثه از هر نوع اموال حصه‌ای معین شود و اگر بعضی از اموال بدون زیان قابل قسمت نباشد ممکن است آن را در سهم بعضی از ورثه قرار داد و برابر بهای آن از سایر اموال در سهم دیگران منظور نمود و اگر تعدیل محتاج به ضمیمه پول به اموال باشد به ضمیمه آن تعدیل می‌شود.» همچنین طبق ماده ۳۱۷ همین قانون: «درصورتی که مالی اعم از منقول یا غیرمنقول قابل تقسیم و تعدیل نباشد ممکن است فروخته شده، بهای آن تقسیم شود. فروش اموال به ترتیب عادی به عمل می‌آید مگر آنکه یکی از ورثه فروش آن را به طریق مزایده درخواست کند.» در صورت تقسیم به افراز نوبت به تقسیم تعدیل نمی‌رسد و نیز در صورت امکان تقسیم به تعدیل نوبت به تقسیم به رد نخواهد رسید. در صورتی که هیچ‌یک از تقسیم‌های فوق قابلیت رهاسازی اموال مشاعی را از هم نداشته باشند تنها راه درخواست «فروش مال مشاع» از طریق مرجع ذی‌صلاح قضائی است.

“برای مطالعه بیشتر و درک جامع تر و جزیی تر این موضوع  می توانید به کتاب دعاوی ارث و میراث  در رویه دادگاه به قلم توحید زینالی از انتشارات چراغ دانش رجوع نمایید.

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۴ از ۵
از مجموع ۲ رای
139 نظرات
  1. محمد علی دوست محمدی می گوید

    با عرض سلام و خسته نباشید خدمت کارشناسان محترم
    اینجانب با فوت مادرم ، منزل مسکونی ایشان انحصار وراثت گردید و بعد از فوت مادرم ، مادر بزرگم به رحمت خدا رفت و از این شش دانگ منزل مسکونی یک سهم به مادر بزرگ که در حال حاضر با فوت ایشان به ورثه ایشان یعنی دو دختر و یک پسر خواهد رسید .
    اولا از یک سهم مادر بزرگم به بنده هم تعلق میگیرد یا نه ؟
    دوما دو خواهر و برادر برای تقسیم و تعیین تکلیف کاری انجام نمیدهند و من میخواهم از طریق قانونی اقدام کنم تا تکلیف من روشن گردد و به سهم خودم برسم ، لطفا راهنمایی فرمائید . متشکرم

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام خیر ما ترک ایشان به شما تعلق نمی گیرد. باید دادخواست انحصار وراثت مطرح نمایید

  2. علی جوان می گوید

    با عرض سلام خدمت شما کارشناس محترم،
    پدر بنده چهل روز پیش در سن ۸۳ سالگی فوت کرده ، او یک خانه چهار طبقه دارد و دارای دو دختر و چهار پسر بود که دوتا از پسرها فوت کرده‌اند، ما برای انحصاروراث خواستیم اقدام کنیم که متوجه شدیم که یکی از نوه‌های پسری که پدرش فوت کرده چند ماه پیش پدرم را به محضر برده و سند را به نام خود کرده است .پدرم هم بیسواد بوده ، حالا چه اقدامی میتوانیم بکنیم تا به حقمان برسیم.
    ممنون میشم راهنماییم کنید.

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام باید دید امکان بطلان معامله به جهت حجر وجود داره یا نه وگرنه که معامله صحیح است باید مشاوره بگیرید. وارد لینک زیر بشید و در قسمت مشاوره تلفنی یا متنی سوال خود را مطرح نمایید
      https://vakiltop.com/

  3. محمد احمدی می گوید

    با سلام من مادرم بعد از متارکه شوهر کرده و بعد از ۳ فرزند دار فانی را وداع گفته – شوهر ایشان به دادگاه انحصار وراثت مراجعه و با معرفی خود و فرزندانش و نیز والدین مادرم انحصار وراثت داده – بعد از گذشت حدود ۲ سال متوجه شدم اسم مرا معرفی نکرده اند – سوالم اینجاست من چگونه باید به دادگاه اعلام کنم که من نیز پسرش هستم ؟ تشکر

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام وارد لینک زیر بشید و در قسمت مشاوره تلفنی یا متنی سوال خود را مطرح نمایید
      https://vakiltop.com/

  4. امیر می گوید

    سلام وعرض احترام
    مادرم بعد از فوت برادرم طبق قانون یک ششم از اموال برادرم ارث میبره
    ولی برادر زاده ها خیلی میل به تقسبم اموال ندارن
    ایا باشکایت مادرم ..میشه ارث رسیده از فرزندش برسه یا نه؟ ممنون میشم جواب سوال را بدهید

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام میشه ارث بهش رسید نداریم ایشون محق هستند و باید دادخواست انحصار وراثت بدهند

  5. محمد احمدی می گوید

    با سلام جناب استاد زینالی ، خواهشمند است جواب سوال من را نیز بدهید و اگر برای پاسخ گویی منعی وجود دارد بفرمایید تا من برطرف کنم قبلا از پاسخ گویی شما تشکر می کنم

  6. عمارت می گوید

    پدرم سه سال پیش فوت کردن در این سه سال از برادرانم درخواست سهمیه ارثی خود نمودم چون انها سهمیه ام را ندادن مجبور شدم درخاست انحصار کنم. حدود دو ماه پیش نیز شکایت کردم. در این دو ماه برادرانم دو خانه را قولنامه سوری انجام داده اند. طوریکه قولنامه پدری را نیز از بین برده ان.

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام امکان پیگیری هست لکن باید با وکیل صحبت کنید وارد لینک زیر بشید ودر قسمت مشاوره تلفنی یا متنی مشاوره بگیرید
      https://vakiltop.com/

  7. زهرا می گوید

    سلام پدرم زندس وتمام اموالش رابه نام برادرام کرد و ب من و دخترای دیگش هیچ مالی ندادمیتونم شکایت کنم؟

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام خیر مالشو به هر شخصی بخواد میتونه ببخشه در زمان حیات

  8. زهراالیاسی می گوید

    با سلام.
    برهدرم به اتفاق همسرش درسال۹۶فوت کردند وتا یکماهرقبا از فوت همسربرادرم اطلاع داشتیم که سهم الارثش از ارثیه پدرش که درسال۹۴فوت کردندرا خانواده اش بهش ندادنددردرخ است تقسم ترکه اموال همسربرادرم موضوع ارثیه پدری اش رادجزءاموالش عنوان کردم وحتی بر گرفتن استعلام توسط دادگستری از ادارات ثبت واسناد واراضی کشاورزی را هم در دادگاه تاکیدکردم متاسفانه نظریه کارشناسی را که گرفتم عنوان شده مدارکی موجود نیست ،خب من چه طور میتوانم اثبات کنم که سهم الارثش را نگرفته و مدارک هم نزد خانواده اش است؟؟

  9. زهراالیاسی می گوید

    سلام وقت بخیر.
    ببخشید برادرمن سال ۹۱ سند یک ملک مسکن مهررا به طور اقساط خریداری وبه خاطر شرایط بند ج آن رابه طور توافقی وصوری به نام پدر خانمش کردولی اززمان اولین قسط وام ملک مذکورخود برادرم اقساط را پرداخت کردند همه قولنامه ۶ا هم ان به برادرم بسته شده و مبلغ رهن واجاره ها هم به حساب برادرم رفته تا اینکه سال ۹۴ پدرخانمش فوت کردند وبرادرهای خانمش قصد برگرداندن ملک رادنداشتند حدود یکسال ازفوت پدرخانمش میگذشت که همسر برادرم خانواده اش را قانع کردکه ملک مال برادرم هست ولی خانواده خانم برادرم به این شرط حاضر شدند که ملک را به نام خواهرشان(خانم برادرم بکنند)خلاصه در یک دفتر اسنادرسمی یک وکالت فروش ویک اقرارنامه خرید ملک مذکور به طور صوری از ورثه پدرش گرفت ،متاسفانه سال۹۶که همسر برادرم به اتفاق برادرم فوت کردند این ملک جزء اموال خانم برادرم قرارگرفته چگونه میتوانم اثبات کنم ملک متعلق به برادرم است ؟کارشناس دادگستری ابتدا گفتند قولنامه ها خودشان مدرک هست ولی در نظریه عنوان نکردند.(سند آن ملک همچنان به نام پدرخانمش هست وفقط با یک وکالت نامه و اقرارنامه از اموال آن آقا خارج وبه دخترش داده شده)

    1. بهزاد زینالی می گوید

      موضوعتون بسیار گستردست و باید دید ایا میشه صوری بودن معامله را ثابت کرد حتما نیاز به مشاوره با وکیل دارید. در قسمت مشاوره تلفنی یامتنی سایت زیر از وکیل کمک بگیرید
      https://vakiltop.com/

  10. سعید می گوید

    سلام ،
    پدرم زمانی که زنده بود پولی به عنوان سرمایه در بانک به اسم من و در حساب من داشت و از سود اون پول هر ماه به حساب پدرم واریز میکردم بعد از فوت پدرم من تمام اون پولی که برای پدرم بود هزینه مراسم پدرم کردم ، حالا برادرام ازم شکایت کردن و سهم ارث از اون پول میخوان ، باید چیکار کنم

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام اگر به نام شماست که کاری نمیتونن بکنن ولی اگر ثابت بشه جز اموال پدر بوده(که بسیار سخته) باز جز ماترک محسوب و اول باید هزینه کفن و دفنش ازش کم بشه

  11. جعفری می گوید

    سلام کار همسر من ۶ سال پیش فوت کردن همسر من بعد از این چند سال تقاضای ارث کرده ولی متاسفانه هیچ کدوم از خواهر و برادرای ایشان همکاری نکردن همسر من رفت شکایت کرد بار اول رفتن شورای حل اختلاف که اونجا از همسر من مهلت ۳ ماه خواستن که حق ارث ایشون رو بدن که متاسفانه هیچ کاری نکردن باز هم همسر من شکایت کرد که این بار رفتن به دادگاه امروز که جلسه دادگاه بود متاسفانه از ۶ نفر خواهان ۲ نفر حضور داشتن که جلسه برگزار نشد الان یکی از خواهان میگن جلسه برگزار شده و دادگاه تا چند روز دیگه رای خودش رو میده در صورتی که قاضی به همسر من گفتن با خاطر نبودن همه خواهان یک روز دیگه به شما اطلاع داده میشود سوال من این هست آیا امکان داره که با وجود نبودن همه خواهان رای دادگاه صادر شود و یک سوال دیگه تا چند بار از طرف دادگاه احضاریه به خواهان داده میشود برای حضور در دادگاه

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام بله امکانش هست. یک بار

  12. مهدی می گوید

    سلام خسته نباشید اگه شکایت کنیم زمین های که سند ندارن هم تقسیم میشن یا نه؟

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام . ممنون.
      اگر قولنامه وجود داشته باشد جز اموال متوفی محسوب و تقسیم خواهد شد

  13. جعفری می گوید

    سلام ملکی که از طرف دادگاه گذاشته شود برای مزایده و از طرف کارشناس هم قیمت گذاری شود سهم دولت از فروش اون ملک چه مقدار است

  14. عظیم قانع می گوید

    با سلام
    یک ملک تجاری تخلیه و دو ملک مسکونی یکی در تصرف مادرمان می باشد ودیگری در تصرف یکی از برادرها تصرف بود که تازگی ها نخلیه نموده اما کلید تحویل نمی دهد ودر این فاصله برادر بزرگمان فوت نموده اند و تقسیم ارث از طریق مسالمت آمیز امکان پذیر نمی باشد لطفا راهنمائی بفرمائید راه قانونی جهت رسیدن به حق و حقوقم چگونه است

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام باید دادخواست انحصار وراثت بر طرفیت تمام وراث مطرح نمایید. روی لینک زیر کلیک نمایید ودر قسمت مشاوره تلفنی از وکلا بپرسید
      https://vakiltop.com/

  15. مجتهديان می گوید

    سلام وقتتون بخير
    پدر شوهرم فوت شده ولی مادر شوهرم زنده اس و دخترا راضی به فروش خونه و تعیین تکلیف ارث نیستن واز پسرا دوتا راضین و یکی مخالف البته مدارک خونه و زمین همش قولنامه است ایا میشه اقدام کرد و تقسیم ارث کنه و کجا باید مراجعه کرد

    1. بهزاد زینالی می گوید

      بله ممکنه باید دادخواست انحصار وراثت مطرح کرد

  16. امیر می گوید

    با سلام.
    پدرم در زمان شاه زمینهای کشاورزی داشتند که بدون سند بود.بعد از چندین سال بعد از فوت پدرم ۳ برادرم زمینها رابین خود
    تقسیم کرده و به اسم خودشان سند گرفتندو به خووهر مالی ندادند.. .آیا خواهر میتواند بعد از ۵۰ سال شکایت کرده و ادعای ارث پدری از برادران کند در صورتی که مالی به نام پدر جایی ثبت نشده است ؟؟؟

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام تماس بگیرید ۰۲۱۹۱۰۰۲۰۹۰

  17. J.Yz می گوید

    سلام وقت بخیر
    من پدرم دوسال پیش فوت کرده و مادربزرگم در قید حیات بود درزمان حیات ایشان یه مبایعه نامه تنظیم کردیم ک تمام سهم الارثی ک به مادر بزرگم میرسه رو به من بخشید دوتا خونه سند دار و مقداری زمین، و بعداز مدت یکسال مادربزرگم فوت کردن سوالم این هستش ک وراث مادربزرگم چشم داشتی ب مال پدری ما ندارن آیا برای تقسیم اموال انحصار وراثتی ک قبلا شده دوباره باید انجام بشود یا همان مبایعه نامه ای ک از مادربزرگ گرفتیم و برگه انحصار وراثت قبل کفایت میکنه
    من میخوام سهم الارث خودم رو جدا کنم چون ورثه(مادر ،برادران و خواهر) تمایلی به تقسیم اموال ندارن
    اگر امکانش هست راهنمایی کنید
    ممنون میشم .

  18. پارسایی ارا می گوید

    پدرم ۴۰سال فوت شده ولی مادرم راضی بتقسیم ارث پدرم نیست۳خواهر و۲برادرم ارث پدرمان بنام مادر سندی زدند ولی من سند بنام مادرم نزدم چطور درخواست تقسیم ارث کنم.با تشکر.

    1. وکیل تاپ می گوید

      سلام باید دادخواستانحصار وراثت به طرفیت وراث مطرح نمایید

  19. بتول می گوید

    سلام زمین های کشاورزی وخانه به ۲تا خواهرویک برادرزاده بعداز فوت پدرشان ومادرشان به آن ها مییرسدزمین های تا حدودی تقسیم میشوند وخواهرکوچک تر زمین های خودرا دست خواهربزرگش اجاره میدهد بعداز گذشت ۳۰ سال بیشتر زمین های ما را می خواهد بالا بکشد و۲تا سندثبتی هم ۳۰ سال پنهان کرده واصلا نشان نداده واز روی آن ها برای خود زمین تصرف کرده وما از طریق مردم وشورا ده متوجه شدیم سندهای ثبتی داشته ایم ایا می توانیم شکایت کنیم جرمش سرقت است؟؟؟

  20. فرحناز نجفی خواه می گوید

    با عرض سلام و خسته نباشید
    پدر بزرگ من سالهای سال است که فوت کرده و هیچ کدام از وراث راضی به تقسیم اموال نیستند مادر من که تنها دختر خانواده می‌باشد بارها تقاضا کرده که اموال تقسیم شود ولی پسرها اموال پدری را در دست دارند و از زمینهای کشاورزی استفاده میکنند ،حال مادر من برای گرفتن اموال خودش باید چه کاری انجام بدهد؟ ممنون میشوم راهنمایی بفرمایید

    1. محدثه لواسانی می گوید

      سلام مادر باید به طرفیت وراث دادخواست انحصار وراثت مطرح نمایند

  21. راضیه نعمتی می گوید

    با سلام،پدر بزرگ من ۵ پیش در سن ۸۳ سالگی فوت کردند، سه دختر و سه پسر دارد،سه پسر همه ی اموال را بنام خودشان کردند و وصیت نامه را نشان نمیدهند،برای شکایت دو تا خاله هام نمی آیند،مادر من به تنهایی میتواند شکایت کند یا باید دو تا خاله ها هم باشند؟ ممنونم

    1. وکیل تاپ می گوید

      سلام بله امکانش هست

  22. مریم اعظم می گوید

    سلام، وقت خوش
    مادر بزرگ من، سال پیش فوت کرده اند. ۶ ماه به شدت مریض بودند به گونه ای که حتی مادر من که دخترشان بود را هم بیشتر اوقات نمیشناختند. در این مدت، خاله ی کوچکم و مادرم به نوبت از ایشان مراقبت میکردند. پس از فوتشان معلوم شد خاله ی کوچکم خانه ی مادربزرگم را در مدت مریضی ایشان به نام خودش کرده است. طلاهای مادربزرگم را هم برداشته و نمیدهد. لطفا راهنمایی کنید چگونه مادرم میتواند سهم الارثش را بگیرد؟
    سپاسگزار خواهم بود

    1. وکیل تاپ می گوید

      سلام در صورت اثبات این موضوع که مادر بزرگ از سلامت عقل و اراده برخوردار نیست امکان بازگشت اموال هست. موضوع نیاز به مشاوره با وکیل دارد تماس بگیرید ۰۲۱۹۱۰۰۲۰۹۰

  23. مهدی می گوید

    سلآم ضمن عرض ادب و احترام. پدر من نز یک ده ساله فوت کرده… تنها اموال داشت پول بود که تقسیم کردیم و العان یک سند منزل دو طبقه به نام پدرم هست دستمه… پدرم یک زن دیگم داشت عقد داعم کرده بنظرم دقیق نمیدونم شایدم عقد موقت یا سیقه است… یک پسر هم داره زیر ۱۸ ساله…. یکی دو سال بعد فوت پدرم این زنه درخواست مهریه کرد و طبق اخطار هایی واسه ما میومد ۱۲۰ سکه است ما هم اهمیت نمی‌دادیم اخطار نبود یک برگه هایی میومد نوشته بود ایشون شکایت کرده مبلغ مهریه داشت رو کاغذ اما ما اهمیت نمی‌دادیم العان نزدیک ۶ ساله این خانوم ادعا میکنه من مهریمو میگیرم شکایت و این حرفا اما خبری نشده حالا نمیدونم فقط حرف میزنه یا واقیعت است جالب اینجای پنج شش ساله فقط همین چرت و پرت هارو میگه اما کاری نتونسته بکنه خونواده مادر اصلیم خودمون ۵ نفریم دو برادر دو خواهر و مادرم…… زن دوم با پسرش دو نفرند…. پدر بابام پدر بزرگم بعد اینکه پدرم فوت کرد اونم مرد اما مادر بابام زنده است… بچه هایه مادر بزرگم که میشند عمه هام و یک عمو و مادر بزرگم ۶ نفر طبق اطلاعات کسب کردم به مادر بزرگم سهم میرسه که هر چقدر برسه به مادر بزرگم بنظرم بین بچه هاشم تقسیم میشه… سوال آیا به پدر بزرگم که بعد پدرم فوت کرد سهم میرسه یا نه فقط به مادربزرگم میرسه… من خسته شدم العان میخوام حقمو بگیرم به کاری بزنم میتونم تنهایی شکایت کنم خونواده من کاملا راضی اند قراره فردا بریم شکایت کنیم.. و مادر بزرگم راضیه و بچه هاشم راضی‌اند و سهم می‌خواند العان قراره فردا همموون بریم شکایت شورا حل اختلاف بجز مادر دومم و پسرش راضی نیستند.. سوال باید شورا حل اختلاف بریم یا دادگاه… راهنماییم کنید خواهشا… مادر اصلیمم درخواست مهریه کرده قبلا… یکی از خواهرام معلولیت ذهنی داره خودمون کرایه نشینیم خدارو شکر روستا خونه ساختم خواهرم معلولیت داره بخدا خسته شدم خواهشا و لطفا راهنماییم کنید ممنون

    1. وکیل تاپ می گوید

      سلام بله با توجه به اینکه ایشان بعد از پدرتون فوت شدند ارث پدر به وراث ایشانمیرسد. برای انحصار وراثت هم تشریف ببرید دفتر خدمات قضایی دادخواست مطرح کنید شورای حل اختلاف صالح به رسیدگی خواهد بود.

  24. سیاوش می گوید

    با سلام یکسال هست پدرم از دنیا رفته میخوام جهت انحسار وراثت اقدام کنم در ضمن زمان حیاط پدرم چند قولنامه محلی به چند نفر داده به بقییه هیچی نرسیده

    1. وکیل تاپ می گوید

      برای اخذ گواهی حصر وراثت شما میبایست دادخواست بدهید در شورا رسیدگی میشود.

  25. حسینی می گوید

    با سلام
    پدر بنده ۱۵ سال قبل فوت کردن
    از آن زمان ۳ برادر من از اموال وی استفاده و هیچ مبلغی به ۳ خواهر پرداخت نمیکنن و هر وقت صحبت از انحصار وراثت میشه ی دعوا راه میندازن و قهر میکنن و این اتفاق ۱۵ سال ادامه داره…
    راهنمایی کنید که اگه شکایت کنیم میتونیم حق خودمون رو بگیریم
    و اینکه دادخواست برای انحصار وراثت تنظیم کنیم یا شکایت از دبگر وارثین…..

    1. وکیل تاپ می گوید

      سلام تقاضای انحصار وراثت وتقاضای تقسیم دارایی

  26. اکرم شوکتی می گوید

    ناشناس
    سلام پدرم بیست سال پیش فوت کرده از او یک خانه مسکونی ویک قطعه زمین مونده .زمین رو سال پیش برادرام فروختن بدون اینکه ما بفهمیم اینم بگم که به زور امصای ما سه خواهر رو برای اینکه زمین فقط مال خودشون بشه گرفته بودن ششصد میلیون فروخته بودن .حالا یه خونه مونده که پنج سال پیش ما دو خواهر مجرد رو از آنجا بیرون کردن وکلیدشم به ما نمیدن .اگه بخایم شکایت کنیم میتونیم خونه رو از دستشون بگیریم؟

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام دعوای تصرف عدوانی طرح نمایید

    2. بهزاد زینالی می گوید

      سلام امکان رسیدن شما به حق و حقوقتان هست میتوانید با شماره ۰۲۱۹۱۰۰۲۰۹۰ تماس بگیرید تا توسط وکلای مجرب راهنماایی بشیذ

  27. شاهمرادی می گوید

    سلام پدرم ۱۵ ساله فوت شده اند عمو هایم خانه پدری را نمی‌فروشند ک سهم مارو بدهند درخواست انحصار وراثت دادم ب مرحله مالیات برارث ک رسید ازم کپی سند خانه و قبض آب و برق و تلفن کردند ک عموهایم بهم مدارک ندادند. میشه راهنماییم کنید چیکار کنم

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام علیه ان ها دعوا مطرح کرده واگر تصرف کرده باشن خسارت هم دریافت نماییید

  28. علی می گوید

    سلام برادر من فوت شده و مادرم جزو وراث ایشون بود که بعد یکسال فوت شد. حالا من و خواهرم وراث مادرم هستیم آیا ارثی که به مادرم طبق برگه حصر وراثت رسیده و هنوز تقسیم نشده به ما میرسه؟ برای گرفتنش باید چه کنیم؟

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام بله اگه وراث منحصرباشین

  29. معصومه احمدی می گوید

    باسلام …حدود ۳ سال است پدر ومادرم به رحمت خدا رفته اند ما ترکشان یک باب خانه است که انحصار وراثتش انجام شده ما ۲ برادر و۴ خواهریم که یکی از برادران در زندان بسر میبرد خواهرانم متاهلند یکی از آنها سهم خود را بخشیده و۲ خواهرم ومن تقاضای سهم داریم اما به دلیل تمکن مالی اقدام نمیکنن و من خانمی بی سرپرستم با دو فرزند دختر که واقعا احتیاج دارم اما برادر دیگرم در منزل پدری بسر میبرد واقدامی برای تقسیم ارث ندارد آیا من میتوانم با برگه انحصار وراثت اقدام کنم وعلیرغم مخالفت برادرم وهمراهی نکردن خواهرانم به سهم الارث خودبرسم یا نه؟؟؟ ممنونم

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام بله

  30. محسن می گوید

    پدرم در سال ۷۷فوت کرد ما شش, برادر و یک خواهر هستیم مادم در قید حیات است.پدرم یک کارگاه جوشکاری دارد که در این سی سال بعد از فوت دوتا برادر که آنجا کار کرده اند هیچ گونه پولی بابت اجاره یا سهم ارث ما پرداخت نکرده اند و الان می گویند شما فقط از زمین سهم دارید آیا این درست است آیا امکان گرفتن حق و حقوق این سی سال هستیم یا خیر؟

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام خیر فرمایشات برادر شما قانونی نیست

  31. تبریزی می گوید

    سلام پدر بزرگم فوت کرده یک سال ویک دختری که ازدواج نکرده درخانه پدری زندگی میکند وواجاره خانه دیگری را برادرش میگیرد وحالا مادرم ارث پدری را میخواهد اما این هر دفعه یک فیلم بازی مکنن واین دفعه میگن همه چیزی بنام ماکرده تاحالی که پدر بزرگم از وقتی پسر بزرگش فوت کرده آلزایمر گرفته بود یعنی ۹ ساله پیش نه به ما کپی شناسنامه می دن نه وصیت نامه ومیگن به تو چیزی نمیدیم حالا ماچه کار کنیم تشکر

  32. قاسم می گوید

    سلام پدر خانوم بنده ۷۰ روز قبل فوت کردن تا الان از سهم ارث میراث صحبتی نداشتیم الان ک ب لج لجبازی افتادیم خانومم میخواد شکایت کنه ب کجا باید بریم بعدش گفتن ما می‌خواهیم قسطی بدیم

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام گواهی دادخواست انحصار وراثت بایستی حتما به دادگاهی ارائه شود که صلاحیت رسیدگی به این موضوع را داشته باشد. دادگاهی که در نزدیکی اخرین محل زندگی متوفی باشد، دادگاه صالح برای رسیدگی به موضوع انحصار وراثت است

  33. ساناز می گوید

    سلام
    من و برادرم از پدر بزرگم ارث میبریم که یک خانه بزرگ است،ولی هر وقت که به عمه ها یا عموها میگوییم که تکلیف ما را معلوم کنند هر کدام یک چیزی میگوید،یکی میگه خانه را بسازیم،یکی میگه خانه پدرم حیفه و یادگار بمونه،و از این حرفها،
    برای گرفتن سهم الارث خود باید چه کنیم،؟ممنون

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام شما میتوانید از دادگاه تقاضای تقسیم ترکه نمایید

  34. مصطفی می گوید

    سلام پدرمن نزدیک به ۲۵ سال پیش پدرشون فوت کردن همه ی زمین واملاک شون بصورت قولنامه ای بین پسراش تقسیم شده بجزحدود۸هزارمترکه دست عموی بزرگم امانت بوده میکاشته بصورت کشاورزی برداشت میکرده که تاالان پدرم بهش میگه حق منوچرابالاکشیدی عموم میگه به پدرم که حقی نداره چون تاالان نگفته حالااون ۸هزارمترالان شده زمین خانه سازی پدرم میتونه بره سهم خودشو بگیره یانه دستش به جایی بندنیست

  35. ZRK می گوید

    سلام وقتتون بخیر
    پدر بزرگ من ۴ سال پیش فوت کرده و مادر بزرگم زنده هستن و درخواست فروش خونه رو دارن و سهم مادر بزرگم از همه ی وراث هم بیشتر هست.، کار های انحصار وراثت هم انجام شده ولی دو تا از عمو هام اجازه فروش خونه رو نمیدن. ما به چه صورت می تونیم خونه رو بفروشیم.

    تشکر

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام :میتوانید تقاضای تقسیم ازدادگاه نمایید.

  36. مهدی می گوید

    سلام خسته نباشید پدرم فوت شده مادرم زنده ی سهم پدری رو میخواهم بگیرم چکارباید بکنم بعد تمام اموالش نصف نصفه به نام هردوشونه چی میشود متشکرم

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام میتوانید تقاضای تقسیم ترکه نمایید

  37. محمدباقر روزگار می گوید

    سلام پدر من سال ۹۲ رحمت خدا رفته ارث او روزنامه هم شد حالامادرم در خانه پدری ما تنها زندگی میکند و ما دو برادر و سه خواهر هستیم هیچ کس از ما اقدامی نمی کند میگویند تا مادرمان زنده هست ما چیزی از ارث پدر نمیخواهیم و من خیلی دستم خالی هست و سه دختر دارم شغلی هم ندارم مادرمان هم میگوید تا من زنده ام چیزی به کسی نمیدم ایا میتوانم شکایت کنم و سهمم را بگیرم پدرم یک خانه و دو مغازه دارد ارزش انها ۳ تا ۴ میلیارد هست

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام میتوانید درخواست تقسیم ترکه نمایید از دادگاه

  38. محمد فرجی می گوید

    با عرض سلامبرادرمان بر سر ارث درگیر شدن راهنمایم کنید چکار کنم درخواست انحصار وراثت هم دادم کارشناس هم اومده ولی آز اموال فقط زمین دید و رفت

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام:میتوانید تقاضای تقسیم ترکه رااز دادگاه تقاضا نمایید.

  39. مهرداد نوحی می گوید

    سلام ،یک قطعه زمین کشاورزی از پدرم به ارث رسیده یک خواهر وچهار برادر هستیم در دادگاه برای تقسیم ترکه شکایت کردیم ولی سه نفر از برادرها حضور پیدا نمیکنن .حکم چگونه اجرا میشه آیا تقسیم مشاعی صورت میگیره یا خیر .ممنون

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام:اجرای احکام حکم را اجرا می کند.

  40. عباسی می گوید

    باسلام مادرم میخاهد حق ارث را از برادران خود بگیرد بعد از۲۴ سال فوت پدر ومادرش .آنها ادعا دارند که درسر زمینها مانده اند ونگهداری کرده اند مادرم سه خواهر ودو برادر هستند.در حالی که درروستا بیشترین زمین واب برای اینها بوده وبرای امرار معاش زمین ها را نم نم به فروش رسانند
    در سال ۹۹ یکی از برادرش فوت کرده وفرزندانش هستند برای گرفتن ارث از کجا وچه جوری شروع کنم من فرزند یکی از خواهران هستم

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام: شما بایستی از دادگاه انحصار وراثت نمایید و در خواست تقسیم ترکه و مطالبه اجرت المثل ایام تصرف چندین ساله را نیز مطالبه نمایید.

  41. آرتین می گوید

    سلام خسته نباشید پدر شوهر بنده ۳ سال هست که فوت شدن اما برادر شوهر ها حاضر به تقسیم اموال نیستن شوهر بنده در مغازه پدری کار میکرد و شغلش الان در گرو تقسیم این ارث و میراث هست چون مغازه رو بستن آیا ایشون یعنی همسر بنده میتونن شکایت بکنن فقط برای ترساندن برادرانش بعد شکایت پس بگیره یهنی در حد اخطار باشه چون نمیخوایم به قانون کشیده بشه و مزایده و اینها بشه

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام: می توانید اظهار نامه بفرستید.

  42. نگار می گوید

    سلام.پدر شوهرم فوت شده و ما میخواهیم اقدام ب گرفتن ارث کنیم.چون یکی از برادرهای شوهرم حاضر ب تقسیم ارث نیست.ما باید از کجا شروع کنیم

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام: از دادگاه تقاضای تقسیم ترکه در خواست نمایید.

  43. علیرضا گزاوندی می گوید

    سلام پدرم دو واحد مسکونی با متراژ یکسان داشت که قبل از فوت یکی از آنها را بدون قید و شرط بنام مادرم نمود اکنون شش سال است پدرم فوت شده همان موقع جهت دریافت بیمه عمر انحصار ورثه بعمل آمد مادرم واحد بنام خود را اجاره و رهن میدهد در واحد ورثه هم سکونت نموده میخواهم بدانم همراه تقاضای ماترک می‌توانم بابت سالهای سکونت ایشان در واحد ورثه در خواست خسارت یا کرایه نمایم آیا قانونی چیزی به ورثه می‌رسد سپاسگزارم.

  44. جمشید می گوید

    سلام.اگر برادری مقداری بیشتر از ارث مشخص شده از زمین ارث را با جعل امضا سند بگیرد که حق خواهرش بود آیا قابل شکایت است.ممنون

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام:بله

  45. علی می گوید

    سلام پدر بزرگم ۴۰ساله که فوت کرده والان زمینهای کشاورزی و تجاری دست پسرهایش هست وما نمی‌دانیم چقدر زمین به اسم پدر بزرگم هست از کجا استعلام کنیم

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام: از طریق اداره ثبت محل وقوع املاک استعلام نمایید.

  46. Amir می گوید

    سلام خسته نباشید،مادرمان در زمان حیات طلاهای خود را به داماد تحویل داده تا در گاوصندوق خود امانت نگهدارد ولی بعد از فوت مادرمان ایشان می گوید داخل گاو صندوق من طلایی وجود ندارد ایا بدون مدرک میشه از ایشان شکایت کیفری یا حقوقی کرد؟

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام: باید اثبات نمایید که اقلام موجود پیش این شخص بوده است.

  47. میخک می گوید

    عرض سلام و ادب ،مادرم ۲۰سال پیش و پدرم ۸سال پیش فوت شدن و دارایی پدر و مادرم یک دستگاه خانه دوطبقه و یک باب مغازه میباشد که زمین این املاک نصف نصف به اسم پدر و مادرم میباشد و در ساخت این ملک یکی از برادرهایم مبلای را هزینه کرده بدون اینکه اجازه گرفته یا سندی داشته باشد و همین برادرم به مدت ۱۸سال از مغازه و خونه پدرم تا حال استفاده کرده و فعلا هم مغازه دست ایشون هست و وقتی حرف تقسیم ملک پیش میاد برادرم ادعای مبلغی مازاد بر سهم الارث خود و نیز مازاد برا اجاره ای که باید جهت استفاده شخصی در طی ۱۸سال میپرداخت ولی ریالی نپرداخته می نماید ،خواستم ببینمکه آیا خواسته برادرم بحقه یا نه ،،،،و به چه طریقی باید جهت تقسیم سهم الارث بقیه وراث اقدام کنند؟
    ممنون میشم راهنمیی بفرمایید.

  48. روشا می گوید

    با سلام وقت بخیر.مادرم در سال ۸۹ و.پدرم در سال ۹۸ ب رحمت خدا رفتن.مراحل انحصار وراثت انجام شده.ولی من ساکن یک استان دیگری هستم.از همین استان محل زندگی ام می توانم درخواست تقسیم ارث نمایم؟با باید به استان محل زندگی والدین مرحومم مراجعه کنم؟ با تشکر از شما

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام: باید به دادگاه اخرین اقامتگاه متوفی شکایت نمایید.

  49. محمد می گوید

    سلام وقتتون بخیرخسته نباشید.پدرم فوت کرده الان تمام خانواده من ۳سال پیش همه پول نقدبرداشتن ب من از ارث پدری ی خونه قولنامه ای دادن سراعتیادم خانواده م منو اذیت میکنن وخونه روبنامم نمیکنن باید چیکار کنم واسه شکایت وگرفتن امضاشون

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام: می توانیداز دادگاه در خواست تقسیم ترکه نمایید و تصرفات قبلی ایشان را نیز مطرح نمایید تا اجرت ان زمان را نیز دریافت نمایید.

  50. مهدی می گوید

    باسلام
    سوالی درموردگرفتم ارث خود ازخوانواده داشتم پدرم ۷ ماه پیش فوت کردن بعداز۳ماه ازفوت پدرم انحثاروراثت انجام شدمیخواستم بدونم برای فروش خانه پدری چه کاری بایدانجام بدم ویافروش ماشین پدری که خوانواده همکاری نمیکنن وفقط مهلت میخوان چندبارمهلت دادم ولی هیچ کاری انجام ندادن ازوسایل خونه هم دارن میفروشن واینکه شکایت کنم چه مدت طول میکشه به سرانجام برسه یا چجوری میتونم ضرر وزیان بگیرم

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام: باید از دادگاه تقاضای تقسیم ترکه نمایید تا اگر با توافق وراث نتوانستید اقدام به تقسیم نمایید دادگاه ترکه و اموال را بین ورثه تقسیم کنه اگر بدون اجازه ورثه کسی به ترکه اقدام کنه تصرفش غاصبانه است.

  51. احسان می گوید

    سلام
    من خانومم از پدرش که ده سال پیش فوت کرده و مادرش که یک سال پیش فوت کرده وکالت کاری داشته تا کار های اداری و اجاره یک منزل رو انجام بدن ، البته کلیه مبالغ به حساب خودشان واریز میشده. و بهد از فوت هر کدام هیچگونه اقدامی در این خصوص انجام ندادن.
    الن بعضی از ورثه شکایت کردن که باید نسبت به اقدامات و مبالغ دریافتی به ما حساب پس بدی . آیا این در خواست در دادگاه مورد قبول است.؟

    1. بهزاد زینالی می گوید

      باسلام
      وکالت با فوت موکل باطل می گردد. جهت دریافت راهنمایی بیشتر با شماره ۰۲۱۹۱۰۰۲۰۹۰ تماس حاصل فرمائید تا وکلای متخصص وکیل تاپ شما را راهنمایی نمایند. موفق باشید.

  52. حدیقه می گوید

    سلام. وقتتون بخیر.
    اگر در دادخواست تحریر ترکه در قسمت خوانده سهوا نام تمامی وراث را ذکر کنیم ولی از عده ای از آنها شکایتی نداشته باشیم مشکلی پیش می آید. آیا می شود به آنها بگوییم که در جلسه حاضر نشوند و یا دادخواستی را که ارسال شده را اصلاح کرد؟
    ممنون از شما.

    1. بهزاد زینالی می گوید

      باسلام
      براساس قانون غیبت اشخاصی که جهت تحریر ترکه یا مهر و موم ترکه احضار شده اند مانعی برای تحریر ترکه ایجاد نمی نماید و شورا به کار خود ادامه می دهد. با شماره ۰۲۱۹۱۰۰۲۰۹۰ تماس حاصل فرمائید تا وکلای متخصص ما در زمینه ارث شما را راهنمایی نمایند. موفق باشید.

  53. علی می گوید

    با سلام، زمینی موروثی و تجاری که می بایست بین ورثه تقسیم میشد توسط یکی از برادران بدون گرفتن وکالت از برادر دیگر تجاری ساخته شده و چندین سال است که در حال بهره برداری می باشد. چگونه می توان نسبت به گرفتن سهم برادر دیگر اقدام نمود.با تشکر

    1. بهزاد زینالی می گوید

      باسلام
      حسب مورد و با توجه به روش انتخابی تقسیم سهم ارث می تواند در قالب افراز، دستور فروش، تقسیم و یا مطالبه وجه صورت پذیرد. با شماره ۰۲۱۹۱۰۰۲۰۹۰ تماس حاصل فرمائید تا وکلای متخصص وکیل تاپ در زمینه ارث شما را راهنمایی نمایند. موفق باشید.

  54. 1234 می گوید

    سلام. پدر بنده ۱۲ سال فوت شده و توی این ۱۲سال تمام اموال دست برادرام بوده و از اجاره یا درآمد زمین پولی به من ندادند. حالا انحصار ورثه انجام شده و اعضا و.. مشخص شدند اما تقسیم مال بین اعضا انجام نشده و همچنان برادرام درحال استفاده از زمین های کشاورزی پدرم هستن. آیا میتونم دادخواستی در جهت اینکه نگذارم برادرانم از زمین کشاورزی استفاده کنند تنظیم کنم تا مجبور به تقسیم مال بشن؟

    1. بهزاد زینالی می گوید

      باسلام
      دادخواست تقسیم ترکه ارائه نمایید. با شماره ۰۲۱۹۱۰۰۲۰۹۰ تماس حاصل فرمائید تا وکلای متخصص وکیل تاپ در زمینه ارث شما را راهنمایی نمایند. موفق باشید.

  55. پیام می گوید

    با عرض سلام و خسته نباشید من دختری هستم با دو برادر که در زمان حیات پدرم هیچ مالی از پدرم نگرفتم در صورتی که پدرم برای برادرانم مغازه و خانه خریده بود بعد از مرگ پدرم برادرانم باز میخواند دوسهم از ارث بردارند و هر چه میگویم با امتیازاتی که شما گرفته اید سهم الارث تقسیم بر سه شود اعتنایی نمیکنند چطور میتوانم شکایت کنم

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام: قبل از فوت هر اقدامی توسط پدرتان انجام شود قانونی است و بعد از فوت نیز قانونا سهم خودشان را می برند و شما شکایت هم نماید راه به جایی نمی برید چون شکایت شما رد خواهد شد چون اقدام انها بر اساس سهم الارث می باشد و غیر قانونی نیست.

  56. مهدی شاهسوندی می گوید

    باسلام وخسته نباشید پدربزرگم چندسالی است فوت کرده درزمان حیات ایشان یه کاغذی نوشته که نصفی ازخانه رابه پسرم به فروش رسانده ام حتلا میخوایم ببینیم به این میریه یانه

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام: صرفا با یک برگه کاغذ نمی توان چیزی ثابت کرد می توانید ان نوشته را انکار نمایید.

  57. عباس می گوید

    سلام وقت بخیر
    من به همراه پدرم منزلی را به صورت قولنامه ای خریداری کردم در سال ۱۳۸۰ که در قولنامه به آاشاره شد است که هر کدام سه سهم تعلق دارد اکنون که پدر و مادر هر دو از دنیا رفتن برای تقسیم و تعیین سهم با دیگر اعضای خانواد به مشکل برخوردم و این در حالی که من برای طبقه خودم هزینه کردم و باسازی کردم از بنگاه های و مشاوران املاک که سوال کرده وحتی برای بازدید به ملک آوردم طبقه همکف که نیاز به باسازی و تعمیر دارد را خیلی قیمت کمی دادن و قیمت کل ساختمان را با هم اعلام کردن این در حالی است که من از سهم طبقه همکف نیز ۲ سهم می برم ولی بقه وراث این را قبول ندارن و کل مبلغ را بر اساس وضعیت طبقه بالا قیمت کذاری می کنند
    سوال من این است اگر من بخواهم از طریق قانونی اقدام کنم آیا کارشناس دادکستری به کل ملک قیمت کذاری میکند یا اینکه فقط طبقه همکف را قیمت کذاری میکند یا زمین کل ملک را تعیین قیمت میکند در ضمن ملک قولنامه ای و خدمت بنائ(سی ۳۰ سال است و به عنوان کلنگی محصوب می شود)

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام: شما باید با وکیل متخصص مشاوره بگیرید۰۲۱۹۱۰۰۲۰۹۰

  58. رضاپور می گوید

    سلام . زمینی درزمان تقسیم ارث پدربزرگ به مادرم رسیده . مادرم اکنون فوت نموده وما درخواست زمین را ازدایی نموده ایم ولی منکر شده وادعا دارد مدارک زمین ازبین رفته است وزمین مال خودش است . شاهد های زیادی هم وجود دارند که این زمین مال مادرم بوده است . چگونه میتوانیم حق خودرابگیریم ؟
    لطفا راهنمایی نمایید .

    1. زینالی می گوید

      سلام: می توانید بابت تصرف عدوانی از این شخص در دادگاه حقوقی طرح دعواکرده و درخواست رفع تصرف عدوانی کرده ومطالبه اجرت امثل ایام تصرف را نیز درخواست نمایید برای راهنمایی بیشتر از طریق وکلای وکیل تاپ مشاوره نمایید.

  59. رویا می گوید

    سلام آقای زینالی عزیز.
    همسر بنده بنا بر شواهد موجود که سوابق بیمه است برای پدرش ۲۲ سال در نانوایی کار کرده البته کارهای دیگه هم انجام داده برای پدرش. پدرش به او قول شراکت دادن البته به صورت لفظی. الان که اموال پدر زیاده شده پسر دیگرشون ادعا حقوق بیشتر می کنن در صورتی که هیچ نقشی در جمع آوری اموال نداشتن.به نظرتون همسر بنده چه شکلی می تونه به حق خودش برسه؟

    1. زینالی می گوید

      سلام: اگر پدرتون زنده باشند کسی نمی تواند ادعایی در این خصوص داشته باشند ولی در صورت فوت همه وراث سهم الارث مشخصی دارند.

  60. علی می گوید

    سلام و عرض ادب از صبر و حوصله جنابعالی تشکر میکنم
    سوالم این هست که پدر بزرگم حدود ۲۵ سال قبل فوت شدن و یک دایی دارم که به همراه مادرم ۴ خواهر هستند متاسفانه طی این ۲۵ سال دایی بنده به بهانه های مختلف حاظر به تقسیم ارث نشدند آیا مادر بنده به تنهایی میتوانند طرح شکایت کنند چون مابقی خواهر ها کاری نمیکنند و سوال بعدی اینه که یک خانه سرا در روستا هست به متراژ تقریبی ۳۰۰۰ متر که یک خانه فرسوده قدیمی هم در اون وجود داره سن بنا نزدیک به ۸۰ سال میباشد و دایی مدعی هست که خانه را به شما نمیدم چون راه ورودی قابل تفکیک نیست یعنی بر خیابان کم است ممنون میشم راهنمایی بفرمایید

    1. زینالی می گوید

      سلام: به می تواند به عنوان یکی شرکای سهم مشاعی بعد از انحصار وراثت وراثت در خواست تقسیم ترکه کرده و درخواست رسیدگی را از دادگاه بخواهید برای راهنمایی بیشتر از طریق وکلای انلاین وکیل تاپ تاپ مشاوره نمایید.

  61. سمیه می گوید

    سلام و خسته نباشيد
    پدر فوت کرده و یه دختر از همسر دوم دارند و یه پسر از همسر اول، پسر کلیه مدارک اموال پدر و جمع آوری کرده و به دختر اطلاعاتی نمیده ، حتی کسانی که اطلاعات دارند رو هم ترسانده تا اطلاعات ندهند. چطور میشه اقدام کرد برای تقسیم ترکه؟؟ هیچ اطلاعی از لیست و مکان اموال هم در دسترس نیست.

    1. زینالی می گوید

      سلام: باید از طریق دادگاه اقدام به تقسیم ترکه نمایید و اجرت المثل ایام تصرف را نیز مطالبه نمایید.

  62. حامد می گوید

    سلام پدر بزرگ من خیلی وقت پیش فوت کردن .همه خواهر برادرش ارث به پدرم بخشیدن .پدرم حدود ده سالی میشه که برا خودش سند تک برگی گرفته . ماهم تو خونه تغییراتی انجام دادیم مثلا من برا خودم خونه کشیدم . خواهران و برادرش میتونن دوباره اموال بخوان از پدرم یا ن

    1. زینالی می گوید

      سلام: خیر نمی توانند نسبت به اون سند اقدام بکنند چون دیگه اون بخشش قابل رجوع نمی باشد.

  63. حدیث می گوید

    با سلام. به پدرم از طریق عمه فوت شدشون ارثی رسیده که البته کلا اولادی نداشتن و برادراشون در قید حیات نیستن که این ارث بین برادرزاده ها تقسیم شده که ۱۲ نفر هستند و حکم انحصار وراثت هم دارن. الان دو نفر از برادرزاده ها میگن که ما امضا نمیکنیم برای فروش. تکلیف چیه؟ چطور پدرم میتونه سهم الارثشو طلب کنه؟ اگه کار به شکایت بکشه باید اموال به مزایده گذاشته بشه؟

    1. زینالی می گوید

      سلام: در صورتی که برای ترکه توافقی نداشته باشند باید از طریق دادگاه اقدام به تقسیم ترکه نمایید و برای اینکار باید دادخواستی تنظیم کرده و از طریق دفاتر خدمات قضایی نسبت به ثبت دادخواست اقدام نموده تا بعد از ابلاغ رسیدگی توسط دادگاه صورت گرفته و از طریق مزایده مال اقدام به فروش و پرداخت میزان سهم هر ورثه اقدام شود.

  64. محمد می گوید

    سلام
    من پدرم فوت کرده و برادر خواهر ناتنی دارم مادرم هم طلاق قیابی گرفته بود ما پدرمون رو نمیدیدیم چون در سهر دیگه ای زندگی میکرد الان فقط من و برادرم هیچ گونه اطلاع از دارایی پدر مون نداریم و ادرسی هم نداریم چکاری باید انجام بدیم ایا ما از تهران میتونیم پیگیری لازم رو انجام بدیم و از ارث پدرمون اگر که برادر خاهر ناتی که به ما بعد از ۶ماه از درگذشت پدرمون رد شده به ماگفتن میتونیم شاکی باشیم و اگر ارث ما دو برادر که معلول است میتوانیم ارث بگیریم حتی اگر اونا همه چیز را به بین خودشون تقصیم کرده باشند

  65. محمد می گوید

    سلام
    من پدرم فوت کرده و برادر خواهر ناتنی دارم مادرم هم طلاق قیابی گرفته بود ما پدرمون رو نمیدیدیم چون در سهر دیگه ای زندگی میکرد الان فقط من و برادرم هیچ گونه اطلاع از دارایی پدر مون نداریم و ادرسی هم نداریم چکاری باید انجام بدیم ایا ما از تهران میتونیم پیگیری لازم رو انجام بدیم و از ارث پدرمون اگر که برادر خاهر ناتی که به ما بعد از ۶ماه از درگذشت پدرمون رد شده به ماگفتن میتونیم شاکی باشیم و اگر ارث ما دو برادر که معلول است میتوانیم ارث بگیریم حتی اگر اونا همه چیز را به بین خودشون تقصیم کرده باشند مارا راهنمایی کنید متشکریم

  66. علی می گوید

    سلام و عرض ادب
    بابت دادخواست و شکایت در مورد ارث و میراث، شخص حتما باید فوت کرده باشن یا اینکه میشه قبل از فوتشون، دادخواستی تنظیم کرد؟
    خیلی ممنون

    1. زینالی می گوید

      سلام: تا قبل از فوت شخص نمی توان درخواست ارث و میراث کرد مگر اینکه صاحب اموال بخواهد خودش از طریق صلح یا هبه اموال خودش را به کسی منتقل نماید

  67. سولماز می گوید

    سلام . پدرم حدود دوسال فوت شده دو برادر و دو خواهر هستیم.در زمان زنده بودن یک زمین را به چهار قسمت مساوی تقسیم کرد.بیمه عمرش هم با مادرم به پنج قسمت مساوی تقسیم کرده بود. اما الان برادرانم دوسال جلو نمیان برای تقسیم مابقی ارث و حرفشون اینه کلا تمام زمینهای بر رو خودشون بردارن و زمین های خیلی کم ارزش رو به خواهرا بدن . آیا اگ شکایت کنم من هم از زمین بر سهم میبرم یا نه ؟

  68. Bb می گوید

    سلام ما چهار تا خواهر هستیم و پدرم هم زندس سه تا خواهرم پدرم را یاد دادن و ورداشته بهشون به دوتاشون که مجرد هستن خونه داده و من که حالا ازش میخوام به منم بده نمیده آیا راهی داره که بتونم از پدرم یا خواهرام شکایت کنم؟

    1. زینالی می گوید

      سلام: خیر نمی توانید کاری بکنید چون در زمان زدن بودنش این کار را کرده و هیچ تخلف یا جرمی مرتکب نشده است

  69. سحر می گوید

    سلام،۴۰ روز قبل پدر بزرگم فوت کردن،بعد از فوت مشخص شد که یکخونه رو ب طور کامل و سه دنگ خانه ی دومم رو و یک ماشین سواری رو هم ب اسم پسر کوچکش کرده. فقط سه دنگ از یک خونه برای۵ فرزند و همسرش که آلزایمر هم دارد و ناتوان است گذاشته است. وکالت به صورت هبه است ظاهرا. هیچ سندی از پسر کوچک ب بقیه نشان داده نشده ولی ظاهرا ادعا درست است. آیا شکایت همه ی وراث به نتیجه میرسد برای پس گرفتن اموال؟؟ ممنون

    1. زینالی می گوید

      سلام: اصلا نمی توانید این اموال را پس بگیرید چون در زمان حیات پدر اینهبه صورت گرفته و با فوت یکی از طرفین هبه قابل رجوع نیست و مال متعلق به پسر کوچیک می باشد.

  70. اسماعیل می گوید

    سلام خسته نباشید
    ببخشید استاد یه سوالی داشتم
    پدر من نزدیک به ۳سال پیش فوت کردن وحالا می خواییم تقسیم ارث بکنیم چون داداش بزرگ بنده وصی قیم هستن ایشون نمیان تا تقسیم بشه و هر دفعه بهانه میارن خب مسلم خودشونم
    میدونن حق با من هستش اگر شکایت کنم چه مدت زمان میبره تا به حق قانونی خودم برسم و چقدر هزینه مالی داره تا تموم بشه
    با سپاس از لطف شما

    1. زینالی می گوید

      سلام: باید از طریق وکیل اقدام نمایید و این پروسه از طریق دادگاه ۵الی۶ ماهی زمان می برد

  71. حامد قادری می گوید

    با سلام و تشکر ازشما

    حدود چهارسال هست که پدربزرگ من فوت کرده و سال اول مادرم دنبال ارث نبود و صحبتی هم درموردش نشد بستر بخاطر دوری از شهر پدربزرگم بود اما از سه سال پیش که برگشتیم مادرم شکایت کرد و درخواست سهم خودش رو کرد اما دایی من میلی به انجامش ندارد و برای همین شکایت کردیم و دوبار کارشناس اومد و در نهایت ارزش گذاری شد سهم مادرم در تابستان سال گذشته اما قاضی پرونده هنوز امضا نکرده که عملی بشه و وکیل هم هربار میگه این هفته نه هفته بعد امضا میشه و یکبار‌هم که درخواست ملاقات با قاضی داشتیم گفت اصلا نمیخوای روی شمارو ببینم!!!
    خواستم ببینم چه کاری میتونیم انجام بدیم که پرونده امضا بشه جناب زینالی؟آیا شکایت از قاضی کار درستی است؟
    مچکرم.

  72. سمیرا قناد می گوید

    سلام وقت بخیر پدرشوهر من سه سال هست که فوت کردن و برادرشوهرم نمیخواد بخاطر مادرش سهم الارث رو بده ولی ما نیاز داریم یکی اینکه شوهر خودمم دوست نداره از طریق شکایت و این چیزا اقدام کنه ایا من میتونم دادخواست مهریه کنم که از طریق ارث شوهرم بهم برسه ؟و چجوریه این قضیه؟؟؟

    1. زینالی می گوید

      سلام: شما باید از طریق انحصار وراثت اقدام نموده و از فوت نامه یه کپی برابر اصل نموده و یک استشهادیه نیز تنظیم نموده با دو شاهد و کپی از شناسنامه تمامی ورثه از طریق دفتر خدمات قضایی اقدام به درخواست انحصار وراثت نمایید واین درخواست در شورای حل اختلاف رسیدگی میشود

  73. محمدرضا می گوید

    باسلام وتشکر از شما
    پدر من چند ماه پیش فوت نموده و از پدربزرگمان یه خانه مسکونی بجا مانده .پدر من ۵ برادر و ۳ خواهر دارد و پسر ارشد خانواده میلی به تقسیم ارث پدریش ندارد .آیا من می‌توانم برای ارث پدرم از طریق قانونی اقدامی کنم تا حق پدرم را بگیریم؟ آیا وکیل بگیرم یا خودم کاراشو انجام بدم

  74. محمدرضا می گوید

    با سلام خدمت شما
    پدر من چند ماه اشت که فوت کرده و از پدرش یک خانه بجا مانده پدرم دارای ۴ برادر و ۳ خواهر است که برادر ارشدش میلی به تقسیم ارث ندارد آیا من می‌توانم از طریق قانونی اقدام به گرفتن حق پدرم کنم ؟

    1. زینالی می گوید

      سلام: به میزان سهم پدرتان می توانید اقدام نمایید

  75. Amir می گوید

    سلام.بنده یک مادردارم که دارای۳تابرادرو۲خواهر هستن که پدرومادر ایشان فوت کرده.وبرادرارشد ایشان حاضر به تقسیم اموال پدر بین خواهرهانیستن.
    باید چطوراقدام کنیم وبه کجامراجعه کنیم وچه مدارکی لازم است. لطفا راهنمایی فرمایید. ممنون.

  76. محمد می گوید

    سلام .پدربزرگ من قبل از فوتشش تمام مال و اموالش را به نام دایی کوچکم زده یعنی بصورت کتبی قول نامه کرده و اثر انگشت زده با این متن که من این زمین را به پسر کوچکم فروخته ام و تا زمانی که من زنده هستم برای خودم است و بعد از مرگم برای این پسرمه . چند سال پیش دوتا از دایی هایم برای گرفتن سهم الرثشون تلاش کردن ولی موفق به گرفتن سهم الارثشون نشدن و دایی کوچکترم که ارث به او رسیده بود موفق به گرفتن سند شد.حالا بعد از گذشت چندسال یکی از دایی هایم شروع به جمع کردن استشهاد محله کرده با این مضمون که دایی کوچکترم زمین را تصرف کرده است ایا بقیه ی فرزندان با وجود اینکه دایی کوچکم برای زمین سند منقوله دار گرفته است میتوانند ارث بگیرند یا خیر؟ کاری از دستشون بر میاد ؟تورو خدا جواب بدین

    1. زینالی می گوید

      پدر بزرگ صلح کرده است و نمی توان از تصرف پسرش در اورد

  77. علیرضا می گوید

    با سلام پدر بزرگ من حدود ۲۰ سال است که فوت کرده و دایی هایم در آن زمان با آوردن ریش سفید تقسیم ارث کردند ولی مادرم به دلیل نداشتن سواد کافی اصلا نمیداند که چیزی را امضا کرده و اصلا از او نپرسیدند که آیا سهم خود را میخاهی خواهرانش سهمشان را به برادر کوچک خود دادند ولی مادرم مدعی است که چیزی را به کسی نبخشیده و اگر هم بخشیده یادش نمیاد و الان میخاد که سهمش و بگیره ولی در این بین طی چند سال گذشته پسر داییم توانسته به یکی از آن زمین ها سند شش دانگ بگیرد ولی مادرم اصلا یادش نمایید که چیزی را امضا کرده در کل مادرم میتواند سهم خودش را بعد از این مدت دوباره از برادرش بگیرد یا نه ممنون

زمان پاسخ به دیدگاه شما از طرف وکلای سایت وکیل تاپ ۴۸ ساعت می باشد. درصورت نیاز به مشاوره فوری حقوقی میتوانید از این لینک نسبت به پرسش سوال خود اقدام کنید.



سوالات خود را از ما بپرسید

وکلای پایه یک ما اماده پاسخ به سوالات شما هستند